* Цілі уроків 1. Всебічний розвиток особистісного творчого потенціалу й на цій основі формування естетичної культури. 2. Оптимізація пізнавальної діяльності. 3. Оволодіння образною мовою музичного мистецтва за допомогою засвоєння знань, формування вмінь і навичок з метою усвідомлення сутності музики, взаємозв'язку її із суміжними видами мистецтва - літературою, живописом, кіно. 4. Усвідомлення сутності музичної інтонації, її драматургії через різні форми вокального й інструментального виконання.
* ЗАДАЧІ УРОКІВ МУЗИКИ Продуктивний розвиток здатності естетичного співпереживання. Виховання емоційної культури дитини Здійснення художнього пізнання світу через власну творчу діяльність. Імпровізація – це доступна форма самовираження. Активізація здатності художнього узагальнення. Розвиток образного мислення, тому що саме воно розвиває розуміння естетичної різноплановості навколишньої дійсності. Формування основ художніх знань як передумови для реалізації власного творчого досвіду.
* Методи активізації учнів спів; імпровізація; голосові ігри, мовні вправи; словесне висловлення про музику; цікавий підбір репертуару; завдання на активізацію слухацької уваги: підняття руки при зміні мелодії, частин, складу виконавців, вступу інструментів і т.д.; створення малюнків і розфарбовування; рух: ходьба, марширування, підскоки, нахили, удари й т.д.; інсценування; пластичне інтонування; навчально-ігрова діяльність; гра на музичних інструментах; використання дискусійного методу ведення уроку;
* Змістовні принципи побудови уроків як уроків творчості Створення в дітей цілісного уявлення про мистецтво. Кожний урок будується на основі комплексного використання добутків різних видів мистецтва (літератури, музики, живопису, пластики). Цілісність теоретичної й практичної діяльності дітей. Тематична побудова уроків.
* ЗАВДАННЯ 1. Синтизація різних рішень у межах того самого сюжету, наприклад, «Тема миру й війни в творчості П.Пікассо й С.Прокоф'єва», «Весна в творах П.Чайковського, С.Рахманінова, К.Дебюссі, И.Стравінського» ЗАВДАННЯ 2. Порівняння романсів різних композиторів, написаних на той самий текст. ЗАВДАННЯ 3. Твір мелодії й акомпанементу до будь-якого вірша. ЗАВДАННЯ 4. Складання художніх колекцій з творів різних видів мистецтва з метою розвитку вміння бачити її емоційну спільність.
* ПЕРЕВЕДЕННЯ ОБРАЗУ З ОДНОГО ХУДОЖНЬОГО РЯДУ в ІНШИЙ. ЗАВДАННЯ 1. Образотворче втілення музичних або словесних текстів - передача засобами живопису рис характеру персонажа (наприклад, якою фарбою, музичною інтонацією можна втілити заздрість, хитрість, брехню або ж доброту, ніжність, мужність). ЗАВДАННЯ 2. Словесне малювання (наприклад, як би ти намалював героя музичного твору?), що розвиває уяву, мову, почуття стилю, барвисте й багатогранне уявлення художнього образу.
* ВИРОБЛЕННЯ ВМІНЬ ЧУТИ Й СЛУХАТИ, ДИВИТИСЯ Й БАЧИТИ. ЗАВДАННЯ 1. Скласти пісню улюбленого героя й проспівати її. ЗАВДАННЯ 2. Назвати пісні, вірші, прозаїчні, мальовничі твори про любов, про добро й зло, про прекрасне й потворне. ЗАВДАННЯ 3. Імпровізація на уточнення деталі: «Про що думає хлопчик на картині?», «Куди йдуть люди на картині?», «Яка в дівчинки з розповіді улюблена пісенька?» Свої відповіді діти повинні аргументувати.
* Аналіз дитячого виконання Хоровий і сольний спів Гра на музичних інструментах Танець и пластичні рухи Сфера застосування Результат Виразність співу, його інтонаційна чистота, ритмічна точність Упевненість володіння способами звуковилучення, правильність виконання звуків, мелодій, ритмічних зразків Краса, виразність пластичних і танцювальних рухів, ритмічність виконання
* Аналіз дитячої творчої продуктивної діяльності Сфера застосування Результат Творча діяльність 1Інструментальні й вокальні імпровізації: ритмічна й мелодійна впорядкованість на противагу хаотичному накопиченню звуків. 2. Танцювально-пластичні імпровізації: адекватне втілення в рухах музичного образа
* Заповіді педагога мистецтва. «Люби мистецтво в собі, а не себе в мистецтві!» Пом`ятай, «зірка одне лише серце!» Проживай, співчувай, співпереживай разом з автором твору з дітьми. Ніколи не принижуй дітей! Вони талановиті й рівні з тобою в правах, вони заслуговують поваги. Довіряй дітям. Вони знають і вміють більше, ніж ти думаєш. Частіше став перед дітьми проблеми. Праця розуму й душі - основа занять мистецтвом. Виробляй у дітей мовну грамотність. Даючи нову назву або термін, записуй його на дошці або користуйся карткою. Центр уроку – мистецтво! 2/3 уроку відводь на його «звучання». Урок мистецтва – художньо-педагогічне дійство, він будується за законами мистецтва, за законами художньої драматургії й не терпить статичності. Відчувай інтонацію уроку, пам'ятай, що художньо-педагогічна імпровізація – показник твоєї творчої волі й професійної майстерності. Будь професійний у всьому! Не забувай: ти педагог мистецтва, твій робочий інструмент - слух, зір, не допускай фальші ні в чому. Будь грамотний у висловлюваннях , стеж за своєю мовою, не допускай погрішностей в термінології.
MULTIMEDIA - підтримка предмета 1. Мультимедійна програма «Учимося розуміти музику»; 2. Мультимедійна програма «Соната» Л. Залесский і компанія (ЗАТ); 3. «Музичний клас» ТОВ «Нью Медиа Дженерейшн»; 4 Мультимедійна програма «Шедеври музики», изд-в «Кирило й Мефодій»; 5. Мультимедійна програма «Енциклопедія класичної музики», «Коминфо»; 6. Електронний освітній ресурс (ЭОР) нового покоління (НП); 7 Мультимедійна програма «Музика. Ключі»; 8. Мультимедійна програма «Музика в цифровому просторі»; 9. Мультимедійна програма «Енциклопедія Кирила й Мефодія 2009р.»; 10. Мультимедійна програма «Історія музичних інструментів»; 11.Єдина колекція - http://collection.cross-edu.ru/; 12.Дитячі електронні книги й презентації - http://viki.rdf.ru/; 13.Уроки музики з диригентом Скрипкіним, CD ROM) М.: ЗАТ «Новий диск».