Урок призначенно для проведення у 10 класі. Розглядаеться метод розв'язку екстремальних завдань перетворенням площини. Для раціонального використання навчального часу і підвищення ефективності спільної роботи вчителя і учнів використовується навчальна презентація.
Мета:
навчальна: ознайомлення з новим алгоритмом міркувань в аналізі завдань на побудову, створення навичок розв’язування завдань з використанням даного алгоритму.
розвивальна: розвивати навики самоаналізу, самооцінки.
виховна: виховувати упевненість.
Тип уроку: Комбінований урок.
Хід заняття.
1. Організаційний етап.
Постановка мети і завдань заняття.
2. Перевірка виконання домашнього завдання.
Правильність виконання завдання здійснюється за допомогою звірки з наданим рішенням. Обговорення питань.
3. Контроль засвоєння вивченого матеріалу.
Питання: Скільки алгоритмів аналізу завдань на побудову методом перетворення площини знаєте? Назвіть їх.
Відповідь: Чотири.
1) Міркування в аналізі проводяться по алгоритму:
2) Для побудови шуканої фігури досить знайти одну її точку A, про яку відомо, що вона належить деякій даній фігурі Ф1 і пов'язана з іншою, не відомою точкою, що належіть іншій даній фігурі Ф2, відомим перетворенням F. В такому разі А належить перетину Ф1 і F(Ф2).
3) При розв’язуванні завдань на побудову з даних елементів шляхом перетворення деяких з них складається допоміжна фігура, яка може бути побудована, а на її основі може бути побудована і шукана фігура.
4) При розв’язуванні використовується той факт, що деякі фігури деяким перетворенням переводяться самі в себе.
4. Вивчення нового матеріалу.
На практиці часто доводиться розв’язувати завдання, пов'язані із знаходженням найбільшої або найменшої відстаней між об'єктами. Це завдання на максимум і мінімум. Одним з методів розв’язування цих завдань є метод перетворення площини. За допомогою електронної презентації розглянемо етапи розв’язування задачі 1.
Комп'ютер дозволяє раціонально використовувати учбовий час (збільшення темпу вивчення нового матеріалу і значне підвищення ефективності спільної роботи вчителя і учнів), сприяє наочності матеріалу, що викладається, забезпечує акуратність, поступальність, можливість швидко повернутися до попереднього фрагмента.
Дії вчителя та учнів |
Зображення на екрані |
Учитель:Розглянемо наступне завдання: Учні читають, слухають.
|
|
Учні читають умови задачі. Учитель: Зверніть увагу, що умова задачі наближена до практичної діяльності людини. Що запропонуєте виконати на 1 етапі розв’язування? Учні відповідають. |
|
Учні аналізують зміст слайду Вчитель Як сформулювати умову задачі мовою математики? Якими чинниками ми нехтуємо? Учні відповідають
|
|
Вчитель Завдяки чому справедливо твердження MK+MN+NK= KlK2 ? Учні відповідають Учні аналізують зміст слайду Вчитель Запропонуйте план побудови розв’язку задачі. Учні відповідають |
|
Вчитель Виконуємо побудову |
|
Вчитель Чи є інші розв’язки цієї задачі? Чи задовольняє отриманий розв’язок початкову умову задачі?
|
|
Задача 2. На різних берегах каналу знаходяться населені пункти А і В. В якому місці слід побудувати міст через канал, аби шлях з А у В був мінімальним.
Для розв’язування даного завдання досить знайти образ точки при паралельному перенесенні на вектор ВВ’, який направлений перпендикулярно берегу каналу і має довжину, рівну ширині каналу.
5. Закріплення.
Задача 3. Пряма а паралельна прямій АВ. На прямій а знайдіть таку крапку Х, що ламана АХВ є найкоротшою.
Хід міркувань.
Для розв’язування даного завдання досить знайти образ крапки А при осьовій симетрії з віссю а.
Задача 4. Дано дві крапки А і В по різні сторони від даної прямої а. Відкласти на прямій а відрізок NM, рівний даному відрізку, так, щоб довжина ламаної АNMВ була найменшою.
Хід міркувань.
Хай ANMB – шукана ламана, відрізок NM має постійну довжину і напрям. Паралельне перенесення NM точку А переводить в А’, отримана ламана AA’MB має ту ж довжину, що і ANMB, і в той же час вочевидь, що її мінімальності можна добитися випрямленням відрізків A’M і МВ.
Задача 5. Даний гострий кут і усередині нього точка М. Знайти на сторонах кута такі точки Х і Y, аби периметр трикутника MXY був найменшим.
Хід міркувань.
Хай XYM – шуканий трикутник, точка Х лежить на промені ОВ, точка Y – на промені ОА. Побудуємо точку М1 – образ точки М при осьовій симетрії з віссю ОА і точку М2 – образ точки М при осьовій симетрії з віссю ОВ. Периметр трикутника MXY дорівнює довжині ламаної М1yxm2, мінімальності якої добиваємося випрямленням.
Задача 6. Знайти шлях, якій повинна слідувати більярдна куля, аби ударившись в два борти, пройти з А в В
Хід міркувань.
Хай MNPQ – більярдний стіл, А і В дані крапки, AXYB – шуканий шлях більярдної кулі. Побудуємо крапку А’ – образ крапки А при осьовій симетрії з віссю PQ і крапку В’ – образ крапки В при осьовій симетрії з віссю NP. Вочевидь, що внаслідок того, що
NYB = PYX = B’YN, YXP = AXQ = A’XQ і PYX + YXP = 90°, отримуємо, що точки B’, Y, X, А’ лежать на одній прямій.
6. Рефлексія.
1. Екстремальні задачі – це задачі на пошук
2. У чому полягає метод перетворення площин?
3. З яких етапів складається метод перетворення площин?
7. Домашне завдання.
Завдання: Показати, що зі всіх рівновеликих трикутників із загальною основою найменший периметр має рівнобедрений трикутник.