Тема. Розряди прислівників.
Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; формувати загально пізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, виховувати почуття любові до рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: міні-інтерв'ю, слово вчителя, «Очікування», «Мозковий штурм», гра «Редактор», «Мікрофон», вибіркова робота, розподільне письмо, творче спостереження з елементами аналізу, логічний диктант, робота з підручником.
Наочність та обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація.
Перебіг уроку
І. Організація класу та психологічна настанова.
Привітання
Міні-інтерв'ю
(давати відповіді на питання використовуючи лише прислівники)
- Як працювалося вам на попередньому уроці? (добре)
- У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок? (швидко)
- Коли продзвенів дзвоник на урок? (нещодавно)
- Чому деякі з вас запізнилися на урок? (навмисне)
- Як будете працювати сьогодні на уроці? (якісно, швидко, продуктивно…)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя
- На попередніх уроках ви ознайомилися із прислівником, його морфологічними ознаками. А сьогодні ми вдосконалимо знання про прислівник, навчимося розрізняти розряди прислівників, покращимо орфографічні та пунктуаційні навички.
Вправа «Очікування»
Я хочу…
Я прагну…
Я намагатимуся…
Я очікую…
(у кінці уроку з’ясувати, чи справдилися очікування учнів).
- Сподіваюся, що ваші очікування справдяться. Запишіть тему уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
1. «Мозковий штурм»
- Який розділ мовознавства вивчає частини мови?
- До якої групи частин мови ми відносимо прислівник?
- Що називається прислівником?
- Яка особливість прислівника як частини мови?
- Яку синтаксичну роль виконує прислівник у реченні?
2. Вибіркова робота з елементами аналізу
(Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої — ознаку предмета; до третьої — ознаку іншої ознаки)
Розмовляти тихо, жити поблизу, дуже високий, лагідно дивитися, приїхати здалеку, чекати роками, сказати спересердя, трохи гіркий, ледве теплий, писати грамотно, виглядати молодо, шлях направо, вірити по-своєму, дуже грамотний, дивитися стоячи, прибирати заново, дорога ліворуч.
IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням динамічної схеми
2. Робота з підручником.
Підручник (Українська мова. 7 клас /Заболотний О.В, Заболотний В.В. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.), параграф 32, ст. 121.
V. Застосування отриманих знань на практиці.
1. Творче спостереження з елементами аналізу (робота в парах).
Із поданого тексту виписати прислівники разом із словами, з якими вони пов’язані за змістом. Визначити, до якої частини мови вони належать. Вкажіть розряд прислівника за значенням. Зробіть висновок.
Текст № 1.
День від дня холоднішало, опадало листя. Пташки збиралися великими зграями і дзвінко, галасливо прощалися з рідними лісами й полями. Вони мусили відлетіти далеко у вирій, бо тут узимку дошкулятиме холод. Білочка примостилася в дуплі тремтливої осики. Але дупло було маленьке, незатишне, часто вночі дощ мочив її до кісточок.
Текст № 2.
Погідний ранок непомітно надходив десь із-за далеких дніпровських заплав. У прозорому повітрі повільно народжувалася ясна, сонячна гама. І ось вдалині почало зводитися кругловиде сонце. Диск його випливав сквапно, ось відірвавсь від пружка землі – і безмежний світ відкрився довкола, юний і свіжий.
Текст № 3.
Кожен, хто бачив Онезьке озеро, назавжди запам’ятав сувору красу його берегів. Тихо хлюпають довкіл спокійні, ліниві хвилі. Споконвіку омивають вони цей граніт і полірують його. На блискучій поверхні гранітних брил де-не-де знаходимо дивні зображення. Придивімося: тут обрис човна, у ньому кілька веслярів. Поблизу окремі зображення риб. Далі кудись біжить стадо оленів. Їх переслідує людина.
Текст № 4.
З гаю виглядає біла, блискуча на сонці, сільська церква. Плоти безшумно сунуть вниз. Червононосі чайки мовчки пролітають над нами, розрізаючи повітря крилами.
Вода в Дніпрі любовно хлюпочеться об чистий ніжний пісок берега. Широчінь ріки поширює душу. Здалеку ллються кінцеві ноти пісні. Чомусь зараз пригадався давній-давній вечір, наче з казки.
Текст № 5.
Літо приходить на Полтавщину непомітно. Цієї напруженої хліборобської пори на селі прокидаються до третіх півнів, а лягають опівночі. Осінь підступає крадькома. Але швидко позолотить довкруж садки й ліси, ряснітиме врожаями та весіллями. Зима ж поводиться примхливо. То постеле по землі біле полотно, то несподівано подарує сонячну усмішку.
2. Розподільне письмо.
Утворіть із наведеними прислівниками словосполучення. Запишіть їх у таблицю відповідно до значення прислівника. Поставте до прислівника запитання (таблиця у кожного учня на парті).
Питання, на які відповідає прислівник |
Приклади |
|
Прислівники способу дії |
|
|
Прислівники міри і ступеня дії |
|
|
Прислівники часу |
|
|
Прислівники місця |
|
|
Прислівники причини |
|
|
Прислівники мети |
|
|
3. Логічний диктант.
Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. Указати на їх розряд за значенням.
Одна нога тут, а друга там. Ніс у ніс. До останньої нитки. Голкою ніде ткнути. Бурмотіти під носа. На одній ноті. Знати як облупленого. На власні очі. З першого слова. Слово по слову. Як сніг на голову.
Довідка: раптово, швидко, дуже тісно, тихо, особисто, близько, поступово, відразу, дуже добре, монотонно, наскрізь.
4. Гра «Редактор».
Прочитати текст. Розставити речення за змістом. Списати, розкриваючи дужки. Визначити синтаксичну роль і розряд за значенням ужитих у тексті прислівників.
За столом біля вузликів я знову бачу схилене обличчя мами. Я відчиняю хатні двері, що (з)(на)двору пахнуть макухою, а з хати – хлібом і калачиками, які стоять у нас на всіх вікнах. Вона вдивляється в яке(сь) насіння і що(сь) (по)шепки говорить до нього. У мене одразу похололо (в)середині й нашорошилися вуха. А найближче до матері лежать вузлики з гарбузовим насінням. Я вже хотів було податися назад, та в цей час мати побачила мене (за М. Стельмахом).
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Бліц-опитування методом «Мікрофон»
VІІ. Домашнє завдання.
Підручник, п.32 (вивчити розряди прислівників), вправа 328.