Тема: Розряди займенників за значенням.
Мета: Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися - самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’ язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров’язбережувальну - викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ.
Формувати систему предментних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
мовної і мовленнєвої :
ознайомити учнів із розрядами займенників за значенням, сприяти зміцненню навичок розпізнавати їх;
формувати загальнопізнавальні вміння правильно відмінювати всі розряди займенників;
діяльнісної:
розвивати спостережливість, логічне та образне мислення, пам’ ять;
навчати висловлювати власну думку;
удосконалювати культуру усного й писемного мовлення;
соціокультурної: виховувати в учнів любов і повагу до своїх бабусь, ввічливість, пошану до старших, бажання самовдосконалення та саморозвитку.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, таблиця,картки
І.Прочитати текст мовчки.
А ми з батьками, лишивши “Запорожця” під старою грушею, піднялися на наш дев’ятий поверх. Тато подзвонив у двері, і за мить на порозі з’явилася бабуся Соля. З кухні долинали пахощі свіжоспечених пиріжків, і бабуся сказала те, що я найменше чекав почути від неї зараз:
— Здорові були, діточки. Ви, певно, зголодніли з далекої дороги? Ану, швидше мийте руки й сідайте до столу!
Я здивовано глянув на батьків, та вони тільки усміхнулися й пішли виконувати бабусин наказ. А я кинувся за бабусею й запитав про те, що мене мучило всі останні дні:
— Бабусю, а що то за дивовижний засіб від переляку? І чому синьоморд казав, що на мене не подіяв вірус страху?
— Та все дуже просто, — озвалася бабуся. — Я винайшла універсальні ліки від переляку — вони блокують вірус страху. Це спеціальний сорт квітів, пилок яких знищує отруту, яку принесли з собою синьоморди. А крім того, цей пилок робить синьомордів безпорадними. Ти ж знаєш, все у світі пов’язано між собою. Синьоморд, що втратив свою лють і жорстокість, перетворюється на звичайну банькату ропуху. Тільки чужопланетну…
Бабуся Соля лагідно поглянула мені в очі й додала:
— Це був дев’ятий і, як бачиш, найуспішніший засіб від переляку. А клала я ті ліки… в пиріжки. Ти ж, Климчику, їх любиш найдужче. Тепер зрозумів? А зараз ходи за мною, допоможеш накрити на стіл.
Я нахилив голову, щоб бабуся не помітила, як я почервонів, зайшов слідом за нею на кухню й завмер від подиву. На підвіконні, біля горщиків з бабусиними калачиками, сиділи дві блакитні ротаті ропухи й лупали червоними банькатими очима. Щоправда, за розміром вони були разів у двадцять менші від синьомордів. Бабуся засміялася, дивлячись на мене, й весело пояснила:
— Розумієш, довелося трохи попрацювати над тими бузувірами, щоб вони мене звільнили зі свого підземелля. Вдалася я до нашого родинного характерництва та й зменшила їх. Подумала, а чого ж їх не використати на хазяйстві? Оно скільки мух розвелося. Хай собі ловлять. Та й кумкатимуть вечорами. Нагадуватимуть про нашу пригоду. (За Лесею Ворониною)
ІІ. Мовленнєві підзавдання
1.Пригадайте твір, фрагмент якого ви прочитали. Про що він?
2.Який рецепт від переляку пропонує авторка сучасним школярам?
3.Що вам відомо про характерників? Якою силою наділяли їх наші предки?
4. Які стосунки панували в родині Клима?
5.Що для вас означають поняття «родина», «бабуся», «дідусь»? Як називала Клима бабуся?
6.Чому бабуся і дідусь відіграють важливу роль у житті дитини?
7.Які у вас стосунки з бабусею та дідусем? Як ви звертаєтесь до них?
8.Підберіть заголовок до даного тексту. Що він виражатиме: тему, основну думку чи ім’я головного героя?
9.З’ясуйте тип мовлення та стиль даного тексту.
10. Якою бабусею/ яким дідусем будете ви?
ІІІ. Мовні завдання
1.Зверніть увагу на виділені слова в тексті. Визначте їх приналежність до певної частини мови,поставивши запитання та з’ясувавши значення.
2.Пригадайте з початкової школи, що вам відомо про особові займенники. Випишіть їх у зошит.
3.Визначте, у якому відмінку вжито займенник собою. Спробуйте поставити його у форму називного відмінка. Як називається розряд цього займенника, яку має особливість вживання?
4.Зверніть увагу на займенники що,чого, скільки. Коли вони є питальними,а коли відносними? (за матеріалами підручника)
5.Поставте запитання до займенників наш,свого. Що вони означають? Як називалася група прикметників,що мала те ж значення? Звірте свої висновки з таблицею.
6.Для чого в українській мові слова цей, це,той, та? Знайдіть в таблиці розряд для вказаних займенників.
7.Розгляньте вживання займенника все. Поставте запитання та з’ясуйте його приналежність до певного розряду. Умотивуйте свої пояснення.
8.Звірте свої висновки з таблицею та підручником. Які розряди займенників у тексті не зустрілись? Чому? Розгляньте написання заперечних займенників. З яким розрядом вони «родичі»?
9.Створіть будиночок для займенників. Подаруйте кожному розряду свою кімнату. Чи будуть їх оселі схожими? Які займенники будуть сусідити?
10. Створіть діалог зі своїм сусідом по парті на основі теоретичного матеріалу про розряди займенників.
ІV.Супровідні запитання.
1.Поясніть правопис слів безпорадними, свіжовипечених, чужопланетну, синьо морди.
2.З’ясуйте значення висловів лупали червоними банькатими очима, кумкатимуть вечорами, завмер від подиву. Як називаємо такі вислови в мові?
3. Виконайте синтаксичний розбір речення: Щоправда, за розміром вони були разів у двадцять менші від синьомордів. Яким членом речення виступає слово щоправда? Чому?
4. Випишіть звертання. Позначте суфікси зменшено-пестливого значення. Про що свідчить їх наявність у тексті?
V. Перспективні запитання
1.Чи властиве вам почуття страху? Чи бояться спортсмени,каскадери?
2.Як ви вважаєте, чи треба соромитися свого страху?
3.Складіть порадничок однокласникам,як побороти свій страх. Використайте про потребі вислів Вергілія «Сміливим доля допомагає».