Розв’язування розрахункових задач по темі «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними рівняннями»

Про матеріал
Мета: визначити алгоритми розв’язання задач за хімічними рівняннями; сформувати вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини; формувати ключові компетентності – спілкування державною мовою (уміти використовувати в мовленні хімічні терміни, символи), математичну компетентність (використовувати логічне мислення для розв’язування розрахункових і експериментальних задач), соціальну та громадянську компетентності (виявляти патріотичні почуття до України, дотримуватись загальновизнаних моральних принципів і цінностей), виховувати бережливе ставлення до здоров'я, добробуту та безпеки людини.
Перегляд файлу

 

Розв’язування розрахункових задач  по темі «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними рівняннями»

 

Мета: визначити алгоритми розв’язання задач  за  хімічними  рівняннями; сформувати  вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини; формувати ключові компетентності – спілкування державною мовою (уміти використовувати в мовленні хімічні терміни, символи), математичну компетентність (використовувати логічне мислення для розв’язування розрахункових і експериментальних задач), соціальну та громадянську компетентності (виявляти патріотичні почуття до України, дотримуватись загальновизнаних моральних принципів і цінностей), виховувати бережливе ставлення до здоров'я, добробуту та безпеки людини.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, роздатковий матеріал, відеоролики пісень "Ой не ходи, Грицю" та "Червона Рута", презентація уроку.

Базові поняття та терміни:

кількість речовини, маса, молярна маса, об’єм, молярний об’єм, реагенти, продукти реакції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку. Урок-гра

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота

з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: математика, географія, кіно, література, інформатика.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, роздатковий матеріал, презентації, відеоролик.

Хід уроку

  1. Організаційний етап

СЛАЙД 1.

Привітання. Створення емоційного  настрою.

  • Девізом нашого уроку будуть такі слова, які надихатимуть нас протягом уроку лише на успішні результати:

Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забуть!

 

Дуже надіюсь на вашу підтримку і взаємодопомогу, співпрацю під час уроку і докладу максимум зусиль щоб урок пройшов цікаво, а ви отримали багато нових знань.

 

Перш, ніж ми сформулюємо тему і мету нашого уроку, я пропоную вам звернутися до українського фольклору і прослухати українську народну пісню "Ой, не ходи Грицю".

    СЛАЙД 2          1,5 хв

Запитання до учнів. 

Чи була у дівчини мета отруїти Гриця?

Чому сталася жахлива трагедія?

Діючі речовини у зіллі – це хімічні речовини, між ними відбуваються хімічні реакції, тому дуже важливо вміти розраховувати кількість, масу і об’єм як реагентів, так і продуктів реакції.

Адже: До жахливої трагедії привели прорахунки у розрахунках

 

СЛАЙД 3

Тому тема нашого уроку:  Розв’язування розрахункових задач  по темі «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними рівняннями».

Мета: сформувати вміння вести обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об’єму газів однієї речовини за відомою кількістю іншої речовини, Визначити алгоритми розв’язання задач за хімічними  рівняннями.

СЛАЙД 4.

ІІ. Актуалізація знань та фіксація   утруднення

РОБОТА В ПАРІ

1.Вправа  на відповідність:

Встанови відповідність між назвами фізичних величин та одиницями їх вимірювання:

Назви  фізичних величин

Одиниці  їх вимірювання

 

  1. маса
  2. кількість речовини
  3. об’єм
  4. молярна маса
  5. молярний об’єм газів
  6. число Авогадро
  7. відносна густина газів
  8. число структурних одиниць

 

а) немає одиниць вимірювання

б) грам

в) г/моль

г) л/моль

д) мілілітр

є) 6,02٠10²³ моль ˉ 1

ж) моль

з) тонна

і) атомів, молекул, йонів

 

СЛАЙД  5

Відповідь : 1 – б ,     2 – ж ,     3 – д,     4 – в ,     5 – г ,     6 – є ,      7 – а .

Фронтальна бесіда:

  1. Які хімічні величини є постійні?
  2. Давайте пригадаємо формули,  якими на уроці ми можемо користуватися.

 

СТУК В ДВЕРІ. Листоноша  заносить два листи від Шрека та Фіони.

 Завдання:  отримавши індивідуальне завдання, учень повинен розв’язати задачу , отримати правильну відповідь, підійти до стола на якому стоять данні речовини, взяти компонент та влити його до мірного циліндру. Потім підходять до картини (пазлів) Шрека та Фіони та знімають один пазл. Таким чином відкриється інше фото.                                

                                   Лист від Шрека та Фіони.   

Доброго дня, дорогі учні 8 – А класу.  Звертається  до вас Шрек. Допоможіть вирішати мою проблему у виголені чарівного крему для Фіони . Я не навчався в школі , рахувати можу тільки до 10.  Передаю вам  компоненти  чарівного крему, які зашифровані в задачах.

Задачі для учнів

  1. Який об’єм гліцерину3Н8О3) необхідно взяти в  крем  , якщо займає 2 моль його речовини. Обчисліть  масу гліцерину.

                                                                        Відповідь: 44,8л

  1. Який об’єм  перекису водню   (Н2О2) необхідно взятив крем , якщо  займає  20  моль його речовини. Обчисліть   об’єм перекису водню .                                             Відповідь: 448 л
  2. Який об’єм кисню2)необхідно взяти, якщо він займає 5 моль речовини. Обчисліть об’єм кисню.    

                                                                          Відповідь: 112 гр 

  1. Яку кількість речовини крохмалю6Н10О5) необхідно взяти в крем, якщо  він займає 42,14 *10 молекул. Обчисліть кількість речовини крохмалю.                                      Відповідь: 7 моль
  2. Яку кількість речовини кленового сіку необхідно взяти в крем, якщо  кленовий сік займає  54.18*10 молекул. Обчисліть кількість речовини кленового сіку.             Відповідь: 9 моль
  3. Яку кількість речовини сахарози 6Н12О6) необхідно взяти в крем , якщо сахароза займає  720 гр.        Відповідь : 4 моль
  4. Яку масу  води2О) необхідно взяти для крему, якщо вона займає 5 моль речовини.                             Відповідь: 90гр
  5. Яку масу соди (Na2CO3) необхідно взяти в крем, якщо сода  займає   2 моль цієї речовини.  Обчисліть масу соди.

                                                                      Відповідь: 212гр

  1. Яку масу  хлоридної  кислоти (НСІ) необхідно взяти в крем, якщо хлоридна кислота займає 12,02*10 молекул. Обчисліть масу хлоридної кислоти.                           Відповідь: 72,87гр
  2.             Яку масу нартрій хлориду(NaCL) необхідно взяти в крем, якщо натрій хлорид  займає  12,02*10 молекул. Обчисліть масу натрій хлориду.                                          Відповідь: 117 гр
  3.             Яку масу Кальцій оксиду (СаО)необхідно взяти в крем, якщо кальцій оксид займає 18.06*10 молекул. Обчисліть масу кальцій оксиду.                                            Відповідь: 168 гр.

Учитель розгортає конверт і  зачитує ще один лист

 Хімічний експеримент № 1

СЛАЙД 6

              Лист від Фіони

Шановні учні, я мешкаю в старенькому будиночку. Електрики в нас не має. Допоможіть розібратися чи  якісними  продуктами  харчування  ми  зі  Шреком  харчуємося.  Передаю вам молочну ковбасу та  майський  мед.

Шматочки ковбаси + йод                   синє забарвлення

С6Н10О5  +  йод                         колір не змінився

Висновок :    ковбаса – неякісний продукт ,  майський мед- якісний.

Додаткові запитання до учнів. (Відповіді на ці питання учні підготували вдома, виконуючи домашнє завдання)

  1. У деяких дієтах з раціону повністю вилучають кухонну сіль. Чи правильно це?
  2. Деякі діти часто полюбляють гризти крейду. Що може бути причиною цього? Що в цьому випадку робити? (любов до крейди – побічний симптом недокрів`я, або недоліку гемоглобіну. І тоді організму не вистачає заліза. При невеликому дефіциті даного мікроелемента досить знати, в яких продуктах міститься кальцій, і вживати їх частіше: це все те ж молочне, а ще риба, горіхи, бобові, шипшина, морська капуста, цитрусові, крупи, овочі ... При сильному дефіциті можна підсилити ефект , приймаючи спеціальні біодобавки або таблетки кальцію глюконату.
  3. Чи корисно пити чисту воду? (Відносно чистою водою хіміки вважають дистильовану воду. Але вона шкідлива для огранізму, оскільки позбавлена корисних солей і газів. Вона вимиває з клітин шлунка і кишечника солі, які містять клітинний сік. Це викликає захворювання. )

 

Учитель підводить учнів до того , що перше завдання ми  виконали. З другим справились. І пропоную їм відремонтувати лачугу Фіони та Шрека. Побудувати гарний замок.

Так як Фіону ви дітки зробили гарненькою , їжу перевірили на якість , а дівайте побудуємо Шреку та Фіоні новий дім. Для цього нам знадобиться помічнік, який  візьме роль вчителя та пояснить як можна розвязати задачі за допомогою: Алгоритмам Української хати.

На розв’язування задач запрошую ученицю 9 –Б класу , листоношу – Стичук Анастасію.

Задача №1 

СЛАЙД 7

Яку масу води необхідно взяти Фіоні  для фарбування стін у білий колір , якщо Щрек купив 500гр Кальцій оксиду (СаО).  Рівняння реакції  СаО+ Н2О                 Са(ОН)2                       відповідь :160,7гр

Дано:                                      Розв’язання

m(CaO) = 560г

m(Ca(OН)2) = ?г

                                                                      

                 СЛАЙД 8

Задача №2 

Для міцного фундаменту необхідний Купрум (ІІ) сульфату (CuSO4). Чому дорівнює маса  Купрум (ІІ) сульфату добутого взаємодією 2 моль СиО з сульфатною кислотою.

Рівняння реакції   СиО+Н2 SO4                      CuSO42О   

                                                                                                відповівідь:320г

Відкриваю будинок фіони.

                       

VІІ. Підсумки

1.Рефлексія

 

  • Давайте швиденько доповнимо речення на слайдах, щоб дізнатися наскільки успішно ви вивчили новий матеріал сьогоднішнього уроку.

 

      СЛАЙД 9

     

   На уроці я...

  • дізнався...
  • зрозумів...
  • навчився...
  • найбільший мій успіх — це...
  • найбільші труднощі я відчув...
  • я не вмів, а тепер умію...
  • я змінив своє ставлення до...
  • на наступному уроці я хочу...

 

                                                        Дякую за чудовий урок!

 

2. Д/З: §20

Стор 63-64

№90 – для всіх

 

№93-94 – достатній рівень

 

№ 97 – (високий рівень) 

Єгипетська цариця Клеопатра побилася об заклад з римським полководцем Марком Антонієм, хто з них з'їсть дорожчу вечерю. Бенкет підходив до кінця, Клеопатра явно програвала, але тут, за її знаком, їй принесли келих дуже кислого вина. Цариця зняла одну з дорогоцінних перлинних сережок, кинула її у вино, а коли та розчинилася – випила вміст келиха. Чому перлина розчинилася?

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
17 березня 2020
Переглядів
1392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку