Розвиток творчих здібностей молодших школярів на уроках української мови

Про матеріал
Розробка містить ігри, скоромовки та інші цікавинки для розвитку мовлення, збагачення словникового запасу.
Перегляд файлу

                  Розвиток творчих здібностей  молодших школярів

                                  на уроках української мови

                                               

                                                      Підготувала вчитель початкових класів 

                                                ліцею №10 НМР  Мажара Жанна Миколаївна

                       

                              " Дати дитині радість натхнення , пробудити в її серці живе

                                                     джерело творчості - така  ж  важлива справа,

                                                              як навчити писати  і розв'язувати задачі"

                                                                                                     В. Сухомлинський.

   Пізнаючи великий і складний світ навколо себе, маленька людина прагне  самоутвердитися в ньому, виявити себе як особистість. Один із найдоступніших і найпривабливіших  шляхів для цього - творчість.

  Творчість  не приходить до дітей лише з натхнення.  Творчості  треба вчити, щоб виростити благодійнішими , доброзичливішими, щоб чуйнішим стало кожне дитяче серце.

  Починаємо це з елементарно простих речей: робота над скоромовками, заучування лічилок і дражнилок, прислів'ів та приказок, цікавих, веселих, жартівливих віршиків. А в результаті, як підсумок цієї роботи, конкурс на краще читання вірша, байки, на кращого казкаря.

   Розігрування коротеньких сценок на різну тематику, зокрема, із шкільного життя - це також один із видів роботи, що проводиться.

   Але особливо зацікавлює учнів процес складання віршів. Дітям власне відчуття мови, і тому доцільно розвивати ці навички з якомого молодшого віку.

    На перших етапах цієї роботи пропоную загадки - додаванки (коли дитина в риму вірша добирає слово - відгадку):

                                               

                                         Не дід, а сивий,

                                          Не спить, а стелиться.

                                          Вкриває землю й океан.

                                           А звуть його .... (туман)

   Наступне, що пропоную дітям, - це гра, яка називається "Схожі хвости" .А правила цієї гри потребують від дітей дібрати слова, схожі за своїм звучанням на ті, які їм подаю, наприклад:

                                           лисичка - сестричка, суничка;

                                           кішка - мишка, книжка;

                                           бичок - жучок, павучок;

                                           пір'їнка - хвоїнка .

 Далі вже пропоную дітям римувати склади. Ось зразок ритмічно - звукового віршування  на пи-ти:         

                                          ми позносили снопи,

                                          склали їх у три копи.

      Наступним етапом є римування складів, але вже на задану тему.  Вже на початковому етапі навчання грамоти на уроці письма пропоную дітям такі творчі завдання:

записати слова так, щоб вони називали один предмет:

                           окуні, карасі, дні, кролі, промені;

багато предметів:

                              гай, сарай, урожай, край.

   Записати за  зразком:

                              Я читаю - він читає.

                              Я малюю.  Я співаю.  Я граю.

  До слів першого рядка дібрати слова з другого і записати словосполучення. 

                            Білий, добрий, срібний, смачний.

                            Іній, сніг, чай, друг.

   Працюючи над темою "Текст", пропоную дітям завдання:

 - дописати кінцівку тексту;

 - поділити текст на речення;

 - списати текст, дописуючи замість крапок потрібні за змістом слова, наприклад:

                            Вдень на небі світить..., а вночі -... .

                            Влітку сонце сходить..., а взимку -... .

   Але особливо широкий вибір завдань можна дібрати до тем, пов'язаних із вивченням частин мови.

  Так, під час вивчення іменника пропоную дітям завдання: до  слів, які відповідають на питання хто?, дібрати слова, які відповідають на питання що?

                        Садівник - сад.

                        Тракторист -

                         Лікар -

                         Читач - 

   Закінчити речення:  

                         Собака Булька, кіт Мурчик - це (хто?)

                          Неділя, середа, четвер - це (що?)

  Написати  кілька назв предметів:

                         Іграшки - лялька, кубики, м'яч.

                          Звірі -

                          Птахи -

  А  вивчаючи прикметник, учні виконують завдання такого типу :

Дібрати прикметники, протилежні за значенням.

                          Далекий -

                         Добрий -

                         Солодкий -

 Замінити  виділені слова прикметниками  і записати словосполучення за зразком:

                    Промінь сонця - сонячний промінь;

                    Сік з вишні -

   Вивчаючи тему " Дієслово", завдання формулюю таким чином:

     Дописати , хто як пересувається:

              Жаба  ...

               Кінь ...

              Орел ...

 Дібрати слова, протилежні за значенням:

              зайти -

              сміятися -

              загадати -

  Під  час пояснення тем, пов'язаних із вивченням орфограм, важливо, щоб діти не тільки могли відшукувати орфограму, але також ставити такі завдання, які сприяли б кращому її засвоєнню.

   Так , вивчаючи буквосполучення йо, ьо,  пропоную таке завдання - змінити подані слова за зразком:

            синій - синього;

            житній -

            осінній -

Під час онайомлення з буквосполученням дз, дж - такі:

  Прочитай слова в колонках. Утвори і запиши три речення:

       Бджола                         Над квіткою                    Виросла

          мед                               джміль                           кукурудза

        збирає                           кружляє                          висока

  Зміни  слова за зразком:       гілка - гілля;

                колос - ... ,                      вуглина  - ... .

До слів першого рядка дібрати слова з другого:

        завдання, колосся, вугілля, життя ;

         кам'яне, пшеничне, шкільне, цікаве.

 Тема "Слово. Значення слова" дає можливість творчо працювати з лексикою.

  До виділених слів дібрати антоніми:

        легка сумка,  легка задача, легка хода;

       міцний мороз, міцний сон, міцне дерево.

Подані словосполучення  замінити близькими за значенням іменником:

       сильна метелиця - завірюха;

       велике нещастя -

       дощ з блискавкою -

Вибрати слово, яке найточніше відповідає змістом :

               Вузенька покручена ( стежка, дорога) вела через поле.

  Перестав слова в реченні.

Вимовляю речення і пропоную дітям змінити порядок слів. Такий вид роботи сприяє виразному вимовленню речень зі зміною логічного наголосу, уточненням змісту , наприклад:

        Сьогодні вранці Ніна пішла до школи.

         Ніна сьогодні вранці пішла до школи.

         Вранці сьогодні пішла Ніна до школи.

         Пішла Ніна сьогодні вранці  до школи.

          До школи пішла сьогодні вранці Ніна.

 На основі цієї гри складають  речення і пропонують його варіанти.

Виграє той, хто зможе скласти більше варіантів і продемонструвати вміння виразно вимовляти фразу.

         Заміни одне слово.

 Пропоную дітям прослухати речення і повторити його, замінивши в ньому тільки одне слово, наприклад : Діти повернулися зі школи.

 Першокласники повернулися зі школи.

Дівчатка повернулися зі школи.

Учні повернулися зі школи.

Діти вийшли зі школи.

Діти  вибігли зі школи.

Діти повернулися з бібліотеки.

Діти повернулися з басейну.

    Ця вправа формує вміння  бути уважним до змісту висловлювання, готує до свідомого сприйняття тексту і до переказів.

   Своєрідним епіцентром активізації навчання , позитивного ставлення школярів до процесу і результату своєї праці є інтерес.

Список використаної літератури

1. Інтерактивні  технології навчання: методичний посібник  -  К. - 2002

 2. Пометун О. Компетентнісний підхід  - найважливіший орієнтир розвитку

    освіти.//  Рідна школа,2005

3. Лоткова І.В. Плекаймо обдарованість. - 2009.

 

 

docx
Додав(-ла)
Мажара Жанна
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку