Розв’язування задач по темі « Об’єми геометричних тіл»

Про матеріал
урок незвичайний, це – урок подорож. Метою уроку є систематизувати і поглибити знання учнів про об’єми геометричних тіл при розв’язуванні задач; розвивати вміння творчо мислити, працювати самостійно, виховувати самостійність, як засіб інтелектуального розвитку, працьовитість, кмітливість, інтерес до нових знань і прагнення їх ; задачі відносяться до професії "Кухар"
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Розв’язування задач по темі « Об’єми геометричних тіл»

Мета уроку:

навчальна  - повторити теоретичний матеріал з теми «Об’єми геометричних тіл», узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів про об’єми геометричних тіл при розв’язуванні задач;

 

розвивальна - розвивати вміння творчо мислити,  працювати самостійно, робити висновки;

 

виховна - виховувати самостійність, як засіб інтелектуального розвитку, працьовитість, кмітливість, інтерес до нових знань і прагнення їх набути;

 

Тип уроку: вдосконалення вмінь і навичок при розв’язку задач

                                                   

Епіграф уроку: Не достатньо мати лише добрий розум, головне – це

раціонально застосувати його.

Рене Декарт.

 

                                               Хід уроку:

І. Організаційна частина -  (  1хв.)

  •                                                                                                                                         Перевірка наявності учнів;

ІІ. Мотивація навчальної діяльності -  (4 хв.)

 Повідомлення теми, обгрунтування її актуальності.

Сьогодні ми з вами повторимо одну з найважливіших тем геометрії  «Об‘єми геометричних тіл», яка, окрім того, що надзвичайно важлива, адже має широке застосування в усіх сферах діяльності, має ще й  цікаву історію. Можливо хтось пам‘ятає цікаві історичні факти, пов‘язані з визначенням об‘єму?

Маленька підказка:

Жив в Сіракузах мудрець Архімед,

Був другом царя Гієрона.

Який для царя найважливіший предмет?

Ви ж здогадались - Корона !!!!

захотілося Гієрону

Зробити нову корону.

Золота відміряв строго,

Взяв не мало й не багато,

Скільки треба, в самий раз !!!!

Ювеліру дав замовлення.

Отже, Архімед відкрив у ванні «евристичний закон»: об’єм зануреного у воду тіла можна знайти по витісненому тілом об’єму води.

І винайшов цей закон він ще у ІІІ столітті до н.е.

І тому девізом нашого сьогоднішнього уроку стануть слова великого вченого і мислителя Г. Галілея «Велика книга природи написана математичними символами». А наш  сьогоднішній урок стане підтвердженням цих слів. Адже все оточуюче середовище підкоряється законам математики. Для того, щоб у цьому переконатися, ми відправимося сьогодні у кругосвітню подорож. Де ви повинні будете показати раціональне використання свого розуму та свої вміння і навички при узагальнені та систематизації знань про об’єми тіл. Отже сьогоднішній урок незвичайний, це – урок подорож.

ІІІ. Актуалізація опорних знань – (7 хв.)

 

Щоб вирушити в плавання вам потрібно мати перепустку, яку видає митний контроль.  Тому треба правильно відповісти на питання.

  1. Продукт циліндричної форми.

а) апельсин; б) сосиска; в) капуста.

   2. Заповни порожнє місце

                1кг=    1000      гр.

1л=     1000      см3

 

3. Вкажіть, яку воду не  використовують для приготування страв

а) тверду;  б) пониженої твердості;  в) м'яку;  г) мінеральну

 

4. Деталь, що обертається у м’ясорубці.

а) вал; б) шнек; в) решітка.

    5. Якої форми бокал для мартіні?

а) циліндричної; б) конічної; в) овальної.

6. Скільки кубічних дециметрів вміщує 3 л банка?

а) 3; б) 300;  в) 3000.

7. Вкажіть, до якої групи хімічних речовин відноситься вода

а) органічні;  б) неорганічні  в) складні;  г) вуглеводи

8. Посудина з поділками

        а) банка; б)колба; в) мензурка.

      9. Одиниця вимірювання міцності напоїв.

  а) метр; б) градус; в) літр.

10. Бак тістомісильної машини має форму

 а) конуса; б) циліндра; в) півкулі.

11. Турка для варки кави має форму?

а) циліндра; б) конуса; в)зрізаного конуса.

12. Вода закипає при температурі 80 градусів?

а) на плиті; б)в горах; в) під землею.

 

  •                                                                                                                                           IV. Узагальнення та систематизація знань – 30 хв.

І. Розв’язування задач. (20хв)

На всі питання відповіли правильно, тому ми маємо повне право вирушати в плавання. На кожній зупинці вам необхідно буде пройти випробовування і розв’язати запропоновану задачу.

Ну що ж, у путь!!!

Але ж яка подорож без найголовнішої людини на кораблі – кухаря (а як називається кухар на кораблі? Звичайно, кок). Тому перше завдання стосується саме вашої професійної діяльності.

 

Задача:

   Скільки повних порцій супу міститься в каструлі, яка має форму циліндра, висота якого 40 см, а діаметр 0,3 м. Відомо, що одна порція містить 0,25 л супу.

 

Дано: Vп =0,25л=250см3;

h=40cм; R=15cм.

Знайти: n – кількість порцій.

Розв‘язання:

V===28260 (cм3)

n==113,04113 (порцій)

Відповідь: 113 порцій.

Подорож.

Ось і перша зупинка.  Піраміда Хеопса

Учень

В Єгипті, на західному березі річки Ніл, знаходиться єдине з семи чудес світу, яке ми, нащадки людей, які жили тисячі років тому, коли вона була побудована, можемо побачити своїми очима -  піраміда Хеопса 

 

 Її висота 146,6 м, що приблизно дорівнює п'ятдесяти поверховому хмарочосу, площа її основи така величезна, що на ній вільно могли б поміститися одночасно п'ять найбільших соборів світу : собор Святого Петра в Римі, Святого Павла i Вестмітське абатство в Лондонi, Флорентійський та Міланський собори.

Для будівництва цієї піраміди знадобилося величезну кількість вапнякових брил - 2 300 000, причому кожна з них важила більше 2 тонн. До того ж усі величезні кам'яні брили так майстерно обтесані і відшліфовані, а потім ретельно пригнані один до одного, що між ними до цих пір не проходить лезо ножа. Виходить, що величезні брили не були скріплені нічим, а трималися за рахунок власної ваги.

 Гігантська піраміда  була найбільшим спорудою в світі більше 4 тисячоліть, що є абсолютним рекордом, який навряд чи коли-небудь буде побитий.

 

Задача 

До наших днів зберігся чудовий витвір будівельників давніх часів, які не маючи потужних кранів, машин і новітніх технологій, спорудили піраміду, кожна ”цеглинка” якої важить кілька тонн. Шановні мандрівники, визначте, яий об‘єм має правильна чотирикутна піраміда Хеопса,  якщо відомо, що висота піраміди 146,6 м, а сторона основи дорівнює 233 м.                           

                        S                                    Дано:  SABCD- піраміда,

                                                                    AB=BC=CD=DA = 233м.    

               В                    С                            SO=h=146.6м,                                                                                            Знайти: SSABCD, AB

                   О                                                       Розв’язання:

      А                      D                    В основі піраміди лежить квадрат.

                                                       Sоснови = АВ2 = 2332 = 54289 (м2)

V=Sоснови h,      V=∙54289∙146,6= 2652922 (м3)

       Відповідь: 2652922( м3).

 

Наступна  зупинка. Базар

Задача       Що вигідніше: купити кавун радіусом 30см і з’їсти у п’ятьох,  чи купити три кавуни діаметром по 20см і поділити на двох?

Розв’язання

             Об’єм кавуна обчислимо за формулою об’єму кулі:    V=R         

  1.      Об’єм великого кавуна  R=30см  дорівнює

V=30=27000= 36000(см)

     36000 : 5 = 7200( см) – кожному.

 

  1.      Об’єм трьох малих кавунів  R=d:2=10 см  дорівнює

V=310= 4000( см)

4000: 2= 2000( см) – кожному.

           Відповідь: один R=30 см

 

 Зупинка:  Повернення до рідного міста ( Святковий день)

Викладач.

Так  вже створено природою, що людина, де б вона не мандрувала, завжди прагне повернутися до рідних міст. І ми з вами повертаємося на Україну, до нашого рідного міста.

Так як українці народ гостинний , то пропонує подорожуючим приготовлений апельсиновий сік.

У який  фужер можна налити найбільше соку?

 

Розв’язання:

                                         Vциліндра = πR2 H,

                                          Vконуса= ⅓πR2 H,

                      Vциліндра = π=12 π                                               1                                           2

                       Vконуса= ⅓π42 3=16 π

 

Відповідь: в другий фужер

Викладач.    

 

Кожна людина повертаючись з подорожі ділиться своїми враженнями, розповідає  про те, що найбільше запам’яталося.  І зараз ви, написавши самостійну роботу, покажете свої знання.

 

ІІ Самостійна робота  (10 хв )

Варіант 1

  1. Обчисліть об’єм конуса, радіус основи якого дорівнює 3 см,  твірна – 4 см.

А

Б

В

Г

Д

36p см3

48p см3

12p см3

32p см3

18p см3

 

2. Обчисліть об’єм  циліндра, радіус основи якого дорівнює 3 см, висота – 4 см.

А

Б

В

Г

Д

36p см2

48p см3

12p см3

32p см3

24p см3

 

3. Радіус однієї кулі у 3 рази більший за радіус другої кулі. Об’єм кулі більшого радіуса дорівнює 81 см3. Знайдіть об’єм кулі меншого радіуса.

А

Б

В

Г

Д

3 см3

9 см3

27 см3

24 см3

36 см3

 

4.  Установіть відповідність між об’ємами фігур (1 – 4) і відповідними їх числовими значеннями (А – Д).

1

Об’єм піраміди з площею

основи 6 см2 і висотою 12 см.

А

36 см3

2

Об’єм куба з ребром

 3 см.

Б

27 см3

3

Об’єм прямокутного

паралелепіпеда з вимірами 3 см, 4 см, 6 см.

В

24 см3

4

Об’єм призми з площею

основи 12 см2 і висотою 3 см.

Г

72 см3

 

 

Д

12 см3

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Основа прямого паралелепіпеда – паралелограм, сторони якого дорівнюють 3 см і  4   см, а кут між ними 45°. Висота паралелепіпеда 6 см. Знайдіть об’єм паралелепіпеда.

 

 

          Варіант 2

  1. Обчисліть об’єм конуса, радіус основи якого дорівнює 6 см,  твірна – 7 см.

А

Б

В

Г

Д

36p см3

70p см3

12p см3

35p см3

84p см3

 

2. Обчисліть об’єм циліндра, радіус основи якого дорівнює 8 см, висота – 5 см.

А

Б

В

Г

Д

400p см3

480p см3

130p см3

320p см3

800p см3

 

3.  Радіус однієї кулі у 2 рази більший за радіус другої кулі. Об’єм кулі меншого радіуса дорівнює 3 см3. Знайдіть об’єм кулі більшого радіуса.

А

Б

В

Г

Д

3 см3

6 см3

12 см3

24 см3

48 см3

 

4.  Установіть відповідність між об’ємами фігур (1 – 4) і відповідними їх числовими значеннями (А – Д).

 

1

Об’єм піраміди з площею

основи 9 см2 і

висотою 7 см.

А

10 см3

2

Об’єм куба з ребром 

2 см.

Б

45 см3

3

Об’єм прямокутного

паралелепіпеда з вимірами 1 см, 2 см, 5 см.

В

15 см3

4

Об’єм призми з площею

основи 15 см2 і висотою 3 см.

Г

21 см3

 

 

Д

8 см3

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.  Основа прямого паралелепіпеда – ромб, сторона якого дорівнюють  2 см, а гострий кут 60°. Висота паралелепіпеда 8 см. Знайдіть об’єм паралелепіпеда.

 

VI. Підсумок уроку.

      Викладач: Мудрець сказав: “Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає в двоє багатшим. Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви,  я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, стали багатшими інтелектуально, бо вчилися практичному застосуванню отриманих знань для своєї професії.

 І як підсумок до уроку хочу нагадати вам слова Рене Декарта «Теорія без практики мертва і безплідна, практика без теорії неможлива.

VIІ. Домашнє завдання.

Скласти і розв‘язати задачу професійної спрямованості на знаходження об‘єму.

docx
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
27 жовтня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку