1
Бахмутська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5
з профільним навчанням
Бахмутської міської ради Донецької області
РОЗРОБКИ УРОКІВ
з базових дисциплін за програмою допоміжної школи для учнів
4 класу загальноосвітньої школи з інклюзивним навчанням
Збірка для вчителів загальноосвітніх шкіл з інклюзивним навчанням
Бахмут
2019
Розробки уроків з базових дисциплін за програмою допоміжної школи для учнів 4 класу загальноосвітньої школи з інклюзивним навчанням: Збірка для вчителів загальноосвітніх шкіл з інклюзивним навчанням. - Бахмут: Інформаційно-методичний центр Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 з профільним навчанням, 2019. - с.
Збірка містить плани - уроків для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Навчання здійснюється в інтегрованій групі за моделлю часткової неповної інтеграції.
Інтегрована група навчається за програмою допоміжної школи. Діти цієї групи мають порушення розвитку психічних, особливо вищих пізнавальних процесів, а саме: активного сприйняття, довільної уваги і пам’яті, словесно-логічного мислення, узагальнюючої функції мови, порушення просторового сприйняття і різноманітні дефекти моторної сфери.
Плани - уроків розроблені з урахуванням індивідуальних освітніх потреб дітей та їх особливостей навчально-пізнавальної діяльності.
Розглянуто на засіданні науково – методичної ради Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 з профільним навчанням Бахмутської міської ради Донецької області (протокол № 7 від 17.06.2018 р.)
Розробник:
Мащенко А.Ю., заступник директора з навчально-виховної роботи
ЗМІСТ
1. Передмова ………………………………………………………….
2. План уроку з української мови ……………………………………
3. План уроку з російської мови ……………………………………..
4. План уроку з математики …………………………………………
Процес навчання дітей, які мають вади розумового розвитку повинен бути спрямований на формування в учнів різноманітних знань, умінь і навичок, але, безумовно, під час навчання відбувається і виховання, і розвиток учнів. Організувати навчальну діяльність на уроці з розумово відсталими дітьми дуже складно. Вчителю необхідно постійно мобілізовувати зусилля на рішення пізнавальних завдань. Будь –який урок представляє складну діяльність вчителя та учня. Кожен етап уроку має свої специфічні вимоги.
Загальні дидактичні вимоги до уроку за програмою допоміжної школи:
- проведення фізхвилинок;
- використання дидактичного матеріалу відповідно до вимог (розмір, колір).
Спеціальні вимоги
Запропоновані плани - уроків для дітей з розумовою відсталістю розроблені у відповідності вимог до уроків за програмою допоміжної школи для загальноосвітніх шкіл з інклюзивним навчанням з урахуванням вад дітей та їх освітніх потреб.
У своїх розробках уроків вчитель використовує ряд методичних прийомів, які допомагають учням більш усвідомлено засвоювати навчальний матеріал. А саме, розчленування складного навчального матеріалу на частини, логічно завершені та пов'язані між собою, виділення головних суттєвих сторін предмета або явища і відмінність їх від другорядних, несуттєвих, відображення в мові виконуваних практичних дій, до початку, під час і після роботи, зв'язок нових дій з раніше засвоєними, варіювання матеріалу при повторюванні.
УКРАЇНСЬКА МОВА
Мета: Розвивати вміння диференціювати дзвінкі і глухі приголосні на слух і у вимові на прикладі «Ж» - «Ш», правильно чути звук перед голосною, практично закріпити основний морфологічний принцип українського правопису – чітку вимову приголосного, залежно від наступного голосного. Розвивати увагу, пам'ять, мовленнєве чуття, фонематичне сприймання, фонематичний слух, збагачувати та уточнювати словниковий запас. Виховувати повагу до праці, дбайливе ставлення до хліба.
Обладнання: таблиця складів, “Весела абетка” Н.Забіли, українська народна казка “Вовк і хліб”, приказки.
І. Організаційний момент
1.1. Привітання.
Доброго ранку кожному зичу я.
І посміхаються у відповідь люди:
1.2. Психологічна настанова
Треба сісти рівно й гарно, разом вголос
Не базікать на уроках, всі діти
Як папуга чи сорока.
Пропоную вам вивчити нові слова, послухати, порозмовляти, поміркувати, розуміти й говорити українською мовою.
ІІ. Підготовчі вправи
-ж-ж-ж-ж (жук)
-ш-ш-ш-ш (змія, вуж)
Зверніть увагу на артикуляцію обох звуків: губи випнуті рупором, язик зігнутий “чашечкою” і піднятий до верхніх різців (зубів), легені з силою видихають повітря. Чи є різниця в артикуляції (ні). То чим же відрізняються звуки? Давайте дамо їм характеристику.
(“Ж” – приголосний, дзвінкий, “ш” – приголосний, глухий
Різниця полягає в наявності голосу “ж” та його відсутності у “ш”. Проконтролюйте, поклавши долоньку на горло. Працюють голосові зв’язки – ж-ж-ж. Не працюють: -ш-ш-ш.).
- Дітки, гляньте, справді Ж на жука походить?
Це тому, що, як жучок, на шести лапках ходить.
(В. Кожевніков)
Та нікого не лякає.
ІІІ. Знайомство з темою
- Здогадалися, що є темою нашого уроку?
Дзвінкі та глухі приголосні
ша-жа жа-ша аш-аж аша-ажа
шо-жо жо-шо ош-ож ошо-ожо
шу-жу жу-шу уш-уж ушу-ужу
ши-жи жи-ши иш-иж иши-ижи
шило-жили шипшина-жоржини
шаль-жаль шостий-жовтий
шапка –жабка шити-жити
кошик-коржик
Жатка жваво жито жне, жатку жнець не дожене.
Шість школярок у шовкових хустинах пішли до школи.
шапка, школа, школярі, шоколад, шипшина, шофер, шатро
книжка, стежка, журнал, жолудь, жилет.
жоржина, шматок, кажан, шахтар, коржик, вершник, шавлія, жук, вуж, шабля.
Прочитати слова, визначити, чи є в них дзвінкі «Ж» та глухі приголосні «Ш», приклавши долоню до горла.
ж, т, и, о (жито); ж, т, и, и (жити); ж, н, ц, ь, е (жнець); ж, т, н, ц, и, я (житниця); ж, т, к, а, а (жатка); п, ш, н, ц, е, я (пшениця); п, ш, н, ц, а, и, я (пашниця).
Порівняйте слова жито-жити. Вони від одного кореня. Наші пращури назвали зерно, від якого залежало життя, житом. З жита випікають смачний хліб, пряники. І в цьому слові є дзвінкий звук? (“ж”).
Списати вірші, підкреслити дзвінкі приголосні «Ж» зеленим олівцем, глухі «Ш» – коричневим.
Жуки дзижчать в садочку літом,
По стежці жабка плиг та плиг.
Жоржини квітнуть жовтим цвітом,
Кружляють бджоли біля їх.
Шматок сальця шукає мишка,
У нашій шафі шарудить.
Як шугоне на мишку кішка!
А мишка шусть у шпарку вмить.
4.3. Перевірка письмової роботи.
Зміст. Одного разу побачив вовк в лісі мужика, що йшов поле орати, та до нього. – Я тебе з’їм. – Та я несмачний, худий, кістлявий. З’їж краще хліба. – А що таке хліб? – Спробуй. І дав шматок. Сподобалось вовкові. – А де ти його береш? – Вирощую. – Навчи й мене! – Добре. Спочатку треба поле зорати. – І буде хліб? – Ні, треба поле бороною розгладити. – І хліб їсти? – Ще ні. Треба зерно посіяти. – І хліб буде? – Який ти швидкий. Треба зерно виростити, зжати, обмолотити, на млин одвезти, муки намолоти, діжу замісити, хліб в піч посадити… - І тоді можна їсти?! – Так, тоді можна хліб їсти. Почухав вовк потилицю: “Це надто довго і важко. Але якщо ти все життя отак хліб добуваєш, то я тебе пожалію, не буду чіпати.”
Люди завжди шанували і хліб, і хлібороба. Ось вам докази. (Читаємо приказки, виразно вимовляємо “ж”, “ш”, списуємо).
Хліб – усьому голова.
Хвала рукам, що пахнуть хлібом.
Лежачого хліба не буває.
Жито саме не вродиться.
І швець, і жнець, і на дуді гравець.
4.6. Перевірка письмової роботи, тлумачення змісту приказок.
V. Підсумок уроку
Дякую за співпрацю. Закінчимо урок посмішкою.
VІ. Домашнє завдання
Скласти речення з поданими словами.
Стежка, школярі, книжка, жито, жолуді, шипшина.
РУССКИЙ ЯЗЫК
Тема: Имя существительное (Слова, обозначающие названия предметов и явлений).
Лексическая тема: Хлеб – всему голова.
Цель: Развивать умение различать слова, обозначающие названия предметов и явлений – имя существительное, ставить к ним вопросы Кто? или Что? Закрепить понятие одушевлённые и неодушевлённые, развивать фонематический слух, внимание, мышление, обогащать словарь на материале темы, воспитывать бережное отношение к хлебу, формировать позитивную жизненную компетенцию.
Оборудование: Ребусы, раздаточный материал, фишки, таблицы, дидактический материал, загадка, пособие С.Ф. Иваненко стр. 72.
ХОД УРОКА
1.1. Психологическая установка
- Вы у меня какие?
- Умные, старательные, любознательные, самые лучшие!
- Правильно. Теперь порадуйте меня хорошо выполненным домашним заданием.
ІІ. Проверка домашнего задания
Ш А Р Ф
Прочитать слова, используя первую букву каждой картинки, найти слова, состоящие из одного слога, двух, трёх слогов, объяснить правила переноса каждого из них.
ТРУД
3.1. Прослушивание стихотворения А.Барто «Слова, слова...».
Всему название дано –
И зверю, и предмету,
Вещей вокруг полным-полно,
А безымянных – нету!
И всё, что может видеть глаз
Над нами и под нами,
И всё, что в памяти у нас –
Означено словами.
Тема нашего сегодняшнего урока – Имя существительное.
4.1. Дидактическая игра «Волшебный мешочек»
Солнышко на столе, где твои корни?
В земле.
Славься пшеничное солнышко,
Выросшее из зёрнышка!
(Дети отгадывают загадку, ответ – хлеб).
4.5. Игра «Собери словечко» – составление слов из букв (карточки). (Учитель напоминает, что красные буквы – гласные, синие – согласные).
Х, Л, Б (Е) – ХЛЕБ;
Б, Б, Л, К (У, И) – БУБЛИК;
М, К (У, А) – МУКА;
П, К, Р, Ь (Е, А) – ПЕКАРЬ;
П, Ш, Н, Ц (Е, И, А) – ПШЕНИЦА;
П, Л, С, К (О, О, О) – КОЛОСОК.
Среди собранных слов находят слово, отвечающее на вопрос Кто?, уточняют, почему, определяют часть речи.
V. Закрепление знаний
- Что хотела сказать нам Фея? - К хлебу надо относиться бережно.
VI. Заключительная часть
6.1. Работа с картинками
Рассмотреть серию картинок (работа в поле, на элеваторе, выпечка хлеба, булочная). Беседа по содержанию. Вывод: чтобы хлеб пришел на стол надо много потрудиться.
Ветерок спросил, пролетая:
А в ответ колоски шелестят:
- Золотые руки растят.
Золотые руки – трудолюбивые.
Золотая рожь – желтая, как золото.
Нива – это пшеничное поле.
Научиться правильно и быстро произносить скороговорку.
Бублик, баранку, батон и буханку пекарь из теста испёк спозаранку. (на карточках).
МАТЕМАТИКА
Тема: Одиниці виміру довжини: сантиметр (см), метр (м)
Мета: Розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, порівнювати, узагальнювати, знаходити причино-наслідкові зв’язки, розвивати вміння працювати за зразком і вказівками вчителя, розвивати вміння контролювати проміжні і кінцеві результати. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, збагачувати словник на матеріалі теми. Розвивати дрібну моторику. Виховувати самостійність, прищеплювати охайність, взаємоповагу.
Обладнання: картки, математичне лото, лінійка, рулетка, метр, сантиметрова стрічка, схема задачі.
Хід уроку
І. Підготовча частина
1.1. Організаційний момент. привітання
1.2. Психологічна настанова
- Уроки бувають різні: довгі й короткі, цікаві й не дуже, сумні й веселі. Я хочу, щоб у нас був добрий урок. Запрошую вас до співпраці.
Розглянемо малюнок.
1.3. Повідомлення теми уроку
Нам треба знати: одиниці виміру – сантиметр, метр.
Треба вміти: співвідносити (порівнювати) ці одиниці, розв’язувати задачі з використанням одиниць виміру.
ІІ. Основна частина
2.1. Порівняння між собою (практичне) лінійки, дерев’яного метра, рулетки. Розмірковування, яким предметом що вимірюється
2.2. Логопедична хвилина
Правильне вимовляння по складах слів метр, сантиметр.
2.3. Каліграфічна хвилина
Запис скорочених мір виміру з числами: 3 см, 15 см, 20 см, 25 см, 90 см; 80м, 520 м, 730 м, 980 м (математичне лото).
ІІІ. Актуалізація знань
3.1. Вимірювання довжини стола лінійкою, потім метром
Розглянути ділення лінійки, метра.
Отже, один метр дорівнює 100 см.
3.2. Перевести сантиметри в метри (разом з вчителем)
100 см = 1 м |
150 см = 1 м 50 см |
200 см = ? |
320 см = ? |
300 см = ? |
390 см = ? |
700 см = ? |
750 см = ? |
25 см + 15 см |
76 м – 18 м |
86 см – 39 см |
48 м + 32 м |
100 см – 25 см |
56 м – 25 м |
48 см + 16 см |
90 м + 40 м |
IV. Закріплення знань
4.1. Практичне завдання
Виміряти довжину книжки та дошки і скласти задачу за схемою.
Примітка. Що треба зробити для обчислення? (перевести метри в сантиметри).
4.2. Увага! Цікавий предмет – рулетка
Вона теж поділена на сантиметри (маленькі рисочки), але є ділення на метри (великі рисочки).
Яка довжина нашої рулетки? (5 метрів або 500 см). Давайте виміряємо довжину та ширину класної кімнати і знайдемо її периметр.
V. Заключна частина
5.1. Геометричний матеріал. Креслення відрізків різної довжини на дошці і в зошитах
5.2. Підведення підсумків
5.3. Домашнє завдання
Приклади №35 на сторінці 42.
Виміряти довжину і ширину письмового столу.