Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти, молоді, спорту, культури та туризму
Швайківської сільської ради
Бердичівського району Житомирської області
Навчально-методичний посібник:
РОЗВИТОК М'ЯКИХ НАВИЧОК УЧНІВ
ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ
Г.СКОВОРОДИ У 9 КЛАСІ
Автор посібника: Білан Ірина Степанівна, учитель української мови та
літератури
Швайківського ліцею
Схвалено педагогічною радою Швайківського ліцею Швайківської сільської ради Бердичівського району Житомирської області
(протокол№6 від 04.12.2023 року)
Укладач:
Білан Ірина Степанівна, учитель української мови та літератури Швайківського ліцею
Рецензент:
Куцак Катерина Миколаївна, учитель етики Швайківського ліцею,
учитель-методист
У практичному посібнику представлені матеріали щодо розвитку м'яких навичок учнів під час вивчення творчості Г.Сковороди у 9 класі. Особлива увага акцентується на розвитку емоційного інтелекту, креативності та оригінальності, критичного мислення і вміння опрацьовувати інформацію, розвитку комунікативних навичок. У розробці враховано досягнення психолого-педагогічної науки як основи практичної діяльності педагога, який прагне зробити урок української літератури сучасним, особистісно зорієнтованим і допоможе колегам створити в процесі освітньої діяльності атмосферу, що стимулює творчий процес пізнання, розвиває гнучкість мислення, вміння співпрацювати в команді.
Робота може становити інтерес для вчителів української літератури, які прагнуть формувати в учнів потребу в самореалізації та творчому саморозвитку.
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………………………...4
ОСНОВНА ЧАСТИНА……………………………………………………….................6
Розвиток емоційного інтелекту………………………………………....………………6
Розвиток креативності та оригінальності………………………………..…......11
Розвиток критичного мислення і вміння опрацьовувати інформацію……....16
Розвиток комунікативних навичок.................................................................…21
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………….....……….………......27
Які навички розрізняють у 21 столітті?
Hard skills або тверді навички: вузькоспеціалізовані, які діють у сталих умовах і в межах однієї професії.
Digital skills або цифрові навички: компетенції й уміння, що дозволяють людям використовувати електронні інструменти й сервіси для роботи, освіти, професійного та особистісного розвитку і просто в повсякденному житті. Soft skills або м’які навички: передбачають високі комунікаційні здібності та самоорганізацію, вміння довгострокового планування, командну роботу.
Які навички важливі для успіху у будь-якій професії та для життя загалом?
М'які навички - універсальні та допомагають досягти успіху в будь-якій професії. Дослідники з Гарварду та Стенфорду запевняють, що на 85 % професійний успіх залежить саме від soft skills. М'які навички допоможуть почуватися впевненіше, швидко знаходити спільну мову з будь-ким і досягати цілей у кризові періоди.
Які навички відносять до м'яких?
Короткий soft skills перелік: комунікативні навички, критичне мислення, креативність та оригінальність, лідерські якості, емоційний інтелект, позитивне мислення, уміння працювати в команді, самоорганізація Які навички важливі для успіху завтра?
На Всесвітньому економічному форумі "Майбутні робочі місця — 2025" зроблено прогноз навичок, які будуть користуватися попитом у 2025 році, а саме:
- креативність, оригінальність та ініціативність;
- аналітичне мислення та інноваційність;
- активне навчання і стратегії навчання;
- комплексне розв’язання проблем;
- критичне мислення й аналіз;
- лідерство і соціальна включеність (впливовість);
- технології: використання, моніторинг і контроль
Як бачимо, перелік складається переважно з м'яких навичок. Тож розглянемо, як можна розвивати в учнів емоційний інтелект, креативність та оригінальність, критичне мислення і вміння опрацьовувати інформацію, комунікативні навички, вивчаючи творчість Г.Сковороди у 9 класі. Тема:"Розвиток м'яких навичок учнів під час вивчення творчості Г.Сковороди у 9 класі".
Мета: створення оптимальних умов освітнього процесу для розвитку м'яких навичок учнів.
Завдання:
- розвиток м'яких навичок учнів, реалізація їх природних компетенцій; - розвиток емпатії, стресостійкості, вміння розпізнавати емоції та
керувати ними;
- створення в процесі освітньої діяльності атмосфери, що стимулює
творчий процес пізнання, розвиває гнучкість мислення, вміння співпрацювати в команді;
- сприяння виробленню критичного мислення, інтелектуальної недовірливості, вміння побачити потенційні проблеми, розрахувати можливі
варіанти;
- розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях
спілкування;
- активізація процесу самопізнання та самоактуалізації.
Пізнай себе.
Г.Сковорода
Емоційний інтелект (EQ - рівень емоційності) - це здатність людини орієнтуватися в емоційній сфері людського життя: здатність розуміти, усвідомлювати і управляти власними емоціями, своєю мотивацією, думками і поведінкою, регулювати свій емоційний стан, а також це вміння управляти емоційними станами інших людей, помічати їхні актуальні потреби, співпереживати і розвивати їхні сильні сторони.
Мета: вправа підвищує зацікавленість учнів, розвиває позитивну мотивацію, сприяє посиленню мислення за допомогою емоцій.
Форма роботи: колективна.
Час: 5 хвилин
Хід роботи: за предметом на столі або за слайдами здогадатися, про кого буде йти мова. Наприклад, можна використати кроссенс, артбук.
Артбук
Визнач письменника за 5 цікавими фактами
Мета: вправа дає змогу значно більше дізнатися про Г.Сковороду, про себе, сприяє розвитку взаємної поваги, побудові глибших, ніж дотепер, стосунків у колективі.
Форма роботи: у парах. Час: 7–10 хвилин
Хід роботи:
1. Учитель пропонує визначити список із 10 рис характеру, які притаманні людям 21 століття.
2. Потім учні із цього списку визначають риси, які є в обох у парі. 3. Учні мають знайти дві спільні риси, які, на їхню думку, є у них та у Г.Сковороди.
Мета: вправа дає змогу визначити зону комфорту дітей, розвиває розуміння, що пізнання нового, відкриття відбувається за умови, коли
потрібно вийти за зону комфорту Форма роботи: у малих групах. Час: 5 хвилин на початку уроку та 5 хвилин в кінці уроку
Хід роботи:
1. На початку уроку заповнюємо "зону комфорту": що нам відомо про
Г.Сковороду.
2. Визначаємо "зону не комфорту": очікувані результати.
3. В кінці уроку визначаємо, що пізнали нового. Проводимо рефлексію. Вправа сприяє розумінню, що клас є місцем, де діти отримають підтримку та виклик водночас. Така діяльність створює й розвиває взаємоповагу в класі.
Мета: вправа розвиває здатність сприймати та відчувати емоції героїв, визначати позицію автора, передавати емоції шляхом інсценізації тексту,
виражати власне емоційне ставлення до тексту Форма роботи: у малих групах.
Час: 20 хвилин
Хід роботи:
1. Висловити припущення щодо змісту за назвою твору "Бджола та Шершень". 2. Пояснити значення окремих фраз:
“Веселість серця – життя для людини”,
"...природжене діло є для неї найсолодша
втіха...",
"Що гірше, ніж купатися в достатку і смертельно каратися без
природженого діла?"
“Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним”.
3. Виразне читання у ролях або інсценізація байки.
4. «Побачити» автора: визначити позицію автора у байці.
Мета: вправа розвиває в учнів уміння самоаналізу, рефлексії, поваги до Г. Сковороди як особистості, розвиває здатність направляти свої емоції на допомогу розуму
Форма роботи:колективно (1,4), індивідуально (2,3)
Час: 10 хвилин
Хід роботи:
1. Обговорити колективно поради Г. Сковороди щодо самопізнання.
2. Назвати з афоризмів ті, які б кожен обрав би для себе.
3. Скласти свій чек-лист кроків до самопізнання.
4. Обговорення роботи.
Мета: вправа сприяє розвитку інтересу до людей, зацікавлення їхнім світоглядом, цінностями, життєвими правилами. Зосереджує свою увагу на тому, що є спільного між людьми, а не відмінного
Форма роботи: у малих групах.
Час: 10 хвилин
Хід роботи: учитель пропонує учням зануритися у світ письменника і дати відповіді на питання: - Що йому подобається? - Що не подобається? - Які його прагнення у житті? - Які в нього є досягнення? - Опишіть ситуацію, у якій Г. Сковорода досяг успіху.
- Опишіть ситуацію, у якій, вам здається, що йому було дуже важко. - Опишіть будь-які конкретні проблеми, які він мав. Як Григорій їх вирішував? А як би вирішили ви?
Мета: вправа сприяє розвитку емпатії, внутрішньої опори і любові до себе, чутливості і чуйності до своїх відчуттів і потреб. Форма роботи: колективно (1-3), індивідуально (4).
Час: 15хв Хід роботи:
1. Закінчитити вислів Г. Сковороди, висловивши власне бачення з досвіду.
2. Скласти колективно Дерево любові з висловлювань учнів
3. Обговорити афоризм Г.Сковороди: «Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю».
4. Написати есе за висловом Г.Сковороди
10 цікавих фактів про емоції та емоційний інтелект
1. Емоційний інтелект розвивається усе життя.
2. Емоції - найсильніший мотиватор: вони керують нашим бажанням вижити, розмножуватися і спілкуватися.
3. Мозку потрібно 6 секунд для того, щоб пройшла перша найсильніша хвиля емоцій.
4. Успіх лише на 20% залежить від IQ і на 70% – від розвиненого EQ.
5. Негативні емоції ми відчуваємо довше, ніж позитивні.
6. В стресі наш IQ знижується приблизно на 33 пункти.
7. Щоб вгамувати сильні емоції, потрібно просто їх назвати.
8. В українській мові є вираз «серцем відчуваю». Емоції впливають на нервову систему, яка контролює базові функції тіла, наприклад травлення, кровообіг, дихання.
9. Тільки 1% людей здатні повністю приховувати емоції від інших.
10. Любов - це не емоція. Якщо довго імітувати ту чи іншу емоцію, вас охоплять ці почуття по-справжньому.
На новий путівець шукай нові ноги.
Г.Сковорода
Чому креативність називають головною навичкою 21 століття? У сучасному світі дуже швидко відбувається автоматизація виробництва. Тому нам потрібно постійно змінюватися, перенавчатися, буди готовими до змін у мінливому світі, щоб залишатися конкурентоспроможними у професії та житті. І цьому сприяє креативність та оригінальність. Креативність (англ. create – створювати) – це творча діяльність, націлена на отримання результатів, які є оригінальними та цінними
Мета: вправа сприяє розвитку творчої компетентності учнів, широти кругозору учнівства, сумлінності, вміння співпрацювати
Форма роботи: у парах або малих групах Час:15-20 хвилин
Хід роботи:
1.Учитель пропонує учням розлянути марку та монету, випущені до річниці з дня народження Г.Сковороди. Пояснити їх символічність, обговорити дизайн.
2.Творче завдання: створити ескіз гугл-заставки до річниці Г.Сковороди, взявши за основу один із його афоризмів.
3. Організувати презентацію ескізу.
Мета: вправа сприяє розвитку творчої компетентності учнів, інформаційної компетентності, гнучкості мислення, вміння співпрацювати в команді.
Форма роботи: у малих групах.
Час: 25 хвилин
Хід роботи: уявити, що Сковорода – блогер 18 століття. Яким би був його блог?
1. Оберіть тему блогу: книгоблог, travel-блог тощо
2. Оберіть формат блогу: відеоблог, фотоблог тощо
3. Доберіть матеріал для блогу.
4. Презентація блогу.
Мета: вправа сприяє розвитку творчої уяви; вміння висловлювати власне ставлення до вивченої теми, оригінальне бачення порушеної на уроці
проблематики
Форма роботи: індивідуально в кінці уроку Час: 5 хвилин Хід роботи:
1.Учитель пропонує учням в кінці уроку написати твір-есе без дотримання граматичних та стилістичних правил. Рекомендація: швидко фіксувати думки щодо розглянутого на уроці матеріалу. Можна запропонувати такі теми для твору-п'ятихвилинки:
1. "Чи актуальна ідея «сродної праці»?"
2. "У саду творчості мандрівника"
3. "Якби Г.Сковорода жив у наш час..."
4. "Світ ловив мене, але не спіймав"
Мета: вправа сприяє розвитку креативності, інтуїції, вмінню систематизувати свої творчі ідеї, вмінню співпрацювати, формує
комунікативні навички Форма роботи: у трійках
Хід роботи: учням пропонується до дня народження Г. Сковороди організувати фестиваль. Кожен учень має побувати в одній із трьох ролей.
1. Мрійник. Потрібно записати усі ідеї, які з’являються. Чим більше ідей, навіть найхимерніших, тим краще.
2.Реаліст. Учням необхідно обрати одну ідею, яку вони бачать, як можна реалізувати. Окреслити шляхи реалізації цієї ідеї.
3.Критик. Він оцінює можливу небезпеку під час реалізації ідеї. Перевіряє задум на здійсненність.
Мета: вправа розвиває вміння вигадувати оригінальні ідеї та бачити альтернативні варіанти вирішення будь-якої проблемної ситуації.
Форма роботи: індивідуально, у парах, колективно
Час: 3 хвилини на кожному уроці упродовж вивчення творчості Г.Сковороди, 10 хвилин на підсумковому уроці. Хід роботи:
1. За домовленістю з учнями встановлюємо квоту ідей: щоуроку не менш ніж 3 ідеї для колажу "Непересічність особистості Г. Сковороди" 2. Учні об'єднуються у пари, щоб обговорити та порівняти свої ідеї.
3. Обговорення ідей груп у класі
4.Створення колажу
Мета: вправа розвиває вміння інтерпретувати вже відоме у новому баченні, виробляти новий інтелектуальний продукт, презентувати власні ідеї
Форма роботи у малих групах Час: 15 хвилин
Хід роботи:
1. Учитель пропонує учням прослухати пісню «Всякому місту — звичай і права» у різних варіантах виконання: - Володимира Скубака з фільму "Наталка
Полтавка";
- під супровід гітари. Корисне посилання: https://www.youtube.com/watch?v=TRH79paF3bY 2. Учні об'єднуються у групи і створюють свій варіант виконання пісні у різних стилях, наприклад, у стилі реп, хіп-хоп, фанк тощо. 3. Презентація роботи груп
4. Обговорення.
5 цікавих висловів Г.Сковороди про творчість
1. "З видимого пізнавай невидиме".
2. "Хто швидко приліплюється до нової думки, той швидко від неї і відпадає".
3. "Життя наше – це подорож, а дружня бесіда – це візок, що полегшує мандрівникові дорогу".
4. "Природа прекрасного така, що чим більш на шляху до нього трапляється перешкод, тим більше воно вабить, на зразок того найшляхетнішого і найтвердішого металу, який чим більше треться, тим прекрасніше виблискує".
5. "Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло голови твоєї затьмарене".
Більше думай і тоді вирішуй.
Г. Сковорода
Критичне мислення називають навичкою ХХІ століття. Якщо ми не хочемо бути жертвами інформаційної війни та фейкових новин - розвиваймо критичне мислення.
Критичне мислення — це вміння поглянути на ситуацію відсторонено, об'єктивно проаналізувати, побачити потенційні проблеми, розрахувати можливі варіанти й нічого не приймати на віру. Іншими словами, критичне мислення — це інтелектуальна недовірливість.
Мета: вправа розвиває вміння робити ідейно-художній аналіз твору, який допоможе інтерпретувати (пояснити) цей твір, вміння самостійно проаналізувати та дати оцінку певній інформації; логічно побудувати свої думки, навести переконливу аргументацію
Форма роботи: у малих групах під час вивчення
поезії «Всякому місту – звичай і права»
Час: 15-20 хвилин
Хід роботи:
1. Учні об’єднуються у три групи, кожна з яких проводить дослідження за темою.
Теми досліджень:
- «Шлях до щастя»: учні визначають тему, мотиви, ідейний задум твору
- «Художня палітра»: учні досліджують, за допомогою яких художніх засобів Г.Сковороді вдалося висловити основну думку твору.
- «Біблійні мотиви у творі»: дослідження того, що стало поштовхом до написання твору, як автор інтерпретував біблійні мотиви.
2. Обговорення результатів дослідження.
3. Під час презентації роботи групи інші групи мають сформулювати по одному проблемному питанню доповідачам.
Мета: вправа сприяє розвитку латерального мислення; вміння аналізувати ситуацію, вирішувати проблему з несподіваної позиці та генерувати нові ідеї. Форма роботи: у малих групах. Час: 10 хвилин Хід роботи:
1. Групи заповнюють таблицю за змістом байки Г.Сковороди «Бджола та Шершень»
Позитивні аспекти + |
Негативні аспекти - |
Цікаво ! |
|
|
|
Примітка: цікавими можуть бути ті аспекти, які можна розвинути, в яких є прихований певний потенціал і які можуть привести до створення нової ідеї.
2. Обговорення різних аспектів.
3. Проєктування цікавих аспектів у нові ідеї.
Мета: вправа сприяє розвитку критичного способу мислення; вміння формувати власну точку зору, самостійно здобувати знання, відкрито спілкуватися, логічно мислити та аргументувати.
Форма роботи: у групах
Час: 10 хвилин
Хід роботи: метод передбачає уважне читання тексту «Філософські
погляди Григорія Сковороди» з нотатками
1. Учитель пропонує учням поділити сторінку навпіл.
2. Під час читання зліва записувати, який момент вразив (здивував або щось нагадав із власного досвіду), а праворуч — написати коментар до цього (Що саме вразило? Які думки викликало? Які запитання виникли?).
3.Учні діляться своїми коментарями.
4. Порівняння записів (спільне/відмінне)
Мета: вправа сприяє розвитку критично-конструктивного мислення, вміння вести дискусію, обговорювати проблему, формулювати різні варіанти висновків. Форма роботи: у 2 групах.
Час: 10 хвилин
Хід роботи: Під час виконання завдання застосовуємо графічний організатор.
1. Учитель готує бінарне запитання (передбачає дві відповіді: "так" або "ні"):
Ю.Андрухович назвав Г.Сковороду "першим українським хіппі». Чи згодні ви з цією думкою?
2. Учні добирають аргументи та записують по три докази на підтримку своєї думки у дискусії. Результати роботи оформлюють у таблицю "Павутинка дискусії".
3. Проведення дискусії.
Мета: вправа сприяє розвитку вміння характеризувати та порівнювати героїв твору, прогнозувати ситуації їхньої поведінки, розвиває навички
критичного мислення
Форма роботи: у групах
Час: 10 хвилин
Хід роботи: Під час виконання завдання застосовуємо графічний організатор
1. Характеризуємо. Кожна група записує у трикутник основні риси характеру персонажа, а в прямокутник - приклади з тексту, які підтверджують
риси характеру. Розкриваємо алегоричний зміст
2. Порівнюємо. Знаходимо три С: С 1- споріднене між персонажами, С 2 – самобутність кожного персонажа, С 3– «сродна» справа кожного з них.
3. Прогнозуємо. Припущення щодо поведінки працьовитої, мудрої, досвідченої людини (Бджола) та людини лінивої, яка звикла користуватися результатами чужої праці (Шершень) в одній із запропонованих ситуацій. Наприклад, ситуація: з української літератури потрібно підготувати презентацію на тему «Г.Сковорода – людина 21 століття».
Мета: вправа розвиває здатність думати, аналізувати інформацію з різних джерел та виголошувати власні незалежні висновки під час вивчення твору "De Libertate" Г.Сковороди
Форма роботи: у групах Час: 10 хвилин Хід роботи:
1. Лупа: усе почуте чи прочитане піддаємо сумніву.
Читаємо поезію "De Libertate"
Г.Сковороди. Шукаємо моменти, які у нас викликають сумнів. Аналізуємо історичні факти про діяльність Б.Хмельницького.
Оцінка сучасників історичного діяча.
2. Дзеркало: пам'ятаємо, ми бачимо світ через власне відображення.
Формулюємо власну оцінку ролі історичного діяча, наводимо аргументи, робимо висновки. Враховуємо, що це думка людини 21 століття.
3. Ваги: стаємо на бік автора.
Визначаємо позицію автора, його бачення ролі Б.Хмельницького у розвитку України. Висуваємо припущення про мотиви авторської оцінки історичного діяча. Враховуємо, що це думка людини 18 століття.
5 сходинок до вирішення проблеми шляхом критичного мислення
Нова людина має i мову нову.
Г.Сковорода
Що сприяє порозумінню між людьми? Звичайно, навички ефективної комунікації.
Комунікативні навички - це навички ефективної комунікації та взаємодії. Вони покращують співпрацю, командну роботу. Уміння ефективно спілкуватися – найголовніший чинник успіху в будь-якій сфері сучасного життя.
Мета: вправа розвиває вміння генерувати ідеї, підвищувати впевненість учнів у їхніх відповідях,заохочує широку участь, дає змогу відпрацювати навички комунікації
Форма роботи: індивідуально, у парах, колективно
Час: 10-15 хвилин
Хід роботи:
1. Учні думають індивідуально про конкретне запитання або кейс за творчістю Г. Сковороди. Наприклад, розкрити ідею малюнка
Григорія Сковороди«Фонтан «Не рівна всім рівність»
2. Вони об'єднуються у пари, щоб обговорити та порівняти свої ідеї.
3. Обговорення ідей груп у класі
Мета: вправа сприяє розвитку комунікативної компетентності; розвиває вміння продемонструвати особливості сприйняття різними людьми однієї й тієї ж інформації.
Форма роботи: в малих групах
Час: 15 хвилин
Хід роботи: для виконання вправи можна використати метод "РОФТ" 1. Розподіл ролей 2.Вибір отримувача для свого повідомлення
3. Вибір форми, яка відповідає їхній ролі,
отримувачу і темі
4. Оприлюднення повідомлень (читання, обговорення в малій групі)
Роль (хто пише) |
Отримувач, аудиторія (хто отримує) |
Формат (форма) |
Тема (про що) |
Критик |
Громадськість 18 ст. |
Рецензія на поезію «Всякому місту — звичай і права» |
Актуальність проблематики твору |
Меценат 18 ст. |
Г.Сковорода |
Лист-подяка поету |
Моральні ідеали суспільства |
Федір-купець, герой твору «Всякому місту — звичай і права» |
Читачі газет |
Відгук на поезію «Всякому місту — звичай і права». |
Спростування звинувачень в недоброчесності |
Мета: вправа сприяє розвитку навичків комунікації; вміння формувати власну точку зору, самостійно здобувати знання, відкрито спілкуватися, логічно мислити та аргументувати, сприяє формуванню взаєморозумінню учасників спілкування.
Форма роботи: колективно
Час: 30 хвилин
Хід роботи: уявімо, що ми маємо можливість провести прес-конференцію з видатним філософом у наш час.
1. Розподіл ролей (автор -
Г.Сковорода, ведучий, різні ЗМІ )
2. Вступне слово автора з проблемної теми "Шляхи розвитку
України"
3. Питання-відповідь. Відповіді на питання ЗМІ. Запитання ставлять журналісти по черзі, відрекомендовуються та притримуються в питаннях оголошеної теми.
4. Заключне слово ведучого.
Мета: вправа сприяє розвитку вміння переконувати за допомогою історій; робити це максимально невимушено, будувати захопливу
історію та робити публічний виступ
Форма роботи: у малих групах
Час: 30 хвилин
Хід роботи: учням пропонується побудувати захопливу історію-розповідь про Г.Сковороду
1. Визначаємо цільову аудиторію: для 1 групи - батьки, для 2 групи - молодші учні, для 3 групи - однолітки з іншої країни.
2. Герой - Григорій Сковорода.
3. Групи обирають конфлікт: Сковорода і адміністрація Переяславського
колегіуму, Сковорода і Катерина ІІ, Сковорода-співак і Сковорода-мандрівник
4. Учні будують історію у групах.
5. Розказуємо історію, дотримуючись техніки "point - story - point":
"основна ідея - історія - основна ідея".
МОЖНА використовувати імпровізацію, театралізацію, перебільшення. Схема-підказка
Мета: вправа сприяє розвитку активного слухання як важливої навички для ефективного спілкування, покращення пам’яті, попередження тривожності; створює сприятливе середовище для розвитку діалогічних
комунікативних навичок
Форма роботи: у парах Час: 10 хвилин Хід роботи:
1. Учні об'єднуються у пари. У кожній парі учні по черзі виконують роль слухача і оратора.
2. Учитель пропонує учням розглянути кроссенс і обрати віконцемалюнок, який за змістом пов'язаний із життям та творчістю Г.Сковороди. За кожним малюнком закріплена відповідна тема для обговорення. Наприклад:
1. Г.Сковорода - учитель 2. Г.Сковорода - філософ
3. Закордонні мандрівки Г.Сковороди
4. Байки Г.Сковороди 5. Г.Сковорода - мандрівник
6. Г.Сковорода - автор збірки "Сад Божественних пісень"
7. Волелюбність Г.Сковороди
8. Музичний хист Г.Сковороди
9. Афоризми Г.Сковороди
2. Протягом 1 хвилини оратор розповідає про Г.Сковороду.
3. Слухач, уважно спостерігає, що говорить оратор, готує три запитання, які б починалися з «чому». Завдання полягає в тому, щоб знайти запитання, на які доповідач не дав відповіді.
4. Потім учасники обмінюються ролями.
Мета: вправа сприяє розвитку навичок розуміння інших людей, себе, взаємин між людьми, навичок ефективного спілкування, розширення діапазону творчих здібностей, удосконалення навичок координації та
взаємодії на психомоторному рівні; розвиває уяву та емпатію
Форма роботи: у малих групах
Час: 20 хвилин Хід роботи:
Тема диспуту. Філософія Г.Сковороди кидає виклик суспільству споживання, а шлях самопізнання означає відмову від усього зайвого й неважливого, гармонійні стосунки з іншими людьми і природою. Чи актуальними є ці ідеї в умовах сучасної технологічної цивілізації? 1. Учасники об'єднуються в орієнтовно рівні за чисельністю команди
2. Жеребкуванням визначаються позиції, які мають обговорювати команди.
3. Члени команд по черзі називають аргументи на підтримку своєї позиції.
4. Вимога до опонентів: підтримка висловлювання опонента (жестом, мімікою, підтакуванням, уточнюючими питаннями, парафразом), наведення контраргументів.
5. Учасники наводять аргументи на користь позиції своєї команди після того, як промовець просигналізує, що його зрозуміли правильно, наприклад:
"Так, саме це я мав на увазі"
Сучасники про Г. Сковороду
За версією ЮНЕСКО, разом із Сократом, Конфуцієм, Махатмою Ґанді та Спінозою наш Г. Сковорода входить до п'яти видатних мудреців світу. Тож яким бачать Григорія Сковороду люди ХХІ сторіччя?
1. Папа Іван Павло ІІ під час візиту до України у 2001р. цитує латиномовну поезію Сковороди: «Все мина, лиш любов зостається по всьому, Все мина, та не Бог, не любов».
2. Відвідавши Україну в 2006 році, відомий бразильський письменник Пауло Коельо сказав: «Я приїхав вклонитися землі, яка народила філософа ХХІ сторіччя Григорія Сковороду».
3. Ліна Костенко. "Ой ні, ще рано думати про все…": Він твердо ставить кам’яну стопу. Йдемо крізь ніч, крізь бурю у степу. Крізь дощ і сніг, дебати і дебюти.
Ми є тому, що нас не може бути.
4. У вітанні з нагоди 300-річчя від дня народження Григорія Сковороди Володимир Зеленський підкреслив: "Його філософія – бути вільним, бути гідним, бути наповненим любов'ю та щастям, бути задоволеним своєю працею, жити в гармонії зі світом, поза модою чи течіями – і на сьогодні актуальна".
5. У 2022 році Сергій Жадан, український письменник, громадський діяч, фронтмен гуртів «Жадан і Собаки» та «Лінія Маннергейма» в інтерв'ю телеканалу "Суспільне Культура" так висловився про Г. Сковороду: "Твори Сковороди — це те, що може доволі легко сприйматися сьогодні як дітьми, так і дорослими", "Один з маркерів цієї війни – це Сковорода, в якого весь час намагаються поцілити"
1. Багалій Д. І. Український мандрований філософ Гр. Сав. Сковорода - К.: Орій, 1992.
2. Зайцева-Чіпак Н. О., Саприкіна М. А., Гондюл О. Д. Дослідження «Future of
Work 2030: як підготуватись до змін в Україні». – Режим доступу: http://surl.li/npayv
3. Зеленський В.О. Вітання Президента України з нагоди 300-річчя від дня народження Григорія Сковороди. – Режим доступу:http://surl.li/npbez
4. Костенко Л.В. Триста поезій. Вибрані вірші. - К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2021, вид.20.
5. Сковорода Г. С. Вірші. Пісні. Байки. Діалоги. Трактати. Притчі. Прозові переклади. Листи. – К.: Наукова думка, 1983.