ПРИКЛАДНІ ЗАДАЧІ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТОВУВАТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ «РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ТРИКУТНИКІВ» У 9 КЛАСІ.
ПРИКЛАДНІ ЗАДАЧІ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТОВУВАТИ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕМИ «РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ТРИКУТНИКІВ» У 9 КЛАСІ.
Радіопеленгатор — радіоприймач з особливою (рамкою) антеною, за допомогою якої визначається пеленг на радіомаяк.
Радіомаяк — радіостанція з відповідним режимом роботи, пеленгуючи яку, судна визначають лінію положення (напрямок на маяк).
Радіонавігація — судноводіння за допомогою радіоелектронних приладів. До радіонавігації відносять визначення місця судна в морі за допомогою так званих фазових радіонавігаційних систем.
Радіолокаційна станція — радіотехнічна апаратура, за допомогою якої ведеться спостереження за обстановкою довкола судна. Обстановка висвічується на екрані електронної променевої трубки (індикатор кругового огляду).
РАДІОПЕ́ЛЕНГ.
1. Кут, утворюваний географічним меридіаном і напрямом від радіоприймача на випромінювач радіохвиль.
2. Сигнал передавальної радіостанції, за яким визначається кут між меридіаном і напрямом на цю станцію.
Знаючи радіопеленг і об'єкта С з двох радіомаяків А і В, можна визначити радіопеленг і об'єкта по відношенню до лінії АВ. Це дозволяє звести задачу спостереження за об'єктом С до задачі розв'язання трикутника АВС.
Методи і засоби радіолокації застосовуються
Задача1
В умовах поганої видимості з берегових радіомаяків А і В, відстань між якими дорівнює 10 км,запеленгували судно С. Визначте відстань від судна до кожного маяка, якщо за допомогою радіопеленгаторів визначені кути: САВ =35° і СВА =50°.
Розв’язання.
1)
2) ВС=; ВС=
3)АС=; АС=
Відповідь:ВС.
Задача 2
Берегові радіомаяки А і В розташовані на відстані 10 км. З судна С за допомогою радіолокаційної станції, що знаходиться на ній, визначені відстані до маяків СА = 11 км і СВ = 9 км. Знайдіть кути САВ і СВА пеленгів радіомаяків.
Розв’язання.
Відповідь:
Задача 3.
Два теплоходи А і В знаходяться в відкритому морі на відстані 20 км один від другого, одночасно отримали сигнал біди з потопаючого корабля С.
Радіопеленг стосовно лінії АВ на судні А дорівнює 55 °, а на судні В - 100°. Хто першим прийде на допомогу, якщо максимальна швидкість судна А –
60 км / год, судна В - 45 км / год?
Розв’язання.
1)
2) АС=
,
3)ВС=
5)
Відповідь:теплохід А прибуде на допомогу на 5хв раніше.
Задача 4
По курсу криголама В виявлений айсберг. З допомогою ультразвукового ехолота під максимальним кутом 10 визначена підводна точка C айсберга на відстані 200 м. Визначте глибину h підводної частини айсберга.
Розв’язування.
AC=BC
Відповідь: АС34м.
Задача 5
При дослідженні металевої деталі методом ультразвукової локації була виявлена внутрішня тріщина. Визначте довжину тріщини АВ, якщо відстані від кордонів тріщини до ультразвукового пристрою С рівні
50 см і 55 см, а
кут АСВ дорівнює 10.
Розв’язання.
АВ=10,4 см.
Відповідь: довжина тріщини 10,4 см.
Задача 6.
Сейсмічною станцією С зафіксовані сильні підземні поштовхи на відстані 100 км від станції під кутом 50 до поверхні землі. Визначте глибину епіцентру землетрусу h.
Розв’язання.
h=AB=BC
h=100.
Відповідь: епіцентр землетрусу знаходиться на глибині 77км.
Задача 7
Для знаходження відстані від точки А до дзвіниці В, яка розташована на іншому березі річки (рис.), за допомогою віх, рулетки і приладу для вимірювання кутів (теодоліту) позначили на місцевості точку С таку, що ВАС = 42°, АСВ = 64°, АС - 20 м. Як знайти відстань від А до В? Знайдіть цю відстань.
Розв’язання.
За теоремою синусів маємо:
=
Відповідь: відстань до дзвіниці В 18,7 метра.
Задача 8.
Дороги із сіл А і В сходяться біля розвилки С (рис.). Дорога із села А до розвилки утворює з дорогою в село В кут у 30°, а дорога із села В з дорогою в село А — кут у 70°. Одночасно із села А до розвилки виїхав автомобіль зі швидкістю 90 км/год, а із села В — автобус зі швидкістю 60 км/год. Хто з них першим доїде до розвилки?
Розв’язання.
Швидкість автомобіля (V1) 90 км/год. Автомобіль рухається по шляху АС швидкість автобуса (V2) 60 км/год, автобус рухається по шляху ВС.
Знайдемо час руху автомобіля і автобуса та порівняємо їх.
t1=; t2=;
За теоремою синусів
; AC= BC
t1= ; t2=; =>t1>t2
Оскільки час руху автобуса менший, то автобус до розвилки доїде першим.
Відповідь: Автобус.