«Розвиток мотивації досягнення професійної конкурентоздатності здобувачів освіти в ситуації низької конкурентноспроможності»

Про матеріал
Виховний захід для учнів 10 - 11 класів. Даний захід розроблений у формі тренінгових занять. Покликаний на підвищення мотивації професійної конкурентоздатності здобувачів освіти, які перебувають в ситуації професійної кризи, а саме: підвищення впевненості в собі, розвиток здатності до конструктивного цілевизначення, підвищення незалежності від маніпулятивних впливів.
Перегляд файлу

 

 

Програма тренінгу «Розвиток мотивації досягнення професійної конкурентоздатності здобувачів освіти в ситуації низької конкурентноспроможності».             

Мета: підвищення мотивації професійної конкурентоздатності здобувачів освіти, які перебувають в ситуації професійної кризи, а саме: підвищення впевненості в собі, розвиток здатності до конструктивного цілевизначення, підвищення незалежності від маніпулятивних впливів.

Завдання:

  • Підвищити рівень самоприйняття та самоусвідомлення, сформувати навички конструктивного ставлення до власних помилок, розвинути навички релаксації.
  • Підвищити особистісну самооцінку та ступінь її автономності, сформувати здатність до адекватного та ефективного цілевизначення.
  • Дослідити власні стратегії досягнення цілей, підвищити толерантність до невизначеності та ризику.
  • Розширити усвідомлення передумов та чинників успішності/неуспішності, проаналізувати власну професійну
    Я-концепцію.

Кількість занять: 5 тренінгових занять.

Основні правила роботи тренінгової групи

  • Спілкування відбувається за принципом “тут і тепер”, що передбачає звернення до теперішнього, того, що турбує учасників саме зараз, обговорення того, що відбувається в групі.
  • Бажаним є доброзичливість та толерантність під час обговорення вправ та завдань, виявлення позитивних властивостей одне одного.
  • Під час роботи групи заохочується щирість, відвертість та довірчість у спілкуванні.
  • Неприпустимим є безпосередня оцінка людини - оцінюються не властивості учасників, а тільки їх дії.
  • Все, що відбувається в групі є конфіденційним.
  • Можливість звертатися один до одного по імені та на „ти” (за бажанням).

Заняття 1 «Самопізнання та самопрезентація»

Вступне слово: «Я вітаю всіх, хто прийшов на цей тренінг та запрошую вас у цікаву подорож до успіху – до професійного успіху.

Я розумію ваш подив, коли мова йде про успіх: нагальним для вас зараз є питання про професійну самореалізацію взагалі, тоді як успіх вважається чимось неймовірним та нездійсненим, але саме віра в нього і є першою сходинкою до того, щоб стати насправді успішною людиною.

Це здається банальним, але я впевнена, що реальність часто переконує нас у дієвості цього – хто про що думає або мріє – те він і отримує в результаті. Отже налаштованість на те, щоб не тільки знайти себе в певній діяльності, але й стати кращим з кращих в результаті стає не просто мрією, а й програмою дій, яку слід відтворювати у власному реальному житті.

Отже, почнемо!»

Вправа 1 «Знайомство»

Мета вправи: знайомство учасників групи.

Інструкція: «Давайте познайомимось і зробимо це так: кожний по черзі, по колу, за годинниковою стрілкою буде називати своє ім’я, а також одну з властивостей або рис характеру, яка починається на ту саму літеру що й ім’я. Назвіть також, будь ласка, ваш життєвий девіз, тобто певне життєве кредо, яке визначає вашу життєву позицію та смисли життя. Отже, ім’я, риса вашого характеру та ваш життєвий девіз».

Очікуваний результат: відбувається знайомство учасників тренінгу, вони дізнаються про особистісні риси та життєву позицію одне одного та запам’ятовують ім’я членів групи.

Тренер: «У цій кімнаті забралось стільки цікавих особистостей, я впевнена, що наше спілкування буде дуже корисним для кожного з нас».

Час виконання 10 хвилин.

Тренер: «А зараз я пропоную всім трошечки пограти та виконати наступну вправу, яка вимагає від вас лише відвертості та спонтанності, тут немає вірних або невірних відповідей, саме тому відповідайте те, що вам перше спадає на думку»

Вправа 2 «Без маски»

Мета вправи: зняття емоційної та поведінкової скутості, формування навичок відвертих висловлювань; розвиток особистісної автентичності.

Інструкція: «Кожному з вас зараз буде надана картка з написаною фразою, що не має закінчення. Вам пропонується  закінчити фразу, написану на картці. Висловлювання повинно бути відвертим. Якщо інші учасники відчують фальш, вам доведеться брати ще одну картку».

Стимульний матеріал  для виконання вправи «Без маски»

1. «Особливо мені подобається, коли люди, що оточують мене...»

2. «Чого мені іноді по-справжньому хочеться, це...»

3. «Іноді люди не розуміють мене, тому що я...»

4. «Вірю, що я...»

5. «Мені буває соромно, коли я...»

6. «Особливо мене дратує, що я...»

7. «Мені страшно, коли...»

8. «Насправді я боюсь, що...»

9. «Я ненавиджу, коли...»

10. «Я мрію про...»

11. «Я відчуваю злість, коли...»

12. «Я відчуваю тугу, коли...»

13. «Я завжди відчуваю занепокоєння, щодо...»

14. «Я дуже ціную...»

15. «Я люблю...»

16. «Я пишаюсь собою за...»

17. «Я в захопленні від...»

18. «Я прагну до...»

19. «Я страждаю коли...»

20. «Я відчуваю себе щасливим коли...»

Очікуваний результат: учасники по черзі продовжують фрази, які написані на картках, які вони отримали. Коли хтось відчуває, що відповідь не відверта, він повідомляє про це іншим і коли так вважає більшість членів групи, відбувається повторне виконання цієї вправи окремим учасником.

Тренер: «Отже, ви зараз трішки відкрили один одному свій внутрішній світ, ви відчули, що не завжди легко відкривати іншим людям особисті думки та почуття, але коли ви робите це, ви стаєте ближчими до інших та до самого себе. Вміння поводити себе відкрито та вільно є досить цінним в контексті особистісної самоактуалізації та успішності, саме тому слід у своїй повсякденній поведінці намагатись уникати стереотипів та традиційних правил та прагнути до вільного саморозкриття у спілкуванні з іншими людьми».

Час виконання вправи 15 хвилин.

Тренер: «А зараз я пропоную вам відчути в собі ще більшу розкутість та спонтанність, відчути свободу не лише в думках та словах, але й у діях, рухах, свободу у власному тілі. Ви можете поводите себе тут і зараз так, як вам хочеться – це лише гра, і зараз саме та мить у вашому житті, коли ви можете дозволити собі трошечки пограти та відпочити від ваших проблем та справ. Саме у цю мить, дозвольте собі ні про що не згадувати і зосередьтесь тільки на своїх відчуттях та бажаннях».

Вправа 3  «Улюблена тварина»

Мета вправи: розвиток експресивності та емоційної виразності поведінки; підвищення особистісної спонтанності та внутрішньої свободи учасників.

Інструкція: «Уявіть себе, будь ласка, якою-небудь твариною. Після того, як це зроблять усі, спробуйте мовчки, без звуків відобразити обрану тварину. Один учасник показує, а інші висловлюють припущення, що це за тварина».

Очікуваний результат: учасники активно залучаються до гри, відображають образи тварин з якими вони себе ідентифікують; у групі створюється невимушена та розкута атмосфера, учасники починають розкриватися емоційно, виконання вправи відбувається весело та вільно.

Після виконання вправи тренер заохочує учасників до обговорення того, що вони відчували, коли зображали різних тварини, чому саме ці тварини були обрані і т.д. Тренер запитує що найбільше сподобалось при виконанні вправ, що здивувало, які враження були новими?

Тренер: «Отже в результаті ідентифікації з певною твариною, ви мали унікальну можливість відчути власні емоції та почуття, відчути власну розкутість, легкість та свободу. Ви трошки розслабились, стали більш уважними до власного емоційного світу та спробували не тільки міркувати, але й відчувати. Можливо виконання цієї вправи вас в чомусь здивувало, ви новим поглядом подивились на себе та на інших учасників тренінгу, отже ви стали на крок ближчими до себе та до інших, стали більш автентичними та відвертими, а це вже шлях то творчості та успішності!»

Час виконання 20 хвилин.

Вступне слово: «Отже ми мали можливість зануритись у власні емоції, почуття, бажання, відчути насолоду від власної спонтанності та емоційності, а тепер коли ви трошечки перепочили, я пропоную вам замислитись щодо сутності вашої особистості, вашого унікального Я та виконати наступну вправу».

Вправа 4 «Моє професійне Я»

Мета вправи: актуалізація уявлень про себе, виявлення прихованих особистісних рис та властивостей, мотивація на самопізнання.

Інструкція: «Протягом 10 хвилин вам пропонується відповідати на питання «хто я?» та занотовувати ваші відповіді на аркуші паперу. Пам’ятайте, що вірних або невірних відповідей не має та фіксуйте те, що першим спадає вам на думку.

Зверніть увагу на те, чи повторюються ваші відповіді, що може свідчити про ваш переважний інтерес до певної теми. Проаналізуйте до якого часу належать ваші відповіді: до минулого, теперішнього чи майбутнього.

Ще раз продивіться власні відповіді. Поставте біля кожної з них «+» – якщо дана властивість вам подобається або «-» – якщо не подобається. Подивіться яких позначок більше, що відображає ваше ставлення до себе: любите ви себе чи ставитесь критично до окремих рис вашого характеру.

Зверніть увагу на ті якості, які ви відмітили позначкою «-», яку літеру ви поставили біля них, чи залежать вони від вас самих, чи від інших людей або від долі. Підкресліть ті небажані властивості, які ви здатні змінити. Подивіться, скільки небажаних якостей можуть бути зміненими та подумайте як саме цього можна досягнути.

А тепер поміркуйте, які риси є найбільш цінними для вас в контексті вашої професійної діяльності та поставте біля них літеру «ПУ» (професійний успіх).

А які ваші властивості, на вашу думку, заважають вашому професійному розвитку? Поставте біля них позначку «ПН» - «професійні невдачі». Подивіться якою літерою ви ще позначили ці якості та підкресліть ті з них які можуть бути зміненими.

А тепер я пропоную кожному з вас прочитати перелік власних якостей із відповідним коментарем стосовно їх бажаності та професійної цінності, а також про причини їх виникнення та можливість змін».

Очікуваний результат: кожний учасник знайомить інших із переліком властивостей, що створюють його «образ Я», кожну з яких він аналізує відповідно до завдання вправи. Після виступу кожного з учасників тренер заохочує інших членів групи до надання зворотнього зв’язку (Хтось хоче щось сказати (ім’я учасника) стосовно власного «образу Я»?)

Після того, як всі учасники висловляться, тренер підсумовує всі названі позитивні та негативні професійні риси та утворює два переліки – позитивних професійних якостей та негативних професійних якостей, які занотовує на дошці.

Час виконання 25 хвилин.

Вправа 5 «Повітряна куля»

Мета: навчання навичкам релаксації та психологічного розвантаження, подолання стресу та напруги.

Інструкція: «Сядьте зручно, розслабтесь і посидьте кілька хвилин спокійно, ні про що не думаючи. Можете закрити очі. Ви відчуваєте, як ваші руки стають теплими і важкими, приємне тепло охоплює ваші пальці, розповсюджується вище, охоплює ваші лікті та передпліччя. Ваші м’язи розслаблюються. Вам приємно і комфортно. Ваші ноги охоплює приємна тепла хвиля, яка обіймає ваші коліна, стегна, піднімається вище. Ви відчуваєте у ногах приємну важкість.

Прислухайтесь до свого дихання. Ви дихаєте вільно та спокійно. Вам приємно та комфортно. Ви відчуваєте як розслаблюються м’язи вашого обличчя, розслаблюються повіки, щоки, лоб та підборіддя. Ви відчуваєте приємне розслаблення у всьому тілі.

А тепер уявіть, будь ласка, що ви знаходитесь всередині повітряної кульки, яка цілком прозора, ви бачите все, що відбувається навкруги вас, але це місце де ви можете відчувати себе цілком безпечно. Торкніться оболонки цієї кульки руками та ногами, відчуйте її. Відчуйте цей стан спокою та комфорту. Зараз ніякі проблеми та незгоди не турбують вас, тут вам ніщо не заважає насолоджуватись тишею, тут саме те місце, де ви можете перепочити. Запам’ятайте цей стан і коли ви будете готові відкрийте, будь ласка, очі та поверніться сюди у кімнату.

Як ви себе почуваєте? Чи вдалось вам уявити себе у повітряній кульці? Чи сподобалось вам виконувати цю вправу?»

Очікуваний результат: відбувається виконання вправи, під час якого учасники отримують можливість відчути стан релаксації та спокою.

Тренер: «Отже, зараз у вас була можливість трішечки перепочити та зануритись у світ спокою та комфорту.

Ви можете виконувати цю вправу завжди, коли відчуваєте втому та хочете перепочити після важкого дня, коли ви виснажені та хочете відновити власні сили й знайти ресурси для подальшої діяльності.

Ви також можете виконувати цю вправу, з відкритими очима, подумки, посеред дня, коли ви вимушені спілкуватись з неприємними вам людьми або перебувати у конфліктних ситуаціях. Сподіваюсь дана вправа допоможе вам таким чином захистити себе від надмірного перевтомлення та виснаження, що, в свою чергу, збільшить ваші ресурси для подальшої самореалізації».

Час виконання 10 хвилин

Підсумок заняття: «На початку нашого заняття ми мали можливість проявити власну спонтанність та експресивність, ми познайомились та трошечки пізнали одне одного. Сьогодні ми також мали можливість розширити межі власного самопізнання. Наші наступні зустрічі будуть подальшими кроками на шляху до досконалості та успіху».

Заняття 2 «Алгоритм впевненості, наші мотиви та потреби»

Вступне слово: Отже на минулому занятті ми мали можливість зосередитись на нашому внутрішньому світі та на тому, яким чином нас сприймають інші люди. Зараз ми звернемось до того, як треба правильно визначати та аналізувати мотиви і потреби. Сьогодні ми продовжимо тему активної діяльності, і розглянемо що лежить в основі будь-якої діяльності. В основі будь-якої діяльності лежать мотиви і потреби. Давайте спробуємо розібратися з кожним із понять.

Теоретична частина

 Мотив - спонукання людини до певної дії або поведінки, що формується в міру осягнення потреб і мети їх досягнення. Спонукання ( мотив) завжди пов'язане з реалізацією домінуючих потреб. Воно може бути усвідомленим і неусвідомленим . Усвідомлені спонукання, як правило, реалізуються після ретельного обдумування. Неусвідомлені спонукання реалізуються автоматично на основі минулого досвіду особистості .

Мотив, опановуючи людиною, стає його диктатором, усуваючи можливості вільного вибору. Не можна в одну і ту  ж мить вчинити злочин і утриматися від нього. Людина завжди буде робити те, що диктує їй в дану хвилину мотив. Цей фатальний імператив закріплений в психофізіологічній системі людини і є невід'ємною властивістю всіх його поведінкових реакцій.

Не слід ототожнювати мотив і причину, мотив і стимул. Причина - явище, що викликає інше явище ( наслідок ), завжди лежить в основі вибору дій і поведінки людини. Стимул - об'єктивне явище , що діє на людину і що викликає відповідну реакцію - його активність.

Мозковий штурм (використання дошки)

Як ви вважаєте, що таке мотив?

Що значить потреба?  

В чому різниця між цими поняттями?   

Людина робить щось тільки тоді, коли є спонукальна причина - мотив (від фр.motif - спонукання )

Час виконання 10 хвилин

Основна частина:

1. Перегляд роликів

Що спонукає героїв так робити?

Яка тут потреба?

Чи важливо для героїв робити  те, що вони роблять?

Час виконання 10 хвилин

2. Вправа "За двома зайцями" (за методикою Е.А.Головахи ). Прочитайте судження  і виберіть два з них, найбільш відповідні вашим поглядам.

1.Найбільшою мірою реалізувати свої фізичні можливості, проявити силу, спритність, вольові якості.

4.Проявляти творчу ініціативу, повністю розкрити свої інтелектуальні здібності.

2.Досягти високого суспільного становища, популярності, слави, отримати визнання оточуючих.

5.Працювати в хороших умовах, в таких, щоб робота не була стомлюючої, не викликала негативних емоцій.

3. Отримувати високий заробіток , що забезпечує хороші матеріальні умови.

6. Зберегти достатньо енергії і часу для захоплень, спілкування з друзями і близькими.

 

Якщо обрані судження знаходяться в лівій частині таблиці (професійна мотивація), значить , в даний момент для вас актуальна професійна самореалізація (вибір професії та шляхів її отримання , професійне зростання і кар'єра).

Якщо обрані судження знаходяться в правій частині таблиці( внепрофесійна мотивація), значить, зараз для вас важливіші питання, не пов'язані з професійною самореалізацією ( сім'я, здоров'я , особистісний ріст , який не завжди пов'язаний з професійним ).

Якщо обрані судження опинилися в різних частинах таблиці, значить, ваша мотивація носить суперечливий характер. Вирішіть, що для вас зараз важливіше - професійне самовизначення або інші питання.

Чи відповідають отримані результати вашим уявленням про себе?

Час виконання 10 хвилин

3.Вправа «Досвід впевненості»

Мета: розвиток вміння аналізувати власну поведінку в контексті відповідності її критеріям особистісної впевненості.

Інструкція: «Зараз я пропоную вам ознайомитись із проявами впевненості (роздається додаток 4) та проранжувати перераховані там ознаки за критерієм присутності їх у вашій поведінці. Поставте на перше місце те, що вам властиве, найбільшою мірою, і т.д.

А тепер розкажіть, будь ласка, про те, які прояви впевненості вам властиві, а що, навпаки, не вдається реалізовувати у власній поведінці та житті.

Спробуйте також дати відповідь на питання, що саме заважає вам поводити себе відповідним чином, чому ви не можете дозволити собі це зробити».

Очікуваний результат: учасники аналізують прояви впевненості та причини, які заважають їм поводити себе як впевнена людина. Відбувається групова дискусія, тренер резюмує висловлювання учасників.

Час виконання – 20 хвилин.

6. Вправа  «Основні види діяльності людини»

Основні види діяльності людини - гра, освіта, робота, творчість, відпочинок.

Чіткої межі між цими видами діяльності немає. Будь-яка діяльність спрямовується зовнішніми і / або внутрішніми мотивами - необхідністю й потребою .

Заповніть таблицю відповідно з тим, чим є для вас гра, освіта і робота - потребою або необхідністю :

 

Потреба

Необхідність

ГРА

 

 

 

ОСВІТА

 

 

 

РОБОТА

 

 

 

Гра дає можливість проявити і розвинути силу, спритність, інтелект, випробувати сильні емоції. До гри в широкому сенсі слова можна віднести розваги - кіно, концерти, участь у розважальних програмах. Ми з задоволенням спостерігаємо за грою тварин або спортивними змаганнями, хоча легко можемо без цього обійтися . Те, що для нас приємне проведення часу, потреба, без якої можна обійтися, для професійних спортсменів і артистів - робота, то є необхідність.

Освіта для одних - потреба, для інших - необхідність. Ефективність освіти зростає, так як людина діє під впливом зовнішніх (необхідність ) і внутрішніх (потреба ) мотивів . Здатність до засвоєння нової інформації та оволодінні новими навичками є ознакою здатності до навчання і умовою успішної професійної діяльності в будь-якій сфері і будь-якому віці.

Робота дає людині законну і соціально схвалює можливість задовольняти численні тілесні і душевні потреби . Ми змушені обмінювати свої сили, знання , вміння та час на зарплату - отже , робота - це необхідність. Чи будете ви працювати, якщо отримаєте спадщину або знайдете скарб? Якщо ви кинете роботу, значить , вона для вас - необхідність , якщо ні - потреба . Робота - потреба - це творчий рівень професійної придатності .

Отже , будь-яка діяльність більш ефективна і благотворна для людини, якщо в її основі лежать не тільки зовнішні, але і внутрішні мотиви.

Час виконання 15 хвилин

7. Вправа на  позитив.  « Колективний рахунок »

Мета : створити позитивний настрій у групі, згуртувати коллектив.

Учасники, що сидять у колі, повинні вголос порахувати до числа, відповідного чисельності групи, таким чином: кожен може назвати тільки одне число і тільки один раз. Якщо двоє називають одночасно одне число, рахунок починається спочатку до тих пір, поки не зможуть дорахувати до кінця. Домовлятися можна. Для ускладнення вправи можна попросити учасників закрити очі. Вправа спрямована на розвиток емпатії та здібності відчувати інших.

Час виконання 5 хвилин

Заключна частина (на вибір)

1. Казка про Жабеня

    Жило  в одному болоті маленьке жабеня . І от якось на велике свято, жабенята організували  змагання з бігу та стрибків . Мета цих змагань - забратися на високу вежу. Дуже високу. Зібралося багато глядачів , які хотіли подивитися на ці змагання і посміятися над учасниками . Ні хто з глядачів не вірив у те, що хтось з жабенят зможе забратися на таку високу вежу. Чути було репліки : «Це занадто складно! » , « Ні хто з них НІКОЛИ не забереться на вершину! » , « Немає шансів ! Вежа занадто висока ! ». Але змагання розпочалися , і жабенята побігли вперед. Наше маленьке жабеня, дуже захотіло забратися на вершину вежі. І він так само взяв участь у цих змаганнях. Через деякий час деякі з жабенят почали падати з вежі, один за іншим, не втримавшись. Лише деякі, у яких « відкрилося друге дихання», все ще прагнули вперед. Глядачі продовжували кричати: «Це не реально » Це занадто складно! Вони не зможуть ! ». Ще більше жабенят стало падати з висоти вежі. І лише наш герой все стрибав і стрибав вперед. Зрештою , він залишився один і дістався до вершини вежі. Глядачі примовкли , але всім було цікаво, як же він зміг туди дістатися? І хтось його запитав про це. Але виявилося що наш герой був просто глухий, і йому дуже хотілося забратися на вершину вежі і подивитися звідти на світ навколо їх болота.

 Мораль цієї байки проста: якщо ти маєш потребу і у тебе величезне бажання , то і сили й енергія на реалізацію даної потреби у тебе є . І у багатьох не вийде те, що вийде у тебе. А слухати інших песимістів або не слухати - вибір кожного. Може і не слухати, але прислухатися і не до песимізму, а до раціональних підказок , що допомагає реалізувати потребу .

2. Вправа "З чого почати "

Один чоловік вирішив зробити світ досконалим. Він сказав : "Дайте мені сім років, і я зміню світ! " Сім років він зустрічався з президентами, збирав мудреців , розробляв і впроваджував проекти з перевлаштування світу. Але світ залишився колишнім.

Тоді він сказав собі : "Напевно, це завдання мені не по зубах. Для початку треба змінити свою країну. Коли інші побачать, як у нас добре, вони наслідуватимуть наш приклад . Мені потрібно для цього 700 днів . Він працював не покладаючи рук, залучив керівників і політиків, вчених, промисловців, банкірів. Але країна залишилася колишньою.

" Ну хоч своє місто я зможу змінити за сім місяців! " - Вигукнув наш герой. За сім місяців розвинув шалену активність, зустрівся з кожним жителем, але місто залишилося колишнім.

Тоді він вирішив змінити свою дружину за сім тижнів. З тим же результатом.

І тут він задумався: можливо, треба почати з себе ? І взяв собі сім днів терміну. А коли він змінився - змінилася його дружина, його місто, його країна, його світ .

Сьогодні ми торкнулися теми формування активної діяльності. Що, те що ми робимо було результативним потрібно ставити перед собою адекватні цілі, завдання форми і методи; розуміти свої внутрішні потреби.

1. Що сьогодні для вас було найважчим?

2. Що нового ви дізналися про себе та учасників?

3. Чи змінився ваш настрій?

Час виконання 20 хвилин

Заняття 3 «Алгоритм впевненості, наші цілі»

Вступне слово: Отже на минулому занятті ми мали можливість зосередитись на наших мотивах та потребах. Зараз ми звернемось до того, як треба правильно визначати та аналізувати цілі, як долати тривогу та обертати її на джерело позитивної енергії, яка надихає нас на творчість, та як розвивати та удосконалювати нашу внутрішню впевненість в собі, у власній унікальності та самоцінності.

Вправа 1. «Загальна увага»

Мета: розминка учасників перед початком заняття, створення атмосфери спонтанності та розкутості.

Інструкція: «Зараз кожному з вас пропонується без слів, за допомогою жестів та будь-яких, звичайно не шкідливих для оточуючих, дій, привернути до себе увагу оточуючих. Вправу ви будете виконувати всі одночасно, тому ви повинні проявити ваші творчі здібності та бути оригінальним, щоб саме на вас звернули щонайбільшу увагу.

Після виконання вправи ми знову сядемо колом и обговоримо ваші враження від виконання вправи».

Очікуваний результат: відбувається виконання вправи, учасники вільно рухаються по кімнаті та взаємодіють між собою.

Потім вони сідають колом та починається обговорення вправи: кому вдалось привернути до себе найбільшу увагу, які методи привертання уваги були найбільш ефективними, як учасники почували себе, коли виконували цю вправу, що заважало її виконанню.

Тренер: Отже зараз ви мали можливість відчути на собі увагу інших, ви відчули що допомогло вам привернути увагу та що, навпаки, заважало та перешкоджало вам бути у центрі уваги групи.

Час виконання 10 хвилин.

Тренер: «А зараз давайте поговоримо про те, що непокоїть, хвилює, турбує, адже певні негативні переживання час від часу виникають у багатьох з нас, і це часом суттєво гальмує нашу активність, яка мала б стати поштовхом для певних звершень.

Замість цього енергія витрачається на негатив – переживання та хвилювання забирають час та позбавляють людину сил для дій, активних пошуків, творчої діяльності і т.д.

І тому саме зараз ми звернемось до того, яким чином можна долати негативні переживання та використовувати власну енергію для продуктивної діяльності».

Вправа 2. «Страхи у бажання»

Мета: навчити вмінню трансформації негативної енергії власних страхів у позитивну енергетику бажань.

Інструкція: «Візьміть, будь ласка, аркуш паперу та розділіть його на дві вертикальні колонки. У лівій колонці, зробіть надпис «мої страхи» та запишіть туди все що ви можете почати зі слів – «я боюсь….», «мене непокоїть….», «мене турбує….», «мене хвилює….».

Намагайтесь записати, все, що спадає вам на думку, цей перелік особисто для вас, інші учасники не дізнаються про його зміст. На це вам відводиться 5 хвилин.

А тепер подивіться на правий пустий стовпчик та зробіть там надпис «мої бажання». Кожен страх ховає за собою якесь підсвідоме бажання, яке людина вважає нездійсненим, саме тому і відчуває його у вигляді страху. Наприклад, людина боїться захворіти, отже, вона бажає бути здоровою, але побоюється, що це у неї не вийде, саме тому і відчуває відповідний страх. Переформулюйте власні страхи у бажання, які за ними ховаються, та запишіть те, що у вас вийде у правому стовпчику на ваших аркушах. Будьте відвертими із самими собою, записуйте те, що відразу спадає вам на думку. На це вам відводиться 5 хвилин.

А тепер подивіться, будь ласка, на перелік ваших бажань та уявіть собі, що пройшов місяць і зараз ви знову дивитесь на цей перелік. Подумайте, які з цих бажань ще й зараз є для вас актуальними та важливими. Підкресліть їх. Подумайте від кого залежить їх здійснення – від вас самих (поставте біля них літеру «Я»), від інших людей – літера «Л», від долі – літера «Д». У певних випадках ви можете поставити декілька літер біля того, що ви написали. На це вам відводиться 3 хвилини.

А тепер, будь ласка, відірвіть ліву частину вашого аркушу – вона вам більше не потрібна, розірвіть її на маленькі шматочки та викиньте.

У вас лишились лише ваші бажання. Це ваш план дій. Подивіться на нього – скільки бажань залежить від вас, скільки від інших людей, скільки від долі. Ви бачите, що бажань, які зовсім не залежать від вас не так вже й багато і вони можуть перетворитись на цілі, які ви здатні досягти.

А тепер розкажіть, будь ласка, про ваші бажання, що залишились для вас актуальними та від кого залежить їх здійснення».

Очікуваний результат: учасники поетапно виконують вправу та наприкінці розповідають про її результати.

Тренер: Отже, ви бачите, що наші страхи, побоювання, переживання є часто відображенням бажань, у здійснення яких ми не віримо, саме тому вони і перетворюються на негатив та стають страхами, які витрачають наш енергетичний потенціал, замість того, щоб спрямовувати його на здійснення власних бажань та мрій. Але слід лише замислитись над цим, як наші побоювання можуть стати бажаннями, які реально можна реалізувати у нашому житті і наше життя зміниться, в ньому буде більше здійснених мрій та приємних відчуттів, треба лише зробити крок до цього!»

Час виконання 15 хвилин.

Тренер: Отже нам вдалось усвідомити, які бажання приховують від нас наші страхи, а зараз давайте звернемо нашу увагу на те, яким чином ми поводимо себе у стресових ситуаціях, чи здатні ми конструктивно поводити себе в тих ситуаціях, коли нас щось дратує, ми розгублені і не знаємо який вихід є найбільш вдалим».

Вправа 3. «Людина-стресор»

Мета: формування навичок конструктивного подолання стресових станів, робота з тривогою та страхом.

Інструкція: «Спробуйте уявити себе у ситуації, яка залишила у вас відчуття позитиву та гордощів за власні досягнення.

Вправа виконується з однією людиною, яка подумки занурюється у цю ситуацію, а інші учасники спостерігають та допомагають у виконанні вправи. Потім учасники змінюються.

Відчуйте цю ситуацію, пригадайте власні враження, та намагайтесь уявити всі деталі цієї ситуації, так, немов би ви зараз знову перебуваєте у цьому стані. Оберіть собі місце у кімнаті, де вам було б зручно переживати ці позитивні враження.

А тепер уявіть собі, будь ласка, людину, яка викликає у вас роздратування і навіть стрес.

Розкажіть, будь ласка, про цю людину іншим учасникам, опишіть як вона себе поводить, що каже, розкажіть якусь конкретну ситуацію із вашого досвіду.

А тепер нехай інші члени вашої підгрупи відтворять цю ситуацію.

Коли ви відчуєте, що почуваєте себе некомфортно та незручно, відійдіть у ту частину кімнати, де ви відчували себе приємно та захищено. Побудьте там кілька хвилин.

Коли будете відчувати себе впевнено, поверніться знову до членів власної підгрупи, які відображають неприємну для вас ситуацію.

Коли ви відчуєте надмірний для вас рівень напруги, поверніться, будь ласка, до того місця у якому ви відчували себе приємно і комфортно.

Це чергування позицій може відбуватись декілька разів, доки людина не навчиться застосовувати певні особистісні ресурси для відновлення стресового стану.

Коли тренер відчує, що учасник вже здатний витримувати напругу перебування у стресовому стані можна запропонувати йому діяти.

А тепер, коли ви відчуваєте себе впевнено та позитивно, спробуйте діяти, спробуйте щось зробити у неприємній ситуації, коли певна людина викликає у вас стрес та неспокій».

Людина знову потрапляє у власну мікрогрупу та намагається активно протидіяти тому, що викликає в неї неприємні відчуття.

Очікуваний результат: відбувається виконання вправи, учасники відпрацьовують власні навички протидії стресу.

Тренер: «Отже ви бачите, що ваше ставлення до стресових, неприємних ситуацій багато в чому визначає вашу поведінку, а здатність протидіяти неприємним впливам з боку оточуючих є рисою вашої особистості, що може бути вихованою та розвинутою. Слід лише пригадати, що ви впевнена успішна людина, а оточення – це тільки оболонка, яка впливає на людину, настільки, наскільки вона це дозволяє.

Найголовніше у даному контексті – вміти керувати обставинами та змінювати їх відповідно до власних намірів та бажань, а для цього слід бути здатним конструктивно долати неприємні ситуації та почувати себе впевненою людиною!»

Час виконання – 30 хвилин.

Теоретична частина

«Впевнена та невпевнена поведінка розрізняється за особливостями взаємозв’язку її структурних компонентів, що утворюють певні регуляційні моделі впевненої та невпевненої поведінки (роздається додаток 3).

Отже, ви побачили яким чином впевнена або невпевнена поведінка людини у окремих ситуаціях впливає на особистісну впевненість в цілому і маєте можливість проаналізувати власну поведінку за цією схемою».

Час виконання – 5 хвилин.

Вправа 4 «Мої цілі»

Мета вправи: усвідомлення учасниками справжніх цілей, які є стрижнем особистісних перетворень та особистісного розвитку.

Інструкція:: «Сядьте зручно, зніміть напругу з м’язів, розслабтеся, створіть для себе приємну атмосферу. А тепер запитайте себе «чого я хочу досягнути, насправді?» Запишіть першу відповідь, що спала вам на думку. Шукайте відповіді на це питання протягом 10 хвилин. Не напружуйтесь, пишіть все, що спадає вам на думку. Будьте вільні та не керуйте вашою думкою.

Не переривайте роботу, коли ви відчуєте, що все це вам набридло і у вас вже немає нових ідей. Зробіть глибокий вдих, розслабтеся, закрийте на хвилинку очі та згадайте що-небудь приємне. Відкрийте очі та продовжуйте працювати.

Продовжуйте запитувати себе, доки відповіді не припинять надходити спонтанно. Потім передивіться ваші відповіді.

Поміркуйте на тим, наскільки для вас важливі ті цілі, про які ви подумали. Поставте собі питання, «що я отримаю, коли мета буде досягнута?» Відповідь на це питання допоможе оцінити значущість для вас цієї цілі. Подумайте, яким чином ви можете змінювати власну поведінку та долати перепони на шляху досягнення вашої цілі.

Ефективність у досягненні поставлених цілей передбачає опанування певних вмінь з правильного визначення мети, створення плану досягнення цілі і т.д. Зараз я пропоную вам ще раз звернутись до того, як аналізувати та детально планувати власні цілі (роздається додаток 6).

А тепер я пропоную кожному з вас проаналізувати власні цілі за цією схемою. Коли ви будете готові, розкажіть, будь ласка, про свої цілі іншим учасникам. На виконання цього завдання вам відводиться 5 хвилин”.

Під час розповідей тренер може ставити учасникам додаткові запитання,  наприклад, з’ясовувати які цілі можуть скласти рівноцінну альтернативу вже визначеним, заохочувати інших учасників до надання інформації з власного досвіду щодо подолання певних перешкод на шляху до цілі. Важливим також є формування в учасників вміння активізації власних ресурсних станів (див. вправу «Людина-стресор»), тобто пригадування власних минулих успіхів та досягнень з метою актуалізації власного особистісного потенціалу для досягнення поставленої мети.

Очікуваний результат: учасники тренінгу аналізують власні цілі, визначають свої можливості та ймовірні перешкоди на шляху їх досягнення, а також визначають перші кроки до своєї цілі, що є досить важливим та трансформує, ціль з етапу планування до етапу дії.

Час виконання 15 хвилин

Підсумок заняття: «Отже сьогодні ми звернулись до того, яким чином долати стресові  ситуації, як усвідомити власні підсвідомі бажання, як відчувати себе вільно та впевнено та вивільнити негативну енергетику для позитивних зрушень та що спонукає нас поводитись невпевнено та агресивно.

Ми також визначили цілі, які є важливими для нас та зрозуміли яким чином їх можна зробити реальністю.

Отже, володіння конструктивними стратегіями досягнення цілей та розвиток навичок впевненої поведінки є надзвичайно важливими передумовами професійного успіху особистості, саме тому я заохочую вас, вже зараз починати на практиці застосовувати все те, що нам вдалось сьогодні усвідомити і зрозуміти та намагатись відслідковувати і долати ті перешкоди, які заважають нам поводитись вільно та незалежно!»

Заняття 4 «Наші досягнення».

Вступне слово:  «Отже на минулому занятті ми працювали над тим, як набути досвіду впевненості та правильно визначати цілі, а сьогодні ми звернемось до того, які стратегії досягнення ми використовуємо, які домагання маємо та чи вміємо бути незалежними і чинити протидію маніпулятивним втручанням у наше життя з боку інших людей».

Вправа 1. «Ти і я»

Мета: розминка учасників тренінгу, створення атмосфери творчої взаємодії та розкутості.

Інструкція: «Зараз учасник, який сидить від мене ліворуч, встане зі свого місця, підійде до того, хто сидить поруч, стане позад нього та скаже «ти такий як я тому, що….» і назве, щось схоже між собою та цією людиною. Потім він сяде на своє місце, а ця людина встане і так само підійде до свого наступного сусіда і з тими самими словами».

Очікуваний результат: відбувається виконання вправи, учасники групи висловлюються щодо один одного.

Тренер: «Отже зараз ви отримали можливість дізнатись про себе щось нове та, можливо, по-іншому подивитись на кожного з учасників»

Час виконання 15 хвилин

Тренер: «А зараз вам пропонується вправа, яка допоможе вам відчути наскільки соціальне оточення може певним чином впливати на вашу впевненість у власних професійних здібностях».

Вправа 2. «Коридор просвітління»

Мета: розвиток автономності професійної самооцінки.

Інструкція: «Зараз по черзі кожному з вас пропонується пройти від однієї стіни до протилежної туди і назад, кілька разів.

Інші члени групи при цьому розділяться на дві частини та будуть стояти біля кожної стіни.

При цьому, коли ви будете йти до однієї стіни, учасники будуть всіляко вихваляти ваші професійні здібності, прогнозувати стрімке кар’єрне зростання і т.д., а потім, за ходом зворотного руху, члени групи, навпаки, будуть компрометувати вашу професійну діяльність, критикувати її та прогнозувати невдачі. Ваша задача - спокійно мовчки ходити від стіни до стіни, не реагуючи ні на негативні, ні на позитивні реакції.

Закінчувати рух кожного учасника слід на позитивних підкріпленнях».

Виконується вправа.

А зараз ми знову сядемо у велике коло, і вам пропонується відповісти на декілька запитань: «Чиї висловлювання заважали ходити? Які переживання виникали? Що нового дізнались про себе? Що допомагало зберігати спокій?»

Очікуваний результат: учасники по черзі виконують вправу та в результаті цього у них виникають певні емоційні враження стосовно впливу інших на власну професійну самооцінку.

Час виконання 20 хвилин.

Тренер: «А зараз давайте звернемось до того, чого ми очікуємо від нашого майбутнього, яким ми його бачимо, до чого прагнемо».

Вправа 3. «Моє майбутнє»

Мета: корекція цілей та напрямів життєвої самореалізації.

Інструкція: «Намалюйте, будь ласка, три малюнки, де у будь-якій символічній формі ви можете зобразити себе зараз, тобто «я-реальне», образ себе у майбутньому - «я-майбутнє» та бажаний образ себе, тобто те, яким би ви хотіли бути - «я-ідеальне». На це вам надається 10 хвилин. Ви можете скористатись кольоровими олівцями для виконання власних малюнків. А зараз поміркуйте, будь ласка, у чому відмінність «я-майбутнього» та «я-ідеального»? Яким чином ви можете наблизити ваше майбутнє до вашого ідеалу? Ви можете «відкоректувати» образ вашого майбутнього відповідно до вашого ідеалу. Усвідомте наскільки здійсненими або нездійсненими можуть бути ваші домагання.

А тепер зверніться до вашого «я-реального»: чого не вистачає йому для досягнення бажаного «я-образу»? Які цілі слід перед собою поставити. Що ви вже зараз можете зробити для цього?

А тепер нехай кожний розповість про власні міркування щодо своїх ідеалів та образів власного майбутнього»

Очікуваний результат: учасники обмірковують власні домагання, визначаються щодо їх реалістичності та аналізують свої цілі, досягнення яких є необхідним для наближення до власного ідеалу.

Тренер: «Отже зараз ви визначили якими ви прагнете стати у майбутньому, наскільки воно відповідає вашим ідеалам. Відповідно до цього ви мали можливість ще раз переглянути власні цілі та відкоректувати їх відповідно до ваших прагнень та зазіхань.

Ви бачите, що головне - це знати чого ви хочете, до чого прагнете і саме ці ваші мрії, ці ідеальні образи себе у майбутньому активізують вашу енергію на досягнення саме тих цілей, які наближують вас до здійснення ваших мрій.

Нехай ідеальне майбутнє стане теперішнім, і це можливо!»

Час виконання 25 хвилин

Вступне слово: «А зараз давайте звернемо увагу на те, яким чином ми визначаємо наші домагання, тобто те, чого ми хочемо досягнути, та як розраховуємо наші ресурси, необхідні для їх досягнення»

Вправа 4. «Успіх або програш»

Мета: усвідомлення власних стратегій досягнення успіху та ставлення до ризику.

Інструкція: «Ця вправа виконується кожним учасником окремо, але кожен із вас має можливість спостерігати за тим, що відбувається та аналізувати як кожен із вас буде виконувати цю вправу. Отже (тренер звертається до того учасника, який першим вийшов виконувати вправу) оберіть у цій кімнаті якесь місце, і поставте туди будь-який предмет, який символізував би для вас одну з Ваших цілей. (Обирається буд-який предмет, який учасник розташовує у кімнаті на підлозі).

А тепер Ваша задача (тренер відводить учасника у протилежний кінець кімнати) дістатися до Вашої «цілі» із зав’язаними очима (тренер зав’язує учаснику очі легенькою хустинкою та слідкує за тим, щоб він не міг бачити).

Якщо Ви пройдете далі – вважатиметься, що ви програли, якщо не дійдете до неї – Ви не отримаєте жодного балу – ні позитивного, ні негативного, і якщо ви зупинитесь біля неї (близько 5 см) - Ви вважатиметесь переможцем».

Якщо дозволяє час кожному з учасників може надаватись по 2 спроби.

Очікуваний результат: один з учасників виконує вправу, інші члени групи спостерігають за тим, що відбувається.

Далі тренер заохочує учасників до обговорення того, яким чином учасник групи виконував цю вправу.

Час виконання 20 хвилин

Заняття 5 «Моя кар’єра та успіх»

Вступне слово: Наше сьогоднішнє заняття ми почнемо з того, що звернемось до дослідження неусвідомлюваних стратегій досягнення цілей та визначення того, як саме ми ставимось до невизначеності, до тих ситуацій, коли багато чого є невідомим, ховає в собі певну несподіванку та таємницю. Ця вправа є досить незвичною, і я думаю її виконання буде для вас досить цікавим».

Вправа «Траєкторія невизначеності»

Мета: розвинути толерантність до невизначеності, дослідити підсвідомі стратегії досягнення успіху.

Інструкція: «Ця вправа виконується окремо для кожної людини, давайте почнемо з Вас. Обирається один з учасників. Визначте, будь ласка, у цій кімнаті будь-яке місце де знаходиться бажана для Вас мета, давайте поставимо туди цей предмет (на підлозі розташовується якась річ – пляшка з під води, вазон з квітами і т.д.). Ваше завдання дістатись до нього із зав’язаними очима. На Вашому шляху будуть знаходитись усілякі «перешкоди» – інші члени групи – які будуть попереджати Вас про це сплесками у долоні. Коли Ви підійдете до когось надто близько – ця людина сплесне у долоні і Ви повинні змінити напрям Вашого руху. А якщо Ви зовсім «зіб’єтесь з курсу» вся група буде плескати у долоні одночасно. Це буде координатами Вашого руху. Отже почнемо.

А ви (тренер звертається до інших членів групи) уважно спостерігайте за тим, як буде виконуватись вправа, потім ми це обговоримо».

Тренер виходить з учасником за двері, зав’язує йому очі, а інші члени групи у цей час розташовуються у кімнаті таким чином, щоб заплутати його шлях. Кожного разу, коли вправу виконує інша людина, конфігурація «перешкод» змінюється.

Очікуваний результат: вправу по черзі виконує кожний з членів групи, інші уважно спостерігають, чим відрізняється виконання вправи кожним з них. Потім тренер спонукає групу до обговорення виконання вправи - спочатку про власні враження розповідає головний виконавець (наскільки комфортно він почував себе у такій ролі, яким чином він орієнтувався у кімнаті), потім висловлюється група – як швидко учасник дістався до цілі, чим відрізнялись його дії (він швидко просувався до цілі розштовхуючи інших або, навпаки, рухався обережно та поступово, чи зовсім ходив по колу і т.д.).

Висновок: «Отже, зараз кожен з вас мав можливість відчути себе в ситуації невизначеності, відчути що саме ви переживаєте в таку мить – зацікавленість, тривогу, занепокоєність, некофмортність, схильність ризикнути, бажання швидше позбутися такого стану і т.д.

Ви розумієте, що те, як ви виконували цю вправу ілюструє, на рівні підсвідомості, ваш стиль досягнення цілей і те як ви ставитесь до ситуацій невизначеності у вашому житті.

Хтось з вас іде «напролом», хтось, навпаки, виявляє надмірну обережність і так само, ймовірно, ви поводите себе у власному житті, коли прагнете досягнути бажаних для себе цілей.

Так само ті, хто якнайшвидше хотів закінчити виконувати цю вправу та зняти хустку з очей (якщо у групі були такі учасники) – некомфортно відчувають себе у життєвих ситуаціях невизначеності, уникають їх, не схильні до ризику, а, навпаки, надають перевагу такому становищу, коли все відомо заздалегідь та не може бути нічого непередбачуваного.

Але, саме через невизначеність народжується щось нове, нестандартне, незвичне, тому ставлення до невизначеності не як до загрози, а як до виклику є стимулом для творчості та розвитку. Отже, розвиток толерантності до невизначеності є важливим чинником вашої успішності і тому слід намагатись розвивати в себе позитивні очікування від невизначеності, яка є приємною несподіванкою, а не загрозливою порожнечею.

А те, як саме ви досягали поставленої мети є для вас цінною інформацією, яку ви можете використати для змін, а саме: проаналізувавши власні підсвідомі стратегії досягнення цілей ви можете вже на свідомому рівні «відкоректувати» яким чином і що саме ви робите, де можливо уникаєте ризику, а коли позбавляєте себе гнучкості у виборі стратегій власної поведінки.

Отже, розвивайте толерантність до невизначеності та використовуйте найбільш ефективні стратегії досягнення цілей і це є шляхом до вашого професійного успіху!»

Час виконання 30 хвилин.

Вступна частина: А зараз давайте звернемось до вашої професійної діяльності, та будемо намагатись проаналізувати, що саме сприяє або, навпаки, заважає побудові вашої кар’єри.

Вправа «Успішний, неуспішний та реальний професійний шлях»

Мета: визначити передумови та перешкоди професійної успішності.

Інструкція: «Уявіть собі, будь ласка, людину, яка здійснила успішну професійну кар’єру, можливо, це хтось з ваших знайомих, а, можливо, це уявний образ. А тепер, визначте, якості цієї людини, які, на вашу думку, допомогли їй стати настільки професійно успішною. Запишіть перелік з найбільш важливих якостей.

А тепер проаналізуйте, які цінності є важливими для цієї людини та реалізуються в процесі її професійного становлення та розвитку. Запишіть декілька з цих цінностей.

А тепер уявіть, будь ласка, людину,  яка є неуспішною у професійному плані та аналогічним чином визначте якості та цінності цієї людини.

А зараз проаналізуйте ваш реальний професійний шлях та визначте ті якості, які спричинили позитивні та негативні події вашого професійного розвитку. Згадайте також цінності, які реалізуються в процесі вашого професійного становлення.

Проаналізуйте також, які якості, можливо, заважають вашій професійній успішності та які ціннісні орієнтації вони реалізують.

А тепер оцініть, будь ласка, за 10-бальною шкалою наявність якостей успішної та неуспішної людини (якості з двох попередніх переліків) у себе. Підрахуйте власну середню самооцінку за кожним із переліків.

А тепер, визначте які позитивні якості успішної людини були б корисними для вас. Проаналізуйте також цінності, які реалізує успішна людина у власній професійній діяльності та порівняйте їх із власними ціннісними орієнтаціями.

Поміркуйте над тим, що саме вам хотілось би змінити, щоб набути ще більшої успішності у вашому професійному розвитку.

А тепер розкажіть про це у групі».

Очікуваний результат: учасники розповідають про власні міркування з цього приводу та ставлять запитання одне до одного з приводу почутого.

Висновок: Отже, зараз ви мали можливість проаналізувати власні професійні якості та цінності, які реалізуються в процесі вашої професійної діяльності. Можливо, ви побачили що щось ви хотіли б змінити, чогось позбутись, а якісь риси, навпаки, розвинути в собі.

З того, що було почуте, можна зробити висновок, що найбільш цінними для більшості з вас є наступні якості (тренер підсумовує почуте від учасників), а щонайбільше заважають вашій професійній успішності наступні риси (тренер резюмує почуте від учасників).

Отже, в результаті виконання даної вправи ви мали можливість визначити якості успішної людини, які є для вас певними орієнтирами для досягнення професійного успіху, а також перешкоди, які заважають вам реалізовувати власні потенційні можливості та здібності.

Час виконання 20 хвилин

7. Вправа  «Цвітіння троянди»

Мета вправи: усвідомлення внутрішнього «Я», стимулювання внутрішньої енергії, життєвої сили.

Інструкція: «Сядьте зручно. Закрийте очі. Зробіть декілька глибоких подихів та розслабтеся.

Уявіть собі червоний кущ з квітами та бутонами. Зверніть свою увагу на один з бутонів. Він ще повністю закритий, лише зверху можна побачити червону крапочку. Зосередьтесь на цьому образі утримуючи його у центрі вашої свідомості.

Уявіть собі, що зелена чашечка починає розкриватися, оголюючи поки що закриті пелюстки квітки. Нарешті, вашому погляду відкривається весь бутон, утворений із червоних пелюстків.

Пелюстки починають повільно розкриватися, розходитися в боки. Це відбувається доти, доки перед вами не з’являється прекрасна троянда, в усій пишноті та повному цвітінні. Намагайтесь вловити її характерний запах, який не сплутаєш ні з чим.

Тепер уявіть, що на троянду падає сонячний промінь, який освітлює та зігріває її. Протягом деякого часу утримуйте цей образ.

А тепер ототожніть себе із цією трояндою. Уявіть собі, що ви стали трояндою або помістили цю квітку всередині себе. Упевнитесь, що троянда знаходиться всередині вас. У символічному сенсі ви є цією трояндою. Та сила, яка надає життя цій троянді, здатна пробудити ваше внутрішнє «Я» та проявити все, що воно випромінює.

Уявіть, що ви стали червоним кущем. Ваші коріння знаходяться у землі звідки надходять поживні речовини. Ваші листя та квіти ростуть, тягнуться догори, живляться енергією сонячного світла та зігріваються нею.

Уявіть, що ви – інші червоні кущі, рослини та дерева. Ви - все, що існує завдяки цій життєвій енергії та є часткою планети, великого цілого. Намагайтесь утримати це відчуття протягом певного проміжку часу. Потім відкрийте очі та поверніться сюди.

Виконується вправа, учасники поступово відкривають очі та повертаються до реального часу.

А зараз розкажіть, будь ласка, про ваші враження та відчуття від виконання цієї вправи. Що вам найбільше сподобалось? Що не сподобалось? Що вас вразило?»

Очікуваний результат: учасники виконують вправу та відчувають ту енергетику, яка знаходиться всередині них, відчувають емоційне піднесення та натхнення.

Висновок: «Отже, зараз ви відчули власну внутрішню енергетику, ви відчули наскільки ви сповнені сил та можливостей для реалізації ваших найпотаємніших та найризикованіших мрій та задумів і це є запорукою вашого успіху!»

Час виконання 10 хвилин

Обговорення результатів роботи тренінгу

А зараз я пропоную вам відповісти на наступні запитання.

  • Що є найважливішим, з того чому ви навчились під час роботи групи?
  • Що цікавого ви дізналися про себе?
  • Чому позитивному ви навчились під час спілкування з іншими членами групи?
  • Як ви можете використати те, чому навчились в групі?
  • Що вам не сподобалося у роботі групи?
  • Над чим вам хотілось би попрацювати у майбутньому?

Час виконання 20 хвилин.

 

1

 

docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
1792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку