Тема: Розвиток комп’ютерної техніки.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з деякими відомостями з історії інформатики; розглянути цікаві факти зі створення комп’ютерної техніки; удосконалити навички роботи з клавіатурою.
розвиваюча: розвивати кругозір учнів, пам’ять, увагу, творчі
вміння, здатність аналізувати та порівнювати, логічно мислити.
виховна: виховувати цікавість, допитливість, культуру поведінки в
комп’ютерному класі, інтерес до історії інформатики.
Обладнання: комп’ютери класу, інтерактивна дошка з програмним забезпеченням SmartNotebook, мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація до уроку, програмне забезпечення клавіатурний тренажер «RapidTyping» та тестова оболонка MyTestX.
Тип уроку: Комбінований урок.
Структура уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ось прийшли ми знов у клас,
Де чека комп’ютер нас.
Правила ми пригадаєм
Щось новеньке ми пізнаєм.
Нумо сіли всі рівненько
І працюємо дружненько.
ІІ. Розминка
Використовую розминку для підготовки дітей до пізнавальної діяльності, створюю позитивний емоційний настрій, «ситуацію успіху». Завдання підготовлені для розвитку кмітливості та логічного мислення у дітей, швидкої реакції (Слайд 2).
Учитель: Для закріплення попереднього матеріалу, пропоную вам пограти в цікаву гру, яка називається «Кольоровий смайлик».
Діти обирають смайлик потрібного кольору, які лежать у них на партах. Кожен колір характеризує окремий інформаційний процес.
Гра «Кольоровий смайлик»
Який інформаційний процес відбувається, коли:
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Учитель: На вулиці зима, відцвіли квіти, осипалось листя. Всі ці квіти раніше росли на великій сонячній галявині. Уявіть, що наш клас і є чарівна галявина. Прикріпіть квітку там, де вам подобається. Погляньте – в кімнаті стало тепліше й веселіше, тому що зацвіли ваші квіти. Нехай наш сьогоднішній урок пройде в теплій, дружній атмосфері.
Сьогодні в нас буде дуже цікавий і незвичайний урок. Ми з вами вирушимо у цікаву подорож та помандруємо в часи, коли створювалися перші обчислювальні пристрої та дізнаємося багато цікавого про їх винахідників (Слайд 4).
ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Учитель: Тема уроку закодована. Для того, щоб її декодувати, нам знадобиться ключ (Слайд 3).
Рис.1. Ключ до таблиці
Учитель: Отже, тема нашого уроку – Історична подорож. Як ви вже здогадалися, сьогодні ми ознайомимося з першими обчислювальними машинами та їх винахідниками. Ви дізнаєтесь багато нового та корисного для себе. Діти, як ви вважаєте, чи важливі відкриття в житті людини?
Разом з учителем діти роздумують над питанням.
На початку уроку, ми поставимо перед собою проблемне питання, на яке постараємось дати відповідь в кінці уроку (Слайд 5).
Проблемне питання: «Чи змінюють життя людини наукові відкриття ?»
Очікувані результати уроку:
Знати:
Вміти:
V. Пояснення нового матеріалу
Учитель: Людина весь час намагалася отримати, зберегти, опрацювати та передати інформацію своїм нащадкам. Уявімо, що вчені нарешті винайшли машину часу. І саме вона допоможе нам здійснити незвичайну подорож. Ми зможемо зазирнути в ті далекі часи, коли ще не було комп’ютерів. Але для того, щоб ми могли мандрувати, нам потрібно пройти цікаві випробування. Ви готові до пригод? Тоді розпочинаймо!
Діти зручно сідають в уявну машину часу, натискають кнопку і переносяться у різні епохи створення обчислювальної техніки (Слайд 7).
Наша перша зупинка «Давні часи». Для того, щоб потрапити в цю історичну епоху, нам потрібно виконати перше завдання.
Завдання №1. «Логічна хвилинка» (Слайд 8-9).
Учитель: Молодці, ви гарно справилися з першим завданням. Тепер ми можемо потрапити на першу зупинку. Нашим екскурсоводом буде Комп’юшко.
Уяви, що був час, коли люди не вміли рахувати! Першим пристосуванням для лічби були пальці. Також люди використовували камінчики, мушлі тощо. Пізніше – зав’язували вузлики на мотузках, робили зарубки на палицях
(Слайд 10).
Учитель: Друга наша зупинка «Перші винаходи» і наступне завдання «Цікавий кросворд», розгадавши який, ви дізнаєтеся, як називався один з найперших пристроїв для обчислення у стародавні часи.
Випробування №2. «Кросворд» (Слайд 11,13).
На цій зупинці ви ознайомитесь із першими пристроями для лічби – стародавніми рахівницями. Давні греки і римляни для обчислень використовували рахункову дошку — абак. Пізніше «родичі» абака з’явились у Китаї (суань-пань), ще пізніше — у Японії (соробан) і на Русі («щоти», або рахівниця) (Слайд 14).
Учитель: А ми мандруємо далі. Нас чекає багато цікавих пригод попереду. Щоб потрапити на третю зупинку «Перші обчислювальні машини», нам необхідно виконати наступне випробування, яке називається «Встанови відповідність». У цьому завданні потрібно розкласти всі засоби, що допомагали людині рахувати, на давні та сучасні (Слайд 15-16).
Завдання №3. «Встанови відповідність»
(Завдання створено у програмному забезпеченні SmartNotebook і використовується із використанням інтерактивної дошки).
Перша механічна обчислювальна машина була створена близько 400 років тому французьким винахідником Блезом Паскалем. Вона виконувала тільки операції додавання та віднімання.
Трохи пізніше німцем Ґотфрідом Лейбніцем був винайдений арифмометр, який міг виконувати вже чотири арифметичні дії. Механічні машини виконували обчислення дуже повільно. Але це був крок до створення першої електронної обчислювальної машини.
Чарльз Беббідж створив першу обчислювальну машину з програмним управлінням. Свою машину Беббідж будував понад 20 років, але так і не побудував її до кінця. Та, незважаючи на це, його машина стала прототипом сучасних комп’ютерів, хоча їй також було призначено залишитися лише на кресленнях (Слайд 17).
Перша електронна обчислювальна машина в Європі була розроблена в Києві під керівництвом академіка Сергія Олексійовича Лебедєва.
Учитель: Діти, ось ми і завітали на останню зупинку нашої історичної подорожі. Ця зупинка має назву «Сучасні комп’ютери». І наше чергове завдання має назву «Анаграма» (Слайд 18,20).
Більшість з вас кожного дня користується сучасними винаходами, які пройшли великий шлях до своєї появи на світ. Сьогодні без них ми не уявляємо свого життя.
Давайте згадаємо їх разом. Завдання №4. «Анаграма» (Слайд 19).
(Завдання створено у програмному забезпеченні SmartNotebook і використовується із використанням інтерактивної дошки).
Учитель: От і закінчилася наша подорож. Надіюсь, вам було цікаво?
Фізкультхвилинка (Слайд 21).
Хто ж там, хто вже так стомився ?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
Вгору трошки подивись.
Руки склали , як вітряк
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Будемо дружно ми сідати
І до праці приступати.
VI. Робота в зошиті та з комп’ютерним тренажером «RapidTyping»
Учитель: Перед тим, як сісти за комп’ютери, ви повинні згадати правила з техніки безпеки в кабінеті інформатики.
(Учитель за вибором дає дітям пройти тестування з правил техніки безпеки або проводить інтерактивне завдання http://learningapps.org/watch?v=p29e2gysk) (Слайд 22).
Для створення інтерактивного завдання використовую інтернет-ресурс LearningApps.org, що є сервісом Web 2.0 для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів. Ці модулі можуть використовуватись безпосередньо як навчальні ресурси або для самостійної роботи.
Робота в групах
І група працює за комп’ютерами. Діти тренують швидкість набору символів за допомогою клавіатурного тренажеру «RapidTyping».
Демонстрація вчителем роботи тренажера, на що слід звернути увагу.
ІІ група виконує завдання в робочому зошиті «Сходинки до інформатики» (Урок 15, завдання 3-4).
Після виконання одного завдання групи міняються місцями (Слайд 24).
Вправи для очей (Слайд 25).
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Гімнастику очей розпочинаймо!
VII. Узагальнення та систематизація знань
Учитель: Які ви в мене молодці. Для того, щоб закріпити знання, які ви отримали сьогодні на уроці, я вам пропоную виконати завдання «Юний винахідник» (http://learningapps.org/watch?v=p7efg2hfn01).
Вам потрібно буде впізнати вчених-винахідників, які доклали чимало зусиль для того, щоб ми могли користуватися сучасними комп’ютерами
(Слайд 26).
Використовую технології Web2.0, адже це сучасні можливості Інтернету. Вони надають більше можливостей зацікавити учнів, показати щось нове, нестандартне.
Рефлексія (Слайд 27).
VIII. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання
Учитель: Ось і закінчилася наша цікава та захоплююча історична подорож.
Сьогодні ви гарно попрацювали й справилися із усіма завданнями. На початку уроку ми ставили перед собою проблемне питання «Чи змінюють життя людини наукові відкриття ?». Давайте разом дамо на нього відповідь.
Очікувані відповіді учнів.
А для того, щоб з'ясувати, як пройшов наш урок виберіть один із трьох смайликів, котрі лежать у вас на партах. Прикріпіть на дошку той смайлик, який найбільше відображає ваш настрій сьогодні на уроці. Нагадую, що означає кожен з них:
усміхнений - ви попрацювали сьогодні на уроці на відмінно і отримали гарний настрій.
спокійний - урок для вас пройшов спокійно, нічого нового й цікавого.
сумний - означає, що урок пройшов даремно, вам було нудно на уроці
Домашнє завдання
Завдання за підручником: опрацювати § 15 підручника.
2. Додаткове завдання на карточках (Слайд 29).
Учитель: На закінчення нашого уроку, я хочу вам подякувати. Адже сьогодні ви всі були: кмітливі, спостережливі, люб’язні, хоробрі, допитливі, цілеспрямовані, старанні. Одним словом – МОЛОДЦІ !!! (Слайд 30).
Додаткове завдання до домашньої роботи:
Порядок виконання