Мета: вчити учнів складати й записувати зв’язані між собою речення, які описують зміст малюнка; збагачувати словниковий запас; розвивати навички усного і писемного мовлення, пам’ять, творче мислення, увагу, уяву, спостережливість; виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього, зацікавленість життям славетних українців.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Психологічна адаптація.
Створення доброзичливої атмосфери.
Розпочнемо наш урок з побажання.
(Слайд 1)
Учитель: Я всміхаюсь сонечку.
Учні: Здрастуй, золоте!
Учитель: Я всміхаюсь квіточці.
Учні: Хай вона росте!
Учитель: Я всміхаюсь дощику.
Учні: Лийся, мов з відра!
Учитель: Друзям усміхаємось,
Зичимо добра!
_ Тож поверніться до гостей і радісно промовте:
“Добрий день!”
1.1. Слухання вірша
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову
1.2. Вправа «Мікрофон» ( Слайд 2)
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?
Урок буде:
продуктивний
цікавий
творчий
навчальний
- А ви на уроці якими маєте бути?
Ми будемо:
активні
творчі
працьовиті
зібрані
уважні
дисципліновані
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.
1.3. Знайомство з гаслом уроку.
Працювати ми будемо під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
2. Вправа “ Дві торбинки “
- На сьогоднішньому уроці ми з вами побуваємо на уявній екскурсії.
У дорогу люди завжди беруть із собою торбинку. В мене є дві торбинки. У холодну, блакитного кольору, я заберу смуток, біль, страх, розчарування, гнів, тривогу, а теплу, жовтогарячу, відкрию і подарую вам радість, піднесення, віру в себе, інтерес, захоплення, добро. Сподіваюсь, що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і здійсняться всі ваші сподівання. (Слайд 3)
За роботу, в добрий час!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, прийшовши сьогодні вранці до класу, я помітила біля столу ось цей невеличкий кошик. Як ви думаєте, від кого цей загадковий подарунок?
А допоможе відкрити таємницю вірш, А ви уважно дослухайте його до кінця і зробіть висновок, хто хазяїн кошика.
1. Музикотерапія. (Слайд 3)
Побудемо з природою наодинці.
Там яблука на зігнутих гілках,
Де ще цвітуть духмяні чорнобривці.
Так як і ми, в саду поет з письменником ходили,
Художниця там яблука збирала
І дивувались квіти: невже ми
Митців на творчість красою надихали?
Вони вдихали саду аромат,
Плекали думку і слова шукали,
Несли їх нам, щоб на уроці ми
Збагачували мову і описи складали.
2. Розглядання – милування зображенням саду в різні пори року. (Слайд 4)
-Уявіть, що ви прийшли в сад.
-Які звуки можна почути в саду? (щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капанняроси,поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)
-Які запахи можна відчути? (солодкий, терпкий, кислий, прілий, свіжий, трав'яний, духмяний, ароматний, квітковий, медовий, смачний, приємний, стиглих фруктів.)
-Які кольори можна побачити? (зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий,блакитний, жовтогарячий.)
Саме такими садами милувалася художниця Катерина Білокур. (Слайд 5)
«Якби в нас була такого рівня майстерності художниця, ми змусили б заговорити про неї весь світ.» Так сказав про Катерину Білокур Пабло Пікассо, побачивши її роботи на виставці у Парижі у 1954 році.
Народилася К.Білокур у 1900 році в селі Богданівка на Київщині. Виросла художниця в селянській родині, де панувала важка праця, і малювання вважалося безглуздим заняттям. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати.
Змалку малювала тільки живі квіти, що росли біля хати. Так любила вона їх, відчувала їхню красу: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся.»
Жила К. Білокур в бідній сім’ї, де бракувало коштів, щоб придбати фарби і пензлі. Тому пензлі в майстрині були саморобні, з котячої шерсті, а фарби
виготовляла сама з природного матеріалу: бузини,буряка, сажі, хвої.
Картини «Берізка», «Цар – Колос», «Колгоспне поле» були показані на міжнародній виставці у Парижі в 1954 році. Художницю було визнано геніальною.
Нині її картини відомі всьому світу. Вони зачаровують не одне покоління глядачів. Нехай вони зачарують і вас.
3. Відеоролик «Шедеври художниці Катерини Білокур» 4. Повідомлення завдань уроку.
Красою і щедрістю природи захоплюємося не тільки ми з вами,а й поети і художники. Отож сьогодні ми побуваємо з вами на уявній екскурсії в картинній галереї в гостях у талановитої художниці, а також познайомимося з творами відомого українського поета А.Малишка та письменника О. Гончара . Також ви самі створите твір–опис на основі споглядання картини К.Білокур «Богданівські яблука».
Як наслідок нашої роботи, ми повинні
вміти: описувати картину, аналізувати та порівнювати різні твори мистецтва, пояснювати слова, вжиті в переносному значенні, виділяти порівняння.
ІII. Робота над новим матеріалом.
1.А розпочати я хочу однією історією. . (Слайд 6, автопортрет)
Учень 1 … Однієї літньої днини зранку жінка працювала на грядках. Та полуднева спека примусила сховатися в затінок старого саду. В саду прохолодно, пахло стиглими яблуками. Жінка насолоджувалася відпочинком. Між трави виблиснуло яблуко, вкрите білим туманцем. Підвелася, підняла, обітерла, піднесла до обличчя, вдихнула і завмерла…
Учень 2 Подув вітер, завісився між верхівками яблунь і додолу посипалися яблука. Які гарні! Червонобокі, рум’яні, дорідні. Жінка підняла одне, друге. Перше – гарне, друге – ще красивіше. На небі з’явилася хмара. В повітрі запахло дощем. Жінка зняла з голови хустку і стала складати яблука. Зібравши кінці хустки у вузлик, жінка поспішила до хати, а її наздоганяв раптовий літній дощ.
Жінка розв’язала хустку на столі та так вони лежать і досі.
Чи було це, чи ні – не знаю. Та яблука і нині лежать на полотні народної художниці України Катерини Василівни Білокур. За своє життя вона створила дуже багато красивих і цікавих творів живопису. Одним із найкращих її полотен є «Богданівські яблука». (Слайд)
Пригадайте, що таке пейзаж, натюрморт, живопис, репродукція.
А допоможе вам в цьому завдання №3 у зошиті, с. 38.
1.1. Словникова робота.
Що таке реподукція? Яка різниця між репродукцією і справжньою картиною?
Діти, погляньте на репродукцію картини К.Білокур «Богданівські яблука». (Слайд)
1.2. Вірш «Богданівські яблука» Валентина Хмеленок.
Із полотна великої мисткині
Зійшли і опинились на столі
Аж дев’ять яблук на простій хустині
І пара пташок у густім гіллі.
Запахло в класі свіжістю і садом.
Зашебетали птахи голосні.
Талант іскрився дивним зорепадом
І ніжно пахли квіти чарівні
1.3. Аналіз репродукції картини. Читання порад щодо аналізу картини. (Зошит, завдання №4)
Визначте, до якої мистецької групи належить репродукція: пейзаж, натюрморт, портрет. (На картині поєднані два жанри – натюрморт і пейзаж.)
А в яку пору року достигають яблука?( Восени).
А коли на деревах ми можемо бачити квіточки? (Навесні).
Який же зв’язок може бути?
Переважна більшість картин Катерини Білокур ввібрала в себе багатство різних пір року одночасно. І на картині «Богданівські яблука» ми бачимо і цвіт, і плоди яблуні. Дивно? Але ж не було б цвіту – не було б і плоду.
( На лівому плані в куточку зображена пара пташок).
Впізнали? Так, це синички. Думаю, що художниця неспроста їх намалювала. Адже і вони причетні до цих яблук. Кожен знає, що синички знищують шкідників саду. Дивіться, як вони ретельно обстежують дерево.
(Кольорова гама – це ті кольори, які переважають на картині).
Як на вашу думку, з якою метою художниця використала саме такі кольори, зображуючи фрукти? (Напевне, щоб створити певний позитивний настрій, адже жовтий колір дарує радість і веселість, зелений – позбавляє від поганих емоцій, а червоний дозволяє позбавитися поганого настрою.)
Чи сподобалась вам картина? Яке враження справила на вас ця картина?
Так зобразила яблука художниця. А тепер подивимося на цей же образ очима поета.
2. Поетична сторінка
Читання вірша А. Малишка" Яблука"
Я люблю, як буває осінню
Пахне яблуками у хаті.
Он лежать вони повні просині,
Повні сонця, немов на святі;
Крутобокі і вітром точені,
На весілля десь приурочені,
Повисають на гільце зрубане
І самі бубонять, як бубони…
Звуться зорями і ранетами,
Повні пахощів, соком гожі,
Доспівали попід планетами,
І планети на них же схожі.
Мились росами десь під тучею,
В землю падали в добрім літі,
І ставала земля пахучою,
Ніби яблуко на орбіті…
3. Словникова робота. З’ясування значень окремих слів.
Просинь – синій колір чистого неба.
Приурочені – призначені для якоїсь урочистості, святкування.
Гільце – обрядове весільне дерево, прикрашене квітами, колосками, плодами тощо.
Бубон – музичний інструмент у вигляді обруча, обтягнутого шкірою, з дзвіночками по краях.
«Ранет», « Зоря» - сорти яблунь.
4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
Як поет описує захоплення яблуками? Прочитайте.
Якими словами сказано у вірші про колір, форму, смак яблук? Прочитайте.
(Колір – повні просині, повні сонця; форма – крутобокі, вітром точені, схожі на планети).
З чим порівнює автор яблука? За якими ознаками поет порівнює яблуко з бубоном, з планетою?
5. Порівняння вірша А.Малишка «Яблука» та картини К.Білокур
« Богданівські яблука».
6.До скарбниці літературного слова. Читання уривка з твору Олеся Гончара "Яблука на стовпцях"
Спостереження за художніми засобами в прозовому творі.
Дядько Роман викохав садок. І в садку в нього справжні дива. На одній гілці яблуко сніжно- біле,а на сусідній золотаве або червонощоке, мов циганка. Визирають яблука з-поміж листя, сміються до сонця, наливаються, спіють.
На Спаса дядько Роман виходить із двору з великим тугим вузлом і йде польовою доріжкою. Зупиняється біля межового стовпчика і шугає рукою в загадковий свій вузол. Звідти з'являється яблуко. Та яке! Червонощоке, свіже, велике, просто мов сонце вранішнє. Барву дала йому природа – під цвіт зорі. А пахне як! Духмянощами сонця й землі дихає на нас.
- За допомогою яких художніх засобів автор допоміг нам уявити яблука, вирощені в саду дядька Романа?
Порівняння: яблуко червонощоке, мов циганка, яблуко, мов сонце враніщнє.
Епітети: яблуко сніжно- біле, золотаве або червонощоке, свіже, велике.
Уособлення (олюднення природи): визирають, сміються, дихає.
Що, на вашу думку, об’єднує віршований твір Малишка, уривок з твору Гончара і художній твір Білокур?
- Чи перегукуються слова з вірша А. Малишка, твору Олеся Гончара з картиною К. Білокур?
- Як саме?
Опрацювавши вірш та уривок з твору ,ми вибрали слова про яблука.
А тепер відправимо яблучка скупатися під «дощем» компліментів, а може навіть і під «зливу». Скажіть, які вони, на що схожі, що роблять?
7. Робота в групах
Завдання для 1-ї групи: дібрати епітети
Яблука (які?) … за кольором (рожеві,червонобокі,золотисті, жовтогарячі, білорожеві)
Завдання для 2-ї групи: дібрати епітети
за розміром і формою (круглі, продовгуваті, великі)
за смаком і запахом (медові, солодкі, духмяні, соковиті)
Завдання для 3-ї групи: дібрати дієслова
Яблука (що роблять?) … (сміються, наливаються, сяють, визирають, пишаються, спіють,світяться, лежать, летять, красуються, милують око)
8.1. Мовленнєва підготовка до написання твору
- Щоб ви змогли точно, яскраво описати цю картину, створимо опори для написання твору.
8.2. Створення синонімічних рядів. (Зошит, завдання №3(2))
Намалювала – зобразила, написала, створила.
Живописець – пейзажист – майстер пензля.
Полотно – репродукція.
8.3. Добирання прикметників, які можуть бути використані в тексті. (Зошит, завдання №5)
8.4. Які порівняння можна використати в описі?
Яблука, мов … (золотисті планети, маленькі сонечка, жовтогарячі м'ячики, …)
Хустка, як …(неба синь, безмежна планета, крило голубого птаха, …)
9. Підготовча робота до написання твору.
Ми створили опори слів, словосполучень для написання твору. Але, щоб у вас вийшов зв’язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору.
10.Ознайомлення з планом
План
1.Як називається картина?
2.Що зображено на передньому плані?
3.Яке значення заднього плану?
4. Ваші враження від картини.
Ми склали план, послухали і подивились, як поети, письменники, художники, змальовують красу природи, а тепер прийшла і ваша черга. В ролі кого ви будете? (Письменників).
Схема опису.
Зачин |
Хто автор картини та яка її назва? |
Основна частина |
Опис картини |
Кінцівка |
Ваші враження від картини |
11. Орфографічна підготовка.
11. Усне складання опису.
Яку картину ми розглядаємо?
Хто створив цей взірець мистецтва?
Чому саме так названо картину?
Що зображено на картині?
Як художниця зобразила яблука?
Що видно на задньому плані?
Яку роль відіграють вони у картині?
Які почуття передала художниця?
Яке враження справила на вас картина?
12. Письмовий виклад твору.
Як і у всякому музеї, після будь-якої виставки екскурсанти залишають свої відгуки від побаченого. Отож і ми спробуємо скласти відгук на картину Катерини Білокур «Богданівські яблука».
Відгук
Нам дуже сподобалась картина______________________________
На полотні зображені ________________________________________
На передньому плані_________________________________________
Вони розміщені на ____________________________________________
Художниця використала __________________________кольори.
Обрамленням картини служать_____________________________
Яблука, мов_____________________________________________________
Дивлячись на картину, відчуваємо___________________________
IV. Підсумково – мотиваційний етап
Ось і закінчився наш урок. Чи сподобався він вам?
Метод «Рюкзачок»
Які з тих знань, що отримали ви, візьмете із собою для використання на інших уроках?
Я дуже вдячна вам за урок. Ви були моїми помічниками,а тому й урок вийшов цікавим. (Оцінки за урок.)
Який настрій викликав у вас урок? (Діти залишать у куточку настрою наступні позначки: червоне яблучко – чудовий настрій,зелено – червоне – у мене не все виходило, зелене – мені було нецікаво на уроці.)
– Азараз настав час згадати про гостинець, який залишив нам красень – сад.
Спробуємо пограти в гру «Хто це? Що це?» Можливо пощастить?! Учитель називає ряд прикметників, а учні добирають до них іменники.
(З кошика падає серветка, і діти бачать у кошику яблучка.)
– Так ось який щедрий на подарунки красень – сад. Цілий кошик яблук передав.
Після уроку діти пригощаються яблучками.