Мета уроку:
з'ясувати, як залежить опір провідника від його геометричних розмірів і матеріалу, з якого виготовлений провідник:
Правила безпеки поводження з електричними приладами
Кожен день ти користуєшся електричними приладами, але потрібно знати, що вони криють у собі небезпеку. Так, дія електричного струму на людину може призводити до електричних травм та пошкоджень, таких як скорочення м'язів, що супроводжується сильним болем, втратою свідомості, порушенням роботи серця чи дихання (або обох цих порушень разом). Іноді трапляються нещасні випадки від дії електричного струму, які приводять до смерті людини. Та щоб уникнути багатьох неприємностей, тобі достатньо завжди пам’ятати та дотримуватись правил поводження з електричними приладами:
Якщо щось потрапило до телевізора, радіоприймача та інших електроприладів, які працюють, треба в першу чергу їх вимкнути. Ні в якому разі не можна лізти туди олівцем чи іншим предметом, коли електроприлад увімкнутий.
|
терміново телефонуй за номером 101 і викликай пожежників на допомогу. |
101
Якщо електроприлад зайнявся, спробуй діяти за такою схемою:
Під час прогулянки ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
Якщо не забувати ці прості правила, то можна уникнути багатьох неприємностей.
Пам’ятай, несправності в електромережі й електричних приладах може усунути лише спеціаліст-електрик!
Я у мами славний син,
І усі це знають.
Як лишаюся один —
Сірники ховають.
Сірники — це вже пусте,
Не цікаво стало!
Є ж електрика. Проте
В нас її чимало:
Фен, комп'ютер і плита,
Чайник, кавоварка.
Телевізор... Неспроста
Виникає сварка.
Кажуть: те не зачіпай,
Те не руш від скуки.
Дриль ніколи не вмикай,
Бо пошкодиш руки.
І комбайн, і праску теж
Не дають ввімкнути.
Є тих приладів без меж.
А мені як бути?
Ти вже хлопчик чималий,
Дам тобі пораду.
Вивчи правила і вмій
Всьому дати раду.
Мамі й татові скажи,
Щоб тебе навчили.
І, звичайно, бережи
Ти здоров'я й сили.
Дриль татусів не для гри —
Правила відомі.
Що не треба — не бери,
Буде спокій в домі.
Завдання.
Правила безпеки поводження з електричними приладами
Тема уроку: «Розв’язування задач з використанням закону Ома та на розрахунок опору провідника »
Урок типу: Project quest ( Проектний пошук)
Мета уроку:
з'ясувати, як залежить опір провідника від його геометричних розмірів і матеріалу, з якого виготовлений провідник:
Обладнання: персональний комп'ютер, проектор, екран, джерело струму, амперметр, вольтметр, резистори різного поперечного перерізу і питомого опору, демонстраційна лампочка, з'єднувальні проводи.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Створення позитивного настрою
Тест по темі «Залежність опору від характеристик провідника»
1. Від чого залежить опір провідника?
А) від довжини провідника -
Б) від роду речовини +
В) від площі поперечного перерізу провідника -
Г) від сили струму і напруги -
2. Нікельований і ніхромовий дріт мають однакову довжину і переріз. Яким буде їхній опір?
А) неоднаковими +
Б) однаковими -
В) це залежить від напруги -
Г) точно сказати не можна -
3. Питомий опір нікельованого провідника становить 0,4 Ом • мм2 / м. Це означає, що провідник має довжину ...
А) 1 м і площею перерізу 1 мм2 має опір 0,4 Ом. +
Б) 1 м і площею перетину 0,4 мм2 має опір 1 Ом.-
В) 0,4 м і площею перерізу 1 мм2 має опір 1 Ом. -
Г) Серед наведених відповідей немає правильного. -
4. Є провідник опором 100 Ом. Як з нього зробити провідник опором 50 Ом?
А) скласти удвічі -
Б) відрізати половину +
В) скласти вчетверо -
Г) відрізати чверть провідника -
5. Площа перерізу одного провідника 2,5 мм2, а іншого 10 мм2. Вони зроблені з однакового матеріалу і мають однакову довжину. У якого з них опір менше і у скільки разів?
А) у другого менше в 4 рази -
Б) у другого менше в 2 рази -
В) у першого менше в 4 рази +
Г) у другого менше в 25 разів -
6. Як зміниться опір провідника, якщо напругу на його кінцях збільшити в 2 рази?
А) може збільшитися, а може зменшитися -
Б) не зміниться -
В) зменшиться в 2 рази -
Г) збільшиться в 2 рази +
Відповідь на тест ( 1 а, 2 а, 3 б, 4 б, 5 в, 6 г)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Навіщо нам потрібні знання цього уроку?
Для того щоб правильно планувати сімейний бюджет!!!
Приклад Лампочка на 60 Ват має нікелеву нитку розжарення, але вона світить не так яскраво як лампочка на 100 Ват, яка має вольфрамову нитку розжарення, але й споживає електроенергії більше. А якщо освітлення на вулиці то для цього треба лампочки на 150 або 250 Ват.
ІV.Основна частина уроку .
Вчитель :
Ом, Ампер, Ньютон, Паскаль,
Лебедєв, Попов, Столєтов...
Не полічити всіх, нажаль,
Хто відкрив її секрети.
Тут Ейнштейн і Фарадей,
Резерфорд і Бор, й Гальвані.
Скільки вже було ідей!
Вірю: це ще не останні.
Галілей у цім ряду,
Архімед, Фермі, Курчатов,
Що насправді до ладу,
Приручили дикий атом.
Непроста наука ця,
Відкриттям нема кінця.
Навчитись визначати опір провідників та визначати їх параметри.
І «Ампери»
ІІ «Вольти»
ІІІ «Оми»
В кожній групі повинні бути присутні :
Групи отримують свої завдання
Визначте силу струму в залізному провіднику довжиною 150 м і площею поперечного перерізу 0,25 мм2 включеному в ланцюг з напругою 220 В.(ρ=0,1Ом*мм2/м)
І. Визначте силу струму, що проходить через реостат, виготовлений з нікелінового дроту (ρ=0,4Ом*мм2/м) завдовжки 50 м і площею поперечного перерізу 1 мм2, якщо напруга на затискачах реостата одно 45 В.
Опір ізольованого нейзільберовой дроту, намотаною на котушку, 100 Ом. Скільки метрів дроту площею поперечного перерізу 0,35 мм2 намотано на котушку? (Питомий опір нейзильберу дорівнює 0,2 Ом*мм2 / м.)
ІІ.В спіралі електронагрівача, виготовленого з нікелінового дроту (ρ=0,4Ом*мм2/м) площею поперечного перерізу 0,1 мм2, при напрузі 220 В сила струму 4 А. Яка довжина дроту, складовою спіраль?
ІІІ. Вимірювання показали, що провідник довжиною 1 м і площею поперечного перерізу 0,2 мм2 має опір 2,5 Ом. Яке назву сплаву металів, з якого виготовлений провідник?
Який площі поперечного перерізу потрібно взяти залізну дріт довжиною 10 м, щоб її опір було таке ж, як у нікелінового дроту площею поперечного перерізу 0,2 мм2; завдовжки 1 м?
Інструкція з техніки безпеки.
Практик з 3-х груп складають коло за кресленням схеми:
Історики коротко розповідають доклади про вчених ( Ампера, Вольта, Ома).
Після виступу кожен історик приклеює на дошку паперовий слайд про вченого. І записують основну формулу, яку вивів даний вчений.
В цей час практики повинні скласти коло і визначити показання амперметра та вольтметра. І повідомити про це своїм теоретикам.
Теоретики розв’язують задачу і умову з розв’язком також приклеюють на дошку.
I = q/t |
U= A/q |
R=ρ*(l/S) |
Задача № 1 |
Задача № 2 |
Задача № 3 |
Розв’язок задачі |
Розв’язок задачі |
Розв’язок задачі |
Висновок Закон Ома
Вчитель підсумовує усну презентацію і вказує на те що Всі формули виведені Ампером, Вольтом і Омом поєднуються в одному законі ОМА.
Вчитель показує вчительську презентацію з цікавинками та загадками.
1) Чий закон, якщо не знати,
Радить вдома спочивати?
Вірно, звісно закон Ома.
Ця приказка з дитинства
Усім нам відома... ( не знаєш закон Ома – сиди дома)
Серед вас, я сподіваюсь,
Немає ледачих,
Тому пропоную дещо пригадати:
Рух заряджених частинок
у провіднику має напрям, має назву... (електричний струм)
2) Означення сформульоване вами тепер,
Запровадив у фізиці французький вчений... (Ампер)
3) Швидкість руху електронів
Без „зайвого шуму”
Забезпечує у провіднику... (сила струму)
4) Кожен прагне мати в школі хорошого друга,
Вірний друг для сили струму в колі... (напруга)
5) Сила струму у безпеці і „щаслива” доти,
Поки в коло не вмикати... (електричний опір)
6) Ці фізичні величини у зв’язку тісному,
Їх залежність встановлена завдяки... (Георгу Симон Ому!)
Творче домашне завдання Погорельцева Сергія Презентація «Цікаві факти про електричний струм та живі організми»
Складаэмо фізичну скарбничку:
Релаксація
Який був урок?
Важкий |
Легкий |
Цікавий |
Нудний |
Незрозумілий |
Зрозумілий |
Звичайний |
Незвичайний |
Потрібний |
Непотрібний |
Нелюбимий |
Улюблений |