Розробки уроків з теми "Вказівка повторення". Мова програмування Pascal

Про матеріал

Розробки уроків з теми "Вказівка повторення". Мова програмування Pascal.

МЕТА. Ознайомити з поняттям циклу, сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв'язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

Перегляд файлу

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з передумовою.

МЕТА. Ознайомити з поняттям циклу, сформувати знання учнів про складання  та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з передумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Організаційний момент.

Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

  • Структура програми
  • Величини, типи величин
  • Оператори введення та виведення

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.

Перенесемося на декілька тисяч років тому - у Стародавню Грецію. Стародавня Греція - країна великих вчених, поетів і легендарних героїв. Познайомимося з історією одного з них.

«... Сізіф, син бога володаря всіх вітрів Эола, був засновником міста Коринфа, що у найдавніші часи називався Эфірою.

Ніхто у всій Греції не міг рівнятися по підступництву, хитрості й спритності розуму із Сізіфом. Сізіф завдяки своїй хитрості зібрав незлічимі багатства в себе в Коринфі; далеко поширилася слава про його скарби.

Коли прийшов до нього бог смерті похмурий Танад, щоб звести його в сумне царство Аїда, то Сізіф, ще раніше відчув наближення бога смерті, підступно обдурив бога Танада й закував його в окови. Перестали тоді на землі вмирати люди. Ніде не відбувалися похорони; перестали приносити й жертви богам підземного царства. Порушився на землі порядок, заведений Зевсом. Тоді громовержець Зевс послав до Сізіфа могутнього бога війни Ареса. Він звільнив Таната з оковів, а Танат вивергнув душу Сізіфа й відвів її в царство тіней померлих.

Але й отут зумів допомогти собі хитрий Сізіф. Він сказав дружині своїй, щоб вона не ховала його тіла й не приносила жертви підземним богам. Послухалася чоловіка дружина Сізіфа. Аїд і Персефона довго чекали похоронних жертв. Все немає їх! Нарешті наблизився до трону Аїда Сізіф і сказав владиці царства померлих, Аїду:

- О, володар душ померлих, великий Аїд, рівний могутністю Зевсу, відпусти мене на світлу землю. Я велю дружині моїй принести тобі багаті жертви й повернуся назад у царство тіней.

Так обдурив Сізіф владику Аїда, і той відпустив його на землю. Сізіф не повернувся, звичайно, у царство Аїда. Він залишився в пишному палаці своєму й весело бенкетував, радуючись, що один із всіх смертних зумів повернутися з похмурого царства тіней.

Розгнівався Аїд, знову послав він Таната за душею Сізіфа. З'явився Танат у палац найхитрішого зі смертних і застав його за розкішним бенкетом. Вивергнув душу Сізіфа ненависний богам і людям бог смерті; назавжди відлетіла тепер душа Сізіфа в царство тіней.

Тяжке покарання несе Сізіф у загробному житті за все підступництво, за всі обмани, які зробив він на землі. Він засуджений вкочувати на високу, круту гору величезний камінь. Напружуючи всі сили, трудиться Сізіф. Піт градом струменіть з нього від тяжкої роботи. Все ближче вершина; ще зусилля, і закінчена буде праця Сізіфа; але виривається з рук його камінь і із шумом котиться вниз, піднімаючи хмари пилу. Знову приймається Сізіф за роботу.

Так вічно котить камінь Сізіф і ніколи не може досягти мети - вершини гори...»

Нічого не скажеш - сумна історія! Адже Сізіф - взагалі ж непоганий хлопець, у всякому разі в розумі йому не відмовиш! Чи не можна допомогти бідоласі?

От що цікаво – розкажіть стародавній міф програмістові, і він скаже: «Нічого страшного. Мова йде про виконання нескінченного циклу. Я й сам іноді попадаю в таке ж положення й знаходжу з нього вихід!»

Отже, тема уроку “Вказівка повторення” або просто “Цикли”. Сьогодні ми з’ясуємо, що таке цикл, розглянемо приклади використання циклів у програмах, навчимося створювати циклічні програми.

Вивчення нового матеріалу.

Цикл є однією з найважливіших алгоритмічних структур й являє собою послідовність операторів, що виконуються  неодноразово.

У програмах, пов'язаних з обробкою даних або обчисленнями, часто доводиться виконувати циклічно повторювані дії. Цикли дозволяють записати такі дії в компактній формі.

Цикли належать до числа керуючих операторів. Давайте познайомимося із прикладами використання циклів у програмах. Розглянемо задачу на обчислення суми великої кількості доданків:

Можна було б вибрати простий розв’язок й записати обчислення даної суми в рядок, уживши 99 операцій ділення й 99 операцій додавання. Ну а якщо число елементів суми дорівнює 1000 або просто будь-якому цілому числу? Уявіть собі програму з оператором, що займає кілька сторінок і містить 999 додавань! Очевидно, простий розв’язок тут уже не підходить. Можна помітити, що при обчисленні суми повторюються всього три операції, причому в певному порядку:

1. Розділити одиницю на знаменник.

2. Додати частку до раніше отриманої суми.

3. Збільшити на 1 значення знаменника.

Отже, задачу можна вирішити, наприклад, так:

1. Надати значення змінній Sum рівне 0 (Sum:=0).

2. Надати значення змінній i рівне 1 (i:=1).

3. Додати до суми значення 1/ i  (Sum:=Sum+1/ i).

4. Збільшити i  на 1 (i:=i +1)

5. Повторити кроки 3 й 4.

Повторивши операції 3 й 4 99 разів, ми одержимо необхідну суму.

Це приклад алгоритмічної конструкції «цикл».

У мові програмування Паскаль є три різновиди циклу:

  •   Цикл з передумовою (while)
  •   Цикл з післяумовою (repeat ... until).
  •   Цикл з лічильником (for ... to)

Кожна із трьох різновидів циклу має свої особливості, для кожної з них є своє коло задач.

На цьому уроці розглянемо цикл з передумовою (while).

Цикл із передумовою має вигляд:

While умова do (ця частина називається заголовком циклу)

оператор; (ця частина називається тілом циклу).

 

 

 

 

 

Тілом циклу може бути й група операторів, укладена в операторні дужки begin ... end (тобто складений оператор).

Цикл із передумовою виконується доти, поки істинна умова в заголовку циклу, причому вона перевіряється спочатку, потім виконується оператор. Змінним, що входять в умову, повинні бути привласнені певні значення до входу в цикл.

У тілі циклу повинні бути оператори, які в якийсь момент змінять значення умови, зробивши її хибною. Якщо цього не трапиться, цикл буде нескінченним. При виникненні в програмі нескінченного циклу говорять, що програма «зациклилася».

Задача про обчислення доданків може бути вирішена з використанням циклу while...do таким чином:

program summa_1;

const n=100;

var

      i: integer;

      sum: real;

begin

      sum:=0;

      i:=1;

     while i<=n do

     begin

          sum:=sum+1/i;

          i:=i+1

     end;

     writeln(‘сума , n,  елементів = , sum:10:5);

end.

Цикл в даній програмі працює наступним чином:

  • Спочатку i =1, sum=0.
  • Умова i <=100 у заголовку оператора while істинна, тому починається виконання циклу.
  • Значення суми збільшується на одиницю: sum=0+1.
  • i збільшується на 1:   i=2.
  • Умова i<=100 знову істинна, тому тіло циклу повторюється ще раз.
  • Значення суми sum=0+1+1/2, а змінної i=3.
  • Після виконання даної послідовності дій необхідне число разів отримуємо sum=…+1/100, i=101.
  • Умова i<=100 хибна, тому цикл завершується. Наступною дією буде виведення результату.

Закріплення нового матеріалу.

  1. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних чисел, кратних 4 і менших 50.
  2. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних парних чисел менших 50.
  3. Капосний папуга навчився висмикувати у дідуся Василя волосся, яке ще залишилося у того на голові. Почавши з однієї волосини, він кожен день збільшував порцію удвічі. Скласти програму яка б визначила, через скільки днів дідусеві не знадобиться гребінець, якщо на початку у нього на голові було аж N волосин.

Підсумок уроку.

Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.

Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.

Домашнє завдання.

Прочитати §98 (стор. 486-487) – Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.

Прочитати §7 (стор. 72-73) – Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50.

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться?

Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 1)

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з післяумовою.

МЕТА. Сформувати знання учнів про складання  та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з післяумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

І. Поняття циклу. Цикл з передумовою.

ІІ. Обговорення складених в дома програм

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50.

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться?

Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

  • Структура програми
  • Величини, типи величин
  • Оператори введення та виведення

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.

На попередньому уроці ми з вами почали розглядати тему “Вказівка повторення” або просто “Цикли”. Познайомилися з першим типом циклів. З яким саме? Циклом з передумовою.

З’ясували, що цей цикл виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови. Якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу. Виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу. Якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою.

Сьогодні на уроці розглянемо другий різновид циклу, який ніби дзеркально відображений від циклу while. Тому що в ньому, спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу. Потім обчислюється значення умови-виразу. Якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. Якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.

Отже, тема уроку “Цикл з післяумовою

Вивчення нового матеріалу.

Цикл з післяумовою:

repeat

група операторів

until умова;

Спочатку виконується група операторів, потім відбувається перевірка, чи варто знову повторити цю групу. Якщо умова хибна, виконання циклу повторюється, інакше - закінчується.

Спробуємо скласти програму на знаходження суми використовуючи цикл с після умовою.

program summa_2;

const n=100;

var

     i: integer;

     sum: real;

begin

     sum:=0;

     i:=1;

     repeat

          sum:=sum+1/i;

          i:=i+1;

     until i>n;

     writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);

end.

 

В даній програмі виконання циклу відбувається таким чином:

  • Спочатку i=1 та sum=0+1
  • i збільшується на 1: i=2
  • Умова i>100 хибна, тому виконання циклу повторюється
  • Значення суми змінюється: sum=1+1/2
  • i збільшується на 1: i=2+1
  • Умова i>100 хибна, цикл повторюється
  • Цикл повторюється, поки не відбудеться i=100+1, а значення суми sum=1+1/2+...1/100
  • Умова i>100 істинна, цикл завершено.

 

На відміну від циклу while оператори всередині циклу repeat виконуються хоча б один раз, в той час як  у циклі while вони можуть не виконуватися взагалі.

 

Закріплення нового матеріалу.

А тепер, спочатку, спробуємо скласти програми на знаходження суми, які ми складали на попередньому уроці, за допомогою циклу repeat. А потім розглянемо і інші.

  1. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних чисел, кратних 4 і менших 50.
  2. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних парних чисел менших 50.
  3. Скласти програму для знаходження суми:
    а)
    б)
    в)
  4. Капітан Флінт зі своїми піратами на безлюдному острові викопав величезний скарб із стародавніх золотих монет. Спочатку Флінт взяв собі найбільшу кількість монет, яка не перевищувала половину скарбу, а решту віддав своїм розбійникам. Але тут на цю частину скарбу наклав лапу його заступник, який за прикладом свого начальника зробив те саме, а решту віддав підлеглим. Таким чином в кожній компанії, що залишалася, знаходився старший, який забирав свою частину скарбу, тобто найбільшу кількість монет, яка не перевищувала половини того, що ділили, залишаючи решту всім іншим. Скільки монет дісталося останньому розбійникові, якщо всього було К розбійників та М монет? Чи залишилися ображені розбійники?

 

Підсумок уроку.

Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.

Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.

Домашнє завдання.

Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.

Прочитати §98 (стор. 487-488)

Повторити §98 (стор. 486-487)

Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.

Прочитати §7 (стор. 73-74)

Повторити §7 (стор. 72-73)

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)

Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з лічильником.

МЕТА. Сформувати знання учнів про складання  та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з лічильником; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

І. Поняття циклу. Цикл з передумовою. Цикл з післяумовою.

ІІ. Обговорення складених в дома програм

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)

Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

  • Структура програми
  • Величини, типи величин
  • Оператори введення та виведення
  • У чому полягає відмінність між циклами while та repeat?

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.

На попередніх уроках ми з вами розглянули два типи циклів – цикл while та цикл repeat.

З'ясували, що цикл з передумовою виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови, якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу, виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу, якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою. В циклі з післяумовою

спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу, аж потім обчислюється значення умови-виразу, якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.

Сьогодні на уроці розглянемо третій різновид циклу – цикл з лічильником.

Отже, тема уроку: “Цикл з лічильником”.

Вивчення нового матеріалу. 

Цикл з лічильником призначений для організації багатократного виконання тіла циклу для значень параметра циклу з деякої впорядкованої дискретної множини.

Даний тип циклу використовують у тих випадках, коли наперед можна визначити кількість повторень виконання операторів циклу.

Цикл з лічильником записується у вигляді:

for i:=початкове значення to кінцеве значення do оператор;

При виконанні оператора for спочатку знаходиться значення виразу – початкового, потім значення виразу – кінцевого, далі керуюча змінна циклу i послідовно пробігає всі значення від початкового до кінцевого. В тому випадку, коли початкове значення виявляється більше кінцевого значення, тіло циклу не буде виконуватися взагалі. Початкове і кінцеве значення залишаються незмінними в ході виконання всього циклу.

Параметр циклу i, якщо він цілого типу, пробігає всі значення з приростом 1.

Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки beginend.

Тоді цикл буде мати такий вигляд:

for i:=початкове значення to кінцеве значення

do

begin

    оператор1;

    оператор2;

    ...

    операторN;

end;

Спробуємо скласти програму на знаходження суми використовуючи цикл з лічильником for – to do

program summa_3;

const n=100;

var

     i: integer;

     sum: real;

begin

     sum:=0;

     for i:=1 to n do

     sum:=sum+1/i;

     writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);

end.

 

Існує другий різновид циклу з лічильником

for i:=початкове значення downto кінцеве значення do оператор1;

Параметр циклу змінюється від початкового значення до кінцевого з кроком  –1.

Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки beginend.

Тоді цикл буде мати такий вигляд:

for i:=початкове значення downto кінцеве значення

do

begin

    оператор1;

    оператор2;

    ...

    операторN;

end;

Спробуємо скласти програму на знаходження суми використовуючи цикл з лічильником for – downto do

program summa_4;

const n=100;

var

     i: integer;

     sum: real;

begin

     sum:=0;

     for i:=n downto 1 do

     sum:=sum+1/i;

     writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);

end.

 

Ми з вами розглянули 3 різновиди циклу - while, repeat та for.

Який цикл краще брати в кожному конкретному випадку?

  1. Використовуйте цикл for в тому випадку, коли точно знаєте, скільки разів повинно бути виконано тіло циклу. В противному випадку використовуйте цикл repeat або while.
  2. Використовуйте цикл repeat, якщо необхідно щоб тіло циклу виконувалося б хоча б один раз.
  3. Використовуйте цикл while, якщо бажаєте, щоб перевірка відбулася раніше, чим буде виконуватися тіло циклу.

Знаючи ці три правила можна приступати до складання будь-яких циклічних програм.

Закріплення нового матеріалу.

Для кожного завдання скласти дві програми цикл fortodo та цикл fordowntodo.

Скласти програму для знаходження суми:

Підсумок уроку.

Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.

Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.

Домашнє завдання.

Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.

Прочитати §98 (стор. 485-486)

Повторити §98 (стор. 486-488)

Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.

Прочитати §7 (стор. 75-77)

Повторити §7 (стор. 72-74)

1 рівень. Скласти дві програми (fortodo та fordowntodo) для знаходження суми:

2 рівень. Скласти програму множення числа 9 на числа натурального ряду від 1 до 10 та виведення кожного значення на екран.

3 рівень. Нещасний Петрик їсть несмачну макаронину довжиною n кілометрів. В перший день він з’їв половину всієї довжини, на другий день – третину від того, що залишилося, на третій день – четверту частину від того, що залишилося у другий день і т.д. Скільки макаронини ще залишилося йому домучувати на m-ий день?

Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли)

МЕТА. Закріпити знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити використовувати їх для розв’язання  пізнавальних проблем і «життєвих» завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок застосування знань, умінь і навичок.

ХІД УРОКУ.

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

І. Поняття циклу. Цикл з передумовою. Цикл з післяумовою. Цикл з лічильником.

Який цикл краще брати в кожному конкретному випадку?

ІІ. Обговорення складених в дома програм

1 рівень. Скласти дві програми (fortodo та fordowntodo) для знаходження суми:

2 рівень. Скласти програму множення числа 9 на числа натурального ряду від 1 до 10 та виведення кожного значення на екран.

3 рівень. Нещасний Петрик їсть несмачну макаронину довжиною n кілометрів. В перший день він з’їв половину всієї довжини, на другий день – третину від того, що залишилося, на третій день – четверту частину від того, що залишилося у другий день і т.д. Скільки макаронини ще залишилося йому домучувати на m-ий день?

Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

  • Структура програми
  • Величини, типи величин
  • Оператори введення та виведення

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.

На попередніх уроках ми з вами розглянути три різновиди циклу – while, repeat, for.

З’ясували який цикл краще брати в кожному конкретному випадку.

Сьогодні на уроці ви будете самостійно складати циклічні програми. Мета нашого уроку – закріпити ваші знання з даної теми.

Самостійне виконання учнями завдань за інструкціями під контролем і за допомогою учителя. (Додаток 2)

Завдання

1 рівень.

Скласти програму для знаходження суми:

1.

2.

3.

4.

2 рівень.

1. Учень розпочав тренуватися з підняття ваги, починаючи з 16 кг. Він поставив перед собою завдання тренуватися протягом 8-ми місяців і щомісячно збільшувати підняту вагу на 2,75 кг. Розробіть програму для визначення: яку вагу він підніматиме наприкінці кожного місяця?

2. На дослідницькій ділянці під час посадки саженця вишні площа її кореневої системи займала 0,5 кв.м. За перші n-років (n<=7) щорічно площа кореневої системи збільшувалася на х кв.м. Розробіть програму обчислення і виведення на екран площі кореневої системи за кожний рік.

3. На мішені 10 кіл. Радіус найменшого дорівнює r см, а радіус кожного наступного збільшується на 2,5 см. Розробіть програму визначення довжини кожного кола.

4. Розробіть програму визначення добутку перших n непарних чисел натурального ряду.

3 рівень

1. Перший член геометричної прогресії дорівнює 4, а знаменник прогресії 0,5. Підсумовування членів прогресії припиняється, якщо певний член прогресії стає меншим 0,02. Розробіть програму підсумовування членів прогресії і визначення номера останнього члена прогресії, який підсумовується.

2. Дано додатне дійсне число а. Розробіть програму визначення мінімального значення n, при якому виконується умова a<2n.

3. Радіус першої кулі дорівнює 2 м, а радіус кожної наступної збільшується на 0,5 м. Розробіть програму визначення бокової поверхні перших 10-ти куль.

4. Дано куби зі сторонами: 2; 3,2; 4,4; ...; 9,4. Розробіть програму визначення об’єму кожного з них.

4 рівень

1. На дверях ліфту висіло загрозливе попередження про те, що двері зачиняються самі в той самий момент, коли зайвий за вагою пасажир переступить поріг ліфту. Який по порядку пасажир постраждає, якщо ліфт витримує вагу не більше S кг, а вага пасажирів, що стоять у черзі до ліфту, дорівнює відповідно a1, a2, …, an?

2. Два хлопчики одночасно стартували з однієї точки і побігли – один по колу, а другий по сторонах квадрату. Якщо вважати, що радіус кола може бути лише цілим числом, а ¶=3,14, то при якому найменшому радіусі і відповідній стороні квадрата вони знову одночасно зустрінуться у початковій точці?

3. У бабусі у шафі схована банка з варенням. В банці 650 г варення. Онук Коля розвідав, де банка і, почавши з однієї ложки, кожний наступний день з’їдав на 1 ложку варення більше. Скільки грамів варення в банці виявить бабуся через n днів, якщо відомо, що в кожну ложку поміщається 5 г варення?

4. Тато, мама і старша сестра вечеряють, а молодший брат Василько сидить під столом і пиляє ніжку стола з початковою швидкістю 2 см на хвилину. Через скільки хвилин закінчиться вечеря, якщо товщина ніжки стола N см, а швидкість пиляння Василька з кожною хвилиною падає на 0,1 см?

Звіт учнів про роботу.

Теоретичне обґрунтування результатів.

Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.

Підсумки уроку.

Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.

Повідомлення домашнього завдання.

Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.

Повторити §98 (стор. 485-488)

Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.

Повторити §7 (стор. 72-77)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
1064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку