" Розв'язування логічних задач. Критичне мислення "

Про матеріал

Добірка матеріалу математичного змісту для використання вчителем на уроках математики у 2 класі.

Розв'язування завдань з логічним навантаженням створює чудові можливості для прояву ініціативи і самостійності учнів, розвитку їх творчого потенціалу. Виконання цікавих завдань дає і велике задоволення. Розвиток навичок розв'язування задач, безумовно, сприяє підвищенню рівня інтелекту, а під час дозвілля - це дуже корисне тренування. Головна цінність цих завдань полягає в тому, що дитина впевненіше підходить до розв'язування власних особистісних проблем, а не тільки цікавих головоломок.

Такі задачі розвивають в дитини такі якості, як раціональність та практична кмітливість, комбінаторне мислення, вміння відшукати оптимальний шлях, продумати виграшну стратегію.

Використання таких завдань на уроках сприяє вихованню в учнів інтересу до вивчення математики, бажання пізнати нове, розширити кругозір. Разом з тим вони полегшують процес засвоєння навчального матеріалу, розвивають пізнавальну діяльність та творчу ініціативу .

Ці завдання можна використовувати як і на уроках, так і в індивідуальній роботі з розвитку творчих здібностей учнів. Вони під силу не лише відмінникам з математики, а й прихильникам інших шкільних дис­циплін. Логічні вправи не потребують великих затрат часу на обчислення, тому їх широко можна застосовувати в позакласній роботі.

Вони також є першою сходинкою при підготовці дітей до участі в майбутньому в олімпіадах.


Перегляд файлу

                            КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

                                             (   додатковий   матеріал )

                                    Розв'язування логічних  задач

Три учениці — Тополина, Березіна і Кленова — посадили біля школи три дерева: берізку, тополю і клен. Причому жодна з них не посадила дерево тієї породи, від якої пішло її прізвище. Деревце якої породи посадила Кленова, якщо це була не берізка? А які дерева посадили Тополина і Березіна?

Відповідь:

 

Тополина

Березіна

Кленова

береза

+

-

-

тополя

-

-

+

клен

-

+

-

• У трьох братів по одній сестрі. Скільки всього дітей у сім’ї? (4)

• Гуска має масу 3 кг. Якою буде її маса, якщо вона стане на одну ногу? (3 кг)

Розв'язування логічних задач

• Скільки кінців у 4 палиць? (8)

• Колоду розпиляли на 3 частини. Скільки розпилів зробили? (2)

• На одній шальці терезів 5 однакових яблук і 3 однакові груші, на іншій — 4 таких самих яблука і 4 груші. Терези перебувають у рівновазі. Що легше: яблуко чи груша? (Однакові)

• На дереві сиділи три пташки. До них прилетіли ще дві пташки. Кіт підкрався й схопив одну пташку. Скільки пташок залишилося на гілці? (Жодної)

• Сума трьох парних чисел дорівнює 12. Напиши ці числа, якщо відомо, що доданки не рівні між собою.

__ + __ + __ = 12. (2 + 4 + 6 = 12)

• Катруся назбирала в парку каштани, Іванна — каштани і жолуді. Коли дівчатка перелічили свої знахідки, то виявилося, що кількість зібраного природного матеріалу в них однакова. Якого природного матеріалу дівчатка зібрали більше? (Каштанів) Менше? (Жолудів)

• Запишіть суму п’яти непарних чисел, якщо ця сума дорівнює 25. (1 + 3 + + 5 + 7 + 9 = 25)

• Горіло 7 свічок. Дві свічки погасли, а решту залишили освітлювати кімнату. Скільки свічок залишилось?

• З-під воріт видно 8 котячих лап. Скільки котів у дворі? Запишіть відповідь.

• На двох полицях 20 книжок. На верхній полиці на 6 книг більше, ніж на нижній. Скільки книжок на кожній полиці? (7 і 13)

 • Скільки лап у двох ведмежат? (8)

• Понад доріжкою одне за другим ростуть 10 дерев. Між ними стоять лавочки. Скільки всього лавок? (9)

• Колоду розпиляли на 7 частин. Скільки разів пиляли колоду? (6)

• Трійка коней пробігла 5 км. По скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (5)

• По небу летіли горобець, ластівка і джміль. Скільки всього птахів летіло? (2)

• У морі плавали 9 пароплавів. 2 пароплави пристали до берега. Скільки пароплавів у морі? (9)

• У кошику було 48 яблук, з нього взяли 20 яблук. Скільки яблук залишилося?

• У відрі було 48 помідорів, у нього поклали ще 20 помідорів. Скільки стало помідорів?

• В одній коробці 48 кг цукерок, а в іншій — 21 кг. Скільки всього кілограмів цукерок у двох коробках?

• У Марійки 40 іграшок, а в Сашка — на 5 іграшок більше. Скільки іграшок у Сашка?

• У першому стовпчику 16 прикладів, у другому — 12 прикладів. Скільки всього прикладів у двох стовпчиках?

• В одному стовпчику 12 прикладів, а в другому — на 5 прикладів менше. Скільки прикладів у другому стовпчику?

• У двох стовпчиках 43 приклади. Скільки прикладів у другому стовпчику, якщо в першому стовпчику їх 13?

• Учень мав розв’язати 35 прикладів. Увечері він розв’язав 14 прикладів. Скільки прикладів йому залишилося розв’язати?

• Після того, як учень розв’язав 32 приклади, йому залишилося розв’язати 25 прикладів. Скільки прикладів він мав розв’язати?

• Учень мав розв’язати 56 прикладів, після того, як він розв’язав декілька прикладів, йому залишилося розв’язати 24 приклади. Скільки прикладів розв’язав учень?

 Математичний диктант

• На скільки потрібно збільшити число 32, щоб дістати 75?

• Запишіть число, в якому 4 десятки і 8 одиниць. Зменшіть його на 2 десятки.

• Зменшуване — 2 десятки, від’ємник — 7 одиниць. Знайдіть різницю.

• Перший доданок 23, другий — 34. Знайдіть суму.

• Знайдіть різницю чисел 57 і 35.

• Збільшіть 17 на 3.

• Сума двох доданків дорівнює 90. Перший доданок — 40. Чому дорівнює другий доданок?

• Яке число менше 15 на 7?

• Яке число потрібно додати до 38, щоб отримати суму чисел 10 і 30?

 

• Петрик, Андрій і Романко — брати. Петрику і Романкові разом 8 років, а Андрію і Романкові разом 10 років. Хто з дітей найстарший, якщо Романко наймолодший? (Найстарший — Андрій.)

• За схемою http://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics2/mathematics2.files/image083.jpg доберіть такі числа, щоб рівність була правильною. Запишіть 5 таких рівностей. (10 - 5 = 5; 11 - 6 = 5; 12 - 7 = 5; 13 - 8 = 5; 14 - 9 = 5)

• Побудуйте прямокутник, ширина якого 2 см, а довжина 6 см. Проведіть у ньому 2 відрізки так, щоб утворилися квадрати. Знайдіть суму периметрів цих квадратів. (Р = 2 + 2 + 3 + 3 + 2 + 2 + 3 + 3 = 20 см)

• У класі 30 учнів. На урок образотворчого мистецтва фарби принесли 18 учнів, а олівці — 20 учнів. Скільки учнів принесли на урок і олівці, й фарби? (18 + 20 - 30 = 8)

Розв'язування логічних задач

• Прочитайте уважно пари слів у першому стовпчику. Проаналізуйте зв’язок між цими поняттями. Спробуйте дібрати пари до понять у другому стовпчику.

Огірок  овоч.

Ромашка — ...

Учитель  школа.

Лікар — ...

Людина  руки.

Кішка — ...

Риба  вода.

Птах — ...

Осінь  дощ.

Зима — ...

(Ромашка — квітка. Лікар — лікарня. Кішка — лапи. Птах — повітря. Зима — сніг.)

• У дівчинки стільки сестер, скільки братів. А її брат сказав, що у нього 3 сестри. Скільки дітей в сім’ї? (2 брати і 3 сестер. Усього 5 дітей.)

• Рік тому Саші було 6 років. Скільки років йому буде через 3 роки? (10 років.)

• Які з наведених суджень завжди є істинними? Які можуть бути істинними або хибними? Які завжди хибні?

— Батько старший за сина.

— Один з братів старше за інших.

— Мати молодша за батька.

— Онук старший за дідуся.

(Завжди істинні: Один з братів старше за інших. Батько старший від сина.

Може бути істинним: Мати молодша за батька.

Завжди хибне: Онук старший за дідуся.)

Розв'язування логічних задач

• У Тетянки було 5 горіхів. Один вона віддала братові, й у них стало горіхів порівну. Скільки горіхів було у брата спочатку? (3 горіхи)

• Віра, Ніна і Оля гралися ляльками. Вони одягнули своїх ляльок — одну в пальто, другу — в куртку, а третю — в сукню. Коли мама запитала дівчаток, що вони одягнули на своїх ляльок, дівчатка вирішили пожартувати, і одна з них сказала: «Віра одягла на ляльку сукню, а Оля — пальто». Друга відповіла: «Віра одягла на ляльку пальто, і Ніна — теж пальто». Потім дівчатка додали, що і в першій, і в другій відповіді одна частина правильна (істинна), а друга — неправильна (хибна). Чия лялька в сукні, чия — в пальті, а чия — в куртці? (Якщо Віра одягла на свою ляльку сукню, Оля не могла одягнути на свою ляльку пальто, тому що в другій відповіді пальто згадано двічі. Отже, в першій відповіді істинне те, що Віра одягла на ляльку сукню, а пальто одягла на ляльку Ніна. Оля одягла на свою ляльку куртку.)

 

• Наталя, Галинка і Тетянка брали участь у змаганнях по плаванню і отримали золоту, срібну і бронзову медалі. Коли у них запитали, яку медаль отримала кожна з них, то вони відповіли:

1. «Тетянка отримала не срібну, а Наталя — не золоту медаль».

2. «Галинка отримала не бронзову, а Наталя — не срібну».

Яку медаль отримала кожна дівчинка, якщо обидві відповіді правильні? (Наталя отримала бронзову медаль, Галинка — срібну, Тетянка — золоту.)

• У квартирі були 3 кімнати. З однієї кімнати зробили дві. Скільки кімнат стало в квартирі? (4 кімнати.)

• На новорічний маскарад Дмитрик, Павлик, Галинка і Даринка наділи маски вовка, ведмедя, лисички і Червоної Шапочки. У костюмі Червоної Шапочки була одна з дівчаток, але не Даринка. Дмитрик — не вовк і не лисиця. Павлик — теж не лисиця і не ведмідь. Яка маска у кожного з дітей?

Відповідь:

 

Дмитрик

Павлик

Галинка

Даринка

вовк

-

+

-

-

ведмідь

+

-

-

-

лисичка

-

-

-

-

Червона Шапочка

-

-

+

-

 

Геометричний матеріал

http://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics2/mathematics2.files/image063.jpg

— Скільки трикутників сховалося в цій фігурі? (12 трикутників)

— Пропоную вам упорядкувати трикутники за допомогою чисел, що є числовими значеннями їх периметрів. Заповніть таблицю.

image66

Сума довжин сторін

6

8

9

12

13

15

18

12

 

 

 

 

 

 

 

 

— Яке слово отримали? (Периметр)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2018
Переглядів
9871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку