КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ
Розвиток математичних здібностей під час прогулянки
у дитячому садку
Поняття розвитку математичних здібностей включає взаємопов'язані і взаємообумовлені уявлення про простір, формі, величині, часу, кількості, їх властивості і відносини, які необхідні для формування в процесі оволодіння і виконання тих видів діяльності, для яких вони необхідні.
За словами Л.С. Виготського, наукові поняття не засвоюються і не заучують дитиною, яка не беруться пам'яттю, а виникають і складаються за допомогою найбільшого напруження всієї активності його власної думки.
Діти дошкільного віку спонтанно проявляють інтерес до математичних категоріям: кількість, форма, час, простір, які допомагають їм краще орієнтуватися в речах і ситуаціях, упорядковувати і пов'язані їх один з одним, сприяють формуванню понять. Елементарні математичні уявлення складаються у дітей рано, тому що мова рясніє математичними поняттями: коло, куля, квадрат, кут, пряма, крива і т.д. вже до чотирьох років у дошкільнят є певний «багаж» елементарних математичних уявлень, який необхідно узагальнити і систематизувати.
Під математичним розвитком дошкільнят розуміються якісні зміни пізнавальної діяльності дитини, які відбуваються в результаті формування елементарних математичних уявлень, пов'язаних з ними логічних операцій. Математичне розвиток - значимий компонент формування «картини світу» дитини. Одна з важливих завдань вихователів і батьків - розвинути у дитини інтерес до математики в дошкільному віці. Залучення до цього предмету в ігровій та цікавій формі допомагає дитині в подальшому швидше і легше засвоювати шкільну програму.
Чи потрібна крихітному малюкові, який ледь вивчився ходити, математика? Думаю, відповідей буде більше негативних. Ну навіщо такій крихітці вчити цифри? Дійсно, навіщо? А головна помилка полягає в тому, що багато хто з нас зводять таку багатогранну і багатогранну науку, як математика, до одного з її розділів - арифметиці. А між тим, початкові математичні уявлення малюкові просто необхідні. Це і здатність орієнтуватися в просторі, і такі поняття, як розмір і форма, і найпростіші логічні і арифметичні операції. Без цих перших еталонів крихта не зможе
повноцінно освоювати навколишній світ. А крім усього іншого, математика як не можна краще розвиває інтелект малюка, вчить його думати і аналізувати. Тільки ось розвивати дитячий інтелект теж потрібно з розумом. І робити це краще всього в повсякденних іграх і заняттях. Така собі «природна» математика
Дитячим фізіологам давно відомо, що в кожний віковий період малюк найкраще засвоює якісь конкретні знання, набуває певні навички. Саме з року і настає справжнісінький «математичний» вік, коли дитині дуже важливо познайомитися з властивостями предметів, усвідомити їх зв'язок між собою, подужати основи синтезу та аналізу, зрозуміти просту життєву логіку. А що може бути кращим матеріалом для ненудного навчання малюка? Звичайно, іграшки. Саме кубики і м'ячики, пірамідки і матрьошки, лялечки і м'які звірятка допоможуть вам легко і весело пояснити малюкові непрості поняття. Будуючи башточку або будиночок, дитина швидко запам'ятає назви геометричних фігур, якщо ви будете частіше називати їх. А нехитрі експерименти з будівельним набором відкриють крихті властивості тих чи інших фігур.
Виявляється, м'ячик легко скотиться по похилій дошці, тому що він круглий, а ось кубик так котитися не зможе, так як у нього є кути. Якщо ви запропонуєте малюкові пригостити зайчика червоним печивом (червоні «цеглинки» з конструктора), а ведмедика - синім або підібрати до відкритих фломастерам потрібні ковпачки, поступово малюк навчиться розрізняти кольори. А багаторазово збираючи пірамідку або матрьошку, малюк засвоює поняття «великий-маленький» і вчиться співвідносити предмети за величиною. Варто зазначити, що перш ніж малюк почне порівнювати предмети, він повинен чітко зрозуміти, що таке «однакові». Шукайте разом з крихтою однакові кубики в розсипи будівельного набору і будуйте з них башточку, вибирайте однакові ґудзики з коробочки для рукоділля та викладайте з них візерунок, знаходите однакові намистини в намисто, підбирайте пари шкарпеток після прання, сервірують ляльковий стіл однаковими тарілками і т.п .
В іграх можна придумати безліч подібних ситуацій. Буде до речі і гра «парочки», в якій потрібно знаходити однакові картинки.
Вважати можна все що завгодно. Якщо малюкові це цікаво, використовуйте для рахунку будь-який відповідний привід: пішли на прогулянку - перераховуйте сходинки на сходах, накриваєте на стіл - тарілки і чашки на столі, машини або голубів під час прогулянки. А починати варто з самого простого і зрозумілого для малюка - з самого малюка. Частіше вважайте ручки, ніжки, очі, вушка, носик крихти. Для самих маленьких математиків важливо чітко засвоїти поняття «один», «два» і «багато». Як правило, ці знання здобуваються до двох років. І на прикладі свого власного тіла малюк швидко засвоїть, що вушок і вічко у нього два, ніс або рот - один, а ось пальців на руках - багато. Далі на цей стрижень легко нанизати і решті кількісний рахунок.
Не забувайте звертати увагу крихти на те, що у нього дві ніжки, а значить, нам потрібно два шкарпетки, щоб на ці ніжки надіти. Збираючись на прогулянку, запропонуйте малюкові таку гру. Викладіть перед ним кілька шкарпеток і попросіть взяти стільки, скільки потрібно для його ніжок. А потім нехай перевірить себе, натягнувши шкарпетки. Чи вистачило? Чи не залишилось зайвих?
Якщо малюк із задоволенням вважає, не потрібно спеціально гальмувати його розвиток, підлаштовуючись під «середні» норми. Але не варто і форсувати події. Тільки тоді, коли малюк буде добре рахувати в межах п'яти і чітко відрізняти на око, без перераховування, скажімо, дві цукерки від чотирьох, переходите до рахунку в межах десятка. А виходити за перший десяток раніше трьох років взагалі не варто. Якщо малюк добре зрозуміє основні закони арифметики на перших десяти числах, освоїти рахунок далі для нього не складе труднощів. Краще просуватися вперед повільно, але при цьому вникати в суть речей глибоко. А занять для вдосконалення рахунку можна відшукати хоч греблю гати. Це зворотний рахунок, порівняння кількості, арифметичні дії (додавання, віднімання), пошук «сусідів» для кожного числа, склад числа пояснити.
Математика в русі
Займатися математикою можна навіть під час рухливих ігор. Будь-які знання засвоюються краще і легше, якщо під час занять задіється велика і дрібна моторика крихітного «учня». Наприклад, крокуватимуть з крихіткою по кімнаті або на прогулянці - спочатку на рахунок «раз-два», потім на рахунок «раз-два-три», а після і «раз-два-три-чотири». Попросіть малюка піднімати ручки на «один», а на «два» - опускати або розводити в сторони. На рахунок можна стрибати на двох ніжках, присідати, нахилятися вперед або в сторони. Під час гри з м'ячиком кидайте або котите його по підлозі або по землі на прогулянці один одному, називаючи числа. Тобто ви кидаєте і говорите: «Один!». Малюк кидає м'ячик назад і називає: «Два!» Якщо малюк вже непогано вважає, спробуйте починати рахунок ні з одиниці, а з будь-якого довільного числа. Швидко зміркувати, що слід, скажімо, за сімкою - це вже не так просто. А можна точно так же тренуватися в зворотному рахунку.
Пограйте з малюком у «математичний» варіант гри «холодно-гаряче». Сховайте на вулиці під час прогулянки іграшку, і нехай малюк спробує її відшукати, виконуючи ваші словесні інструкції: «Два кроки вперед, один крок вліво, правіше, лівіше, нижче, вище і т.п.».
Прогулянка з математикою
Як уже зрозуміло, займатися математикою можна навіть під час прогулянки.
1. Найпростіше, що можна придумати, це вважати певні зустрічні предмети. Наприклад, легкові машини, або вантажні, або всі машини білого кольору, або всіх зустрічних дівчаток, або хлопчиків. Можна перерахувати поверхи будинків, а заодно і визначити, що вище п'ятиповерхівка або будинок в 3-4 поверху? Частіше промовляйте, наприклад, такі фрази: «Подивися, тут стоять дві червоні машини і дві сині. Всього - чотири. У пісочниці грають два хлопчики і три дівчинки. Всього п'ять дітей ». Так поступово освоїмо і склад числа.
2. Запропонуйте малюкові на сьогоднішній прогулянці відшукувати «все, чого по два». Це непросто, але цікаво. Швидше за все, спочатку ви будете робити це самі, але поступово і дитина зрозуміє сенс гри і буде вам допомагати. У людей по дві ноги, ось дві сині лавки біля під'їзду, а на цій клумбі росте дві троянди. Наступного разу шукайте предмети, яких по три, чотири, п'ять ... Якщо малюк вже знає цифри і їх порядок, вам підійде гра з номерними знаками автомобілів. Уважно роздивляючись номери зустрінутих по шляху машин, потрібно відшукати спочатку цифру 1, потім 2, 3 і т.д. Для старших дітлахів, які вміють або учнів вважати, хорошим тренажером стане гра «Скільки ніг?». Ми будемо вважати ноги у всіх зустрічних людей, тварин і птахів.
3. У час прогулянки дуже зручно знайомитися з поняттями «товстий-тонкий». Запропонуйте малюкові порівняти товщину дерев у дворі: якщо стовбур дерева легко обхопити руками, він тонкий, а якщо обхопити його не виходить - значить, дерево товсте. Скрізь, де це можливо, порівнюйте висоту дерев, кущів, трави, будинків, ширину проїжджої частини та тротуару, широкого мосту і вузенького містка через річечку, довжину лавок і т.п. Поступово, через гру, малюк засвоїть всі ці поняття.
4. На практиці умови для застосування у дошкільнят математичних знань існують в різних видах діяльності - у трудовій, образотворчої, рухової, коли ставиться завдання відлічити потрібну кількість предметів, порівняти їх за формою або розміром, вправ у стрибках та формуванню кількісних уявлень: - стрибати на правій нозі уздовж названої кількості предметів; - стрибати на двох ногах уздовж такої кількості кеглів, яке відповідає піднятою цифрі.
5. Наприклад, поняття «ширина» природніше пізнається дитиною не за допомогою спеціально вирізаних абстрактних паперових смужок, а шляхом переступання (або перестрибування) «струмочка». (Намалювали на асфальті крейдою «струмочки». Дітям пропонується порівняти ширину «струмочка» в різних місцях і визначити, в якому місці «струмочок» важче переступити, чому.
6. Вправи на орієнтування в просторі: для рук, ніг, плечового поясу, з кидання м'яча в зазначеному напрямку, на рухи в заданому напрямку, на орієнтування по схемі, на розвиток окоміру (наприклад, збити ту кеглю, яка стоїть зліва від названого предмета .
7. У ході фізкультурно-математичних свят та конкурсів, які проводяться в рухомій формі на ділянці під час прогулянки. Такі заняття-подорожі включають в себе ряд завдань, об'єднаних однією темою. Дітям пропонується в ході «подорожі» долати різні перешкоди, виявляючи кмітливість, вправляючись у швидкості, спритності, влучності і т. Д. «Подорожувати» можна за казкою або декільком казок. Тоді сюжет казок наповнюється різними завданнями математичного характеру. Потрібно, наприклад, допомогти героям щось знайти або вибратися зі складної ситуації, або чар кого-небудь. Для цього дітям пропонується правильно порахувати що-небудь, порівняти за величиною або визначити форму, розповісти, де що знаходиться в просторі, і т. Д).
8. Ось такі сюжети для математичних ігор можна запропонувати на прогулянці для гри:
- паровоз. На асфальті малюємо кілька квадратиків-вагончиків, всередині вагончиків по 10 жирних крапок. Це пасажири. Скільки ж всього пасажирів
їде в паровозику, якщо вагончиків 3? (Це для старших дітей, а якщо діти маленькі, то і кількість точок менше).
- У пісочниці. Вантажівка привозить вантаж на будівництво, наприклад, цеглу (граємо камінчиками). Привозить десятками. Один раз з'їздив, набрав 10 камінчиків, вивантажує всі окремими купками. Потім все підраховуємо, скільки десятків цегли привіз вантажівка? І знову, якщо діти менше, то і «цеглинок» вважаємо менше.
- В лісі. Граємо з використанням шишок в запасливий білку восени. Або «прибираємо» білячу комору навесні. Ось вона вигребла стільки-то порожніх шишок, другий ... Як же багато вона нагризла горіхів за зиму! Але це не білка така ненажерлива, це просто зима довга була.
Навіть можна грати за допомогою формочок. (Взимку - зі снігу, влітку - з піску) Тут можна задавати багато запитань: