1. Загадки
2. Задачі - жарти
3. Задачі на кмітливість
3. Задачі - головоломки
4. Задачі з логічним навантаженням
5. Дидактичні ігри.
Розвиток креативного мислення учнів початкових класів через
використання ігрових завдань та інтерактивних технологій
Кошелюк Леся Павлівна Розвиток креативного мислення учнів початкових класів через використання ігрових завдань та інтерактивних технологій.
Запропонована інформація має на меті ознайомити з досвідом запровадження креативних технологій навчання в початковій школі.
Творчі завдання на розвиток креативного мислення молодших школярів на уроках математики……………………4-8
1. Загадки..................................................................9-12
2. Задачі - жарти…………………………………..13-15
3. Задачі на кмітливість…………………………..16-17
3. Задачі - головоломки……………………………17-26
4. Задачі з логічним навантаженням……………..27-28
5. Дидактичні ігри………………………………….29-36
6. Література………………………………………. -37
Творчі завдання на розвиток креативного мислення молодших школярів на уроках математики.
Сьогодення педагогічної науки вимагає реалізації нових підходів до навчання та виховання дітей молодшого шкільного віку, оскільки на сучасному етапі розвитку суспільства і педагогічної думки підвищуються вимоги до рівня інтелектуального розвитку школярів. У курсі математики початкової школи учні вивчають розділ «Величини», який тісно пов’язаний з практичною діяльністю людства. У зв’язку з вимірюванням величин розширюється і засвоюються поняття про число. В основі методики вивчення величин лежить практична діяльність учнів, пов’язана з оволодінням навичками вимірювання таких величин, як довжина відрізка, площа фігури, температура, маса і об’єм тіла, час. Перераховані величини, передбачені програмою початкової школи, є основними. Крім них передбачені також і деякі похідні величини: швидкість руху тіла, вартість.
При вивченні величин в учнів виникають певні труднощі. Вони пов’язані з нерозумінням різниці між поняттям «число» і «величина» і тим зв’язком, який між ним існує. Учні часто плутають такі поняття як «відрізок» і «довжина відрізка», «прямокутник»
і «площа прямокутника». Зустрічаються труднощі й іншого порядку: учні часто припускаються помилки при засвоєнні таблиці мір довжини. Назви лінійних і квадратних мір схожості: «метр» – «квадратний метр», а співвідношення між одиницями вимірювання різні – 1 м = 100 см, 1 кв. м = 10000 кв. см.
Заслуговує на увагу і той факт, що в житті учні частіше зустрічаються з лінійними вимірюваннями предметів, а з вимірюванням площі значно рідше. Це говорить про те, що досвід, на основі якого формується у дітей уявлення про площу і квадратні міри, досить малий, або зовсім відсутній.
Питання вивчення величин в початкових класах є одним з актуальних на сьогоднішній день.
Ще К.Д. Ушинський підкреслював, що «… як тільки стане можливим, треба дати дітям аршин, сажень, терези, дрібні монети. Нехай учні міряють, зважують, лічать. Це пожвавлює навчання, подобається дітям і закріплює їх навички у лічбі». Використання творчих вправ якнайкраще розвиває у дітей творче мислення, інтерес до навчання, до творчої діяльності. Треба лише вдало добирати математичні завдання, щоб вони викликали цікавість у молодших школярів. Адже пробудити інтерес до математики, навчати школярів творчо мислити - це найголовніша мета, до якої прагне вчитель у зв’язку з завданням підвищення рівня процесу навчання математики. Цьому сприяють:
Для вирішення цих завдань доцільно використати різноманітні творчі вправи, запитання, цікаві задачі, логічні вправи, задачі, головоломки, задачі-жарти, дидактичні ігри, загадки, ребуси, які в свою чергу передбачають:
Оскільки мова йде про цікаві вправи для розвитку творчого мислення до вивчення величин у початкових класах, то для пожвавлення і підтримання інтересу до завдань, останні повинні задовольняти наступним умовам:
систематизації знань учнів;
Тільки за таких умов можна досягти високої якості кінцевих результатів, запобігти відставанню слабко встигаючих і забезпечити розвиток творчого мислення усіх учнів відповідно до їх навчальних можливостей. Використання творчих вправ урізноманітнює проведення уроків математики.
Загадки.
Загадки розвивають кмітливість, інтригують дітей та стимулюють їхню фантазію. Відгадування загадок розвиває уміння зіставляти, порівнювати предмети та явища, дають багато можливостей для мовного розвитку дітей, прилучення їх до словесної мовної творчості, збагачують уявлення про навколишній світ.
▪ Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає. (Час)
▪ Ніг не маю, а ходжу,
Рота не маю, а скажу,
Коли обідати, а коли спати,
Коли роботу починати.(Годинник)
▪ Що то за гість,
Що темряву їсть?(День)
▪ Прийшла чорна корова.
Весь світ зборола. (Ніч)
▪ Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)
▪ Що було вчора і буде завтра? (День)
▪ Сіла дівчина спочити
На краю села,
Розчесала довгі коси,
Чорні, мов смола – В них засяяли Зорини.
Як же звати цю дівчину?
Он підказує нам сич:
- Чорні коси чеше …(Ніч)
▪ День прибуває, а він убуває. (Відривний календар) ▪ Він ніякий не пустун,
Цей веселий цокотун.
Він невтомно цокотить,
Справно час нам сповістить.(Годинник)
Він добрий друг усіх людей,
Не спить у свята й будень.
Він вдень іде, вночі іде,
А як попросиш – збудить. (Годинник)
▪ Іде років двісті,
Не стоїть на місці,
Лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник)
▪ Що може в один і той же час стояти, висіти,
Ходити, лежати і казати правду? (Годинник)
▪ Таким грубеньким і серйозним
Він починає Новий рік,
Та худне швидко із днем кожним,
Дивись – змарнів і зовсім зник. (Календар)
▪ Хоч не кленок і не дубок – Листочків понад триста.
Та з кожним днем втрачає листок,
За рік зірвемо геть чисто.
І вже новий собі беремо.
Звемо його… (Календарем)
▪ Встане – в метр висотою,
Сяде – в метр шириною;
Я уже розгадку дав,
Та ніхто не відгадав. (Метр)
▪ Дві сестри ідуть-ідуть
І ніколи не зійдуться. (Стрілки годинника)
▪ В одної матері чотири дочки,
А в кожної дочки – п'ятнадцять синочків.
▪ Триста шістдесят п’ять чайок,
П’ятдесят два орли,
Дванадцять голубів, одне яйце знесли. (Дні тижня)
▪ Три сестри й три брати
З праці йдуть до хати.
Їх сестриця сьома Зустрічає вдома. Кличе до світлиці їсти паляниці. (Дні тижня)
▪ Дванадцять братів один за одним ходять. Один одного не обходять. (Місяці року)
▪ Летів птах
На дванадцяти ногах
Та одне яйце зніс. (Місяці року, рік)
▪ Стоїть дуб, а на ньому дванадцять гілок,
А на кожній гілці по чотири гнізда,
А в кожному гнізді по сім пташенят,
А кожне пташеня зносить по двадцять чотири
яйця,
А в кожному яйці по шістдесят жовтків.
(Рік, місяць, тиждень, день, година, хвилина)
▪ В книжці шість листків простих,
А сьомий золотий.(Тиждень, дні тижня)
▪ Біжить, не оглядається. (Час)
▪ Що біжить без відпочину,
Не стає ні на хвилину,
Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає? (Час)
▪ Без ніг, а по всій країні ходять.(Гроші)
Задачі-жарти.
Це цікаві ігрові задачі з математичним змістом. Для їх розв'язання потрібно більше винахідливості, кмітливості, почуття гумору, ніж вміння виконувати обчислювальні дії (тобто певні знання математики), хоча в більшості з них повністю витримана зовнішня форма арифметичних задач: дано умову, є числові дані й запитання. Побудова, зміст, запитання в цих задачах незвичні. Вони лише побічно нагадують математичну задачу. Суть задачі, тобто основне, завдяки чому можна здогадатися про розв'язок, дати відповідь, замасковано зовнішніми, другорядними умовами. Для правильного їх розв'язання не вимагається виконати арифметичні дії, вони базуються на здогадці, кмітливості. Дітям шкільного віку доступні задачі-жарти як один з видів математичних розваг. Вони є корисним засобом розвитку у дітей логічного мислення, вміння проводити аналіз і синтез, узагальнювати, абстрагувати, порівнювати, зіставляти і конкретизувати, розкриваючи зв'язки, що існують між явищами. Це питання нерозривно пов'язане з розвитком пізнавальних здібностей та інтересів, з певним емоційним ставленням до пізнаваного об'єкту, явища. У процесі роботи над цим видом задач відбувається розвиток правильної, точної, лаконічної математичної мови, а це також одне з важливих завдань формування елементарних математичних уявлень у дітей шкільного віку. Можна використовувати на кожному етапі уроку.
Обчислити площу квадрата. (У квадрата всі сторони рівні).
ЗАДАЧІ НА КМІТЛИВІСТЬ ДЛЯ УЧНІВ 1- 4 КЛАСІВ
1. а) Скільки одержимо, якщо додамо найбільше однозначне число з найменшим однозначним натуральним числом?
б) Скільки одержимо, якщо додамо найбільше двозначне число і найменше однозначне число?
2. На скільки одиниць більше найбільше двохзначне число, чим більше однозначне число?
3. а) В рамках двадцяти назвати число, в якому число одиниць на 7 більше, ніж його десятків. (Відповідь: 18).
б) Написати двозначне число, в якому число десятків на 9 більше числа одиниць. (Відповідь: 90).
4. Використовуючи 2 картки з цифрами 1 і 7, виразити найбільше і найменше двохзначне число. (Відповідь: 17 і 71).
5. Я провів у бабусі понеділок, вівторок, середу і четвер, а моя сестра в цю ж неділю - середу, четвер, п'ятницю і суботу. Скільки всього днів ми гостювали у бабусі? (Відповідь: 6 днів).
6. Як скласти два квадрати із 7 однакових паличок?
7. Мама купила мені 4 стрічки червоного і блакитного кольору. Червоних стрічок було більше ніж блакитних. Скільки стрічок кожного кольору купила мама?
8. У літні канікули Сергійко побував в Києві, Луцьку, Каневі, а його сестра Оленка - в Бресті, Каневі, Львові. В яких містах побували діти? В яких містах були і Сергійко і Оленка?
9. Яке найменше число однакових паличок потрібно взяти, щоб за допомогою їх скласти 3 квадрати? (Відповідь: 10 паличок).
10. В нашому класі всього 42 учнівських місць. Спочатку навчального року у нас було 19 хлопчиків і 18 дівчаток, а потім до нас прийшли ще 4 дівчинки. Чи вистачить учнівських міст для всіх учнів нашого класу?
11. Складіть за умовою задачі вираз і знайдіть його значення: Пєтя нижчий Колі на 19 см, а Коля вищий Віті на 11 см. Зріст Віті 132 см. Який зріст Пєті?
12. Як з допомогою 5 одиниць і одного знаку дії написати число 100? (Відповідь: 111-11=100).
Задачі-головоломки.
Задачі-головоломки корисні для виховання кмітливості, активізації пізнавальної діяльності учнів. Розв’язуючи їх, діти навчаються критично сприймати умову задачі, ілюструвати її.
користуючись банками місткістю 3 л і 5 л?
буханка? (1 кг)
650г. Як за допомогою цих пакетів відсипати 1 кг цукру? (650х2 – 300)
15 років вік доньки й сина дорівнюватиме віку батька? (10р.)
зерна з’їдять 10 курей за 10 днів? (1 пуд)
18.У мішку 100 кг зерна. Як поділити це зерно на дві частини, щоб у одній було на 20 кг більше, ніж у другій? (40 кг і 60 кг).
До теми «Одиниці вимірювання часу».
1. Скільки місяців у році містять 30 днів?
2. Скільки місяців у році містять 31 день?
ви пішли у перший клас?
До теми «Одиниці вимірювання довжини».
До теми «Одиниці вимірювання маси».
9. На одній шальці терезів лежить цеглина, а на другій – половина такої цеглини і дві гирі – 1 кг і 500г. Терези зрівноважені. Знайти масу цеглини.
10. Круг сиру важить 1200 г. На сніданок з’їли 1/3 сиру, на вечерю – 1/10 решти. Скільки сиру з’їли на вечерю?
До теми «Одиниці вимірювання часу».
3.Якого місяця народився Микола, якщо точно через півроку після свого дня народження він скаже: «Два місяці тому ми святкували День космонавтики». Знайди правильну відповідь серед поданих назв місяців: квітень, червень, листопад, грудень, січень.
До теми «Одиниці вимірювання довжини».
У скільки разів площа другого прямокутника більша від площі першого?
До теми «Одиниці вимірювання площі».
3. Домовик Кузя прибирав кімнату прямокутної форми. Її довжина 12 см, ширина 6 см. Для зручності він поділив кімнату на 2 квадрати. Знайти площу одного з них.
Задачі з логічним навантаженням.
Задачі з логічним навантаженням сприяють розвитку творчих здібностей учнів, готують їх до навчання в старших класах, корисні для використання на уроках, і під час проведення математичних змагань, олімпіад, і для організації диференційованої домашньої роботи школярів.
ЛОГІЧНІ ВПРАВИ
1. Яка з даних фігур (трикутник, квадрат, коло) "зайва" (відрізняється від решти)? Чим вона відрізняється? (Відповідь: третя фігура "зайва".)
2. Чим відрізняються зображені ряди? А) 1 3 5 7 9 11 13... Б)2 4 6 78 10
3. Як розрізати фігуру на 2 частини, щоб із них можна було скласти прямокутник?
4. В сумці у мами знаходяться яблука, лимони і апельсини, всього 10 штук. Скільки в сумці окремо яблук, лимонів і апельсинів, якщо кількість яблук на 7 більше, ніж лимонів? (Відповідь: 8 яблук, 1 лимон, 1 апельсин).
5. На гілці сиділо 5 синиць і 7 горобців. 6 пташок полетіло. Чи полетів хоча один горобець? (Відповідь: так, полетів, тому що синичок всього 5, і якщо всі вони полетіли, то тоді серед пташок, які полетіли був горобець).
6. Що більше - 5 одиниць другого розряду чи 8 одиниць першого розряду?
7. Дідові 64 роки, його синові 40 років, а онукові – 12. Через скільки років вік діда дорівнюватиме сумі років сина й онука?
(Через 12 років)
8. Периметр земельної ділянки прямокутної форми дорівнює 900м, а ширина її на 44 м менша, ніж довжина. Знайти ширину і довжину ділянки. (203м, 247м)
9. Є 50 монет по 10 к. і 25 к. загальною вартістю 9 грн.50 к. Скільки окремо монет по 10 к. і 25 к.? (20м., 30м.)
10. Сергій на запитання, скільки йому років, відповів, що йому разом з Петриком тепер 36 років, а 6 років тому він був старший за Петрика утричі. Скільки років Сергієві тепер?
(24р.)
11. Батькові 46 років, а синові – 10. Через скільки років батько буде втричі старший за сина ? (Через 8 років)
12. Галині і Олені разом 26 років, а 3 роки тому Олена була старша від Галини в 4 рази. Скільки років Галині тепер? (19р.)
13. Марії і Олені разом 16 років, а через 4 роки Олена буде втричі старша за Марію. Скільки років кожній дівчині тепер? (2р., 14 р.)
14. Дідусеві 53 роки, а онукові – 3. Через скільки років дідусь буде в 6 разів старший за онука? ( Через 7 років)
Дидактичні ігри.
Відомо, що будь-які знання через гру засвоюються у 4-5 разів швидше, ніж у звичайному навчанні. Гра дає змогу легко привернути увагу дітей і тривалий час підтримувати в них інтерес до тих важливих і складних завдань, на яких у звичайних умовах зосередити їхню увагу не завжди вдається. Такі ігри спонукають дітей змалку міркувати самостійно, використовувати свою кмітливість, вміння уявити ситуацію і нестандартно її розв’язати.
Що трапиться, якщо…
Учитель задає питання, а учні повинні назвати наслідки якоїсь події. Орієнтовні питання до гри:
Що буде, якщо зникнуть годинники?
Що буде, якщо не стане календаря?
Що буде, якщо увесь транспорт рухатиметься з однаковою швидкістю?
Що буде, якщо в світі існуватиме одна міра довжини?
Уяви себе.
Учитель пропонує учням уявити себе на місці якогось предмета:
будильника, секундоміра, метра, гривні. Учні «перевтілюючись» в образ, дають відповіді на такі питання:
Знайди нове призначення.
Дітям пропонують знайти нове призначення для знайомих предметів. До уваги беруться найфантастичніші пропозиції: сантиметрова стрічка. (можливі відповіді дітей: скакалка, предмет для викладення візерунка…)
Що забули назвати?
Учитель кладе перед дитиною на стіл картки з написами одиниць вимірювання величин, забувши в переліку згадати про одну з них. Дитина повинна сказати, що саме забули назвати.
Подібно до цього можна попросити дитину відновити ряд із 5-7 слів, не пов'язаних між собою одиниць вимірювання. Другого разу ряд читається не повністю, одне зі слів опускається. Дитина повинна відновити пропущене слово (а надалі і його місце в ряду).
Перетворення.
Учням називають одну з одиниць вимірювання і пропонують виконати перетворення з більших у менші.
Доторкнися до …
Учням пропонується у класі доторкнутися до тих предметів, масу яких вимірюють у грамах, кілограмах або довжину вимірюють у міліметрах, сантиметрах, дециметрах, метрах.
Я знаю …
Учням пропонується назвати одиниці вимірювання величин зі словами: «Я знаю 5 одиниць вимірювання часу: 1 -…, 2 - … (маси, довжини, площі).
Добре-погано.
Вчитель знайомить дітей з якимось явищем (предметом, поняттям, образом), наприклад день (ніч), і просить відповісти на запитання: «Що хорошого, коли у нас день (ніч)?» Діти висловлюють свою думку. Наступне запитання: «А що поганого, коли у нас ніч (день)?»
Навіщо і чому?
Вчитель ставить запитання, а дитина повинна на нього логічно відповісти. Запитання мають бути трьох видів:
3) на прийняття рішення та планування власних дій.
Запитання першого типу:
Запитання другого типу:
Запитання третього типу:
Проклади маршрут.
На дошці записані приклади з іменованими числами в довільному порядку (18 км + 21 км; 42 км + 43 км; 44км -22 км; 26 км – 15 км; 56 км – 34 км). На старті літачок. Діти повинні обчислити приклади, а потім стрілочками прокласти маршрут, починаючи з найменшої відповіді до найбільшої і навпаки. Аналогічно можна використати кораблик, автомобіль чи автобус.
На яку годину призначено збір?
Командир однієї футбольної команди вирішив призначити час її збору за допомогою гри. Час засекретив, записавши на картках, і запропонував самим здогадатися про час збору. Діти повинні простежити за зміною чисел, записаних на картках. Починаючи з числа 5 за годинниковою стрілкою знайти число, за допомогою якого змінюються всі числа. Воно і означає час збору команд.
5 14 23 32 41
Чого не вистачає?
Вчитель називає дві одиниці вимірювання величин, а учні повинні назвати ті, які знаходяться між ними. Наприклад, учитель каже: 1 мм, 1 дм. Учні називають 1 см.
ІГРИ
Гра "Один, два, не зіб'юсь"
Виходять учасники. По черзі рахують, починаючи з 1, а замість числа, кратного 3, говорять "не зіб'юсь". Переможцем буде той, хто назве більше натуральне число. Наприклад: один, два не зіб'юсь, чотири, п'ять, не зіб'юсь, сім, вісім, не зіб'юсь .
Гра "Виграй приз".
Потрібно із зав'язаними очима зрізати приз. Якщо учасник, який зрізав приз, дасть правильну відповідь на математичне запитання, прив'язане до цього призу, він забирає цей приз.
Гра "Весела рибалка"
На підлозі класу обводять контури озера, в яке поміщають рибок. До рибки скріпкою прикріплюються завдання. Учасник бере вудочку. (На кінці ліски - магніт). І ловить рибку. Давши правильну відповідь на запитання - забирає рибку.
Гра "Хто швидше порахує до 25"
На дошці дві однакові таблиці з числами від 1 до 25. хто з учнів першим закінчить рахунок, той переміг.
Гра "Не зіб'юсь".
Капітани по черзі роблять по 10 кроків і на кожному кроці називають: приклади на додавання; приклади на віднімання.
Гра "Футбол".
На дошці намальовані футбольні ворота, м'ячі з прикладами. Роль воротаря виконує певна цифра. Суддя - учень з кращих обчислювачів. Діти обчислюють приклади на м'ячиках. Якщо вибрали такий приклад, що відповідь співпадає з цифрою - воротарем, гол вважається забитим.
Гра "Хто чим пообідає?"
Зайчик із різними цифрами: перед ним малюнки капусти, моркви, буряків, яблук із написаними прикладами. Знайти відповіді до прикладів.
ЗАГАДКИ
1. Одна нога і шапка, а голови нема. Що це таке? (Гриб).
2. Штучка - одноручка, носик стальний, а хвостик лляний. Що це? (Голка).
3. Під двома дугами два яблука з кругами. Що це? (Брови і очі).
4. Коли сухо - клинок, коли мокро - блинець. Одна нога і та без чобота. Що це? (Парасолька).
5. Дві вони кленові, підошви - двохметрові. На них поставиш дві ноги - і по глибокому снігу біжи. (Лижі).
6. Під дахом чотири ноги, на даху суп та ложки. Що це таке? (Стіл).
7. Два брошка, чотири вушка. Що це таке? (Подушка).
8. Шестинога на стелі, а восьминогий жде її в кутку. Що це? (Муха і павук).
9. П'ять хатин, а хід один? Що це? (Рукавичка).
10. Шість ніг без копит, ходить, та не стукає, літає, а не птах, може вверх ногами сидіти. (Муха).
11. Чотири ноги, сто голок несе, а шити не уміє. (Їжачок).
12. Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (Я сам).
13. Сімдесят одежинок та всі без застібок. (Капуста).
14. Є, діти, у мене два срібних коня. Їду зразу ж на обох! Що за коні у мене? (Коньки).
15. Хто за рік чотири рази перевдягається? (Земля).
16. Сидить баба у сто шуб вдягнута. Хто її роздягає, той сльози проливає.
Список використаної літератури
1. Досяк І. М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1 – 4 класи. – Х.: Основа, 2007. – 160 с.
2. Жиденко Н. І. Розвиток логічного мислення учнів початкових класів на позакласних заняттях із математики «Початкове навчання та виховання.» – 2004. - № 13. С. 2 – 8.
3. Козак Т.П. Урок математики з використанням інноваційних технологій // Початкове навчання та виховання. – 2006. - № 6.
4. Комар О. Інтерактивні технології – технології співпраці // Початкова школа. – 2004. - № 9. – С. 5 – 7.
5. Сухарєва Л. С. Сучасний урок у початковій школі.
6 .Нестандартні уроки математики у 1 – 4 класах. – Х.: Основа, 2005. – 192 с.
.