Розвиток комунікативних навичок при навчанні діалогічного мовлення як засіб підвищення мотивації учнів до вивчення іноземної мови".

Про матеріал
В статті описую свій досвід роботи, види вправ для практикування діалогічного мовлення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Розвиток ключових компетентностей на уроках англійської мови»

 

 

 

 

 

                                                                   Кошелєва А. І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

ВСТУП………………………………………………………………………….…3

  1. Функції іноземних мов у реалізації мети базової загальної середньої освіти…………………………………………………………………….….5
  2. Компетентнісний потенціал галузі «Іноземні мови»…………………....5
  3. Інтегрованість змісту уроку іноземної (англійської) мови………….......8
  4. Форми і методи роботи, які формують ключові компетентності

учнів на уроках англійської мови……………………………………....10

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...19

Список використаних джерел ………………………………………………… 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Українська школа покликана формувати цілісну систему універсальних навчальних дій, досвід самостійної діяльності, особистої відповідальності учнів, тобто ключові компетенції, які визначають  сучасну якість змісту освіти. Зрозуміло, що такий освітній процес вимагає від його учасників неабияких зусиль.  Особливо складним є мотивування учнів до навчання в умовах інтенсивності і інформаційного  навантаження. Тому перехід на нову систему освіти потребує зміни методів та технологій навчання.

Вивчення іноземної мови в загальноосвітніх навчальних закладах – творчий процес, у якому вчитель та учні є повноправними партнерами й учасниками культурного діалогу, який має прокласти їм шлях до цивілізованого світу. Головна мета навчання іноземної мови у школі полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним досвідом, узгодженим з віковими можливостями школярів.

В українській середній освіті вже стартувала реалізація оновлених програм з іноземних мов для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Особливістю нового навчального змісту є те, що він передбачає розгортання навчально-виховного процесу не тільки за традиційною тематикою ситуативного спілкування, а й за чотирма інтегрованими змістовими лініями: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», які спрямовані на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях та подолання фрагментарності навчання. Відповідно до оновлених навчальних програм викладання англійської мови необхідно здійснювати на підставі дидактичних, літературознавчих та методичних принципів:

  • традиційних (науковість, історизм, зв’язок навчання та виховання, доступність, спрямованість на розвиток учня, особистісний характер навчальної діяльності, шкільний аналіз та інтерпретація тексту, взаємодія мистецтва й дійсності в естетичній свідомості учня, комунікативність, репрезентативність, країнознавчий підхід та ін.);
  • нових (ціннісного підходу, нерепресивної свідомості, іманентності, вивчення мови в контексті розвитку культури, використання знання різних мов і перекладів, компаративності, діалогізму та ін.).

У процесі навчання іншомовного спілкування комплексно реалізуються освітня, виховна і розвивальна функції Зміст навчання забезпечується єдністю предметного, процесуального та емоційно-ціннісного компонентів і створюється на засадах оволодіння іноземною мовою у контексті міжкультурної парадигми, що передбачає навчання мови народу, який нею спілкується, та ознайомлення з його культурою.

Саме комплексна робота педагога, яка базується на традиційних і нових методичних принципах і  спрямована на розвиток компетентностей, може забезпечити виховання носія української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою й однією чи кількома іноземними мовами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Функції іноземних мов у реалізації мети базової загальної середньої освіти

Відповідно до діючої програми Міністерства освіти і науки України, освітня функція предмету «англійська мова» спрямована на усвідомлення учнями значення іноземної мови для життя у мультилінгвальному та полікультурному світовому просторі, оволодіння знаннями про культуру, історію, реалії та традиції країни виучуваної мови, залучення учнів до діалогу культур, формування вміння використовувати в разі потреби різноманітні стратегії для задоволення власних іншомовних комунікативних намірів (працювати з підручником, словником, довідковою літературою, мультимедійними засобами тощо). Виховна функція сприяє формуванню в учнів позитивного ставлення до іноземної мови як засобу спілкування, поваги до народу, носія цієї мови, толерантного ставлення до його культури, звичаїв і способу життя, розумінню важливості оволодіння іноземною мовою і потреби користуватися нею як засобом спілкування. Розвивальна функція іноземної мови як навчальної дисципліни сприяє розвитку в учнів мовних, інтелектуальних і пізнавальних здібностей, готовності брати участь в іншомовному спілкуванні, потребу подальшого самовдосконалення у сфері використання іноземної мови.

Провідним засобом реалізації мети навчання іноземній мові є компетентнісний підхід до організації навчання у загальноосвітній школі на основі ключових компетентностей як результату навчання.

 

  1. Компетентнісний потенціал галузі «Іноземні мови»

Компетентнісний підхід,за визначенням О. Пометун, – це «спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості. Результатом такого процесу є сформованість загальної компетентності людини як сукупності ключових компетентностей, інтегрованої характеристики особистості».

Як бачимо, компетентнісний підхід у навчанні – це підхід, що акцентує увагу на результаті освіти, причому результат розглядається як здатність учня діяти в різних проблемних ситуаціях при вирішенні актуальних для учня проблем. Іншими словами, компетентнісний підхід – це підхід, за якого результати освіти визначаються значущими за межами системи освіти; підхід,який орієнтує людину не на запам’ятовування суми фактів і даних, а на опанування дійсно потрібних у житті речей, де головним є вміння застосувати знання на практиці.

Фактично, компетентнісний підхід передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі. У зв'язку з цим змінюється, точніше, по-іншому визначається система методів навчання. В основі відбору і конструювання методів навчання лежить структура відповідних компетенцій та функцій, які вони виконують в освіті.

На основі здобутків європейських і вітчизняних учених з питань запровадження компетентнісного підходу, сьогодні, згідно нового базового Закону «Про освіту» (2017) та Концепції «Нової української школи», ключовими освітніми компетентностями є такі:

  • спілкування державною,
  • спілкування іноземними мовами,
  • математична компетентність,
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях,
  • Інформаційно-цифрова компетентність,
  • уміння вчитися упродовж життя,
  • ініціативність і підприємливість,
  • соціальна та громадянська компетентності,
  • обізнаність та самовираження у сфері культури,
  • екологічна грамотність і здорове життя.

Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них учні набувають під час вивчення іноземної мови на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: уміння читати і розуміти прочитане; уміння висловлювати думку усно і письмово; критичне мислення; здатність логічно обґрунтовувати позицію; виявляти ініціативу; творити; уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення; уміння конструктивно керувати емоціями; застосовувати емоційний інтелект; здатність співпрацювати в команді.

З урахуванням даних позицій у змісті навчальних програм основної школи запроваджено:

 4 наскрізні змістові лінії:

  1. екологічна безпека та сталий розвиток;
  2. громадянська відповідальність;
  3. здоров’я і безпека;
  4. підприємливість і фінансова грамотність;

7 наскрізних навичок і вмінь: 

  1. вирішення проблем;
  2. вміння оцінювати ризики;
  3. ініціативність.
  4. вміння приймати рішення.
  5. конструктивне управління емоціями.
  6. критичне мислення.
  7. креативність.

Отже, засобом іноземної мови викладачу іноземної мови необхідно сформувати всі -  як предметну, так і ключові компетентності. Треба пам’ятати, що успішний розвиток ключових компетентностей учнів залежить від достатнього рівня сформованості предметної компетентності і наявності мотиваційної складової

Майже на кожному уроці іноземної мови вчителі через зміст навчання, форми, види навчальної діяльності формують в учнів життєві компетентності, реалізують компетентнісний потенціал галузі «Іноземні мови». В прогресивних умовах, де суспільство динамічно розвивається, відповідно зростають і вимоги до рівня освіти учнів. Як би складно це не було б, особливо, для вчителів іноземної мови, які сьогодні повинні володіти мобільністю знань, гнучкістю методу та критичним мисленням для успішної реалізації Державного стандарту, саме компетентнісний підхід в навчанні дає змогу підготувати  особистість, яка не тільки «знає», а й «вміє» і «хоче», що володіє творчою ініціативою, є конкурентоспроможною, мобільною, здатною самостійно навчатися упродовж всього життя. Сформовані ключові компетентності на уроках іноземної мови підготують учнів використовувати їх в реальному житті для вирішення практичних завдань. Навчання  іноземній мові дозволяє внести в цей процес значну лепту.

В даній роботі розглянемо детальніше ті форми і методи педагогічної діяльності, які формують вказані компетентності у здобувачів освіти.

 

  1. Інтегрованість змісту уроку іноземної (англійської) мови

Важливим чинником розвитку ключових життєвих компетентностей є інтегрованість змісту уроку іноземної мови, спрямованість освітнього процесу на комплексне сприйняття світу учнем через встановлення міжпредметних зв’язків. Формування комунікативної компетентності учнів засобами міжпредметних зв’язків сьогодні є одним з основних завдань на шляху реалізації мети мовної освіти в Україні, що узгоджується з європейськими освітніми стандартами, Загальноєвропейськими рекомендаціями з мовної освіти. Саме тому важливим є з’ясування, чого мають навчитися учні на уроках англійської мови, які завдання слід для цього розв’язати, яких принципів дотримуватися, визначення умов формування комунікативно зорієнтованої особистості сучасного учня готового до життя у сучасному світі і ролі міжпредметних зв’язків як засобу їх формування. Забезпечення процесу формування в учнів життєвих компетентностей вимагає формування міжпредметної компетентності, яка у Державному стандарті сформульована як здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей. Згідно з оновленою «Навчальною програмою з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 5-9 класи», в основній школі тематика для спілкування охоплює різноманітні галузі, серед них і ті, які були об'єктом вивчення на уроках з інших навчальних предметів (міжпредметні зв'язки), і з власного життєвого досвіду. Особливістю іноземної мови як навчального предмета є те, що він вивчається як засіб спілкування, а тематика і ситуації для мовлення привносяться ззовні. Тому іноземна мова, як ніякий інший навчальний предмет, відкритий для використання змісту з різних галузей знань, змісту інших навчальних предметів. Навчання іноземної мови відбувається в нерозривному зв'язку з іншими предметами, не руйнуючи існуючу педагогічну систему і педагогічний процес.

Проаналізувши  зміст програм з усіх предметів основної школи, можна побачити широкий спектр спільних тем для впровадження формування міжпредметної компетентності та життєвих компетентностей учнів.

Наприклад, у п′ятому класі можуть бути інтегровані наступні предмети: українська література, зарубіжна література, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, основи здоров′я, трудове навчання, історія України, природознавство, фізична культура та українська мова через такі спільні теми, як рідна країна, природа, свята та традиції, відпочинок, робочий день, харчування, сім′я, шкільне життя, спорт, здоровий спосіб життя. Серед дев′ятих класів можна інтегрувати предмети: історія України, українська мова, всесвітня історія, художня культура, інформатика, економічна і соціальна географія України та фізика через спільні теми автобіографія, Україна, Великобританія, наука і технічний прогрес, засоби масової інформації, молодіжна культура, природа і погода.

Таким чином, іноземна мова, як ніяка інша дисципліна, відкрита для численних міжпредметних зв’язків, для використання інформації з інших галузей знань, для розвитку, виховання і соціалізації, успішної самореалізації учня, набуття компетентності для життя у ХХІ столітті.

 

  1. Форми і методи роботи, які формують ключові компетентності учнів на уроках англійської мови

Метод асоціативного малюнка є найбільш доцільним на уроках англійської мови у 5-6 класах. Під час малювання героїв, епізодів прочитаних текстів у дітей розвивається образне та асоціативне мислення, уява, краще відбувається процес запам’ятовування. Іноді учні з образотворчими здібностями пробують малювати портрети англійських письменників, героїв творів та інший ілюстративний матеріал. Вдалі роботи обов’язково треба використовувати в якості наочності на уроках.

Практика показує, що мовлення сучасного школяра збідніле, словниковий запас обмежений. Часто дитині важко сформулювати навіть просте речення.

Під час опитувань доводиться чути від учнів: «Як би це сказати?», «Розумію, але не знаю, як сказати», «Можна скажу своїми словами?». Саме уроки англійської мови, на мою думку, найактивніше сприяють формуванню ключової компетентності «Спілкування державною та іноземними мовами».

Метод «Вигадай продовження»  являє собою створення власного тексту, висловлення власних ідей на основі аналізу прочитаного та задіяння творчого мислення. Складання такого тексту тренує уміння дотримуватися норм англійської літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини.

Метод «Лист до героя» (за прочитаним текстом), так само, як і попередній метод, використовується з метою формування компетентності «Обізнаність та самовираження у сфері культури». Учень вчиться оцінювати та висловлювати власне ставлення до явищ, подій, вчинків  з використанням мовленнєвих норм.

З метою розвитку комунікативних навичок впроваджую прийоми «Перекажи діалог від імені персонажа», «Розіграй діалог», «Надай поради персонажу» тощо.

Компетенцію «Спілкування іноземними мовами» можна розвивати, надаючи учням можливість читати тексти мовою оригіналу, зіставляти оригінальні тексти з українськими художніми перекладами. Такі завдання забезпечують міжпредметні зв’язки, стимулюють здобувачів освіти до пошукової роботи, роботи зі словниками, і, відповідно, поповнюють англійський лексикон школярів.

Тексти, великі за обсягом, зазвичай сприймаються дітьми як нудні і не приваблюють їхньої уваги. В таких випадках варто використовувати роботу в групах. Кожна група знайомиться зі своєю частиною інформації, формулює короткі тези та презентує класу. Під час такої роботи учні активні, їм ніколи нудьгувати, адже необхідно за короткий час донести максимум інформації до однокласників. Під час роботи в групах формується математична компетентність (чітко формулювати визначення, виокремлювати головну та другорядну інформацію, прагнення висловлюватися точно), компетентність «Уміння вчитися впродовж життя» (читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне), компетентність «Ініціативність і підприємливість» (застосовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей, готовність брати відповідальність за себе та інших).

Інформаційні технології, як один з компонентів цілісної системи освіти, полегшують доступ до інформації, дозволяють по-новому організувати взаємодію суб’єктів навчання. Впровадження ІКТ у навчальний процес дозволяє його активізувати, підвищити темп уроку, рівень наочності,  збільшити обсяг самостійної роботи учнів, мотивує школярів, забезпечує численні міжпредметні зв’язки.

Мультимедійне забезпечення кабінету надає можливість активно впроваджувати ІКТ на уроках англійської мови з метою формування інформаційно-цифрової компетентності.

У підготовці домашніх завдань на зміну реферату і повідомленню прийшли електронні презентації Microsoft Power Point. Учні самостійно знаходять інформацію в електронній мережі, систематизують її і оформлюють, використовуючи знання з інформатики. На уроці учні демонструють презентації, захищаючи їх.  Починаючи з 9 класу, доцільно використовувати й метод проектів, який сприяє розвитку комунікативних здібностей учнів, розвиває  письмо, творчість,  майже повністю заснований на самостійній роботі учнів, креативному підходу до подання матеріалу. Проекти створюються  у вигляді буклетів, плакатів, рефератів, а також комп’ютерних презентацій.

 Під час такої діяльності формуються вміння користуватися різними джерелами довідкової інформації, використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань, презентувати власні ідеї чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби, формується критичне ставлення до медійної інформації, задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі, тобто інформаційно-цифрова компетентність,  компетентності «Уміння вчитися впродовж життя», «Ініціативність і підприємливість».

Дослідницькі технології (діалог, диспути, прес-конференції, подорож).

Дискусії здійснюються на основі значимої для дітей інформації. Використовую  «провокаційні» питання. Наприклад, вчитель може сказати, що бачив, як учень цього класу зіпсував стілець. Учні, перебиваючи один одного, розповідають, що цей учень не робив цього, що вони в той час були в класі чи на іншому поверсі й тому подібне. Зав'язується непідготовлена бесіда англійською мовою. Можна просити учнів порадити, як слід учинити вчителю в якійсь життєвій ситуації (чи дозволяти дітям ходити на дискотеки; що знайомий пробував палити, що слід робити в такій ситуації тощо). Варіанти тут найрізноманітніші, важливо, щоб вони не повторювалися, завжди викликали у дітей інтерес і бажання говорити. Такі форми уроку іноземної мови здійснюються за обов’язкової участі всіх учнів, а також реалізуються з використанням засобів слухової та зорової наочності. Проведення подібних занять сприяє реалізації комунікативного підходу в навчальному процесі з іноземної мови, що означає формування іншомовної мовленнєвої діяльності учнів.

Однією з актуальних проблем сучасної методики викладання іноземних мов є організація навчання дітей різних вікових груп за допомогою ігрових форм. Але ігри не замінюють інші форми і види роботи на уроці, а тільки доповнюють їх, допомагають розвивати мовленнєву компетенцію. Як правило, збагачений ігровими моментами навчально – виховний процес активізує пізнавальні можливості вихованців : гра захоплює, викликає бажання взяти участь у ній і одночасно знімає психологічну напругу, що більшою чи меншою мірою супроводжує будь-яке навчальне навантаження. Гра завжди передбачає прийняття рішень – що сказати, як відповісти, як виграти? Бажання вирішити ці питання загострюють розумову діяльність гравців, пробуджують інтерес і активність дітей. Це дає можливість проявити себе в цікавій для них діяльності, сприяє більш швидкому і надійному запам’ятовуванні іншомовних слів та речень, особливо, якщо знання цього матеріалу є обов’язковою умовою активної участі, а в окремих випадках – обов’язковою умовою виграшу. Зняття психологічної напруги, на думку психологів і педагогів, є одним із найважливіших чинників гармонійного розвитку дитини : психічного, фізичного, духовного. У процесі вивчення іноземної мови гра виконує такі функції:

- Навчальну;

- Інформаційну;

- Мотиваційну;

- Стимулюючу;

- Моделюючу;

- Формуючу;

- Коригуючу;

- Виховну.

Існує багато різновидів ігор: ігри на засвоєння літер алфавіту, фонетичні, лексичні, граматичні ігри. Прикладом гри на засвоєння алфавіту є гра «The First Letters». Учитель роздає по 4 – 5 малюнків, на яких зображені відомі учням предмети. Потім показує літеру, а учні, яких викликали, називають її,  показуючи малюнок з предметом, що його назва починається з цієї літери, і вимовляють це слово англійською мовою.

Прикладом лексичної гри є «Пантоміма». Цю гру можна провести, щоб закріпити в мові лексику за темою "Ранок школяра". Ведучий виходить з класу, а група дітей розташовується біля дошки. Кожен жестами і мімікою зображує одну з дій із заданої теми. Потім вчитель говорить ведучому: Guess what every pupil is doing.

Зразкові відповіді ведучого : This boy is doing morning exercises. That girl is washing her face. That boy is sleeping. etc.

При опрацюванні вимови корисні фонетичні ігри, наприклад, «The funny little clown».

Вірші містять деякі вправи, що розвивають рухливість мовного апарату.

I am funny little clown.

I say, 'Ah [a :] - oo [u] - ee [i]

My mouth is open wide

When I say 'Ah, ah, ah'.

I draw my lips far back.

When I say'Ee, ee, ee'

My lips are very round.

When I say 'Oo, oo, oo'

'Ah - oo - ee - oo'

'Ah - oo - ee - oo'

I am a funny little clown.

Робота над грою складається з двох етапів:

a) розучування вірша з учнями;

b) театралізація вірша.

Рольова гра мотивує розумову діяльність, оскільки учні опиняються в ситуації, коли актуалізується необхідність щось сказати, попросити, дізнатися, довести, чимось поділитися зі співрозмовником. Відомо, що рольова гра являє собою умовне відтворення її учасниками реальної практичної діяльності людей, створює умови реального спілкування. Ефективність навчання тут обумовлена в першу чергу вибухом мотивації, підвищення інтересу до предмета.

Практично весь навчальний час у рольовій грі відведено на розмовну практику, при цьому не тільки той, що слухає, хто розмовляє, але й той, хто слухає, максимально активний, так як він повинен зрозуміти й запам`ятати репліку партнера, співвіднести її із ситуацією і правильно відреагувати на репліку. Взагалі, рольову гру можна оціню­вати як найбільш досконалу модель спілкування. Адже при вивченні іноземних мов необхідно «вміти» грати в театр. У рольовій грі, як і в самому житті, мовленнєва і не мовна поведінка партнерів тісно переплітаються. Наведемо приклад рольвої гри « У магазині».

Учні отримують картки з зображенням  різноманітних продуктів та їх цінами, а також завдання та ролі. Гра розрахована на парну роботу.

Завдання для учнів з високим рівнем володіння мовленнєвими уміннями та навичками:

Pupil A:

You are a shop assistant. Help a customer to buy everything he wants and don't sell your goods for low price.

    Pupil B:

You have a party tonight. Buy everything you need to cook the best dinner. You have £ 35.70

Завдання для учнів з низьким рівнем мовленнєвих умінь та навичок:

Pupil A:

You are a shop assistant. Help a customer to buy everything he wants and don't sell your goods for low price.

 Вважається за доцільне використання форми "круглий стіл" з учнями старшої школи. На цей час старшокласники знаходяться вже на достатньому рівні підготовки мовних навичок, учні мають певний багаж знань та життєвого досвіду, щоб висловити свою думку, обґрунтувати сказане, погодитися чи висловити незгоду.

Наведемо приклад такої форми рольової гри як "круглий стіл". Під час вивчення теми "Спорт" та "Харчування" в 10 класі проводиться заліковий урок у названій формі. На уроуі учні розташовуються таким чином, щоб утворилося коло і всі один одного бачили. Вважаємо, що зорове сприйняття емоцій товариша є більш колоритним та легким для запам`ятовування підлітками.

При вивченні теми "Спорт" на заліковий урок було запропоновано завдання: придумати "свою історію" (спортсмена, медика, який готує доповідь про вплив фізичних навантажень на організм підлітка тощо). Головне, щоб розповідь стосувалася побутових проблем, була простою у сприйнятті та охоплювала вивчену нову лексику.

Інтерактивна технологія «Мозковий штурм» використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.

Мета «мозкового штурму» чи «мозкової атаки» в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.

Після презентації проблеми та чіткого формулювання проблемного питання (його краще записати на дошці) пропоную всім висловити ідеї, коментарі, навести фрази чи слова, пов'язані з цією проблемою.

Записую усі пропозиції на дошці чи на великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без зауважень, коментарів чи запитань.

  Варіант «мозкового штурму» – «мережа» чи «кульки». Тут пускове слово (питання) пишеться в «кульці» в центрі сторінки. Коли обговорюються споріднені проблеми, вони записуються на папері із зазначенням зв'язку. Водночас «мозковий штурм» «вільного» типу дає можливість за дуже короткий період (три-п'ять хвилин) записати ідеї, що виникли. Обидва варіанти мають на меті заохочувати вільне висловлювання ідей. Навчаючи – учусь.

Метод ПРЕС навчає учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.

          Роздаються матеріали, у яких зазначено чотири етапи методу ПРЕС:

  1. Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору (I think that, to my mind, according my experience, to my opinion);
  2. Поясніть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази (the fact, the point is that);
  3. Наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, назвіть факти, які демонструють ваші докази (for example e, for instance);
  4. Узагальніть свою думку (зробіть висновок, починаючи словами: (as a result, in the upshot, in the end, finally, in the long run, in the final analysis).

Методика «Незакінчені речення». Визначивши тему, з якої учні будуть висловлюватись, учитель формулює незакінчене речення й пропонує учням закінчити його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули.  Наприклад, при вивченні в 2 класі дієслова «саn» (можу), вчитель говорить «I can …» (я можу…), «Dog can…», а учень сам доповнює речення. Таким чином, при багаторазовому повторенні діти запам’ятовують граматичну структуру (I can…, I have got…, She has got…, This is a/an …, That is …,These are…, Those are… і т.д.), а також перекладають саме речення, щоб зрозуміти зміст і добирають потрібні слова або словосполучення для продовження речення.

Ситуативне моделювання сприяє оволодінню мовою в цікавій формі, розвиває пам’ять, увагу, кмітливість, підтримує інтерес до іноземної мови, їх можна і потрібно використовувати також для зняття напруги, монотонності, при відпрацюванні мовного матеріалу, при активізації мовної діяльності. Прикладом такої гри є «Збери портфель». У грі бере участь весь клас. Учні виходять до дошки за бажанням. Учитель: «Допоможемо Буратіно зібратися в школу!». Учень бере предмети, які знаходяться на столі, складає їх у портфель, називаючи кожний предмет англійською:

This is a book. This is a pen (pencil, pencil-box).

Надалі учень коротко описує предмет, який він бере:

This is a book. This is an English book. This is a very nice book

This pen is red / small / good.

Велику роль відіграють ІКТ у формуванні компетентності «Обізнаність та самовираження у сфері культури». Саме на уроках англійської мови з використанням мультимедійних засобів діти мають можливість подивитися фрагменти англомовних фільмів, музичних кліпів, вистав, ознайомитися з історією і культурою англійців, почути «живу» мову її носіїв.

Крім уроків англійської мови великою підмогою в справі формування ключових компетенцій є позакласна робота з предмета, коли діти, не відчуваючи тиску оцінок, із задоволенням вдосконалюють і демонструють свої навички володіння англійською мовою та сформованість загальнонавчальних умінь і навичок в цілому. 

Це традиційні предметні тижні англійської мови, відеозаняття з краєзнавства, відзначення свят англомовних країн (Хелловін, День святого Валентина, Різдво, Великдень та ін.)

Навчання англійської мови - взаємопов'язана система початкового, середнього та старшого ступенів , тому перехід з одного ступеня на інший не є для дитини стресом. На кожному ступені навчання вибудовується навчальний процес так , щоб дати дітям можливість реалізувати себе.

Таким чином уроки англійської мови мають велику можливість для реалізації компетентнісного підходу, а саме для формування ключових компетенцій.

 

 

 

ВИСНОВКИ

Прийняття Концепції Нової української школи, що ґрунтується на «Рекомендаціях Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя», вносить корективу в освітній процес. Перед освітянами взагалі, а викладачами іноземної мови зокрема, постають завдання опанування ключових компетентностей, яких потребує кожен учень для самореалізації, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування, що в подальшому забезпечить особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя.

Ми переконалися, що ключові компетентності можна розвивати щоуроку, використовуючи відповідні форми, прийоми і методи роботи. Інструментів та завдань для формування ключових компетентностей на сьогодні існує дуже багато.

Навчання в наш час набуває ознак творчого процесу, де викладач, відмовившись від авторитарного стилю спілкування, перейшов на демократичний стиль викладу, визначеними ознаками якого є повага до особистості учня, гуманістичність спілкування, визнання права учня на індивідуальність. В співпраці та в творчих пошуках розвиватимуться такі риси учнів як: потреба в накопиченні знань, самоповага і впевненість в собі, дух самореалізації та вміння застосувати отримані знання в майбутньому. Саме тому ми, викладачі, повинні йти в ногу з часом, використовуючи надбання, що вже відкриті та знаходячи нові шляхи до збагачення освітнього процесу, процесу навчання іноземної мови. Ми повинні враховувати різні типи та рівні засвоєння учнями матеріалу, що вивчається та орієнтуватись більше на процес, ніж на результат навчання. Діалог, спільний пошук рішень та їх осмислення набагато важливіші для розвитку особистості, ніж готова відповідь. Сприяючи розвитку в учнів комунікативних навичок: культури спілкування, уміння коротко і доступно формулювати думки, толерантного відношення до думки партнерів по спілкуванню, уміння добувати інформацію з різних джерел, обробляти її за допомогою сучасних комп'ютерних технологій, ми створюємо  мовне середовище та формуємо в них  основні ключові компетентності:

Останніми роками все частіше піднімається питання про вживання нових інноваційних технологій в освітніх закладах. Це не лише нові технічні засоби, але і нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Основною метою вивчення іноземної мови є формування і розвиток комунікативної культури учнів, навчання практичному опануванню іноземної мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Гуменюк І. Б. Формування ключових життєвих компетентностей учнів шляхом встановлення міжпредметних зв’язків на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2017/08/2017_7_11

2.       Зима О. В. Рольові ігри з англійської мови як засіб активізації пізнавальної діяльності. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/49325/

  1. Ігри на уроках англійської мови як засіб формування комунікативної компетенції школярів. / Уклала Т.М. Гавінська. Слобідко-Охрімовецький НВК. 2015 р.,- 67 с.
  2. Коваленко О. А. Формування ключових компетентностей учнів на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/stattya-formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-angliysko-movi-35193.html/
  3. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016/. – 40 с. 2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/oftenrequested/statestandards/
  4. Савченко О.Я. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти / О.Я. Савченко // Рідна школа.– 2011. – № 8–9. – С. 4–8.
  5. Формування ключових компетентностей учнів на уроках іноземної мови/ В. П. Аратова, Н. О. Долгова. Запоріжжя, 2019 – 76 с.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Англійська мова (10-й рік навчання, рівень стандарту) 11 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
19 серпня 2022
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку