Зміст
Вступ………………………………………………………………..4
Розділ «Про мене» Тема «Я піклуюся про себе»
Урок 1. Який я? Яка я? …………………………..………………..5
Урок 2. Я піклуюся про своє здоров’я…………………………..12
Урок 3. Я піклуюся про свою безпеку…………………………..25
Урок 4. Я обираю здорову їжу…………………………………...34
Урок 5. Я і мої речі……………………………………………….43
Урок 6. Що робити, щоб не хворіти…………………………….48
Урок 7. Діагностична робота за темою «Я піклуюся про
себе» ………………………………………………………………57
Вступ
Одним із ключових завдань Нової української школи (НУШ) є запровадження інтегрованого навчання на засадах компетентнісного підходу. У початковій школі це здійснюється, насамперед, через інтегрований курс «Я досліджую світ». Курс передбачає повну або часткову інтеграцію сімох освітніх галузей:
• соціальної і здоров’язбережувальної;
• природничої;
• громадянської та історичної;
• технологічної;
• інформатичної (починаючи з 2-го класу);
• мовно-літературної (частково);
• математичної (частково).
Інтегрований курс спрямовано на розвиток кількох видів компетентностей, а саме: галузевих (ключових і предметних), психосоціальних та множинного інтелекту. Розвиток зазначених видів компетентностей передбачає застосування підходів, які суттєво відрізняються від викладання традиційних шкільних предметів. Успішна реалізація ідеї інтегрованого компетентнісного навчання залежить від багатьох чинників. Насамперед, вона потребує, якісного навчально-методичного забезпечення, масової підготовки вчителів з методики викладання, а також створення сприятливого навчального середовища. Цей навчально-методичний посібник спрямовано на часткове вирішення зазначених завдань. Він містить опис підходів, методів і ресурсів, необхідних вчителю для підготовки і ефективного викладання курсу «Я досліджую світ» у 2 класах закладів загальної середньої освіти.
Урок 1
Тема. Який я? Яка я? (Ріст і розвиток людини)
Мета:ознайомити учнів зі змінами в їхньому рості і розвитку, вчити вимірювати масу тіла і зріст, ознайомити з умовами правильного росту і розвитку дитини; сприяти усвідомленню учнями необхідності ведення здорового способу життя; прищеплювати інтерес до занять фізичною культурою; виховувати у дітей ціннісне ставлення до власного здоров’я та стимулювати бажання дбати про нього, рости здоровими, життєрадісними, розумними.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок (практична робота). Результати навчання. Наприкінці уроку учні:
Підготовча робота: розпитати дорослих, яка була вага та ріст при народженні; переглянути сімейний фотоальбом і вибрати власні фото у різному віці (1 фото – немовля, 2 фото - нещодавно зроблене).
Матеріали та обладнання: вага, сантиметрова стрічка, двохсторонній кольоровий папір (червоний, синій, жовтий), ноутбук, (фрагмент звукозапису пісні «Старі фотографії» гурту Скрябін», порівняльна таблиця росту та ваги.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
Створення позитивного психоемоційного клімату
Усі сідайте в коло, діти!
Домовляймось - не шуміти,
Працювати час настав.
Тож і ми марно часу не гаємо,
Наш урок розпочинаємо!
А зараз із цією ж посмішкою давайте ми один одному по черзі подаруємо теплі слова. Повертаючись до сусіда справа і тримаючи його за обидві руки, скажіть йому комплімент.
– Давайте подякуємо один одному за щирі слова оплесками.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Діти, як ви вважаєте, з якою метою я просила вас принести свої фотографії, починаючи з часу вашого народження.
Я хочу подивитися на вас маленьких, а всі разом ми будемо говорити про те, як змінюється людина протягом свого життя, як вона росте, розвивається. Навчимося правильно вимірювати ріс та вагу тіла. Дізнаємося від чого залежить наш ріст і розвиток.
IIІ. Основна частина.
Учні приносять на урок свої фотографії, зроблені у різні роки життя. Складаємо фотомонтаж з фотографій дітей під фрагмент пісні «Старі фотографії» гурту «Скрябін»
. - Порівняйте фотографії. Які зміни ви побачили?
- Що таке диво?
- Чи траплялися з вами або вашими рідними дива? Розкажіть про них.
- Як ви думаєте, чи можна вважати народження людини дивом? Давайте розглянемо ваші фотографії.
- Хіба це не диво? Нещодавно ви були такими безпомічними. Але плинув час, ви росли, розвивалися.
Встаньте ті, у кого є маленький братик або сестричка. Розкажіть про них.
Встаньте ті, у кого є старший братик або сестричка. Розкажіть про нього. Де він знаходиться, чим займається?
Новонароджена дитина – це немовля. Немовля не вміє нічого робити самостійно. Але малюк росте він вчиться повзати, ходити, говорити. Через кілька років дитина йде до школи, навчається читати, писати. Закінчивши навчання та здобувши професію, людина працює, щоб забезпечити добробут своєї сім’ї та принести користь суспільству. Літні люди не працюють, вони перебувають на заслуженому відпочинку.
Ви, напевне, помічали, які зміни трапляються з вашим організмом. Ви весь час зростаєте. Поступово стаєте вищими, важчими і сильнішими. Молочні зуби у вас змінюються на постійні. Ви більше знаєте, набуваєте різних умінь і навичок. Щодня ми вчимося чогось нового. Зараз ви маєте можливість поспілкуватися один з одним у парах і розповісти, чому ви навчилися нещодавно.
2. Робота в групах.
- А зараз кожен підійдіть і візьміть квітку. Об’єднайтесь в групи за кольорами квіток. Кожна група утворює коло навколо основної квітки: голубі, червоні, жовті, зелені. Виберіть в малих групах спікера.
( Для цієї вправи потрібно використати двохсторонній кольоровий аркуш паперу, наприклад, синій, червоний, жовтий. )
Завдання для груп:
1 група із поданих тверджень вибирає, що позитивно впливає на ріст і розвиток людини ( Фізичні вправи. Чистота тіла та помешкання. Свіже повітря. Повноцінне харчування. Безпечна поведінка. Часті хвороби. Паління. Вживання алкоголю. Забруднене повітря. Поганий настрій. Міцний сон. Гарний настрій. Правильна постава. Страхи. Недотримання режиму дня. Перевтома. )
2 група із поданих тверджень вибирає, що негативно впливає на ріст і розвиток людини. (Фізичні вправи. Чистота тіла та помешкання. Свіже повітря. Повноцінне харчування. Безпечна поведінка. Міцний сон. Гарний настрій. Правильна постава. Часті хвороби. Паління. Вживання алкоголю. Забруднене повітря. Поганий настрій. Страхи. Недотримання режиму дня. Перевтома.)
3 група із поданого переліку вибирає які частини тіла ростуть тільки в дитинстві, а які впродовж усього життя.( ноги, волосся, руки, очі, голова, зуби вуха, стопа ніс, тулуб нігті, шия.)
4 група – вибирає «Назви предмети, які допомагають визначити зріст і масу тіла»
Варто запам’ятати! Діти весь час розвиваються і зростають. Ріст - один з основних показників фізичного розвитку людини. Він є складовою розвитку людини. Отже, розвиток без росту не відбувається.
3.Практична робота «Вимірювання зросту і маси тіла».
Кожного дня ви ростете.
Зріст – один із основних показників фізичного розвитку людини. Зараз ви будете вимірювати свій зріст. Можливо, у вас удома є шкала вашого росту. Батькам дуже цікаво, як ви ростете.
- У кого вдома є така шкала? - Хто пам’ятає, як це робити? До стіни прикріплюємо сантиметрову стрічку так, щоб нульова позначка знаходилася внизу. Учень стає спиною до стіни, торкаючись її п’ятами, сідницями, лопатками та потилицею, голову тримає прямо. Учитель кладе на голову учня лінійку і притискає її до стіни. Це - зріст дитини.
Масу тіла визначають за допомогою ваг, розміщених на підлозі. Результати записують у таблицю. Аналогічні вимірювання роблять наприкінці року у травні. Порівнюємо результати. Люди мають різну статуру. Статура – це форма тіла людини. Вона буває різною. Одні люди високі, інші - низькі на зріст, одні худорляві, інші - кремезні.
4. Вправа «Математичний п’єдестал».
- Хто у класі народився найменший? Найбільший?
- Хто родився з однаковими фізичними показниками?
- Порівняй, на скільки змінилася твоя вага та ріст від народження;
- Визнач, на скільки ти виріс і став важчим за минулий рік.
- Знайди різницю росту (ваги) від сьогодення та при народженні;
- Порівняй, хто з дітей виріс найбільше (найменше) росту (ваги) за життя.
- Хто у класі найвищий, другий за зростом, третій…найнижчий. Варто запам’ятати! Люди ростуть приблизно до двадцяти років. Доцільно порівняти результати вимірювання із середніми показниками маси тіла і зросту здорових дітей.
ВІК-7 років |
РІСТ, см |
МАСА,кг |
Хлопчики |
120-130 |
23-28 |
Дівчатка |
118-130 |
20-28 |
Мої показники |
|
|
Варто запам’ятати! Якщо маса менша на 5-7 кг, це свідчить про недостатню вагу. Якщо більша на 5-7 кг - про зайву вагу, на 8-10 кг - про ожиріння. Порада учням: більше рухатися, не переїдати.
5. Руханка «Сайман каже…..»
6. Робота з підручником (с.46)
Розгляньте малюнок. Доторкнись до кожної частини тіла і назви її.
ІV. Заключна частина.
2.«Зворотній зв’язок». Побажання. Діти стають в коло і говорять пошепки на вушко товаришу комплімент.
Урок 2
Тема. Я піклуюсь про своє здоров’я
Мета: навчальна - учити дітей здійснювати контроль за додержанням особистої гігієни, дати учням можливість уявляти та висловлюватись, формувати здоров’язберігаючу компетентність, санітарно-гігієнічні навички догляду за тілом; сприяти зміцненню здоров'я дітей та правильно харчуватися; розвивальна – розвивати вміння берегти здоров'я, слідкувати за собою, дотримуватися правил безпечної поведінки, звернути увагу на те, що порядок і чистота сприяють міцному здоров'ю;
виховна - виховувати життєву потребу – бути завжди здоровим.
Обладнання: карта маршруту подорожі, таблички з назвами країн, картки: мило, зубна щітка, гребінець , рушники, чіпси, серветки, газований напій.
Тип уроку – подорож до країни Доброго здоров’я.
Хід уроку
I. Організація учнів до роботи.
1.Гра -привітання «Дай п’ять»
Вітаюся з дітьми
2.Гра «Мікрофон»
Передаючи мікрофон,скажіть з яким настроєм ви крокували до школи
( Висловлювання дітей).
Вчитель. За виразом обличчя бачу, що у вас усе гаразд, і ваш настрій можна зобразити так : ( задоволення)
Я б хотіла , щоб гарний настрій був протягом уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
- Діти, що для людини є найдорожчим?
- Що ви робите, щоб бути здоровими?
- Які ознаки здоров’я?
- Від чого залежить здоров’я?
(Спадковість. Стан навколишнього середовища. Спосіб життя людини. Якість медичного обслуговування . Правильне повноцінне харчування.)
Всім відомо, що приємно бути здоровим. Міцне здоров'я – це найдорожчий скарб.
А що означає «здорова людина»?
2.Технологія “Відкритий мікрофон”.
Здорова людина—це щаслива людина;
здорова людина – це міцний сон;
здорова людина—це хороший апетит;
здорова людина—це веселий настрій;
здорова людина—це гарний зовнішній вигляд.
3. Гра «Овації».
(Вчитель пропонує встати тим, хто, приміром, уранці робить зарядку. Якщо є такі, вони встають, а інші їм аплодують).
Устаньте всі ті, хто:
4 .Гра «Розсипанка»
- Зберіть розсипані слова i прочитайте приказки.
Дійсно, здоров'я - найдорожчий скарб у житті.
- Поясніть значення слова «скарб».
(Скарб – те, що має надзвичайну цінність, виняткові якості.)
Отже, найцінніший скарб планети - це людина, а найцінніший скарб людини - це здоров'я.
Я хочу, щоб ви, мої любі друзі, були, насамперед, здоровими. І тому ми сьогодні поведемо мову про те, як потрібно берегти і зміцнювати своє здоров'я.
Отже, ми відправляємося в казкову подорож. Я запрошую всіх взяти в ній участь: пограти, повеселитися і, звичайно ж, гарненько подумати про все, що ви побачите і почуєте.
II. Основна частина.
Отже, вирушаємо! Подорожувати ми будемо велосипедами.
Перед нами розкинулася станція «Бруднулькіно»
Отже, ми заїхали у володіння царя Бруду. Тут живуть люди, які перестали піклуватися про чистоту і порядок: вони не хочуть більше умиватися, чистити зуби і мити руки, не хочуть стежити за чистотою в своїх квартирах. Хлопчики і дівчатка вранці не поспішають до умивальника, нігті їх «чорним оксамитом облиті». Діти перестали чистити своє взуття, стежити за одягом, розучилися користуватися чистою носовою хустинкою. Школярі країни «Бруднулькіно» перестали стежити за своїм волоссям, перестали його підстригати. Дуже погано відносяться і до своїх речей: їх портфелі, книги і зошити знаходяться в жахливому стані. Та і самі діти неохайні: одяг у них пожмаканий, брудний, обличчя і руки завжди в чорнилі.
Ось послухайте про одного із жителів.
Ігрова ситуація.
Жило собі хлоп'ятко:
брудне, неначе поросятко.
Мов сажа - руки, вакса - ніс,
волосся, мов соломи віз.
Ні разу не помиється,
у люстерко не дивиться.
До нього сором підійти,
не терпить хлопчик чистоти.
Недаремно всі в провулку,
кличуть його Замазурко.
Простирадла повтікали.
Ковдра - з ними за поріг.
І подушка, мов скакушка,
Мов та жабка-скрекотушка,
Пострибала, хоч без ніг.
Він за свічку - свічка в пічку!
Він за книжку ― утекла
І під ліжко залягла!
Хочу напитись чаю,
Але що це? Сам не знаю!
Самовар повний вщент
Утікає шкереберть
― Чому від Замазурко повтікали всі речі?
( Лінь було вмиватися, чистити зуби, вчити уроки, займатися спортом, а потім звик і зараз не можу нічого вдіяти.)
2. Станція «Ледарія»
- Увага! Ми відправляємося далі. Наша подорож продовжується, попереду на нашому шляху – наступна станція.
Ми прибули на станцію «Ледарія». Чи цікаво вам, як живуть люди в цьому місті?
- Ось послухайте.
Дзвенить за вікнами трамвай: вставай
У хаті — метушня. Сестра гукає: «Де пальто?»
А де пальто — не знає ніхто. Отак у нас щодня.
Шукає портфеля старший брат, сорочечку — середній брат,
Штанці — молодший, а я згубила черевик
І олівець раптово зник, шукаю все підряд.
Пальто знайшли ми у кутку, портфель в садочку на бузку.
Ну а штанців нема, коли дивлюся — ось вони,
Лежать під лавкою штани, на них Мурко дрімає.
Дев'ята б'є. Ну так і є. Спізнились на урок.
Порозмовлявши віч-на-віч, на місце класти кожну річ
А зранку знов лунає крик: «Де мій портфель? Де черевик?»
І знову метушня. І тільки чути: де та де?
І хата обертом іде. Отак у нас щодня.
- «Бруднулія» , «Ледарія» розташовані недалеко одна від одної.
Люди, що проживають в них, - дружні сусіди, і тому між ними багато спільного.
Так бруднулями бувають, як правило, ледачі люди. Ледачі школярі нудьгують на уроках і, звичайно ж, погано вчаться. Такі діти не хочуть виконувати доручення. Ледарі не люблять чисто писати в своїх зошитах, читати книжки. Вони не виховують в собі звичку трудитися, допомагати своїм батькам в домашніх справах. Деякі дівчатка і хлопчики забувають хороше і дуже важливе правило: у кожної речі повинне бути своє місце. До цього слід привчити себе з дитинства і на все життя. Така звичка допомагає добре вчитися, встигати за день зробити масу різних справ.
Порядок необхідно дотримувати у всьому: портфель не повинен валятися на підлозі; мокре і брудне взуття, не привівши його в порядок, не можна ставити в ящик з чистим взуттям; обгорткам від цукерок не місце на підлозі. Зошити, книги і іграшки повинні завжди знаходитися на своїх місцях і в певному порядку. Тоді не треба буде нічого шукати: все завжди під руками, і в потрібний момент речі легко узяти.
Гра «10 правил»
Я пропоную вам пограти в гру, яка називається «10 правил». Це ті правила, які ви маєте виконувати щодня. Хто уважний і хоче бути здоровим, той легко вгадає потрібне слово і дамо урок жителям міста «Ледарія».
1. Як прокинувся — вставай, ліні волі... (не давай).
2. Квіточку роса умила, а тебе умиє... (мило).
3. І дивися, не барись, в школу швидко ти …(зберись)
4. Але й тут не поспішай, подивись спочатку,
Чи нічого не забув, чи в портфелі все в... (порядку).
5. Не носи в кишені жуйки, крейду, яблука і булки, кнопки, цвяхи, сірники, а носи... (носовички).
6. В школі, в класі не сміти, побачиш сміття (підніми).
7. Будь охайним завжди сам, уникай дірок і... (плям).
8. Вдома близьким не груби, менших захищай... (завжди).
9. Знай: хороші всі оцінки, як плоди в саду на... (гілці).
10. Щоб тобою всі пишались, перехожі оглядались
Так роби, щоб люди звикли: ти в усьому завжди... (приклад).
3. Станція «Потанцюйко»
Пригадайте, ми вже з вами говорили про те, що гарний настрій - це ознака здоров'я. І навпаки: смуток, журба, хвилювання, поганий настрій негативно впливають на здоров'я людини.
Тому ми зараз трішки відпочинемо, поспіваємо і потанцюємо.
Шлях до наступної країни нам перекриває Чисте море, тому ми змінимо велосипед на човник і попливемо по воді, щоб відмитися від бруду та ліні. Отож вмощуємося зручніше. Повний вперед!!!
(Звучать звуки моря.)
Ми прибули до наступної станції. Щоб зайти до цієї країни ми повинні показати свій розум та кмітливість.
Завдання : назвати одним словом: вмиватися, чистити зуби, вуха, стригти нігті, мити тіло, волосся – це означає…. (дотримуватися правил особистої гігієни) .
4.Станція «Чистюлія»
Вчитель. А зараз, друзі, відгадайте загадки.
Люблю митися і купатися, але від цього тільки худну. (Це мило)
Вчитель. Ой дива! До нас мило поспіша!!!
В мене щетина пружненька,
Бореться з брудом швиденько.
Поміж зубів пролізає,
Гарно так їх вичищає. (Це зубна щітка)
Я нікого не кусаю, хоч великі зуби маю.
І волоссячко гарненьке причешу дуже швиденько.
(Це гребінець)
робите масаж і шкірі голови, і корінням волосся.
Гра «Скажи навпаки»
(Мило, Зубна щітка, Гребінець проводять гру)
Брудний одяг – чистий одяг.
Неохайний хлопчик - …
Хвора людина - …
Складання пам’ятки « Будь охайним!»
(Зачитують поради і прикріплюють на дошку)
- Ну що ж, час вирушати далі.
5. Станція « Добрих порад»
Подивіться навколо: як чисто навкруги! Які акуратні і веселі діти.
Одяг у них в повному порядку. Зверніть увагу: як красиво виглядає класна кімната , як багато навколо нас зелені!
Скрізь чистота і порядок!
Добре і затишно жити в такому місці - місті, в якому немає місця ледарям і бруднулям! А зустрічає нас на цій станції…Хто? Так. Лікар.
Лікар любить давати поради, тому станція на якій ми зупинилися, так і називається «Добрих порад».
З давніх-давен люди розуміли велике значення харчування для здоров'я.
Головна заповідь здоров'я у наш час повинна звучати так: «Харчуватися розумно. Виявляти свої помилки в харчуванні й усувати їх!».
( Це чіпси, сухарики, газована вода, жуйка, цукерки, біляші …).
Це дуже шкідливі продукти для нашого організму. В них немає ніяких вітамінів. Є лише барвники ,багато цукру, ароматизатори. ..
Гра “Що корисніше?”
яблуко чи цукерку? (яблуко, вітамін С)
моркву чи жуйку? (моркву, вітамін А)
випити молока чи газовану воду? (молоко, вітамін В)
банан чи чіпси? (банан, вітамін С)
6. Країна Доброго здоров’я
- Вже час, кличе нас в останню поїздку нашої пригоди.
Країна Доброго Здоров’я. В ній чисті міста і села, чисті вулиці, по тротуарах ходять чисті, красиві й веселі діти.. Але, щоб потрапити в цю країну треба обов'язково мати деякі речі, які саме відгадайте:
Гра «Шкідливо чи корисно». Слухайте, що я казатиму, і якщо це корисно - покажіть зелену цеглинку, якщо ні – червону.
Гра «Рима»
Щоб було усе в порядку,
Вранці робимо...(зарядку).
Свою ти силу покажи,
З водою кожен день... (дружи ).
Хай мило живе... (запашне)
Та рушничок... (пухнастий)
Порошок... (зубний)
І гребінець... (густий).
Потрібні організмові продукти,
Дуже корисні овочі та... (фрукти).
Дітям, дорослим дуже потрібно
Дихати часто свіжим... (повітрям).
- Молодці! Скільки правил вам відомо!
Тепер вже ніхто й ніколи не заважатиме вам бути здоровими.
Здоров'я - це дарунок неба. Його потрібно шанувати і примножувати.
Здоров'я - це нормальний природний стан всього живого. Бог не створював хвороб і страждань. Хвороби виникають від того, що люди порушують закони, за якими вони повинні жити. Кожна людина живе мріями і надіями. І щоб ці мрії здійснилися, людині потрібне міцне здоров'я. Коли ми здорові, нам хочеться співати, бігати, стрибати, гратись, нам весело. Коли здорові, ми міцно спимо, їмо з апетитом, невтомні у праці.
III. Заключна частина.
Тепер підведемо підсумки нашої подорожі. Я вірю, що ви завжди будете охайними й чистими. Пам’ятайте завжди, що ваше здоров’я залежить від вас, від способу вашого життя. Робіть усе для того, щоб зростати й іти у світ здоровими, життєрадісними.
Сьогодні ми з вами багато чого пригадали, дещо дізналися нове, над чимось задумалися. Ростіть здоровими, діти, щоб раділи ви світові, а світ радів вам! Швидко спливають хвилини
Хай буде здоров'я у вас і у нас!
Урок 3
Тема. Я піклуюсь про свою безпеку
Мета. Навчити дітей безпечної поведінки вдома; розказати, в яких місцях небезпечно гратися; відпрацювати життєві навички, що сприяють збереженню життя і здоров’я.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні мають уміти:
Обладнання і матеріали
Що підготувати заздалегідь
Учням разом з батьками з’ясувати, які місця вдома є небезпечними.
Орієнтовний план тренінгу
Ранкова зустріч |
5хв |
Стартові завдання |
4 хв |
Робота в групах |
4 хв |
Руханка |
2 хв |
Робота в парах |
5 хв |
Інформаційне повідомлення |
4 хв |
Мозковий штурм |
5 хв |
Практична робота |
8 хв |
Підсумкове завдання |
3 хв |
І. Ранкова зустріч
ІІ. Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1.Пригадати, що вчили на минулому уроці.
Сьогодні ми з вами поговоримо про наш дім. Але не просто про дім, а про безпеку у ньому. Щоб наші будинки завжди були красивими та затишним, щоб їх мешканці жили здоровими і щасливим, потрібно знати та виконувати правила безпечної поведінки та правильного користування різними приладами.
3. Подивитися інсценівку.
Білочка, Миша і Пташка виконують танок з парасольками і ховаються за ними.
Білочка:
Моя хатка це. Мій дім.
Затишно і тепло в нім.
Живуть білочки в дуплі –
І дорослі, і малі.
Миша:
Моя хатка під землею.
Живу в нірці я з сім’єю.
Хоч і темно в хаті нашій,
Та для нас вона найкраща.
Пташка:
Ми живемо у гніздечку –
У траві чи на вершечку.
Хоч дощ іде і вітер свище,
Наша хатка наймиліша.
Зробити висновок: для кожного найрідніший його дім.
( Я захищений, поки я вдома.
Поки не впустив у дім чужого. )
Стука в двері незнайомий,
Звісно, ти не панікуй.
Не пускай його додому
І батькам телефонуй.
Коли дзвонить незнайомий.
Щоб не сталося біди,
Не кажи, що сам удома,
Краще трубку поклади.
(«Незнайомець» в казках)
Сценка - діалог з незнайомцем по телефону.
Дитина. - Алло.
Незнайомець. - Хто говорить?
Д. - А хто вам потрібен?
Н. -Це яка квартира?
Д. - Це наша квартира. А яка вам потрібна?
Н. - Це який номер телефону?
Д. - Який вам потрібен?
Н. - Дорослі вдома є?
Д. - Зараз всі зайняті. Ніхто підійти не може. Залишіть свій номер або зателефонуйте пізніше.
Н. - Зараз підійде співробітник міліції. Відчини йому двері.
Д. - Зверніться до сусідів. Я не відчиню.
Виведення основних правил спілкування телефоном з незнайомцями.
- Не називайте домашньої адреси.
- Не називайте номер телефону.
- Ніколи не говоріть, що дорослих немає вдома.
- Не вступайте у розмови з незнайомими, навіть якщо вважаєте тему розмови дуже серйозною.
ІІІ. Робота в групах (з’ясувати, де у будинку небезпечно і чому)
Об’єднати дітей у три групи. Кожній дати карточку з одним із слів «КУХНЯ», «ВАННА КІМНАТА», «КОМІРЧИНА».
Діти обговорюють і дають варіанти відповідей.
1. На кухні небезпечно гратися, бо:
- можна отримати опіки,
- там є гострі предмети – виделки, ножі,
- є небезпека витоку газу,
- може бути ввімкнена побутова техніка.
2. У ванній кімнаті не можна гратися, бо:
- можна забути вимкнути воду,
- може бути ввімкнена побутова техніка (пральна машина, боллер),
- є побутова хімія (пральний порошок, білизна)
3. У комірчині небезпечно гратися, бо:може завалити речами, які там складені,
- можна поранитися,
- там можуть зберігатися небезпечні хімікати.
-А де можна гратися? (Дитяча кімната, де все знайоме)
ІV. Руханка (виконати рухливі вправи)
V. Інформаційне повідомлення (формувати корисні звички)
Щоб людям було легко і комфортно жити, створено багато різних речей, які допомагають у побуті. І щоб не сталося лиха, треба дотримуватися певних правил.
VІ. Мозковий штурм (розуміти небезпеку від предметів побуту)
Вчитель показує малюнок предмета, діти називають, чим він може бути небезпечний при неправильному поводженні – можна отруїтися, порізатися, може вразити струмом, спричинити пожежу.
Вивісити аркуш зі словами «НІЖ, ЗАПАЛЬНИЧКА, КНИГА, ОЛІВЦІ, ЛЯЛЬКА, СІРНИКИ, ЛЕГО, ПРАЛЬНИЙ ПОРОШОК, М’ЯКІ ІГРАШКИ». Діти мають підбігти до дошки і викреслити те, з чим не можна гратися.
VІ. Практична робота (складання пам’ятки про користування телевізором, комп’ютером і телефоном)
Хоч і голосу не має,
Але голосно гукає.
Щоб могли порозмовляти
І про все на світі знати. (телефон)
На столі, в таємній скрині,
Мерехтить віконце синє.
У віконці щохвилини
Все нові й нові картини.(телевізор)
Кілобайти, гігабайти,
Папки, файли, блоги, сайти…
Знань чимало різних має,
Цілий світ про нього знає. (комп’ютер)
Розглянути малюнки. Об’єднати дітей у чотири групи. Роздати аркуші, де намальовані ТЕЛЕВІЗОР, КОМП’ЮТЕР, ТЕЛЕФОН. Діти мають дописати до кожного малюнка правило безпечного користування приладом.
VІІ. Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
Ніхто не потурбується про тебе краще, сам собі допоможу.
Я думаю про ніж ти сам.
Я здоров’я бережу, своє здоров’я.
Роздати кожному аркушик паперу. Запропонувати написати шкідливу звичку – чим недозволеним користувалися вдома – і викинути її разом з папірцем у смітничку.
Урок 4
Тема. Я обираю здорову їжу
Мета: формувати позитивне ставлення до власного здоров’я та прагнення правильно харчуватися для збереження і зміцнення здоров’я; дати уявлення про те, які корисні поживні речовини містяться у різних продуктах; формувати навички дослідницької діяльності, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті; допомогти дітям усвідомити вплив емоційної атмосфери на засвоєння їжі;вчити висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Обладнання: ілюстративний матеріал; обладнання для дидактичних ігор; картки букв з розрізної абетки (ї, ж, а); ребуси (корисна, шкідлива); табличка із зашифрованими словом (десерт); упаковки продуктів.
Хід уроку
Ранкова зустріч
Доброго ранку, …!”
„Доброго ранку, …”
„Доброго ранку, наш клас!”
„Доброго ранку, всім нам!”
Пригадати, що вчили на минулому уроці
І. Оголошення теми та завдань уроку
1) Робота над загадкою про їжу.
Холодильник похвалився, що на дім перетворився,де смачна і свіжа проживає (їжа).
2) Мовні вправи
а) Складання слова «їжа» з букв розрізної абетки.
б) Запис на дошці слова «їжа».
3) Робота над ребусами (корисна, шкідлива)
ІІ. Обговорення «Що ми знаємо про їжу?»
1) Створення ментальної карти «Їжа мені дає …»
2) Графічний редактор «Фішбоун»
ІІІ. Формування поняття «Шкідлива їжа»
1) Бесіда
– Є чимало смачної їжі, яка шкідлива для дитячого організму.
Діти називають:чіпси, велика кількість солодощів, сухарики, солодкі газовані напої, майонез, гостра їжа.
2) Обговорення матеріалів стенду «Шкідливий цукор»
3) Гра «Що зайве?»
– Чи згодні з твердженням, що на малюнку зображені тільки шкідливі продукти?
– В кожному ряду знайди «зайву» їжу (корисну).
– Доведіть, що не помиляєтесь.
4) Обговорення життєвих ситуацій
1. На обід Марійка їсть борщ із сметаною, салат із свіжої капусти з петрушкою та кріпом, приправлений олією, гречану кашу з котлетою з курятини (на пару), хліб, компот із сіжих фруктів.
2. На обід Оленка їсть оселедець, смажену картоплю з кетчупом, солоний огірок, білий хліб, два тістечка із заварним кремом, газований напій.
– Хто з дівчаток харчується правильно?
– Що ви порадите Оленці?
5) Вправа «Поясни наслідки»
– Складіть пояснення наслідків нездорового харчування: до чого це може призвести? (Від них псуються зуби, болить живіт, з’являються зайві кілограми, порушується обмін речовин, знижується імунітет).
6) Досліди з солодкою газованою водою та чіпсами. (групова робота)
Солодку фарбовану воду процідити через вату (вата пофарбується).
Чіпси потерти в серветку, залишиться жирний слід.
ІV. Формування поняття «корисна їжа»
1)Складання «Абетки корисних продуктів» (робота в групах)
А – абрикос, ананас, айва, авокадо, арахіс
Б – банан, бобові, базилік, буряк, баклажан, борщ, брусниця, бринза, бульйон
В – вода (негазована), виноград, варення, вінегрет, вівсянка
Г – голубці, груші, горіхи, горох, галетне печиво, гарбуз, гранат, грейпфрут, гречка, гуляш
Ґ – ґоґель-моґель
Д – диня, джем, десерт (фруктово-ягідний
Ж – желе, жовток
З – запіканка (сирна), заливне
І – ікра, імбир, інжир
Й – йогурт
К – каша, кефір, кисіль, компот, курятина, крільчатина, котлети, ківі, кріп, капуста, картопля, квасоля, кабачок, курага, квас, какао, каркаде, кокос, кукурудза, куліш
Л – лимон, лайм, лаваш
М – молоко, малина, масло, морс, мед, манго, меліса, мигдаль, мюслі, морошка
Н – налісники (з сиром та фруктами)
О – омлет, огірки, ожина, олія, окрошка
П – помідор, петрушка, пастернак, персик, пудінг (сирний), плов, пюре, перець (болгарський)
Р – риба, рагу (овочеве), ряжанка, родзинки, ревень, редиска
С – суниця, салат, слива, суп, смородина, сир, спаржа, сметана
Т – томати, тефтелі
У – узвар
Ф – фініки, фісташки
Х – хліб, хурма, холодець
Ц – цибуля, цукати
Ч – черешня, чай, чорниця, часник
Ш – шніцель (нежирний), шпінат
Щ – щербети (напої на основі соків), щі, шавель
Ю – юшка
Я – яблука, яловичина (нежирна), ягоди, язик (відварний)
2) Гра «Світлофор корисної їжі» (колективна робота)
3) Гра «Обери корисні продукти» (робота в групах)
Група 1 Гра «Продуктовий кошик»
Група 2 Гра «Продуктова тарілка»
Група 3 Гра «Поклади у холодильник лише корисні продукти»
Група 4 Гра «Продуктова сумка»
4) Гра «Корисно-некорисно. Так чи ні?»
Вчитель обирає питання (зміст та кількість) на свій розсуд.
1. Корисно об’їдатися цукерками та тістечками.
2. Ви повинні їсти 20 разів на день.
3. Ви повинні вживати свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров’я.
4. Ви повинні їсти різноманітні продукти – м’ясо, рибу, молоко.
5. Вам корисно їсти тільки вермішель.
6. Ви повинні їсти більше овочів та фруктів.
7. Корисно їсти багато солодкого.
8. Необхідно випивати щодня 2 л води.
9. Газовані напої добре втамовують спрагу.
10. Не їжте солодке перед їжею – втратите апетит.
11. Чорний хліб корисніший за білий.
12. Накопичивши за літо вітаміни, ми повністю готові до зустрічі з холодами.
13. Щоб перебити апетит, можна з’їсти яблуко чи апельсин.
14. Фруктові соки кращі за лимонад.
4) Гра «Меню для кмітливців
– Впізнайте слова
Са…ат, …іца, бо…щ, к…мпот (ягідний), сосис…и, пю...е (картопляне), …ліб, тор…, ко…лета (парова), де..ерт (фруктовий).
– Визначте меню із корисних страв.
V. Практична робота (в групах).
Поробка «Фруктово-ягідна веселка»
(пластилін або кольоровий папір
1)Вступне слово вчителя
– І тоді весь світ стає похмурим, чорно-білим. Коли ж відступає хвороба та приходить здоров’я – світ навколо стає барвистим, яскраво кольоровим, як райдуга. Щоб підняти настрій, хочеться з’їсти щось смачненьке, але корисне.
2)Робота в групах. Поробка «Фруктово-ягідна веселка»
– Зробіть у групах поробку «Фруктово-ягідна веселка».
– Використовувати можна пластилін або кольоровий папір.
VІ. Рефлексія
– Чи сподобався урок? Чи були впевненими у своїх силах?
– Розставте в алфавітному порядку слова: цікаво, корисно, смачно.
(Картки прикріплюються на дошку.)
– Які завдання були найцікавішими?
– Висловте свої враження від уроку «люксиками».
Урок 5
Тема. Я і мої речі.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «особисті речі»; вчити розпізнавати предмети особистої гігієни; розвивати мовлення, мислення, увагу; вчити дітей доводити свою думку; удосконалювати навички працювати в групах та в парах; виховувати культуру поведінки та повагу до однокласників.
Обладнання: пісочні годинники, , роздатковий матеріал.
Хід уроку
І.Ранкове коло
1.Вітання
Вітаю вас, друзі!
Хто прийшов із гарним настроєм – рукою махніть.
Хто чує мене – головою кивніть.
Хто бачить мене – прошу, оком моргніть.
Хто найвеселіший – ви всім усміхніться.
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться.
Похитайте головою праворуч-ліворуч, раз, іще раз.
Хто вміє дружити ,поплещіть у долоні, хочу побачити я вас.
А тепер я пропоную прислухатись до своїх почуттів та обрати настрій на цілий день. (Діти малюють смайлики на заздалегідь приготовлених шаблонах)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
Презентація «Корисна їжа»
Гра «Корисно-некорисно. Так чи ні?»
1. Корисно об’їдатися цукерками та тістечками.
2. Ви повинні їсти 20 разів на день.
3. Ви повинні вживати свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров’я.
4. Ви повинні їсти різноманітні продукти – м’ясо, рибу, молоко.
5. Вам корисно їсти тільки вермішель.
6. Ви повинні їсти більше овочів та фруктів.
7. Корисно їсти багато солодкого.
8. Газовані напої добре втамовують спрагу.
9. Не їжте солодке перед їжею – втратите апетит.
10. Чорний хліб корисніший за білий.
11. Фруктові соки кращі за лимонад.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Стратегія «Прогнозування»
2.Бесіда з елементами розповіді
Так, діти, це речі. І сьогодні на уроці ми помандруємо у цікавий та різноманітний світ речей. А як ви думаєте, це світ природи чи світ створений руками людей?
люди створили ручку, а також дуже багато різних речей.
3.Проблемна ситуація
Фізкультхвилинка
4.Стратегія «Спільне відкриття»
Всі речі можна поділити на дві групи: особисті речі та речі для загального використання.
- Отже, є багато речей, які можуть бути як особистими так і для загального використання. Є речі, якими ми можемо поділитися з іншими, а є речі, які не можна позичити навіть другові. Це речі особистої гігієни.
5. Робота в групах
Магнітною смужкою поділіть магнітну дошку навпіл. Праворуч викладіть речі, якими ми можемо поділитися з іншими, а ліворуч, які неможна позичати іншим людям. Доведіть свою думку.
(Іграшки, фарби, ручка, глобус, зубна щітка, гребінець, носова хустина, рушник та ін.)
6.Робота в парах (Робота у підручнику, с. 50)
Завдання. Порівняти, як виготовляють одяг з рослин бавовника та хімічних речовин.
ІV. Практична робота. Виготовлення сорочки.
V. Підсумок уроку
Вправа з лего «Світлофор»
Зелений – можна ділитися з іншими.
Жовтий – можна, але в крайньому випадку.
Червоний – неможна ділитися з іншими.
(Іграшки, мобільний телефон, зубна щітка, книги, гребінець, шкільні прилади, носова хустинка, рушник).
Виготовлені малюнки сорочки, діти прикріплюють до смайликів, які створили на початку уроку.
Урок 6
Тема. Здоров’я і хвороби. (Зайчик захворів)
Мета: дати уявлення дітям про першу допомогу при застуді, про те, як її уникнути, ознайомити із способом заварювання лікувального чаю; розвивати культурно-гігієнічні навички; виховувати доброзичливість, чуйність, бережливе ставлення до здоров’я, любов до рідної природи.
Обладнання: лікарські рослини, заварювальний чайник, ілюстративний матеріал, медичний термометр, Червона книга.
Дійова особа: зайчик.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
Руку другу простягни,
Поцілунок всі пошли.
Добрий ранок! Добрий день!
Ранкову зустріч розпочнем!
Гра «Капелюшок, що читає думки».
(Під музику надягаю капелюшок на голову дитині, зупиняється музика, на екрані телевізора висвітлюється малюнок, «думка дитини».)
– Але я ще когось запросила до нас, а кого, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Я маленький, вухатий, попелястий, волохатий.
Я стрибаю, я тікаю, дуже куций хвостик маю.
Хто це? (Зайчик)
На мобільний телефон приходить повідомлення.
(Дорогі діти! Я не зможу до вас прийти, тому, що захворів.
Вибачте мені. Зайчик.)
II. Мотивація навчальної діяльності
– Діти, зайчик не зможе прийти до нас тому, що захворів. Бідний зайчик…Потрібно до нього піти. Можливо, йому потрібна наша допомога. А чим ми можемо йому допомогти? (Викликати лікаря, дати ліки)
III. Актуалізація опорних знань учнів
– Але перед тим, як вирушити в дорогу, давайте пригадаємо, як потрібно поводитися в лісі?
– Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
– Гриби, отруйні для людини, для лісових мешканців – ліки і харч. Не знищуй неїстівних грибів!
– Не галасуй у лісі, не включай надто голосно музику. Краще послухай голоси лісу!
– Найчистіша й найсмачніша вода – джерельна. Не скаламуть джерело!
Охороняй його чистоту!
– Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому і пам’ятай: скромний, невеличкий букет – ознака гарного смаку, бережливості, доброти.
– Щоб згубити молоде дерево, потрібні хвилини, а виростити – роки. Не ламай, не каліч дерев і кущів!
– Покинута консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвести його до загибелі. Не залишай після себе сміття в лісі!
– А попасти до лісу нам допоможе чарівна паличка. Казка починається…Закрийте очі і рахуйте до п’яти.
– Ану, чарівна палочко, допоможи нам!
IV. Вивчення нового матеріалу
Ось ми в лісі. В лісі звірі.
Ось зайчата скачуть сірі.
Сірі їстоньки хотять, сірі з голоду тремтять.
Бідні зайчики, голодні, ще не снідали сьогодні.
Ось і наш зайчик-стрибайчик, але він у нас швидше лежайчик.
(Діти вітаються з зайчиком)
– Зайчику, що з тобою трапилось?
Зайчик. -Я дуже швидко стрибав, аж спітнів, а потім напився холодної води. А тепер у мене болить горло, голова і мені дуже погано.
Сопе, хропе, часом чхає, сюди-туди зазирає, на морозі замерзає, бо одежини немає. (Ніс)
(Зайчик чхає, закриває лапкою мокрий ніс)
– А чому ж ти, зайчику, лапкою закриваєш свого носа? Діти, чим треба закривати носика, коли чхаєте? (Носовою хусточкою.)
– А що ви знаєте про носові хусточки? (В кожного обов’язково має бути своя хусточка, вона повинна бути завжди чиста)
– Чи можна позичати комусь або в когось хусточку? (Тільки нову)
– Давайте подаруємо зайчикові хусточку.
– Зайчик застудився. Потрібно його лікувати. Як вас лікує мама? (Дає ліки, мед, тепле молоко, парить ноги і т.д.)
– З чого ми почнемо лікувати зайчика? Спочатку зміряємо температуру. Температуру ми міряємо медичним термометром (демонстрація термометра). Дітям їх в руки брати не можна, щоб не розбити, бо в середині міститься небезпечна речовина – ртуть.
– Давай, зайчику, подивимося яка в тебе температура. Нормальна. Обійдемося без лікаря. А приготуємо ми тобі цілющого лікарського чаю. З чого ми приготуємо цей чай? (З лікарських рослин.)
– Чому ці рослини називають лікарськими? (Лікують різні хвороби.)
– Які лікарські рослини ви знаєте? Дати відповідь допоможуть нам загадки.
Яка рослина вбиває звіра? (Звіробій)
Не гаряча, а пече – утечеш, при дорозі не скубнеш – обминеш. Дуже злючою бува ця трава, називається вона…(Кропива)
– Дуже багато рослин, в тому числі і лікарських, від недбалого поводження зовсім зникли або знаходяться на грані зникнення. Вони занесені до Червоної книги, яка була видана в Україні в 1976р. Чому вона називається Червоною? Червоний колір означає заборону, як у світлофора, тому не можна знищувати рослини і тварини, які занесені до неї.
– Щоб рослини приносили користь, їх треба вміти збирати і сушити.
– Збирають їх в суху погоду, як зійде роса, далеко від доріг і автомагістралей.
– Сушать під дахом, на горищах, але не на сонці.
– Зберігають в сухому місці в паперових пакетиках або в торбинках з тканини. Ні в якому разі не можна зберігати в поліетиленових пакетах.
– А зараз подивимося, які лікарські рослини є в нашій аптечці.
– Чи застуда, чи ще якась хвороба, у пригоді стане липовий цвіт. (Учні кидають в чайник липовий цвіт.)
– Без верби і калини нема України – так кажуть в народі. Калина не тільки символ нашої Батьківщини, а й поширена лікарська рослина. Використовують її від застуди, тиску, розладу нервів. (Кидають сухі ягоди калини.)
– А ці червоні ягоди шипшини – скарбниця вітаміну С дуже необхідного для нашого організму. (Кидають ягоди шипшини.)
– Ось зараз ми запаримо це все кип’яченою водою.
(Зайчик торкається до чайника лапкою і обпікає її.)
– Зайчику, який ти необережний! Не можна малим зайчикам і малим дітям брати в руки гарячий посуд, не можна підходити до запаленої плити. Завжди запитуйте у дорослих, як себе поводити, що можна брати в руки, що ні. Будьте обережними, щоб не сталося лиха!
– Я беру чайник рукавичкою, заливаю гарячу воду у чайничок, в який ви поклали лікарські рослини, накриваю його серветкою.
(Зайчик сідає до столу.)
– Діти, що забув зайчик зробити? (Помити лапки.)
– Як треба мити руки? (Водою з милом.)
– Вода у нас холодна. Не можна хворому зайчику мити руки в холодній воді. Тому до холодної води доливаємо теплої.
– Зайчик боїться води. Давайте допоможемо йому помити лапки. Покажіть, як треба вмиватися.
Ой, лади, лади (плещуть у долоні)
Не боїмося води (повороти головою вліво, вправо)
Часто умиваємось – ось так (показують)
Усім посміхаємось – ось так (показують)
- Ми навчили зайчика мити лапки. Дивіться, з яким задоволенням він їх помив, витер рушничком. Лапки чисті, тому що він помив їх з милом. Адже мило – найбільший ворог бруду.
-Ти, зайчику, пий чай, а ви, діти, скажіть, коли потрібно мити руки.
(Відповіді дітей)
Зайчик. – Дуже дякую за допомогу. Мені вже легше. Дітки, а скажіть мені, що робити, щоб не застуджуватися?
– Робити ранкову гімнастику;
– гуляти на свіжому повітрі;
– не пити холодної води;
– одягатися відповідно до погоди і пори року;
– вживати здорову їжу і вітаміни.
– Щоб, зайчику, не хворіти, треба гартуватися!
Загоряти на сонечку і в річці купатися.
І холодною водою вранці умиватися.
Після того рушником насухо витиратися.
Зайчик. – Ще раз дякую вам, що не покинули мене в біді, прийшли на допомогу. Дякую за добрі поради. Я буду їх дотримуватися і надіюся, що більше ніколи не захворію. І вам, діти, і нашим гостям я бажаю міцного-міцного здоров’я і хочу пригостити дарунками з лісу.
V. Підсумок уроку
– Всі ви молодці, і я вам хочу подякувати за вашу доброту, турботу про інших, вміння приходити на допомогу в важку хвилину.
– Де ми побували?
– Як ми лікували зайчика?
– Чого нового навчилися?
– Бажаю вам не хворіти, бережливо ставитися до свого здоров’я. Дружіть з природою, з чистим, цілющим повітрям, чистою водою і вам не треба буде звертатися до лікарів, бо саме в природі закладена основа нашого життя, здоров’я.
Діагностична робота
за темою «Я піклуюся про себе»
голова
гомілка лікоть
плече коліно
кисть передпліччя
стегно тулуб
Твердження |
Істинне |
Хибне |
Щодня вранці робити зарядку і приймати душ. |
|
|
Лягати спати пізно ввечері, а вранці довго ніжитись у ліжку. |
|
|
Інколи чистити зуби. |
|
|
Бути охайним і акуратним. |
|
|
Відпочивати на свіжому повітрі. |
|
|
Займатися фізкультурою і спортом. |
|
|
Переглядати усі телепередачі на всіх каналах. |
|
|
.
3. Обведи червоним олівцем шкідливу їжу, а зеленим – здорову.
4.Обери та обведи правильну відповідь:
а) гусячим пером б) фломастером в)олівцем
2) Що ми відносимо до особистих речей? …
а)автомобіль б) зошит в) зубна щітка
3) Бавовняна, лляна, поліестер, шовкова…
а) книга б) дошка в) тканина
4) Матеріали бувають штучні та …
а)красиві б) природні (натуральні) в) несмачні
5. Напиши поради хлопцю, щоб він не хворів.
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
6.Оціни свої досягнення та замалюй олівцем зірочки.
Я можу назвати частини тіла.
Я вмію обирати здорову їжу.
Я знаю, що робити , щоб не захворіти.
1