Мета уроку:
Навчальна мета:навчити:
-Правильно організовувати робоче місце;
-Виконувати правила санітарії та гігієни;
-Дотримуватись техніки безпеки;
-Дотримуватись правил ведення технологічного процесу;
Затверджую
Ст.майстер
Г.І.Стефанчук
План уроку
виробничого навчання
Тема програми: «Приготування та подача безалкогольних i алкогольних напоїв»
Тема уроку: Приготування та подача безалкогольних фізів, коблерів, фраппе.
Мета уроку:
Навчальна мета:навчити:
-Правильно організовувати робоче місце;
-Виконувати правила санітарії та гігієни;
-Дотримуватись техніки безпеки;
-Дотримуватись правил ведення технологічного процесу;
Розвиваюча мета:
- Розвивати самостійність під час виконання технологічних операцій протягом всього робочого часу;
- Розвивати працелюбність;
- Формувати творчу активність;
- Розвивати практичні вміння і навички з виконання прийомів праці при приготуванні коктейлів;
Виховна мета:
Виховувати почуття відповідальності за результати своєї роботи;
Вміння раціонального використання продуктів;
Економного використання сировини, електроенергії та води;
Бережливого ставлення до інвентаря,інструментів,посуду та обладнання;
Охайність;
Дотримання чистоти на робочих місцях.
Методична мета:сприйняття і первинне усвідомлення нової навчальної інформації,показ нових трудових прийомів і операцій трудової діяльності, формування первинних умінь правильного виконання окремих прийомів з дотриманням правил безпеки.
Тип уроку:урок вивчення трудових прийомів і операцій.
Вид уроку:вивчення нового матеріалу,практичний показ,презентація.
Дидактичне забезпечення:інструкційно-технологічні картки, підручник «Довідник бармена».
Технічні засоби навчання:
-Комп’ютер;
-Мультимедійний проектор.
Обладнання:
-Блендер;
-Холодильна шафа;
-Ваги електронні.
Матеріальне забезпечення:
Продукти згідно рецептур.
Інструмент:ніж промаркерований «фрукти»
Інвентар:барна ложка,шейкер,дошка маркерована «фрукти»;
Посуд для відпуску коктейлів:склянка хайбол,склянка тумблер.
Міжпредметні зв’язки:
Перелік практичних завдань:
1. Приготування коктейлів типу фізи,а саме: полуничний фіз, каліфорнійський фіз;
2. Приготування коктейлів типу коблери,а саме:яблучний коблер, абрикосовий коблер;
3. Приговання коктейлів типу фраппе,а саме:персиковий фраппе, малиновий фраппе.
Література
Хід уроку
І Організаційна частина (~5хв):
- перевірка наявності учнів;
- перевірка готовності учнів до уроку;
- перевірка зовнішнього вигляду учнів.
II Вступний інструктаж (~40хв):
1. Актуалізація знань:
- повідомлення теми програми і уроку;
- перевірка знань учнів шляхом усного опитування;
Запитання до учнів. Яких правил техніки безпеки повинен дотримуватися бармен?
Очікувана відповідь. Робоче місце має бути безпечним:відсутність на підлозі води,сторонніх предметів,пролитих або розсипаних залишків продуктів харчування наявність та справність підлогових решіток. Підготувати необхідний інвентар та інструмент,перевірити їх справність;ножі за винятком різальної кронки не повинні мати гострих граней;клинок ножа не повинен мати тріщин,інших дефектів. При роботі з ножем тримати лезом від себе. Не дозволяється використовувати для розливу напоїв чарки,фужери,келихи та інший посуд,який має сколи чи тріщини. Пляшки з напоями та водою,скляні банки з соками перед розкриттям необхідно обтирати зовні чистою і вологою тканиною. При відкриванні пляшок з шипучими напоями не можна направляти їх горловину в напрямку людей. Слід обов’язково використовувати при цьому рушник. Під час виконання роботи бармен зобов’язаний виконувати вимоги безпеки,що передбачені інструкціями з експлуатації обладнання,розробленими заводами - виробниками,інструкціями з охорони праці для конкретного обладнання. Перед роботою слід перевірити справність обладнання,блокувальних пристроїв,цілісність і справність ізоляції електропроводки,розеток-кнопок на пультах,щитах керування, наявність та справність заземлення. Не дозволяється витягувати коркових пробок з горловини пляшок шляхом нанесення ударів по дну пляшки долонею руки або вдаряти пляшкою по твердій поверхні. Відкривати пляшки необхідно лише штопором або ключем.
Запитання до учнів. В чому готують більшість коктейлів?
Очікувана відповідь. Існує декілька основних способів приготування змішаних напоїв:
- у шейкері;
- у міксері;
- у чарці або склянці.
Запитання до учнів. З чого складається шейкер?В якому вигляді має бути шейкер перед початком роботи?
Очікувана відповідь. Шейкер складається з основи у вигляді склянки,в яку кладуть лід і вливають напої. Друга частина шейкера - фільтр. Він одягається на основу і призначений для відокремлення готового напою від льоду при переливанні в чарки. Остання частина – кришка – ковпачок. Вона одягається на фільтр. Шейкер завжди повинен бути чистим,сухим і знаходитись в розібраному вигляді.
Запитання до учнів. Як можна прикрашати коктейлі?
Очікувана відповідь. Коктейлі прикрашають ягодами вишні,оливками,скибками або до кальками лимона та апельсина. Вишні та оливки можна покласти в приготовлений напій або,одягнувши на шпажку,опустивши в коктейль. Прикрасу можна закріпити на стінці чарки або склянки. Лимони та апельсини перед нарізуванням необхідно добре промити. Їх найчастіше нарізують тонкими скибками або напівкружальця на дерев’яній дошці. Щоб скибку можна було закріпити на бортику склянки,на ній роблять радіальний надріз. Краї коктейльної чарки можна прикрасити так званим «інеєм». Зовнішній край чарки змащують по колу шириною 1 см скибкою лимона або апельсина,а потім занурюють в цукрову пудру. Зайвий цукор струшують, і «іній» готовий. Можна краї чарки занурити в цукровий або фруктовий сироп,а потім у цукор –пудру. Тепер у чарки можна наливати приготовлений напій.
Запитання до учнів. З чого складається блендер?Техніка безпеки блендера.
Очікувана відповідь. Блендер складається з: основи — чотири ніжки-амортизатори.
2. Корпус, виготовлений з антикорозійного матеріалу.
3. Електродвигун — однофазний, 550 Вт.
4. Робоча камера скляна, прозора, конусоподібна місткість, об’ємом 1,5 л, яка зверху закривається кришкою з отвором для завантаження продуктів.
5. Робочі деталі — хрестоподібні ножі з неіржавіючої сталі.
6. Пульт управління. На пульті управління блендера розміщені такі кнопки: „SТОР” (І); вибору швидкості та відповідні світлові індикатори; „Авто”; „РULSЕ” (М); перемикач швидкості зі світловими індикаторами (М).
Технічні вимоги безпеки праці
1.Не можна вмикати блендер без надійного заземлення.
2.Не дозволяється працювати на машині з мокрими та вологими руками.
3.Не можна працювати на машині при несправному пульті управління та електрокомунікаційній апаратурі.
4.Не дозволяється від’єднувати чашу від двигуна під час роботи блендера.
5.Для попередження нещасних випадків заборонено опускати руки або сторонні предмети в робочу камеру.
6.Не можна тягнути за електричний шнур для вимикання машини або приєднання її до електромережі.
7.Потрібно від’єднувати машину з електромережі, якщо нею не користуються.
8.Не перевантажувати машину під час роботи, не вмикати на тривалий час (понад 4хв).
9.До початку роботи блендера слід перевірити правильність і надійність кріплення кришки.
10. Вивантаження готового продукту треба виконувати при вимкненій машині.
11. При пошкодженні електричного шнура необхідно звертатись у сервісну службу для усунення несправності. Самостійно не дозволяється її ремонтувати.
12.При санітарній обробці машину слід вимкнути з електромережі, від’єднати штепсельний роз’єм.
Запитання до учнів. Дати загальну характеристику коктейлів типу сауер.
Очікувана відповідь. Це слово в перекладі з англійської означає «кислий». Свою назву ця підгрупа коктейлів отримала завдяки загальній властивості - кислому смаку. Цей смак спричинений цитрусовими соками,які входять до складу рецепту. Колись коктейлі сауер готували,використовуючи тільки лимонний сік,цукровий сироп та один з міцних алкогольних напоїв. Сьогодні рецепти цих коктейлів не так консервативні. Для їх виготовлення використовують різноманітні кислі соки та їх суміші. Поруч із міцними алкогольними напоями використовують і вина,замість сиропу цукрового – сиропи інших видів,а також лікери,наливки і т.д. Коктейлі сауер готують у шейкері. Подають їх,як правило,в чарках,спеціально призначених для цього. Особливу увагу приділяють їх декоративному оздобленню,прикрашають чарки «інеєм»,кружальцями лимона або апельсина,вишнею і т.д. П’ють коктейлі сауер через соломку.
Запитання до учнів. Як готують коктейль типу сауер на основі горілки, коктейль «Горілка сауер»?
Очікувана відповідь.
Горілка сауер
Горілка 60мл
Сік лимонний 10мл
Сироп цукровий 5мл
Лимон 5г
Вишня 5г
Вихід: 75/10
Технологія приготування
Готують у шейкері. Подають без льоду в чарці сауер з «інеєм». Прикрашають коктейль скибкою лимона та вишнею.
Запитання до учнів. Розказати технологію приготування коктейлю типу сауер на основі вин ,коктейль «Каприз»
Очікувана відповідь. Каприз
Вермут білий сухий 60мл
Лікер вишневий 15мл
Сік лимонний 15мл
Вишня консервована 5г
Цедра апельсина 5г
Вихід 90/10
Технологія приготування
Готують у шейкері. Подають без льоду в чарці сауер з «інеєм». Прикрашають коктейль вишнею. Витискають і опускають в коктейль цедру апельсина.
Запитання до учнів. Розказати технологію приготування коктейлю на основі коньяку ,коктейль «Попелюшка».
Очікувана відповідь.
Попелюшка
Коньяк 45мл
Сік лимонний 15мл
Сироп цукровий 5мл
Яєчний жовток 5мл
Вихід: 80мл
Технологія приготування
Готують у шейкері. Подають без льоду в чарці сауер з «інеєм».
- аналіз і доповнення відповідей учнів, підведення підсумків.
2. Викладання нового матеріалу :
- повідомлення нової навчальної інформації;
- показ нових прийомів трудової діяльності;
-приготування та подача безалкогольних фізів.
Безалкогольні фізи
Фізи - це ігристі пінисті напої. До їх складу переважно входять содова або мінеральна вода, ягідні та фруктові соки з кислим смаком. Мінеральну воду в цих напоях можна з успіхом заміняти газованою водою з сифона. Готують їх у шейкері, куди вливають всі компоненти, окрім содової або мінеральної води. Потім приготований напій вливають у склянку хайбол (із льодом на 1/2 об’єму) і розводять содовою або мінеральною водою. Готовий фіз перемішують ложкою, прикрашають ягодами вишні, скибкою лимона або апельсина і подають із двома соломками.
Каліфорнійський фіз Сік лимонний Сік апельсиновий Сироп вишневий Вода мінеральна |
10 мл 50мл 20 мл 70мл |
Вихід: |
145 мл |
Полуничний фіз |
|
Сік полуничний |
50 мл |
Сік лимонний |
30 мл |
Сироп цукровий |
20 мл |
Вода мінеральна |
55 мл |
Вихід: |
150 мл |
Безалкогольні коблери
Коблери відрізняються від інших безалкогольних змішаних напоїв тим, що до їх складу входять багато різних фруктів і ягід.
Готують їх так. У склянку колінз, заповнену на 2/3 об’єму подрібненим льодом, вливають всі необхідні компоненти, кладуть фрукти та ягоди і старанно перемішують напій коктейльною ложкою. Подають коблери з соломкою і чайною ложкою для фруктів.
Яблучний коблер
Сік яблучний 80 мл
Сік лимонний 10 мл
Сироп вишневий 10 мл
Яблуко, вишня, слива 50 г
Вихід: 100/50
Апельсиновий коблер
Сік апельсиновий 80 мл
Сироп цукровий 20 мл
Апельсин, вишня 50 г
Вихід: 100/50
Безалкогольні фраппе
Є також напої, які відрізняються від айс-крімів тим, що всі компоненти в них, в тому числі морозиво, збиваються разом у шейкері або електроміксері. Їх називають фраппе. На відміну від алкогольних напоїв фраппе, вони не містять алкоголю і готуються без льоду. Подають їх у склянках хайбол із соломкою.
Малиновий фраппе
Морозиво “Пломбір” 80 г
Сироп малиновий 20 г
Вершки 20%-ої жирності 55 г
Вихід: 150 г
Персиковий фраппе
Морозиво “Пломбір” 80 г
Сік персиковий з м’якоттю 75 г
Вихід: 150 г
- опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром;
- відповідь майстра на запитання учнів;
- підведення підсумків вступного інструктажу.
III Поточний інструктаж (~270хв):
- видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання;
Самостійна робота учнів є специфічною формою навчання, що виконується на уроках виробничого навчання під безпосереднім керівництвом майстра виробничого навчання, який ставить конкретну мету, завдання, способи і методи їх організації.
- розподіл учнів за робочими місцями: кожен учень виконує завдання згідно технологічної карти.
Бригада №1 готує коктейлі типу фізи ,а саме:«Полуничний фіз», «Цитрусовий фіз», «Моркв’яний фіз»,»Каліфорнійський фіз».
Бригада №2 готує коктейлі типу фраппе,а саме: «Персиковий фраппе», «Вишневий фраппе», «Малиновий фраппе», «Яєчний фраппе» , «Шоколадний фраппе».
Бригада №3 готує коктейлі типу коблери,а саме: «Абрикосовий коблер», «Яблучний коблер», «Райдуга», «Суничний коблер», «Апельсиновий коблер».
- повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт;
- цільові обходи майстра робочих місць учнів з метою перевірки.
Цільові обходи робочих місць з метою перевірки:
дотримання технологічного процесу при приготуванні коктейлів.
Перший обхід
б)контроль правильності користування інвентарем та інструментами;
в)індивідуальні та додаткові інструктажі на робочих місцях;
г)надання допомоги відстаючим учням.
Другий обхід
б)контроль за виконанням техніки безпеки при роботі з обладнанням;
в)показ окремим учням причин браку і порядок їх усунення.
Третій обхід
б)перевірка якості виконання завдання.
- прийом майстром виконаних робіт;
- прибирання робочих місць.
IV Заключний інструктаж (~30хв.):
- доповідь учнів;
- аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
- оцінка роботи учнів, її об'єктивне обґрунтування;
- аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення;
- повідомлення та обґрунтування оцінок;
Домашнє завдання: повторити тему «Приготування та подача безалкогольних фізів, коблерів, фраппе».
Скласти технологічні картки шароватих коктейлів ,а саме:
коктейль «Ілюзія», «Ромовий»;
та коктейлів з вершками,а саме:
коктейль «Маргаритка», «Каприз», «Лісовик».