Харківська районна державна адміністрація
Відділ освіти
Стрілечанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Харківської районної ради Харківської області
Коритна Н.О.
«Розвиток компетентностей учнів через впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках основ здоров’я»
Автор: Коритна Наталя Олександрівна, учитель біології,
спеціаліст І категорії.
«Розвиток компетентностей учнів через впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках основ здоров’я»
У збірнику вміщено
Розробки уроків з основ здоров’я у 5-му та 6-му класах. Дані уроки надають змогу розвивати компетентність учнів з курсу основ здоров’я , розвиваючи при цьому логічне мислення, пам'ять . Допомагають закріпити вміння роботи з додатковими джерелами пошуку необхідної інформації;прищеплюють навички самостійної роботи, виховують інтерес учнів до вивчення предмету й розвивають вміння діяти у нестандартній ситуації.
Зміст
І. Вступ …………………………………………………………..
ІІ. Розробки уроків у 5-му класі …………………………………
ІІІ. Розробки уроків у 6-му класі …………………………………
ІV. Висновки………………………………………………………
V. Список використаних джерел ……………………………..
Вступ
XXI століття — час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури всього населення набувають вирішального значення.
Комп'ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої повсякденної діяльності, тому важливим завданням є широке запровадження комп'ютерної техніки в процесі навчання .
Досвід організації навчально-виховного процесу в школах свідчить, що чим ширше застосовуються комп'ютери у процесі вивчення різних предметів (зокрема й основ здоров’я) та чим раніше учні починають працювати з комп'ютерами, тим ефективніші результати навчання.
Комп'ютер сприяє розвитку самостійності і творчих здібностей учнів, спеціальної або загальної обдарованості, формуванню політехнічних знань, забезпечує інтенсифікацію діяльності вчителя та учнів на уроці, здійснення диференціації й індивідуалізації навчання, посилює міжпредметні зв'язки, дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. А все це разом дає змогу покращити якість навчання XXI ст.
Прикладом найпростішої роботи з комп’ютером є створення та використання на уроках основ здоров’я презентацій.
Презентація – це набір послідовно змінюючи одна одну сторінок – слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-, аудіо фрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення. Вони не вимагають особливої підготовки вчителів й учнів та активно залучають останніх до співпраці.
Аналіз науково-методичної літератури видань показав, що мультимедійні презентації здатні розв'язувати багато проблем процессу навчання, а саме:
полегшувати підготовку вчителя до процесу підготовки до уроків;
на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
У своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені з допомогою програми Microsoft Power Point. При цьому я використовую різні типи презентацій:
Компонування матеріалу програми в цьому випадку може слугувати своєрідною формою опорного конспекту. До речі, учні під час підготовки домашнього завдання широко використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна.
Упродовж 2 років я формую банк даних для занять із основ здоров’я.
У моїй «Методичній папці» містяться: робоча програма з Основ здоров’я, календарно-тематичне планування, критерії оцінювання знань та умінь, тестові завдання, презентації до уроків.
Ілюстративний матеріал до уроків добираю так:
1) сканую ілюстрації з підручника, додаткової наукової та методичної літератури;
2) використовую матеріали з цифрового фотоапарату та камери;
3) використовую ресурси Internet, особливо популярних освітніх сайтів.
Мережа Internet надає можливість знайти відомості про підручники, додаткову літературу, біографії вчених, новини науки, методичні розробки і багато іншої необхідної інформації.
Мультимедійні уроки я будую за такою структурою:
1. Мотивація уроку .Короткий вступний матеріал. Часто мотивація містить проблемне питання.
2 .Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3. Основна частина уроку. Опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликі текстові фрагменти, що містять навчальну інформацію. Часто я об’єдную учнів у малі творчі групи і пропоную за певний час знайти відповіді на поставлене питання. Питання можу пропонувати як усім групам, так і диференційовано. Працюючи над основним матеріалом уроку учні можуть користуватися посібниками або звертатися по допомогу до вчителя, яка надається у вигляді уточнюючих запитань, аналогій, рекомендацій, порівнянь. Питання опрацьовуються під час уроку до готового результату – до повного засвоєння
4. Підбиття підсумків уроку .Включає в себе рефлексію почуттів
( наприклад, що сподобалось на уроці найбільше), способів діяльності учнів (наприклад, що робили на уроці) та відтворення учнями основних уроку. Відповідні слайди з текстовими фрагментами доцільно знову продемонструвати на дошці.
Мультимедійні технології дозволяють «втиснути» в урок практичні завдання, не обмежуючись лише викладанням теоретичних засад.
Може виникнути питання - а чи не є використання мультимедійних технологій даниною сучасності, адже такі ж етапи можна запланувати й для звичайного уроку? Однак, уже перший досвід свідчить, підвищується ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікується процес навчання, стимулюється інтерес до навчання, стимулюється інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.
Систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема систем презентацій, призводить, на мою думку, до:
Зрозуміло, що уроки з використанням мультимедійних технологій потребують великої підготовки. Учитель повинен уміти користуватися різноманітними програмами6 графічними, flash-анімаціями, веб-редактором, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео. Усе залежить від того, в якому вигляді ви вирішили подати анімацію. Це може бути відео, презентація, веб-сторінка з різноманітними роликами. Узагалі, вибір дуже великий.
Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість дітей. Насамперед нам самим має бути цікаво те, що ми робимо, як ведемо урок. Коли ти задоволений, щасливий від створеного уроку, то й твоя енергія обов’язково передається дітям. І ти, напевно, зможеш заразити своїм бажанням пізнати щось нове, разом створити якесь диво.
Кожен раз, коли створюю черговий проект або урок, я відчуваю неймовірне задоволення від роботи, а ще більше – від результату. Бажаю кожному спробувати хоча б раз використовувати мультимедійні технології, а далі ви вже не зможете інакше.
Вважаю, що основним показником того, що я на правильному шляху, - є очі дітей, які із захопленням і неймовірним бажанням працюють на таких уроках, а також беруть активну участь у їх розробці, підборі матеріалу.
Отже, на сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування комп’ютерних технологій на уроках основ здоров’я набуває не меншого значення, ніж, наприклад, на уроках біології,географії, астрономії тощо. Комп’ютер в руках учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи на зоровий та слуховий аналізатори, він оперативно відповідає на дії користувача, підтримуючи справжній зворотний зв'язок, тобто працює в інтерактивному режимі.
Усе це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень:
Проведення уроку у разі комплексного застосування традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й уміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.
Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках основ здоров’я сприяє активізації творчої пізнавальної діяльності учнів, підвищує ефективність навчально-виховного процесу. Саме за такими технологіями — майбутнє сучасної освіти.
Висновоки
Я переконана, що використання комп’ютерних технологій, під час вивчення курсу основ здоров’я,– це необхідний напрям у вивченні такого цікавого предмета. Адже нестандартні форми та методи діяльності дозволяють учителю ефективно використовувати „надлишкову” активність учнів, спрямовуючи її у корисне русло. Допомагають закріпити вміння роботи з додатковими джерелами пошуку необхідної інформації;прищеплюють навички самостійної роботи, виховують інтерес учнів до вивчення предмету й розвивають вміння діяти у нестандартній ситуації.
А отже, на таких уроках діти готуються до самостійного життя.
Список використаних джерел