Комунальний заклад "Знам'янська спеціальна школа Кіровоградської обласної ради"
Доповідь на тему:
«Розвиток точності рухів у дітей
з помірною розумовою відсталістю»
(Дефектологічний семінар)
Підготувала вчитель - дефектолог
спеціаліст вищої категорії
Бєлова Вікторія Вікторівна
2024 р.
«Розвиток точності рухів у дітей з помірною розумовою відсталістю»
Розвиток дитини за допомогою рухів: на що звернути увагу
Рух — це не просто фізичне навантаження. У перші роки життя дитини — це спосіб вираження емоцій та почуттів. За допомогою тіла ми сприймаємо світ і заявляємо про себе світові. Тому освоєння будь-якого рухового навику для дитини — це крок до глибшого розуміння себе.
Чим вище рухова активність вашої дитини, тим краще розвивається його мова. Взаємозв’язок загальної та мовної моторики вивчений і підтверджений дослідженнями багатьох відомих вчених, таких, як І.П. Павлов, А.А. Леонтьєв, А.Р. Лурія.
Формування рухів відбувається за участю мови. Точне, динамічне виконання вправ для ніг, тулуба, рук, голови готує вдосконалення рухів артикулярних органів: губ, язика, нижньої щелепи і т.д. Особливо тісно пов’язано зі становленням мови розвиток тонких рухів пальців рук. Наприклад, на уроках української мови, математики, заняттях творчістю я поєдную ліплення, аплікацію, орігамі з іграми для розвитку мови (розповідаємо цікаві вірші ("олівець", "сонечко" "сороконіжка"), складаємо казки).
Ключове в розвитку дітей з особливими освітніми потребами — дати їм можливість задовольнити потребу в русі.
Рухливі види діяльності дитини в основному пов’язані з іграми, а також з різними видами творчості та спортивної активності — футбол, хореографія, спортивні вправи та ігри на свіжому повітрі. Заплановані викладачами заняття обов’язково повинні чергуватися з періодами, коли діти можуть спонтанно досліджувати і пізнавати навколишній світ. А простір, де діти проводять час, — сприяє цьому. Наприклад, в нашому класі є осередки, де діти можуть займатись різними видами ігрової та навчальної діяльності: великий конструктор, з деталей якого можна будувати, в іншому — всілякі ігри для розвитку дрібної моторики (мозаїка, пазли, конструктор, бісер), у третьому — куточок для творчості (пластилін, розфарбовки) Діти за бажанням проводять час в тій зоні, де їм цікаво в даной момент перерви або вільного часу ГПД.
У будь-якому віці важливо чергувати навантаження. Активні заняття краще змінювати більш спокійними.
Наприклад, ідеально, якщо дитина займається спортом, а після йде на музику або малювання.
За розкладом уроків читання, укр мова, ФІЗКУЛЬТУРА, математика, обр мистецтво (ЗРАЗОК)
Словами одного з великих педагогів В.О.Сухомлинського: «Знедолена природою дитина не повинна знати, що вона малоздібна, що в неї слабкий розум, слабкі сили. Виховання такої дитини повинно бути у сто разів ніжнішим, чуйним, дбайливішим».
Під час роботи з казкою виникає можливість розвитку дрібної моторики рук дітей. Вчитель, розповідаючи дітям казку, паралельно з цим заохочує учнів виконувати пальчикову гімнастику, ритмічні ігри або рухи відповідно до сюжету казки (як стрибає зайчик, як рухається ведмідь, лисичка).
Під час таких занять діти з задоволенням виконують запропоновані завдання та вправи з дрібної моторики, настрій дітей поліпшується, діти висловлюють бажання ще пограти з казковими героями. Казка, як чарівна паличка, допомагає вихователю досягти мети, яка була поставлена на початку заняття. Діти працюють над завданнями дуже охоче, долаючи труднощі самостійно. І головне: вони ніколи не відмовляються від роботи з казкою, зі своїми улюбленими казковими героями. Цей метод добре стимулює та надихає і дітей , і вчителя. В роботі з казкою дуже багато прийомів і методів заохотити дітей виконати роботу із задоволенням. А коли дитина виконує щось із задоволенням, вона повертається до цієї роботи знову і знову. Що нам і потрібно! Тому ефективність поєднання вправ дрібної моторики і казкотерапії для мене очевидна. Казка – це саме той спосіб спілкування дорослого з малюком, який найбільше зрозумілий для дитини з помірною розумовою відсталістю.
У своїй роботі над розвитком дрібної моторики рук дітей з особливими освітніми потребами я ставлю наступні завдання:
- поліпшити координацію і точність рухів рук та очей, гнучкість пальців, ритмічність;
- поліпшити загальну рухову активність;
- сприяти нормалізації мовної функції;
- розвивати уяву, логічне мислення, довільну увагу, зорове і слухове сприйняття, творчу активність;
- створювати емоційно-комфортну обстановку в спілкуванні з однолітками і дорослими.
Для розвитку дрібної моторики рук у дітей з особливими освітніми потребами, для вдосконалення точності та координації рухів я використовую різні методи: - пальчикова гімнастика, фізкультхвилинки;
- пальчикові ігри з віршами, зі скоромовками;
- пальчиковий театр;
- ліплення з пластиліну і солоного тіста з використанням природного матеріалу (насіння, крупи, волоський горіх тощо);
- нетрадиційні техніки малювання: пензлем, пальцем, зубною щіткою, пластикова виделка і т. д.;
- конструювання: з паперу в техніці орігамі, робота з конструктором ЛЕГО;
- різні види аплікацій;
Розвиток графічної моторики:
- малювання за трафаретами,
- штрихування,
- домалюйки (за принципом симетрії),
- лабіринти,
- графічні диктанти,
Одним з основних методів роботи були пальчикові ігри.
Також дітям пропонувався масаж з використанням природного матеріалу (шишок, волоських горіхів, каштанів, жолудів, квасолі), м'ячиків-їжачків.
Ефективність і інтерес до тієї чи іншої діяльності підвищувався, якщо вправи пальчикової гімнастики супроводжувалися читанням віршів, потішок, казок, загадок.
Великий інтерес для дітей являє конструювання (на базі конструктора ЛЕГО).
Діти споруджують численні і різноманітні споруди (палаци для казкових героїв, будинки, гаражі для авто та літаків), такі завдання діти з великим задоволенням виконують і навіть самі пропонують деякі додаткові завдання, ускладнюючи головне завдання, що приємно дивувало. Працюючи з дрібними деталями конструктора, розвивається дрібна мускулатура пальців рук, уява, творча активність. Ще одним з цікавих занять було збирання пазлів, нанизування бісеру на волосінь (Попелюшка збирається на бал, а прикраси в неї немає, давайте їй допоможемо).
У своїй роботі я враховувала індивідуальні особливості кожної дитини, його психофізіологічний розвиток.
Результати показували позитивний вплив систематичної, комплексної роботи з розвитку дрібної моторикиу у дітей з помірною розумовою відсталістю.