РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ПРОЦЕСІ КОНСТРУКТИВНО-МОДЕЛЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Актуальною проблемою сучасної педагогіки є розвиток дитячої творчості, який має на меті виховання в дошкільників творчого підходу до перетворення оточуючого світу, активності та самостійності мислення, що сприятиме досягненню позитивних змін у житті суспільства.
У Законі України «Про дошкільну освіту» та Базовому компоненті дошкільної освіти наголошено про необхідність надання кожній дитині можливостей для розвитку творчих здібностей. Конструювання є одним із основних засобів, у якому відбувається даний процес.
Дитяче конструювання вчені (В. Космінська, З. Ліштван, Л. Парамонова, М. Поддьяков та ін.) розуміють як творчу діяльність, якій притаманні ті ж самі етапи, що й діяльності дорослих. Рівень дитячого конструювання, на думку вище зазначених вчених, залежить від рівня розвитку образотворчого та просторового мислення, аналітико-синтетичної діяльності дитини, ступеня обізнаності з особливостями конструкторської діяльності, уявлень про сенсорні властивості предмета, способи його створення [1].
Мета статті – визначити особливості розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку у процесі конструктивно-моделювальної діяльності.
У процесі конструктивно-моделювальної діяльності формуються важливі якості особистості: працьовитість, самостійність, ініціатива, завзятість при досягненні мети, організованість [2, c.52].
Як показує ряд досліджень (Л. Лурія, Г. Урадовських та ін.) конструктивна діяльність, відповідаючи інтересам і потребам дошкільнят, має надзвичайно широкі можливості для розумового виховання дітей. У процесі цілеспрямованого навчання у дітей формуються узагальнені способи аналізу, порівняння та співвіднесення; розвивається вміння планувати свою діяльність, вміння самостійно знаходити способи вирішення конструктивних завдань [2, с. 14].
Дослідження останніх років свідчать, що конструювання є не тільки практичною творчою діяльністю, а й універсальною розумовою здатністю, що виявляється в різних видах діяльності (зображувальній, ігровій, мовленнєвій) і спрямована на створення нового – малюнків, сюжетів, текстів, макетів, проектів, моделей (Л. Парамонова, І. Пашиліте, О. Сафонова, Г. Урадовських) [2, c.14-15].
Проаналізувавши вищезазначене, ми визначили, що творчі здібності особистості – це синтез її властивостей і рис характеру, які характеризують ступінь їх відповідності вимогам певного виду навчально-творчої діяльності і які обумовлюють рівень результативності цієї діяльності.
Програма навчання і виховання дітей від двох до семи років «Дитина» та програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» зазначають такий зміст педагогічної роботи, щодо конструктивно-моделювальної діяльності в старшому дошкільному:
• створення умов для актуалізації знань з конструктивно-будівельних ігор;
• заохочення дітей до використання в конструктивно-моделювальній діяльності різноманітних матеріалів;
• закріплення вмінь створювати споруду за малюнком, фотографією, кресленням, схемою, моделлю
• звертати увагу дітей на залежність конструкторських властивостях деталей від їх форм;
• сприяння розвитку творчості, ініціативності, винахідливості, фантазії;
• учити об’єднувати споруди єдиним задумом, створювати колективні споруди або моделі за опорними схемами, оцінювати надійність, міцність, зовнішню привабливість, оригінальність конструкції; [3, c.307,375; 26, с.67-68].
В основі моделювальної діяльності дітей шостого року життя лежить принцип заміщення: реальний предмет дитина заміщає іншим предметом, його зображенням, яким умовним знаком. Досвід заміщення накопичується також при освоєнні мови, в образотворчій діяльності [4, c.48].
Старшим дошкільникам доступні предметно-схематичні моделі, в яких істотні ознаки і зв'язки виражені за допомогою предметів-заступників, графічних знаків.
Таким чином, при систематичному навчанні конструктивно-моделювальної діяльності діти старшого дошкільного віку з захопленням будують, перебудовують, знову створюють споруду, домагаючись найбільш досконалого її оформлення, придумуючи все нові і нові варіанти прикраси.
Отже, конструктивно-моделювальна діяльність сприяє розвитку творчих здібностей дітей, позитивно впливає на розвиток креативності та активності у втіленні власних задумів, допомагає формуванню у дітей знань, умінь, навичок, почуттів, інтересів, потреб, художнього смаку. Конструктивно-моделювальна діяльність надає можливість отримати уявлення про простір, ознаки форми, величини, протяжності предмета, просторового розташування частин конструкції. У поєднанні з назвою геометричного тіла, словесним описом просторового розташування його частин у дітей створюється уявлення про форму, величину, напрямку, диференціювання яких поступово стає досить тонкою.
Література
1. Богуславская З.М. Конструювання для дітей старшого дошкільного віку / З.М. Богуславська, Е.О. Смирнова. − М.: Знання, − 2010. – 177 с.
2. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник для студентів / За заг. ред. Г.В. Сухорукової. – К.: Видавний Дім «Слово», 2010. – 376 с.
3. Програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років «Дитина» / За ред. О.В. Проскури. – К.: Університет, 2012. – 255с.
4. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» / О. О. Андрієтті, О.П. Голубович, О.П. Долина, Т.В. Дяченко, Т.С. Ільченко [та ін.]. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 104 с.