Розв’язування розрахункових задач по темі «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними рівняннями»
Мета: визначити алгоритми розв’язання задач за хімічними рівняннями; сформувати вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини; формувати ключові компетентності – спілкування державною мовою (уміти використовувати в мовленні хімічні терміни, символи), математичну компетентність (використовувати логічне мислення для розв’язування розрахункових і експериментальних задач), соціальну та громадянську компетентності (виявляти патріотичні почуття до України, дотримуватись загальновизнаних моральних принципів і цінностей), виховувати бережливе ставлення до здоров'я, добробуту та безпеки людини.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, роздатковий матеріал, відеоролики пісень "Ой не ходи, Грицю" та "Червона Рута", презентація уроку.
Базові поняття та терміни:
кількість речовини, маса, молярна маса, об’єм, молярний об’єм, реагенти, продукти реакції.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку. Урок-гра
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота
з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: математика, географія, кіно, література, інформатика.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, роздатковий матеріал, презентації, відеоролик.
Хід уроку
СЛАЙД 1.
Привітання. Створення емоційного настрою.
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забуть!
Дуже надіюсь на вашу підтримку і взаємодопомогу, співпрацю під час уроку і докладу максимум зусиль щоб урок пройшов цікаво, а ви отримали багато нових знань.
Перш, ніж ми сформулюємо тему і мету нашого уроку, я пропоную вам звернутися до українського фольклору і прослухати українську народну пісню "Ой, не ходи Грицю".
СЛАЙД 2 1,5 хв
Запитання до учнів.
Чи була у дівчини мета отруїти Гриця?
Чому сталася жахлива трагедія?
Діючі речовини у зіллі – це хімічні речовини, між ними відбуваються хімічні реакції, тому дуже важливо вміти розраховувати кількість, масу і об’єм як реагентів, так і продуктів реакції.
Адже: До жахливої трагедії привели прорахунки у розрахунках
СЛАЙД 3
Тому тема нашого уроку: Розв’язування розрахункових задач по темі «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними рівняннями».
Мета: сформувати вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини, Визначити алгоритми розв’язання задач за хімічними рівняннями.
СЛАЙД 4.
ІІ. Актуалізація знань та фіксація утруднення
РОБОТА В ПАРІ
1.Вправа на відповідність:
Встанови відповідність між назвами фізичних величин та одиницями їх вимірювання:
Назви фізичних величин |
Одиниці їх вимірювання
|
|
а) немає одиниць вимірювання б) грам в) г/моль г) л/моль д) мілілітр є) 6,02٠10²³ моль ˉ 1 ж) моль з) тонна і) атомів, молекул, йонів
|
СЛАЙД 5
Відповідь : 1 – б , 2 – ж , 3 – д, 4 – в , 5 – г , 6 – є , 7 – а .
Фронтальна бесіда:
СТУК В ДВЕРІ. Листоноша заносить два листи від Шрека та Фіони.
Завдання: отримавши індивідуальне завдання, учень повинен розв’язати задачу , отримати правильну відповідь, підійти до стола на якому стоять данні речовини, взяти компонент та влити його до мірного циліндру. Потім підходять до картини (пазлів) Шрека та Фіони та знімають один пазл. Таким чином відкриється інше фото.
Лист від Шрека та Фіони.
Доброго дня, дорогі учні 8 – А класу. Звертається до вас Шрек. Допоможіть вирішати мою проблему у виголені чарівного крему для Фіони . Я не навчався в школі , рахувати можу тільки до 10. Передаю вам компоненти чарівного крему, які зашифровані в задачах.
Задачі для учнів
Відповідь: 44,8л
Відповідь: 112 гр
Відповідь: 212гр
Учитель розгортає конверт і зачитує ще один лист
Хімічний експеримент № 1
СЛАЙД 6
Лист від Фіони
Шановні учні, я мешкаю в старенькому будиночку. Електрики в нас не має. Допоможіть розібратися чи якісними продуктами харчування ми зі Шреком харчуємося. Передаю вам молочну ковбасу та майський мед.
Шматочки ковбаси + йод синє забарвлення
С6Н10О5 + йод колір не змінився
Висновок : ковбаса – неякісний продукт , майський мед- якісний.
Додаткові запитання до учнів. (Відповіді на ці питання учні підготували вдома, виконуючи домашнє завдання)
Учитель підводить учнів до того , що перше завдання ми виконали. З другим справились. І пропоную їм відремонтувати лачугу Фіони та Шрека. Побудувати гарний замок.
Так як Фіону ви дітки зробили гарненькою , їжу перевірили на якість , а дівайте побудуємо Шреку та Фіоні новий дім. Для цього нам знадобиться помічнік, який візьме роль вчителя та пояснить як можна розвязати задачі за допомогою: Алгоритмам Української хати.
На розв’язування задач запрошую ученицю 9 –Б класу , листоношу – Стичук Анастасію.
Задача №1
СЛАЙД 7
Яку масу води необхідно взяти Фіоні для фарбування стін у білий колір , якщо Щрек купив 500гр Кальцій оксиду (СаО). Рівняння реакції СаО+ Н2О Са(ОН)2 відповідь :160,7гр
Дано: Розв’язання
m(CaO) = 560г
m(Ca(OН)2) = ?г
СЛАЙД 8
Задача №2
Для міцного фундаменту необхідний Купрум (ІІ) сульфату (CuSO4). Чому дорівнює маса Купрум (ІІ) сульфату добутого взаємодією 2 моль СиО з сульфатною кислотою.
Рівняння реакції СиО+Н2 SO4 CuSO4 +Н2О
відповівідь:320г
Відкриваю будинок фіони.
VІІ. Підсумки
1.Рефлексія
СЛАЙД 9
На уроці я...
Дякую за чудовий урок!
2. Д/З: §20
Стор 63-64
№90 – для всіх
№93-94 – достатній рівень
№ 97 – (високий рівень)
Єгипетська цариця Клеопатра побилася об заклад з римським полководцем Марком Антонієм, хто з них з'їсть дорожчу вечерю. Бенкет підходив до кінця, Клеопатра явно програвала, але тут, за її знаком, їй принесли келих дуже кислого вина. Цариця зняла одну з дорогоцінних перлинних сережок, кинула її у вино, а коли та розчинилася – випила вміст келиха. Чому перлина розчинилася?
1