Розвиток емоційного інтелекту
як спосіб профілактики суїцідальної поведінки
виступ
педагога соціального
Бахмутської ЗОШ
І-ІІІ ступенів № 24
з поглибленим вивченням
окремих предметів та курсів
Пономаренко Н.Г.
Слайд 1 . За останніми дослідженнями було з’ясовано, що одним з факторів, який впливає на розвиток суїцідальної поведінки, є низький емоційний інтелект та низький рівень емпатії. Що ж таке емоційний інтелект?
Слайд 2 . Емоційний інтелект – це здатність людини розуміти та керувати власними емоціями, а також розуміти емоції інших людей.
Слайд 3 . У 90-х роках ХХ століття американські вчені розділили емоційний інтелект на 5 складових:
Емоційний інтелект не є вродженим! Він піддається тренуванню все наше життя!
Ми, як батьки та як педагоги, повинні допомагати дітям розвивати емоційний інтелект. Це не складно.
Я підготувала декілька вправ на розвиток ЕІ дітей різних вікових категорій.
Слайд 4 . Молодша ланка:
1. «Мої почуття» - навчіть дитину розмовляти мовою емоцій на власному прикладі. Частіше починайте свої висловлювання так: «Я відчуваю…», «Мені б хотілося…», «Я роздратована… через те що…». Наприклад, після свята скажіть: «Я щаслива, бо сьогодні ми так чудово провели час….». Так дитина вчиться впізнавати почуття та вловлювати настрій, які можуть залежати від багатьох факторів: зміни місця перебування, пір року, погоди тощо. Розкажіть, що всі емоції важливі. Серед них є ті, від яких хочеться всміхнутися: радість, щастя, гордість. А є такі, від яких стає погано, хочеться плакати: розгубленість, страх, злість, образа, розчарування.
Слайд 5 . 2. «Скринька емоцій» ― разом із дітьми можна зробити справжню скриньку і скласти туди маленькі предмети, які асоціюються у учнів зі щастям. Це буде так звана «скринька щастя». У важкі моменти діставати пам’ятну річ звідти. Для дитини, наприклад, це може бути: маленький малюнок, іграшка, цукерка, тощо. Можливо деякі учні покладуть туди нематеріальні предмети, а спогади – запах ялинки, мандаринів, колискова мами, смак бабусиних пиріжків.
Слайд 6 . 3. «Компас емоцій» ― це гра, що дуже добре розвиває емоційний інтелект, вона не лише знайомить дитину з різними почуттями, а й демонструє, у якій ситуації людина відчуває те чи інше. Її суть от у чому: існує набір карток, на кожній із яких написане одне почуття (наприклад, радість, цікавість, страх, сум, здивування, злість, довіра тощо). Кожний учень отримає по такому набору. Вчитель вигадує ситуацію і просить учнів показати картку з емоцією, яка викликана цією ситуацією. Дітям важко висловлювати свої емоції, а в грі вони легше їх розкривають. Так, наприклад, до ситуації «1 вересня» дитина може обрати картку із малюнком «страх».
Слайд 7 . Середня ланка:
1.«Заборона на емоції» - попросіть вийти в коло одного добровольця. За допомогою хусток або шарфів «заблокуйте» йому послідовно всі канали сприйняття та передачі інформації :
- рот – щоб не сварився та не кричав,
- очі – щоб не плакали, не бачили нічого поганого, не виказували ненависть,
- вуха – щоб не чули нічого зайвого,
- ноги – щоб не ходили до поганої компанії,
- душу – щоб не страждала (пов’яжіть на тулуб у ділянці серця).
Спитайте у учня «Чи комфортно тобі? Що ти відчуваєш?». Запитайте у дітей «На що спроможна така людина?», «Чи може вона висловити свою думку? Спостерігати? Бачити прекрасне?», «Як ви вважаєте, що варто робити з негативними емоціями? Що нас очікує, коли ми стримуємо емоції, тобто забороняємо собі їх показувати?». Зробіть учням акцент на те, що не можна «закриватися» від оточуючих і забороняти іншим показувати свої емоції та відчуття.
Поступово звільняйте учасника, супроводжуючи свої дії оптимістичними словами «Розв’яжемо очі, щоб ти міг бачити прекрасне. Звільнимо рот, щоб ти міг розповісти рідним та друзям, як ти їх любиш, тощо».
Слайд 8 . 2. «Експресія емоцій» - для проведення цієї вправи Вам потрібно підготувати набір карток з зображенням емоцій. Карток повинно не менше 10-15 шт. Вчитель показує учням картку з емоцією та пропонує назвати її, показати. Після проведення обговорити вправу: «Чи легко було виконувати вправу? Які емоції було показати, вгадати легше? Які складніше? Що заважало показати, вгадати емоцію? »
Слайд 9 . Старша ланка:
1.«Спостереження за емоціями» - учитель демонструє учням короткометражний фільм чи мультфільм, просить під час перегляду на індивідуальному листку паперу позначати емоції, що з’являються у глядачів протягом перегляду відео. Після перегляду провести обговорення почуттів – своїх та занотованих, порівняти занотовані почуття різних учнів .
Слайд 10 . 2. «Перефразуй» - вчитель пропонує учням перефразувати вислови за наведеним прикладом.
Приклад:
Неправильно: «Ти примусила мене снідати, і я спізнився на урок!»
Правильно: «Я чекаю на сніданок і нервуюсь, що спізнюся в школу, а мені саме сьогодні потрібно бути вчасно! Можна, я візьму з собою бутерброд?”
Слайд 11.Шаблон перетворення фраз:
Я відчуваю… (емоція) коли… (поведінка) і я хочу… (бажаний результат).
Ти завжди мене перериваєш
Ти завжди спізнюєшся
Ти завжди на мене кричиш
Ти постійно не даєш мені гроші.
Ти завжди повідомляєш про зміни в останню хвилину
Ти не виконуєш свої обіцянки .
Підводячи підсумок вищезгаданого я хочу зауважити:
Слайд 12 . На завершення свого виступу хочу надати декілька рекомендацій. Сучасні психологи рекомендують для опанування своїх емоцій малювати!
1. Втомився - малюй квіти.
2. Злий - малюй лінії.
3. Болить - ліпи.
4. Нудно - заповни листок паперу різними кольорами.
5. Сумно - малюй веселку.
6. Страшно - плети макраме або роби аплікації з тканини.
7. Якщо відчуваєш тривогу - зроби ляльку-мотанку.
8. При обуренні - рвіть папір на дрібні шматочки.
9. Якщо відчуваєш занепокоєння - складай орігамі.
10. Хочеш розслабитися - малюй візерунки.
11. Згадати щось важливе - малюй лабіринти.
12. Коли відчуваєш незадоволення - зроби копію картини.
13. Якщо відчуваєш відчай - малюй дороги.
14. Треба щось зрозуміти - намалюй мандалу.
15. Треба швидко відновити сили - малюй пейзажі.
16. Хочеш зрозуміти свої почуття - малюй автопортрет.
17. Важливо запам'ятати стан - малюй кольорові плями.
18. Якщо треба систематизувати думки - малюй квадрати.
19. Хочеш розібратися в собі і своїх бажаннях - зроби колаж.
20. Сконцентруватися на думках - малюй точками.
21. Для пошуку оптимального виходу із ситуації - малюй хвилі і кола.
22. Відчуваєш що «застряг» і треба рухатися далі - малюй спіралі.
23. Хочеш сконцентруватися на меті - малюй сітки і мішені.
Слайд 13 . Бажаю успіхів! Дякую за увагу!