.Розвиток дрібної моторики рук

Про матеріал
Розвиток дрібної моторики рук стимулює розвиток інтелектуальних здібностей загалом.Кожне заняття повинно включати в себе вправи із всіх трьох розділів, проводитись в один і той самий час, 3-4 рази на тиждень (можна і частіше!), тривалість заняття 15-20 хвилин. Заняття потрібно проводити у спокійній обстановці, з добрим настроєм, якщо дитина не змогла виконати вправу, потрібно допомогти їй, пояснити завдання ще раз. І до наступної вправи переходити, лише тоді, коли виконана попередня. Можна займатися як індивідуально так із групою дітей.
Перегляд файлу

Зміст

Вступ

         Розділ 1.  Пальчикова гімнастика та пальчикові ігри

Розділ 2.  Домалюй, напиши, розфарбуй…

Розділ 3. Предметна діяльність

Використана література

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Переступивши поріг школи багато педагогів і батьків зустрічаються із проблемами, пов’язаними із швидкою втомлюваністю дітей, неготовністю м’язів рук дитини до письма, низьким розвитком дрібної моторики рук, незважаючи на те, що більшість сучасних першокласників відвідували дошкільні навчальні заклади. Процес адаптації шестирічок до навчання в школі тривалий і складний, і вислів «рука не готова до письма» звучить як вирок для маленької людини. Наслідком таких проблем є відставання від однолітків, невстигання у написанні та засвоєнні навчальної програми, і як результат – страждають і вчитель, і дитина, і батьки. Дрібна моторика рук, розвиток м’язів рук та мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців. Таке тренування слід розпочинати із само­го раннього дитинства.

Враховуючи оздоровчий вплив на організм кожного з пальців, потрібно допомагати дитині коор­диновано і спритно ними маніпулювати. Звер­тати увагу на опанування дитиною простими, але в той же час життєво важливими вміння­ми — тримати чашку, ложку, олівці, вмивати­ся. Наприклад, якщо чотирирічний малюк не вміє доносити в пригорщі воду до лиця — це означає, що у нього відстає у розвитку дрібна мускулатура.

Структурно посібник складається із вступу, трьох тематичних розділів, та додатків. Розвиток дрібної моторики рук включає в себе: пальчикові ігри чи пальчикову гімнастику, малювання, розфарбовування, ліплення, різноманітну трудову та предметну діяльність.

Актуальність посібника полягає в тому, що корекційно-розвивальна робота, підготовка та проведення занять, дають можливість враховувати вік та розвиток дитини, її інтереси та захоплення, підбираючи відповідні теми, здійснювати індивідуальний підхід до кожної дитини. З дітьми можуть займатися не тільки професійні психологи, але й вихователі, вчителі, батьки. У дошкільному віці важлива саме підготовка до письма, а не навчання йому, оскільки раннє навчання часто призводить до формування неправильної техніки письма.

У молодшому шкільному віці переважаючим видом діяльності є гра, тому і корекційні заняття для дитини повинні бути проведеними і складеними у вигляді гри цікавої і захоплюючої, з різноманітними атрибутами (пальчикові іграшки, театральні ляльки, м’які та гумові іграшки, м’ячики-їжачки, тощо) та кольоровими малюнками-зразками, казковими героями. (Проте всього повинно бути в міру!). Діти мають виконувати запропоновані ігри та вправи із інтересом і захопленням, отримувати радість та задоволення, а не з примусу чи наказу, все це позначиться на результативності проведеної роботи. Вказівки повинні бути спокійні, доброзичливі, чіткі. Від простішого до складнішого, від відомого до невідомого. Кожне із занять може бути як тематичним так і різноплановим. Наприклад:

Заняття може складатися з

1) пальчикової гімнастики «Прапорець»

 Здавна в нашій Україні

Люблять фарби жовті й сині.

Хай гойдає вітерець

Український прапорець.

Чотири прямих пальці правої руки (окрім велико­го) щільно притиснути один до одного. Відвести пра­ву руку вбік. Розвернути її так, щоб великий палець, відтягнутий до кінця, опинився знизу.

2) Вправа «Візерунок». Починаючи від початкової точки у зошиті у клітинку дитина виконує завдання, які супроводжуються словесними інструкціями: 4 клітинки вгору, 2 клітинки праворуч, 1 клітинка вниз, 2 клітинки ліворуч (прапорець).

3) Гра з мозаїкою сортування мозаїки за чарунками, за кольорами (окремо жовті і блакитні).

Або: пальчикові ігри «Пазурі», вправа «Продовжити доріжку за зразком» та предметна діяльність –  вправа «Вузлик до вузлика».

Кожне заняття повинно включати в себе вправи із всіх трьох розділів, проводитись в один і той самий час, 3-4 рази на тиждень (можна і частіше!), тривалість заняття 15-20 хвилин. Заняття потрібно проводити у спокійній обстановці, з добрим настроєм, якщо дитина не змогла виконати вправу, потрібно допомогти їй, пояснити завдання ще раз. І до наступної вправи переходити, лише тоді, коли виконана попередня. Можна займатися як індивідуально так із групою дітей.

Розвиток дрібної моторики рук стимулює розвиток інтелектуальних здібностей загалом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 1. Пальчикова гімнастика та пальчикові ігри

Всі вправи виконуються повільно, від трьох до п'яти разів спочатку однією, потім, другою рукою, а на закінчення — обома разом. Дорослі стежать за правильною поставою кисті руки ди­тини і точністю переходу від одного руху до іншого, керуючись інструкцією.

Кожна вправа має власну назву, проводиться протягом кількох хвилин два-три рази. Перед початком корекційно-розвивальної роботи дитину потрібно ознайомити із назвою кожного пальчика: великий, вказівний, середній, безіменний та мізинець.

Розминка

Плаче бідне каченятко:

- Де це мама, де це татко?

 -Тут підходить зайченятко

 -Утішає каченятко.

Стискати в кулачки і розтуляти одразу пальці обох рук. Бажано використовувати гумові іграшки.

Погладь кошенятко

Тепла шубка у кицюні

-Ніжна ручка у Настуні.

Настя киценьку голубить,

Бо звіряток дуже любить.

Однією, потім другою рукою зробити вправи на розслаблення пальців.

Моя сім'я        Наш малюк

Це дідусь,  а це бабуся,    Перший пальчик - наш дідусь,

Це татусь, а це матуся,     Другий пальчик - то бабуся,

 А малюк, звичайно, я     Третій пальчик - наш татусь,

 -Ось і вся моя сім'я!     А четвертий - то матуся,

По черзі згинати пальчики    А мізинчик - наш малюк!

до долоньки, а зі сло­вами    Зігнути пальці в кулачок, потім

 «Ось і вся моя сім'я» другою   по черзі розгинати їх, починаючи

 рукою охоплювати весь кулачок.  з великого пальця.

 

 

 Пальчик-лінивчик

Сорока-ворона на припічку сиділа

 Діткам кашку варила:

- Оцьому дам, оцьому дам,     

Оцьому дам, оцьому дам,     .

 А цьому не дам:      

 Бо він дров не рубав,  води не носив,   

Печі не топив каші не варив.     

На перші два рядки креслити  пальцем кола по долоньці пальцями другої руки

На наступні чотири рядки загинати пальці і примовляти відповідні слова. Із словами сьомого рядка брати мізинчик і легенько розхитувати Гойдалка

Гойда-да, гойда-да, добра в коника хода,

     Поводи шовкові, золоті підкови.

Вправу виконувати спочатку правою, потім лівою рукою, а потім — обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкнутими пальцями піднімати вго­ру, а потім, легенько зігнувши пальці, м'яко опускати вниз.

Пензлик

Стіл, стілець, вікно і лаву

Я пофарбував на славу.

 Киця лагідно муркоче

 -Фарбуватись також хоче.

З'єднати всі подушечки пальців руки і рухами пальців та зап'ястка розгойдувати кисть справа наліво і навпаки. Пра­воруч — пальці роз'єднувати. Ліво­руч — м'яко з'єд­нувати подушечки пальців.

Віяло

В літню спеку віяло

Вітерцем повіяло.

З нами вітерець погрався

 -І у віяло сховався.

З'єднати прямі пальці рук. Розслабити руки від ліктя, перетворивши їх у велике віяло, що обвіває об­личчя вітерцем.

Білка

Сидить білочка руденька,

Продає гриби опеньки:  

-Лисичці-сестричці,

Горобцю, синичці,

Ведмедику товстоп'ятому,

Зайченяті вухатому...

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з вели­кого.

Дітки

Раз-два-три-чотири-п'ять!

 Будем пальці рахувать

-Всі міцні, хороші,

Між собою схожі.

Підняти кисть правої (лівої) руки вгору, широко розсунути пальці. По черзі згинати їх у кулачок, почи­наючи з великого.

Тихше, тихше, не кричіть,

Наших діток не будіть!

Будуть птахи щебетати

 -Будуть пальчики вставати.

Розгойдувати кулачок вгору-вниз згідно з ритмікою віршованих рядків, а на слово «вставати» — роз­крити кулачок, широко розсунувши пальці. Вправу виконати спочатку однією рукою, потім — другою, а на завершення — обома разом.

Пальчики прокинулись

Задрімав мізинчик трішки, Безіменний - стриб у ліжко,

А середній там лежить,

 Вказівний давно вже спить. Вранці всі схопились враз

 -В дитсадочок бігти час!

По черзі згинати пальчики до долоньки, починаю­чи з мізинця. Потім великим пальцем торкатися всіх інших — «будити». Одночасно зі словом «враз» кула­чок розтулити, широко розсунувши пальці.

На роботу

Старший встав - не лінувався.     Стиснути пальці в кулачок. По черзі

Вказівний за ним піднявся       розгинати їх, починаючи з великого

-Розбудив сусід його.        А від слів: «Встали вчасно всі...»

Той - свого, а той свого.      широко розсунути пальці.

Встали вчасно всі брати.     

-На роботу треба йти.

Робота

Спечем, спечем хлібчик         По черзі розгинати пальці,

Дітям на обідчик.                 починаючи з велико­го, а зі словами

Найбільшому - хліб місити «Танцювати почали» — енергійно

А тобі - воду носити, ворушити ними.

А тобі - в печі палити,

А тобі - дрова рубати,

А малому - замітати.

Тільки хліба напекли.

 -Танцювати почали.

Це робота нелегка

 -Витинати гопака.

Пальчики

Раз-два-три-чотири-п'ять

 -Вийшли пальчики гулять.

Раз-два-три-чотири-п'ять

 -Вже в будиночку сидять.

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з мізинця, потім так само згинати.

Ми рахуємо

Будем пальці рахувать:

Раз-два-три-чотири-п'ять.

Скільки пальців? Треба знать!

Раз-два-три-чотири-п'ять.

По черзі розгинаємо пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з вели­кого.

Пазурі

Котики маленькі - пазурі гостренькі.  

Не ховайте пазурі, покажіть їх дітворі.

Підігнути подушечки пальців пра­вої руки до

верхньої частини долонь­ки. Великий палець притиснути до вказівного. Вимовити голосно «няв!» кілька разів. Можна продовжити гру з іншою рукою. На завершення заняття - двома руками.

Каченята

Раз-і-два - ішли качата,

Три-чотири - до води.

Плентався за ними п'ятий,

Шостий теж ішов туди.

Сьомий дуже притомився,

Восьмий на дорозі всівся,

 А дев'ятий всіх догнав.

 А десятий загубився,

З переляку запищав.

Не пищи, а доганяй,

Своїх друзів відшукай!

По черзі згинати всі пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого. На останні два рядки ритмічно згинати та розгинати пальці обох рук.

Пальчики вітаються

Я вітаюсь з усіма

 -Вчусь в школі недарма

 Завжди я кажу «привіт!»

 Курці, що біля воріт.

Кінчиком великого пальця правої руки по черзі торкатися кінчиків вказівного, середнього, безімен­ного пальців та мізинця. Зробити те ж саме лівою ру­кою.

 Їжаки

Коли зустрілись їжаки,

 то привітались залюбки:

 - Здоров був, друже!

 - Ну, здоров!

Як радий я, що ти прийшов!

Одночасно кінчиками великих пальців правої та лівої рук по черзі торкатися кінчиків вказівних, се­редні, безіменних пальців і мізинців.

Доброго ранку

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку, маленькі дубки!

 Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

 Бо живемо у одному краю.

Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, поплескуючи одне одного кінчиками.

Повітряні щиглики

На подвір'ї в брата грались кошенята,

Щиглика злякались - швидко заховались.

Кінчик вказівного пальця правої руки

з силою удавити в подушечку ве­ликого пальця. Решту пальців підняти вгору. Вказівний палець різким рухом вперед робить сильний щиголь у повітря (тричі). За аналогією викона­ти щиглі середнім, безіменним паль­цями та мізинцем.

Хрущ

Я малий веселий хрущ.

Мене знає кожен кущ.

Маю я красиві вуса

І нічого не боюся.

Стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки («вуса»). Ворушити «вусами».

Комарик

Комар, комар, комаруха,

Кусай, кусай поза вуха.

Комар, комар, комарай,

Біжи швидше, утікай!

Стиснути кулачок. Вка­зівний палець висунути вперед (це — «хоботок», яким «комарик» намага­ється «вкусити» дитину). Мізинець і великий пальці, розслабивши, опустити вниз (це - «лапки»).

 Танок

Ставай, мій друже, у кружок.

Розпочинаймо наш танок.

Чотири пальці правої руки (окрім великого)

стиснути в кулак. Великий палець підняти догори і виконувати кругові рухи.

Вертоліт

Швидко лопаті крути! Вертоліт, лети, лети!

Пальці обох рук (окрім вказівних і великих) — у положення плетеного кошика. Вказівні пальці ви­сунути вперед і з'єднати їх подушечками (це — «хвіст вертольота»). Великими пальцями виконувати швид­кі кругові рухи, немов лопаті вертольота.

 

 

Хлопчик

Хлопчик любить скрізь ходити,

Ніжки мусять тупотіти.

Вказівний і середній пальці правої (потім лівої) руки «ходять» по столу.

Дощик

Дощику, дощику,

Припусти, припусти

 Та на наші капусти,

Відром, цебром,

Відерцем, цеберцем! ..

Подушечки правої (лівої) руки притиснути до столу. На­вперемінно постукувати ними по поверхні столу (наче гра на піаніно).

Коза рогата

Йде коза рогата -Ховайтесь, малята!

 - Хто каші не їсть, Молока не п'є,

Заколю рогами, Затопчу ногами.

Пальці рук підігнути, лише вка­зівний та мізинець тримати прямими. Це — «коза». Зі словами «Заколю ро­гами...» «козу» «напускати» на ди­тину.

Зайчик

Ходить зайчик по капусту,

Носить ляльку в білій хустці.

 Ой ти, зайку, ти наш зайку,

Віддай нам ти тую ляльку.

Ліктем обіпертися на стіл, вказівний та середній пальці розвести в боки, решту стисну­ти в кулачок.

Равлик

Равлику-равлику, вистав свої ріжки,

Тобі два, мені два, поділимось обидва.

Пальці стиснути в ку­лачок. Висунути вказівний палець та мізинець. Про­суваючись повільно впе­ред, «равлик» ворушить «вусиками».

Окуляри

Нині в тітоньки Тамари загубились окуляри.

Нумо, спробуємо, діти, їх із пальчиків зробити!

Перстень

Перстень сяє, наче зірка.

В нім, як в бубликові, дірка.

Перстень ми дамо Маринці,

В'язку бубликів - Даринці.

Великий і вказівний пальці з'єднати кільцеподібно, решту роз­вести у різні боки.

Зайчик-обручка

Зайчик взявся міркувати:

Як обручку надягати?

Чи на ніжку, чи на вушко,

Чи покласти під подушку?

Суть вправи полягає в переході з однієї позиції в іншу:

а) пальці — в кулачок, висунути вказівний та середній пальці і розвести їх в різні боки;

б) великий і вказівний пальці з'єднати кільцеподібно, решту –  відсунути вбік.

Стільчик

З рук складем іще й «стільця»

-Нескладна наука ця.

Ліву руку підняти вертикаль­но вгору.

Прямі пальці щільно притиснути

один до одного. Кула­чок правої руки

притиснути до лівої долоньки великим пальцем до себе. Якщо вправа виконується легко, то можна міняти положен­ня рук поперемінно на рахунок «раз», «два».

Прапорець

Здавна в нашій Україні

Люблять фарби жовті й сині.

Хай гойдає вітерець

Український прапорець.

Чотири прямих пальці правої руки (окрім велико­го) щільно притиснути один до одного. Відвести пра­ву руку вбік. Розвернути її так, щоб великий палець, відтягнутий до кінця, опинився знизу.

Дім.

А тепер збудуєм дім.

Дах і вікна є у нім.

Створити «дах» паль­цями обох рук, з'єднавши їх подушечками під кутом. Вели-кі пальці з'єднати по прямій лінії. Утвориться трикутний «дах» з «вікном». Розсунути ширше зап'ястки, а лікті притис­нути до тулуба,буде «ви­сокий дім».

Кулька

Гарна кулька синьо-біла в небо високо злетіла.

Зможе нам розповісти, Що їй видно з висоти.

Кінчики пальців обох рук притиснути один до од­ного, долоньками утворити маленьку,а потім велику «кульку». Коли повітря «виходить», долоні поверну­ти у вихідне положення.

Дерева

Йдем у ліс ми по гриби, Там є сосни і дуби.

Підняти обидві руки долонями до себе,

широко розсунути пальці.

Сонечко

Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко,

На бабине зіллячко, на наше подвір'ячко.

Долоньки схрестити. Пальці широко розсунути, утворивши «сонечко з промінчиками».

Квітка

Сяє сонечко привітне –

Квітка з пуп'янка розквітне.

Подушечки пальців обох рук зімкнути.

Долоньки трішки круглясті, схожі на «пуп'янок».Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи вигнути. Утворюється велика, розпущена «квітка».

Метелмк

Сів метелик на травичку

І думає про дурничку.

Раз, два, три, Ти, метелику, лети!

Схрестити зап'ястки обох рук і притиснути долоні тильним боком одна до одної. Пальці прямі. «Мете­лик сидить». Долоні прямі й напружені. Пальці не згинати. Легким, але різким рухом рук в за-п'ястках імітувати політ метелика. Пальцями обох рук робити рухи вгору-вниз.

Пташенята в гнізді

Полетіла пташка-мати

Малюкам жуків шукати.

А малятка не літають

-Із гніздечка виглядають. Всі пальці правої руки обхопити лівою долонею. Утвориться «гніздо». Коли ворушити пальцями пра­вої руки, створюється враження, що у «гнізді» живі пташенята.


Пташечки

Пташечки літають крильцями махають.

А долоньки у діток, Наче крильця у пташок.

Мізинчик

Наш найменшенький Мізинчик

Плаче, плаче, плаче...

Безіменний не вгадає,

Що усе це значить.

А Середній - той поважний,  По черзі розгинати пальці, починаю­чи. з мізинця.             

Слухати не хоче.   Кисть руки стиснути в кулачок

Вказівний пита Мізинця:          З останньою фразою ве­ликим пальцем і мізинцем

- Хочеш їсти, хлопче? -                торкатися один одного.

А Великий із кімнати

Вже несе горішки,

Каже: - Плакати не треба,

На, поїж хоч трішки!

Хлопчик-пальчик

-Хлопчик-пальчик, що робив?

- З першим братом в ліс ходив.

З другим братом борщ варив,

З третім братом пас корів,

А з четвертим – кашу їв.

По черзі згинати й розгинати всі пальці, починаючи з мізинця.


Веселі маляри

Дім фарбують маляри

У веселі кольори.

Помагаймо малярам

-В цьому домі жити нам!

Синхронно рухати кистями обох рук з положення висячих кулачків до піднятих угору долоньок з розсу­нутими широко пальцями.

Гойдаємо човника

Хвилі човника гойдали,

В річці весело гуляли.

Долоню руки підняти вгору, скласти пальці «чов­ником». Повільно рухати кистю руки зліва направо.

Курочка п'є воду

Курочка скубе травичку і свіженьку п'є водичку.

А господарям за це любить дарувать яйце.

Поставити руку ліктем на стіл. Пальці скласти у вигляді дзьоба. Ритмічно нахиляти кисть руки вниз, піднімати вгору, імітуючи водопій курочки.

Веселий оркестр

Грає Мурчик на баяні, зайчик наш - на барабані,

А ведмедик на трубі грає весело тобі.

Будеш нам допомагати – будемо всі разом грати.

Імітувати гру на різних музичних інструментах.


Черепаха

- Я повільно так повзу, бо будиночок везу.

Подушечками пальців і нижньою частиною до­лоньки торкатися столу, утворюючи «півкулю». Ви­сунути вказівний палець, обіперти його об стіл і підняти ним вперед увесь «будиночок» черепахи. Так само пересунути «будиночок» черепахи середнім, безіменним пальцями та мізинцем.

Лічилка

Наш гусак із понеділка

Гарну вигадав лічилку.

Має вдосталь він роботи

-Вчить лічилку до суботи. Великий і вказівний пальці з'єднати у «дзьоб»,інші в кулачок.

Гусак

Чому гусак в дворі ґелґоче?

Він, напевно, їсти хоче.

Поставити руку ліктем на стіл. Усі пальці прямі. Чотири пальці (крім великого) вису-нути вперед і щільно притиснути один до одного («голова гусака»). Ве­ликий палець трішки опустити вниз. Виходить «гусак» із відкри­тим «дзьобом».


Братики

Двоє братиків із хати вийшли в лісі погуляти.

А за ними йдуть ще двоє – хочуть в ліс вони обоє.

А найстарший на вогні варить страви їм смачні.

Кличе менших на обід – в нього в домі все як слід.

Долоню покласти на стіл. Прямі пальці з'єднати. Розсунути у різні боки дві пари пальців: спочатку мізинець та безіменний, потім середній і вказівний. Великим пальцем «кликати» братів та «годувати» їх.


Хрестики і нулики

Хрестики і нулики – гра цікава дуже.

Можеш ти із пальчиків їх зробити, друже.

Хрестики - рівненькі, нулики - кругленькі.

Раз, два, три - часу не гай швидко вправу починай.

Кисті рук із прямими пальцями покласти на стіл:

а) хрестики — зачепити безіменний палець за мізинець (або середній —
за вказівний). Утримувати таке положення якомога довше;

б) нулики — з'єднати подушечками великий палець із вказівним, потім — із середнім, безіменним пальцями та мізинцем;

в) одночасно втримувати створені з пальців однієї руки хрестик і нулик.

Гач.еч.ки

Ось гачечки зачепились,

А малята - подружились.

Зачепити мізинці обох рук один з одним, наче два гачки, щоб їх важко було розчепити. Так само робити фігури й іншими парами пальців: безіменними, середніми, вказівними та великими.

Долоня — кулак

Разом зробимо отак: То - долоня, то - кулак.

Руки покласти на стіл:

а)долоні притиснути до столу;

б)одночасно стиснути два кулачки (позиція «кулак» — «кулак»);

в)розтулити пальці однієї руки і притиснути руку до столу (позиція «рука» - «кулак»).

Для ускладнення — виконувати вправу швидше.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 2. Домалюй, напиши, розфарбуй…

 

Малюючи діти вчаться правильно поводитись із графічним матеріалом і освоюють різну образотворчу техніку, у них розвивається дрібна мускулатура руки. В основі оволодіння письмом лежить формування рухової навички, дотримання просторової орієнтації, розвиток координованих рухів руки й очей. Тренування ручної спритності сприяє також розвитку таких необхідних умінь і якостей, як підготовка руки до письма; розвиток кисті руки й дрібних м’язів пальців; координації рухів рук, пальців, очей, передпліччя; ознайомлення з елементарними геометричними формами; розвиток просторового мислення (праворуч, ліворуч, внизу, між лініями); поняття відносності (більше-менше, коротше-довше, високий-низький); художнього сприйняття; оковиміру (вміння визначати середину, підпорядковувати рухи руки, очей, контроль свідомості); плавності, точності й ритму рухів; освоєння комунікативних навичок; уважності; посидючості…

Запропоновані ігрові завдання сприятимуть розвитку дрібної моторики рук, зорового сприйняття, уваги, охайності, вміння діяти за правилами та за зразком.

Вправа «Візерунок». Починаючи від початкової точки у зошиті у клітинку дитина виконує завдання, які супроводжуються словесними інструкціями:

  • одна клітинка праворуч, одна клітинка вгору, одна клітинка праворуч, одна клітинка вниз, завдання продовжити за зразком;
  • 2 клітинки праворуч, 1 клітинка вгору, 3 клітинки праворуч, 1 клітинка вниз, 2 клітинки праворуч, 1 клітинка вгору, 3 клітинки праворуч, далі продовжити самостійно.
  • 1 клітинка праворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 1 клітинка вгору, 1 клітинка праворуч, 1 клітинка вниз, 1 клітинка праворуч, 1 клітинка вниз, 1 клітинка праворуч, 1 клітинка вгору…
  • 2 клітинки вгору, 2 клітинки праворуч, 2 клітинки вниз, 2 клітинки ліворуч (квадрат).
  • 2 клітинки вгору, 4 клітинки праворуч, 2 клітинки вниз, 4 клітинки ліворуч (прямокутник).
  •  
  • 4 клітинки вгору, 2 клітинки праворуч, 1 клітинка вниз, 2 клітинки ліворуч (прапорець).
  • 3 клітинки вгору, 1 ліворуч, 1 вниз, 4 праворуч, 1 вгору, 1 ліворуч, 7 униз, 1 праворуч, 2 вгору, 2 праворуч, 2 вниз, 1 праворуч, 5 угору, 1 праворуч, 1 вниз, 7 ліворуч (собачка).

Вправа «Намалювати за зразком». Як зразок подаються малюнки: Сніговик, зайчик, рибка… Дитині потрібно відтворити такі ж самі, рахуючи клітинки. Малюнки можна збільшувати чи зменшувати, використовуючи аркуші в клітинку різної величини (спочатку дитина відтворює малюнок точно за зразком, а пізніше завдання ускладнюється – потрібно збільшити чи зменшити малюнок).

Вправа «Продовжити доріжку за зразком». Подано зразки доріжок, де лінія повинна бути безперервною, дитина виконує завдання, не відриваючи руки від паперу. Спочатку обводить по контуру, а далі працює самостійно.

Вправа «Лабіринт». Потрібно пройти лабіринт від початку до кінця, виконуючи поставлене завдання. Перед початком роботи потрібно пояснити те, чого дитина не розуміє або прочитати інструкцію декілька разів.

 

 

 

Розділ 3. Предметна діяльність

Добре зарекомендувала себе різноманітна пред­метна діяльність, яка також сприяє розвитку дрібної моторики:

1. Застібання та розстібання ґудзиків різних за кольором, розміром та формою. Сортування ґудзиків.

2. Шнурування взуття; шнурування на спеціальних рамках.

3. Нанизування кілець на тасьму, складання пірамідок-ялинок, де кількість кілець поступово буде збільшуватись.

4. Гра з мозаїкою; сортування мозаїки за чарунками, за кольорами, фігурками, розміром.
5.Гра з конструкторами, складання конструктора за зразком, вибіркове використання елементів, складання фігур з однакових елементів (трикутники, квадрати, піраміди, кубики).

6.Перебирання круп, зерен (наприклад, відділити квасолю від гороху).

7. Ліплення з пластиліну: геометричні фігури, овочі, фрукти.

8. Плетіння закладок з трьох ниток різних кольорів та товщини.

9. Казкотерапія з «м’ячиками-їжачками», іншими іграшками різними за формою, які відрізняються на дотик.

10. Складання пазлів та конструкторів з 8-20 елементів.

11. Розбірні аплікації з деталями з кольорового паперу чи картону, наклейки, які необхідно розміщувати у позначених місцях (фігури за контуром).

12. Вправа «Палички». Викласти на стіл 5 дерев’яних зубочисток чи кольорових коротких паличок (можна розрізати тонку коктейльну трубочку). Запропонувати дитині їх зібрати, діючи в такий спосіб: скласти долоні разом і по черзі піднімати палички або зубочистки, першу – великими пальцями правої та лівої рук (паличка впирається кінцями в подушечки обох пальців), другу – діючи лише вказівними пальцями обох рук, третю – за допомогою середніх пальців і так далі. При цьому діяти треба обережно, так, щоб жодна з раніше захоплених паличок не випала. Якщо це трапилось, вправу слід повторити заново. Можна спочатку утримувати дві-три палички, і з кожним разом вправу ускладнювати.

13.Вправа «Будівництво». Для заняття вирізати з кольорового картону прямокутники розміром 5х8 см. (5-15 шт.) Продемонструвати дитині, як з них «будувати» курені чи будиночки, починаючи з 2-4 прямокутників. Уже в процесі демонстрації дитина розуміє, що діяти треба обережно й акуратно, не дихати на тендітне спорудження. Згодом дитина навчиться реалізовувати й більш складні задуми – дво- та багатоповерхові будівлі, тунелі, тощо. Вправа тренує дрібні м’язи кисті, сприяє розвиткові координації дрібних точних рухів.

14. Вправа «Вузлик до вузлика». Дати дитині нитку, шнурівку чи мотузку довжиною 1 м, попросити зав’язати на ній якнайбільше вузликів. Можна проводити змагання між дітьми: хто більше зав’яже вузликів, або хто швидше виконає завдання. Друга частина вправи – хто швидше розв’яже всі вузли (можна помінятися мотузками).

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Савіна  Л. П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят. Посібник для батьків і педагогів. Програма навчання в дитячому садку. – К.: «Школа», 2002. – 46 с.
  2. Татаренко С. М. Розвиваємо логіку та увагу. – ТОВ «Вид-во «Аргумент Принт»», 2012.
  3. Кахаєва Л. Є., Калашникова О. О., Кондратенко І. В., Гречаниченко Н. М. Готуємо руку до письма. – Х..: Вид. група «Основа», 2012. – 72 с.
  4. Телєжнікова Т. Головна книга про вашого малюка. – Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2007. – 336 с.
  5. Дикань Н. І. Я пізнаю світ математики. Робочий зошит / іл. Н. В. Кридченко. – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 64 с. 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
15 жовтня 2021
Переглядів
1506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку