Розвиток критичного мислення на уроках біології

Про матеріал

Вправи, шо розвивають критичне мислення на уроках біології з теоретичним описом. Матеріал було представлено на семінарі-практикумі вчителів біології, що викладають за Новим Держстандартом.

Перегляд файлу

 

РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

Інтерес до технології критичного мислення як освітньої інновації з’явився в Україні близько десяти років тому. Натомість в освіті США та Канади цей напрям сучасного навчання розвивається вже майже півстоліття. Критичне мислення починається як перехід від навчання, орієнтованого переважно на запам’ятовування, до навчання, спрямованого на розвиток самостійного свідомого мислення учнів. Стратегія розвитку критичного мислення учнів була розроблена бразильським педагогом-гуманістом Паулом Фрейре й викладена в його роботі «Педагогіка пригноблених», яка побачила світ у 1970 році.

Теорія освіти П. Фрейре базується на твердому переконанні, що будь-яка людина здатна критично усвідомлювати реальність свого особистого і соціального життя, виявляючи його суперечності, перетворювати цю реальність шляхом практичних дій. Поняття «пробудження свідомості» означає всезростаюче об’єктивне і критичне усвідомлення реальності, яке оточує нас, з метою її зміни. Критичне мислення – це складний процес, що починається із залучення інформації, її критичного осмислення і закінчується прийняттям обґрунтованих рішень.

Процес розвитку критичного мислення складається з таких етапів:

  • сприймання інформації;
  • аналіз висновків з інформації;
  • зіставлення висновків з протилежними точками зору;
  • розробка системи доказів на користь відповідної точки зору;
  • прийняття рішення, яке ґрунтується на доказах.

Відмінністю уроків розвитку критичного мислення учнів є те, що навчальний процес здійснюється шляхом інтерактивної взаємодії між ними. Між учасниками навчальної взаємодії відбувається не тільки діалог, а й полілог, коли кожний може взяти участь в обговорені, послухати думку іншого, спробувати довести власні міркування і бути почутим. Роль вчителя на уроці полягає у наданні своєчасної допомоги і керуванні навчальною діяльністю школярів.

Метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо".

Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять.

 

На уроці з вивчення будови і функцій шлунку розглядається достатньо складне питання нейрогуморальної регуляції шлункового соковиділення. Учням пропонується текст про гуморальну регуляцію виділення шлункового соку, який зачитує педагог. Послідовність роботи з текстом така:

  1. Учитель просить учнів бути уважними. Під час першого читання тексту учні повинні записати: які гормони названі у тексті і скільки разів.
  2. Обговорення результатів роботи. (4 рази гастрин; 1 раз ентерогастрин)
  3. Учитель вдруге читає текст. Учні повинні записати, де і коли виробляються гормони.
  4. Обговорення результатів роботи. (В пілоричній частині шлунку: гастрин під впливом шлункового соку, ентерогастрин – через деякий час після гастрину)
  5. Учитель втретє читає текст. Учні повинні записати з якою метою виробляються гормони. (З метою збудження залоз шлунку і вироблення секретів ними).
  6. Після записаних ключових слів, вчитель просить скласти з них речення і записати в зошиті. Окремими учнями зачитуються складені речення.
  7. В кінці роботи проводиться загальне обговорення результатів роботи.

 

ТЕКСТ

Регуляція секреції шлункового соку складається з 3-х фаз: першої нервової і двох наступних гуморальних.

Через деякий час після початку споживання їжі наступає друга фаза секреції шлункового соку – гуморальна. Вона обумовлена дією особливого гормону, який виробляється в пілоричній частині шлунку – гастрину. Гастрин виділяється в неактивній формі (прогастрин), якій під впливом шлункового соку та різних хімічних речовин, що знаходяться в шлунку, перетворюється у активну форму. Гастрин всмоктується у кров, з якою підходить до залоз шлунку і збуджує їх секрецію. Так само діє інший гормон – ентерогастрин, який починає вироблятись через деякий час після гастрину.

Після того, як шлунок звільнеться від їжі, гормони гастрон  і ентерогастрон припиняють секрецію соковиділення шлунком.

 

Метод "Складаємо таблицю – шифруємо - розшифровуємо".

Мета: формування вміння складати узагальнені та систематизовані таблиці з конкретної теми, розробляти на їх основі логікони (табличні загадки)[1].

Учитель просить переглянути тему "Тканини" і заповнити в зошиті або на листку паперу таблицю:

 

тканина

клітини

міжклітинна речовина

різновиди

функція

епітеліальна

 

 

 

 

сполучна

 

 

 

 

м’язова

 

 

 

 

нервова

 

 

 

 

На основі заповненої таблиці учням пропонується створити зашифровану таблицю для своїх товаришів по класу. При цьому назви колонок необхідно залишити незмінними, а порядок строк можна змінювати.

 

 

 

 

 

Наприклад, таблиця буде мати такий вигляд:

тканина

 

 

 

 

 

 

 

 

гладенька, посмугована

 

епітеліальна

щільно прилягають одна до одної

 

 

 

 

проведення імпульсу

 

 

проведення імпульсу

 

 

тверда, рідка, пухка

 

 

Щоб таблиця набула вигляду логікону, першу строку вилучають:

 

 

 

гладенька, посмугована

 

епітеліальна

щільно прилягають одна до одної

 

 

 

 

проведення імпульсу

 

 

проведення імпульсу

 

 

тверда, рідка, пухка

 

 

Групи обмінюються таблицями і заповнюють пропущені місця. Після виконання завдання передають його наступній групі для аналізу правильності виконання. Після того, як групи перевірили правильність виконання завдання, вони передають його наступній групі, яка звіряє заповнену таблицю із власним екземпляром. Результати роботи колективно обговорюються: Чи співпали думки груп щодо заповнення таблиці? Чому?

Метод "Кола знання"

Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів

Групи отримали завдання створити "Кола знання" до терміну "еритроцит". В центрі листка паперу записується дане ключове слово «еритроцит» і обводиться колом.

Назовні по першому колу записується 3-6 якісних ознаки еритроцитів, що є відповіддю на питання «Які? Який?». Наприклад, "без’ядерний", "червоний", "дископодібний". (Загалом ознак може бути до 12). Якісні ознаки обводяться знову колом.

В наступному колі до кожної якісної ознаки ставиться питання «Чому?»,записується термін і до слова проводиться з’єднувальна лінія. Наприклад, "червоні – містять гемоглобін", "без’ядерний – щоб більше не ділитись" і т.д. Пояснення знову обводяться колом.

ЩО?

Предмет, об’єкт, термін, явище, що потребує пояснення

ЯКА? ЯКИЙ? ЯКЕ?

Якісні характеристики предмета, об’єкта, терміна, явища

ЧОМУ?

Пояснення причини, яка обумовлює якісні характеристики

ДЛЯ ЧОГО?

Пояснення основного призначення предмета за даною якісною характеристикою

В зовнішньому колі записуються подальші пояснення терміну, з поясненням призначення. Наприклад, "червоні – містять гемоглобін – переносити кисень" і т.д.[2]

Наведемо приклад кіл за однією ознакою:

Метод: Ложка дьогтю в діжці з медом.

Мета:  активізація пізнавального інтересу.

 Тема: «Птахи» Теплокровність – пргоресивна риса.  - При вивченні теми ссавці ми говоримо, що вони поширені по всій, земній кулі, є космополітами, запитання чи є недоліки в теплокровності.

Порівнюємо двох хижаків: лев та крокодил.

Підтримка постійної температури тіла потребує постійного надходження органічних речовин холоднокровні використовують енергію лише для роботи м’язів.

Метод: Оперуємо предметами.

Мета: розвиток нетрадиційного, креативного мислення.

Аркуш паперу. Великий мозок ссавців має борозни та звивини, які збільшують поверхню мозку. На прикладі аркушу паперу продемонструйте користь звивин.(значення ворсинок кишечнику, будова внутрішньої мембрани мітохондрій).

Тема: «опорно-рухова система» . За допомогою аркуша паперу та підручника продемонструйте міцність трубчастих кісток.

Метод «Аналогія»

Мета: розвиток уяви, логічного мислення.

Тема «Молюски».

Пропонуємо предмети побуту людини, знайдіть аналогію з особливостями будови та процесів життєдіяльності молюсків.

 

 


 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Перемагає той, хто йде попереду. Розвиток критичного мислення на уроках біології

Номер слайду 2

Процес розвитку критичного мислення - складається з таких етапів: - сприймання інформації;- аналіз висновків з інформації;- зіставлення висновків з протилежними точками зору;- розробка системи доказів на користь відповідної точки зору;- прийняття рішення, яке ґрунтується на доказах.

Номер слайду 3

Вчитель повинен вміти сприймати помилки дітей як один з важливіших компонентів їх розвитку. На помилках діти вчаться не допускати їх в майбутньому, адже всім відома народна мудрість, що не помиляється той, хто нічого не робить. Завдання вчителя – спрямувати думку дитини в потрібному напрямку, підштовхнути мислити і не боятися робити помилки. Помилки будуть завжди!

Номер слайду 4

Метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо". Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять. Тема уроку «Травлення в шлунку. Нейрогуморальна регуляція виділення шлункового соку» Під час першого читання тексту учні повинні записати: які гормони названі у тексті і скільки разів. Під час другого читання повинні записати, де і коли виробляються гормони. Під час третього читання записати з якою метою виробляються гормони.

Номер слайду 5

Метод: "Складаємо таблицю – шифруємо - розшифровуємо". Мета: формування вміння складати узагальнені та систематизовані таблиці з конкретної теми, розробляти на їх основі логікони (табличні загадки). Як стверджував Конфуцій - «Вчитися і не розмірковувати – даремно витрачати час». Не кожному вдається знайти зайву інформацію, й того складніше – інформацію, яка викликає сумніви. Для цього потрібні не тільки знання, а й вміння розмірковувати.

Номер слайду 6

Тема уроку «Тканини» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}тканинаклітиниміжклітинна речовинарізновидифункціяепітеліальна    сполучна    м’язова    нервова    Заповнити на листку паперу таблицю:

Номер слайду 7

Метод "Кола знання" Мета: формування аналітико-синтетичного мислення учнів{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЩО?Предмет, об’єкт, термін, явище, що потребує пояснення. ЯКА? ЯКИЙ? ЯКЕ?Якісні характеристики предмета, об’єкта, терміна, явища. ЧОМУ?Пояснення причини, яка обумовлює якісні характеристики. ДЛЯ ЧОГО?Пояснення основного призначення предмета за даною якісною характеристикою. Тема: Клітини крові. Мета: вивчення будови та властивостей еритроцита.

Номер слайду 8

Метод: Ложка дьогтю в діжці з медом. Мета: активізація пізнавального інтересу. Тема: «Ссавці» Теплокровність – пргоресивна риса. Ссавці поширені по всій, земній кулі, є космополітами. Запитання: чи є недоліки в теплокровності?

Номер слайду 9

Лев. Хижак. Дорослому самцю необхідно щодня 7 кг м’яса. Крокодил. Хижак. Може жити без харчування завдяки запасам жиру 1-1,5 роки

Номер слайду 10

Найгірший ворог для учнів – сам педагог. Під час уроку вчитель нерідко поспішає і відповідає на поставлені питання сам, економлячи час – допомагає учневі знайти відповідь. Це тільки шкодить дитині. Свого часу Авраам Лінкольн зауважив, що неможливо допомогти людині, роблячи за неї те, що вона повинна і може зробити сама.

Номер слайду 11

Метод: Оперуємо предметами. Мета: розвиток нетрадиційного, креативного мислення.

Номер слайду 12

Метод «Аналогія»Мета: розвиток уяви, логічного мислення. Тема «Молюски».

Номер слайду 13

zip
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
3 березня 2018
Переглядів
5784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку