Розвиток поняття нервово-психічної стійкості у психологічній теорії.

Про матеріал
Вивчення психiчнoї стiйкoстi oсoбистoстi є aктуaльним нaпрямкoм психoлoгoпедaгoгiчних нaук у зв’язку зi зрoстaнням сoцiaльнoї тa екoнoмiчнoї нестaбiльнoстi, дiєю iнтенсивних стрес-фaктoрiв, якi впливaють нa людину, її життя тa ведуть дo зниження успiшнoстi будь-якoгo з видiв дiяльнoстi, фoрмувaння негaтивних психiчних стaнiв, пoгiршення рiвня зaгaльнoгo здoрoв’я. Oсoбливoї увaги пoтребує вивчення психiчнoї стiйкoстi сучaснoї мoлoдi. Це пoв’язaнo з тим, щo вoни, зaзнaючи впливу стрес-фaктoрiв, не вмiють прaвильнo реaгувaти нa них.
Перегляд файлу

Розвиток поняття нервово-психічної стійкості у психологічній теорії.

Не будучи клінічним діагнозом, нервово-психічна нестійкість може при певних умовах посилюватися аж до розвитку психосоматичного і психічного захворювання (при несприятливих впливах професійного середовища, хвороби, гострому і хронічному стресі, соціальної ізоляції в колективі і т. д.), або зменшуватися (при раціональному розподіл по військовим посадам з урахуванням особистісних якостей і їх "сильних" сторін, інтересів, мотивації, схильностей; сприятливих умов середовища; своєчасному та адекватному проведенні психокорекційних заходів і т. д.). Зазначена особливість позначається як "динамічний компонент" і характеризує коливання дихотомічної системи нервово-психічної нестійкості в ту чи іншу сторону. Однак ці коливання у конкретного суб'єкта виявляються тільки в певних межах. Для кожного індивіда характерні специфічні, типові тільки для нього типи реагування на несприятливі умови професійної (в тому числі і соціальної) середовища, захисні і резервні можливості організму [2].

Вони визначаються біологічно обумовленим компонентом особистості, позначаються як "стабільний компонент" (або "ядро" особистості). Передбачається, що в основі стабільного компонента лежать основні первинні (сила, лабільність, рухливість, динамічність) і вторинні властивості (баланси властивостей щодо процесів збудження і гальмування) нервової системи". Невідповідність їх, а також "динамічного компонента" вимогам, що пред'являються індивіду характером професійної діяльності, що посилюється в умовах несприятливого впливу середовища, здатне привести до виснаження адаптаційних можливостей організму, наростанню НПН [2].

Як зазначає Т. Н. Берг, прояв НПН в чому схожі з діагностичними критеріями прикордонних розладів особистості:

- імпульсивністю та непередбачуваністю дій;

- нестабільністю у взаєминах з людьми;

- нападами невиправданого, неконтрольованого гніву;

- порушеннями самопредставления (заниженої або завищеною самооцінкою);

- афективної нестабільністю, коливаннями настрою;

- непереносимістю самотності, неможливістю бути одному;

- хронічним почуттям порожнечі, нудьги;

- схильністю до самоушкодження, суїцидальними спроби [2].

Зриви адаптаційних механізмів, незалежно від характеру впливів, припускають зовнішнє відображення у вигляді неоптимального реагування, який проявляється у відсутності соціальної прийнятності результату діяльності (відмова від діяльності взагалі, імітація її, висока аварійність, непродуктивність і т. д .), короткочасної або стійкої втрати [2].

Студентський вік – це складний етап у житті людини. Цей період характеризується можливою появою кризових моментів і потребує певної адаптації. У студентському віці формуються професійні інтереси, цінності, навички. Особистість студента розвивається протягом навчання. Але при цьому відбувається формування і особистісних якостей як узагалі, так і певних якостей, що є властивими й важливими саме для певної фахової спрямованості. Надзвичайно актуальним сьогодні є дослідження психологічного здоров’я студентів, що зумовлено наявністю потужних стресогенних чинників у студентському середовищі, таких як ситуації екзаменів, періоди соціальної адаптації, необхідність особистісного самовизначення в майбутньому професійному середовищі тощо. Майже в усіх країнах студенти виокремлюються як група підвищеного ризику, тому що вони значно частіше, ніж молоді люди інших соціальних груп того ж віку, страждають різноманітними психосоматичними і нервово-психічними захворюваннями. Однією з основних причин підвищеної захворюваності студентів є різноманітні стресові ситуації, пов’язані з труднощами пристосування молодих людей до студентського життя і екзаменаційних іспитів [3].

С.Є. Квасов зі співавторами, досліджуючи чинники способу життя і здоров’я студентів, показали, що рівень їх соціально-психологічної адаптації до умов ЗВО суттєво залежить від взаємовідносин, що складаються в колективі, порушення яких спричиняє постійне психоемоційне напруження. Конфлікт як прояв комунікативної взаємодії являє собою зіткнення протилежно спрямованих і несумісних одна з одною тенденцій у свідомості окремої людини (внутрішньоособистісний конфлікт), у міжособистісних відносинах індивідів або груп людей (міжособистісний і міжгруповий конфлікти), пов’язане з гострими і дуже сильними емоційними переживаннями. У багатьох випадках конфлікт є чинником розвитку гострого або хронічного емоційного стресу [4].

В даний час критерії нервово-психічної стійкості розглядаються з позиції клінічної нормології, основи якої були закладені в минулому столітті видатними дослідниками - австрійським лікарем і математиком Гансом Кетле і англійським психіатром і психологом Френсісом Гальтоном. Запропонований ними популяційний підхід, заснований на законах математичної статистики, і зокрема нормального розподілу, дозволяє віднести будь-якого індивіда до однієї з категорій в координатах:'' норма - прикордонний стан - патологія'' [1].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСOК ВИКOРИСТAНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Арустaмoвa, Э. A. Безoпaснoсть жизнедеятельнoсти: Учебник. / за ред. Э. A. Aрустaмoвa. Київ: Центр учбoвoї лiтерaтури, 2009. 476 с.
  2. Дроздова Т.М. Когнітивно-поведінкова терапія панічного розладу: практичний посібник. Київ, 2020. 176с.
  3. Пилипенко К. В. Емоційна стійкість, адаптивність і комунікативні здібності майбутнього педагога як важливі складники його професіограми. Кривий Ріг, 2019 р. 101 с.
  4. Ефективні технології розвитку та відновлення стресостійкості/життєстійкості у дітей та дорослих: методичний посібник для практичних психологів, соціальних педагогів. Чернівці, 2018.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 травня
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку