Казкотерапія як один із видів здоров'язберігаючих технологій. Казкотерапія в дитячому садку для батьків

Про матеріал
Казкотерапія для дошкільнят-сучасний засіб, який широко використовується дитячими психологами та педагогами для вирішення різних завдань. Обігравання ситуацій з улюбленими героями з казок дозволяє досягти унікальних результатів у галузі психології, розвитку та виховання дітей.
Перегляд файлу

Консультація для батьків: Казкотерапія як один із видів здоров'язберігаючих технологій Казкотерапія в дитячому садку для батьків

Список терапевтичних казок – Дитячий психолог

Казкотерапія для дошкільнят-сучасний засіб, який широко використовується дитячими психологами та педагогами для вирішення різних завдань. Обігравання ситуацій з улюбленими героями з казок дозволяє досягти унікальних результатів у галузі психології, розвитку та виховання дітей.

Казка-брехня, а в ній натяк, добрим молодцям-урок! Дане висловлювання знайоме кожній людині з дитинства. Казкотерапія для дітей - це спосіб, при якому ви без істерик, лайки та нотацій допоможете своїй дитині позбавитися шкідливих звичок або навпаки прищепити хороші якості. Казка – це саме те спілкування, яке найбільше зрозуміле дитині. Вона не лише виховує, а й покращує стосунки між мамою та малюком, що допомагає уникнути багатьох конфліктних ситуацій у майбутньому. В даний час в психолого-педагогічній літературі залишається актуальним питання про значення сприйняття та переживання казки для психічного розвитку дитини, становлення її як особистості, розкриття творчого потенціалу. Пов'язано це з відкриттям нових можливостей роботи з казкою, що відкривається для читачів та дослідників не лише як культурологічний феномен, а й як феномен психологічний, як форма духовного досвіду людства.

Метою казкотерапіїє активізація у дитині творчого, що створює початку, розкриття глибин свого внутрішнього світу, розвиток його самосвідомості.

Існує і ряд завдань:

1. Створити умови у розвиток творчої уяви, оригінальності мислення.
2. Стимулювати творче самовираження.
3. Формувати позитивне ставлення дитини до свого "Я".
Існують види казок:
*дидактичні
*психокорекційні
*медитативні
*психо-терапевтичні
*художні - народні та авторські

Основний принцип підбору казок– це спрямованість проблемної ситуації, властивій даного віку, моральний урок, який дає казка, доступний осмислення дітям старшого дошкільного віку. Наприклад, спрямованість казки «Білочка-приспівочка» – страх самостійності, тривожність. Проблема, виражена в метафорі, в образі доступна дитині, може обговорити її й зрозуміти причини, переробити через власний емоційний досвід.

Таким чином, у казці та через сприйняття казкового світу можна створити необхідні умови для розвитку емоційної сфери дошкільника, збагатити образами та уявленнями, що формують уяву.

Нехай могутня енергетика казки накопичується в душі вашої дитини! Казкового дорослішання!

 

 

 

 

 

 

 

 

Консультація для батьків

«Казкотерапія у житті дошкільнят» Wallpaper multfilm Фотообои Раздел multfilm Номер 049 - fotooboi детский,  пейзаж, сказка, рисунок - заказать

В даний час увага багатьох педагогів у всьому світі привернена до проблем дошкільного дитинства. Не випадково, оскільки виявляється, що це роки життя є періодом інтенсивного розвитку, коли закладається фундамент фізичного, психічного, морального здоров'я дитини. Від того, в яких умовах воно протікатиме, багато в чому залежить його майбутнє.

Дорослі, звичайно, роблять все, щоб дитина ставала все розумнішою і розумнішою (купують розвиваючі ігри, нові іграшки, навчають рахунку та письма тощо, але ще хочеться, щоб наші діти вміли не тільки рахувати, писати, а й любити). Любити небо, вітер, зірки, дерева, землю, метелика, птаха - це дуже важливо, а ще важливіше, щоб вони вміли любити людей: усіх разом і кожну окрему людину, яка зустрінеться на їхньому шляху.

Заняття з казкотерапії таки допомагають нашим дітям непомітно подолати різні кризові моменти дошкільного дитинства, не виносячи в душі негативні якості. Адже діти такі різні приходять до дитячого садка. Вони вміють і покапризувати, і впертись, і виявити агресію, як уже крайню форму самозахисту. Заняття з казкотерапії допомагають дітям розвиватися гармонійно, - потрапляючи в казку, дитина легко сприймає «казкові закони», норми, правила поведінки, які важко прищеплюються дітям батьками та педагогами. А тут саме «казкове життя» спонукає дитину діяти відповідно до загальноприйнятих, загальнолюдських норм і правил поведінки. Мандруючи казковою країною, хлопці розуміють, що якщо вони не прислухатимуться до своїх друзів, або будуть з кимось сваритися - казка просто зникне, а разом з нею можуть загинути і добрі казкові герої, які живуть у ній.
Тому усвідомлення відповідальності за вчинки приходить до дитини безпосередньо з самої казкової ситуації, а зовсім не з волі дорослого.

Що це таке – казкотерапія?

Казкотерапія – це лікування казками, це відкриття тих знань, що живуть у душі.

Казкотерапія – заняття з допомогою казки, спрямоване вирішення будь-якої проблеми. Цей метод сходить до давніх часів – ще наші пра-пра-бабусі за провину не лаяли, а розповідали казку. Казки знайомили дітей із реальністю, давали зрозуміти «що таке добре», а «що таке погано». Тому заняття у дитсадку казкотерапією – метод, успішно застосовуваний і вже давно. Справді, казки користувалися і продовжують користуватися популярністю у маленьких дошкільнят. Адже у дітей переважає абстрактне мислення – а це означає, що інформація, передана у вигляді яскравих образів, є найбільш сприйнятливою.Казкотерапія – це процес пошуку сенсу, розшифровки знань про світ та систему взаємовідносин у ньому. Це максимальне психологічне розвантаження дитини, зняття агресивності, розвиток її внутрішнього потенціалу, пробудження душі, підвищення рівня усвідомленості подій, набуття знань про закони життя та способи соціального прояву творчої сили.

Казкотерапія – це процес утворення зв'язку між казковими подіями та поведінкою у реальному житті. Це процес перенесення казкових смислів у реальність.

У чарівних казках головного героя “сипеться” багато випробувань. В результаті всіх пригод і пригод він стає міцнішим. Із цього випливає казкотерапія – процес активізації ресурсів, потенціалу особистості.

Ідея живої природи дає багатий інструмент для розвитку особистості. Якщо ми розповімо дитині про дивовижні маленькі невидимі істоти, що живуть у кожному дереві, кущі, квітці, травинці, хіба буде бажання бездумно ламати гілки та рвати квіти? Світ рослин створений для людини, що любить. Також і з водним середовищем та з повітрям. Тому можна сказати, що казкотерапія – процес екологічної освіти та виховання дитини

Але чаклунство пов'язане не тільки з мешканцями чарівного світу. Воно пов'язане з творчістю, творенням, вірою у добрі сили та нові можливості. Воно невидиме оком, але відчутне серцем.У дитинстві ми любили слухати казки. Залежно від настрою діти можуть бути тим чи іншим героєм; то Сніговою королевою, з її неприступністю та холодністю, то добрим Гномиком, то казковою ялинкою.

Зараз багато батьків не читають дітям казки. Адже це так важливо! У казках діти знаходять частинки своєї душі, відлуння свого життя. Крім того, казки вселяють у дитину надію. Чим довше дитина вірить у чарівного Діда Мороза, який приносить подарунки новорічної ночі, тим оптимістичнішими будуть його погляди на життя.

Діти стикаються з якими-небудь проблемами, приходять до нас, дорослим, але найчастіше способи, які ми пропонуємо, для них не підходять. Тоді вони роблять висновок, що ми їм допомогти не можемо. А куди ж подіти печаль, роздратування, гнів чи радість, які вже переповнюють дитину? І тут на допомогу може прийтиказкотерапія.

Розумовий розвиток дітей від трьох до шести років характеризується формуванням образного мислення, яке дозволяє дитині думати про предмети, порівнювати їх в умі навіть тоді, коли вона їх не бачить. Дитина починає формувати моделі тієї дійсності, з якою має справу, будувати її опис. Робить це за допомогою казки. Чотири-п'ять років – апогей казкового мислення. Казка - це така знакова система, за допомогою якої дитина трактує навколишню дійсність так, як вона її розуміє.

Кожна група казок має свою вікову аудиторію. Дітям 3-5 років найбільш зрозумілі та близькі казки про тварин та казки про взаємодію людей та тварин. У цьому віці діти часто зіставляє себе з тваринами, легко перетворюються на них, копіюючи їхню манеру поведінки.

Починаючи з 5 років, дитина зіставляє себе переважно з людськими персонажами: Принцами, Царівнами, Солдатами та ін. пізнає світ. Приблизно з 5-6 років дитина віддає перевагу чарівним казкам.

Основний принцип підбору казок – це спрямованість проблемної ситуації, властивій даного віку, моральний урок, який дає казка, доступний осмислення дітям дошкільного віку.

Структура заняття на основі казкотерапії містить обов'язковий ритуал «входу в казку» (настрій), основну частину, де використовуються прийоми роботи з казкою, прийоми та вправи для розвитку вербальної уяви дитини, та ритуал «виходу з казки». Подібна структура заняття створює атмосферу «казкового світу», налаштованість на роботу з метафорою.

Робота з казкою будується так:

1) читання чи розповідь самої казки; її обговорення. Причому, в обговоренні дитина має бути впевнена, що вона може висловлювати будь-яку свою думку, тобто. все, що він не каже не повинно засуджуватися.

2) малюнок найбільш значущого для дитини уривка;

3) драматизація, тобто. програвання казки у ролях. Дитина інтуїтивно вибирає собі "зцілюючу" роль. І тут треба віддавати роль сценариста самій дитині, тоді проблемні моменти точно програють. Але це можна робити не в один прийом.

 

Що можуть надати такі казки для дітей? Фотообои Страна сладостей купить на стену • Эко Обои

По-перше, дитина розуміє, що дорослих цікавлять її проблеми, що ми – дорослі на її боці.

По-друге, він засвоює наступний підхід до життя: "Шукай сили для вирішення конфлікту в собі самому, ти їх обов'язково знайдеш і переможеш труднощі", тобто. ми живемо наше життя так, як ми його собі будуємо.

По-третє, історії показують, що вихід із будь-якої ситуації є завжди, треба тільки його пошукати.

У казкових історіях можна назвати такі групи тим, що вони порушують:1. Труднощі, пов'язані зі спілкуванням (з однолітками та батьками).

2. Почуття неповноцінності. Практично вся агресивна поведінка - результат відчуття власної «незначності» і спроби в такий спосіб довести протилежне.

3. Страхи і тривоги з різних причин.

4. Проблеми, пов'язані зі специфікою віку. Дошкільник стикається з необхідністю обходитися без мами, бути самостійним.

В результаті казкотерапії дитина відчуває підтримку дорослих, яка їй так необхідна. Також у казці та через сприйняття казкового світу можна створити необхідні умови для розвитку емоційної сфери дошкільника, збагатити образами та уявленнями, що формують уяву.

Прийоми казкотерапії можуть освоїти батьки. Проте їм потрібна наша допомога, тобто допомога педагогів, консультації, рекомендації. Можна розповісти їм наступне: якщо ви помітили, що у вашої дитини є якась емоційна проблема (наприклад, вона дратівлива, груба, примхлива або агресивна), потрібно придумати казку, де герої, їх пригоди та подвиги будуть допомагати вашому малюку цю проблему вирішити . Спочатку ми описуємо героя, схожого на дитину за віком і характером (придумана нами казка може навіть починатися зі слів: "Жив-був хлопчик, дуже схожий на тебе ..."). Далі, показуємо життя героя в казці так, щоб дитина сама побачила схожість зі своїм життям (адже казкотерапія - це індивідуальні казки для конкретної людини, треба щоб малюк міг бачити в головному герої себе). Потім, вигаданий нами герой потрапляє в проблемну ситуацію, схожу на реальну ситуацію дитини (він теж чогось боїться, почувається самотнім і т. п.) і приписуємо героєві всі переживання малюка (звичайно, за сюжетом має з'явитися багато можливостей та способів для подолання цих перешкод). Потім, казковий герой (а з ним і дитина) починає шукати вихід із становища і, звичайно, знаходить його.

Художні казки також дуже корисні. Наприклад, дитині, що любить прибрехати по дрібницях, варто почитати казку "Заєць-хвалько", легковажному і пустотливому "Пригоди Незнайки", егоїстичному і жадібному малюкові буде корисно послухати казку "Про рибалку і рибку", а несміливому і полохливому - " ". У цьому випадку не варто явно вказувати на схожість героя з дитиною – малюк зробить висновки сам. Просто обговоріть казку разом. Тут прийдуть на допомогу майже всі методи арттерапії: кольоротерапія (можна малювати свої враження від казки), ігротерапія (придумати гру за казкою або інсценувати улюблений уривок), і навіть музикотерапія (підібрати мелодії, що підходять за настроєм тому чи іншому сюжету). Це допоможе малюкові краще засвоїти досвід, який витягли з казки, а батькам - краще зрозуміти свою дитину.

Завдяки заняттям з казкотерапії ми вчимося долати різні труднощі, вчимося спілкуватися зі світом, один з одним, піклуватися один про одного, співчуючи та співпереживаючи героям. А виховання співчуття, співпереживання, чуйності, гуманності є найважливішою частиною правильного виховання. Якщо дитина розуміє почуття іншого, активно відгукується переживання оточуючих людей, чи героїв казки, прагне надати допомогу, що потрапив у біду, у важку ситуацію, не проявляти ворожість і агресивність.

Казкотерапія чи казкове лікування душі Фотошпалери Казкова галявина 18059 купити в Україні | Інтернет-магазин  Walldeco.ua

«Маленькі діти - дрібні бідки», - каже народна мудрість. Справді, що дорослішають наші діти, то більше з'являється вони дорослих проблем. Підростаючій дитині часто долають усілякі страхи, смуток, гнів та роздратування. Що причиною цього занепокоєння, часом не розуміють ні діти, ні їхні батьки. Що ж робити у такому разі? Як допомогти своїй дитині? Можливо, чи варто звернутися до психологів? Грамотне психологічне консультування допоможе батькам підібрати ключик до внутрішнього світу їхнього малюка. Сьогодні на озброєнні психологів є безліч методів, що допомагають вирішити проблеми дитини найприємнішим для неї способом. Один з головних таких способів – арттерапія (лікування мистецтвом). Для малюків найкраще підійдуть такі види арттерапії, як кольоротерапія (лікування кольором), музикотерапія (лікування мелодією), ігротерапія (використання гри як способу вирішення психологічних проблем дитини) і, звичайно ж, казкотерапія – метод, який дозволяє працювати з дітьми та дорослими через казку .

Що таке казкотерапія? Собирать пазлы онлайн - Сказочные домики

Казкотерапія - мабуть, найдитячіший метод психології, і, звичайно, один з найдавніших. Адже ще наші предки, займаючись вихованням дітей, не поспішали покарати дитину, що провинилася, а розповідали їй казку, з якої ставав ясним сенс вчинку. Казки служили моральним та моральним законом, оберігали дітей від напастей, вчили їх життю. Знаючи, як казка впливає на життя людини, можна багатьом допомогти своїй дитині. У нього є улюблена казка, яку просить почитати знову і знову? Отже, ця казка торкається дуже важливих для дитини питань. Порадьтеся з психологом. Сеанси казкотерапії допоможуть вам зрозуміти, що приваблює дитину в сюжеті цієї казки, який з героїв подобається їй найбільше, чому вона вибирає саме цю казку. Згодом пристрасть дитини до тієї чи іншої казки змінюється, і це означає, що малюк росте, розвивається та ставить перед собою нові життєві питання. Дослідження психологів показують, що у улюблених казках у певному сенсі запрограмоване життя дитини. "Скажи мені, яка твоя улюблена казка, і я скажу, хто ти", - так перефразували відоме прислів'я психоаналітики. Батьки можуть освоїти казкотерапію та самостійно, але психологічне консультування не завадить. Для м'якого впливу поведінка дитини психолог підбирає спеціальні казки. Казки для казкотерапії підбираються різні: народні, авторські, а також спеціально розроблені, психокорекційні казки, та багато інших. Часто психолог пропонує малюкові написати казку самостійно. Твір казок дитиною та для дитини – основа казкотерапії. Через казку можна дізнатися про такі переживання дітей, які вони до ладу не усвідомлюють, або соромляться обговорювати їх з дорослими. Через казку можна, наприклад, дізнатися про ставлення дитини дошкільника до батьків.

А чи всім корисна казкотерапія?

Так, казкотерапія корисна всім. Є спеціальні лікувальні казки не лише для маленьких дітей, а й для підлітків та дорослих. Казка допоможе вирішити багато психологічних проблем. Не треба лише вважати її спасінням від усіх бід. Це не чудодійні ліки, що допомагають за один прийом, а довга, завзята робота, ефект від якої буде видно з часом, але обов'язково буде. Звичайно, казкотерапія має спеціальні умови при роботі з дітьми: дитина повинна чітко уявляти те, що існує казкова дійсність, відмінна від реального життя. Навичка такого розрізнення зазвичай з'являється у дитини до 3,5-4 років, хоча, звичайно, у кожному конкретному випадку важливо враховувати індивідуальні особливості психічного розвитку дитини.

Як написати лікувальну казку?

Перш ніж самостійно займатися казкотерапією, батькам добре почитати книги за цією методикою. Якщо ви помітили, що у вашої дитини є якась емоційна проблема (наприклад, вона дратівлива, груба, примхлива або агресивна), потрібно придумати казку, де герої, їх пригоди та подвиги будуть допомагати вашому малюку цю проблему вирішити. Спочатку ми описуємо героя, схожого на дитину, показуємо життя героя в казці так, щоб дитина сама побачила схожість зі своїм життям (адже казкотерапія - це індивідуальні казки для конкретної людини, треба, щоб малюк міг бачити в головному герої себе). Потім вигаданий нами герой потрапляє в проблемну ситуацію, схожу на реальну ситуацію дитини (він теж чогось боїться, почувається самотнім і т.п.) і приписуємо героєві всі переживання малюка (звичайно, за сюжетом має з'явитися багато можливостей та способів подолання цих перешкод). Потім, казковий герой (а з ним і дитина) починає шукати вихід із становища і, звичайно, знаходить його. Художні казки дуже корисні. Наприклад, дитині, яка любить прибрехати по дрібницях, варто почитати казку «Заєць-хвалько», легковажному і пустотливому «Пригоди Незнайки», егоїстичному і жадібному малюкові буде корисно послухати казку «Про рибалку і рибку», а несміливому і полохливому - ». У цьому випадку не варто явно вказувати на схожість героя з дитиною – малюк зробить висновки сам. Просто обговоріть казку разом. Тут прийдуть на допомогу майже всі методи арттерапії: кольоротерапія (можна малювати свої враження від казки), ігротерапія (придумати гру за казкою або інсценувати улюблений уривок) і навіть музикотерапія (підібрати мелодії, що підходять за настроєм того чи іншого сюжету). Це допоможе малюкові краще засвоїти досвід, який витягли з казки, а батькам - краще зрозуміти свою дитину. Любов дітей до казок, відгуки педагогів та батьків про позитивний вплив таких на дітей, дані підсумкової діагностики дозволяють нам зробити висновок про ефективність цієї роботи та необхідність продовжувати її з метою формування у дітей позитивного світосприйняття, адекватної самооцінки, віри у власні інтелектуальні та фізичні сили.

Казка як засіб психологічної корекції.

Казкотерапія – це лікування дошкільнят казками.

Напевно, немає такої дитини, яка не любить казки. Споконвіку люди використовувалипсихотерапевтичний вплив казки передачі знань про життя. Сенс казки, її сюжет, мораль та характери героїв несуть у собі цінне моральне значення, впливаючи на свідомість малюків. Без казки у дитини немає мрії, немає тієї чарівної країни, де справджуються бажання.

Доступними для розуміння словами в захоплюючій формі казка представляє навколишнє життя, людей та їхні вчинки, їхню долю. За короткий час показує, чого призводять ті чи інші вчинки героя. Дає можливість приміряти на себе та випробувати чужу долю, чужі радощі та нещастя.

Казкотерапія для дошкільнят- Це унікальна можливість пережити життєві ситуації без шкоди для особистого життя та долі. Використовуючи зашифровані в казці досліди минулих поколінь, малюки проникають у світ несвідомого, і на внутрішньому рівні можуть розглянути свій власний світ переживань та почуттів.

Ця особливість ставить казку в один ряд із найрезультативнішими способами виховної та освітньої роботи з дошкільнятами.

У яких випадках потрібна казкотерапія для дошкільнят?

«Лікування казкою» доречно, коли у дитини спостерігаються поведінкові та емоційно-особистісні проблеми: тривожність, агресивність, примхливість, страхи, невпевненість у собі та сором'язливість. Казкотерапія використовується в роботі з малюками, що мають патології психофізіологічних функцій: порушення слуху, зору та опорно-рухового апарату, та з дітьми із захворюваннями аутистичного спектру. Працювати з дітьми цієї категорії можуть лише педагоги, психологи та логопеди.

Казкотерапія може застосовуватися і до абсолютно здорового малюка, що нормально розвивається. За допомогою казок батьки можуть коригувати поведінку не зовсім слухняної дитини.

Коли варто звернутися по допомогу до казкотерапії?

Тоді, коли батьки не можуть впоратися самостійно з проблемами, що виникли у дошкільника. Тоді, коли звичні способи перепробовані, але значного результату де вони принесли.

Казкотерапія це не просто спосіб виховання, а насамперед методика психологічної корекції. І якщо батьки не мають належного досвіду та освіти у цій галузі, то краще довірити цю роботу спеціалісту – казкотерапевту.

Види казок, що застосовуються казкотерапевтами:

1) Медитативні (використовуютьсядля звільнення від психоемоційного напруження). Як правило, у сюжеті медіативних казок відсутні негативні герої та конфлікти.

2) Дидактичні , у формі навчального завдання. Використовуються передачі нових для дітей знань.

3) Художні (Народні). Вони укладено мудрість народу. А простий, доступний сюжет сприяє моральному вихованню.

4) Психотерапевтичні . Характерна риса цих казок – щасливий кінець. Діти малюють до них ілюстрації, ставлять вистави, виготовляють іграшки за образами головних героїв.

5) Психокорекційні . Казки, що розповідаються, м'яко і ненав'язливо впливають на поведінку дошкільника. Мораль казки не обговорюється, даючи дитині можливість подумати віч-на-віч із самим собою.

Казкотерапія для дошкільнят організується з урахуванням таких правил:

дозування інформації. Перше знайомство з новою казкою обмежується простим прочитанням та розглядом ілюстрацій;

казка повинна відповідати віку, потребам та можливостям малюка;

надалі щоб казка надавала терапевтичний ефект слід проінсценувати, обіграти сюжет, проаналізувати та зробити висновки разом із дитиною;

у процесі казкотерапії слід уникати моралі та суворого тону. Передача знань дитині та правил поведінки має відбуватися ненав'язливо, у дружній обстановці;

після прочитання та інсценування казки необхідно активізувати дошкільника до аналізу вчинків та взаємовідносин героїв, обговорити його особисте ставлення до казки.

Терапевтична сила казок

Інтелектуальне виховання дошкільнят характеризується розвитком образного мислення. Казка для дитини не просто фантазією, але особливою реальністю.

Казкотерапія для дошкільнят дозволяє на емоційному та вербальному рівні осягнути, що таке «добре» та «погано». Приміряти ролі та кривдника та ображеного, слабкого та сильного, байдужого та турботливого. Приміряти роль батька, щоб подивитись свій вчинок з боку. А також дозволяє малюкові іншими очима поглянути на близьких людей та навколишній світ.

Казкотерапія допомагає розкрити душу дитини, налагодити з нею контакт, упорядкувати внутрішній світ. Читання та інсценування допомагають подолати проблеми, що виникли, і коригувати поведінку; або просто виховують дитину, збагачуючи її знання. Казка для дитини є підручником життєвих та духовних знань.

Для першого знайомства з казками педагоги та психологи рекомендують коротенькі та найпростіші народні казки: «Ріпка», «Курочка Ряба», «Колобок». Малюків від 3 до 5 років зацікавлять казки, героями яких будуть тварини. Саме в цьому віці діти добре сприймають ці казки, так як часто уявляють себе якоюсь улюбленою твариною, ідентифікуються з нею. Приблизно з 4 років корисно орієнтуватися на підлогу дитини. Наприклад, дівчинці потрібні казки, в яких до принцеси після важких випробувань приїжджає принц на білому коні, все закінчується весіллям, а через деякий час з'являються діти. Хлопчику, для того, щоб у його свідомості сформувався образ справжнього чоловіка, корисні історії не про роботів чи монстрів, а про богатирів чи лицарів, героїв, які пройшли тяжкі випробування та змогли поєднувати у собі силу та доброту. Діти 6-7 років із задоволенням слухають чарівні казки, у яких герої використовують магічні предмети. У чарівній казці можливо все, а отже, всі події без критики приймаються слухачем та працюють на несвідомому рівні.

Батьки часто запитують: «А чи треба читати корекційні казки дитині, якщо вона не має цієї проблеми?» Зазвичай психологи рекомендують спочатку звернутися саме до тієї казки, яка найбільше підходить для ситуації в сім'ї або для роботи з конкретними відхиленнями в поведінці дитини. Але навіть якщо Вам здається, що випадок, розглянутий у казці, не стосується Вашої дитини, читання піде малюкові лише на користь. І можливо, в процесі подальшого обговорення Ви будете здивовані, дізнавшись, що Ваша дитина хвилює те, про що Ви навіть не підозрювали. Казка дозволяє ненав'язливо та непомітно для слухача «витягнути» з підсвідомості витіснені та приховані від очей переживання. Завдяки цьому Ви зможете зрозуміти, що відчуває дитина, які її бажання та потреби залишаються поза увагою.

Дорогі батьки, читайте казки дітям!

Слово казка викликає в людини найприємніші спогади, пов'язані з дитинством. Звичайно ж, це чаклунство, таємниця, що викликає живий інтерес у кожного малюка, а отже, проходить через його емоційний досвід. Казка – найдоступніший спосіб донести до дитини причинно-наслідкові зв'язки подій та вчинків, закласти в дитячу душу ціннісні орієнтири та допомогти йому знайти своє місце у цьому великому світі.

Казки бувають художні (літературна спадщина),дидактичні , або навчальні (вигадуються педагогами для мотивації та оптимізації навчального процесу), а також психологічні, які, у свою чергу, діляться на психотерапевтичні, психокорекційні, медитативні.

Психотерапевтичні казки- Допомагають вирішувати складні особистісні проблеми, ефективні в роботі з різними психосоматичними захворюваннями (зазвичай використовуються фахівцями).

Психокорекційні казки– це готова модель, створена на вирішення однієї конкретної і короткострокової завдання, наприклад, корекція агресивного поведінки, сором'язливості, гіперактивності.

Медитативні казки- Це особливий вид казок. Вони схожі на подорожі, де розповідь протікає вільним потоком. Ці казки часто використовуються психологами - вони допомагають розслабитися, зняти напругу, відпочити після психологічної роботи, відчути своє тепло "тут і зараз", отримати заряд бадьорості та доброго самопочуття. Їх можуть використати й батьки. Наприклад, для короткочасного відпочинку дітей після напружених занять у школі чи читання перед сном. Медитативні казки зазвичай розповідають під спеціальну музику.

Безумовно, цей поділ відносно, і, як правило, у казках одного виду містяться елементи інших. Практично в кожній казці можна знайти свій прихований психотерапевтичний сенс, важливим є лише бажання його побачити.

Основні правила роботи з казкою

  • Читати казку повинен дорослий, якому дитина цілком довіряє.Якщо якісь конфлікти та нерозуміння у відносинах з дитиною все ж таки є, то потрібно пропрацювати ці проблеми (самостійно або за допомогою професіонала).
  • Важливим є тілесний контакт.Якщо Ви хочете опрацювати будь-які хвилюючі дитини питання, особливо його страхи, посадіть його на коліна, обійміть - дитина повинна почуватися в безпеці, коли вона буде зустрічатися з тим, що її особливо хвилює.
  • Читайте казку неквапливим, спокійним голосом.Інтонації та Ваш голос повинні передавати атмосферу казки, діалоги ж необхідно читати емоційно.
  • Зробіть обговорення трохи відстроченим, якщо дитина зовсім маленька або швидко втомлюється.Поверніться до цієї казки пізніше, переказавши насамперед її короткий зміст.
  • Не вказуйте безпосередньо на подібність поведінки Вашої дитини та головного героя, тобто не кажіть: «Ось, ти ведеш себе так само», і т.п. Дитина і так це зрозуміє, якщо казка потрапила «у крапку», особливо якщо побачить, що персонаж веде себе не дуже добре. Крім того, як і в будь-якій ситуації психологічної роботи, у старших дітей може виникнути небажання ототожнювати себе з головним героєм. В цьому випадку спирайтеся на позитивні зміни, що відбулися в поведінці головного героя в результаті певних подій, сконцентруйтеся на тому, що будь-яка людина може виправитися, головне – вірити в неї.

Читати психотерапевтичні казки можна з того віку, коли дитина починає зацікавлено їх слухати та розуміти події, що у них відбуваються. Це вік 3,5-4 роки, коли у дитини вже добре розвинена активна мова, і вона може будувати діалог із дорослими.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Броновська Наталія Маркіянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2022
Переглядів
4446
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку