Тема: Розвиток мовлення. Що таке справжня краса?
( Складання твору – мініатюри на основі вивчених літературних казок).
Мета: навчати учнів помічати красу в людях , бачити красу довкола себе; формувати поняття про внутрішню і зовнішню красу; розширювати поняття дітей про красу людської душі, про моральні якості; розвивати асоціативне та критичне мислення, зв’язне мовлення учнів, образне мислення, уміння висловлювати власні думки й обгрунтовувати їх; виховувати зерна доброти, людяності , справедливості , щирості людської душі, любові як основи духовної краси людини.
Обладнання: кольоровий ілюстраційний матеріал, мультимедійний пристрій, портрети О.С.Пушкіна, Г.К.Андерсена, О.Уайльда; пам’ятка «Твір-мініатюра», роздатковий матеріал, паперові зірки, кольорові кола для вправи «Світлофор».
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.
Епіграф: Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
В.Симоненко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Емоційне налаштування учнів на урок.
Сьогодні у нас особливий урок . До нас завітали гості. Але це не привід для хвилювання. Бо сьогодні всі присутні матимуть можливість доторкнутися струнами душі до вічного поняття краси, отримати задоволення від почутого і побаченого.
То ж ми починаємо урок, а на уроці ми …. ( вправа «Криголам»)
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
На парту кожному з вас упала зірочка. То ж ви можете стати найяскравішою зірочкою в нашому королівстві зарубіжної літератури. Але кожен із вас повинен пам’ятати:
Я - особливість творча.
Я думаю.
Я аналізую.
Я висловлюю свої судження.
Я хочу знати.
Я - маленька , але яскрава зірка.
А в якій казці з неба впала зірка? ( О. Уайльд «Хлопчик -зірка». 2. Складання асоціативного ряду до слова «зірка».
(Учитель на дошці фіксує макет зірки й дописує до неї означення, які називають діти. Холодна, красива, яскрава, недосяжна, щаслива).
Учитель. Метод «Картинна галерея».
Розгляньте фотоілюстрації та ілюстрації до казок і визначте, яке із записаних слів є їх спільною ознакою. (Красиві)
То ж, на вашу думку, про що ітиме мова на уроці?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Асоціативна робота.
Учитель. Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка й жаба. Що гарніше : сніжинка чи жаба? Опишіть сніжинку за допомогою художніх означень – епітетів ( тендітна, крихта, витончена, ніжна, вишукана). А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому?
2. Коротке інформаційне повідомлення.
Гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої зовні жаби ми маємо користь у саду та городі. Зі шкіри деяких жаб збирають отруту, яка здатна знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, прискорювати загоєння ран.
Отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої й не привабливої зовні жаби ми маємо користь.
Таким чином, однієї зовнішньої краси замало.
3. Фронтальна евристична бесіда .
Тлумачення, яке надає словник:
(Краса – сукупність якостей, що доставляють насолоду погляду чи слуху, щось приємне, що приносить задоволення.)
Учитель. Відповіддю буде ваша робота на уроці. Спробує кожен із вас це довести. То ж сьогоднішній урок буде не простий, а насичений контрастом, порівняннями. Зіставляючи, аналізуючи героїв казок О.С. Пушкіна, Г.Х.Андерсена та О. Уайльда, ми маємо з вами дамо відповідь «Що таке справжня краса?» у творі – мініатюрі. Це й буде темою уроку.
4. Запис теми в зошити.
ІІІ.Cприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Бесіда
Сучасники О.С.Пушкіна дивувалися, чому він, досвідчений майстер художнього слова, раптом звернувся до фантастичного жанру, написавши «Казку про мертву царівну і сімох богатирів»? Відповідь проста – поет намагався висловити своє розуміння добра і зла, правди і кривди, справжньої духовної краси людини.
-Чи схожі цариця й царівна? (Красиві)(Зачитування цитат).
- А далі ми пам’ятаємо про красу цариці?
- А чия краса виявилася справжньою? Чому?
- Хто є носієм добра, а хто-зла?
Висновок. Краса зовнішня без добра і справедливості нічого не варта.
А яким літературним талантом потрібно володіти, щоб мати пам’ятник своїм казковим героям! Мова йде про видатного данського казкаря Г.К. Андерсена.
Сучасні письменники нині змагаються за високу міжнародну премію імені Г.К. Андерсена – золоту медаль, що присуджується раз на два місяці.
Ми познайомились із казкою Г.К. Андерсена «Соловей».
Учитель. Висновок.
У казці Андерсена в протистоянні перемогло добро, мистецтво здобуло перемогу над смертю.
Не можна плутати зовнішню досконалість із живим мистецтвом. Тому що навіть найкрасивіша іграшка лишається тільки забавкою, а справжнє мистецтво зачіпає за живе і спонукає відгукуватися всім серцем, лише воно може виявитися сильнішим за смерть.
(За народними повір’ями, вважалося , що недобрі діти, котрі за своє лиходійство були покинуті матерями, силами природи перетворені на жабенят. Тієї ж миті, коли хлопчик скоїв найбільше зло – відштохнув від себе матір, ще й до того безжально, презирливо, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним).
Висновок (учитель). Хлопчик – красень , став справді «красивим» , коли перетворився на потворного й зневаженого, гнаного звідусіль, відчув муки знедолених людей на собі. Довгий шлях спокути довелося йому пройти і тільки тоді отримати прощення й винагороду – вродливість (краса зовнішня) – до нього повернулася. У житті так буває рідко: найчастіше зроблене, сказане не повернути й не виправити.
(Зовнішня краса викликає захоплення , але позбавлена любові й милосердя, стає потворною й бридкою. Внутрішня краса завжди доповнює зовнішню й робить її яскравішою. Зовнішня краса ніщо, якщо вона не зігріта з середини любов’ю.)
2.Фізкультхвилинка (виконання музичної композиції).
3. Повторення теоретичного поняття.
- Який художній прийом різкого протиставлення зовнішності, характерів героїв використовується в розглянутих казках? (Антитеза).
- Наведіть приклади антитези в казках. ( Добро – зло, краса – потворність, зовнішня краса – внутрішня краса, справжня краса – штучна краса).
ІV. Робота над складанням твору –мініатюри.
Прокоментуйте слова, взяті за епіграф до уроку.
Краса здатна робити людей кращими.
Краса і сила людини – у доброму, щирому серці.
Велич людини – найвища форма краси.
Краса без доброти вмирає незатребуваною.
Зразок. Світ краси – багатий та розмаїтий. Буває краса, яку ми бачимо, наприклад, зоряне небо, схід сонця, осінній сад, вродливе обличчя. А є краса внутрішня, від якої, здається, виростають крила й щастя сяє в очах, але з першого погляду не помітна.
Чиста людська душа, яка намагається кожному подарувати любов, доброту, щастя, і є прикладом справжньої краси. Можна мати найкрасивішу в світі зовнішність, але чого вона варта, коли душа пуста? Чудово, коли в людині поєднуються краса зовнішня і духовна. Адже злість, безсердечність позбавляють усякої цінності найпривабливіщі зовнішні риси. Як і сталося з царицею в «Казці про мертву царівну і сімох богатирів» О.С. Пушкіна.
Отже, краса – це чиста людська душа, яка кожного дня дарує отчуючим
оточуючим любов і доброту.
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Слово вчителя.
За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку й посилає до дитини ангела – охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу. Коли людина робить добрі справи, ангел радіє, а якщо злі – плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю, щоб ваші зірочки були яскравими, наповненими добротою, милосердям та нескінченною любов’ю.
Дорога до справжньої краси не легка, але саме вона дає змогу залишити по собі «зірковий слід» добрих справ, навіть якщо непомітних але досить вагомих.
VІ. Оцінювання діяльності учнів.
Червоний. Не вдалося розібратися в темі.
Жовтий. Залишились питання.
Зелений. Тема розкрита, усе зрозуміло.
VІІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Казки народів світу».
VІІІ. Рефлексія.
1.Уявіть себе художниками. Яку кольорову гаму ви використаєте, щоб зобразити дивовижний світ справжньої краси?
2. Складіть формулу красивої людини.
3. Слово вчителя. То ж нехай ваші формули будуть не тільки теорією, а будуть застосовані в житті. І пам’ятайте: « Добра людина не та , котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло».