"Розвиток мовленнєвих навичок за допомогою комунікативної граматики"

Про матеріал
Роль граматиці у вивченні мови+ додаткові матеріали до уроків, комунікативні вправи,вірші та пісні,діалоги
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Міністерство освіти і науки України

Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Методичний кабінет відділу освіти Миколаївської облдержадміністрації

Миколаївська гімназія № 2 Миколаївської міської ради

 

 

Розвиток мовленнєвих навичок за допомогою комунікативної граматики

 

 

 

 

Димова Олена Михайлівна

Вчитель англійської мови

Вчитель вищої категорії

Старший вчитель

Миколаївської гімназії №2

Миколаївської міської ради

 

 

 

 

 

Миколаїв 2019

                      

                                                                 ЗМІСТ

ВСТУП ..................................................................................................................... 3

АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ............................................................................... 3

ОСНОВНА ЧАСТИНА ........................................................................................... 6

РОЛЬ ГРАМАТИКИ У ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ............................. 6

Етапи засвоєння граматичного матеріалу ……………………………………....7

Використання віршів та пісень при вивченні граматики ………………… …11 

Діалог та його роль у вивченні граматичних структур ……………………….15           

Комунікативні вправи для навчання граматики ................................................ 20

ВИСНОВОК ........................................................................................................... 23

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ............................................................. 25

ДОДАТКИ .............................................................................................................. 26

 

             

ВСТУП

АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ

Спираючись на історію розвитку методичної думки, можна сказати, що зі зміною різних факторів цільової настанови навчання мови в школі змінювалося ставлення до мови, до змісту самого предмету, змінювалася й методика викладання іноземних мов.

Ставлення до предмету “Іноземна мова” й до його змісту досить чітко видно через ставлення до граматики. Як зазначають, граматика пройшла довгий шлях від догматичного викладання її  як зводу правил і виключень , до повного заперечення граматики, заперечення її значення у вивченні мови, до міркування про те, що не можна провести межу між граматикою й словником, що граматичні явища поглинаються лексичною стороною мови.

Історія навчання іноземної мови починається здавна і враховує досвід навчання “мертвих” мов – давньогрецької і латинської. Іноземна мова, як і вся мовна система, є суспільно-історичним продуктом, у якому відображається історія народу, його культура, соціальні відносини, традиції і т.і. Іноземна мова є одночасно і метою, і засобом навчання, що вимагає роботи – щоденної і систематичної.

Процес, коли учень, який роками сидить за партою мовчки, слухає вчителя і намагається запам’ятати –  не є забезпеченням повноцінного формування особистості, не дає радості від успіхів у праці, а розвиток творчого потенціалу людини є одним з основних завдань школи. Для цього потрібно розглядати учня як цілісну, активну, діяльну особистість, бо учень – це  не об’єкт, а творець свого власного “я”.

Без знання іноземної мови на сьогоднішній день не може обійтись жодний фахівець будь- якої галузі. Іноземна мова є зв’язуючи  містком між культурами різних народів і робить можливим спілкування та обмін духовними цінностями. Без неї неможливі політичні, економічні, культурні відносини між країнами. Саме тому іноземна мова посідає особливе місце.

Найчастіша відповідь на запитання: що є найскладнішим на уроках англійської мови та що не подобається? – є: вивчати англійську граматику, особливо вживання часів. Але насправді можна зробити цей процес цікавим, продуктивним і творчим. І це можливо, якщо граматика буде мати комунікативну та функціональну спрямованість. Потрібно уникати одноманітного, механічного тренування на уроці.

У світовій методичній скарбниці вчителів іноземної мови є великий набір інтерактивних форм роботи, які можна успішно використовувати під час навчання граматики. При цьому граматичні явища сприймаються як єдиний  акт комунікації, а граматичні вправи – цікаві  й різноманітні . Для успіху всього процесу навчання дуже важливо створити такі умови, за яких максимально розкрилися б можливості кожного учня. 

Граматиці належить організуюча роль. За допомогою граматичних структур можливо передати найтонші нюанси думки. Таким чином, граматика виконує функцію будівельного матеріалу мови. Можна погодитися з тим, що це «скелет, на якому тримаються всі слова». Мовні висловлювання, тексти ... це «кровоносна система, яка живиться живою мовою; фундамент, на якому зводиться будівля під назвою «Іноземна мова».

Я вважаю, що актуальність даної теми полягає в тому, що граматика є невід'ємною частиною всіх видів мовленнєвої діяльності, і основним завданням навчання іноземних мов є їх формування, вдосконалення й розвиток. Особливо важливий цей процес на етапі, коли учні володіють достатнім лексичним матеріалом і у них закладається алгоритм засвоєння мовного матеріалу. 

Успішне оволодіння іноземною мовою та досягнення відмінного результату відбудеться тільки тоді, якщо організувати навчальний процес так, щоб учні мали можливість як можна точніше імітувати умови реального мовного спілкування. Процес навчання іноземної мови, який має комунікативний напрямок, розширює можливості предмету у досягненні цієї мети. 

За період опрацювання даної проблемної теми використання різноманітних комунікативних вправ, які підтримали інтерес учнів, сприяли кращому їх засвоєнню й активному використанню у мовленні, дали свої

результати. (ДОДАТОК 1 – Результати контрольних робіт)                                        

ОСНОВНА ЧАСТИНА

РОЛЬ ГРАМАТИКИ У ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Навчання спілкуванню – це є свідоме засвоєння як лексичних, так і граматичних одиниць. Повноцінна комунікація не може відбуватися за відсутності граматики, саме тому навчання граматики  є один з найважливіших аспектів мови. 

При вивченні граматики є можливим систематизувати лінгвістичний досвід, розвивати пам'ять, логічне мислення, спостережливість, проводити порівняння, аналіз та синтез. Вивчення граматики допомагає налагодити міжпредметні зв’язки, реалізувати розвиваючий аспект навчання. Це є необхідні життєві компетентності, які потребує Нова Українська школа.

Навчання іноземним мовам повинно мати комунікативний напрямок та метою навчання  повинно бути вільне володіння мовою. Граматика – одна зі сходинок для досягнення цієї мети. Вона є одночасно засобом та умовою комунікативної діяльності.

Для підвищення ефективності навчання іноземних мов у педагогіку увійшло таке поняття, як «комунікативна граматика», де пріоритетом є жива комунікація. Насправді комунікативний підхід не є чимось новим: спочатку його почали використовувати за кордоном, пізніше – в Україні.

           Комунікативна методика передбачає навчання граматиці на функціональній і ситуативної основі. Це означає, що граматичні явища вивчаються і засвоюються не як "форми" і "структури", а як засоби вираження певних думок, відносин, комунікативних намірів і введення їх в мовний досвід.

Граматичні навички мовлення повинні формуватись поетапно та характеризуватися таким ознаками, як гнучкість, автоматизованість,  стійкість.

 Як засвідчує практика, існують такі етапи для засвоєння граматичного матеріалу: пред'явлення мовного зразка (через аналіз і синтез граматичного явища), тренування і застосування в мовленні. 

На I етапі (ознайомлення та первинне закріплення) необхідно осмислити граматичне явище, усвідомити його зміст, форму і вживання. Ознайомлення з новим навчальним матеріалом для продуктивного засвоєння здійснюється найчастіше в навчально-мовних ситуаціях, що надаються усно або в читанні. 

Цьому етапу відповідають наступні вправи:

  підкреслення;

  виписування;      

  граматичний розбір;

  модель - SOS (зібрати, організувати, систематизувати).

Наприклад:

          Read the sentences and find the difference.

          Read the sentences and find with the new grammar tense one.

          Find  all Present Tenses in the text.

          Determine the meaning of Past Tenses.

          Tell me, please, what tense will you choose in this situation.

          Complete the table (sentences).

          Using the model, change the sentences.

          Make the sentences with the help of the table (model).

          Make the phrase, using the table.

          Make the sentences, using the verbs in brackets.

          Answer the question, using the model.

          Listen and say the phrases in another way.

На II етапі відбувається тренування граматичного матеріалу і формування граматичних мовних навичок. Формування мовних граматичних навичок передбачає розвиток навичок щодо точного відтворення вивченого явища в типових для його функціонування мовних ситуаціях. 

Навчання граматичного усного мовлення, пов'язане з формуванням відповідних навичок, ефективно здійснюється через такі тренувальні вправи:         імітаційні;

          трансформаційні;

          підстановчі (таблиці);

          вправи ігрового характеру.

Граматична структура в імітаційних вправах дається без змін, якщо її слід повторити. Наведемо кілька прикладів імітаційних вправ:

üПовторіть за вчителем.

üПідтвердьте висловлювання вчителя, якщо він має рацію.

üВиконайте команду  і скажіть, що ви зробили.

üСкажіть, що сьогодні все було так, як звичайно.

üПідтвердьте,      що     висловлювання    вашого       співрозмовника відповідає дійсності.

üПогодьтесь із твердженням товариша.

üПовторіть, додаючи слово, фразу.

Підстановчі вправи використовують для закріплення граматичного матеріалу, вироблення автоматизму у використанні граматичної структури в аналогічних ситуаціях.

Трансформаційні вправи дають можливість формувати комбінування заміни, скорочення чи розширення заданих граматичних структур у мовленні. З їх допомогою можна навчити змінювати зміст сказаного в запропонованих моделях залежно від ситуації, протиставлення структури, що вивчається, тим, які були вивчені раніше, складання з окремих вивчених частин висловлювань з новим змістом. Вибір вправи залежить від конкретної задачі.

          Висловіть одну й ту саму думку інакше.

          Замініть виділені слова…

          Подивіться на незакінчений малюнок і висловте припущення про те, що не встиг намалювати художник.

          Здогадайтесь, які питання були поставлені в діалогах.

          Заперечте висловлювання й доповніть їх.

          Передайте співрозмовнику зміст наступного висловлювання своїми словами.

Вправи ігрового характеру можна віднести до репродуктивних вправ, тому що вони наближають процес активізації граматичного матеріалу до умов реального спілкування. Організація гри обумовлює створення мовної ситуації, яка включає атрибути гри, рольові розпорядження, комунікативну задачу.

На III етапі здійснюється остаточне оформлення граматичних мовленнєвих умінь і навичок, тобто застосування їх у мовленні. Вправи цього етапу повинні мати, перш за все, комунікативну значущість.

У своїй практиці широко використовую скоромовки (tongue twisters) для відпрацювання граматичних структур та зацікавлення учнів.

Використання скоромовок є корисною вправою для розігріву (warming up), для повторення вивченої лексики та фонетики. З цією метою можна запропонувати такі завдання:

She sells sea shells by the seashore.

  The first person says the tongue twister once. The next person has to say it twice, the third person three times and so on.

  Replace pictures with words

image 

Але за допомогою скоромовки можна відпрацьовувати і будь-які  граматичні структури. Наприклад, це можна зробити, використавши такі завдання:

  Change this statement to negative (general question, special question…)

  1) Write the following questions on a board or chart paper:

Напишіть дані запитання на дошці:

1. Write the name 2. What did she/he do?

3.   Where?

4.   When?

5.   Why?

6.   Because…

2) Now give kids the following instructions:

Запропонуйте учням дані інструкції: 

üGet into teams of about 5 people

üOn a piece of blank paper write your answer to question 1.

üPass the paper to the person on your right.

üWrite an answer to the question 2 on the paper you have just received. Your answer must begin with the first sound in the person’s name (Example: Bob – bought a bike)

üPass the paper on again and write an answer to question 3 again using the sound at the beginning of the name.

üContinue until all the questions will be answered.

üPass the paper back to the person who started with it. Read all of the tongue twisters aloud.

( «Складаємо свою скоромовку». Розділіться на групи, перший гравець повинен відповісти на перше запитання та передати аркуш паперу тому, хто сидить справа. Другий – відповідає на наступне запитання одним словом, яке потрібно, щоб починалося з тієї літери, що й попереднє. Передає наступному гравцю. Продовжуємо відповідати на наступні запитання. Складене речення потрібно прочитати вголос. Можливо додати завдання змінити час, утворити пасив і т.і.)

It might help if you give the kids some examples before they begin the exercise:

Bob bought a bike in Bali on his birthday because he was bored.

«Вірші й пісні на уроках англійської мови – це ефективний засіб навчання, який пожвавлює урок, робить його  захоплюючим і приємним заняттям. Вони дозволяють учням ближче познайомитися з англійською поезією, національним колоритом і своєрідністю традицій, побуту, особливостями образності в поетичному сприйнятті світу, заглиблюють їх в культуру країн, мова яких вивчається». Багато видатних лінгвістів, наприклад, Ф.Дубін, М.Халквіст, К.А.Поумрой, У.Кайнд та інші вважають, що вірші й пісні можна з успіхом використовувати для розвитку майже всіх мовних навичок. Вони є ефективними в роботі над вимовою, при формуванні навичок виразного читання, сприяють засвоєнню нової лексики, активізації граматичних структур і введенню їх в усне мовлення.[1] 

За дослідженями багатьох вчителів та за  своїми власними можна сказати, що пісні становлять особливий інтерес. Зрозуміло, що в піснях є приспів, найчастіше певні рядки повторюються, що є величезним плюсом з погляду граматики. Кількаразове повторювання однієї й тієї ж граматичної структури на основі виразного музичного тексту полегшує її запам’ятовування. Тому пісня на уроках дуже корисна. Слід звернути увагу, що пісні необхідно підбирати дуже ретельно. Пісні повинні бути ритмічними і нескладними для виконання, а вірші – короткими. У пісні обов’язково має бути приспів  чи рядки, що повторюються і легко запам’ятовуються. 

Це дозволить навіть найповільнішим і нерішучим учням взяти участь у співі. Дуже важливо, щоб текст пісень був викладений літературною англійською мовою з дотриманням мовних норм (правильний порядок слів, узгодження підмета і присудка тощо). При виборі пісні рекомендується враховувати вік і особливості групи.

Використання комунікативно-орієнтованих завдань з поетичними текстами, піснями на уроках іноземної мови дозволяє учням міцно засвоїти структури пропозицій різних комунікативних типів, часові форми дієслова і успішно використовувати їх у повсякденній практиці. В учнів зникає страх перед граматикою, вони краще засвоюють її через римовані структури, формується внутрішня мотивація школярів, яка в подальшому може обернутися глибоким інтересом до вивчення мови в цілому.

Для закріплення або повторення Past Simple +Irregular verbs можливо використовувати пісню з неправильними дієсловами в різних стилях музики та пропонувати дітям відповідні завдання. На своїх уроках середньої ланки ми використовуємо Rap Song. 

Sing the “Past Irregular Verbs Song”. 

The first time you play the song, put up the flashcards in order on the board or use the “Past Irregular Verbs Song” song poster.

I take (took, taken) 

You shake (shook, shaken)

Wake (woke, woken) to the style I’m creating. 

Think (thought, thought), seek (sought, sought). 

Listen to the lesson that I teach (taught, taught). 

Don’t sleep (slept, slept), I creep (crept, crept).

I sneak (snuck, snuck up).

You leap (leapt, leapt). 

I keep (kept, kept) having fun.

Слова в пісні можно міняти місцями, замінювати малюнками, залишати пропуски, використовувати завдання «пантоміма».

Для учнів старших класів можна використовувати сучасні пісні,  аналізуючи складні граматичні структури. Опрацьовуючи граматичну структуру «complex object», після повторення значення цього граматичного явища у мові та активізації вживання його в мовленні, використовуємо спочатку такі тренувальні вправи, як: закінчи речення, вживаючи складний додаток; перефразуй; відкрий дужки, звертаючи увагу на особливі випадки дієслів-почуттів; можна запропонувати знайти граматичні структури у сучасних піснях, спочатку прослухавши їх, потім проаналізувати надрукований текст пісень, обґрунтовуючи за правилами, дати прямий та зворотній переклад і т.і.

Розглянемо текст пісні відомої на весь світ американської співачки

Madonna – «American Pie»

Well, I know that you’re in love with him  ‘cause I saw you dancing in the gym. 

You both kicked off your shoes 

Man, I dig those rhythm and blues…

У цьому прикладі у другому рядку – «складне   доповнення». Тут воно вжито з дієсловом to see і має закінчення –ing.  I saw you dancing in the gym.

… I'll see you again 

You never really left 

I feel you walk beside me 

I know I'll see you again…

Rihanna –«Unfaithful» 

And I know that he knows I'm unfaithful

And it kills him inside

To know that I am happy with some other guy

I can see him dying 

I don't wanna do this anymore

I don't wanna be the reason why

Every time I walk out the door

I see him die a little more inside.

Мовлення за своєю природою ситуативне. Тому учні повинні знайомитись з граматичними структурами у типових ситуаціях мовлення. З цією метою можна використовувати реальні та уявні ситуації, які створюються різними засобами – за допомогою вербального опису, ілюстративної, предметної наочності.

Тренувальні вправи самі по собі не ведуть до вміння брати участь в комунікації. Безумовно, відпрацювання окремих елементів, граматичних структур шляхом відповідних тренувань – це  обов'язковий етап раціонального оволодіння мовою. Але крім цього, необхідно розвивати навички спонтанної комунікації відповідно до потреб ситуації, а для цього потрібна система комунікативно-орієнтованих вправ.

Мовленнєва діяльність – це  основний принцип комунікативнозорієнтованого навчання. Учасники спілкування повинні навчитися розв’язувати реальні та умовні завдання спільної діяльності за допомогою англійської граматики. Навчання учнів  при цьому здійснюється через завдання (activities), що реалізуються за допомогою методичних прийомів (techniques) і вправ (exercises).

Прикладом нетрадиційних методів спілкування учнів є завдання таких видів:

        комунікативні ігри (communication games);

        комунікативні стимуляції (communication stimulations in role-plays and problem-solving);

        вільне спілкування (socialization).

У комунікативно-орієнтованому навчанні використовуються комунікативні завдання діяльнісного характеру, які можна розділити на дві великі групи: "функціонально-комунікативні" і "взаємодії в групі". Функціонально-комунікативні завдання включають порівняння набору картинок і зображень, відновлення логічної послідовності в серії фотографій або фрагментів тексту, виявлення відсутніх елементів в зображеннях і текстах, формулювання точних інструкцій партнеру для успішного виконання ним завдання, пошук відповіді на питання шляхом з'єднання разом всіх фактів, відомих решті учасників та ін.

Слід згадати, що при виконанні мовних завдань не можна зупинятися для розбору мовних помилок. Якщо будь-яка мовна помилка повторюється, слід узяти її на замітку і на наступних уроках провести необхідні вправи.

Подібні дискусії успішні лише в тому випадку, якщо вчитель добре знає, що саме викликає інтерес і емоційне ставлення учнів. Наприклад, можна почати розповідь і зупинитися на найцікавішому місці, тоді учні будуть змушені ставити запитання. Крім того, вчителю необхідно майстерно надихнути на  жваву бесіду, не виходячи за рамки відпрацьованих моделей без пояснень і тренувань, створивши невимушену обстановку.

Особлива увага при цьому приділяється такому видові діяльності як діалоги. Відомо, що мікродіалог є основою діалогічної мови , який допомогає  імітувати реальне спілкування. Мікродіалоги бувають різноманітніших видів і типів: діалог-розпитування, діалог-пояснення, діалог-обмін враженнями, думками, діалог-бесіда та ін. Кожен із мікродіалогів має своє конкретне комунікативне завдання, комунікативний ефект і містить у собі дві-три репліки. Найчастіше мікродіалог переростає в макродіалог. У процесі навчання діалогічної промови рекомендовано використовувати мікродіалоги у сполученні з діалогом-зразком, заучування якого сприяє засвоєнню граматичних структур, запам’ятовуванню лексичного матеріалу. Таким чином, досягається мета навчання: активно та правильно користуватися накопиченим пасивними знаннями щодо англійської мови взагалі і застосування правил граматики в розмовній практиці.

Я на своїх уроках дуже часто використовую  діалоги. Спочатку працюємо з граматичною структурою,  усвідомлюємо, для чого вона потрібна, де зможемо використати, знаходимо її  в діалозі, читаємо або граємо за ролями за шаблоном, та як результат, складаємо свій власний, використовуючи вивчені граматичні структури. З часом почали наближати це завдання до реальних умов – провели ряд уроків у кафе та ресторані, де учні спробували себе в різних ролях.

Наприклад, опрацювавши у 6 класі правило вживання some/any, a few/a little, many/much, вирази Would you like … Can I have …, пропонуємо спочатку такі тренувальні вправи:

      Underline the correct word in bold.

1)    How many/much biscuits would you like?

2)    There is not many/much sugar in this tea?

3)    We have not got many/much wine for the party?

                              Або 

      Tick the correct sentences.

1)    A – Can I have an egg, please?

B   – Can I have some egg, please?

2)    A – Would you like any milk?

B  Would you like some milk?

3)    A – We do not need many strawberries.

B   – We do not need much strawberries.

                  Можливий і такий варіант: 

Fill in the correct word from the list.

ANY, AN, A, SOME

-         Would you like 1) ………… orange?

-         No, thanks. I`d rather have 2) ………… coffee.

-         Sorry, there isn`t 3) ………….. coffee left. How about 4) ……… glass of milk?

-         Sure.

Наступним кроком є мікродіалоги, які учням потрібно скласти за зразком, імітуючи реальне життя.         

                                          image 

Look at the restaurant menu and fill in the questions, then, in pairs, act out similar dialogues.

And for the main course, What would you like to drink, Would you like some desserts, What would you like to start

W : -  1) ………………… ?

C: - I `d like a garden salad, please.

W: - Okay. 2) …………………….. ?

C: - Can I have the roast chicken with carrots, please? 

W: - Excellent choice. 3) …………………….. ?

C: - I`ll have some apple pie, please.

W: - 4) ………………………………. ?

C: - A cup of tea, please.

W: - Thank you, sir.

У залежності від класу та рівня вивчених граматичних структур, діалоги переростають у макродіалоги.

Ordering a Meal

          Hi. How are you doing this afternoon?

          Fine, thank you. Can I see a menu, please?

          Certainly, here you are.

          Thank you. What’s today’s special?           Grilled tuna and cheese on rye.

          That sounds good. I’ll have that.

          Would you like something to drink?

          Yes, I’d like a coke.

          Thank you. (returning with the food) Here you are. Enjoy your meal!

          Thank you.

Так за допомогою діалогів можна відпрацьовувати і лексику, і граматику. Waiter: Hello, Can I help you?

Kim: Yes, I’d like to have some lunch.

Waiter: Would you like a starter?

Kim: Yes, I’d like a bowl of chicken soup, please.

Waiter: And what would you like for a main course?

Kim: I’d like a grilled cheese sandwich.

Waiter: Would you like anything to drink?

Kim: Yes, I’d like a glass of Coke, please.

Waiter… After Kim has her lunch.: Can I bring you anything else? Kim: No thank you. Just the bill.

Waiter: Certainly.

Kim:I don’t have my glasses. How much is the lunch?

Waiter: That’s $6.75.

Kim: Here you are. Thank you very much.

Waiter: You’re welcome. Have a good day. Kim: Thank you, the same to you.

 

( ДОДАТОК 3 – Фрагмент уроку « В ресторані» )

image 

 

image 

 

Як зазначено,  вправи є стадіями формування навичок і розвитку вмінь учня. Тому в нашій роботі ми виходимо із «функціонального призначення вправи, як регулярно повторюваної дії для цілеспрямованої активізації мовного матеріалу з метою формування навичок і вмінь іншомовного спілкування»[2]. Проте за допомогою однієї вправи не можна сформувати міцні навички, тому використовують комплекс вправ.

Поняття комплексу вправ в методиці навчання іноземних мов характеризується наявністю «взаємозумовлених елементів і незмінністю залежностей між ними, тобто система реалізується через певні елементи, які відображають її змістовний і формальний бік. Вибір цих елементів, їх розташування відносно один одного та їх функціонування зумовлені відповідними цілями і завданнями, методичними і психологічними концепціями, а також деякими іншими факторами». 

Систематичність у процесі навчання забезпечує упорядковане вживання лексико-граматичного матеріалу в його органічному взаємозв’язку. 

Значення систематизації лексико-граматичного матеріалу полягає в тому, що кожний пакет нових лексичних одиниць, які засвоюють учні за правильно побудованою системою навчання, сприяє зміцненню відповідних навичок. Словникові одиниці включаються у вже засвоєний граматичний матеріал і, навпаки, нові відомості з граматики пов’язуються із засвоєним раніше лексичним матеріалом. Це надає учням  змогу актуалізувати те чи інше правило. Як наслідок, зміцнюються і розвиваються лексико-граматичні навички та використовуються в іншомовному спілкуванні. 

Комунікативні вправи для навчання граматики

Гра «Додай своє слово»

 Мета: тренування учнів у побудові речень.

Учні можуть сісти колом, можливо, за партами. Перший учасник гри починає речення, назвавши одне слово, другий учень повторює це слово і додає своє і т. д. Хто забуде слово або не зможе додати своє, вибуває з гри.

Наприклад:

1.     My friend

2.     My friend decided

3.     My friend decided to go

4.     My friend decided to go to the park.

  Після того, як з гри вибуває п’ятий учасник, другий учень починає інше речення. Якщо учні закінчують речення, наступне речення починає той, хто сидить поряд з гравцем, який сказав останнє слово.

Memory Game (Present Perfect)

1.                  Учитель забирає зі столу деякі предмети, додає нові чи змінює їх розташування на столі після того, як учень, якого викликали, відвер- нувся, а потім запитує:

Учитель: What has changed on the table? 

Учень: You have taken the pen off the table.

You have put a watch on the table.

You have written a word on the paper. Для закріплення можна запропонувати такі дієслова: to drink, to eat, to tear, to break, to open, to close, to cut тощо.

2.                  Один учень виходить з класу і щось змінює у своєму зовнішньому вигляді. Потім, повернувшись до класу, він запитує: "What have I

done?".

 

Shoot for Points

We often need to review things that are no fun, things like the past simple or past participle of irregular verbs. Instead of the classic Q & A, try this. 

Use a large container or trash can as your “basket”, give your students a ball and have them shoot for points. But here’s the catch: you’ll ask them a question in past simple, and they’ll have to remember the past correctly in order to earn the chance to shoot. They can get 10 points for scoring or five if they miss (because at least they answered the question correctly). You can try any variety of this type of game, whether you use large balls or small ones, or even a wadded up piece of paper.

Do “Flashcard drill fun”. You should now have 16 cards on the board. We are going to practice drilling these cards using fun methods. 

It is important to keep it fast paced and use a variety of methods so the drilling doesn’t get boring. Start by pointing at a card and saying the infinitive form of the verb – and get your students shouting out the past tense form.

Continue at a fast pace and get faster and faster, making a game of it.

Next, play some variations of the drill, such as:

          say each verb in different voices (low, high, loud, quite, monster voice, singing voice, etc.) and students have to reply in the same voice. split the class into 2 teams. The teacher points at a card – team A says the infinitive form and team B says the past tense form.

          students all stand up. Each time the teacher points at a student to say the past tense form. If s/he gets it correct s/he can sit down.

          students all close their eyes. The teacher removes a card and then says

“Open your eyes!” – the first student to shout out the missing card (in both infinitive and past forms) wins a point for his/her team.

          students must do gestures as well as shout out the past tense form of each verb.

 

 

Football

This is a game I’ve played with students of different ages and levels with tremendous success. First, you’ll need to draw a playing field like this one on the board or a large piece of paper:

Next, divide your students into two teams. Place a “ball” token at the center. Then, students must answer questions correctly to approach the posts and score a goal. For example, Team A answers correctly and moves right one step closer to their goal. Team B answers correctly and moves the ball left back to the center.

Team A answers incorrectly and can’t move the ball at all. Team B answers correctly and moves left one step closer to their goal. If Team A were to keep answering incorrectly and Team B correctly, then Team B will continue moving left to eventually score a goal. When a team scores, the ball moves back to the center, and the team that did not score last starts. The team with the most goals wins.

Tic Tac Toe     

  image 

Tic Tac Toe is another versatile game, one that can be adapted to suit a wide variety of needs. What you need to decide first is which grammar your students need to review for the test. Then, write the topics on nine index cards or large enough pieces of paper. Arrange the cards face down on a table or stick them on the board, in the classic Tic Tac Toe 3 x 3 grid. 

Next, teams take turns choosing a square (you can add letters across and    numbers down to make it easier to call out the squares). You turn over the card and reveal to your students the tense/structure/grammar point written on it. Students must then either provide an example or ask a question that another team member must answer correctly to get their X or O on that square. Of course, the first team that gets three Xs or Os across, down or diagonally wins.

 

   WHEN?

 

  

       HOW    

MANY?

 

WHICH?

  

   

WHAT?

 

 

  WHERE?

 

WHOSE?

        

      WHY?

 

 

 

  WHO?

 

HOW 

 MUCH?

Один з варіантів цієї гри – поставити граматично правильно запитання.

 

Complete the sentences

Учитель говорить речення, пропускаючи дієслова to be або to have, наприклад: “This …a ball», «We …in the classroom». При цьому він робить паузу після першого слова і кидає м’яча комусь з учнів. Той, хто спіймає його, повинен сказати речення повністю, вставивши потрібне слово. Гравець, який припустився помилки, вибуває з гри.

 

Guess the question

Усі гравці сідають у коло. Перший учень ставить другому питання пошепки. Воно має бути спеціальним, а відповідь на нього – повною, цілим реченням. Учень, якому було задане запитання, відповідає на нього цілим реченням вголос. Решта учнів мають вгадати, яким було запитання.

 

 

 

ВИСНОВОК

Вивчення іноземної мови – завжди є і буде цікавий та багатогранний процес пізнання. Треба зазначити, що це не лише вивчення граматичних правил та іноземних слів, а й знайомство з культурою різних країн, занурення у мовне середовище, виховання в собі мовної компетенції. 

 Переваги, які дає знання іноземної мови в умовах сучасної інтеграції – це можливість вчитись та відпочивати за кордоном, спілкуватись на міжнародному рівні, мати шанси для успішного працевлаштування. Знання мови дає можливість жити на всій Землі, серед багатьох людей, а не лише в одному місті однієї країни.

Отже, якщо ми хочемо навчити учнів іноземної мови, то вчити цьому потрібно в умовах спілкування. Це означає, що навчання іноземної мови слід організувати таким чином, щоб за основними своїми якостями та ознаками вонобуло подібне до реального життєвого процесу. 

У цьому полягає комунікативність, практична спрямованість навчання іноземної мови, що ставить перед вчителем завдання розвивати в учнів навички самостійного формування висловлювань, ведення діалогів, уміння висловлювати своє судження стосовно теми, що обговорюється. Правильне вирішення цього завдання визначає успіх роботи на всіх етапах навчання. Питання розвитку ініціативного мовлення на уроці є одним з пріоритетних у зв’язку з орієнтацією школи на формування в учнів практичних мовленнєвих навичок в іноземній мові. Комунікативно- орієнтоване викладання іноземних мов має на меті дати учням практичні знання з граматики та полегшити їм міжособистісне спілкування.[3]

           

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.        Викладання англійської граматики: філософські аспекти, комунікативні методи.// Англійська мова та література. 2003.

№ 17-18.

2.        Гусак Т., Кобець М. «Методологія викладання іноземних мов.» // Рідна школа. – 2006. - №2. 

3.        Крилова В. «Граматика та її роль у вивченні іноземних мов» // Рідна школа. – 2004. - №6. 

4.        Купріянова Г.В. Групова та самостійна робота учнів при освоєнні граматики / / Іноземні мови в школі, 2001. - № 6. 

5.        Лебединська Б.Я. «Англійська граматика у віршах.» – М.:

2003.

6.        Столяренко    О.      Використання      нетрадиційних     методів

комунікативного спілкування у навчанні англійської мови. // Рідна школа. – 2006. - №5.  

7.        Червинська Л.  «Роль віршів і пісень у вивченні граматики англійської мови.» // Рідна школа. – 2005. - №7. 

8.        Черноватий Л.М. «Основи теорії педагічної граматики іноземної мови»

9.        «200 ігор на уроках англійської мови/А.В.Павлюк –

Тернопіль,2003

10.   brighschool.com.ua [Електроний ресурс]

11.   busyteacher.org [електроний ресурс]

12.   Enguide.ua  - Комунікативна методика – найкраща методика вивчення. [Електроний ресурс]

 

]

 

 

 

ДОДАТКИ

ДОДАТОК 1

РЕЗУЛЬТАТИ ДІАГНОСТИЧНИХ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ2017- 18 н. р.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

5 – в

9

9

5

2

2

 

8,5

100

77

5 – г

10

10

7

 

2

1

7,5

90

70

6 –а

9

8

2

4

2

 

8,1

100

75

6 –б

10

9

7

2

 

 

9,3

100

100

6 –в 

10

9

3

6

 

 

9,3

100

100

11 –а 

10

9

2

3

4

 

7,5

100

55

 

 

 

 

 

 

 

8,3

98

79

 

РЕЗУЛЬТАТИ  СЕМЕСТРОВИХ  КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ 2017-18 н.р. 

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

 5 – В  

9

9

4

3

   2 

 

8,3

100

  77

 5 – Г 

  10

10

3

5

   1

1

8,1

90

80

6 – А 

  8

8

3

3

2

 

8,3

100

75

6 – Б 

10

10

5

3

2

 

8,8

100

80

6 – В 

10

10

4

6

 

 

9,1

100

100

11 – А

10

10

2

7

1

 

7,8

100

90

 

 

 

 

 

 

 

8,4

100

84

 

 

 

 

РЕЗУЛЬТАТИ  СЕМЕСТРОВИХ  КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ(2018- 19 н. р.)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

5 – в

12

11

8

3

   

 

9,9

100

100

6 – в 

   9

8

4

3

   1 

 

9,3

100

87

6 – г 

10

   9

2

5

   1

1

7,8

89

  77

7 – а 

10

9

3

3

3

 

8,7

100

  62

7 – б 

9

8

4

3

 

1

9

87

  87

7 – в 

8

8

4

1

2

 

8,9

100

  75

 

 

 

 

 

 

 

8,9

96

81

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

РОЗРОБКА УРОКУ

З КОМУНІКАТИВНИМИ ГРАМАТИЧНИМИ ВПРАВАМИ

Тема: The Passive Voice.

Очікувані результати:

-            повторити   значення     та      використання       пасивного   стану          в англійській мові, повторити формули вживання пасивного стану в теперішньому та минулому неозначеному часі, вчити перетворювати речення з актива в 

-            пасив, закріплювати знання про деякі визначні місця світу,

-            розвивати пам`ять, навички письма, вміння працювати в групах,

-            парах, аудитивну пам` ять,

-            виховувати самостійність, почуття колективізму, цікавість до традицій інших країн.

Хід уроку:

1.Greeting pupils

   I am glad to see you again. Today we are going to revise our grammar.

2.Warming up 

   Look at the blackboard and read the tongue twister yourself.

Tell me, please, what grammar construction in every line you see.

They are written, it was broken He is given, she will be left. They were eaten, it was spoken It`s being driven, he`ll be lent.

   Let`s read all together. That`s right. You see the Passive constructions in every line there.

Today we`ll revise when we use the Passive voice, we`ll transform sentences from Active to Passive in Present and Past Simple.

At the end of our lesson we`ll make short texts about landmarks using the Passive Voice.

3.The main part of the lesson.

1) Grammar rule.

   Let`s revise the formula of the Passive Voice and the rule of its use.

   When do we use the Passive Voice?

   What is the common formula for all the tenses in Passive?

2) Irregular verbs

– Remember three forms of some irregular verbs.

I have pictures. Try to guess what verb it is and name the forms of the verb.

image

Grammar exercises.

– How do we form Present Simple Passive?

Go to the blackboard and write.

Now, this task is for you. I`ll give cards with some sentences and you`ll put the words in the correct order. Work in pairs.

           The, Italy, Learning, in, is, located, Tower, of, Pisa.

           Year, houses, in, town, built, our, many, every, are.

           Heaven, are, in, marriages, made.

           Every, the, evening, is, film, watched.

           Are, the, these, text, in, questions, included

           The, to, Sphinx, situated, close, is, pyramids, the.

   Let`s check up.

   How do we use form Past Simple Passive?

   Open the brackets in Past Simple Passive. 

           The Statue of Zeus at Olympia (to make) of gold by the Greek sculptor.

           Our grammar school (to build) in 1864.

           The performance (to show) in the Royal Danish Theatre in 1785.

           The first lump of salt (to take) out.

           Those poems (to write) by Rosie.

           The Mona Liza (to paint) in 1506.

                     Let`s work in pairs again. You must find and correct the mistakes in these sentences.

THE BOOK WAS RED YESTERDAY.

ENGLISH ARE SPOKEN ALL OVER THE WORLD.

LOTS OF HOUSES ARE DESTROYED BY THE EARTHQUAKE IN 1906.

ICE CREAM BE MAKE FROM MILK.

THE TELEPHONE IS INVENT BY A.BELL IN 1896.

PRAGUE ADMIRED FOR ITS LOVELY BUILDINGS.

                     Check up.

                     Try to change the sentences from Active to Passive.

ü    Frederic Auguste designed The Statue of Liberty in 1876.

ü    The members of museum allow to use cameras inside.

ü    The Romans completed the Colosseum in 82 AD.

Work in groups.

Let`s divide into 2 groups. Look at the blackboard. Here are 9 sentences.

You have cards. Choose the sentence, transform it in Passive Voice and read

it.

If you make the sentence correctly , I`ll show you the number written at the back side. The team that will cross all the numbers in any line is the winner.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

a)                Freddy Mercury sang « We`ll rock you».

b)               Millions of tourists visit London every day.

c)                 This souvenir shop sells beautiful jewellery.

d)               They speak Spanish in Latin America.

e)                 Shakespeare wrote «Hamlet».

f)                  Leonardo da Vinci painted the Mona Lisa.

g)                Bill Gates started Microsoft in 1975.

h)               Blessed Kinga threw her ring into a salt mine.

i)                  The ancient Egyptians built the Pyramids many years ago.

 

-Work in groups. Divide into 3 groups.

-I have some questions for each group. Give the answers in the Passive Voice , add own information and tell about a famous landmark without its name.

Other groups are going to guess what it is.

The first group : - What is the Eiffel Tower made of?

-                Where is the ET located?

-                Who was it designed by?

-                Why was it built?

-                How many people is visited it every year?

The second group: - What is the Louvre made of?

-                When was the Louvre opened to the public?

-                Where is the Louvre located?

-                What are kept in the Louvre?

The third group: - Where is the Sphinx situated?

-                When was it constructed?

-                What was the Sphinx made of?

-                What was carved into a rock?

image4. Summary.

                    What have you learnt at our  English lesson today?

                    Today you’ve worked rather well and shown a good knowledge of the topic.

I’m pleased with you.

(The teacher tells pupils marks)

5.     Hometask (описати 3 пам` ятки різних країн ,вживаючи пасивний стан).

 

ДОДАТОК 3 

РОЗРОБКА УРОКУ В 11 КЛАСІ НА ТЕМУ «ДЕБАТИ»

                                                           DEBATE

1)     Introduction

-         Dear ladies and gentlemen! Welcome to our today`s  class debate. Today you`ll have a nice opportunity to demonstrate your speaking skills, develop your critical thinking , to express your points of view and prove them with arguments.

                 image 

-         Before we start I`d like to discuss the debate rules.

 

                      image 

 

2)     The main body

-         Teacher`s speech

So, let me open the debate.

Yin and yang, masculine and feminine…. the age old battle of the sexes. Stereotypes say  that men are more dominating, vigilant and stable, while women are more sensitive, warmer and more empathetic.

In biological terms men and women have different body structures , biological responses and sexual systems.

So, which sex is superior ?

Are really men superior than women?

It is the topic of discussion today.

                              image 

-         You are going to work according to the plan.

                                image 

-         On my left there is a group of proponents , which consists of 2 parts (boys) and on my right those who are against – opponents ( 2 groups of girls).Opposite me there are 6 pupils. They are audience and they have opportunity to ask questions after each round.

-         Let me introduce our jury.These wise and fair people who assess your work by some points (facts and relevant arguments, number of speakers, abidance by rules) and sum up our discussion at the end.

-         And we have a timekeeper. He`ll  keep track of time .

Remember that each member of your group must take part in the discussion. When you express your opinion, you must give the card to the jury. You have only 1 minute toexpress your point of view.

                                     image 

-         Debating 

So , look at the photos and say about what aspect you`ll start your discussion.

 

                             image 

-         The first point I would like to raise is    PHYSICAL ASPECT AND HEALTH - The floor is given to BOYS.

-         About what does this numeral say? Why is 10%?

Women have 10 % smaller brain  than men.Does it mean that men are more intelligent than women?

The floor is given to GIRLS.

                               image 

Look at this woman.What can you say about her?

Read the famous statement of M.Thatcher and say about what you are going to discuss now.

                                image 

            image 

3) Summary

-         Thank you for your opinions.Great job! But time is over.

-         Name the most important arguments of your opponents.(2 min)

-         And I want to finish our debate and read some lines of W.Shakespeare`s poem.

So, men and women are equal!

                                           image 

-         Thank you for your attention and let give a word to our jury to sum up our debate.

                                              image 

      image 

 

 

ДОДАТОК 4  

 ФРАГМЕНТ УРОКУ У 7 КЛАСІ « У ресторані» (відео на диску)



[1] «Роль віршів і пісень у вивченні граматики», Л.Червинська

[2] «Викладання англійської граматики: комунікативні методи»/Англійська мова та література

[3] «Комунікативна методика-найкраща методика» - електроний ресурс

pdf
Додав(-ла)
Димова Олена
Додано
17 січня 2021
Переглядів
2459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку