Розробки уроків з теми "Вказівка повторення". Мова програмування Pascal.
МЕТА. Ознайомити з поняттям циклу, сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв'язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з передумовою.
МЕТА. Ознайомити з поняттям циклу, сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з передумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
Організаційний момент.
Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
Перенесемося на декілька тисяч років тому - у Стародавню Грецію. Стародавня Греція - країна великих вчених, поетів і легендарних героїв. Познайомимося з історією одного з них.
«... Сізіф, син бога володаря всіх вітрів Эола, був засновником міста Коринфа, що у найдавніші часи називався Эфірою.
Ніхто у всій Греції не міг рівнятися по підступництву, хитрості й спритності розуму із Сізіфом. Сізіф завдяки своїй хитрості зібрав незлічимі багатства в себе в Коринфі; далеко поширилася слава про його скарби.
Коли прийшов до нього бог смерті похмурий Танад, щоб звести його в сумне царство Аїда, то Сізіф, ще раніше відчув наближення бога смерті, підступно обдурив бога Танада й закував його в окови. Перестали тоді на землі вмирати люди. Ніде не відбувалися похорони; перестали приносити й жертви богам підземного царства. Порушився на землі порядок, заведений Зевсом. Тоді громовержець Зевс послав до Сізіфа могутнього бога війни Ареса. Він звільнив Таната з оковів, а Танат вивергнув душу Сізіфа й відвів її в царство тіней померлих.
Але й отут зумів допомогти собі хитрий Сізіф. Він сказав дружині своїй, щоб вона не ховала його тіла й не приносила жертви підземним богам. Послухалася чоловіка дружина Сізіфа. Аїд і Персефона довго чекали похоронних жертв. Все немає їх! Нарешті наблизився до трону Аїда Сізіф і сказав владиці царства померлих, Аїду:
- О, володар душ померлих, великий Аїд, рівний могутністю Зевсу, відпусти мене на світлу землю. Я велю дружині моїй принести тобі багаті жертви й повернуся назад у царство тіней.
Так обдурив Сізіф владику Аїда, і той відпустив його на землю. Сізіф не повернувся, звичайно, у царство Аїда. Він залишився в пишному палаці своєму й весело бенкетував, радуючись, що один із всіх смертних зумів повернутися з похмурого царства тіней.
Розгнівався Аїд, знову послав він Таната за душею Сізіфа. З'явився Танат у палац найхитрішого зі смертних і застав його за розкішним бенкетом. Вивергнув душу Сізіфа ненависний богам і людям бог смерті; назавжди відлетіла тепер душа Сізіфа в царство тіней.
Тяжке покарання несе Сізіф у загробному житті за все підступництво, за всі обмани, які зробив він на землі. Він засуджений вкочувати на високу, круту гору величезний камінь. Напружуючи всі сили, трудиться Сізіф. Піт градом струменіть з нього від тяжкої роботи. Все ближче вершина; ще зусилля, і закінчена буде праця Сізіфа; але виривається з рук його камінь і із шумом котиться вниз, піднімаючи хмари пилу. Знову приймається Сізіф за роботу.
Так вічно котить камінь Сізіф і ніколи не може досягти мети - вершини гори...»
Нічого не скажеш - сумна історія! Адже Сізіф - взагалі ж непоганий хлопець, у всякому разі в розумі йому не відмовиш! Чи не можна допомогти бідоласі?
От що цікаво – розкажіть стародавній міф програмістові, і він скаже: «Нічого страшного. Мова йде про виконання нескінченного циклу. Я й сам іноді попадаю в таке ж положення й знаходжу з нього вихід!»
Отже, тема уроку “Вказівка повторення” або просто “Цикли”. Сьогодні ми з’ясуємо, що таке цикл, розглянемо приклади використання циклів у програмах, навчимося створювати циклічні програми.
Вивчення нового матеріалу.
Цикл є однією з найважливіших алгоритмічних структур й являє собою послідовність операторів, що виконуються неодноразово.
У програмах, пов'язаних з обробкою даних або обчисленнями, часто доводиться виконувати циклічно повторювані дії. Цикли дозволяють записати такі дії в компактній формі.
Цикли належать до числа керуючих операторів. Давайте познайомимося із прикладами використання циклів у програмах. Розглянемо задачу на обчислення суми великої кількості доданків:
Можна було б вибрати простий розв’язок й записати обчислення даної суми в рядок, уживши 99 операцій ділення й 99 операцій додавання. Ну а якщо число елементів суми дорівнює 1000 або просто будь-якому цілому числу? Уявіть собі програму з оператором, що займає кілька сторінок і містить 999 додавань! Очевидно, простий розв’язок тут уже не підходить. Можна помітити, що при обчисленні суми повторюються всього три операції, причому в певному порядку:
1. Розділити одиницю на знаменник.
2. Додати частку до раніше отриманої суми.
3. Збільшити на 1 значення знаменника.
Отже, задачу можна вирішити, наприклад, так:
1. Надати значення змінній Sum рівне 0 (Sum:=0).
2. Надати значення змінній i рівне 1 (i:=1).
3. Додати до суми значення 1/ i (Sum:=Sum+1/ i).
4. Збільшити i на 1 (i:=i +1)
5. Повторити кроки 3 й 4.
Повторивши операції 3 й 4 99 разів, ми одержимо необхідну суму.
Це приклад алгоритмічної конструкції «цикл».
У мові програмування Паскаль є три різновиди циклу:
Кожна із трьох різновидів циклу має свої особливості, для кожної з них є своє коло задач.
Цикл із передумовою має вигляд:
While умова do (ця частина називається заголовком циклу)
оператор; (ця частина називається тілом циклу).
Тілом циклу може бути й група операторів, укладена в операторні дужки begin ... end (тобто складений оператор).
Цикл із передумовою виконується доти, поки істинна умова в заголовку циклу, причому вона перевіряється спочатку, потім виконується оператор. Змінним, що входять в умову, повинні бути привласнені певні значення до входу в цикл.
У тілі циклу повинні бути оператори, які в якийсь момент змінять значення умови, зробивши її хибною. Якщо цього не трапиться, цикл буде нескінченним. При виникненні в програмі нескінченного циклу говорять, що програма «зациклилася».
Задача про обчислення доданків може бути вирішена з використанням циклу while...do таким чином:
program summa_1;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
i:=1;
while i<=n do
begin
sum:=sum+1/i;
i:=i+1
end;
writeln(‘сума ’, n, ‘елементів = ’, sum:10:5);
end.
Цикл в даній програмі працює наступним чином:
Закріплення нового матеріалу.
Підсумок уроку.
Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.
Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.
Домашнє завдання.
Прочитати §98 (стор. 486-487) – Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.
Прочитати §7 (стор. 72-73) – Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50.
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться?
Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 1)
ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з післяумовою.
МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з післяумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання.
І. Поняття циклу. Цикл з передумовою.
ІІ. Обговорення складених в дома програм
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50.
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться?
Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
На попередньому уроці ми з вами почали розглядати тему “Вказівка повторення” або просто “Цикли”. Познайомилися з першим типом циклів. З яким саме? Циклом з передумовою.
З’ясували, що цей цикл виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови. Якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу. Виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу. Якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою.
Сьогодні на уроці розглянемо другий різновид циклу, який ніби дзеркально відображений від циклу while. Тому що в ньому, спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу. Потім обчислюється значення умови-виразу. Якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. Якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.
Отже, тема уроку “Цикл з післяумовою”
Вивчення нового матеріалу.
Цикл з післяумовою:
repeat
група операторів
until умова;
Спочатку виконується група операторів, потім відбувається перевірка, чи варто знову повторити цю групу. Якщо умова хибна, виконання циклу повторюється, інакше - закінчується.
program summa_2;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
i:=1;
repeat
sum:=sum+1/i;
i:=i+1;
until i>n;
writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);
end.
В даній програмі виконання циклу відбувається таким чином:
На відміну від циклу while оператори всередині циклу repeat виконуються хоча б один раз, в той час як у циклі while вони можуть не виконуватися взагалі.
Закріплення нового матеріалу.
А тепер, спочатку, спробуємо скласти програми на знаходження суми, які ми складали на попередньому уроці, за допомогою циклу repeat. А потім розглянемо і інші.
Підсумок уроку.
Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.
Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.
Домашнє завдання.
Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.
Прочитати §98 (стор. 487-488)
Повторити §98 (стор. 486-487)
Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.
Прочитати §7 (стор. 73-74)
Повторити §7 (стор. 72-73)
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)
Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 2)
ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з лічильником.
МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з лічильником; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання.
І. Поняття циклу. Цикл з передумовою. Цикл з післяумовою.
ІІ. Обговорення складених в дома програм
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)
Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
На попередніх уроках ми з вами розглянули два типи циклів – цикл while та цикл repeat.
З'ясували, що цикл з передумовою виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови, якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу, виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу, якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою. В циклі з післяумовою
спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу, аж потім обчислюється значення умови-виразу, якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.
Сьогодні на уроці розглянемо третій різновид циклу – цикл з лічильником.
Отже, тема уроку: “Цикл з лічильником”.
Вивчення нового матеріалу.
Цикл з лічильником призначений для організації багатократного виконання тіла циклу для значень параметра циклу з деякої впорядкованої дискретної множини.
Даний тип циклу використовують у тих випадках, коли наперед можна визначити кількість повторень виконання операторів циклу.
Цикл з лічильником записується у вигляді:
for i:=початкове значення to кінцеве значення do оператор;
При виконанні оператора for спочатку знаходиться значення виразу – початкового, потім значення виразу – кінцевого, далі керуюча змінна циклу i послідовно пробігає всі значення від початкового до кінцевого. В тому випадку, коли початкове значення виявляється більше кінцевого значення, тіло циклу не буде виконуватися взагалі. Початкове і кінцеве значення залишаються незмінними в ході виконання всього циклу.
Параметр циклу i, якщо він цілого типу, пробігає всі значення з приростом 1.
Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки begin … end.
Тоді цикл буде мати такий вигляд:
for i:=початкове значення to кінцеве значення
do
begin
оператор1;
оператор2;
...
операторN;
end;
program summa_3;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
for i:=1 to n do
sum:=sum+1/i;
writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);
end.
Існує другий різновид циклу з лічильником
for i:=початкове значення downto кінцеве значення do оператор1;
Параметр циклу змінюється від початкового значення до кінцевого з кроком –1.
Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки begin … end.
Тоді цикл буде мати такий вигляд:
for i:=початкове значення downto кінцеве значення
do
begin
оператор1;
оператор2;
...
операторN;
end;
program summa_4;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
for i:=n downto 1 do
sum:=sum+1/i;
writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);
end.
Ми з вами розглянули 3 різновиди циклу - while, repeat та for.
Який цикл краще брати в кожному конкретному випадку?
Знаючи ці три правила можна приступати до складання будь-яких циклічних програм.
Закріплення нового матеріалу.
Для кожного завдання скласти дві програми цикл for – to – do та цикл for – downto – do.
Скласти програму для знаходження суми:
Підсумок уроку.
Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.
Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.
Домашнє завдання.
Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.
Прочитати §98 (стор. 485-486)
Повторити §98 (стор. 486-488)
Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.
Прочитати §7 (стор. 75-77)
Повторити §7 (стор. 72-74)
1 рівень. Скласти дві програми (for – to – do та for – downto – do) для знаходження суми:
2 рівень. Скласти програму множення числа 9 на числа натурального ряду від 1 до 10 та виведення кожного значення на екран.
3 рівень. Нещасний Петрик їсть несмачну макаронину довжиною n кілометрів. В перший день він з’їв половину всієї довжини, на другий день – третину від того, що залишилося, на третій день – четверту частину від того, що залишилося у другий день і т.д. Скільки макаронини ще залишилося йому домучувати на m-ий день?
Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 3)
ТЕМА. Вказівка повторення (цикли)
МЕТА. Закріпити знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити використовувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і «життєвих» завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок застосування знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ.
Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання.
І. Поняття циклу. Цикл з передумовою. Цикл з післяумовою. Цикл з лічильником.
Який цикл краще брати в кожному конкретному випадку?
ІІ. Обговорення складених в дома програм
1 рівень. Скласти дві програми (for – to – do та for – downto – do) для знаходження суми:
2 рівень. Скласти програму множення числа 9 на числа натурального ряду від 1 до 10 та виведення кожного значення на екран.
3 рівень. Нещасний Петрик їсть несмачну макаронину довжиною n кілометрів. В перший день він з’їв половину всієї довжини, на другий день – третину від того, що залишилося, на третій день – четверту частину від того, що залишилося у другий день і т.д. Скільки макаронини ще залишилося йому домучувати на m-ий день?
Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
На попередніх уроках ми з вами розглянути три різновиди циклу – while, repeat, for.
З’ясували який цикл краще брати в кожному конкретному випадку.
Сьогодні на уроці ви будете самостійно складати циклічні програми. Мета нашого уроку – закріпити ваші знання з даної теми.
Самостійне виконання учнями завдань за інструкціями під контролем і за допомогою учителя. (Додаток 2)
Завдання
1 рівень.
Скласти програму для знаходження суми:
1.
2.
3.
4.
2 рівень.
1. Учень розпочав тренуватися з підняття ваги, починаючи з 16 кг. Він поставив перед собою завдання тренуватися протягом 8-ми місяців і щомісячно збільшувати підняту вагу на 2,75 кг. Розробіть програму для визначення: яку вагу він підніматиме наприкінці кожного місяця?
2. На дослідницькій ділянці під час посадки саженця вишні площа її кореневої системи займала 0,5 кв.м. За перші n-років (n<=7) щорічно площа кореневої системи збільшувалася на х кв.м. Розробіть програму обчислення і виведення на екран площі кореневої системи за кожний рік.
3. На мішені 10 кіл. Радіус найменшого дорівнює r см, а радіус кожного наступного збільшується на 2,5 см. Розробіть програму визначення довжини кожного кола.
4. Розробіть програму визначення добутку перших n непарних чисел натурального ряду.
3 рівень
1. Перший член геометричної прогресії дорівнює 4, а знаменник прогресії 0,5. Підсумовування членів прогресії припиняється, якщо певний член прогресії стає меншим 0,02. Розробіть програму підсумовування членів прогресії і визначення номера останнього члена прогресії, який підсумовується.
2. Дано додатне дійсне число а. Розробіть програму визначення мінімального значення n, при якому виконується умова a<2n.
3. Радіус першої кулі дорівнює 2 м, а радіус кожної наступної збільшується на 0,5 м. Розробіть програму визначення бокової поверхні перших 10-ти куль.
4. Дано куби зі сторонами: 2; 3,2; 4,4; ...; 9,4. Розробіть програму визначення об’єму кожного з них.
4 рівень
1. На дверях ліфту висіло загрозливе попередження про те, що двері зачиняються самі в той самий момент, коли зайвий за вагою пасажир переступить поріг ліфту. Який по порядку пасажир постраждає, якщо ліфт витримує вагу не більше S кг, а вага пасажирів, що стоять у черзі до ліфту, дорівнює відповідно a1, a2, …, an?
2. Два хлопчики одночасно стартували з однієї точки і побігли – один по колу, а другий по сторонах квадрату. Якщо вважати, що радіус кола може бути лише цілим числом, а ¶=3,14, то при якому найменшому радіусі і відповідній стороні квадрата вони знову одночасно зустрінуться у початковій точці?
3. У бабусі у шафі схована банка з варенням. В банці 650 г варення. Онук Коля розвідав, де банка і, почавши з однієї ложки, кожний наступний день з’їдав на 1 ложку варення більше. Скільки грамів варення в банці виявить бабуся через n днів, якщо відомо, що в кожну ложку поміщається 5 г варення?
4. Тато, мама і старша сестра вечеряють, а молодший брат Василько сидить під столом і пиляє ніжку стола з початковою швидкістю 2 см на хвилину. Через скільки хвилин закінчиться вечеря, якщо товщина ніжки стола N см, а швидкість пиляння Василька з кожною хвилиною падає на 0,1 см?
Звіт учнів про роботу.
Теоретичне обґрунтування результатів.
Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.
Підсумки уроку.
Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.
Повідомлення домашнього завдання.
Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.
Повторити §98 (стор. 485-488)
Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.
Повторити §7 (стор. 72-77)