Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку у процесі конструктивно-моделювальної діяльності

Про матеріал
Нові світоглядні орієнтири та соціальні завдання, які стоять нині перед людством, актуалізують проблему ставлення людини до природи, корекції ціннісних орієнтацій та утвердження гуманістичних соціально-моральних позицій щодо використання природи суспільством. У зв'язку з цим однією з важливіших проблем сучасної освіти, і перш за все природничо-наукової, є виховання у дошкільників ціннісного ставлення до природи, утвердження в їх свідомості природи як універсальної цінності для життя людини, необхідності поважного, дбайливого, ставлення до неї.
Перегляд файлу

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ПРОЦЕСІ                                                 КОНСТРУКТИВНО-МОДЕЛЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Актуальною проблемою сучасної педагогіки є розвиток дитячої творчості, який має на меті виховання в дошкільників творчого підходу до перетворення оточуючого світу, активності та самостійності мислення, що сприятиме досягненню позитивних змін у житті суспільства.

У Законі України «Про дошкільну освіту» та Базовому компоненті дошкільної освіти наголошено про необхідність надання кожній дитині можливостей для розвитку творчих здібностей. Конструювання є одним із основних засобів, у якому відбувається даний процес.

Дитяче конструювання вчені (В. Космінська, З. Ліштван, Л. Парамонова, М. Поддьяков та ін.) розуміють як творчу діяльність, якій притаманні ті ж самі етапи, що й діяльності дорослих. Рівень дитячого конструювання, на думку вище зазначених вчених, залежить від рівня розвитку образотворчого та просторового мислення, аналітико-синтетичної діяльності дитини, ступеня обізнаності з особливостями конструкторської діяльності, уявлень про сенсорні властивості предмета, способи його створення [1].

Мета статті – визначити особливості розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку  у процесі конструктивно-моделювальної діяльності.

У процесі конструктивно-моделювальної діяльності формуються важливі якості особистості: працьовитість, самостійність, ініціатива, завзятість при досягненні мети, організованість [2, c.52].

Як показує ряд досліджень (Л. Лурія, Г. Урадовських та ін.) конструктивна діяльність, відповідаючи інтересам і потребам дошкільнят, має надзвичайно широкі можливості для розумового виховання дітей. У процесі цілеспрямованого навчання у дітей формуються узагальнені способи аналізу, порівняння та співвіднесення; розвивається вміння планувати свою діяльність, вміння самостійно знаходити способи вирішення конструктивних завдань [2, с. 14].

Дослідження останніх років свідчать, що конструювання є не тільки практичною творчою діяльністю, а й універсальною розумовою здатністю, що виявляється в різних видах діяльності (зображувальній, ігровій, мовленнєвій) і спрямована на створення нового – малюнків, сюжетів, текстів, макетів, проектів, моделей (Л. Парамонова, І. Пашиліте, О. Сафонова, Г. Урадовських) [2, c.14-15].

Проаналізувавши вищезазначене, ми визначили, що творчі здібності особистості – це синтез її властивостей і рис характеру, які характеризують ступінь їх відповідності вимогам певного виду навчально-творчої діяльності і які обумовлюють рівень результативності цієї діяльності.

Програма навчання і виховання дітей від двох до семи років «Дитина» та програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» зазначають такий зміст педагогічної роботи, щодо конструктивно-моделювальної діяльності в старшому дошкільному:

 створення умов для актуалізації знань з конструктивно-будівельних ігор;

 заохочення дітей до використання в конструктивно-моделювальній діяльності різноманітних матеріалів;

 закріплення вмінь створювати споруду за малюнком, фотографією, кресленням, схемою, моделлю

 звертати увагу дітей на залежність конструкторських властивостях деталей від їх форм;

 сприяння розвитку творчості, ініціативності, винахідливості, фантазії;

 учити об’єднувати споруди єдиним задумом, створювати колективні споруди або моделі за опорними схемами, оцінювати надійність, міцність, зовнішню привабливість, оригінальність конструкції; [3, c.307,375; 26, с.67-68].

В основі моделювальної діяльності дітей шостого року життя лежить принцип заміщення: реальний предмет дитина заміщає іншим предметом, його зображенням, яким умовним знаком. Досвід заміщення накопичується також при освоєнні мови, в образотворчій діяльності [4, c.48].

Старшим дошкільникам доступні предметно-схематичні моделі, в яких істотні ознаки і зв'язки виражені за допомогою предметів-заступників, графічних знаків.

Таким чином, при систематичному навчанні конструктивно-моделювальної діяльності діти старшого дошкільного віку з захопленням будують, перебудовують, знову створюють споруду, домагаючись найбільш досконалого її оформлення, придумуючи все нові і нові варіанти прикраси.

Отже, конструктивно-моделювальна діяльність сприяє розвитку творчих здібностей дітей, позитивно впливає на розвиток креативності та активності у втіленні власних задумів, допомагає формуванню у дітей знань, умінь, навичок, почуттів, інтересів, потреб, художнього смаку. Конструктивно-моделювальна діяльність надає можливість отримати уявлення про простір, ознаки форми, величини, протяжності предмета, просторового розташування частин конструкції. У поєднанні з назвою геометричного тіла, словесним описом просторового розташування його частин у дітей створюється уявлення про форму, величину, напрямку, диференціювання яких поступово стає досить тонкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1. Богуславская  З.М. Конструювання для дітей старшого дошкільного віку / З.М. Богуславська, Е.О. Смирнова. − М.: Знання,  − 2010. – 177 с.

2. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник для студентів / За заг. ред. Г.В. Сухорукової. – К.: Видавний Дім «Слово», 2010. – 376 с.

3. Програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років «Дитина» / За ред. О.В. Проскури. – К.: Університет, 2012. – 255с.

4. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» / О. О. Андрієтті, О.П. Голубович, О.П. Долина, Т.В. Дяченко, Т.С. Ільченко [та ін.]. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 104 с.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
12 грудня 2023
Переглядів
288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку