Розв’язування задач з використанням закону Ома та на розрахунок опору провідника

Про матеріал

Мета уроку:

з'ясувати, як залежить опір провідника від його геометричних розмірів і матеріалу, з якого виготовлений провідник:

  • Освітні: вивчити залежність опору провідника від довжини, площі поперечного перерізу і матеріалу з якого виготовлений даний провідник; ввести поняття "питомий опір" і його одиниці виміру;
  • Розвиваючі: формування умінь проводити узагальнення; розвиток розумової діяльності учнів за допомогою вирішення дослідницьких завдань; розвиток практичних умінь і навичок;
  • Виховні: виховання уважності, акуратності в обігу з вимірювальними приладами; виховання пізнавального інтересу до предмета; формування вміння будувати логічний ланцюжок міркувань.
Перегляд файлу

Правила безпеки поводження з електричними приладами

Кожен день ти користуєшся електричними приладами, але потрібно знати, що вони криють у собі небезпеку. Так, дія електричного струму на людину може при­зводити до електричних травм та пошкоджень, таких як скорочення м'язів, що супроводжується сильним болем, втратою свідомості, порушенням роботи серця чи дихання (або обох цих порушень разом). Іноді трапляються нещасні випадки від дії електричного струму, які приводять до смерті людини. Та щоб уникнути багатьох неприємностей, тобі достатньо завжди пам’ятати та дотримуватись правил поводження з електричними приладами:

  • Електронагрівальні прилади, такі як електрочайник, електроса­мовар, електропраска, електрокамін та інші, потрібно включати в електромережу справними.
  • Якщо ти дивишся телевізор, а екран погас або почав миготіти, ні в якому разі не можна по ньому стукати. Він може загорітися або навіть вибухнути. Його треба негайно вимкнути.

Якщо щось потрапило до телевізора, радіоприймача та інших електроприладів, які працюють, треба в першу чергу їх вимкнути. Ні в якому разі не можна лізти туди олівцем чи іншим предметом, коли електроприлад увімкнутий.

  • http://www.babybezpeka.org.ua/uploaded/image/img/wnur.gif Переважна кількість побутових електроприладів є пе­реносними, і при цьому часто виникає пошкодження їх ізоляції. Також буває, що електричний дріт обірвався чи оголився. У таких випадках ні в якому разі не торкайся оголених місць, бо це може призвести до травми.
  • Не залишайте без нагляду увімкненими в розетку електро­прилади.
  • http://www.babybezpeka.org.ua/uploaded/image/img/rosetka.gif Забороняється тягнути за електричний шнур руками, тому що він може обірватися і вразити електричним струмом.
  • Не можна заповнювати водою ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки, каструлі
  • http://www.babybezpeka.org.ua/uploaded/image/img/maker.gif Не торкайся мокрими руками та не витирай вологою ганчіркою електричні кабелі, штепсельні розетки, вимикачі, інші електроприлади, ввімкнені в електромережу.
  • Не можна підвішувати речі на кабелі.
  • Не можна бавитись із штепсельними розетками – це загрожує твоєму життю.
  • Коли ідеш з дому – всі електроприлади мають бути вимкнені.
  • Використання електричних приладів не за призначенням або не­вміле користування ними, може призвести до пожежі!
  • Але якщо вже так сталося, що електричне обладнання загорілося, то перш за все потрібно:
  • вимкнути електрорубильник. (А ти знаєш, де знаходиться електрорубильник твого помешкання? Якщо ні, тоді негайно попроси своїх батьків показати тобі його і навчити, як ним користуватися!)
  • Якщо знеструмити електромережу неможливо, то слід пам’ятати: не можна застосовувати для гасіння воду та пінні вогнегасники, можна лише порошкові;

 

http://www.babybezpeka.org.ua/uploaded/image/img/tel_1.gif

терміново телефонуй за номером 101 і викликай пожежників на допомогу.

101

Якщо електроприлад зайнявся, спробуй діяти за такою схемою:

  •      обмотай руку сухою ганчіркою, висмикни вилку з розетки;
  •      накрий палаючий предмет ковдрою;
  •      повідом дорослих про пожежу.

Під час прогулянки ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

  •      підходити до оголених дротів і чіпати їх руками;
  •      розводити багаття, запускати повітряних зміїв під лініями електропередач;
  •      гратись поблизу підстанцій.

Якщо не забувати ці прості правила, то можна уникнути багатьох неприємностей.

Пам’ятай, несправності в електромережі й електричних приладах може усунути лише спеціаліст-електрик!

 

Я у мами славний син,

І усі це знають.

Як лишаюся один —

Сірники ховають.

Сірники — це вже пусте,

Не цікаво стало!

Є ж електрика. Проте

В нас її чимало:

Фен, комп'ютер і плита,

Чайник, кавоварка.

Телевізор... Неспроста

Виникає сварка.

Кажуть: те не зачіпай,

Те не руш від скуки.

Дриль ніколи не вмикай,

Бо пошкодиш руки.

І комбайн, і праску теж

Не дають ввімкнути.

Є тих приладів без меж.

А мені як бути?

Ти вже хлопчик чималий,

Дам тобі пораду.

Вивчи правила і вмій

Всьому дати раду.

Мамі й татові скажи,

Щоб тебе навчили.

І, звичайно, бережи

Ти здоров'я й сили.

Дриль татусів не для гри —

Правила відомі.

Що не треба — не бери,

Буде спокій в домі.

 

 

 

 

Завдання.

  1. Проведи пальчиком по проводу кожного електроприлада і скажи, який з них зараз не працює.
  2. Як він називається?
  3. Для чого він потрібний?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правила безпеки поводження з електричними приладами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Тема уроку:  «Розв’язування задач з використанням закону Ома та на розрахунок опору провідника »

Урок типу: Project  quest ( Проектний пошук)

Мета уроку:

з'ясувати, як залежить опір провідника від його геометричних розмірів і матеріалу, з якого виготовлений провідник:

  • Освітні: вивчити залежність опору провідника від довжини, площі поперечного перерізу і матеріалу з якого виготовлений даний провідник; ввести поняття "питомий опір" і його одиниці виміру;
  • Розвиваючі: формування умінь проводити узагальнення; розвиток розумової діяльності учнів за допомогою вирішення дослідницьких завдань; розвиток практичних умінь і навичок;
  • Виховні: виховання уважності, акуратності в обігу з вимірювальними приладами; виховання пізнавального інтересу до предмета; формування вміння будувати логічний ланцюжок міркувань.

Обладнання: персональний комп'ютер, проектор, екран, джерело струму, амперметр, вольтметр, резистори різного поперечного перерізу і питомого опору, демонстраційна лампочка, з'єднувальні проводи.

Хід уроку:

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Створення позитивного настрою

 

 Тест по темі «Залежність опору від характеристик провідника»

1. Від чого залежить опір провідника?

А) від довжини провідника  -

Б) від роду речовини +

В) від площі поперечного перерізу провідника -

Г) від сили струму і напруги -

2. Нікельований і ніхромовий дріт мають однакову довжину і переріз. Яким буде їхній опір?

А) неоднаковими +

Б) однаковими -

В) це залежить від напруги -

Г) точно сказати не можна -

3. Питомий опір нікельованого провідника становить  0,4 Ом • мм2 / м. Це означає, що провідник має довжину ...

А) 1 м і площею перерізу 1 мм2 має опір 0,4 Ом. +

Б) 1 м і площею перетину 0,4 мм2 має опір 1 Ом.-

В) 0,4 м і площею перерізу 1 мм2 має опір 1 Ом. -

Г) Серед наведених відповідей немає правильного. -

4. Є провідник опором 100 Ом. Як з нього зробити провідник опором 50 Ом?

А) скласти удвічі -

Б) відрізати половину +

В) скласти вчетверо -

Г) відрізати чверть провідника  -

5. Площа перерізу одного провідника 2,5 мм2, а іншого 10 мм2. Вони зроблені з однакового матеріалу і мають однакову довжину. У якого з них опір менше і у скільки разів?

А) у другого менше в 4 рази -

Б) у другого менше в 2 рази -

В) у першого менше в 4 рази +

Г) у другого менше в 25 разів -

6. Як зміниться опір провідника, якщо напругу на його кінцях збільшити в 2 рази?

А) може збільшитися, а може зменшитися -

Б) не зміниться -

В) зменшиться в 2 рази -

Г) збільшиться в 2 рази +

 Відповідь на тест ( 1 а, 2 а, 3 б, 4 б, 5 в, 6 г)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Навіщо нам потрібні знання цього уроку?

Для того щоб правильно планувати сімейний бюджет!!!

Приклад  Лампочка на 60 Ват має нікелеву нитку розжарення, але вона світить не так яскраво як лампочка на 100 Ват, яка має вольфрамову нитку розжарення, але й споживає електроенергії більше. А якщо освітлення на вулиці то для цього треба лампочки на 150 або 250 Ват.

 ІV.Основна частина уроку .

Вчитель :

Ом,  Ампер,  Ньютон,  Паскаль,

    Лебедєв,  Попов,  Столєтов...

    Не  полічити  всіх,  нажаль,

    Хто  відкрив  її  секрети.

    Тут  Ейнштейн  і  Фарадей,

    Резерфорд  і  Бор,  й  Гальвані.

    Скільки  вже  було  ідей!

    Вірю:  це  ще  не  останні.

    Галілей  у  цім  ряду,

    Архімед,  Фермі,  Курчатов,

    Що  насправді  до  ладу, 

    Приручили  дикий  атом.

    Непроста  наука  ця,

    Відкриттям  нема  кінця.

 

Навчитись визначати опір провідників та визначати їх параметри.

  1. Об’єднання дітей у ІІІ групи

І «Ампери»

ІІ «Вольти»

ІІІ «Оми»

 В кожній групі повинні бути присутні :

  1. Теоретик – розв’язує задачі і керує всіма теоретичними питаннями
  2. Історик – розповідає про вчених, які зробили значний внесок у розвиток науки
  3. Практик – складають електричне коло і вимірюють показники приладів

Групи отримують свої завдання

  1. «Ампери» - визначання опору провідника за показаннями амперметра і вольтметра та визначення матеріалу з якого він виготовлений;
  2. «Вольти» - визначають довжину провідника за параметрами амперметра та вольтметра та матеріалу з якого він виготовлений;
  3. «Оми» - визначають поперечний переріз провідника  за параметрами з якого він виготовлений та показаннями амперметра та вольтметра.

 

Визначте силу струму в залізному провіднику довжиною 150 м і площею поперечного перерізу 0,25 мм2 включеному в ланцюг з напругою 220 В.(ρ=0,1Ом*мм2/м)

http://festival.1september.ru/articles/612156/img3.gif

І. Визначте силу струму, що проходить через реостат, виготовлений з нікелінового дроту (ρ=0,4Ом*мм2/м) завдовжки 50 м і площею поперечного перерізу 1 мм2, якщо напруга на затискачах реостата одно 45 В.

 

Опір ізольованого нейзільберовой дроту, намотаною на котушку, 100 Ом. Скільки метрів дроту площею поперечного перерізу 0,35 мм2 намотано на котушку? (Питомий опір нейзильберу дорівнює 0,2 Ом*мм2 / м.)

ІІ.В спіралі електронагрівача, виготовленого з нікелінового дроту (ρ=0,4Ом*мм2/м) площею поперечного перерізу 0,1 мм2, при напрузі 220 В сила струму 4 А. Яка довжина дроту, складовою спіраль?

 

ІІІ. Вимірювання показали, що провідник довжиною 1 м і площею поперечного перерізу 0,2 мм2 має опір 2,5 Ом. Яке назву сплаву металів, з якого виготовлений провідник?

 

Який площі поперечного перерізу потрібно взяти залізну дріт довжиною 10 м, щоб її опір було таке ж, як у нікелінового дроту площею поперечного перерізу 0,2 мм2; завдовжки 1 м?

Інструкція з техніки безпеки.

Практик з 3-х груп складають коло за кресленням схеми:

 

Історики коротко розповідають доклади про вчених ( Ампера, Вольта, Ома).

Після виступу кожен історик приклеює на дошку паперовий слайд про вченого. І записують основну формулу, яку вивів даний вчений. 

В цей час практики повинні скласти коло і визначити показання амперметра та вольтметра. І повідомити про це своїм теоретикам.

Теоретики розв’язують задачу і  умову з розв’язком також приклеюють на дошку.

                  

I = q/t

U= A/q

R=ρ*(l/S)

Задача № 1

Задача № 2

Задача № 3

Розв’язок задачі

Розв’язок задачі

Розв’язок задачі

 

 

Висновок Закон Ома

Вчитель підсумовує усну презентацію і вказує на те що Всі формули виведені Ампером, Вольтом і Омом поєднуються в одному законі ОМА.

Вчитель показує вчительську презентацію з цікавинками та загадками.

1) Чий закон, якщо не знати,

Радить вдома спочивати?

Вірно, звісно закон Ома.

Ця приказка з дитинства

Усім нам відома...                                           ( не знаєш закон Ома – сиди дома)

Серед вас, я сподіваюсь,

Немає ледачих,

Тому пропоную дещо пригадати:

Рух заряджених частинок

у провіднику має напрям, має назву...           (електричний струм)

 

2) Означення сформульоване вами тепер,

Запровадив у фізиці французький вчений...   (Ампер)

 

3) Швидкість руху електронів

Без „зайвого шуму”

Забезпечує у провіднику...                              (сила струму)

 

4) Кожен прагне мати в школі хорошого друга,

Вірний друг для сили струму в колі...            (напруга)

 

5) Сила струму у безпеці і „щаслива” доти,

Поки в коло не вмикати...                               (електричний опір)

 

6) Ці фізичні величини у зв’язку тісному,

Їх залежність встановлена завдяки...             (Георгу  Симон Ому!)

 

 

Творче домашне завдання Погорельцева Сергія Презентація «Цікаві факти про електричний струм та живі організми»

 

Складаэмо фізичну скарбничку:

  1. Я знаю, як побудована в будинку електромережа.
  2. Я вмію виготовляти прилади і пристрої.
  3. Я знаю, які електричні прилади використовують у побуті.
  4. Я знаю, як виготовляють електричні лампи розжарювання.
  5. Я вмію обчислювати опір провідників.
  6. Я вмію визначати силу струму в електричному колі.
  7. Я вмію вимірювати фізичні величини за допомогою приладів.
  8. Я вмію пояснювати фізичні явища.
  9. Я вмію складати електричні кола та креслити їхні схеми.
  10. Я вмію конструювати та виготовляти прості гальванічні елементи.
  11. Я знаю, які існують джерела струму.

 

Релаксація

 

         Який був урок?

Важкий

Легкий

Цікавий

Нудний

Незрозумілий

Зрозумілий

Звичайний

Незвичайний

Потрібний

Непотрібний

Нелюбимий

Улюблений

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

1 2 3 4 5 6 А Б В Г

Номер слайду 2

Відповіді до тесту 1. Від роду речовини, (б) 2. Неоднаковими, (а) 3. 0,4 м і площею перерізу 1мм2 , має опір 1 Ом, (а) 4. Відрізати половину, (б) 5. У І-го менше в 4 рази, (в) 6. Не зміниться, (г)

Номер слайду 3

Цікаві факти з життя Чий закон, якщо не знати, Радить вдома спочивати? Вірно, звісно закон Ома. Ця приказка з дитинства Усім нам відома...

Номер слайду 4

Серед вас, я сподіваюсь, Немає ледачих, Тому пропоную дещо пригадати: Рух заряджених частинок у провіднику має напрям, має назву... електричний струм

Номер слайду 5

Означення сформульоване вами тепер, Запровадив у фізиці французький вчений... Ампер

Номер слайду 6

Швидкість руху електронів Без „зайвого шуму” Забезпечує у провіднику... сила струму

Номер слайду 7

Кожен прагне мати в школі хорошого друга, Вірний друг для сили струму в колі... напруга

Номер слайду 8

Сила струму у безпеці і „щаслива” доти, Поки в коло не вмикати... електричний опір

Номер слайду 9

Ці фізичні величини у зв’язку тісному, Їх залежність встановлена завдяки... Георгу Симону Ому

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Цікаві факти про електричний струм та живі організми Презентацію створив учень 9 класу НВО “Грузька неповна сш - дз” Погорельцев Сергій

Номер слайду 2

Німецький учений Фріц Гаан встановив, що в електричному полі з напругою 2000В гинуть хвороботворні бактерії. Людина, що занедужала на грип, практично одужує через 5 годин після перебування у такому просторі.

Номер слайду 3

А оброблені у такий спосіб продукти протягом 40 днів не вражають грибки та бактерії.

Номер слайду 4

Струм лікує? Вже близько 200 років у медицині електричний струм використовують для лікування (напруга 60-80 В, сила струму 40-50 мА). Під дією струму відбувається місцеве подразнення нервових закінчень, знімається біль. Під дією електричного поля іони лікарських розчинів попадають у людський організм (іонофорез). Ліки при такому методі введення не руйнуються та довше затримуються в тканинах організму.

Номер слайду 5

Імператора Нерона, що страждав на ревматизм, лікарі поміщали в дерев’яну діжку з водою та пускали туди риб, які випускають електричні розряди. Лікування проходило успішно.

Номер слайду 6

Тварини та електрика "Електричні" риби. Із 20 тисяч відомих сьогодні риб 300 можуть генерувати електрику. Так, наприклад, електричний скат може створювати напругу до 400В і силу струму 60А!

Номер слайду 7

Молоді електричні вугри ловлять безхребетних, які мешкають на дні. Риба знаходить здобич за допомогою електричних органів, які дозволяють їй виявити жертву, навіть якщо вона нерухома. Чутливі сенсори фіксують і невеликі електричні імпульси, що викликані рухом м'язів інших риб, наприклад, під час дихання останніх.

Номер слайду 8

Чому птахи спокійно сидять на високовольтних проводах? Тіло птаха являє собою розгалуження кола, опір якого набагато більший порівняно з опором шматка провода між лапками птаха. Тому сила струму, який проходить через тіло птаха, є дуже малою. Але якщо птах випадково хвостом або крилом доторкнеться до стовпа та в такий спосіб з’єднається із землею, його відразу буде вбито струмом.

zip
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
До уроку
2. Електричний струм
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
2248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку