18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

: Розв’язування компетентнісних задач за допомогою табличного процесора Excel. Ділова гра «Енергозбереження»

Про матеріал
Розв’язування компетентнісних задач за допомогою табличного процесора Excel. Ділова гра «Енергозбереження».
Перегляд файлу

 

 

 

 

Розробка уроку з інформатики

з теми  : Розв’язування компетентнісних задач за допомогою табличного процесора Excel. Ділова гра «Енергозбереження» для  7  класу

 

 

 

Терещенко Катерина Олександрівна

«Проектування та проведення сучасного уроку»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Покровськ– 2020

 

Клас 7. Дата проведення__________

Тема: Розв’язування компетентнісних задач за допомогою табличного процесора Excel.

Ділова гра «Енергозбереження».

Мета:

навчальна  навчити учнів використовувати табличний процесор для вирішення компетентнісних задач; обговорити з учнями різні джерела енергії, які використовує людство.

розвиваюча – розвивати логічне мислення, розвивати уміння формулювати думку про способи економного використання електричної та теплової енергії. Розвивати почуття власної відповідальності за енергозбереження, розвивати економічну компетентність.

виховна – виховувати  екологічно  спрямоване  мислення, дбайливе ставлення    щодо проблеми енергозбереження та шляхів її розв´язання, вміння  працювати  групами, виховувати громадянську компетентність.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: ділова гра.

Форми роботи: розповідь, пояснення, презентації учнів, робота в групах.

Міжпредметні зв΄язки:

-  історія  (історія виникнення електрики, виникнення ламп розжарювання та енергозберігаючих ламп, їх характеристики);

- екологія (традиційні та альтернативні джерела енергії. їх вплив на навколишнє середовище)

- математика ( правила множення десяткових дробів).

 Обладнання:роздатковий матеріал, комп’ютер, проектор, екран, презентація.

 

 

 

 

 

 

Структура уроку.

І. Організаційний момент. (2хв).

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. (3хв).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (5хв).

IV.Презентація дітей з теми «Енергозбереження» .(13)

V. Повторення правил ТБ при роботі на комп'ютері.(2)

VІІ. Практичне закріплення матеріалу.(15хв)

VІІI. Рефлексія.(2)

IХ. Підведення підсумків уроку. (2хв)

Х. Домашнє завдання. (1хв)

Хід уроку

І. Організаційний момент (1хв).

На минулих уроках ми ознайомилися з табличним процесором «Excel». Сьогодні  наш урок пройде в формі ділової гри: створення фірми «Енергозбереження». Ви повинні показати всі знання, вміння і навички, набуті на попередніх заняттях, проявити творчу активність, уважність; навчитися працювати в колективі.

II. Актуалізація опорних знань.

Перевірка основних знань та вмінь при виконанні обчислень в середовищі табличного процесора, розуміння основних правил введення формул та викорис-тання посилань на комірки при виконанні обчислень.

Виконується за допомогою сервісу LearningApps. Посилання:

https://learningapps.org/3291580

Відповідь : зайве число 4.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв).

   Створення проблемної ситуації. Бесіда з учнями.

  -Уявіть, що ви опинились на острові: Вдень було весело , цікаво, тепло. Але ось зайшло сонечко, стало темно.

- Як би ви повели себе вдома, чого бракує на острові? (світла, телевізора, комп`ютера,

холодильника).

- Як одним словом можна назвати всі ці предмети? (Електроприлади).

- Завдяки чому ці предмети можуть працювати?

                    - Загадка. Він всім несе тепло і світло!

                                     Щедріш його нема у світі:

                                     В будівлі, села і міста

                                      Приходить він по проводах.

                                                             (Електрострум)

Тож сьогодні ми поговоримо про раціональне використання тих ресурсів, за допомогою яких наше життя стає більш комфортним і затишним — про енергозбереження. Ви дізнаєтеся, як можна зберігати електричну й теплову енергію, для чого це необхідно робити та до яких наслідків може призвести безконтрольне споживання енергоресурсів, а такоє спробуємо себе в ролі розраховувачів.

   

1.Вправа «Ромашка»

http://worldartsme.com/images/daisy-flower-clipart-1.jpg

На дошці прикріплений шаблон ромашки, діти на пелюстках пишуть короткий варіант відповіді на питання «Навіщо нам берегти енергію?»

Варіанти відповідей:

• Щоб заощадити гроші.

• Щоб підвищити комфорт в класі.

• Щоб зменшити забруднення повітря і води.

• Щоб зменшити катастрофічні наслідки зміни клімату.

• Щоб знизити енергоємність економіки.

• Щоб знизити залежність економіки нашої країни від світових цін на енергоносії.

• Щоб залишити ресурси нашим нащадкам.

• Щоб виграти час для пошуку і освоєння нових джерел енергії.

IV.Презентація дітей з теми енергозбереження

«Роль енергозбереження»

Колись первісні люди жили в печерах, готували їжу на багатті й освітлювали житло факелами. А сучасний побут людина не може уявити без електрики, водо- та теплопостачання. Ми всі живемо в комфортних будинках або квартирах, що обладнані електропроводкою, газовим опаленням, водопроводом і каналізацією. Електрика подається в наші дома по електричних дротах, газ — по газопроводу, холодна й гаряча вода — по водопроводу.

     На перший погляд здається, що ця енергія невичерпна. Адже електричні й теплові станції працюють цілодобово, природне багатство — газ — теж добувається й закупається нашою державою в достатній кількості. За спожиту електрику й тепло ми платимо, розраховуючись із тими, хто нам їх постачає. Більше витратив — більше заплатив. Здається, усе просто.

      Та, на жаль, енергетичні ресурси теж вичерпуються. Держава, знаходячи та здобуваючи їх, витрачає набагато більші кошти, аніж ми — їх споживачі. А ми хочемо, щоб наша країна була багатою і процвітаючою.

     Де ж набратися їй енергоресурсів, коли кожен стане цілодобово залишати увімкненим світло, без потреби вмикати електроприлади, залишати незакритими крани, а газову плиту — невимкненою?

      Поміркуйте про це, діти! Нерозумне, нерозважливе використання електрики, у свою чергу, призводить до зношеності обладнання. Так, робота звичайної лампочки розрахована на певну кількість годин. Зараз цей термін часто вказують на упаковці лампочок. Коли така лампочка зіпсується швидше: якщо ми вмикатимемо світло у міру необхідності чи якщо станемо використовувати її цілодобово, без потреби? (Діти відповідають, роблять власні висновки.)

       Видобування газу — процес кропіткий та складний. В Україні, на жаль, власного газу не вистачає: ми змушені купувати цей ресурс у сусідніх держав. Ціна на газ — висока. Витрачені на нього кошти можна було б використати на інші необхідні справи — будівництво лікарень, шкіл, закладів культури. Можна було б, якби ми навчилися економити газ, тобто не витрачати його більше, ніж нам потрібно.

Хто живе в приватних будинках, обладнаних автономним газовим опаленням, знає: на котлі можна зменшити або збільшити споживання газу в будинку. Тоді в оселі буде навіть жарко, хоч взимку квартирки відкривай! Але чи варто робити так? Хто мені пояснить, чому не слід такого чинити? (Пояснюють 2-3 учні.)

Те саме слід сказати і про використання води. Вважається, що струмінь завтовшки із сірник, який витікає з крану, призводить до втрати кількох десятків літрів води на добу. Такі витрати невиправдані.

Ось чому дбайливість і бережливість стосовно електрики, тепла, води змалку має стати принципом життя кожного громадянина нашої країни.

Таким чином, ми бережемо багатства та кошти України, нашої Батьківщини. Ми — господарі свого краю, тож давайте і вести себе по-господарськи, як вправні хазяї.

Як ви вважаєте, яке найпоширеніше штучне джерело світла зараз?

Учні – лампочки!!!

 Лампа розжарювання, енергозберігаючі лампи.

Діти об’єднуються в групи, обравши собі лампу, кожна з груп отримує завдання.

Команда 1 розбирає переваги та недоліки ламп розжарювання,

Команда 2 переваги та недоліки енергозберігаючих ламп.

 (Переваги та недоліки лампи розжарювання залежать від того , наскільки правильно вибрана лампа і в яких умовах вона експлуатується . Важливою перевагою даного типу ламп є те , що вони представлені в дуже широкому асортименті — сучасний ринок пропонує лампи розжарювання різної потужності , напруги , типу , які можуть бути пристосованими до певних умов застосування . Лампа включається безпосередньо в мережу і не вимагає використання ніяких додаткових апаратів).

Енергозберігаючі лампи.

Переваги:

Найкраща енергоефективність із усіх існуючих на сьогодні видів. За їх допомогою можна зменшити споживання енергії у 10-15 разів (!!!). Для приклада: лампа накалювання 50 Вт = люмінесцентній потужністю 10 Вт або світлодіодній потужністю 1 Вт.

  • Не потрібен час на нагрівання. Починають працювати на повну потужність відразу після вмикання.
  • Не «бояться» частого вмикання/вимикання.
  • Мають різні кольори світла, як і попередні.
  • Підійдуть для більшості освітлювальних приладів, бо мають різноманітні форми цоколю.
  • Безпечність для навколишнього середовища. Не шкідливі, тому не потребують спеціальної утилізації.

Недоліком цього типу ламп можна назвати лише ціну – вони дорожчі за всі інші.

 

На дошці учні вішають переваги та недоліки ламп, доводять , що їхні лампи найкраще для енергозбереження.

V. Повторення правил ТБ при роботі на комп'ютері.

ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

● знаходитися в класі у верхньому одязі;

● класти одяг і сумки на столи;

● знаходитися в класі з напоями та їжею;

● працювати на комп`ютері у вологому одязі та вологими руками;

● розташовуватися збоку або ззаду від включеного монітора;

● торкатись екрана, тильного боку дисплея, проводів живлення, заземлення, з`єднувальних кабелів

● пересувати комп'ютери і монітори, знімати кришку корпуса системного блоку;

● включати/виключати комп'ютер без дозволу, від'єднувати і під’єднувати будь-які пристрої комп'ютера,

порушувати порядок увімкнення й вимикання апаратних блоків;

● самостійно намагатися усунути будь-які неполадки в роботі комп'ютера, незалежно від того, коли і з

чиєї вини вони сталися;

● перекривати вентиляційні отвори на системному блоці та моніторі;

● ударяти по клавіатурі, натискувати безцільно на клавіші;

● класти книги, зошити та інші речі на клавіатуру, монітор і системний блок;

● видаляти і переміщати чужі файли, приносити і запускати комп'ютерні ігри.

Перед початком роботи на комп`ютері необхідно отримати дозвіл на роботу у вчителя. Під час

роботи на комп`ютері

VІІ. Практичне закріплення матеріалу.

А для того щоб налаштуватися на роботу ми проведемо  гру «Лото».

 (Роздати учням картки-лото) Правила гри «Лото»:  ви отримали картки де написані терміни з теми «Табличний процесор». Я зараз зачитуватиму визначення, а ви на картці закреслите відповідний термін та поставите його номер. Успіхів вам. Розпочнемо.

 Питання до гри: 1. Найменший елемент електронної таблиці. (Комірка)

2. Група комірок електронної таблиці. (Діапазон)

3. Вираз, що описує обчислення в комірках. (Формула)

4. Вбудована в ЕТ формула для деяких обчислень. (Функція)

5. Результатом логічних обчислень в комірці може бути … (Істина)

6. Для підрахунку аргументів, що задовольняють деякій умові, використовують функцію… (СЧЕТЕСЛИ)

7.Графічне відображення інформації, що записані у таблиці. (Діаграма)

 8. Визначає місцезнаходження комірки в ЕТ. (Адреса)

 9. Для логічних обчислень використовують функцію… (ЕСЛИ)

10. Як  називаються бази даних в табличному процесорі? (Списки)

11. Для знаходження мінімального значення з діапазону використовують… (МИН)

12. Назва документу табличного процесору Excel. (Книга)

13. Полегшує виконання операції знаходження суми значень сусідніх комірок. (Автосумма)

14. Полегшує операцію заповнення сусідніх комірок даними. (Маркер автозаповнення)

15. Для знаходження середнього значення даних у комірках використовують… (СРЗНАЧ)

(Всі картки мають однаковий вигляд, але терміни написані в розкид)

Приблизний вигляд картки Лото

 

Книга автозаповнення

 

Форму

ла

 

Діапаз

он

 

СЧЕТ

ЕСЛИ

Функ

ція

 

Діагра

ма

Комір

ка

 

Адреса

Списк

 и

Маркер

автозаповнення

СРЗН

 АЧ

Автосу

мма

                 Істина

ЕСЛИ

МИН

 

Молодці!

VІІ. Практичне закріплення матеріалу.

Діти об’єднуються в групи попередньо обравши собі лампу, кожна з груп отримує завдання.

 

 

Завдання для розрахункового відділу:

Люмінісцентна лампа : Вт/год - 15, ціна за 1 Вт/коп - 0,01 ₽, кілікість ламп в кабінеті -6, кількість рабочих днів на місяць : 20.

Звичайна лампа розжарювання: Вт/год - 60, ціна за 1 Вт/коп - 0,01 ₽, кілікість ламп в кабінеті -6, кількість рабочих днів на місяць : 20.

 

  • Підрахувати витрачені кошти та кількість електроенергії при використанні звичайних ламп розжарювання та компактних люмінесцентних ламп.
  • Скласти таблицю та підрахувати, скільки ламп встановлено у комп’ютерному класі, яка кількість енергії витрачається в класі лампами освітлення за 1 годину.
  • Скласти таблицю за показниками лічильника електричної енергії за рік. Використовуючи коефіцієнт для сплати за електроенергію, підрахувати суму оплати за кожний місяць та за рік. Визначити, в якому місяці найбільша та найменша сума для сплати за електроенергію. Скласти діаграму у вигляді графіка за даними таблиці.

(Очікувані результати )

VІІI. Рефлексія.

Фізкульт хвилинка для очей за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

(або перегляд на проеторі)

IХ. Підведення підсумків уроку. (2)

Перед вами валіза. Уявіть собі, що це наш сьогоднішній урок. Пропоную кожному розповісти про те, що він візьме з цієї валізи з сьогоднішнього уроку, тобто що сьогодні дізнався, чи чому навчився на уроці.  Висловите свої думки щодо фрази «Я вважаю, що треба навчатися роботі з табличним процесором ». 

Х. Домашнє завдання.

(Домашнє завдання записано на дошці – повторити матеріал Табличний процесор, підготуватися до тематичного оцінювання) (Виставлення оцінок) Урок закінчений. До побачення.

 

 

 

docx
Додано
5 січня
Переглядів
75
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку