Розвиток творчих здібностей дітей та учнівської молоді на уроках біології

Про матеріал
Ключові слова: науково-методична робота, освітнє середовище, інновації, досвід, практика, інтерактивні вправи, творчі здібності; онлайн-ресурси, компетентності. У статті розглядаються особливості моделі творчості учнів на основі психології творчості. На основі принципів навчання сформовані методичні прийоми формування творчих здібностей учнів на уроках біології. Запропоновані практичні поради щодо розвитку реалізації творчості учнів різних вікових категорій.
Перегляд файлу

Левченко І.В.

 вчитель біології та хімії

Криворізького ліцею академічного спрямування

«Міжнародні перспективи»

м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, Україна

 

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ                           ДІТЕЙ ТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ                                       НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

 Ключові слова: науково-методична робота, освітнє середовище, інновації, досвід, практика, інтерактивні вправи, творчі здібності; онлайн-ресурси, компетентності.

 У статті розглядаються особливості моделі творчості учнів на основі психології творчості.

 На основі принципів навчання сформовані методичні прийоми формування творчих здібностей учнів на уроках біології.

 Запропоновані практичні поради щодо розвитку реалізації творчості учнів різних вікових категорій. 

Творчість це розумова і практична діяльність, результатом якої є створення оригінальних, неповторних цінностей, виявлення нових фактів, властивостей, закономірностей, а також методів дослідження і перетворення матеріального світу або духовної культури.

 Біологія як базовий шкільний предмет належить до комплексної науки, яка сприяє формуванню наукового світогляду, інтелектуальному розвитку учнів. Аналіз шкільної практики свідчить, що більшість учнів не вміють у процесі навчання самостійно вирішити найважливіші структурні елементи знання, встановлення причино-наслідкові зв’язки між ними.

 Тому одним із актуальних напрямків вдосконалення навчання в школі є пошук і впровадження інтелектуальних засобів, форм і методів навчання, що забезпечують системність знань учнів, їх міцність [1].

 Однією ланкою для розв’язування даної проблеми є робота щодо розвитку творчих здібностей учнів. Творчі завдання спонукають дітей до творчого мислення. А це є активний процес, який дає учням можливість контролювати інформацію, ставити під сумнів нові ідеї, порівнювати протилежні точки зору, адаптувати і відкривати певні твердження.

 Отже творче мислення має велике значення для розвитку дітей і тільки творчу дитину можна навчити мислити. Основними показниками творчого мислення. Основними показниками творчого мислення є:

     швидкість – здатність висловлювати максимальну кількість ідей

     гнучкість – здатність висловлювати широту різноманітних ідей

     точність – здатність поліпшувати чи надавати звершенню вигляду своїми ідеями

     оригінальність – здатність народжувати нові ідеї.

Організація творчості на уроках біології ефективно впливає на формування творчих здібностей учнів.  Щоб самостійна діяльність учнів була ефективною вчитель має створювати умови за якими ці процеси, могли би адекватно розвиватися. Це можливо якщо педагог опрацьовує теорію самостійної діяльності, вміє діагностувати можливості і інтереси школярів, веде моніторинг результатів взаємодії з учнями. Творчість дитини складається з 2-х оболонок, зовнішньої і внутрішньої [2].

Внутрішня оболонка – це психологічні особливості, які є індивідуальними для кожного організму людини. До них належать пам’ять, увага, уява, образне і логічне мислення. Зовнішня оболонка це творчість вчителя та соціальне оточення, творчий вчитель уже сам по собі спонукає умови на розвиток і вдосконалення. Тому творчість учнів великою мірою залежить від майстерності педагога [3].

Методичні прийоми формування здібностей у учнів:

    робота в парах/один із партнерів є носієм інформації; знає шляхи розв’язування завдань, він передає інформацію іншим.

7 клас. Тема: Дихання та газообмін у тварин.

8 клас. Обмін речовин та перетворення енергії.

     діалог, рівнина (читання або вивчення тексту абзацами, знайдіть в тексті нові слова поясніть їх значення, наведіть основні об’єкти.

9 клас. Тема: Генетичний код. Біосинтез білка.

Транскрипція – переписування інформації. 

Трансляція – перетворення інформації.

    діалог Сократа/учні самостійно формують проблеми та пропонують шляхи їх розв’язування.

8 клас. Тема: Опорно-рухова система.

Проблемне питання:

Чому грудна клітка в собаки сплюснута з боків, а в людини у передньому-задньому напрямку. 

7 клас. Тема: Паразитичні черві – гельмінти.

 Яка роль проміжних хазяїв у життєвому циклі паразитів?

  •   Навчальна пара/всі учні вивчають новий матеріал за алгоритмами, який поданий на картці.

7 клас. Тема: Риби.

Навчальна картка:

1. Зовнішня будова

2. Внутрішня будова

3. Місце існування

4. Харчування

5. Значення

Мозковий штурм (метод колективного обговорення що здійснюється через вільний вплив поглядів учнів. Ідеї можна записувати на дошці.

9 клас. Тема: Біотехнологія.

 Які позитивні та негативні наслідки біотехнології?:

    кооперативне навчання (ґрунтується на спільній роботі учнів і сприяє гуманізації відносин між вчителем та учнем.

11 клас. Екологія.

Вчитель: Екологічні чинники. Регуляція процесів у популяціях.

Учні: Забруднення атмосфери, гідросфери.

   техніка кооперативне навчання (чітко формуються завдання, самостійне продумування і записування ідей, дискусія, попереднє голосування).

9 клас. Тема: Репродуктивне здоров’я. Як ви відноситесь до штучного запліднення?

 Проведення уроку на яких використовуються творчі завдання набагато важче, зате ці уроки мають позитивний вплив на учнів, формуючі у них інтерес до біології розвиваючі творчі мислення.

Завдання можуть бути розділені на:

-         кількісні (розрахункові).

10 клас. Тема: Модифікаційна мінливість.

Розраховувати чому дорівнює середня величина і зміни ознак насіння квасолі.

-         експериментальні.

6 клас. Експеримент.

Які і яка кількість добрив потрібно внести для проростання рослин в штучних умовах?

-         метод «Карусель» всі учасники включені в активну роботу

Учні розсаджуються у вигляді каруселі.

7 клас. Тема: Узагальнення знань з теми: Різноманітність тварин.

-         метод броунівський рух/кожен учень висловлює свою думку тримаючи мікрофон.

7 клас. Тема: Процеси життєдіяльності.

Дуже цікавий і актуальний онлайн – сервіс Learrning APPS за допомогою якою можна створювати різноманітні інтерактивні вправи для застосування на уроках і в позакласній роботі.

Перша категорія «Вибір». Шаблон «Вікторина».

7 клас. Тема: Птахи. Самий великий птах. Самий маленький птах.

Категорія «Розподіл». Шаблон. Поділ на групи.

11 клас. Тема: Екосистема, природні і штучні екосистеми.

Категорія «Розподіл». Шаблон. «Класифікація».

8 клас. Тема: Походження людини (таксони). Шаблон «Сітки відповідності».

9 клас. Тема: Органічні сполуки.

глюкоза   ліпід

колаген   вуглевод

холестерин     білок

Шаблон. «Заповнити пропуски»

7 клас. Тема: «Амфібії».

Амфібії мають… шкіру, для них характерно…дихання.

Пропонуючи виконати вправи, створені за шаблонами учитель реалізує діяльнісно-компетентніший підхід до навчання [4].

Творчі завдання на уроках біології дозволяють:

-         узагальнити, повторити і засвоїти навчальний матеріал;

-         ознайомити учнів з досягненнями в галузі природничих наук;

-         розвивати творчі здібності учнів, пізнавальний інтерес, абстрактне і логічне мислення;

-         формувати навички спільної роботи:

-         встановити міжпредметні зв’язки.

Розвитку творчих здібностей учнів значною мірою сприяють задачі, що вимагають використання життєвого досвіду і повсякденних спостережень. Життєвий досвід часто вступає в протиріччя з отриманими на заняттях відомостями, породжуючи проблемні ситуації, дискусії, суперечки, що є передумовою для створення творчої атмосфери на уроці.

Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна, лише впроваджуючи у педагогічну практику стратегії розвитку критичного мислення, тобто пробудження свідомості, коли молода людина усвідомлює реалії, що оточують її, і шукає шляхи їх розв’язання. Тому вчитель біології використовує такі засоби навчання і виховання, які підвищують ефективність навчального процесу і готує учнів до самостійного життя [5].

Інтерактивні вправи. Тести 7 клас «Молюски».

Найбільшим серед молюсків є:

-         гігантська тридакна;

-         гігантська ахатина;

-         гігантський кальмар

-         рапана венозна

До черевоногих молюсків належать:

-         виноградний слимак

-         наутилус

-         перлова скойка

-         каракатиця

Головоногі молюски пересуваються:

-         за допомогою щупалець і води, що виштовхується з мантійної порожнини;

-         за допомогою єдиної мускулястої ноги

-         тільки за рахунок води, що виштовхується з мантійної порожнини

-         за допомогою єдиної ноги та щупалець

Наземні молюски живляться переважно:

-         іншими молюсками

-         водою

-         органічними рештками

-         рослинною їжею

Мантія являє собою:

-         відділ тіла

-         захисну черепашку

-         органи руху

-         шкірну складку

Головоломка «Скласти слова». Складіть назви шести сенсорних систем, що забезпечують людині підтримання вертикального положення тіл в просторі та частина з яких пов’язана з рецепторами шкіри й м’язів:

(Н Х Ю С А К М Б Т Л Ь Д И О Р В Г У І)

Вправа «Хто я?». Впізнай комаху за описом.

1. Дуже полюбляю рослини з родини Капустяні, від їх запаху просто втрачаю розум.

2. За це мене не любить людина.

3. Усе намагається знищити кладки яєць та моїх личинок – гусениць.

         (Капустяна білянка)

1. Я – красень! Та ще й лікарський. У давнину з мене готували чудовий сечогінний засіб.

2. У ті добрі старі часи мене часто можна було бачити в цирку: ще б пак, адже я найкмітливіший і чудово піддаюсь дресируванню.

3. Навіть якщо ви не запросите мене на обід я не забарюся з’явитися, мені досить трішки хлібних крихт або погано немитих тарілок на лихий кінець обійдуся і папером.

         (Тарган)

1. Я живу 3-4 роки.

2. Я найсильніша тварина на Землі!

3. От тільки крила в мене не збереглися, та то не біда, вони мені лише заважали б трудитися.

         (Мурашка)

«Вірю – не вірю»

-         тіло дощового черв’яка складається із сегментів;

-         дощовий черв’як веде активний спосіб життя (рухається, живиться тощо);

-         поясок у дощового черв’яка слугує для розмноження;

-         дощовий черв’як належить до класу Малощетинкові черві;

-         дощовий черв’як є представником кільчастих чеврів;

-         у кільчастих чеврів немає порожнини тіла.

 

Список використаних джерел

1. Андрєєва В.М., Григораш В.В. Настільна книга педагога: м.Харків. Видавнича група «Основа» 2006р.

2. Директор школи, №6 «Активні та інтерактивні технології громадської освіти» м.Тернопіль.

3. Дослідницька робота школярів з біології: Навчально-методичний посібник С.М.Панченко. Суми 2008р.

4. Завуч, №33. Н.Браташ. Особливості ХХІІ століття – яка вона?: м.Харків. 2002р.

5. Освітянське слово,  березень 2004р. «Діяльність учителя в організації самоосвіти учнів» Н.Калініченко. ОТПО імені В.Сухомлинського, березень, 2004р.

6. Шкільний світ, квітень №14. Творчість від проблеми до дії. А.Мельников: м.Харків, 2002р.

doc
Додав(-ла)
Левченко Ірина
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
4 червня
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку