Розвиток емоційного інтелекту у старшокласників

Про матеріал
Емоційний інтелект - EQ – це вміння усвідомлювати почуття і емоції, керувати ними, мотивувати себе, розпізнавати емоції інших людей та будувати взаємини. Тренінгове заняття "Розвиток емоційног інтелекту у старшокласників" дозвояє формувати у здобувачів освіти сам уявлення про емоційний інтелект, розвинути навички емпатії, контролю і усвідомлення власних емоцій, виховати позитивне ставлення до себе і до оточуючих.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ

 

«Розвиток емоційного інтелекту у старшокласників»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укладач: практичний психолог

Піжицька Оксана Василівна

 

 

 

 

 

 

 

«Розвиток емоційного інтелекту у старшокласників»

Мета: формування у здобувачів освіти уявлення про емоційний інтелект, розвиток навичок  емпатії, контролю і усвідомлення власних емоцій, виховання позитивного ставлення до себе і до оточуючих.

Завдання:

-–вивчити і усвідомити  власний емоційний стан;

– сприяти рзвитку емпатії,

– виховувати почуття поваги до інших і самоповаги;

– виховати прагнення до самовдосконалення і саморозвитку.

Час: 1,5 години

Хід заняття

 

«Люди забудуть, що ви говорили, люди також забудуть, що ви зробили, але вони ніколи не забудуть, які почуття ви у них викликали»

 

Вправа: «Якого кольору твій настрій?»

Мета: вивчення і усвідомлення емоційного стану учасників заняття, знайомство та налаштування на робочий процес.

Час: 7 хв.

Ресурси: вирізані кольорові метелики, намальована на ватмані квітка, клей.

Інструкція:

  •                   Візьміть відповідного кольору метелики, назвіть своє ім’я і прикріпіть на квіточку.

Червоний-радісний

Жовтий- приємний

Зелений -спокійний

Чорний - вкрай незадоволений;

Білий – важко сказати.

Обговорення!

Вправа «Правила».

Мета: акцентування увагу учнів на дотримані правил роботи тренінгового заняття.

Час: 5 хв.

Ресурси: намальоване дерево із гілками, маркери

  •                 За допомогою мозкового штурму, використавши малюнок дерева, прописати на стовбурі, правила тренінгового заняття .

Обговорення!

 

Вправ: «Яблука очікування».

Мета: визначення сподівань і очікувань учасників заняття.

Час: 5 хв

Ресурси: вирізані яблучка, олівці, ручки, намальоване дерево на ватмані (використати те саме що в попередній вправі).

  •                 Прошу, на яблуках написати свої очікування (але перед тим повідомити мету і тему заняття) від сьогоднішнього заняття і розмістити на дереві.

Обговорення!

 

Теоретичний матеріал для короткого інформаційного повідомлення.

 

Емоційний інтелект - EQ  це вміння усвідомлювати почуття і емоції, керувати ними, мотивувати себе, розпізнавати емоції інших людей та будувати взаємини.

Найпопулярнішу схему ЕQ, так звану «змішану модель» ЕQ, представив у 1995 році Деніел Гоулман – автор наукового бестселера «Емоційний інтелект». До складу цієї моделі входять:

  •                самопізнання (здатність до якісної й точної ідентифікації власних емоцій та мотивів, розуміння життєвих цінностей та цілей);
  •                саморегуляція (здатність до контролю власних емоційних станів);
  •                соціальні навички (здатність до побудови продуктивних відносин з оточуючими);
  •                емпатія (здатність до співпереживання та розуміння почуттів інших людей);

мотивація (здатність до наполегливої праці для досягнення мети).

ЕQ проявляється через 15 компетентностей: щастя, оптимізм, самоповага, гнучкість, контроль імпульсивності, емпатія, само актуалізація, реалістичність, стресовитривалість, незалежність, емоційна усвідомленість, асертивність тощо.

Людина, яка володіє емоційним інтелектом за Даніелом Гоулменом:

  1.               Розпізнає емоції та вміє їх називати.
  2.               Розуміє причини почуттів.
  3.               Усвідомлює різницю між почуттями і діями.
  4.               Дуже стійка до розчарувань і вміє управляти гнівом.
  5.               Використовує меншу кількість словесних образ, бійок і менше зривається.
  6.               Уміє належним чином виражати свій гнів, контролює себе.
  7.               Мало агресивна та мало деструктивно поводиться.
  8.               Має багато позитивних почуттів щодо себе , оточуючих, сім’ї.
  9.               Добре бореться із стресами.
  10.          Відчуває меншу самотність і соціальну тривожність.
  11.          Володіє великим почуттям відповідальності.
  12.          Має велику здатність зосереджувати увагу на конкретному завданні.
  13.          Більше розвинуте вміння приймати точку зору інших людей.
  14.          Посилена емпатія та сприйнятливість  до почуттів інших.
  15.          Вміє уважно слухати.
  16.          Здатна аналізувати і розуміти свої стосунки із іншими людьми.
  17.          Уміє ефективно вирішувати конфлікти та обговорювати непорозуміння.
  18.          Уміє розв'язувати проблеми, що виникають у стосунках.
  19.          Впевнена в собі і має хороші навички спілкування.
  20.          Демократичність у стосунках  і вміння вписуватись у певну групу.
  21.          Вміє себе мотивувати, підбадьорювати і досягати своїх цілей.

Відео ролик:  «Чи є у вас 7 ознак емоційного інтелекту?»

https://www.youtube.com/watch?v=FlmppIMzIOs&t=103s

 

Вправа: «Айсберг емоцій» (автор: Юлія Святенко).

Мета:  вивчення  і усвідомлення, емоційного стану дитини, інтенсивність та характер емоційних переживань, її спроможність виражати емоції та почуття, розвиток емоційного інтелекту.

Час: 20 хв.

Ресурси: кольорові олівці, фломастери, листок А4.

Запропонуйте дітям листок А4 з зображенням Айсбергу та набір кольорові олівці чи фломастери.

Інструкція: «Розфарбуй Айсберг різними кольорами. Айсберг – це всі емоції та почуття які в тебе є. На верхівці знаходяться емоції та почуття які ти
проявляєш, які бачать оточуючі (вдома чи у школі). Під водою – які ти
приховуєш, не хочеш показувати.

Після того, як дитина розфарбувала Айсберг, можна попросити озвучити та підписати емоції які зображені на малюнку та поставити наступні запитання.

Обговореня!

Запитання до вправи:

  •                   Розкажи про емоції які ти зобразила(в) на вершині Айсбергу.
  •                   Хто їх бачить, відчуває?
  •                   Де ти їх проявляєш?
  •                   Розкажи про емоції, які знаходяться під водою?
  •                   Коли ти відчуваєш ці емоції, в яких ситуаціях
  •                   З ким або з чим пов’язано кожне з цих почуттів?\
  •                   Чому ти не проявляєш /не можеш проявити ці емоції та почуття?
  •                   Коли ти відчуваєш агресію /тривогу/ злість та ін., але не можеш їх
    проявляти, що ти робиш, як справляєшся з емоціями?

Вправа – руханка:  «Сонце світить на…»

Мета:  зняття фізичної і емоційної напруги.

Час: 5 хвилин

Інструкція:

1.Учасники сидять або стоять у тісному колі.

2.Одна особа стоїть  всередині кола і кричить: «Сонце світить на…» а потім вказує на предмет одягу або колір, який є в кого-то з учасників. Наприклад, «сонце світить на того, у кого карі очі» або «сонце світить на того, на кого шкарпетки».

3. Усі власники зазначеного кольору або предмета одягу міняються місцями один з одним.

4.Участнік із середини кола намагається зайняти чиєсь місце, поки гравці переміщаються.

5. Новий учасник стає в середину кола і гра триває.

Обговорення!

 

Психологічна гра: «Підтримай мене». (автор А. Чугуєва, В. Раєвський)

Мета: розвиток і сприяння емпатії, довіри.

Час: 20 хв

Матеріали: набір карток двох типів: ситуації і кольорові картки із підтримками. (див Додаток). Посилання на детальну інструкцію: https://www.youtube.com/watch?v=D_c9VZtzVqs

Розпочати гру потрібно із притчі «Про сократа».

Один чоловік запитав у Сократа:

 – Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?

 – Зачекай, – зупинив його Сократ, – просій спочатку те, що збираєшся сказати, через три сита.

– Три сита?

  • Так. Перш ніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?

 – Ні, я просто чув це.

 – Значить, ти не знаєш, правда це чи ні. Тоді просій через друге сито – сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?

  • Ні, навпаки.

 – Виходить, – продовжував Сократ, – ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений в тому, що це правда.

Спробуємо третє сито – сито користі. Чи так вже потрібно мені почути те, що ти хочеш розповісти?

– Ні, в цьому немає потреби.

– Отже, – підсумував Сократ, – в тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ані користі. Навіщо тоді говорити?

Правила гри:

  •                   У грі не може бути правильних чи неправильних відповідей, а також оцінок.
  •                   Роль тренера стежити на скільки дитячі пропозиції добрі і щирі, позбавлені образ і зверхності.
  •                   У разі потреби допомогти дитині формулювати і доповнювати думку не критикуючи її.
  •                   Пояснити дітям, що означає підтримка та які є види підтримки:

Інтелектуальна підтримка: побачити ситуацію з іншої сторони, поставити прямі запитання, побачити сенс, поділитися інформацією та знанням.

Емоційна підтримка: зрозуміти емоцію іншої людини, проявити емпатію, поставити себе на її місце і припустити, що це для неї важливо,підтримати емоційно.

Підтримка дією: знайти дієві способи подолання проблеми, скласти план дій, запропонувати допомогу, запропонувати зробити це разом

Інструкція: Один гравець  по черзі витягує картку із ситуацією і озвучує її від свого імені. Інші гравці висловлюють йому підтримку, відповідно витягнувшій картці(інтелектуальна, емоційна, підтримка дією).  Після кожної підтримки гравець, який озвучував ситуації, висловлює свою вдячність.

Обговорення!

Аналізуються які форми підтримки кращевдаються кожному гравцю і які форми підтримки краще приймати. 

Вправа «Букет квітів»

 Мета: підтримка згуртованості у класі чи групі та підвищення самооцінки, розуміння і усвідомлення себе, сприяння позитивній атмосфері. Усвідомлення, що кожна особа в класі чи групі є унікальною та відмінною від інших. А також сприяння зміцненню групи.

Час 15 хв

Матеріали: вирізані із кольорового паперу квіти, два великі аркуші паперу для дошки, клей або інший матеріал для кріплення, ручки, маркери, кольорові олівці.

  1.               Кожен учасник тренінгу бере квітку за бажанням, в центрі пише своє ім’я і на кожній пелюстці  відповідає на запитання. Повинні бути  тільки позитивні відповіді.

– Що може сказати про нього вчитель.

– Що може сказати про нього член його родини – чоловік.

– Що може сказати про нього член його родини – жінка., батьки,

– Що він може сказати про себе.

– Що може сказати про нього друг.

– Що може сказати про нього будь-хто в цій кімнаті, школі або суспільстві.

2. Тренер або учні розміщують кожну квітку на великому аркуші паперу, що знаходиться на дошці.

3. Тренер або учні малюють стебло та листя для кожної квітки, щоб утворився букет. Додавання банта із стрічки зробить букет особливим!

Обговорення!

Сидячи у колі, учні висловлюють свої думки. Це допомагає їм зрозуміти символічне значення: букет втратить свою красу, якщо деяких квітів не буде (суспільство); кожна квітка є різною та додає унікальності (гідність особи); в той же час, усі квіти є подібними, отже, одна квітка є так само важливою, як і інша (рівність). Концепції, запропоновані в дужках, можуть застосовуватися у класах з учнями старшого вік.

Вправа: «Я після заняття».

Мета: підведення підсумків заняття, аналіз групової та індивідуальної роботи учасників, усвідомлення учасниками отриманого досвіду. Отримання зворотного зв'язку для тренера.

Час: 8 хв.

Ресурси: карки із відповідними емоціями (див Додаток)

Вибрати асоціацію із власним настроєм відповідно до картинки та висловити свої враження від заняття, або прописати на зворотній стороні..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Ґоулман Даніел.Емоційний інтелект : [кн., яка змінює уявлення про те, що означає бути розумним] / Даніел Ґоулман ; [пер. з англ. С.-Л. Гумецької]. - Харків : Віват, 2018.. - 511 с.. - (Бестселер №1). - Дод. тит. арк. англ.. - Бібліогр.: с. 509. - Пер. изд. : Emotional intelligence / Daniel Goleman. - New York, 2006. - 3100 прим.. - ISBN 978-966-942-116-6 (укр.). - ISBN 978-553-38371-3 (англ.)
  2. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2990327524365392&set=pcb.510437946284221&type=3&theater&ifg=1
  3. https://www.youtube.com/watch?v=D_c9VZtzVqs
  4. https://www.youtube.com/watch?v=FlmppIMzIOs&t=103s
  5.  https://dytpsyholog.com.
  6. https://www.living-democracy.com.ua/textbooks/volume-6/chapter-1/exercise-4/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

А

 

 

Матеріали до вправи  «Яблука очікування».

 

 

 

Світлина від Учитељица Јасмина и мали креативци.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом айсберг емоцій" Б

Матеріали до вправа «Айсберг емоцій»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

Матеріали до психологічної гри «Підтримай мене».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

Матеріали до вправи: «Я після заняття»

 

Світлина від Olga Prokopenko.Світлина від Olga Prokopenko.

Світлина від Olga Prokopenko.Світлина від Olga Prokopenko.  

 

Світлина від Olga Prokopenko.Світлина від Olga Prokopenko.

 

 

 

 

 

 

Світлина від Olga Prokopenko.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 березня 2022
Переглядів
1111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку