Розвиток мовлення №20. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі (орієнтовні теми: «Що я роблю для здійснення своєї мрії», «У чому полягає гідн

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе формувати такі ключові компетентності: - уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; - емоційно-ціннісна - удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідом-лювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; - загальнокультурна – дотримуватися культури мовлення, удосконалювати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; - діяльнісна – розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі;
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Третє травня(дистанційне навчання)

Номер слайду 2

«Подаруй гарний настрій»

Номер слайду 3

Тема уроку. Розвиток мовлення №20 Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі (орієнтовні теми: «Що я роблю для здійснення своєї мрії», «У чому полягає гідність людини», «Що важливіше – наполегливість чи скромність», «Як знайти справжніх друзів?») з використанням займенників, що належать до різних розрядівstyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 4

удосконалювати вміння писати твори з елементами роздуму, навички складання монологічного висловлювання; вчитися правильно підбирати відповідні аргументи; розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас; розширювати світогляд; виховувати в собі здатність до співчуття, бажання бути милосердними, робити добрі справи, бережно ставитись до природи. Мета уроку:

Номер слайду 5

«Щоб судити про людину, принаймні треба ввійти в таїну її думок, її нещастя, її хвилювань…»французький письменника Оноре де Бальзак. Поясніть: який смисл, на вашу думку, автор уклав у зміст цих слів. Чи завжди ви дотримуєтеся цієї думки, спілкуючись із знайомою або незнайомою людиною? Чи варто замислюватися над цим?

Номер слайду 6

Комунікативний практикум- Які є типи мовлення? - Особливості роздуму як типу мовлення. Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок, міркувань, висновків на певну тему. Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому реченні).

Номер слайду 7

Роздум зазвичай складається з трьох частин. тезадоказивисновок— частина, що містить думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).— аргументую-ча, поясню-вальна(основна частина).— як правило, збігається з думкою, висловленою на початку тексту. Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих доказів. Такий роздум відповідає на питання чому?Це:

Номер слайду 8

Теза (вступ) Я думаю, що...; мені здається, що...; я вважаю, що... Висновок. Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити... «Мозковий штурм» Аргументи Чому? Тому що...; по-перше,...; по-друге,... Докази Хочеться згадати твір...; наведу приклад із власного життя.

Номер слайду 9

Роздум-доведення буває розгорнутий (складається із трьох частин: тези, доказу  (або кількох доказів), висновки) та стягнений (висновок відсутній). Крім роздуму-доведення, існує роздум-пояснення. Він складається лише із ТЕЗИ, яка  сприймається як істинна, тому не потребує доведення. Роздум-пояснення відповідає на питання що це таке?

Номер слайду 10

Прочитайте текст. Визначте, до якого типу мовлення він належить. Чи не категоричним, на ваш погляд, є заголовок тексту? Які думки у вас викликала поведінка хазяйського сина? Відповідь аргументуйте. ЖАДНЮГА Цього літа ми відпочивали недалеко від Євпаторії. Розташувалися в будиночку, а біля нас жили «хазяї». Вони весь час стежили, щоб ми чогось їхнього не з’їли. Коли хазяйський син одного разу побачив, як Ілля підняв під деревом сливу, він голосно закричав:— Мамо, нашу сливу їдять! — і побіг до своєї матусі. Хазяйка вибігла з хати, почала проганяти Іллю. А одного ранку на сніданок мама приготувала пластівці із згущеним молоком. З’їли трохи і побачили, що хазяйчин син ходить і дивиться на нас. Ми покликали його, і він із задоволенням поснідав з нами. Потім мама і тато збирали речі, щоб іти на море, а ми з Іллею вирішили збудувати будиночок для мурашок, які повзали по доріжці. Але тут хазяйський син раптом закричав:— Не займайте! Це наші мурашки! Вони на нашій землі живуть! Стало якось сумно від того, що цей хлопчик — такий жаднюга, не розуміє доброго ставлення до себе. Напевне, йому буде важко спілкуватися з друзями, якщо він не стане добрішим… (З журналу). На які частини можна поділити цей текст? Виділіть ключові слова і словосполучення. Доповніть текст висновками і пропозиціями у вигляді власних роздумів.

Номер слайду 11

У чому полягає справжня краса людини?Міні-дискусія. Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра й гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою.

Номер слайду 12

Навчальне сприймання тексту НАЙКРАЩЕ В ЛЮДИНІ — ЇЇ ДУША До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негар-на, не така спритна, як інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької, хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже самотньо. Узимку, коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди та сувеніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слухали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як настав вечір. Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а не зовнішність…(3 журналу). Прочитайте текст. Елементи яких типів мовлення поєднуються в тексті? Прочитайте речення, які є тезою. Чи достатньо доказів наведено в тексті? Відповідь обґрунтуйте.

Номер слайду 13

Асоціативний диктант Друг – це…

Номер слайду 14

Як знайти справжніх друзів?Чи буває у вас так, що ви відчуваєте себе дуже самотнім? Що вам немає з ким порадитися з якого-небудь питання або вам не вистачає дружньої підтримки?Сучасне життя з його все зростаючим темпом змушує більшість із нас щотижня спілкуватися з великою кількістю людей. Дивно, але чим більше таких «швидкоплинних» знайомих ми зустрічаємо, тим складніше може бути знайти серед них справжніх друзів. І їм, і нам буває дуже важко знайти достатньо часу, щоб зав'язати близьку дружбу з якоюсь конкретною людиною. Сучасне життя буквально вичавлює із нас усі соки і краде наш час.

Номер слайду 15

Яким же повинен бути справжній друг? Ми судимо про людей за їхніми вчинками. Тому розглянемо, яким повинен бути друг. Справжній друг завжди зможе допомогти вам у важкий час, але він ніколи не буде використовувати вас як засіб для досягнення своєї мети. Справжній друг щиро порадіє вашим успіхам, а не буде робити вигляд, що він радий, і при цьому в душі заздрити вам. Друг завжди знайде для вас потрібне слово підтримки, якого так часто не вистачає людям. Він може пожертвувати своїми потребами, щоб допомогти вам, тому що він щасливий, коли може вам допомогти. На нього завжди можна покластися, тому що він чесний із вами і завжди радий надати вам допомогу. Якщо ви хочете мати справжнього друга, перш за все самі станьте таким справжнім другом! Завжди потрібно починати з себе, а не вимагати від інших того, чого ви самі не робите.

Номер слайду 16

Не варто також думати, що друг повинен бути ідеальною людиною, позбавленим будь-яких недоліків. Це не так. Друг - теж людина, а ідеальних людей немає. Ваша здатність пожертвувати собою, своїм часом і фінансами заради іншої людини, ваша безкорислива дружба, щира увага і чесні помисли щодо людини - все це говорить про те, що зі свого боку ви робите правильно. Якщо ви будете чинити так, люди самі до вас потягнуться. Вони побачать у вас чесну і відкриту людини, і їм буде цікаво з вами…Проявляйте увагу до інших івиявляйте їм безкорисливу допомогу!

Номер слайду 17

Не варто також думати, що друг повинен бути ідеальною людиною, позбавленим будь-яких недоліків. Це не так. Друг - теж людина, а ідеальних людей немає. Ваша здатність пожертвувати собою, своїм часом і фінансами заради іншої людини, ваша безкорислива дружба, щира увага і чесні помисли щодо людини - все це говорить про те, що зі свого боку ви робите правильно. Якщо ви будете чинити так, люди самі до вас потягнуться. Вони побачать у вас чесну і відкриту людини, і їм буде цікаво з вами…Проявляйте увагу до інших івиявляйте їм безкорисливу допомогу!

Номер слайду 18

Запам'ятайте, головне - це ваше ставлення до людей, а не ставлення людей до вас. На ставлення людей до вас не варто реагувати надто гостро: людей дуже багато і всі вони різні. Навіть рідні брати не завжди є друзями, хоча, здавалося б, повинні любити один одного. Так що кровні узи ще не гарантують єдності. Хоч сім'я і повинна давати людині перше уявлення про любов і дружбу, це не завжди відбувається. Дружба, в свою чергу, не залежить від спорідненості.

Номер слайду 19

Отже, щоб придбати друзів, потрібно почати з себе - треба самому стати таким, якими ви хочете бачити своїх друзів. Змінитеся ви - зміниться і весь світ навколо вас!

Номер слайду 20

Чому потрібно берегти природу Я хочу звернути увагу на те, що кожна людина вже від народження тісно пов’язана з природою, тому бережімо її.   Спробую переконати, чому природу треба берегти. По-перше, бережливе ставлення до природи віддячується нам здоров’ям. Тоді усі могли б бути здоровими. По – друге, дуже корисно влітку покупатись у прохолодній прозорій річці. Вода та сонце гартує наш організм. По – третє, кожне зрубане дерево не поповнить наше повітря киснем, не прихистить влітку від пекучого сонячного проміння, тому не можна бездумно рубати ліси. Нехай посадить кожен хоча б одне деревце. По – четверте, краса природи милує наш погляд, заспокоює. Нехай панує краса і спокій. По – п’яте, чисте довкілля – це гармонія у природі, чудовий спів птахів, багатий урожай. Ще багато можна було б сказати про довкілля, частиною котрого ми є самі.    Ось тому бережімо природу.  Зразок твору-роздуму

Номер слайду 21

Порівняйте і запам’ятайте!Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх. Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.

Номер слайду 22

Твір — продукт творчої діяльності людини; самостійна шкільна або домашня робота у вигляді письмового (чи усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити власні міркування з реально існуючої проблеми. Увага!

Номер слайду 23

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
5 травня 2022
Переглядів
1427
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку