Актуальність теми СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ: Більшість теоретичних знань учень не вміє і не може використати в повсякденному житті; Втрачається зацікавленість вивченою інформацією; Втрачається послідовність навченості; Відсутність інтегрованого підходу та міжпредметних зв’язків СУЧАСНІ ЗАВДАННЯ: Переорієнтація цілей та формування життєво важливих компетенцій,що будуть сприяти активній участі у житті суспільства; Закріплення знань теоретичного матеріалу отриманих на уроках; Формування умінь і навиків в подальшій життєвій діяльності.
Реалізація головних завдань теми : формування в учнів цілісного географічного образу Землі через розкриття регіональних та планетарних закономірностей і процесів; розвиток у школярів геопросторового мислення та вміння логічно викладати свої думки, що співвідносяться з реально пізнаваними географічними об'єктами; обгрунтування доцільності наукового підходу до природокористування, єдності навколишнього середовища, людини та її діяльності через наукову компетентність; вироблення в учнів вмінь практично застосовувати здобуті географічні знання, користуватися джерелами географічної інформації, самостійно шукати, аналізувати і передавати її.
І тип задачі на порівняння Порівняйте масштаби карт ( поставте знаки більше,менше і дорівнює) 1:10000 1:100000 1: 500000 в 1 см 50 км 1:700 в 1 см 75 м Порівняйте площі материків і океанів та їх частин. Африка Північна Америка Австралія Гренландія Антарктида Північний Льодовитий океан Євразія Індійський океан
1. Площа квадратної ділянки на місцевості — 9 м2. Який квадрат буде на плані з масштабом 1 : 100? 2. Площа квадратної ділянки на місцевості 25 м2. Який квадрат буде на плані з масштабом 1 : 500 000? 3. Знайдіть масштаб плану, якщо відстань на місцевості 42 км, а на плані — це відрізок 7 см 4. Знайдіть масштаб плану, якщо на ньому відрізок 9 см, а на місцевості це відповідає 81 км 5. Накресліть шлях лісника, який обходив свою ділянку. Він ішов від своєї хатини: по А — 270° — 5 км; по А — 180° — 6 км; по А — 90° — 7 км; далі пішов до хатини по А —• 90° — 5 км; по А — 0° — 6 км; по А — 270° — 7 км; потім пішов до хатини 6.Масштаб плану шляху лісника: в 1 см — 0,5 км або 1 км. Знайдіть реальну площу ділянки лісу, яку обходив лісник S = 9 см2; а = 3 см. ІІ тип задачі на орієнтування
Менш точні прикмети, місцеві ознаки, що допомагають визначити сторони горизонту. Допомогти у визначенні сторін світу можуть і так звані «рослинні компаси». Кора дерев, окремі камені, скелі, стіни старих дерев’яних будівель частіше з південного боку густіше вкриті мохом та лишайниками. Кора дерев з півночі буває грубішою і темнішою, ніж з півдня. У сиру погоду на деревах (особливо це помітно на сосні) виникає волога темна смуга. На північному боці стовбура вона зберігається довше і піднімається вище. У беріз на південному боці стовбура кора світліша і м’якша. У сосни бура, потріскана кора піднімається вище по стовбуру з північного боку. Сосна і ялина в жарку погоду з південного боку мають більше смоли. Весною трава вища й густіша з північного боку галявини, прогрітої сонцем, у жаркий період літа навпаки — з південного, який перебуває в затінку. У жарку пору року з північного боку від дерева, каменя трава довше зберігається свіжою, вологою, інколи з краплями роси. З південного боку земля сухіша, трава в’яла. Річні кільця на пні спиляного дерева розташовані нерівномірно — із південного боку вони звичайно товстіші. Просіки у великих лісових масивах завжди зорієнтовані у напрямку північ — південь або схід — захід. Квіти череди свої голівки повергають за сонцем, тобто вранці на південний схід, опівдні — на південь, а надвечір — на південний захід. Плющ навпаки обертається від сонця — любить тінь. Ґрунт, рельєф і сніг теж можуть бути орієнтирами. Ґрунт біля великого каміння, окремих будинків, пнів вологіший з півночі, а не з півдня. Південні схили гір сухіші від північних і більш розмиті. Сніг з південного боку тане швидше, ніж з північного. У лісі є номерні знаки. Перший номер вказує на північний захід, а останній — на південний схід. Тварини теж можуть підказати сторони світу. Мурашники завжди розташовуються з південного боку дерева, пенька або куща і вхід теж з півдня. А собаки, коні або слони завжди приведуть вас додому. Для них орієнтиром є нюх. Наприклад, слони відчувають запах на віддалі до 5 км. Наука, яка це вивчає, називається «біоніка». Орієнтуватися можна і по слідах. Людина, яка «читає» сліди, називається слідопит. У селі орієнтирами можуть бути будинки, вхід до більшості яких теж з півдня. А ось релігійні споруди завжди дотримуються своїх канонів. У православні церкви, монастирі вхід з півдня. Вівтар — на сході, а дзвіниця — на заході. Опущений край хреста на бані православної церкви завжди показує на південь, а піднятий — на північ. А чи можна, діти, заблукати в рідному селі, в добре знайомій місцевості? Звичайно, можна. Коли туман, погана видимість, навіть у знайомій місцевості можна блукати. Людині здається, що вона йде прямо, а насправді вона ходитиме колами. У Венеції, на площі Святого Марка був проведений цікавий дослід. Зав’язали групі людей очі, поставили їх на віддалі 175 м навпроти собору і запропонували дійти до нього (ширина собору становила 82 м). Ніхто з людей не пішов прямо і не дійшов до собору. Полярники теж дуже часто, спостерігаючи за птахами, звірами, собаками, бачили, як у тумані вони виписують кола. Але якими б ознаками вам у житті не довелося користуватися, ви масте пам ’ятати, що більшість рослин чи інших предметів окремих регіонів мають свої особливості, тому висновки ви повинні робити лише після того, як отримаєте результат багато разів (проведете кілька спостережень).
Видимість обєктів на місцевості Обличчя людини 100 м Обриси голови і плечей людини 100—200 м Постать людини і колір одяг 200 м Рухома постать людини 400—700 м Телеграфні стовпи 1000—2000 м Двері, вікна, димар будинку 2000—3000 м Двері, вікна будинку 3000—4000 м Контур будинку 5000 м Водопровідні башти, елеватори, високі будинки 11 000—15 000 м
Джерела звуку чути на відстані, м Гул літака в нічній тиші 40 000 Рух автомобіля по шосе 2000 Постріл рушниці1000 Цокіт кінських копит у нічній тиші 500—1000 Тріск дерев, що падають 800 Забивання кілків вручну 800 Рубка дерев у лісі, удари сокири 300 Розмова (слів розібрати неможливо) 200 Розмова (можна розібрати слова) 75 Кашель 50 Кроки 30
Середні розміри деяких предметів Відстань між телеграфними стовпами 50 м Середня висота дерев у лісі 20 м Висота телеграфного стовпа 6—8 м Висота залізничного вагона 4,25 м Висота залізничної будки 4 м Висота вантажного автомобіля2 м Висота одноповерхового будинку 6 м Висота одного поверху будинку 4 м Висота вершника2,5 м Висота людини 1,75 м Висота велосипедиста 1,75 м Ширина кузова легкового автомобіля 1,9 м Ширина кузова вантажного автомобіля 2 м Ширина залізничного вагона 4,25 м Довжина пасажирського вагона 20 м Довжина коня 2,13 м Розміри цеглини 25—6,5 см
ІІІ тип задачі на логіку Загадки Землі від Шерлі Холмс. Невиправний брехун. Одного чудового літнього дня до детективного агентства просто таки влетіла сяюча Соня. Привіт, подруго! Яка я щаслива! З таким хлопцем познайомилась — просто диво. Він каже, що вчиться в університеті і працює лаборантом на кафедрі історії. Єдине, що мене засмучує, іноді здається, що він бреше. Чи зможу я довіряти йому? Я знаю, що це справа не твого рівня, але заради нашої дружби. Ну, гаразд, гаразд, тільки тому, що про це попросила ти,— засміялася Шеллі Холмс.— Де я зможу зустрітися з вами? Завтра о десятій у нашому улюбленому кафе,— відповіла Соня. Хлопець був дуже симпатичний, але занадто говіркий. Увесь час сміявся, сипав жартами і кумедними та героїчними історіями зі свого життя. Минулого місяця я був з експедицією в Африці. Це зовсім інший світ. Нам влаштували екскурсію на крайню південну точку цього материка — мис Доброї Надії. Далі — лише безмежний океанський простір. Відчуваєш себе першовідкривачем Африки, просто як Маґеллан, що везе прянощі з Європи до Індії на своїй знаменитій «Санта-Марії». Твій хлопець — невиправний брехун,— подзвонила Шеллі до Соні.