ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ
«Розвиток емоційного інтелекту у старшокласників»
Укладач: практичний психолог
Піжицька Оксана Василівна
«Розвиток емоційного інтелекту у старшокласників»
Мета: формування у здобувачів освіти уявлення про емоційний інтелект, розвиток навичок емпатії, контролю і усвідомлення власних емоцій, виховання позитивного ставлення до себе і до оточуючих.
Завдання:
-–вивчити і усвідомити власний емоційний стан;
– сприяти рзвитку емпатії,
– виховувати почуття поваги до інших і самоповаги;
– виховати прагнення до самовдосконалення і саморозвитку.
Час: 1,5 години
Хід заняття
«Люди забудуть, що ви говорили, люди також забудуть, що ви зробили, але вони ніколи не забудуть, які почуття ви у них викликали»
Вправа: «Якого кольору твій настрій?»
Мета: вивчення і усвідомлення емоційного стану учасників заняття, знайомство та налаштування на робочий процес.
Час: 7 хв.
Ресурси: вирізані кольорові метелики, намальована на ватмані квітка, клей.
Інструкція:
Червоний-радісний
Жовтий- приємний
Зелений -спокійний
Чорний - вкрай незадоволений;
Білий – важко сказати.
Обговорення!
Вправа «Правила».
Мета: акцентування увагу учнів на дотримані правил роботи тренінгового заняття.
Час: 5 хв.
Ресурси: намальоване дерево із гілками, маркери
Обговорення!
Вправ: «Яблука очікування».
Мета: визначення сподівань і очікувань учасників заняття.
Час: 5 хв
Ресурси: вирізані яблучка, олівці, ручки, намальоване дерево на ватмані (використати те саме що в попередній вправі).
Обговорення!
Теоретичний матеріал для короткого інформаційного повідомлення.
Емоційний інтелект - EQ – це вміння усвідомлювати почуття і емоції, керувати ними, мотивувати себе, розпізнавати емоції інших людей та будувати взаємини.
Найпопулярнішу схему ЕQ, так звану «змішану модель» ЕQ, представив у 1995 році Деніел Гоулман – автор наукового бестселера «Емоційний інтелект». До складу цієї моделі входять:
мотивація (здатність до наполегливої праці для досягнення мети).
ЕQ проявляється через 15 компетентностей: щастя, оптимізм, самоповага, гнучкість, контроль імпульсивності, емпатія, само актуалізація, реалістичність, стресовитривалість, незалежність, емоційна усвідомленість, асертивність тощо.
Людина, яка володіє емоційним інтелектом за Даніелом Гоулменом:
https://www.youtube.com/watch?v=FlmppIMzIOs&t=103s
Вправа: «Айсберг емоцій» (автор: Юлія Святенко).
Мета: вивчення і усвідомлення, емоційного стану дитини, інтенсивність та характер емоційних переживань, її спроможність виражати емоції та почуття, розвиток емоційного інтелекту.
Час: 20 хв.
Ресурси: кольорові олівці, фломастери, листок А4.
Запропонуйте дітям листок А4 з зображенням Айсбергу та набір кольорові олівці чи фломастери.
Інструкція: «Розфарбуй Айсберг різними кольорами. Айсберг – це всі емоції та почуття які в тебе є. На верхівці знаходяться емоції та почуття які ти
проявляєш, які бачать оточуючі (вдома чи у школі). Під водою – які ти
приховуєш, не хочеш показувати.
Після того, як дитина розфарбувала Айсберг, можна попросити озвучити та підписати емоції які зображені на малюнку та поставити наступні запитання.
Обговореня!
Запитання до вправи:
Вправа – руханка: «Сонце світить на…»
Мета: зняття фізичної і емоційної напруги.
Час: 5 хвилин
Інструкція:
1.Учасники сидять або стоять у тісному колі.
2.Одна особа стоїть всередині кола і кричить: «Сонце світить на…» а потім вказує на предмет одягу або колір, який є в кого-то з учасників. Наприклад, «сонце світить на того, у кого карі очі» або «сонце світить на того, на кого шкарпетки».
3. Усі власники зазначеного кольору або предмета одягу міняються місцями один з одним.
4.Участнік із середини кола намагається зайняти чиєсь місце, поки гравці переміщаються.
5. Новий учасник стає в середину кола і гра триває.
Обговорення!
Психологічна гра: «Підтримай мене». (автор А. Чугуєва, В. Раєвський)
Мета: розвиток і сприяння емпатії, довіри.
Час: 20 хв
Матеріали: набір карток двох типів: ситуації і кольорові картки із підтримками. (див Додаток). Посилання на детальну інструкцію: https://www.youtube.com/watch?v=D_c9VZtzVqs
Розпочати гру потрібно із притчі «Про сократа».
Один чоловік запитав у Сократа:
– Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?
– Зачекай, – зупинив його Сократ, – просій спочатку те, що збираєшся сказати, через три сита.
– Три сита?
– Ні, я просто чув це.
– Значить, ти не знаєш, правда це чи ні. Тоді просій через друге сито – сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?
– Виходить, – продовжував Сократ, – ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений в тому, що це правда.
Спробуємо третє сито – сито користі. Чи так вже потрібно мені почути те, що ти хочеш розповісти?
– Ні, в цьому немає потреби.
– Отже, – підсумував Сократ, – в тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ані користі. Навіщо тоді говорити?
Правила гри:
Інтелектуальна підтримка: побачити ситуацію з іншої сторони, поставити прямі запитання, побачити сенс, поділитися інформацією та знанням.
Емоційна підтримка: зрозуміти емоцію іншої людини, проявити емпатію, поставити себе на її місце і припустити, що це для неї важливо,підтримати емоційно.
Підтримка дією: знайти дієві способи подолання проблеми, скласти план дій, запропонувати допомогу, запропонувати зробити це разом
Інструкція: Один гравець по черзі витягує картку із ситуацією і озвучує її від свого імені. Інші гравці висловлюють йому підтримку, відповідно витягнувшій картці(інтелектуальна, емоційна, підтримка дією). Після кожної підтримки гравець, який озвучував ситуації, висловлює свою вдячність.
Обговорення!
Аналізуються які форми підтримки кращевдаються кожному гравцю і які форми підтримки краще приймати.
Вправа «Букет квітів»
Мета: підтримка згуртованості у класі чи групі та підвищення самооцінки, розуміння і усвідомлення себе, сприяння позитивній атмосфері. Усвідомлення, що кожна особа в класі чи групі є унікальною та відмінною від інших. А також сприяння зміцненню групи.
Час 15 хв
Матеріали: вирізані із кольорового паперу квіти, два великі аркуші паперу для дошки, клей або інший матеріал для кріплення, ручки, маркери, кольорові олівці.
– Що може сказати про нього вчитель.
– Що може сказати про нього член його родини – чоловік.
– Що може сказати про нього член його родини – жінка., батьки,
– Що він може сказати про себе.
– Що може сказати про нього друг.
– Що може сказати про нього будь-хто в цій кімнаті, школі або суспільстві.
2. Тренер або учні розміщують кожну квітку на великому аркуші паперу, що знаходиться на дошці.
3. Тренер або учні малюють стебло та листя для кожної квітки, щоб утворився букет. Додавання банта із стрічки зробить букет особливим!
Обговорення!
Сидячи у колі, учні висловлюють свої думки. Це допомагає їм зрозуміти символічне значення: букет втратить свою красу, якщо деяких квітів не буде (суспільство); кожна квітка є різною та додає унікальності (гідність особи); в той же час, усі квіти є подібними, отже, одна квітка є так само важливою, як і інша (рівність). Концепції, запропоновані в дужках, можуть застосовуватися у класах з учнями старшого вік.
Вправа: «Я після заняття».
Мета: підведення підсумків заняття, аналіз групової та індивідуальної роботи учасників, усвідомлення учасниками отриманого досвіду. Отримання зворотного зв'язку для тренера.
Час: 8 хв.
Ресурси: карки із відповідними емоціями (див Додаток)
Вибрати асоціацію із власним настроєм відповідно до картинки та висловити свої враження від заняття, або прописати на зворотній стороні..
Список використаних джерел
Додатки
А
Матеріали до вправи «Яблука очікування».
Б
Матеріали до вправа «Айсберг емоцій»
Б
Матеріали до психологічної гри «Підтримай мене».
Додаток Г
Матеріали до вправи: «Я після заняття»