Розвиток емоційного інтелекту як спосіб попередження суїцидальної поведінки

Про матеріал
За останніми дослідженнями було з’ясовано, що одним з факторів, який впливає на розвиток суїцідальної поведінки, є низький емоційний інтелект та низький рівень емпатії. Що ж таке емоційний інтелект?
Зміст архіву
Перегляд файлу

Розвиток емоційного інтелекту

як спосіб профілактики суїцідальної поведінки

виступ

педагога соціального

Бахмутської ЗОШ

І-ІІІ ступенів № 24

з поглибленим вивченням

 окремих предметів та курсів

 Пономаренко Н.Г.

Слайд 1 . За останніми дослідженнями було з’ясовано, що одним з факторів, який впливає на розвиток суїцідальної поведінки, є низький емоційний інтелект та низький рівень емпатії. Що ж таке емоційний інтелект?

Слайд 2 . Емоційний інтелект – це здатність людини розуміти та керувати власними емоціями, а також розуміти емоції інших людей.

Слайд 3 . У 90-х роках ХХ століття американські вчені розділили емоційний інтелект на 5 складових:

  • Самосвідомість - здатність розпізнавати свої емоції, відрізняти їх, контролювати, стримувати і направляти собі на благо. Людина з розвиненою самосвідомістю завжди розуміє, які почуття вона відчуває в конкретний момент - тривогу або втому, злість або смуток, і може регулювати їх, виходячи з ситуації. Влада над своїми емоціями допомагає передбачити конфліктні ситуації, не допускати їх і будувати довгострокові плани без шкоди для свого психологічного здоров'я.
  • Саморегуляція - люди, які мають розвинену саморегуляцією, не звинувачують в помилках інших і вміють пишатися своїми досягненнями. Це не тільки стає основою для здорової самооцінки, але і дозволяє виявити якості, над якими вам би ще хотілося попрацювати: наприклад, імпульсивністю або необгрунтованою тривожністю.
  • Мотивація - до цієї категорії відноситься вміння людини адекватно реагувати на зміни, здатність до навчання, роботи в колективі і делегування. Емоційний інтелект також відповідає за прагнення виправдати свої і чужі очікування і відповідальне ставлення до справ. Ці якості багато в чому відповідають за раціональний розподіл сил і продуктивність - навички, які дуже важливі у кар'єрному зростанні.
  • Емпатія - вміння зчитувати емоції інших і правильно на них реагувати, наприклад, не сміятися над сумуючою людиною, а постаратися підбадьорити її. Від емпатії залежить відчуття справедливості та ієрархії, що важливо для роботи в колективі.
  • Соціальні навички - всі складові емоційного інтелекту впливають на те, як ми спілкуємося з людьми: чи можемо розуміти те, що вони відчувають, і те, що відчуваємо ми самі. Це допомагає уникати конфліктних ситуацій як на роботі, так і в сім'ї, не піддаватися чужому впливу і розвивати свої сильні сторони.

Емоційний інтелект не є вродженим!  Він піддається тренуванню все наше життя!

Ми, як батьки та як педагоги, повинні допомагати дітям розвивати емоційний інтелект. Це не складно.

Я підготувала декілька вправ на розвиток ЕІ дітей різних вікових категорій.

Слайд 4 . Молодша ланка:

1. «Мої почуття» - навчіть дитину розмовляти  мовою емоцій на власному прикладі. Частіше починайте свої висловлювання так: «Я відчуваю…», «Мені б хотілося…», «Я роздратована… через те що…». Наприклад, після свята скажіть: «Я щаслива, бо сьогодні ми так чудово провели час….». Так дитина вчиться впізнавати почуття та вловлювати настрій, які можуть залежати від багатьох факторів: зміни місця перебування, пір року, погоди тощо. Розкажіть, що всі емоції важливі. Серед них є ті, від яких хочеться всміхнутися: радість, щастя, гордість. А є такі, від яких стає погано, хочеться плакати: розгубленість, страх, злість, образа, розчарування.

Слайд 5 . 2. «Скринька емоцій» ― разом із дітьми можна зробити справжню скриньку і скласти туди маленькі предмети, які асоціюються у учнів зі щастям. Це буде так звана «скринька щастя». У важкі моменти діставати пам’ятну річ звідти. Для дитини, наприклад, це може бути: маленький малюнок, іграшка, цукерка, тощо. Можливо деякі учні покладуть туди нематеріальні предмети, а спогади – запах ялинки, мандаринів, колискова мами, смак бабусиних пиріжків.

Слайд 6 . 3. «Компас емоцій» ― це  гра, що дуже добре розвиває емоційний інтелект, вона не лише знайомить дитину з різними почуттями, а й демонструє, у якій ситуації людина відчуває те чи інше. Її суть от у чому: існує набір карток, на кожній із яких написане одне почуття (наприклад, радість, цікавість, страх, сум, здивування, злість, довіра тощо). Кожний учень отримає по такому набору. Вчитель вигадує ситуацію і просить учнів показати картку з емоцією, яка викликана цією ситуацією. Дітям важко висловлювати свої емоції, а в грі вони легше їх розкривають. Так, наприклад, до ситуації «1 вересня» дитина може обрати картку із малюнком «страх».

Слайд 7 . Середня ланка:

1.«Заборона на емоції» - попросіть вийти в коло одного добровольця. За допомогою хусток або шарфів «заблокуйте» йому послідовно всі канали сприйняття та передачі інформації :

- рот – щоб не сварився та не кричав,

- очі – щоб не плакали, не бачили нічого поганого, не виказували ненависть,

- вуха – щоб не чули нічого зайвого,

- ноги – щоб не ходили до поганої компанії,

- душу – щоб не страждала (пов’яжіть на тулуб у ділянці серця).

Спитайте у учня «Чи комфортно тобі? Що ти відчуваєш?». Запитайте у дітей «На що спроможна така людина?», «Чи може вона висловити свою думку? Спостерігати? Бачити прекрасне?», «Як ви вважаєте, що варто робити з негативними емоціями? Що нас очікує, коли ми стримуємо емоції, тобто забороняємо собі їх показувати?». Зробіть учням акцент на те, що не можна «закриватися» від оточуючих  і  забороняти іншим показувати свої емоції та відчуття.

Поступово звільняйте учасника, супроводжуючи свої дії оптимістичними словами «Розв’яжемо очі, щоб ти міг бачити прекрасне. Звільнимо рот, щоб ти міг розповісти рідним та друзям, як ти їх любиш, тощо».

Слайд 8 . 2. «Експресія емоцій» - для проведення цієї вправи Вам потрібно підготувати набір карток з зображенням емоцій. Карток повинно не менше 10-15 шт. Вчитель показує учням картку з емоцією та пропонує назвати її, показати. Після проведення обговорити вправу: «Чи легко було виконувати вправу? Які емоції було показати, вгадати  легше? Які складніше? Що заважало показати, вгадати емоцію? »

Слайд 9 . Старша ланка:

1.«Спостереження за емоціями» - учитель демонструє учням короткометражний фільм чи мультфільм, просить під час перегляду на індивідуальному листку паперу позначати емоції, що з’являються у глядачів протягом перегляду відео. Після перегляду провести обговорення почуттів – своїх та занотованих, порівняти занотовані почуття різних учнів .

Слайд 10 . 2. «Перефразуй»  - вчитель пропонує  учням перефразувати вислови за наведеним прикладом.

Приклад:

Неправильно: «Ти примусила мене снідати, і я спізнився на урок!»

Правильно: «Я чекаю на сніданок і нервуюсь, що спізнюся в школу, а мені саме сьогодні потрібно бути вчасно! Можна, я візьму з собою бутерброд?”

Слайд 11.Шаблон перетворення фраз:

Я відчуваю… (емоція) коли… (поведінка) і я хочу… (бажаний результат).

Ти завжди мене перериваєш                                                     

Ти завжди спізнюєшся                                                               

Ти завжди на мене кричиш                                                       

Ти постійно не даєш мені гроші. 

Ти завжди повідомляєш про зміни в останню хвилину   

Ти не виконуєш свої обіцянки .

 Підводячи підсумок  вищезгаданого я хочу зауважити:

  • Емоційний інтелект не є вродженим. Розвивай його!
  •  «Серце» емоційного інтелекту – це мотивація (бажання змін!).
  • Не поділяй емоції на «погані» та «добрі».
  • Кожна емоція має право бути. Не подавляй ії!
  • Емоції завжди будуть з тобою. Розвивай здатність опановувати та контролювати їх!

Слайд 12 . На завершення свого виступу хочу надати декілька рекомендацій. Сучасні психологи рекомендують для опанування своїх емоцій малювати!

1. Втомився - малюй квіти.
2. Злий - малюй лінії.
3. Болить - ліпи.
4. Нудно - заповни листок паперу різними кольорами.
5. Сумно - малюй веселку.
6. Страшно - плети макраме або роби аплікації з тканини.
7. Якщо відчуваєш тривогу - зроби ляльку-мотанку.
8. При обуренні - рвіть папір на дрібні шматочки.
9. Якщо відчуваєш занепокоєння - складай орігамі.
10. Хочеш розслабитися - малюй візерунки.
11. Згадати щось важливе - малюй лабіринти.
12. Коли відчуваєш незадоволення - зроби копію картини.
13. Якщо відчуваєш відчай - малюй дороги.
14. Треба щось зрозуміти - намалюй мандалу.
15. Треба швидко відновити сили - малюй пейзажі.
16. Хочеш зрозуміти свої почуття - малюй автопортрет.
17. Важливо запам'ятати стан - малюй кольорові плями.
18. Якщо треба систематизувати думки - малюй квадрати.
19. Хочеш розібратися в собі і своїх бажаннях - зроби колаж.
20. Сконцентруватися на думках - малюй точками.
21. Для пошуку оптимального виходу із ситуації - малюй хвилі і кола.
22. Відчуваєш що «застряг» і треба рухатися далі - малюй спіралі.
23. Хочеш сконцентруватися на меті - малюй сітки і мішені.

  Слайд 13 . Бажаю успіхів! Дякую за увагу!

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розвиток емоційного інтелекту як спосіб профілактики суїцідальної поведінки. Підготував: педагог соціальний Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 24 з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів Пономаренко Наталя Геннадіївна

Номер слайду 2

Емоційний інтелект це здатність людини розуміти та керувати власними емоціями, а також розуміти емоції інших людей

Номер слайду 3

Емоційний інтелект :4 Самосвідомість1235 Саморегуляція. Мотивація. Емпатія. Соціальні навички

Номер слайду 4

Вправи для молодшої ланки: “ Мої почуття ”на власному прикладі вчіть дитину розмовляти мовою емоцій:“Я роздратована…. через те що…”“Я відчуваю…..”“ Мені було б приємно…..”“Я дуже рада, що ти….”

Номер слайду 5

“ Скринька емоцій ”скласти у невеличку скриньку (коробочку) предмети, які у учнів асоціюються зі щастям. У важкі моменти – посварився с другом, отримав погану оцінку – доставати звідти пам’ятну річ.

Номер слайду 6

“ Компас емоцій ”Вигадайте ситуацію і попросіть учнів показати картку з емоцією, яка викликана цією ситуацією.

Номер слайду 7

Середня ланка: “ Заборона на емоції ”«Заблокуйте» учню послідовно всі канали сприйняття та передачі інформації :- рот – щоб не сварився та не кричав,- очі – щоб не плакали, не бачили нічого поганого, не виказували ненависть,- вуха – щоб не чули нічого зайвого,- ноги – щоб не ходили до поганої компанії,- душу – щоб не страждала (пов’яжіть на тулуб у ділянці серця).

Номер слайду 8

“ Експресія емоцій ”Покажіть учням картку емоцій і попросити назвати її

Номер слайду 9

Старша ланка“ Спостереження за емоціями ”Продемонструйте учням короткометражний фільм і попросіть їх записувати на аркуші паперу емоції, які виникають під час перегляду.

Номер слайду 10

“ Перефразуй ”«Ти примусила мене снідати, і я спізнився на урок!»«Я чекаю на сніданок і нервуюсь, що спізнюся в школу, а мені саме сьогодні потрібно бути вчасно! Можна, я візьму з собою бутерброд?”

Номер слайду 11

Шаблон перетворення фраз: Я відчуваю… (емоція) коли… (поведінка) і я хочу… (бажаний результат). Перефразуймо?                                                      Ти завжди мене перериваєш                                                      Ти завжди спізнюєшся                                                                  Ти не виконуєш свої обіцянки                                                        Ти завжди на мене кричиш. Ти постійно не даєш мені гроші. 

Номер слайду 12

Опановуй емоції!1. Втомився - малюй квіти.2. Злий - малюй лінії.3. Болить - ліпи.4. Нудно - заповни листок паперу різними кольорами.5. Сумно - малюй веселку.6. Страшно - плети макраме або роби аплікації з тканини.7. Якщо відчуваєш тривогу - зроби ляльку-мотанку.8. При обуренні - рвіть папір на дрібні шматочки.9. Якщо відчуваєш занепокоєння - складай орігамі.10. Хочеш розслабитися - малюй візерунки.11. Згадати щось важливе - малюй лабіринти.12. Коли відчуваєш незадоволення - зроби копію картини.13. Якщо відчуваєш відчай - малюй дороги.14. Треба щось зрозуміти - намалюй мандалу.15. Треба швидко відновити сили - малюй пейзажі.16. Хочеш зрозуміти свої почуття - малюй автопортрет.17. Важливо запам'ятати стан - малюй кольорові плями.18. Якщо треба систематизувати думки - малюй квадрати.19. Хочеш розібратися в собі і своїх бажаннях - зроби колаж.20. Сконцентруватися на думках - малюй точками.21. Для пошуку оптимального виходу із ситуації - малюй хвилі і кола.22. Відчуваєш що «застряг» і треба рухатися далі - малюй спіралі.

Номер слайду 13

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
15 вересня 2021
Переглядів
1249
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку