Мета:
Завдання:
Очікувані результати:
Тривалість: 1,5 - 2 години.
Цільова група: педагоги.
Матеріали: плакати «Мета», «Сонце», «Правила роботи»; стікери, ручки, 3 надувні кульки, 5 аркушів А-3, 10 аркушів - А-4, маркери, 3 пакети, 3 ручки, 3 одноразові стаканчики, 3 свічки, 3 коробка сірників, пісок, крупи: рис, манка, гречка; фарби, маркери, нитки, клей, кольоровий папір, бланки запитань, бланки методики, додатки.
«Розвиток творчого потенціалу педагогів»
№ |
Зміст роботи |
Орієнтовна тривалість |
Ресурсне забезпечення |
1. |
Вступне слово соціального педагога. Повідомлення теми, мети тренінгу. |
2 хв. |
презентація заняття; плакат «Мета» |
2. |
Вправа на знайомство «Самопрезентація - квіти» |
3 хв. |
|
3. |
Визначення очікувань учасників заняття. |
3 хв. |
плакат «Сонце з променями», стікери, ручки. |
4. |
Прийняття правил роботи групи «Криголам». |
2 хв. |
плакат «Правила роботи». |
5. |
Вправа «Вислів про обдарованість» (метод «Карусель») |
6 хв. |
аркуш А-3, маркери |
6. |
Вправа «Бліц – опитування «А я думаю…» |
5 хв. |
бланк запитань |
7. |
Інформаційне повідомлення «Творчість. Креативність» |
2 хв. |
|
8. |
Вправа - гра «Баласт» |
5 хв. |
3 надувні кульки, 3 маркери різного кольору |
9. |
Вправа «Загадка семи мудреців» |
10 хв. |
перелік висловів, аркуші, ручки |
10. |
Вправа з картками «Так» і «Ні» |
3 хв. |
Картки «Так» і «Ні», 8 карток із твердженями |
11. |
Вправа «Діагностика» |
10 хв. |
бланк із запитаннями, ключ |
12. |
Вправа "Квота творчих ідей" |
10 хв. |
3 пакети, 3 ручки, 3 одноразові стаканчики, 3 свічки, 3 коробка сірників, пісок, крупи: рис, манка, гречка; фарби, маркери, нитки, клей, кольоровий папір. |
13. |
Вправа «Сінквейн» |
6 хв. |
аркуші, ручки |
14. |
Вправа «Музей креативності» |
5 хв. |
аркуші, маркери |
15. |
Притча «Коряга» |
5 хв. |
|
16. |
Вправа «Рефлексія». Повернення до очікувань. |
3 хв. |
плакат «Сонце», стікери, ручки. |
Хід заняття
І. Вступ. Повідомлення теми тренінгу, його мети (2 хв.)
ІІ. Вправа «Самопрезентація - квіти» (3 хв.)
Мета: мотивація діяльності, створення комфортної атмосфери для конструктивної роботи.
Хід проведення: Соціальний педагог (практичний психолог) нагадує, що успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника навчального процесу залежать від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі. Тому, щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, атмосфера співпраці, пропоную кожному учаснику назвати своє ім’я – позитивні риси, які починаються з літери та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими рисами. Керівник починає з себе: Світлана – старанна, ромашка. Усі представляються по колу.
ІІІ. Інтерактивна вправа «Очікування» (3 хв.)
Мета: усвідомлення і визначення, що кожен учасник сподівається отримати від тренінгу та порівняти своє очікування з іншими.
Хід проведення: На дошці намальовано сонечко з променями. Треба написати на стікері одним словом свої очікування від заняття. Педагоги по черзі виходять до дошки і клеять на променях стікер з їх очікуваннями, які виражені одним словом. При цьому озвучують свої думки.
ІV. Вправа «Криголам» (2 хв.) Мета: формування єдиного робочого простору й створення правил поведінки в групі упродовж усього тренінгу.
Хід проведення: Практичний психолог (соціальний педагог): Ви самі себе презентували. Як бачимо, сьогодні зібралися ті, кому притаманні різні позитивні риси, подобаються різноманітні за кольором, запахом, формою квіти. Всі різні, але за умовами правильного підходу їх можна об’єднати в прекрасний букет. Гармонії в цій композиції ми досягнемо тільки за умови виконання правил співпраці. Треба їх виробити.
Основні правила: (учасники пропонують правила, які записуються на дошці)
V. Вправа «Вислів про обдарованість» (метод «Карусель») (6 хв.)
Мета: сприяння ефективній продуктивній співпраці учасників.
Хід проведення: Учасники об’єднуються у 5 груп за порядком 1-5.
Завдання. Запишіть на аркуші (А-3) вислів про обдарованість:
1група – гумористично;
2група – критично;
3група – зарозуміло;
4група – практично;
5група – лірично.
Через 3хв. групи міняються аркушами із завданнями (за годинниковою стрілкою, доки кожна група не напише 5 різних висловів.)
Презентація напрацювань, обговорення.
VІ. Вправа «Бліц – опитування «А я думаю…» (5 хв.)
Мета: формування самостійності мислення, уміння відстоювати власну точку зору, гармонійно поєднувати вислови та думки.
Хід проведення: Учасникам пропонуються запитання, на які швидко потрібно дати обґрунтовану відповідь. Учасники відповідають по бажанню.
Перелік запитань:
Висновок: Творчість - це діяльність, яка породжує дещо якісне нове, що відрізняється оригінальністю, неповторністю.
Практичний психолог (соціальний педагог): Кожен учасник запропонував свої думки стосовно творчості учителя. Сьогодні ми з вами розглянемо, яким же чином можна розвинути творчий потенціал педагогів, та як організувати співпрацю між творчими учителями та обдарованими учнями.
VІІ. Інформаційний блок. (2 хв.) ( тези практичного психолога (соціального педагога))
Творчість – необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку і розкриття як особистості. Творчість є основою педагогічної талановитості кожного вчителя. Розвиток педагогічної творчості і підвищення навчально-виховного процесу залежить від різних факторів, а також від психолого-педагогічних умов, визначених шляхів розвитку та реалізації творчої педагогічної діяльності та особистісних рис кожного вчителя. Тому, творчий учитель – це особистість, яка характеризується високим рівнем креативності, відповідним рівнем знань предмета, який викладає, набутими психолого-педагогічними знаннями, вміннями та навичками, які забезпечують його ефективну діяльність з розвитку потенційно творчих можливостей учнів.
Поняття "креативність" походить від слова "create" (створювати) – створювати нове. Цим новим може бути новий продукт, нова властивість, нове рішення, новий напрямок, нове бачення.
Педагогічна креативність – це креативні риси, здібності, сформовані мотиви, які сприяють успішній творчій діяльності педагога.
Отже, щоб виховати обдаровану особистість, необхідно, щоб вчитель був творчою, компетентною особистістю, якій притаманні педагогічна креативність, толерантність у спілкуванні, творчість у діяльності, створював ситуації успіху, використовув інноваційні методи.
Ситуація успіху – це те, що може організувати учитель на уроці та в позаурочний час. Ситуації успіху можна досягти тільки тоді, коли не лише вчитель, а й сама дитина визначає цей результат як успіх. Реалізація ситуації успіху відкриває великі можливості учня, нові обрії перед учнями і вчителями, дає стимули до подальшої діяльності.
Ефективність використання інновацій під час проведення уроку значною мірою залежить від того, як реалізується творчий потенціал особистості учня. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і ціле життя працюватимемо для того, щоб навчання було ефективним і плідним для кожної дитини, стало радістю і задоволенням. «Хороші вчителі створюють хороших учнів»,- казав М.Остроградський.
VІІІ. Вправа - гра «Баласт» (5 хв.)
Мета: створення умов, які наочно показують розвиток потенціалу творчого вчителя та можливі проблеми, що заважають цьому; відпрацювання навиків безконфліктного сприйняття альтернативної думки співбесідника.
Хід проведення: учасники заняття поділяються на 3 групи. Кожна група отримує маркер певного кольору, надувну кульку певного кольору та завдання.
За сигналом групи по колу передають кульки одні одним, ознайомлюються з думкою попередньої групи, маркером свого кольору дописують думку щодо нового питання. Так відбувається доти, доки кулька не повернеться до своєї групи. Один із групи презентує спільне напрацювання. А потім учасники ІІ групи знищують кульку.
Висновок. Творчість у педагогічній науці та практиці – це:
ІХ. Вправа «Загадка семи мудреців» (10 хв.) (Виконувати за бажанням)
Мета: формувати самостійність мислення, уміння відстоювати власну точку зору на основі авторитетних думок та гармонійно поєднувати елементи системи.
Хід проведення: Кожна робоча група отримує набір карток із записаними на них висловлюваннями відомих давньогрецьких філософів:
Інструкція: перед вами – висловлювання семи видатних мудреців світу. Вони були їхнім життєвим кредо, в якому кожен намагався викласти своє бачення сенсу життя. Ці сім мудреців жили приблизно в один час – у ІV ст. до ІХ. Можливо, логічне й гармонійне об’єднання таких висловлювань у єдину максиму і є розгадкою сенсу життя. Спробуйте їх скласти! При потребі можна використати й інші слова, але мінімально. Не переставляйте місцями слова у фразах, можна лише змінювати відтінки й порядок самих висловлювань.
Обговорення:
Х. Вправа з картками «Так» і «Ні». (3 хв.)
Мета: систематизація знань, розслаблення і зняття м’язової напруги.
Хід проведення: Вчителям пропонується набір карток, на яких написано думки щодо прав дитини на творчість та неприпустимі дії педагогів у роботі із творчими, здібними учнями. Групі треба зайняти позицію «Так» або позицію «Ні» у частині кімнати з відповідними написами.
Ключ для перевірки: «Так» - 1,3,4,7. «Ні» - 2,5,6,8.
Обговорення:
ХІ. Вправа «Діагностика» (10 хв.) (проводить психолог (соціальний педагог))
Мета: визначити рівень творчості вчителя
Запитання тесту |
Шкала оцінок |
1.Як часто задуманий урок вам вдається довести до логічного кінця? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
2.Як часто ви повністю задоволені проведеним уроком? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
3. Вважаєте ви себе «генератором ідей»? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
4. Якою мірою ви відносите себе до людей знаючих свій предмет? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
5. Наскільки ви здатні виявити вимогливість і наполегливість, щоб довести задумане до логічного кінця? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
6. Як часто ви використовуєте на уроці інтерактивні форми навчання? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
7. Як часто ви вважаєте, що урок повинен бути традиційним? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
8. Як часто ви проводите нетрадиційні уроки? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
9. Як часто у вас буває оптимістичний настрій на уроці? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
10. Як часто ви не загострюєте своєї уваги на поведінці учнів? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
11. Якою мірою ваша комунікабельність сприяє розв’язанню життєво важливих для вас проблем? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
12. Як часто ви знаходити принципово нові підходи в розв’язанні старих проблем? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
13. Як часто ви не згодні з ствердженням, що учень є суб’єктом навчання? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
14. Чи багато членів вашого колективу вважають вас людиною освіченою, яка здатна передати свій досвід іншим? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
15. Чи вважаєте ви себе людиною толерантною? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
16. Як часто вам доводиться втілювати свої проекти в життя? |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
Ключ до розв’язання тесту діагностики.
На підставі сумарного числа балів визначте, який рівень творчості вас характеризує.
Сума балів |
Рівень творчості вчителя |
16- 49 |
Низький |
50- 85 |
Середній |
86- 120 |
Оптимальний |
121 - 144 |
Достатній |
145- 160 |
Високий |
Висновок: Ви визначили свій творчий рівень. Кожна людина має творчий потенціал,
але не кожна може його реалізувати. Тому необхідно зібратися кожному,
продумати та знайти зусилля реалізувати свій творчий потенціал на прак-
тиці таким чином, щоб кожен раз, на кожному уроці ви отримували б
задоволення від процесу навчання школярів.
ХІІ . Вправа "Квота творчих ідей"(10 хв.)
Мета: стимулювання творчої уяви й фантазії, розвиток оригінальності, швидкості та гнучкості мислення.
Хід проведення: Учасники поділяються на три групи за принципом «сонце – місяць-зірки» . Кожна група отримує однаковий набір матеріалів для роботи. Учасники груп отримують пакети, головний предмет у пакеті – CD – диск, інші предмети учасники використовують за потреби. Учасники обговорюють у групі, створюють і демонструють його нове призначення. Оцінюються: продуктивність; швидкість; гнучкість – кількість переключень з одного об’єкта на інші; оригінальність. Найактивніші учасники нагороджуються солодкими призами.
Обговорення:
ХІІІ. Вправа «Сінквейн» (6 хв).
Мета: розвиток уваги і креативного мислення.
Хід проведення: Учасники працюють у тих самих групах.
Завдання. Висловіть своє враження про події, які відбувалися в даний час з вами за такою схемою:
Презентація напрацювань.
ХІV. Вправа «Музей креативності» (10 хв.)
Мета: розвиток навичок творчого самовираження, креативного мислення, вміння співпраці та конструктивної взаємодії в малих групах.
Хід проведення: Учасники поділяються на чотири групи за принципом типів темпераменту. Групи створюють груповий автопортрет «Від творчого вчителя до творчого учня» за допомогою ватмана і маркера, на якому буде зображено креативність усієї групи в образах та символах. Дають назву своєму груповому портрету. Після завершення відбувається презентація картин і розміщення їх в імпровізованому музеї.
Обговорення:
ХV. Притча «Коряга» (5 хв.)
Мета: релаксація і формування висновку.
Хід проведення: На одному дров’янному складі лежали товсті і тонкі, короткі і довгі колоди. Всі вони давно познайомилися одна з одною, багато чого переговорили і тепер тільки чекали вирішення своєї майбутньої долі. Одні з них повинні були відправитися на меблеву фабрику, щоб з них виготовили гарні стільці; інші – розміститися впродовж доріг телеграфними стовпами, а третіх мали продати на дрова.
Всі колоди трохи хвилювалися. Звісно, серед них були й такі, що напевне знали, ким стануть. Наприклад, міцні довгі колоди були впевнені, що будуть тільки телеграфними стовпами. Але інші й не здогадуються про свою подальшу долю.
Серед них була одна Коряга. Ще тільки потрапивши на склад, вона помітила, що дуже відрізняється від інших – рівних і гладеньких колод. Коряга була з вигинами, дірочками і сучками. І коли її сусіди говорили, які хороші столи, стільці і шафи із них будуть, Коряга мовчала, порівнюючи себе з ними. Але інколи вона забувала про те, де знаходиться, починала мріяти і уявляти себе прекрасним витвором мистецтва.
Якось коряга розповіла про свою мрію сусіднім колодам і почула у відповідь:
- Ти живеш у світі фантазій, подруго, будь простішою. Подивись на себе – ну який ти витвір мистецтва? Добре, якщо із тебе зроблять хоч який-небудь стілець чи ослінчик. І запам’ятай: наша справа бути меблями, якщо вже не вдалося стати телеграфними стовпами.
Після таких слів коряга замкнулася в собі.
В довгому чекані минали дні.
Аж ось на склад приїхала велика вантажівка. Робочі повантажили колоди і повезли їх на меблеву фабрику. Коряга опинилася зверху штабеля. Вона з цікавістю дивилася в різні боки, милувалася білими хмарами і сонечком, ніжними квітами і могутніми деревами. Коли машина проїжджала через ліс, Коряга раптом зрозуміла, що не хоче бути меблями. Вона не хоче, щоб її розпилювали, стукали і забивали в неї цвяхи.
- Я не хочу бути меблями, - сказала Коряга своїм сусідкам. – Прощавайте!
Вона вистрибнула з кузова машини і опинилася на невеликій галявині. Наподив, втікачка побачила там кількох схожих на себе коряг. Звісно, інших розмірів і форм, але вони теж були корягами! Вона з радістю познайомилася з ними, а незабаром і потоваришувала.
Непомітно минуло літо, настала осінь. У ліс стали приходити грибники. Один з них зайшов на галявину і побачив Корягу.
- Яка красуня! – скрикнув він. – Справжнє диво! Я візьму її з собою в майстерню, почищу, покрию лаком, і вона покаже всю свою красу.
У майстерні грибник, який, як з’ясувалося, був художником, довго і терпляче, намагаючись не зашкодити природній формі, надавав Корязі нової форми. Коли робота була закінчена, майстер приніс свій витвір на виставку.
Відвідувачі, побачивши лісову гостю, в захоплені скрикували:
- Яка красуня, справжній витвір мистецтва!
Вони говорили про красу і легкість її формі чим довше дивилися на фігуру, тим більше відчували світло, що йшло від неї.
- Це чудо! – говорили поціновувачі мистецтва і радісні, одухотворені, сповнені високих прагнень ішли додому.
А Коряга, яку тепер називали Прекрасною незнайомкою, щасливо посміхалась. Здійснилася її заповітна мрія – вона стала витвором мистецтва і дарувала людям радість і красу.
Висновок: Тож, мабуть, педагогам необхідно побачити у масі учнів обдарованих дітей і, як справжнім майстрам – розкрити талант, допомогти дитині розвинути його, не втрачаючи при цьому унікальності особистості.
Психолог (соціальний педагог): Наше заняття завершується, тому з’ясуємо, чи
виправдалися ваші очікування від заняття.
ХVІ. Вправа «Очікування». Рефлексія. (3 хв.)
Мета: підбиття підсумків, обмін враженнями.
Хід проведення Кожен учасник пише на стікері свої думки стосовно первинних
очікувань та прикріпляє на променях сонечка та озвучує свої записі.
Психолог (соціальний педагог): «У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому
можливість світити» - казав Сократ.
«Гарний учитель може навчити інших навіть того, чого сам не вміє.»
( Т.Котарбінський, польський філософ)
Побажання «Рецепт щастя»
Візьміть чашу терпіння, налийте туди повне серце любові, вкиньте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди гумору, посипте добром, додайте якомога більше віри, і все це добре перемішайте.
Потім намастіть на шматочок відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху!!!
Дотримуйтесь цього рецепту щастя, пропонуйте його іншим і все у вас буде у житті чудово.
Дякуємо усім за співпрацю, до нових зустрічей!!!
Література
1. Шульга, Вікторія. Корекція вчинків підлітка: Тренінг: - К: Шк.. світ, 2007.-112с.- (Б-ка «Шкільного світу»).
2. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 159с. – (Серія Тренінги в педагогічній практиці»).
3. Громада як осередок соціальної роботи з дітьми та сім’ями: Метод. Матеріали для тренера / Авт.-упор.: О.В.Безпалько, Т.П Авельцева, О.М.Петрик, Г.О.Притиск; Під заг. ред.. І.Д. Звєрєвої.- К.: Наук. Світ, 2004. – 69с.
4. Сучасні підходи у сфері охорони громадського здоров’я та його популяризації / Упоряд.: Н.В.Зимівець, В.В.Крушельницький, Т.І.Мірошниченко: За загальною ред.. І.Д.Звєрєвї. – К.: Наук. світ, 2004. – 95с.
5. Л.В. Туріщева. Психокорекційні ігри в роботі педагога. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с. – (Серія «Профільне навчання»).
6. Марінушкіна О.Є. Організація роботи з обдарованими дітьми в закладах освіти: Навч.-метод. посіб. / О.Є. Марінушкіна, Г.В. Шубіна. – Х: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2008. – 144 с. – (ДНЗ + школа).
Додаток 1.
Професійні риси,
необхідні вчителю для роботи з обдарованими учнями:
Показники творчої обдарованості дитини
(дитина як особистість)