Граючи дитині, надається широке поле для фантазії і творчості. Ігрові вправи потрібно проводити в спокійній і доброзичливій атмосфері. Кількість пропонованих дитині завдань має відповідати його індивідуальним можливостям і рекомендаціям логопеда.
Важливо не тільки чомусь навчити дитину, але і вселити в неї впевненість у собі, виховати вміння відстоювати власне рішення.
Логопедична корекція стає ефективнішою при використанні дидактичних ігор з залученням різного наочного матеріалу: побутових предметів, іграшок, спеціально виготовлених посібників.
«Загубилось слово»
Мета: вчити вживати іменники в непрямих відмінках однини.
Діти домовляють розпочате логопедом речення з обов’язковим використанням картинок на звук, який вивчається на даному етапі.
Мама увімкнула електричну... (праску).
Ми побачили великого... (птаха).
Землю скопують... (лопатою).
Картини малюють... (пензлем).
«Чого немає?»
Мета: вправляти у вживанні родового відмінка однини іменників.
Логопед демонструє предметні картки і зразок висловлювання.
У мене немає коня.
У мене немає (книги).
У мене немає (ручки).
У мене немає (олівця).
«Багато — немає»
Мета: вправляти в утворенні і вживанні родового відмінка іменників однини і множини.
Логопед пропонує скласти речення за індивідуальними картинками зі словами багато, немає за зразком.
У Сашка багато лимонів.
У Толі немає лимонів.
У Галі багато яблук.
У Івана немає яблук.
(Апельсинів, грейпфрутів, гранатів, баклажанів, кабачків, гарбузів).
У магазині немає/багато пальт (суконь, майок, черевиків, валянків, сорочок, хусток, панчіх, шкарпеток).
«Хто це?»
Мета: вправляти дітей у словотворенні іменників чоловічого роду (особи за їх заняттям).
Логопед називає дію, а діти — іменник.
Танцює (хто?) — танцюрист
Продає —
Співає —
Їздить на мотоциклі —
Плаває —
Бореться —
«Він — вона»
Мета: навчити утворювати назви людей за фахом у жіночому роді від іменників чоловічого роду.
Дітям пропонуються картинки і зразок:
Лікар — лікарка
кравець — кравчиня
художник — художниця
продавець — продавщиця
співак — співачка
куховар — куховарка
касир — касирка
двірник — двірничка
пташник — пташниця
«Він — вона»
Мета: навчити утворювати іменники жіночого роду віл назв тварин-іменників чоловічого роду.
Вовк — вовчиця
кріт — кротиха
заєць — заичиха
їжак — їжачиха
олень — олениця
бобер — бобриха
верблюд — верблюдиця
слон — слониха
лев — левиця
гусак — гуска
«Назви лагідно»
Мета: вправляти в утворенні і вживанні зменшувально-пестливих суфіксів іменників.
Гра проводиться з картинками і без них.
М’яч — м’ячик
білка —
чайник — ... ключ — ... замок —... ніж — ... чашка — ...
ложка — ... виделка — ... собака — ... стакан — ...
«Як тебе по батькові?»
Мета: вправляти в словотворенні по батькові чоловічого роду.
У Івана син — Іванович
У Романа —
У Петра —
У Степана —
У Михайла —
Мета: вправляти в словотворенні по батькові жіночого роду.
У Івана дочка — Іванівна.
У Романа —
У Петра —
У Степана —
У Михайла —
«Хто нам потрібен?»
Мета: вправляти в словотворенні назв людей за фахом.
Якщо зламався годинник, нам потрібен годинникар. Якщо зламався водопровідний кран, нам потрібен... (слюсар). Якщо немає електричного струму, нам потрібен... (електрик).
«Назви дитинчатко»
Мета: вчити утворювати від іменників — назв малят слова із пестливим суфіксом -тк-.
Використовуються предметні та сюжетні картинки.
Слон — слоненя, слоненятко.
Черепаха — черепашеня, черепашенятко.
Мавпа — мавпеня, мавпенятко.
Лев — левеня, левенятко.
Білка — білченя, бїлченятко.
«Склади слово»
Мета: вправляти в словотворенні іменників шляхом складання двох основ,
Молоко возить — молоковоз.
Сіно косить — сінокосилка.
Сік варить —
М’ясо рубає —
Воду возить —
«Чому ми так говоримо?»
Мета: вправляти у видові слів складної звуко- складової структури.
Листопад — листя падає.
Снігопад — сніг падає.
Водоспад —
Зорепад —
«Придумаємо нові слова»
Мета: утворення складних слів за зразком.
Восени листя падає на землю — це листопад, а взимку на землю падає сніг — це... (снігопад).
«Хто господар?»
Мета: вчити утворювати іменники із суфіксом -овик- на позначення казкових істот.
Поле — польовик
дім — домовик
ліс — лісовик
хмара — хмаровик
луг — луговик
сніг — сніговик
«Хрокало»
Мета: навчити утворювати іменники назв істот за характерною ознакою із суфіксами -л (о).
Хто хтокає? — хтокало
Хто мукає? — мукало
Хто хрюкає? — хрюкало
Хто мекає? — мекало в Хто бекає? — бекало
Хто гавкає? — гавкало
«Де ми це робимо?»
Мета: вправляти у вживанні іменників — назв приміщень певного призначення:
Де їдять? їдять у їдальні.
Де сплять? Сплять у спальні.
Де роздягаються? У роздягальні.
«Хто де живе?»
Коні живуть у конюшні.
Корови живуть у (корівнику).
Свині живуть у (свинарнику).
Вівці живуть в (овечнику).
Кури живуть у (курнику).
«Який листок, яка гілка?»
Мета: вправляти в утворенні відносних прикметників.
У грі використовуються картинки: липа, дуб, клен, калина. Логопед показує картинку, питає: «Який листок?» Це кленовий листок.
Яка гілка? Кленова гілка.
Це дубовий листок. Це дубова гілка. Це липовий листок. Це липова гілка.
«Що із чого?»
Мета: утворення відносних прикметників, узгодження іх з іменниками.
Цей посуд зі скла. Це скляний посуд. Цей посуд із глини. Це глиняний посуд. Цей посуд із заліза. Це залізний посуд. Ці чашки із фаянсу. Це фаянсові чашки. Це блюдо із пластмаси. Це пластмасове блюдо. Цей сервіз із порцеляни. Це порцеляновий сервіз.
«Ательє»
Мета: утворення відносних прикметників, складання речень за зразком.
Перед дітьми зразки тканини. Діти називають тканину, утворюють прикметник, узгоджують прикметник з іменником.
Льон — лляна сукня. Оля одягла лляну сукню.
Полотно — полотняна сорочка. Сашко одягнув полотняну сорочку.
Нейлон —
Шовк —
Хутро —
Ситець —
«На городі і в саду, у лісі»
Мета: закріплення словотворення відносних прикметників від назв овочей, фруктів, дерев.
Береза — березовий сік (ліс, гілка).
Горіх — горіховий кущ (варення).
Гриб — грибний соус (суп, дощ).
Огірок — огірковий крем (салат).
Черешня — черешневе варення (сироп).
Томат — томатний сік (пюре, паста).
Гарбуз — гарбузова каша (пюре, варення).
«Хто що робить?»
Мета: вправляти в узгодженні в числі дієслів теперішнього часу з іменниками.
Дітям пропонується сюжетна картинка, на якій зображена проста дія. Діти за допомогою питань складають речення.
Що робить дівчина? Дівчина співає.
Що робить хлопчик? Хлопчик співає.
Що роблять діти? Діти співають.
«Чия іграшка?»
Мета: вправляти в утворенні і вживанні присвійних прикметників з суфіксом -ин-.
Діти за предметними картинками складають речення.
У Марійки лялька. Це Марійчина лялька. У Інги дзиґа. Це Інжина дзиґа. У Ольги мозаїка. Це Ольжина мозаїка.
Творення присвійних прикметників з суфіксом -їн-. У Надії кубик. Це Надіїн кубик.
У Софії сумочка. Це Софїіна сумочка.
«Чий хвіст?»
Мета: вчити утворювати присвійні прикметники від назв тварин, птахів:
Собака — собачий хвіст;
Лисиця — лисячий хвіст;
Білочка — білчин хвіст;
Ведмідь — ведмедів хвіст.
«Чий дзьоб?»
Ластівка — ластівчин;
Соловей — соловейків;
Жайворонок — жайворонків;
Шпак — шпаків.
«Назви лагідно»
Мета: вправляти у вживанні прикметників з різними суфіксами:
Чорна голова — чорненька голівка;
Чорний хвіст — чорненький хвостик;
Чорні очі —
Дзьоб —
Язик —
«Роблю — зроблю»
Мета: вчити утворювати форми майбутнього часу за допомогою префіксів.
Дітям пропонуються картинки і зразок висловлювання:
Перу — виперу
їм — з’їм
лагоджу — полагоджу
рву — зірву
збираю — зберу
пишу — напишу
«Навпаки»
Мета: вправляти в утворенні за допомогою префіксів спільнокореневих дієслів протилежного значення.
Ввійти — вийти.
Забігти — вибігти.
Зв’язати — розв’язати.
Приклеїти — відклеїти.
Приїхати — поїхати.
«Що зробили птахи?»
Мета: вправляти у вживанні дієслів з різними префіксами.
Птахи відлетіли, прилетіли, злетіли, перелетіли, долетіли, вилетіли, залетіли, влетіли, підлетіли, полетіли.
«Знайди маленьке слово»
Мета: вправляти у вживанні прийменників на, під.
Дітям пропонуються картинки. Логопед промовляє речення, пропускаючи прийменник. Діти знаходять потрібне «маленьке слово» і промовляють правильно речення.
Кіт спить... дивані.
Кіт сидить... диваном.
Мишка сидить... мішку.
Папуга сидить... гілці.
Котя стоїть... тополею.
«Хто з ким?»
Мета: практичне засвоєння прийменника з.
Логопед розкладає картинки з зображенням дорослих тварин та їх малят і говорить: «Вийшли на галявину тварини. Кожна мама покликала до себе своє дитинча. Знайдіть дитинчат і поставте їх з мамою ».
Питання: «Хто з ким гуляє?»
«З чим кошик?»
У дітей у руках кошики. Вони ідуть «у ліс». У кошики діти збирають гриби, горіхи, ягоди (картинки).
Логопед питає: «У тебе з чим кошик?»
«У мене кошик з ягодами» — відповідає дитина.
«Хто з ким стоїть?»
Діти стоять парами. Логопед питає: «Оля, з ким ти стоїш?» «Я стою з Оксаною», — відповідає Оля.
«Хто на чому поїде?»
Мета: практичне засвоєння вживання прийменника на.
Дітям пропонуються предметні картинки з зображенням транспорту. Діти беруть картинки і відповідають на питання: «Ти на чому поїдеш?» «Я поїду на машині (велосипеді, автобусі, мотоциклі, самокаті).
Питання: «На чому ростуть?»
Ромашки ростуть на...
Горіхи ростуть на...
Гриби ростуть на...
Яблука ростуть на...
Питання:
«Хто на чому сидить?»
«Хто на кого дивиться?»
«Хто на кого сердиться?»
«Допоможи Незнайці»
Мета: вправляти у вживанні прийменників.
Логопед. «Незнайка придумав різні речення. Послухайте: „Квіти стоять на вазі”».
Діти виправляють.
«Мама і Маша ідуть на кіно».
«Кіт заліз під дерево».
«Риба живе на воді».
«Овочі»
Мета: розпізнавання прийменників в, на.
1) Діти складають речення за опірними картинками і питанням: де ростуть овочі?
Томат росте на землі.
Буряк росте в землі.
Огірок росте на землі.
Картопля росте в землі.
Кабачок росте на землі.
Редиска росте в землі.
Горох росте на землі.
Морква росте в землі.
2) Діти розглядають картинки. Потім відбирають рослини, які ростуть у садку, на городі, у полі, у лісі. Відповідають на питання: що де росте? Горіхи ростуть у лісі. Кабачок росте на городі тощо.
«Порахуй»
Мета: узгодження числівників з іменниками.
1) порахувати предмети:
одна кулька, дві кульки, п’ять кульок.
2) порахувати скільки предметів і які вони: один білий гриб, два білих гриба, п’ять білих грибів.
«Які вони?»
Мета: утворення складних речень.
Логопед
«Розкажіть, які лимон і кавун за смаком». Лимон кислий, а кавун солодкий.
Які за кольором вугілля і крейда?
Вугілля чорне, а крейда біла.
Які за кольором огірок і помідор?
Огірок зелений, а помідор червоний, якщо стиглий.
«Чомучка»
Мета: утворення складних речень.
Діти відповідають на питання.
Чому прийшов лікар?
Чому люди беруть парасольки?
Чому відлітають птахи?
Чому діти ходять до школи?
Чому взимку тепло одягаються?
«Склади речення»
Мета: вчити складати речення з однорідними членами.
Діти за картинками складають речення типу:
У саду ростуть дерева: яблука;сливи;вишні.
У магазині продають одяг: пальто;сукні;костюми.
«Що я буду робити?»
Мета: вчити складати речення з сполучником і.
Діти складають речення за зразком:
У мене м’яч і сачок. Я буду грати в М’яч і ловити метелика.
«Хто у кого?»
Мета: засвоєння складносурядного речення з сполучником а.
Спочатку діти складають прості речення типу: «У корови теля». Потім за зразком логопеда складають складносурядні речення за двома парами картинок.
У корови теля, а у кози козеня.
«Скажи більше»
Мета: поширення речень.
Логопед говорить речення і пропонує дітям збільшити його, послідовно додаваючи слова.
Наприклад:
Ми граємо.
Ми граємо в магазин.
Ми граємо в магазин довго і дружно.
«Спробуй сам»
Мета: вчити будувати речення за початком.
Логопед починає говорити речення, діти продовжують (висловлюють різні думки):
Всім потрібні...
Влітку ми вирішили...
У дівчини була...
Над галявиною...
«Я починаю, а ти закінчи»
Мета: вчити слухати і розуміти складні конструкції.
Я хочу, щоб...
Добре жити на світі, коли...
Вона підійшла до мене, і...
Розкажіть мені, де...
«Моє питання — твоя відповідь»
Мета: вчити будувати свої висловлювання.
Хто зачарував Кая?
Кого перехитрив Колобок?
Хто переміг злого Бармалея?
Хто подарував Попелюшці черевички із кришталю?
Вправа «Закінчи пропозицію».
Мета: Вчити чітко промовляти двоскладові слова з відкритих складів. Розвивати слухову увагу.
Логопед показує дитині сюжетні (предметні) картинки і пропонує закінчити пропозиції словом, відповідним за змістом.
Діти дивляться (що?) Кіно.
Мамі подарували (що?) Парфуми.
У Тані болить (що?) Нога.
З крана тече (що?) Вода.
Аня купила (що?) Кави.
Катя пришила зайцю (що?) Вухо.
Після весни настає (що) літо.
У стайні стоять (хто?) Коні і т.п.
«Назви один предмет».
Мета:Вчити чітко вимовляти односкладові слова при утворенні іменників у формі однини від множини.Развивати слухову увагу.
Обладнання: м'яч.
Логопед, кидаючи м'яч дитині, називає іменник у множині. Дитина, повертаючи м'яч, називає це слово в однині.
Коти - кіт
Дуби - дуб
Хутра - хутро і т.п.
«Замість двох - одне».
Мета: Вчити чітко вимовляти трискладові слова зі збігом приголосних і закритим стилем. Вправляти в утворенні складних слів шляхом складання основ за аналогією.
Обладнання: предметні картинки.
Логопед, показуючи дитині картинку, звертає увагу на дію, яку виконує предмет, зображений на ній. Потім звертається до дитини з питанням: «Як називається цей предмет?».
Скрізь ходить. Як називається цей предмет? Всюдихід.
Бензин возить - бензовоз.
Землю копає - землекоп.
Листя падають - листопад і т.п.
«Який малюнок зайвий?»
Мета: Навчити знаходити зайвий малюнок за складовою будовою слів.
Обладнання: картки-малюнки, картки-складові схеми.
Дітям роздаються малюнки та складова схема слова. Логопед пропонує знайти зайве слово-малюнок.
Наприклад: малюнки — «Ліс», «Сіль», «Літак», «Рак» та схема. Зайвий малюнок — «Літак».
малюнки — «Лялька», «Чайник», «М'яч», «Миша» та схема. Зайвий малюнок — «М'яч».