Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти Миргородської районної
державної адміністрації
Тема уроку:
«Розвиток опорно-рухової
системи людини з віком»
Автор
Шаркий Геннадій Анатолійович
учитель біології та хімії
Зубівський навчально-виховний комплекс
Миргородської районної ради
Полтавської області
Тема: Розвиток опорно-рухової системи людини. Попередження травм і захворювань опорно-рухової системи.
Мета: поглибити знання учнів про поставу та види її порушень
- розкрити суть поняття гіподинамія та її вплив на організм людини; - переконати учнів, що рух - це життя, а гіподинамія - основний чинник виникнення хронічних хвороб і скорочення життя;
- сприяти формуванню вміння критично мислити; працювати в групі;
- виховувати потребу у здоровому способі життя; позитивного ставлення до навчання; сприяти формуванню доброзичливих взаємовідносин у колективі, створити умови для реальної самооцінки учнів, реалізації їх, як особистості, розвивати комунікативні навички під час роботи в групі в нестандартній ситуації завдяки ігровій формі діяльності.
Обладнання: інтерактивна дошка, програма Електронне Навчання Мozaik
«Скелет людини», програма LearningApps.org роздаткові завдання для груп, тестові завдання.
Хід заняття
1. Організаційний етап.
Сьогодні ми з вами будемо антропологами, що допомагають Службі Безпеки України . Ознайомтесь, будь ласка, з правилами гри.
Клас об’єднується у 2 групи, для яких готуються папки із змістом справи та завданням для слідчої групи. Справи нумеруються. Слідчі антропологи кожного відділу розподіляють обов’язки в групі. Вчитель координує гру та допомагає зробити висновки.
2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Але перед розкриттям справ невеличка розминка.
Вправа « Зберіть букет»( робота у групах) Клас обєдну’ється на групи Робота в програмі Мozaik
І – група – Скелет людини
ІІ група- Кістки їх з’єднання
Вправа «Поміркуйте й оберіть». LearningApps.org
Зі списку ознак, що характеризують роботу м’язів, оберіть окремо ті, що відповідають:
Варіант 1. Динамічній роботі.
Варіант 2. Статичній роботі.
м’язи перебувають у тривалому напруженні.
довжина м’язів змінюється.
м’язи по черзі скорочуються і розслаблюються.
більш утомлива робота.
довжина м’язів не змінюється.
сприяє відтоку крові від органів.
м’язи не змінюють свого положення у просторі.
відбувається переміщення м’язів у просторі.
робота менш утомлива.
1 – 2,3,6,8,9
2 – 1,4,5,7
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Банку цікавих фактів про опорно-рухову систему.
4. Вивчення нового матеріалу
До відділу СБУ потрапили слідчі матеріали, які потрібно вивчити та визначити кому вони належать та якого віку потерпілий.
1 група антропологів Справа № 1
Усі кістки містять досить багато органічних речовин, хребет має усі чотири вигини, стопа деформована, стінки кісток не мають підвищеної механічної міцності, тазова кістка, не гладка, та не повністю зрослася, а черепні шви повністю. Вік (4-5 років) дитина хлопчик
2 група антропологів Справа № 2
Міцні кістки, грудна клітка повністю сформована, явне вираження окостеніння зап’ястка кісток, тазова кістка гладенька, наявні треті великі корінні зуби (зуби "мудрості"). Вік (16-17 років) дівчина
Вчитель. Отже опорна функція скелета зв'язана з прикріпленням до його кісток м'яких тканин. Функція руху зв'язана з тим, що кістки скелета виконують функції важелів, що приводяться в рух за допомогою м'язів. Захисна функція полягає в захисті важливих органів від механічних ушкоджень. Вона забезпечується утворенням частинами скелета порожнин, у яких розташовані органи: головний і спинний мозок, легені, серце, печінка і т. д. А для забезпечення нормальної діяльності внутрішніх органів потрібна правильна постава. Яка формується у дитячому і юнацькому віці й може змінюватись упродовж життя людини. Де велике значення має розвиток м’язової системи, особливо м’язів тулуба (м’язів спини, живота). Добре розвинені м’язи запобігають деформації кісток хребта, при навантаженні на них.
Ознака правильної постави
Фізкультхвилинка
Руки за голову ставимо сміло
І повертаємось вправо і вліво.
Зробимо чітко, діти, цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу
Таким чином, у цілому скелет дітей і підлітків характеризується високою еластичністю, що завжди є загрозою його деформації при порушенні гігієнічних норм. Неправильне положення дитини за робочим столом у процесі шкільних чи занять при готуванні уроків вдома, перевантаження дітей і підлітків, зв'язані з їхньою роботою на пришкільних ділянках, у шкільних чи майстернях на виробництві, легко можуть порушити правильний розвиток скелета і привести до необоротних деформацій. Особливе значення для правильного розвитку скелета дітей має повноцінне і багате вітамінами харчування. У противному випадку можливий розвиток захворювання, названого рахітом. Воно виявляється в затримці росту і деформації різних частин скелета: у скривленні ніг, деформації черепа, грудної клітки і хребта.
Щось я заговорився. У нас дуже багато не розкритих справ. Тож до роботи.
Справа № 3.
Був знайдений скелет одного похилого чоловіка, який по результатам досліджень належав йому, але вигляд його був ідеальним. Біля нього лежала шкатулка в якій знаходилася записка із таким змістом Якщо хочеш бути здоровим - бігай, Якщо хочеш бути красивим - бігай,Якщо хочеш бути розумним – бігай ….. ….. намагайся лежати на дивані , спілкуватися весь час у соціальних мережах, насолоджуватися життям без зайвих, виснажливих рухів.
То ж моє запитання до вас детективи, що тут малось на увазі бігати чи не бігати ? Чому його скелет мав таку відмінність?
Проведіть своє розслідування та дайте відповідь на запитання
Робота з підручником (Гіподинамія)
Дякую вам мої колеги за змістовну відповідь і хочу ще раз підсумувати і попередити : якщо ви відчуваєте втому, постійно хочете спати , не уважні на уроці , часто хворієте – це перші прояви гіподинамії. Вам терміново потрібно змінити свій спосіб життя.
Які ж рекомендації ? Подумаймо разом
Це все не коштуватиме вам великих зусиль але дасть великий результат – зміцнить імунітет , відступлять втома , а гіподинамія назавжди забуде до вашого організму дорогу.
Цими порадами я сподіваюсь ви будете користуватись , а поки що , нажаль, сумна статистика. Порушення опорно-рухового апарату посідають друге місце серед хвороб людини. Оскільки опорно-рухова система це основа нашого тіла , то її розбалансованість провокує хвороби інших систем. За причинами виникнення порушень захворювання ОРС поділяють на:
Дистрофічні механічні природні.
Дистрофічні ушкодження виникають поступово, часто беруть початок за шкільною партою. До них належать сколіоз , лордоз , кіфоз , плоскостопість . це далеко не повний перелік , але саме ці хвороби найпоширеніші.
Ой вибачте нам надійшло повідомлення від агента СБУ. Знову потребують нашої допомоги, але як я зрозумів досить терміново потрібно надати результати. І як завжди мало інформації. Тож приступимо до роботи:
Є три тіла, точніше лише три хребта і більше нічого, результат пожежі в будинку. І чотири підозрюваних, точніше один із них таємний агент СБУ, а троє мешканці будинку. Наша задача дізнатися чи є серед них наш агент. Відомо лише про мешканців те, що один був хакером і мало виходив зі своєї квартири, інший зловживав їжею, а третій постійно носив сумку на одне плече бо був поштарем.
(Роздаються пазли з трьома викривленими хребтами)
Ознаки сколіозу
Симптоми кіфозу
Ознаки й симптоми лордозу
5. Етап рефлексії.
(Складають скелет людини зі своїх відповідей )
Запитання до учнів
Вправа « Здорове тіло здоровий дух»
На грудній клітці – напишіть дії , які зміцнюють здоров’я;
На верхніх кінцівках –що потрібно для міцності кісток;
Хребті – ознаки гарної постави;
Нижніх кінцівках – що потрібно робити, щоб забути про гіподинамію.
Підсумок уроку
Робота в програмі май тест