18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Розвиток мови через музику? Це можливо!

Про матеріал
Розвиток мови через музику? Це можливо! Сьогодні я хочу поговорити про те, як можна поліпшити мову дитини через музику. Музика і мова тісно взаємопов'язані. Дослідження показують, що музика включає в себе різні елементи, які є також компонентами мови.
Перегляд файлу

РОЗВИТОК МОВИ ЧЕРЕЗ МУЗИКУ.

Розвиток мови через музику? Це можливо!

Сьогодні я хочу поговорити про те, як можна поліпшити мову дитини через музику.  Музика і мова тісно взаємопов'язані. Дослідження показують, що музика включає в себе різні елементи, які є також компонентами мови. Музика розвиває здатність розрізняти звуки на слух, розвиває у дітей уяву, здатність висловлювати думки словами, рухами і жестами.

З давніх-давен музика використовується як лікувальний фактор. Сприйняття спеціально підібраної музики не вимагає попередньої підготовки і доступно всім дітям. Музично-ритмічні заняття допомагають залучати, активізувати і пробуджувати інтерес до діяльності взагалі, активізують

мислення. Музичні Ігри знімають психоемоційне напруження,

виховують навички групової поведінки, тобто соціалізують дитини.

Організація рухів за допомогою музичного ритму розвиває у дітей увагу, пам'ять, внутрішню зібраність, розвивається  мова. Музикально-ритмічні заняття мають велике значення для дітей із затримкою психічного розвитку ЗПР. Це пов'язано з тим, що характерні для них особливості нервово-психічного складу, емоційно-вольова та особистісна незрілість, своєрідність діяльності і поведінки, особливості рухової і психічної сфери, добре піддаються корекції специфічними засоби впливу на дитину, властивими ритміці. Проблеми рухової сфери у дітей з ЗПР часто пов'язані не з порушенням опорно-рухового апарату, а з недорозвиненням вищих психічних функцій. У цих дітей ослаблене формування межаналізаторних зв'язків,знижено увагу, пам'ять, сприйняття, розумове і мовленнєвий розвиток. Недоліки формування ВПФ тісно пов'язані з розвитком загальної, ручний і артикуляційної моторики дитини. За допомогою музичного ритму можна встановити рівновагу в діяльності нервової системи дитини. Музично - ритмічні заняття допомагають залучати, активізувати і пробуджувати інтерес до діяльності взагалі. Музичні ігри знімають психоемоційне напруження, виховують навички групової поведінки, тобто соціалізують дитину. Організація рухів за допомогою музичного ритму розвиває у дітей

увагу, пам'ять, внутрішню зібраність, а так же розвивають мова.

Корекційно-розвиваюче заняття "Корекційна ритміка" є

ефективної та адекватної формою проведення заняття при роботі з дітьми з ЗПР, побудованого на поєднанні музики, руху і слова (мови).Заняття КР сприяють зміцненню у дітей м'язового корсету, у дітей формуються правильне дихання, розвиваються моторні функції, виховується правильна постава, хода, грація рухів, що сприяє в цілому оздоровленню всього дитячого організму. Так само це сприяє розвитку творчих здібностей дітей. Багатьма вченими зазначено, що чим вище рухова активність дитини, тим краще розвивається його мова.

Ритміка не лише дає вихід підвищеної рухової енергії дитини,

але і сприяє розвитку у нього багатьох корисних якостей. Красиві руху, розучені на уроці, дитина з радістю і цікавістю буде виконувати вдома. Ритміка закладає надійний фундамент для подальшого фізичного вдосконалення дитини з будь-яким захворюванням і діагнозом. Професор Крестовников в "Нарисах про фізіологію фізичних вправ", писав, що

рухи, що здійснюються під музику, виконуються легше, дихальний апарат працює енергійніше, збільшується глибина дихання, підвищується поглинання кисню.У дітей з порушеннями мови дуже часто страждає загальна моторика: рухи характеризуються недостатньою чіткістю і організованістю,відзначається недорозвинення почуття ритму, координації і т.д. звідси випливає висновок, що, розвиваючи загальну моторику, ми будемо сприяти розвитку мови. Ритмічні, чіткі вправи для ніг, рук, тулуба і голови готують вдосконалення рухів артикуляційного апарату: губ, язика, щелеп і т.д., а так само стимулюють розвиток мозку, відповідно й мови. Для корекції мовних порушень використовується логопедична ритміка, яка поєднує рух, мову і музику і сприяє нормалізації моторики і темпо-ритмічної сторони мовлення. Звичайно, повноцінне заняття по Логоритміці може провести тільки спеціально навчений педагог-дефектолог, який має додаткове музичну освіту, але сам принцип поєднання мови та руху і окремі вправи добре б ввести в заняття з дитиною не тільки в дитячому садочку, а і  вдома. Спочатку все мовний супровід буде вимовляти тільки дорослий. Пізніше дитина почне промовляти слова разом з дорослим. Спочатку він спробує вимовити останнє слово, потім два останніх слова. Потім подужає і цілу рядок.

Всі діти від природи музичні. Спробуйте включити ритмічну музику, і дитина відразу почне намагатися рухатися їй у такт, і йому буде не важливий його діагноз ДЦП або ЗПР, або Дислалия і т.п. Дитина буде просто рухатися в такт музиці і намагатиметься підспівувати: а-а-а, ля-ля-ля.

На заняттях використовую цю природну тягу дітей до ритмічним рухам, навчаю їх разом зі мною танцювати під музику. Не забувайте про те, що діти дуже люблять танцювати з батьками, не позбавляйте їх цієї можливості. Танцюйте разом з ними. діти кружляють разом з батьками, танцюють танець з брязкальцями, вчаться марширувати, танцювати танець маленьких каченят і робити багато чого іншого. В основі заняттях  ритмікою - методика Катерини Железновой. Склад вправ змінюється раз від разу, хоча найулюбленіші зазвичай повторюються.

Заняття по музично - корекційної ритміки можуть включати в себе:

  • ходьбу, біг, стрибки;
  • танцювальні рухи;
  • імітація звуків тварин координовано з рухами під музику;
  • дихальні вправи;
  • вправи для розвитку м'язового тонусу;
  • рахункові вправи;
  • елементи аеробіки;
  • вправи з предметами;
  • мовні рухові вправи з предметами і без;
  • вокальні вправи;
  • слухання музики;
  • ігрові вправи;
  • гра на шумових музичних інструментах
  • інсценування казок з театром ляльок
  • придумування своїх мініатюр з ляльковим театром під музику і багато іншого….

Тим самим, ритмічні вправи сприяють фізичному вихованню та зміцненню дитячого організму. В процесі роботи над рухами під музику, формується художній смак дітей, покращується мова, розвиваються їх творчі здібності. Таким чином, заняття ритмікою надають різнобічний вплив на дітей, сприяючи вихованню гармонійно розвиненої особистості. Батьківське участь завжди визнається потрібним і важливим, форми участі повинні бути творчими і різноманітними. Музика стає зрозуміліше і цікавіше для дітей саме через руху. Тому основою музичної діяльності для малюків від року і старше повинні бути танці, жестові, рухливі ігри та музикування і т.п.

Короткі пісеньки – співаночки  дітям дуже подобаються, діти люблять їх співати і рухатися під музику.

1. Приклад веселих музичних вітань:

Ми йдемо, і співаємо. Раз, два, раз два,

Ми співаємо!

Або ж вхід на заняття  починається з танцювальних знайомих рухів.

Раз, два, три на шкарпетки- 2р

Раз, два, три, повернулись, плескаєм  і розійшлися.

2. Розминка і нескладні танці

Веселі розминки проходять в різних жанрах:

ходьба (для маршу),

стрибки (для спортивних танців),

кружляння (для вальсу),

підскоки (для пустотливий польки),

3. Слухання музичних творів.

Щоб діти вчилися розрізняти швидку і повільну музику, не просто слухати, а чути музичні звуки і ритми. Щоб діти так само могли розрізнити звуки природи: шум води, струмка, дощу, шум вітру і грози, спів птахів і звуки тварин, адже це те ж не маловажно. В таких маленьких паузах спочатку з'являється радісне здивування, а потім приходить розуміння того, що музика буває різною, що музика – це гарно.

І раптом музика починає звучати в душі!

4. Спів

Діти слухають, як педагог виконує пісню, а в подальшому і підспівують йому приспів. Трохи пізніше діти запам'ятовують слова і співають пісеньку самі. Такого роду заняття допомагають розвинути почуття ритму, поставити дихання, і виховати початкові вокальні навички.

Пісні, які ми співаємо:

" Мама моя"

Мамочка милая мама моя

Нехай ця пісенька буде твоя

Ля-ля-ля-ля 2р

Нехай ця пісенька буде твоя.

5. Пальчикова гімнастика

Науково доведений парадокс: рівень розвитку мови залежить від ступеня розвитку дрібної моторики пальців. Постарайтеся регулярно тренувати пальчики дитини, і це допоможе його мовному розвитку.

6. Гра на музичних інструментах

маракаси, бубни, дзвіночки, металофон, дудочки, барабан, ксілафон. Діти грають на музичних інструментах. Гра на дитячих музичних інструментах сприяють розвитку координації слуху і рухів рук, почуття ритму, постановці дихання, а також вмінню управляти довільними рухами рук.

Це допомагає дитині самостійно співати в такт, слухаючи свій ритм. Діти проспівують  свої імена, імена батьків,

друзів, подруг. У процесі такої музичної гри ми ще й визначаємо скільки раз наприклад: ми вдарили паличкою по металофоні: АН-ГИ-ЛИ-НУ (4 рази). Проспівавши своє ім'я дитина закріплює разом з музикою і рахунок. А

виклавши кількість паличок на столі, у дитини і дрібна моторика буде задіяна, і мова, і пам'ять.

7. Музичні ігри

Це найвеселіша частина заняття. Рухливі музичні ігри дарують дітям радість і величезне число позитивних емоцій!

8. На завершення заняття діти малюють музику.

Це одна з найулюбленіших частин заняття. Всі діти без винятку люблять малювати. І ось тут вже видно у якого дитини яке було настрій на протягом усього заняття. Яскраві і світлі фарби скажуть про те що дитина сьогодні добре займався і у нього гарний настрій, а темні кольори свідчать про протилежне.

Дорогі батьки! Співайте з вашими дітьми, рухайтеся разом з ними під будь-яку музику, заохочуйте дитину, коли він сам рухається і співає, почувши пісню! Все наше життя пронизане музикою: ми співаємо, наспівуємо, насвистувати, плескали різні ритми. немає музично нездатних дітей, це вже давно доведено. І навіть не сумнівайтеся: розвиток музичних навичок обов'язково допоможе вашій дитині в майбутньому.

Пальчикова гімнастика вдома з мамою:

Будь-який невеликий віршик, потешку або пісеньку можна

"Перекласти на пальці", тобто придумати нескладні

руху для пальчиків, які потім можна поступово ускладнювати.

Бабуся окуляри одягла

І внучонка розгледіла.(Зобразити великим і вказівним пальцями кольцаочкі.)

На галявині будинок стоїть,

Ну а до дому дорога закрита.

Ми ворота відкриваємо,

В цей будиночок запрошуємо.(Долоні розташовані під кутом, пальці торкаються один одного, кінчики

мізинців стикаються так, щоб між ними утворилася пряма лінія.

Якщо поставити долоні горизонтально - вийдуть ворота.)

 

Будинок стоїть з трубою

І дахом, На балкон гуляти я вийшов,

На дверях висить замок,

Хто відкрити б його міг?

Потягнули, покрутили,

Постукали і відкрили.

Деякі вправи Розминка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Інші матеріали
Інкл
Додано
18 березня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку