Розробки уроків тренінгового курсу
«Вчимося жити разом»
для 5-10 класів
9-й клас |
||
№ 14 |
Характер людини |
|
№ 15 |
Самооцінка характеру |
|
№ 16 |
Самовизначення і вибір професії |
|
Тема 1.
ХАРАКТЕР ЛЮДИНИ
«Психологи довго дискутували, від чого залежить характер людини — від її вроджених якостей чи набутих у процесі виховання. Одні доводили, що вирішальними є спадкові чинники (характер, як у діда). Інші, наводячи приклад дітей мауглі, обстоювали ключову роль виховання, вважали вплив спадковості несуттєвим.
У ХХ ст. виник напрям гуманістичної психології. Його представники переконані, що люди самі обирають, як їм жити і якими бути. Місія суспільства і вихователів, вважають психологи-гуманісти, полягає в тому, щоб створити сприятливі умови для розвитку особистісного потенціалу дитини й м’яко втручатись у цей процес лише тоді, коли вона збивається з правильного шляху».
Прочитай історію Мілтона Х. Еріксона: «Кінь на дорозі» та дай відповідь на запитання внизу сторінки.
Кінь на дорозі
Коли Еріксон був підлітком, до них у двір забрів чужий кінь. Він не мав жодної прикмети, за якою можна було б дізнатися, чий він. Усе ж Еріксон вирішив спробувати повернути коня.
Він сів на нього і виїхав на дорогу. Час від часу кінь звертав з дороги, щоб пощипати травичку на найближчому полі. Тоді Еріксон м’яко повертав його на дорогу.
Врешті-решт кінь заїхав у двір сусідів, що жили за кілька миль від родини Еріксонів, і зупинився.
З дому вийшов чоловік, упізнав свого коня, подякував хлопцеві, що той повернув його, і запитав: «А як ти дізнався, що це наш кінь?»
Еріксон відповів: «Я не знав, де його дім. Але він сам це чудово знав. Мені треба було лише не давати йому звертати з дороги».
Прочитай ознаки доброго характеру і поміркуй, які з цих ознак притаманні тобі.
Усі люди різні, однак люди з добрим характером мають деякі ознаки, спільні для різних культур і народів.
Що таке добрий характер
Відмовляються пліткувати, брехати, красти, комусь шкодити. Щирі і послідовні — говорять те, що думають, і роблять те, що обіцяють.
Приємні у спілкуванні, толерантні, мають гарні манери. Цінують інших людей, з повагою ставляться до чужого майна. Поводяться згідно з правилом: «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе».
Мають високий рівень самоконтролю, перш ніж щось сказати чи зробити, намагаються проаналізувати можливі наслідки. Беруть на себе відповідальність за свої рішення і не звинувачують інших людей чи обставини. Завжди намагаються виконати те, що обіцяли, навіть коли щось іде не так, як планувалося.
Завжди грають за правилами і чинять по совісті. Відкриті, готові вислухати і врахувати інтереси всіх сторін. Нікому не надають переваги, не діють за стереотипами, не мають упередженого ставлення, виступають проти дискримінації).
Здатні на співчуття, виявляють турботу про інших людей, цікавляться їхніми справами, завжди готові допомогти рідним, друзям, сусідам, іншим людям, які цього потребують.
Законослухняні, поважають етичні норми, керуються загальнолюдськими моральними цінностями і не залишаються осторонь суспільно важливих проблем — дбають про захист демократичних свобод, прав людини, їх хвилює майбутнє планети. Часто працюють не за матеріальну винагороду, а за ідею, беруть участь у волонтерському русі.
Прочитай інформацію про цінності і дай відповідь на запитання внизу сторінки.
Цінності – основа характеру
Характер є дзеркалом душі, відображенням світогляду, життєвого досвіду і цінностей.
Цінності — те, що ми вважаємо важливим для себе, відповідно до чого оцінюємо все, що відбувається з нами. Цінності дають змогу розрізняти добро і зло, корисне і шкідливе, правильне і неправильне. Вони впливають на те, що ми думаємо і відчуваємо. Керуючись своїми цінностями, ми робимо вибір і діємо, відтак перевіряємо, чи правильно вчинили.
Ієрархія цінностей
Деякі цінності є цілями, інші — засобами. Наприклад, родинний затишок нелегко створити, не досягнувши певного рівня матеріального добробуту. Однак самі лише гроші не гарантують затишку. Отже, затишок є метою, а матеріальний добробут — засобом її досягнення. Коли люди ставлять на вершину своєї ієрархії цінностей цінності-засоби, вони ризикують втратити щось важливе. Гроші або матеріальні цінності, як найважливіша цінність-мета, можуть зробити людину дуже багатою і водночас перешкодити знайти щире кохання, мати гармонійні стосунки з рідними, друзями, колегами.
Прочитай інформацію про етапи морального розвитку і назви відомі тобі моральні авторитети.
Етапи морального розвитку
Ви вже здатні прогнозувати наслідки своїх слів і вчинків, приймати зважені рішення у різних життєвих ситуаціях, отже несете відповідальність за свою поведінку. Це означає, що ви повинні не лише керуватися своїми бажаннями, цінностями й пріоритетами, а й враховувати інтереси інших осіб, закони та моральні норми, що існують у суспільстві.
Совість — інструмент моральної свідомості, внутрішній цензор, що допомагає відрізняти добре від поганого, робити правильний вибір. Однак люди можуть перебувати на різних стадіях морального розвитку, і їхні уявлення про добро і зло також можуть суттєво різнитися.
Діти вважають добрим (правильним) те, що їм кажуть батьки, навіть коли ті посилають їх жебракувати або красти.
Підлітки і більшість дорослих людей орієнтуються на моральні засади, що існують у суспільстві: добре те, що схвалюється соціальним оточенням і не суперечить закону.
Ті, хто досягає третього рівня морального розвитку, орієнтуються на універсальні етичні принципи і високоморальними вважають вчинки, що відповідають загальнолюдським цінностям, навіть якщо вони суперечать законам країни проживання. Таких людей називають моральними авторитетами або совістю нації. (див. додаткову інформацію у кінці теми)
Прочитай вірш та дай відповідь на запитання внизу сторінки.
Аби душа чиста
Два злодії вопівночі
Костьол обкрадають;
Обшарили всі скарбони,
Святих обдирають.
І забрали, які були,
Свічки з ліхтарями,
Далі їден на олтарик
Пнеться з постолами.
«Та що ж бо ти, брате, робиш? —
Став другий казати. —
Як-то можна святе місце
Постолом валяти?»
«Мовчи, брате! — їден каже. —
Ми тут перед Богом:
Аби душа чиста була, —
Постоли — нічого!»
Степан Руданський
Додаткова інформація до теми
Моральні авторитети
Андрій Сахаров — став академіком у 32 роки, був одним із винахідників водневої бомби, тричі Героєм Соціалістичної Праці. З кінця 1950-х років наполягав на скороченні ядерних озброєнь, сприяв підписанню міжнародної угоди про заборону ядерних випробувань у трьох сферах. Ім’я Андрія Сахарова до певного часу було засекречено через специфіку його діяльності. Однак з середини 60-х років він — невтомний борець за права людини, захисник дисидентів і політв’язнів.
Генерал Петро Григоренко — член Комуністичної партії з 1927 року, кадровий військовий, зробив блискучу кар’єру, нагороджений багатьма орденами й медалями. В умовах тоталітарного режиму спромігся критично переосмислити комуністичні ідеали, сформувати власну громадянську позицію, мав мужність відстоювати її, виступаючи з критикою діючого режиму. Член-засновник Московської та Української Гельсинкських груп, один з найактивніших правозахисників і борців за незалежність України.
Поет Василь Стус — захищав представників творчої інтелігенції, чиї погляди не збігалися з офіційними. Незважаючи на утиски й переслідування, продовжував поетичну творчість, був активним членом Української Гельсинкської групи. Багаторазово засуджений за антирадянську пропаганду, помер у в’язниці за нез’ясованих обставин. Через чотири роки після смерті поета було повністю реабілітовано «за відсутністю в його діях складу злочину».
Оціни урок
|
|
|
|
|
|
Тема 2.
САМООЦІНКА ХАРАКТЕРУ
Вищі цінності і якість життя
Упродовж своєї історії людство виробило моральні цінності вищого порядку. Їх ще називають загальнолюдськими, універсальними, або справжніми цінностями. Досвід багатьох поколінь і сучасні наукові дослідження переконливо доводять, що коли люди у своєму житті керуються такими цінностями і формують відповідні риси характеру, то зазвичай досягають високої якості життя.
Що таке справжні цінності і як вони впливають на якість життя, досліджував Даррел Франкен — учений зі США. Він поставив за мету:
Дослідження тривало 10 років. Опитування проводили дев’ять професорів провідних університетів США. У ньому взяли участь 1800 осіб із чотирьох країн світу. До загального переліку було внесено 342 моральні цінності, якість життя оцінювалася за 300 параметрами.
У результаті статистичної обробки анкет було визначено 13 цінностей, які найбільше впливають на якість життя (мал. 1). З’ясувалося, що універсальні цінності 1—9 повністю збігаються з тими, які проповідують світові релігії.
Мал. 1
Також було доведено, що люди, які сповідують загальнолюдські цінності, мають вищу якість життя за багатьма показниками:
І навпаки, ігнорування вищих цінностей пов’язане з проблемами, стресами, ризиком вживання психоактивних речовин, симптомами різних захворювань, руйнуванням стосунків, відчуттям безпорадності й страху перед майбутнім.
За результатами дослідження Д. Франкен зробив висновки про необхідність запровадження освітніх програм із формування характеру, що базуються на розвитку життєвих навичок. Це тому, що життєві навички допомагають керуватися загальнолюдськими цінностями у різних ситуаціях, налаштовують на усвідомлення своїх прав і обов’язків, розуміння прав інших людей і повагу до них, виховують гідність, миролюбність, справедливість, колективізм, почуття відповідальності, впевненість у власних силах, толерантність (мал. 2).
Мал. 2
На наступних сторінках наведено анкети для оцінювання твоїх особистісних якостей, пов’язаних із загальнолюдськими цінностями:
Дай відповіді на запитання анкети і визнач свої результати за допомогою ключів.
Наприклад, якщо за анкетою на наступній сторінці ти отримав 35 балів, рівень твоєї душевної щедрості — 55%. Це означає, що у 45% опитаних рівень душевної щедрості вищий за твій.
Оцінювання рівня душевної щедрості
Прочитай наведені твердження. Обери відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Я щедра людина.
2. ___ Щось роблю не лише для членів моєї родини, а й для інших людей.
3. ___ Безкорисливо допомагаю друзям і сусідам.
4. ___ Дбаю , щоб спочатку задовольнити потреби інших, а відтак власні.
5. ___ Роблю внесок у добрі справи.
6. ___ Купую для своїх друзів листівки або сувеніри.
7. ___ Мої рідні та друзі вважають мене щедрою людиною.
8. ___ Роблю більший внесок у добрі справи, ніж мої однолітки.
9. ___ Приділяю достатньо уваги і часу тим, кого люблю.
10. ___ Вдома і в школі я енергійніший за інших.
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
1% |
21 |
6% |
31 |
35% |
41 |
83% |
2 |
12 |
22 |
7% |
32 |
40% |
42 |
87% |
||
3 |
13 |
23 |
8% |
33 |
45% |
43 |
90% |
||
4 |
14 |
24 |
9% |
34 |
50% |
44 |
92% |
||
5 |
15 |
2% |
25 |
10% |
35 |
55% |
45 |
94% |
|
6 |
16 |
26 |
13% |
36 |
60% |
46 |
96% |
||
7 |
17 |
3% |
27 |
17% |
37 |
65% |
47 |
97% |
|
8 |
18 |
28 |
20% |
38 |
70% |
48 |
98% |
||
9 |
19 |
4% |
29 |
25% |
39 |
75% |
49 |
99% |
|
10 |
20 |
5% |
30 |
30% |
40 |
80% |
50 |
Вигоди від підвищення рівня душевної щедрості
Якщо результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі:
Оцінювання рівня соціальності
Прочитай наведені твердження. Оберіть відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Беру активну участь у житті громади.
2. ___ Залучена(ий) до шкільної, церковної чи іншої громадської діяльності.
3. ___ Із задоволенням спілкуюся з людьми й поза громадською діяльністю.
4. ___ Відвідую і влаштовую вечірки на честь свят.
5. ___ Надаю перевагу бути з людьми , а не перебувати на самоті.
6. ___ Я б краще поговорила (в), ніж подивилася (вся) телевізор.
7. ___ Залучена(ий) хоча б до однієї спортивної активності.
8. ___ Почуваюся добре серед людей.
9. ___ Підтримую стосунки зі своїми давніми друзями.
10. ___ Активно спілкуюся з людьми.
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
4% |
21 |
9% |
31 |
50% |
41 |
97% |
2 |
12 |
22 |
32 |
55% |
42 |
99% |
|||
3 |
13 |
5% |
23 |
10% |
33 |
60% |
43 |
||
4 |
14 |
24 |
13% |
34 |
44 |
||||
5 |
15 |
6% |
25 |
17% |
35 |
70% |
45 |
||
6 |
16 |
26 |
20% |
36 |
75% |
46 |
|||
7 |
2% |
17 |
7% |
27 |
25% |
37 |
80% |
47 |
|
8 |
18 |
28 |
30% |
38 |
85% |
48 |
|||
9 |
3% |
19 |
8% |
29 |
35% |
39 |
90% |
49 |
|
10 |
20 |
30 |
40% |
40 |
95% |
50 |
Вигоди від підвищення рівня соціальності
Якщо результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі :
Оцінювання рівня оптимізму
Прочитай наведені твердження. Обери відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Я життєрадісна людина .
2. ___ Люблю слухати і розповідати жарти .
3. ___ Усміхаюсь .
4. ___ Люди вважають , що у мене добре почуття гумору .
5. ___ Коли відчуваю себе нещасною(им ), роблю щось , аби це змінити .
6. ___ Уникаю насупленості , сумного або незадоволеного виразу обличчя .
7. ___ Фокусую увагу на яскравих і добрих аспектах речей і подій .
8. ___ Перебуваю у доброму гуморі, незважаючи на проблеми .
9. ___ Швидко відновлююсь після емоційного болю .
10. ___ Маю улюблених друзів, які роблять мене щасливою(им ).
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
2% |
21 |
7% |
31 |
23% |
41 |
70% |
2 |
12 |
3% |
22 |
8% |
32 |
27% |
42 |
75% |
|
3 |
13 |
23 |
33 |
30% |
43 |
80% |
|||
4 |
14 |
4% |
24 |
9% |
34 |
35% |
44 |
83% |
|
5 |
15 |
25 |
35 |
40% |
45 |
87% |
|||
6 |
16 |
5% |
26 |
10% |
36 |
45% |
46 |
90% |
|
7 |
17 |
27 |
37 |
50% |
47 |
92% |
|||
8 |
18 |
6% |
28 |
13% |
38 |
55% |
48 |
94% |
|
9 |
19 |
29 |
17% |
39 |
60% |
49 |
96% |
||
10 |
2% |
20 |
7% |
30 |
20% |
40 |
65% |
50 |
99% |
Вигоди від підвищення рівня оптимізму
Якщо твій результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі:
Оцінювання рівня асертивності
Прочитай наведені твердження. Обери відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Я упевнена людина: приймаю рішення, планую і дію.
2. ___ Беру відповідальність за стан справ.
3. ___ Добре організовую роботу свою та інших людей.
4. ___ Люблю змагатись і перемагати.
5. ___ Прагну досягти того, чого хочу.
6. ___ Даю людям знати, чого хочу.
7. ___ Мені подобається бути лідером.
8. ___ Дію наполегливо, аж поки розв’яжу проблему.
9. ___ Відстоюю свої права.
10. ___У мене високі очікування щодо себе та інших людей.
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
1% |
21 |
7% |
31 |
25% |
41 |
75% |
2 |
12 |
22 |
8% |
32 |
27% |
42 |
80% |
||
3 |
13 |
23 |
9% |
33 |
30% |
43 |
83% |
||
4 |
14 |
24 |
10% |
34 |
35% |
44 |
87% |
||
5 |
15 |
25 |
12% |
35 |
40% |
45 |
90% |
||
6 |
16 |
2% |
26 |
14% |
36 |
45% |
46 |
95% |
|
7 |
17 |
3% |
27 |
16% |
37 |
50% |
47 |
96% |
|
8 |
18 |
4% |
28 |
18% |
38 |
60% |
48 |
97% |
|
9 |
19 |
5% |
29 |
20% |
39 |
65% |
49 |
99% |
|
10 |
20 |
6% |
30 |
23% |
40 |
70% |
50 |
Вигоди від підвищення рівня асертивності
Якщо результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі:
Оцінювання рівня самоконтролю
Прочитай наведені твердження. Обери відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Я контролюю себе.
2. ___ Частіше дію виважено, ніж імпульсивно.
3. ___ Зберігаю речі чистими, не розкидаю їх.
4. ___ Планую свій бюджет, намагаюсь не витрачати грошей імпульсивно.
5. ___ Працюю, аж поки завершу роботу.
6. ___ Уникаю спонтанних рішень.
7. ___ Забагато працюю.
8. ___ Контролюю свої імпульси, бажання і спокуси.
9. ___ Намагаюсь дотримуватися своїх зобов’язань , відмовляючи собі в розвагах.
10. ___ Відмовилась (вся ) від звичок, які вважаю деструктивними.
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
1% |
21 |
8% |
31 |
35% |
41 |
90% |
2 |
12 |
22 |
9% |
32 |
40% |
42 |
93% |
||
3 |
13 |
23 |
10% |
33 |
45% |
43 |
94% |
||
4 |
14 |
24 |
13% |
34 |
50% |
44 |
95% |
||
5 |
15 |
2% |
25 |
15% |
35 |
60% |
45 |
96% |
|
6 |
16 |
3% |
26 |
17% |
36 |
66% |
46 |
97% |
|
7 |
17 |
4% |
27 |
20% |
37 |
73% |
47 |
98% |
|
8 |
18 |
5% |
28 |
23% |
38 |
80% |
48 |
99% |
|
9 |
19 |
6% |
29 |
27% |
39 |
83% |
49 |
||
10 |
20 |
7% |
30 |
30% |
40 |
87% |
50 |
Вигоди від підвищення рівня самоконтролю
Якщо твій результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі:
Оцінювання рівня самоповаги
Прочитай наведені твердження. Обери відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Маю адекватну самооцінку.
2. ___ Люди ставляться до мене з повагою і зважають на мою думку.
3. ___ Люди вважають, що я добре працюю.
4. ___ Друзі захоплюються моєю сміливістю і силою духу.
5. ___ Мої батьки поважають мене і обходяться зі мною добре.
6. ___ Почуваюсь упевненим у роботі і/або у соціальних відносинах.
7. ___ Швидко долаю депресію від невдач.
8. ___ Сприймаю себе і/або подобаюся собі.
9. ___ Зі мною обходяться справедливо.
10. ___ Світ кращий завдяки тому, що в ньому є я.
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
1% |
21 |
11% |
31 |
29% |
41 |
70% |
2 |
12 |
2% |
22 |
12% |
32 |
32% |
42 |
75% |
|
3 |
13 |
3% |
23 |
13% |
33 |
35% |
43 |
80% |
|
4 |
14 |
4% |
24 |
14% |
34 |
38% |
44 |
85% |
|
5 |
15 |
5% |
25 |
15% |
35 |
42% |
45 |
90% |
|
6 |
16 |
6% |
26 |
16% |
36 |
46% |
46 |
95% |
|
7 |
17 |
7% |
27 |
18% |
37 |
50% |
47 |
96% |
|
8 |
18 |
8% |
28 |
20% |
38 |
55% |
48 |
98% |
|
9 |
19 |
9% |
29 |
23% |
39 |
60% |
49 |
99% |
|
10 |
20 |
10% |
30 |
27% |
40 |
65% |
50 |
Вигоди від підвищення рівня самоповаги
Якщо результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі:
Оцінювання рівня комунікабельності
Прочитай наведені твердження. Обери відповідь, яка тобі найбільше підходить. Запиши номер цієї відповіді у заданому проміжку. Порахуй результат.
0 – ніколи; 1 – дуже рідко; 2 – іноді; 3 – час від часу; 4 – часто; 5 – майже завжди.
1. ___ Добре ладнаю з людьми.
2. ___ Ставлю запитання, щоб продемонструвати свою зацікавленість у спілкуванні з ними.
3. ___ Ділюся з людьми своїм досвідом і поглядами.
4. ___ У процесі спілкування намагаюсь половину часу говорити, а половину — слухати.
5. ___ Ділюся з людьми своїми щасливими і сумними почуттями.
6. ___ Говорю спокійно, навіть коли сердита (ий).
7. ___ Беру половину відповідальності за результат спілкування на себе.
8. ___ У розмовах запитую людей про них.
9. ___ Для розв’язання проблеми звертаюсь безпосередньо до кривдника.
10. ___ Дізнаюся багато цікавого з розмов із людьми.
___ Всього балів
Ключ до анкети
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
К-сть балів |
Відносний рівень до 100 людей |
1 |
1% |
11 |
1% |
21 |
7% |
31 |
20% |
41 |
75% |
2 |
12 |
22 |
8% |
32 |
23% |
42 |
80% |
||
3 |
13 |
2% |
23 |
9% |
33 |
30% |
43 |
83% |
|
4 |
14 |
3% |
24 |
10% |
34 |
35% |
44 |
87% |
|
5 |
15 |
25 |
11% |
35 |
40% |
45 |
90% |
||
6 |
16 |
26 |
12% |
36 |
45% |
46 |
93% |
||
7 |
17 |
27 |
13% |
37 |
50% |
47 |
94% |
||
8 |
18 |
4% |
28 |
14% |
38 |
60% |
48 |
95% |
|
9 |
19 |
5% |
29 |
15% |
39 |
65% |
49 |
99% |
|
10 |
20 |
6% |
30 |
17% |
40 |
70% |
50 |
Вигоди від підвищення рівня комунікабельності
Якщо ваш результат знаходиться у верхній третині (66%—99%), то порівняно з результатами у нижній третині (1%—33%) вигоди такі:
Склади «портрет» свого характеру у формі номограми (приклад на малюнку).
Започаткуй новий проект самовдосконалення. Для цього:
Оціни урок
|
|
|
|
|
|
Тема 3.
ЖИТТЄВЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ І ВИБІР ПРОФЕСІЇ
Життєве самовизначення — головне завдання підліткового віку, важлива умова подальшого розвитку і самореалізації. Професійне самовизначення є важливою складовою життєвого самовизначення. Вдалий варіант професійного самовизначення відповідає формулі «Хочу. Можу. Треба», в якій:
ХОЧУ — |
означає, що обрана професія відповідає вашим бажанням. |
МОЖУ — |
означає, що ви маєте здібності до неї, а також що у вас немає медичних або психологічних протипоказань. |
ТРЕБА — |
означає потребу суспільства в цій професії, попит на неї на ринку праці. |
Щоб визначити коло професій, які відповідають вашим бажанням, виконайте вправу «Рейтинг мотивів». Для цього:
Мотиви для вибору професії |
Мій рейтинг мотивів |
Професія дає змогу стати публічною особою, прославитися |
|
Це можливість продовжити сімейну традицію |
|
Дає змогу продовжити навчання зі своїми друзями |
|
Можливість служити людям |
|
Забезпечує високий заробіток |
|
Має велике значення для країни, людства |
|
Легкість працевлаштування («Без роботи не залишуся») |
|
Перспективність, можливість кар’єрного зростання |
|
Дає змогу виявити свої здібності та особисті якості |
|
Уможливлює спілкування з людьми |
|
Збагачує знаннями, розвиває інтелект |
|
Допомагає підтримувати добру фізичну форму |
|
Різноманітна за змістом робота |
|
Романтичність, благородство професії |
|
Робота є творчою, існує можливість робити відкриття |
|
Важка, складна професія |
|
Чиста, легка, спокійна робота |
|
Запишіть кілька професій, що відповідають вашим особистим мотивам, поміркуйте, чи не маєте до них протипоказань.
Заповніть таблицю та дайте відповідь на запитання внизу сторінки.
Професія |
Чоловіча |
Жіноча |
Чоловіча і жіноча |
Фермер |
|
|
|
Вчений |
|
|
|
Перукар |
|
|
|
Продавець |
|
|
|
Прибиральниця |
|
|
|
Інженер |
|
|
|
Будівельник |
|
|
|
Лікар |
|
|
|
Медсестра |
|
|
|
Бізнесмен |
|
|
|
Учитель |
|
|
|
Архітектор |
|
|
|
Автомеханік |
|
|
|
Машиніст |
|
|
|
Бухгалтер |
|
|
|
Садівник |
|
|
|
Оціни урок
|
|
|
|
|
|
1