Розвиток мовлення. Що таке справжня краса? ( Складання твору – мініатюри на основі вивчених літературних казок).

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення є підсумком вивчення теми "Літературна казка".
Перегляд файлу

Тема: Розвиток мовлення. Що таке справжня краса?

( Складання твору – мініатюри на основі вивчених літературних казок).

Мета: навчати учнів помічати красу в людях , бачити красу довкола себе; формувати  поняття про внутрішню і зовнішню красу;  розширювати поняття дітей про красу людської душі, про моральні якості; розвивати асоціативне та критичне мислення, зв’язне мовлення   учнів, образне мислення, уміння висловлювати власні думки й обгрунтовувати їх; виховувати зерна  доброти, людяності , справедливості , щирості людської душі, любові як основи духовної краси людини.

Обладнання: кольоровий ілюстраційний  матеріал, мультимедійний   пристрій, портрети О.С.Пушкіна,  Г.К.Андерсена,  О.Уайльда; пам’ятка «Твір-мініатюра», роздатковий матеріал, паперові зірки, кольорові кола для вправи «Світлофор».

Тип уроку: розвиток зв’язного  мовлення.

Епіграф:  Любов, як сонце, світу відкриває

                 Безмежну велич людської краси.

                                                      В.Симоненко

                            Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.Емоційне налаштування учнів на урок.

Сьогодні у нас особливий  урок . До нас завітали гості. Але це не привід для  хвилювання. Бо сьогодні всі присутні матимуть можливість доторкнутися струнами душі до вічного поняття краси, отримати задоволення від почутого і побаченого.

    То ж ми починаємо урок, а на уроці ми …. ( вправа «Криголам»)  

    Уважні!

     Розумні!

    Організовані!

    Кмітливі!

На парту кожному з вас упала зірочка. То ж ви можете стати найяскравішою зірочкою в нашому королівстві зарубіжної літератури. Але кожен із вас повинен пам’ятати:

      Я  - особливість творча.

      Я думаю.

      Я аналізую.

      Я висловлюю свої судження.

      Я хочу знати.

      Я  - маленька , але яскрава зірка.

А в якій казці з неба впала зірка? ( О. Уайльд «Хлопчик -зірка».                        2. Складання асоціативного ряду до слова «зірка».

  • Складіть  асоціативний  ряд.

(Учитель на дошці фіксує макет зірки й дописує до неї означення, які називають діти. Холодна, красива, яскрава, недосяжна, щаслива). 

Учитель.  Метод «Картинна галерея».

 Розгляньте фотоілюстрації та ілюстрації до казок і визначте, яке із записаних слів є їх спільною ознакою. (Красиві)

То ж, на вашу думку, про що ітиме мова на уроці?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

1.Асоціативна робота.

Учитель. Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка й жаба. Що гарніше : сніжинка чи жаба? Опишіть сніжинку за допомогою художніх означень – епітетів ( тендітна, крихта, витончена, ніжна, вишукана). А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому?

2. Коротке інформаційне повідомлення.

Гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої зовні  жаби ми маємо користь у саду та  городі.  Зі шкіри деяких жаб збирають отруту, яка здатна знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, прискорювати загоєння ран.

Отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої й не привабливої зовні  жаби ми маємо користь.

Таким чином, однієї зовнішньої краси замало.

  • Про що іще ми говоритимемо на уроці? (Про внутрішню красу).   

3. Фронтальна евристична  бесіда .

  • Що означає для вас «краса»?

Тлумачення, яке надає словник: 

(Краса – сукупність якостей, що доставляють насолоду погляду  чи слуху, щось приємне, що приносить задоволення.)

  • Чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками? (Гарне обличчя, ясні очі, чарівна посмішка, але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра й гарна ). 
  • Як ви вважаєте, чи є справжньою краса людини, що має прекрасну зовнішність, але робить ганебні вчинки?

Учитель. Відповіддю буде ваша робота на уроці. Спробує кожен із вас це довести. То ж сьогоднішній урок буде не простий, а насичений контрастом, порівняннями. Зіставляючи,  аналізуючи героїв казок  О.С. Пушкіна, Г.Х.Андерсена та О. Уайльда, ми маємо з вами дамо  відповідь «Що таке справжня краса?» у творі – мініатюрі. Це й буде темою уроку.

4.  Запис  теми в зошити.

ІІІ.Cприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Бесіда

Сучасники О.С.Пушкіна дивувалися, чому він, досвідчений майстер художнього слова, раптом звернувся до фантастичного жанру, написавши «Казку про мертву царівну і сімох богатирів»? Відповідь проста – поет намагався висловити своє розуміння добра і зла, правди і кривди, справжньої духовної  краси людини.

-Чи схожі цариця й царівна? (Красиві)(Зачитування цитат).

- А далі ми пам’ятаємо про красу цариці?   

- А чия краса виявилася справжньою? Чому?

- Хто є носієм добра, а хто-зла?

Висновок. Краса зовнішня без добра і справедливості нічого не варта.

 А яким літературним талантом потрібно володіти, щоб мати пам’ятник  своїм казковим героям! Мова йде про видатного данського казкаря  Г.К. Андерсена.

Сучасні письменники нині змагаються за високу  міжнародну премію імені Г.К. Андерсена – золоту медаль, що присуджується раз на два місяці.

Ми  познайомились із казкою Г.К. Андерсена «Соловей».

  • Чому такий заголовок має твір, адже солов’їв два?
  • - Чого не вистачало  в пісні штучного солов’я? (Душі).
  • - Чому справжній і штучний солов’ї не змогли співати разом? (Цитата)
  • Що на думку казкаря може перемогти смерть?( Мистецтво, природа-краса).
  • Висновок. Автор прославляє взаємодопомогу, безкорисливість, дружбу, красу живої природи.
  • Уявні цінності – механічне наслідування – не здатні творити « чудеса». А жива краса (неперевершений спів солов’я, від якого виступали сльози), дарована   маленькою сірою пташкою,  отримала перемогу над смертю.
  •  Яке враження справив спів солов’я на імператора? Чому? ( Він заплакав , тому що вперше почув голос природи. Душа імператора розкрилася  перед  піснею – і він заплакав).
  • Чому соловей відмовився від нагороди? ( Він уже отримав найвищу нагороду – сльози. Талант радує людей від усієї душі, а не за плату.)
  • Як ви вважаєте, казка  Г.К.Андерсена «Соловей» - про справжню і штучну красу чи про милосердя  і вдячність?

Учитель. Висновок.

 У казці Андерсена  в протистоянні перемогло добро, мистецтво здобуло перемогу над смертю.

Не можна плутати зовнішню досконалість із живим мистецтвом. Тому що навіть найкрасивіша іграшка лишається тільки забавкою, а справжнє мистецтво зачіпає за живе і спонукає відгукуватися всім серцем, лише воно може виявитися сильнішим за смерть.

  • А який письменник стверджував, що справжня краса впливає на людину, що вона здатна облагородити душу, зробити її прекрасною і людяною? (Оскар Уайльд у казці « Хлопчик – зірка»)
  • Яким був зоряний хлопчик ? (Гарний як зірка,  і як зірка холодний, дуже вродливим, але жорстоким)
  • Що принесла краса хлопчику – зірці?  (Вона обернулася йому на шкоду).
  • Після якої події хлопчик перетворився із красеня на потвору? (зрікся рідної матері)
  • Чому перетворився хлопчик саме на жабу?

(За народними повір’ями,  вважалося , що недобрі діти, котрі за своє лиходійство були покинуті матерями, силами природи перетворені на  жабенят. Тієї ж миті, коли хлопчик скоїв найбільше зло – відштохнув від себе матір, ще й до того безжально, презирливо, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним).

  • Чи вибачила мати хлопчикові образу? Чому? (Любов до матері допомогла змінитися, із жорстокого і злого він перетворився на милосердного і справедливого, пройшов шлях до справжньої краси через  страждання).
  • Коли хлопчик зірка  - став по –справжньому красивим?

Висновок (учитель). Хлопчик – красень , став справді «красивим» , коли перетворився на потворного й зневаженого, гнаного  звідусіль, відчув муки знедолених людей на собі. Довгий шлях  спокути довелося йому пройти і тільки тоді отримати  прощення й винагороду – вродливість (краса зовнішня) – до нього повернулася. У житті так буває рідко:  найчастіше зроблене, сказане не повернути й не виправити.

  • То ж чого навчає казка?

(Зовнішня краса викликає захоплення , але позбавлена любові й милосердя, стає потворною й бридкою. Внутрішня краса завжди доповнює зовнішню й робить її яскравішою. Зовнішня краса ніщо, якщо вона не зігріта з середини любов’ю.)

2.Фізкультхвилинка  (виконання музичної композиції).  

3. Повторення теоретичного поняття.

- Який художній прийом різкого протиставлення зовнішності, характерів героїв використовується в розглянутих казках? (Антитеза).

- Наведіть приклади антитези в казках. ( Добро – зло, краса – потворність, зовнішня краса – внутрішня краса, справжня  краса – штучна краса).

ІV. Робота над складанням твору –мініатюри.

  1. Словникова робота. Пояснення терміна «мініатюра».
  2. Робота з епіграфом.

Прокоментуйте слова, взяті за епіграф до уроку.

  1. Вправа «Збери слова в речення».

Краса здатна робити людей кращими.

Краса і сила людини – у доброму, щирому серці.

Велич людини – найвища форма краси.

Краса без доброти вмирає незатребуваною.

  1. Зачитування зразка твору – мініатюри.

Зразок. Світ краси – багатий та розмаїтий. Буває краса, яку ми бачимо, наприклад, зоряне небо, схід сонця, осінній сад, вродливе обличчя. А є краса внутрішня, від якої, здається, виростають крила й щастя сяє в очах, але з першого погляду не помітна.

    Чиста  людська душа, яка намагається кожному подарувати любов, доброту, щастя, і є прикладом справжньої краси.  Можна мати найкрасивішу в світі зовнішність, але чого вона варта, коли душа пуста? Чудово, коли в людині поєднуються краса  зовнішня і духовна. Адже злість, безсердечність позбавляють усякої цінності найпривабливіщі зовнішні риси. Як і сталося з царицею в «Казці про мертву царівну і сімох богатирів» О.С. Пушкіна.

   Отже, краса – це чиста людська душа, яка кожного дня дарує отчуючим

оточуючим любов і доброту.

  1. Робота з чернетками. (Музичний супровід «Осіння соната»  Л. Бетховен) .
  2. Зачитування творів -  мініатюр.

V. Підбиття підсумків уроку.

1. Слово вчителя.

За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку й посилає до дитини ангела – охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби  здоров’я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу. Коли людина робить добрі справи, ангел радіє, а якщо злі – плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю, щоб ваші зірочки були яскравими, наповненими добротою, милосердям та нескінченною любов’ю.

    Дорога до справжньої краси не легка, але саме вона дає змогу залишити по собі «зірковий слід» добрих справ, навіть якщо непомітних але досить вагомих.

VІ. Оцінювання діяльності учнів.

  1. Вправа « Світлофор».
  • На шляху пізнання справжньої краси, який ви обираєте колір світлофора?
  • (Учням пропонуються картки 3 кольорів, за допомогою яких вони передають зрозумілість теми).

Червоний. Не  вдалося розібратися в темі.

Жовтий. Залишились питання.

Зелений. Тема розкрита, усе зрозуміло.

  • А як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
  • Червоний. Не вийшло.
  • Жовтий. Майже вийшло.
  • Зелений. Усе вийшло.
  1. Виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи з теми  «Казки народів світу».

VІІІ. Рефлексія.

1.Уявіть себе художниками. Яку кольорову гаму ви використаєте, щоб зобразити дивовижний світ справжньої краси?

2. Складіть формулу красивої людини.

3. Слово вчителя. То ж нехай ваші формули будуть не тільки теорією, а будуть застосовані в житті. І пам’ятайте: « Добра людина не та , котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло».                        

docx
Додано
13 січня 2022
Переглядів
867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку