РОЗВИТОК ТАКТИЛЬНИХ ВІДЧУТТІВ У ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ
Тактильні відчуття мають велике значення для розвитку дитини з перших місяців життя
Успішність фізичного, розумового, мовленнєвого й естетичного розвитку дітей значно залежить від рівня їх сенсомоторного розвитку. Нині ж педагоги й психологи констатують доволі невтішний факт: у більшості сучасних дітей виявлено загальне сенсорне відставання, а також слабкий розвиток дрібної моторики рук. Рухи рук малюків часто незграбні, співвідносні рухи неузгоджені, пальці рук недиференційовані і слабкі. Така моторна слабкість часто призводить до затримки мовленнєвого розвитку дитини, а в надто запущених випадках — і психічного. Cаме етап раннього дитинства відкриває найширші можливості для оптимізації та корекції психічного розвитку дітей завдяки найбільшій пластичності психіки, її чутливості до
Як стимулювати тактильні відчуття?
Для розвитку тактильних відчуттів використовуйте предмети різної форми та величини, виготовлені з різного матеріалу. Зокрема, сенсорні панелі і тактильні стимулятори — рамки, сортери, тактильні доріжки, набір тактильних кульок тощо
Діючи з предметами, які мають різну форму і фактуру — тканина, дерево, пластмаса, гума, — діти навчаються розрізняти тактильні властивості предметів, як-от: теплий — холодний м’який — жорсткий круглий — квадратний великий — маленький.
Тактильні картки –це прямокутні картонні картки (розміром А-5)
Перше, що з ними треба робити – торкатись долоньки маляти і проговорювати прикметник, який найкраще описує відчуття від матеріалу – гладкий, шорсткий, хвилястий, слизький, пухнастий і т.д. Цю вправу можна виконувати з року . Для старших малюків потрібно пропонувати знайти однакові по відчуттях прямокутники, не дивлячись на них, звичайно. Дитина закриває очі, простягає Вам ручку. Ви торкаєтеся до її долоньки однією карткою. Озвучуєте її.
Відкладаєте і говорите, що зараз Ви будете торкатись її ручки іншими картками, а їй потрібно знайти таку ж, як перша. Не поспішайте. Спочатку потрібно давати картки на вибір, які явно відрізняються. Коли малюк вже добре буде знайомий із завданням, ускладнювати вибір схожими по відчуттях картками.
Ігри спрямовані на розвиток тактильної чутливості:
Ігри з пластиліном
Пластилін (глина, тісто для ліплення) допомагає тонізувати і зміцнювати м'язи маленьких ручок. Місити, стискати, катати,буквально все, що можна робити з пластиліном, розвиває дрібну моторику дитини і готує її ручки до письма, роботи з ножицями, ножем, пінцетом і т.д. Все це, погодьтеся, необхідні навички для кожної дорослої людини.
Ігри з піском
Гра з піском і водою викликає неповторні тактильні відчуття, доставляє надзвичайне задоволення і є цілющим методом пісочної терапії.
Пісок- це прекрасний природний матеріал для розвитку сенсорного сприйняття навколишнього світу і розвитку моторики рук дітей дошкільного віку. Для дітей дошкільного віку це- не тільки захоплююча, але і пізнавальна подія.
Ігри з різними мозаїками
Мозаїка – покращує дрібну моторику, розвивають кмітливість та творчі здібності.
Масаж
Масаж – щоденний ретельний масаж кистей рук: м’які погладжування і розминання кожного пальчика, долоньки, зовнішньої сторони кисті, а також передпліччя. Дуже корисне і приємне заняття, чудово активізує мовні центри мозку. Крім того, такий масаж має позитивний вплив на імунітет, на загальний розвиток та контакт між мамою і дитиною.
Забавлянки для масажу рук та пальчиків
Оцей пальчик - наш дідусь,
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик - наш татусь,
Оцей пальчик - мама,
Оцей пальчик - хлопчик наш,
А зовуть його....!
Сорока-Ворона
Сорока-Ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила.
- Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам,
Бо цей буцман
Дров не носив,
Діжі не місив,
Хати не топив,
Діток гулять не водив -
Справжній лежень.
Ладі-Ладусі
- Ладі-ладусі,
- А де були?
- В бабусі.
- А що їли?
- Кашку.
- А що пили?
- Бражку!
- А що на закуску?
- Хліб та капустку.
- Гай, гай на бабину хату
Калачі їсти!