Державний стандарт НУШ визначає 11 ключових компетентностей, серед яких 6 місце посідає екологічна, що передбачає:- усвідомлення основи екологічного природокористування;- дотримання правил природоохоронної поведінки;- ощадного використання природних ресурсів;- розуміння важливості збереження природи для сталого розвитку суспільства.
Складові екологічної компетентності не формуються у громадах самі по собі. Вони є результатом послідовної роботи з дітьми. Адже завтра діти стануть науковцями чи педагогами, працюватимуть на заводах чи фабриках. Або ж їх оберуть депутатами та призначать міністрами, які ухвалюють іноді доленосні рішення. Саме від нас, вчителів, залежить здатність дитини засвоїти отриману під час навчання інформацію та правильно застосовувати її у повсякденному житті.
На протязі 40 років роботи в школі, я проводжу позакласну природоохоронну роботу з учнями початкових класів. Важливу роль у формуванні екологічної компетентності учнів відіграють конкурси та акції природоохоронного спрямування. Мої вихованці активні учасники шкільних, районних, обласних та Всеукраїнських конкурсів:
У цьому 2023 році члени гуртка «Віконечко в природу» (учні 2 класу) взяли участь в конкурсі «Годівничка», акції «Облік гнізд лелек», конкурсі «Збережи ялинку» (номінація «Новорічно-різдвяна композиція») , фотоконкурсах «Пізнай свій рідний край» та «Моя країна – Україна», в конкурсах малюнків «Алаба» «Чарівна осінь» та «Наші друзі»
Найцікавіший конкурс для дітей початкових класів, як на мій погляд, «Годівничка». Останнім часом я розробляю проєкт «Зимуючі птахи нашої місцевості». Основною метою цієї Всеукраїнського природоохоронного конкурсу є: -виховання у школярів шанобливого ставлення до природи; -залучення до охорони та відтворення орнітофауни, невід’ємної частини довкілля.
Проєкт «Зимуючі птахи нашої місцевості» розділяю на етапи: - підготовчий; - теоретичний; - практичний; - конкурсний звіт. На підготовчому етапі заготовляємо і приносимо в школу корм для птахів, виготовляємо годівнички. Теоретичний етап – це збір матеріалів про зимуючих птахів нашої місцевості з різних джерел інформації, робимо презентації. Найцікавіше дітям 1-4 класів на практичному етапі - розвішувати годівнички в парках, шкільному садку та підгодовувати пернатих і спостерігати за ними. Проводимо шкільну акцію «Годівничку - в кожний двір». Учні роблять світлини птахів та фотосесії біля своїх годівничок з допомогою своїх батьків.
Підсумок по конкурсу відбувається на святі чи квесті «Наші дивовижні пернаті». Звучать пісні, проводяться ігри, танцювальні конкурси, нагородження переможців та всіх учасників конкурсу «Годівничка» за активну роботу. Часто наші роботи відмічали на обласному та Всеукраїнському етапах.
Коли працюю по конкурсах «Птах року», «Малі ріки Полтавщини»,» Парки – легені міст і сіл», то обов'язково залучаю учнів 5 - 9 класів (за умовами конкурсів). Такі роботи можу оформляти у вигляді наукових чи методом проєкту. Наприклад, Всеукраїнський природоохоронний конкурс «Горлиця звичайна – птах 2020 року» розробляла як наукову роботу на тему: «Горлиця – перната супутниця людини». Разом з гуртківцями складали план та працювали за ним.