СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ
для вихователів:
«Бути креативним – значить бути творчим!»
Частина І
Мета: визначення рис творчої особистості та умов, що заважають виявленню творчості; розвиток креативних і комунікативних здібностей учасників заняття; сприяння розвитку творчої уяви, допитливості, сміливості та гнучкості мислення.
Психолог. Рада вітати всіх на сьогоднішньому занятті. Ми будемо намагатися глибше розкрити в собі творчі вміння та схильності, активізувати їх і дати змогу працювати нашому творчому розуму, а за одно й навчимося за допомогою наших вправ зцілювати емоції і знаходити натхнення у звичайних речах, адже кожен митець, творець, винахідник повинен бути цілісною, гармонійною особистістю.
Тож я, пропоную всім розслабитися, закрити очі і подумати про щось приємне, проте, що заставляє вас посміхатися… Лунає «Місячна соната» Бетховена.
Розплющили очі, посміхнулися.
Прийняття правил роботи
Група озвучує та приймає правила роботи на тренінговому занятті. Правила
закріплюються на демонстраційному стенді, який добре видно кожному з учасників:
Вправа «Творчій псевдонім»
Учасникам розкладаються картонні медальйони на ниточці, і кольорові олівці. Треба зобразити на медальйоні свій псевдонім. Після виготовлення медальйонів учасники представляються, надівають медальйон.
Вправа «Очікування»
Мета – налаштування на роботу, усвідомлення цілей діяльності на занятті та актуальних питань.
Опис. Кожен учасник на стікері пише свої очікування від заняття, презентує їх і вішає на лист очікувань.
Інформаційне повідомлення
Психолог.
Креативність (від лат. creatio – створення) – творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості в якості незалежного фактору. На думку П. Торренса, креативність включає в себе підвищену чутливість до визначення цих проблем, до дефіциту або протиріч знань, дій з визначення цих проблем, до пошуку їх рішень на основі висунення гіпотез, до перевірки і зміни гіпотез, до формулювання результату вирішення. Для визначення креативності використовуються різноманітні тести дивергентного мислення, особистісні опитувальники, аналіз результативності діяльності. З метою поліпшення розвитку творчого мислення можуть використовуватись навчальні ситуації, котрі характеризуються незавершеністю або відкритістю для інтеграції нових елементів, при цьому дітей заохочують до формулювання великої кількості питань. Отже, креативність – це творчі здібності індивіда, здатність породжувати незвичні ідеї, відхилятись від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації.
У свою чергу принцип креативності у роботі педагога та в навчально-виховному процесі полягає у максимальній орієнтації на творче начало у навчальній діяльності, засвоєнні власного досвіду творчої діяльності. Тут мова йде не просто про просте «видумування» завдань по аналогії, а передусім мається на увазі формування в учнів здатності самостійно знаходити рішення завдань, які не зустрічались раніше, самостійне «відкриття» нами нових способів дій.
Поняття творчої особистості можна трактувати двома шляхами. Відповідно першому, креативність або творча здібність у тому чи іншому змісті властива кожній людині. вона також невід’ємна від людини як здатність мислити, розмовляти, відчувати. Більше того, реалізація творчого потенціалу, незалежно від його масштабів, роблять людину психічно повноцінною. Позбавити людину такої можливості – означає викликати в неї невротичний стан.
Погляд на креативність як універсальну рису особистості людини, зокрема, майбутнього педагога, завданням якого є активізація творчого потенціалу вихованців, передбачає визначення розуміння творчості. Творчість розуміється нами як процес створення чогось нового, при чому процес не запрограмований, непередбачуваний і раптовий. При цьому до уваги не береться цінність результату творчого акту і його новизна для великої групи людей, для суспільства або для людства. Головне, щоб результат був новим і значущим для «творця». Самостійне, оригінальне вирішення дитиною задачі, котра вже має відповідь, буде творчим актом, а його самого вже варто оцінювати як творчу особистість.
Згідно другого трактування, не кожну особистість варто вважати творчою особистістю або творцем. Подібна позиція пов’язана з іншим розумінням природи творчості. Тут крім незапрограмованого процесу створення нового, береться до уваги цінність нового результату. Він повинен бути загальнозначущим, хоча його масштаб може бути різним. Важливою рисою творця є сильна і стійка потреба у творчості. Творча особистість не може жити без творчості, вона бачить у ній головну мету і основний зміст свого життя.
Багатьом людям, навіть творчо обдарованим, не вистачає творчої компетентності. Можна виділити три аспекти такої компетентності.
По-перше, на скільки людина готова до творчості в умовах багатовимірності та альтернативності сучасної культури.
По-друге, наскільки вона володіє специфічними «мовами» різних видів творчої діяльності, набором кодів, котрі дозволяють їй дешифрувати інформацію з різних галузей і перекласти «мовою» своєї творчості.
Третій аспект творчої компетентності являє собою ступінь оволодіння особистісною системою «технічних» навичок та умінь, від якої залежить здатність здійснити задумані та «придумані» ідеї.
Саме креативна здатність ґрунтується на творчій фантазії, яка є синтезом уяви та емпатії (перевтілення).
Завданням педагога і є активізація цієї творчої фантазії, яка в свою чергу активізує креативність та розвиває вроджені творчі здібності.
Можна зауважити, що головним завданням є активізація усіх своїх креативних здібностей і вироблення мотивації до здійснення навчально-виховного процесу засобами творчості, тобто пошуку креативних шляхів до розвитку власного творчого потенціалу та креативності вихованців.
Гра «Хто ти?»
Учасники сидять по колу.
Інструкція: «Я даю вам картки, на яких написана назва тварини. Назва повторюється на двох картках. Наприклад, якщо ви отримуєте картку, на якій написано «слон», то знайте, що хтось має ще одну картку, на якій написано «слон». Тренер роздає картки (якщо непарна кількість учасників, тренер також бере участь у грі). «Будь ласка, прочитайте те, що написано на вашій картці. Зробіть це так, що тільки ви бачили напис. Тепер ви можете покласти картку. Завдання кожного - знайти свою пару. Ви можете використовувати будь-який виразний спосіб, але не можна нічого говорити і видавати конкретні звуки «тварин». Іншими словами, все, що ми будемо робити, ми будемо робити мовчки. Коли ви знайдете свою пару, сідайте поряд, але мовчіть, не pозмовляйте. Тільки тоді, коли всі пари будуть сформовані, ми перевіримо, що у нас вийшло.
Вправа «Композиція із предметів».
Мета: розвиток творчої фантазії.
Складіть композицію на вільну тему з предметів, які знаходяться на вашому робочому столі. Після того, як ви її зробите, підготуйте для неї назву. Композиція може бути представлена загадкою. Інші учасники висунуть припущення про сюжет. На виконання завдання дається 5 хвилин.
Брейн – ринг.
Опис: учасники діляться на 3 команди. Кожній команді по черзі пропонується відповісти на запитання.
Задачі – жарти. Це цікаві ігрові задачі з математичним змістом. Для їх розв'язання потрібно більше винахідливості, кмітливості, почуття гумору, ніж вміння виконувати обчислювальні дії (тобто певні знання математики), Суть задачі, тобто основне, завдяки чому можна здогадатися про розв'язок, дати відповідь, замасковано зовнішніми, другорядними умовами. Для правильного їх розв'язання не вимагається виконати арифметичні дії, вони базуються на здогадці, кмітливості. Вони є корисним засобом розвитку у дітей логічного мислення, вміння проводити аналіз і синтез, узагальнювати, абстрагувати, порівнювати, зіставляти і конкретизувати, розкриваючи зв'язки, що існують між явищами. Це питання нерозривно пов'язане з розвитком пізнавальних здібностей та інтересів, з певним емоційним ставленням до пізнаваного об'єкту, явища.
Вправа «Малюнок творчості».
Вправу пропонують на окремому аркуші паперу для кожного учасника. Домалюй лінії і фігури так, щоб вийшов чарівний казковий ліс, разом з його мешканцями і розкажіть про нього історію.
Вправа «Складаємо вірші»
Учасникам тренінгу роздаються на листочках початі віршів, завдання – треба їх закінчити.
1. Сумно хом´яку самому
ягідки збирати.
2. Йшов їжак, кошик ніс,
в кошику малина.
3. Є у лісі ведмедик,
дуже ласий до меду
4. «Кап-кап-кап!» - співає дощик
На деревах і будинках.
5. Намалюю хатку я,
Де живе моя сім'я,
6. Вечір вже пізній і сонце сідає,
для відпочинку час наступає,
7. Чом Галинко ти невмита,
Нерозчесана, сердита,
8. Я по сходинках скакав –
По порядку рахував:
9. Мене за довгий язичок
Батьки поставили в куток.
Вправа «Монотипія».
Кожен учасник отримує аркуш паперу зігнутий навпіл, на одній половині створює певний малюнок або малює хаотично, потім накладає на верх іншу половину аркушу і отримує певне зображення. Презентація малюнків.
Притча
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка, хто краще грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. І чим більше старався кожен із них, тим не зрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з`явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожен прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім дедалі краще залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки і величність контрабаса.
Інструменти грали, із замилуванням стежачи за чарівними помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.
Що важливо для гармонії?
Як важливо, щоб оркестром диригувала вміла людина. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об`єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві…
Такими майстрами, шановні вихователі, є ви, а інструментами – наші діти!
Рефлексія заняття
На окремих аркушах пишемо ваші побажання, рекомендації тренеру, кладемо в коробочку бажань.
Підходимо до листка побажань, якщо очікування збулися перевішуємо стікер.
Заключна вправа.
Кожен учасник отримує пам’ятку «29 шляхів залишатися креативним»