Урок-тренінг "Захворювання органів дихання"

Про матеріал
Урок-тренінг "Захворювання дихальної системи людини" До уроку потрібно завантажити презентацію на моїй сторінці
Перегляд файлу

Тема. Захворювання органів дихання.

Освітня мета: ознайомити учнів із захворюваннями органів дихання; розкрити шляхи передачі хвороб дихальних шляхів, навчити основним правилам гігієни дихання; пояснити шкідливу дію паління, пилу тощо на органи дихання і організму в цілому.

Розвиваюча мета: з'ясувати фізіологічні основи профілактики захворювань органів дихання; розширювати науковий світогляд; формувати всебічно розвинену особистість; розвивати пам'ять, мову, логічне мислення, вміння узагальнювати, вибирати головне, аналізувати і робити висновки.

Виховна мета: виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого здоров'я; додержуватись загальних гігієнічних правил; уміти проводити профілактичні заходи і застосовувати народні методи лікування, загартовувати організм; систематично займатися дихальними вправами і спортом; здійснювати екологічне і естетичне виховання.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: тренінг.

Обладнання: таблиці "Органи дихання" та "Гігієна дихання", презентація роздатковий матеріал, схеми - опори.

Хід уроку

І. Актуалізація теми

* Привітання, оголошення теми й завдань уроку.

 - Добрий день! Я радий  вітати вас на уроці-тренінгу «Захворювання дихальної системи та її профілактика». Назвіть своє імя і продовжіть речення: «Для мене здоровя це…», а своїм виразом обличчя подаруйте сусіду хороший настрій.  Бажаю вам, щоб гарний настрій залишався до кінця дня.

 

 

* Вправа «Очікування».

   На аркуші паперу зображено легені . Кожному учаснику роздаються альвеоли і вони пишуть, що очікують від тренінгу. Альвеоли кріпляться на легені.

Поясніть прислівя:

«Здоровя маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо».

« Бережи одяг, доки новий, а здоровя, доки молодий».

« Здоровий злидар щасливіший від багача».

* Підготовка до початку уроку.

   Щоб наша робота була плідною зараз ми повторимо опорні терміни, які важливо знати для подальшої роботи на уроці.

Диференційоване  опитування.

Знайди відповідність: виконання завдання на інтерактивній дошці або використання  онлайн сервісу learningapps.org.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вправа "Візуальне дихання "

Ви повільно вдихаєте і видихаєте повітря, відчуваючи, як воно потрапляє до ваших легень... Зовсім невелике зусилля людини - дихання, але яке воно важливе для життя. Ви повільно вдихаєте в себе сонячне світло, і ваші легені, наповнюючись, починають світитися ніжно-блакитним сяйвом... З кожним вашим вдихом кров із вдячністю приймає кисень, і мерехтливі червоні хвилі несуть світло до вашого серця... І серце також наповнюється пурпуровими хвилями світла.

Воно штовхає кров, насичену киснем, угору. І ваш головний мозок починає світитися, як біла хмаринка. Посміхаючись вам, він надсилає світло вниз спинним мозком, і ви відчуваєте, як світло золотими дзвониками розливається по нервах, які пронизують усе ваше тіло. Вдих-видих... Вдих-видих... + музична підтримка.

Проблемне запитання.

Що ви відчули? Чи завжди людина відчуває те саме? Чому?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

* Вступне слово вчителя.

Учитель. Дуже часто система самозахисту не спрацьовує. Це відбувається з різних причин. І тут людина сама повинна прийти собі на допомогу, знаючи основні правила гігієни органів дихання.  Які це правила ми дізнаємося в кінці уроку. А зараз запитання до вас.

Проблемне запитання: як ви вважаєте, яким шляхом відбувається зараження органів дихання?

(вказати причини захворювання збудники)

Проблемне запитання: а чому ж  ми не завжди можемо захворіти.? Які системи захисту дихальних шляхів ви знаєте?

  Дійсно у  вдихуваному повітрі класної кімнати знаходиться близько 30 тис. мікробів на 1м. куб., а у видихуваному значно менше. тому що  більшість мікроорганізмів гине у слизовій оболонці верхніх дихальних шляхів. А частина мікроорганізмів, які потрапляють в органи дихання, можуть викликати різні хвороби.

Тож давайте приступимо до їх детальнішого вивчення.

Для цього вам потрібно буде поділитися на три групи

Учасники заняття об’єднуються у три групи. Ця вправа проводиться у формі змагання. Кожній команді дається аркуш паперу формату А3, на якому намальований силует людини. У центрі кімнати  стоїть коробка, в якій лежать заздалегідь намальовані моделі органів людини (носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, альвеоли, легені). Представники команд по черзі підходять  до коробки , беруть по одній моделі органів і, повертаючись до своєї команди, обмальовують орган на своєму контурі людини. Після цього коли всі органи зобразили приступають до визначення хвороби , яка зашифрована.

Вправа «Дишифратор».

  1. Грип -2645;  Туберкульоз - 66236464953
  2. Дифтерія-34763649;      Ангіна - 252452
  3. Бронхіт – 265576;         Пневмонія  - 553255549 (додаток додається)

Коли команди відгадали хвороби вони користуючись підручником заповнюють на своєму аркуші з людиною причини захворювання, симтоми, профілактику даного захворювання.

Капітан команди після проведеної роботи захищає проект.

Грип.

  1. Грип спричиняють мікроскопічні віруси, які містяться в слизі, який виділяється з носової порожнини хворих. Під час чхання й кашлю мільйони невидимих для ока краплинок з вірусом потрапляють у повітря, а з відтіля у дихальні шляхи людини. Ця вірусна інфекція проявляється гарячкою, ознобом, болем голови, болем у м'язах, кашлем. Іноді розвивається пневмонія. Існує три основних типи вірусів: А, В і С. Оскільки віруси можуть змінювати свою структуру, імунітет до вірусу одного типу неефективний стосовно вірусу іншого типу. Ця хвороба може бути загрозливою для життя дітей та осіб похилого віку.

Ангіна.

   Ангіна - це гостре запалення слизової оболонки зіва та піднебінних мигдаликів, розташованих у глотці. Це захворювання спричинюється стрептококами, стафілококами або вірусами. Ознаки хвороби: біль у горлі під час ковтання, підвищена температура тіла. Можливе утворення гнояків на мигдаликах. Ангіна дає тяжкі ускладнення (ревматизм, вади серця).

Дифтерія.

   Дифтерія - тяжке інфекційне захворювання, збудником якого є дифтерійна паличка. Вона уражає слизову оболонку зіва, гортані, трахеї й навіть носа, а її отрута розноситься кров'ю по всьому організму і спричиняє його отруєння. Лікувати це захворювання дуже тяжко, тому, щоб запобігти цьому захворюванню, людям вводять протидифтерійну вакцину.

   Профілактика: 1) в період епідемії необхідно проводити вакцинацію; 2) у цей час не бажано відвідувати людні місця (концертні зали, театри...); 3) дотримуватись правил гігієни; 4) загартовувати свій організм; 5) добре харчуватися.

Трахеїт.

   Трахеїт - це запалення слизової оболонки трахеї. Його ознаки - дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за грудиною, голос стає хрипкий.

Бронхіт.

   Бронхіт - це запалення бронхів з переважним ураженням слизової оболонки, у якої під час набрякання просвіт бронхів зменшується в результаті виділення слизу. Воно може виникати як ускладнення інфекцій верхніх дихальних шляхів або супроводжує грип та інші захворювання. Це захворювання спричинюється вірусами або бактеріями і проявляється вологим кашлем, гарячкою, а іноді незначними хрипами. Може перейти в хронічний бронхіт або пневмонію.

Пневмонія.

   Пневмонія, або запалення легенів, - гостре інфекційне захворювання під час якого запалення виникає у найменших бронхіолах та альвеолах. Уражаються легені. Пневмонія спричиняється вірусами та бактеріями, іноді грибками та найпростішими. Ранні симптоми: озноб, гарячка, пітливість, біль у м'язах та суглобах, біль голови. Згодом з'являється кашель, біль у грудях та задишка.

Чарівні точки

   Для того щоб людина не хворіла можна робити "точковий" масаж.

Туберкульоз.

   Збудник туберкульозу - туберкульозна паличка (або паличка Коха - яка була відкрита у 1882році німецьким вченим Робертом Кохом), яка найчастіше уражає легені, а також всі тканини організму людини(очі, кістки, шкіру...). Передається повітряно-крапельним шляхом (кашель, чхання, пил), особисті речі хворого, непастеризоване молоко хворих корів. Кожен інфікований може заразити в середньому 20 осіб на рік. Хворіють ті люди, в яких ослаблена імунна система, які вживають алкоголь, наркотики, тютюн, погано харчуються, інфіковані ВІЛ або хворі на СНІД. Щосекунди в світі мікобактерією туберкульозу інфікується 1 людина. Щорічно від туберкульозу вмирає 2млн. осіб і близько 8млн. занедужують. Симптоми туберкульозу легень: кашель, підвищена температура тіла (до 37,5), втрата апетиту, втомлюваність, пітливість, біль у грудній клітці, задишка. ТБЛ виліковується якщо вчасно звернутись до лікаря.

Плеврит.

   Плеврит - це запалення плеври, яке може бути наслідком інфекцій пневмонії або туберкульозу. Воно призводить до накопичення рідини у просторі між двома листками плеври. При значній вираженості процес спричиняє задишку. Іноді потрібно видаляти рідину за допомогою голки чи дренажу.

 Астма.

   Астма - це алергічне захворювання, яке проявляється задишкою і хрипами різного ступеня вираженості, що зумовлене звуженням дихальних шляхів, в зв'язку з накопиченням у крові та тканинах алергенів. Алергенами можуть бути пил, шерсть тварин, пилок рослин, хімічні речовини, косметичні засоби, медикаменти тощо. Алергічна астма часто розвивається в дитинстві і може супроводжуватися екземою.

Захворювання зумовлені пилом.

   Чистота повітря, його властивості мають велике значення для здоров'я дітей та підлітків. Перебування в погано провітрюваних приміщеннях призводить до погіршення функціонального стану організму, сприяє захворюванню на цілий ряд хвороб. В навчальних приміщеннях, де перебуває велика кількість людей, особливо в кінці навчального дня, в повітрі збільшується концентрація вуглекислого газу, аміаку, інших продуктів життєдіяльності, зростає кількість мікроорганізмів та пилу, підвищується температура і вологість повітря. Все це знижує працездатність і пригнічує життєдіяльність людини. Тому учні провітрюють клас кожну перерву, а на великих перервах роблять вологе прибирання. Вдихаючи частинки пилу - вони потрапляють в легені і через декілька років призводять до рубцювання легень.

Захворювання спричинене курінням.

Перегляд відео  «Шкідливість тютюнового диму  на органи дихання »

   Тютюновий дим містить близько 5тис. різних речовин, багато з яких ще не вивчені, у ньому до 600 токсичних компонентів, що мають шкідливий вплив на організм людини і більше 15 канцерогенних. На чистій хустинці, якщо через неї видихнути дим від цигарки, залишиться коричнева пляма. Встановлено, що в 1см цього диму є 200-500млн. часток сажі. Всі ці речовини потрапляють в альвеоли, які з часом розтягуються і розриваються.

Рак легень.

   Причиною раку легень є тютюновий дим, перероблені нафтопродукти, вихлопні гази автомобілів, але здебільшого(87%) є куріння. Багато сполук, що вдихаються, стимулюють ріст нетипових клітин у легенях.

Нормальні бронхи вистелені шаром циліндричного епітелію з війками. Під ним розміщені базальні клітини, які постійно діляться заміщуючи уражені клітини. Поверхня зволожується слизом. Через певний час циліндричні клітини сплющуються та перетворюються на плоскоепітеліальні, поступово втрачаючи війки. Намагаючись замінити пошкоджені поверхневі клітини, базальні клітини змінюються та інтенсивно розмножуються, в результаті деякі з них стають пухлинними клітинами. Пухлинні клітини починають витісняти нормальні клітини. Якщо вони руйнують базальну мембрану, починається метастазування з розвитком нових пухлинних вузлів.

ІV. Рефлексія. (1хв.)

1.Що на уроці було головним?

2.Чого ви навчилися?

3.Чі справдилися ваші очікування (у кого да того альвеоли лишаються в лівій легені, у кого  не справдилися – перемістіть на праву легень).

V.  Підсумок уроку та виставлення оцінок. (2хв.)

Захворювання органів дихання можуть спричинюватися вірусами, бактеріями та алергенами. Дотримання правил особистої гігієни, здійснення в період епідемій вакцинації, регулярне проходження диспансерного обстеження, загартовування організму, уникнення фізичних і розумових перенапружень у період епідемій, калорійне харчування запобігатимуть захворюванням.

Основні заходи профілактики захворювань органів дихання

1. Проведення вакцинації.

2. Карантин (уникнення контактів із хворими).

3. Дотримання правил особистої гігієни.

4. Регулярне диспансерне обстеження.

5. Підвищення опірності організму (загартування, збалансоване живлення тощо).

VI. Домашнє завдання. (1хв.)

  1. Вивчити відповідний параграф.
  2. Повторити попередні параграфи з теми «Дихання».
  3. Скласти кросворд по темі «Захворювання органів дихання».

 

VІІ. Порада лікаря хворому з роману М. Павленка "Щастя". (1хв.)

"- Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурмани... "

Виконуйте ці поради, використовуйте знання про дихальну систему - і ви завжди будете здорові.

 

 

 

Що неможливо утримати і десять хвилин, хоча воно легше пір’їнки?

 

У легенях міститься близько 300 млн. альвеол, площа поверхні яких сягає 150 м2, тобто перевищує поверхню шкіри людини майже в 50 разів. Велика площа поверхні альвеол забезпечує інтенсивний газообмін під час дихання.

 

0681622982 Ігорь

 

  1. Скеля – схем. (Встановити відповідність в схемах)
  2. Привал. (Захист презентацій (інструктори))
  3. Релаксація. (Дихальна гімнастика)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 березня 2020
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку