Розряди прислівників.

Про матеріал
Поданий матеріал має на меті поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; формувати загально пізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, виховувати почуття любові до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема. Розряди прислівників.

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; формувати загально пізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, виховувати почуття любові до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: міні-інтерв'ю, слово вчителя, «Очікування», «Мозковий штурм», гра «Редактор», «Мікрофон», вибіркова робота, розподільне письмо, творче спостереження з елементами аналізу, логічний диктант, робота з підручником.

Наочність та обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація.

 

Перебіг уроку

 

І. Організація класу та психологічна настанова.

Привітання

Міні-інтерв'ю

(давати відповіді на питання використовуючи лише прислівники)

- Як працювалося вам на попередньому уроці? (добре)

- У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок? (швидко)

- Коли продзвенів дзвоник на урок? (нещодавно)

- Чому деякі з вас запізнилися на урок? (навмисне)

- Як будете працювати сьогодні на уроці? (якісно, швидко, продуктивно…)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя

- На попередніх уроках ви ознайомилися із прислівником, його морфологічними ознаками. А сьогодні ми вдосконалимо знання про прислівник, навчимося розрізняти розряди прислівників, покращимо орфографічні та пунктуаційні навички.

Вправа «Очікування»

Я хочу…

 Я прагну…

Я намагатимуся…

 Я очікую…

(у кінці уроку з’ясувати, чи справдилися очікування учнів).

 

- Сподіваюся, що ваші очікування справдяться. Запишіть тему уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

1. «Мозковий штурм»

- Який розділ мовознавства вивчає частини мови?

- До якої групи частин мови ми відносимо прислівник?

- Що називається прислівником?

- Яка особливість прислівника як частини мови?

- Яку синтаксичну роль виконує прислівник у реченні?

 

2. Вибіркова робота з елементами аналізу

(Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої — ознаку предмета; до третьої — ознаку іншої ознаки)

Розмовляти тихо, жити поблизу, дуже високий, лагідно дивитися, приїхати здалеку, чекати роками, сказати спересердя, трохи гіркий, ледве теплий, писати грамотно, виглядати молодо, шлях направо, вірити по-своєму, дуже грамотний, дивитися стоячи, прибирати заново, дорога ліворуч.

 

IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.

1. Пояснення вчителя з використанням динамічної схеми

C:\Users\User\Desktop\image-3.jpg

2. Робота з підручником.

Підручник (Українська мова. 7 клас /Заболотний О.В, Заболотний В.В. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.), параграф 32, ст. 121.

V. Застосування отриманих знань на практиці.

1. Творче спостереження з елементами аналізу (робота в парах).

Із поданого тексту виписати прислівники разом із словами, з якими вони пов’язані за змістом. Визначити, до якої частини мови вони належать. Вкажіть розряд прислівника за значенням. Зробіть висновок.

               Текст № 1.

День від дня холоднішало, опадало листя. Пташки збиралися великими зграями і дзвінко, галасливо прощалися з рідними лісами й полями. Вони мусили відлетіти далеко у вирій, бо тут узимку дошкулятиме холод. Білочка примостилася в дуплі тремтливої осики. Але дупло було маленьке, незатишне, часто вночі дощ мочив її до кісточок.

Текст № 2.

Погідний ранок непомітно надходив десь із-за далеких дніпровських заплав. У прозорому повітрі повільно народжувалася ясна, сонячна гама. І ось вдалині почало зводитися кругловиде сонце. Диск його випливав сквапно, ось відірвавсь від пружка землі – і безмежний світ відкрився довкола, юний і свіжий.

Текст № 3.

Кожен, хто бачив Онезьке озеро, назавжди запам’ятав сувору красу його берегів. Тихо хлюпають довкіл спокійні, ліниві хвилі. Споконвіку омивають вони цей граніт і полірують його. На блискучій поверхні гранітних брил де-не-де знаходимо дивні зображення. Придивімося: тут обрис човна, у ньому кілька веслярів. Поблизу окремі зображення риб. Далі кудись біжить стадо оленів. Їх переслідує людина.

Текст № 4.

З гаю виглядає біла, блискуча на сонці, сільська церква. Плоти безшумно сунуть вниз. Червононосі чайки мовчки пролітають над нами, розрізаючи повітря крилами.

Вода в Дніпрі любовно хлюпочеться об чистий ніжний пісок берега. Широчінь ріки поширює душу. Здалеку ллються кінцеві ноти пісні. Чомусь зараз пригадався давній-давній вечір, наче з казки.

Текст № 5.

Літо приходить на Полтавщину непомітно. Цієї напруженої хліборобської пори на селі прокидаються до третіх півнів, а лягають опівночі. Осінь підступає крадькома. Але швидко позолотить довкруж садки й ліси, ряснітиме врожаями та весіллями. Зима ж поводиться примхливо. То постеле по землі біле полотно, то несподівано подарує сонячну усмішку.

2. Розподільне письмо.

Утворіть із наведеними прислівниками словосполучення. Запи­шіть їх у таблицю відповідно до значення прислівника. Поставте до прислівника запитання (таблиця у кожного учня на парті).

Навпаки, угору, зрідка, неймовірно гарний, зсередини, напоказ, спересердя, нині, додому, мало, добре, зозла, зовсім, відтепер, зда­леку, по-українськи, довіку, двічі, верхи.

Назва розряду

Питання, на які від­повідає прислівник

Приклади

Прислівники способу дії

 

 

Прислівники міри і ступеня дії

 

 

Прислівники часу

 

 

Прислівники місця

 

 

Прислівники причини

 

 

Прислівники мети

 

 

 

3. Логічний диктант.
       Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. Указати на їх розряд за значенням.
Одна нога тут, а друга там. Ніс у ніс. До останньої нитки. Голкою ніде ткнути. Бурмотіти під носа. На одній ноті. Знати як облупленого. На власні очі. З першого слова. Слово по слову. Як сніг на голову.
Довідка: раптово, швидко, дуже тісно, тихо, особисто, близько, поступово, відразу, дуже добре, монотонно, наскрізь.

4. Гра «Редактор». 

         Прочитати текст. Розставити речення за змістом. Списати, розкриваючи дужки. Визначити синтаксичну роль і розряд за значенням ужитих у тексті прислівників.
         За столом біля вузликів я знову бачу схилене обличчя мами. Я відчиняю хатні двері, що (з)(на)двору пахнуть макухою, а з хати – хлібом і калачиками, які стоять у нас на всіх вікнах. Вона вдивляється в яке(сь) насіння і що(сь) (по)шепки говорить до нього. У мене одразу похололо (в)середині й нашорошилися вуха. А найближче до матері лежать вузлики з гарбузовим насінням. Я вже хотів було податися назад, та в цей час мати побачила мене (за М. Стельмахом).

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Бліц-опитування методом «Мікрофон»

  • Що таке прислівник?
  • Яким членом речення виступає?
  • За чим змінюється?
  • На які розряди поділяється?
  • З якими частинами мови сполучається?

 

  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?

 

VІІ. Домашнє завдання.

Підручник, п.32 (вивчити розряди прислівників), вправа 328.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2022
Переглядів
4494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку