Розвиток творчих здібностей учнів на уроках географії шляхом використанням інтерактивних технологій

Про матеріал
В роботі надано опис досвіду роботи вчителя географії. Використовуючи інтерактивні технології, вчитель забезпечує високу мотивацію пізнання, активну позицію та творчі здібності учнів. Технології дозволяють забезпечити глибину та міцність знань. Учні засвоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку). В даній роботі розкриті різноманітні інтерактивні методи роботи, які можна використовувати на різних етапах всіх типів уроків.
Перегляд файлу

                      Опис досвіду роботи вчителя географії

      Розвиток творчих здібностей учнів шляхом використанням інтерактивних технологій на уроках географії

                                                                          Справжній педагог повинен

                                                                            працювати на майбутнє

      Обґрунтування  актуальності досвіду, його практична значимість

      Навчати пізнанню – значить навчати діяльності, створювати умови учню для проявлення його самостійності. Саме це завдання є найбільш перспективним в умовах упровадження стандартів освіти нового покоління, реалізації діяльнісного, компетентнісно та особистісно орієнтованих підходів. Пріоритетом суспільства та освітнє здатність молодих людей , які вступають у життя, самостійно вирішувати нові завдання, що постають перед ними. На перший план виступають такі якості випускника, як розробка і перевірка нових ідей, ініціативність і відповідальність у прийнятті рішень. Саме творчі завдання дають змогу само розкритися юному обдаруванню(проникливе спостереження за явищами, вибіркове запам’ятовування, пильна увага, емоційне натхнення, гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні). Ось чому таким актуальним є питання розвитку особистості учня, його творчого потенціалу, активності в пізнанні, практичного спрямування теоретичних знань.

        Основна ідея досвіду, його інноваційна значимість

         Провідна ідея досвіду полягає у тому, щоб використовуючи інтерактивні технології, забезпечити високу мотивацію пізнання, активну позицію та творчі здібності учнів.

        Мета педагогічної діяльності

       Аналіз діяльності вчителя і учнів під час використання інтерактивних методів навчання, які здатні зацікавити учнів, стимулювати і активізувати процес пізнання.

       Перелік наукових та практичних досягнень, на яких ґрунтується робота

      Творчі здібності розглядаються науковцями як індивідуальний, мотиваційний і соціальний потенціал, що дає можливість отримати високі результати в будь-якій сфері діяльності. Дитина психологічно краще готується до сприймання невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє формуванню її особистості, таких моральних якостей, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість.

      Різні аспекти  проблеми розвитку творчих здібностей школярів знайшли своє відображення в працях: психологів Л.С.Виготського, Н.В.Кузьміна, Я.О.Пономарьова, Г.С. Костюка; педагогів В.О.Сухомлинського, Ш.О.Амонашвілі, М.О.Данилова, М.М.Скаткіна; методистів-географів М.П,Ковалевської, М.О.Максимова, І.І.Барінової, А.Й. Сиротенка. Проблеми впровадження педагогічних технологій та інновацій - О.І. Пометун та Л.В. Пироженко, Н.П. Наволокова.

 

 

 Розкриття технологій реалізації провідної педагогічної ідеї та її складових

Завдання, яке я ставлю перед собою – виховати творчу особистість, гармонійно розвинену, активну, яка буде здатна навчатися протягом життя, вміти застосовувати знання в певних ситуаціях. Протягом  всієї своєї педагогічної діяльності крок за кроком працюю над виробленням стилю роботи, результативністю, а головне – не «загубити дитини». Викладаючи свій предмет, велику увагу приділяю розвитку творчих здібностей школярів, створюючи для цього на уроках географії атмосферу зацікавленості. Під керівництвом учителя учні включаються в пошук істини і досягають її розкриття власними зусиллями, працею, тобто вчаться мислити.

Я переконана, що саме через інтерактивні методи навчання можна виховати творчого учня, бо «те, що я чую, я забуваю; те, що я бачу, я пам’ятаю; те, що я роблю, я розумію», - говорив великий китайський філософ Конфуцій.

 Я вважаю, що сучасний урок – це витвір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учнів. Конструюючи урок, створюю щось нове, експериментую. Кінцевий результат  - вартий того! В своїй роботі використовую як традиційні форми роботи, так і інтерактивні сучасні технології. Для розвитку творчих здібностей, інтелектуального потенціалу найбільш ефективними вважаю проблемні, дослідницькі, пошукові методи навчання. Вивчення географії неможливе без набуття практичних умінь і навичок. Надати учням можливість активно навчатися, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність, творчо осмислювати процеси і явища, що відбуваються в оболонках Землі, довести існування в природі закономірних зв’язків між її складовими – ось завдання вчителя, яке можливе реалізувати через виконання творчих практичних завдань. Таке навчання є активним, цікавим, творчим, надає можливість для особистісного зростання школяра.    

           З 2007 року працюю над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів шляхом  використання інтерактивних технологій на уроках географії».

 При використанні інтерактивних технологій в класі досягається така атмосфера, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дає можливість дійсно реалізувати особистісно орієнтоване навчання.  У процесі застосування інтерактивних технологій, як правило, моделюю реальні життєві ситуації, пропоную проблеми для спільного розв’язання, застосовую рольові ігри.

           Інтерактивні технології дозволяють забезпечити глибину та міцність знань. Учні  засвоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку). За інтерактивного навчання враховую досягнення класу та індивідуальний прогрес учнів.

            Інтерактивні методи застосовую на різних етапах  всіх типів уроків. Таким чином, учні працюють протягом всього часу, вони постійно зацікавлені в отриманні нової інформації. Уроки проходять жваво, цікаво.

           На уроках використовую елементи таких інноваційних форм роботи та технологій як проблемне навчання, проектна технологія, ігрові технології, особистісно орієнтованого навчання, розвивального навчання, колективного способу навчання.

        У даний час випускнику необхідні не тільки і не стільки знання, які постійно застарівають, а вміння творчо використовувати їх у різних життєвих ситуаціях. І в цьому, на мою думку, допомагає використання інтерактивних технологій. Завдання моє, як учителя,- обрати педагогічні форми і методи, що забезпечать здатність учня ефективно діяти за межами навчальних ситуацій, продуктивно розв’язувати в повсякденному житті різні проблеми.

         На своїх уроках  я використовую різні форми та методи інтерактивного навчання.

         Кубування

 Метод «Кубування»  використовую як на початку вивчення нової теми (для активізації раніше набутих знань), так і в кінці уроку (для узагальнення добутих знань). Для застосування цього методу  на етапі актуалізації знань потрібно, щоб тема була знайомою учням. Ця стратегія передбачає використання кубика з написаннями на кожній його грані запитанням, які спрямовують мислення учнів від простого до більш складного. Протягом короткого часу діти записують свої думки на запропоновану тему, відповідаючи на запитання граней куба. Перше запитання має описовий характер, друге – порівняльний, третє – асоціативний, четверте – аналітичний, п’яте – пошуковий, шосте – позиційний.

         Тема. «Пустелі Африки», 7 клас

         «Кубик»

Що таке пустеля?

Чим пустеля відрізняється від саван?

З чим асоціюється у вас поняття «пустеля»?

Чому в Калахарі випадає більша кількість опадів, ніж у Сахарі?

Знайдіть на карті причину утворення пустелі Наміб?

Які об’єкти пустель ви б запропонували взяти під охорону і чому?

         Коло ідей

Мета: залучення всіх присутніх до обговорення проблеми.

Порядок проведення:

- висуваю дискусійне питання і пропоную обговорити його в парах;

коли вичерпано час обговорення, кожна група представляє лише один аспект обговорюваної проблеми;

під час обговорення теми на дошці складаємо перелік висловлених ідей;

далі проблема розглядається загалом;

підбиваємо підсумки роботи.

         Тема «Азовське море», 8 клас

Загальна проблема: «В останній час море інтенсивно наступає на північну окраїну суходолу, при цьому поглинає за рік до 10 м та тим самим завдає шкоду господарству. В той же час річки виносять у море значну кількість наносів, що приводить до збільшення рівня води в ньому та забрудненню.

Запитання для груп:

Поясніть зв'язок між роботою річок та забрудненням моря.

Спрогнозуйте наслідки наступу моря на суходіл та забруднення його вод.

Запропонуйте шляхи вирішення цієї проблеми.

         Мікрофон

Надає можливість кожному сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку.

        Тема «Міжнародний туризм», 10 клас

Ситуація. Ви працюєте в індустрії туризму – в туристичній фірмі. Запропонуйте інформаційно-рекламний проспект круїзної подорожі (географічні об’єкти, міста, історичні пам’ятки тощо).

         Акваріум

 Ефективна форма для спілкування, вдосконалення вміння вести дискусію, аргументувати свою думку, застосувати набуті знання.

        Тема « Глобальні проблеми людства», 10 клас

Чому проблеми збереження миру є найважливішою в світі? Яку економічну вигоду людству принесе роззброєння?

Чим ви поясните той факт, що навантаження на навколишнє середовище різко зросло саме в другій половині ХХ ст.? Чи є у людства шанс вибратися із створеного ним екологічного кута?

Чому демографічна проблема світу є глобальною? Чи можна її зробити менш гострою?

Чому продовольча проблема не на стільки ресурсна, скільки соціально-економічна та політична? Яка роль науки в рішенні продовольчої проблеми?

Що таке морське господарство? Чи перетвориться Океан у звалу сміття? Як допомогти хворому Океану?

З чим пов’язане те, що освоєння космосу стало однією з важливіших міжнародних глобальних проблем?

Глобалізація: що ми знаємо про це?

        Чорний ящик

        Тема «Населення Африки», 7 клас

(У «чорному ящику» знаходяться зерна кофе)

Зразок картки для роботи в групі:

Які види господарської діяльності народів Африки ви знаєте?

Які культури вирощують жителі Африки?

Як називається рослина, батьківщина якої є Ефіопське нагір’я, але вирощують цю культуру в Південній Америці?

Як цю рослину використовують?

          Поштова скринька

  Мета проведення: активізувати мислення та спілкування учнів., розвивати творчу активність, перевірити засвоєння щойно вивченого матеріалу.

Отже, метод застосовую на етапі закріплення вивченого матеріалу, з метою систематизації головних ознак вивченого.

        Тема «Подорож південними материками», 7 клас

 Завдання: Розкласти картки  з назвами країн та народів по конвертам «Африка», «Південна Америка», «Австралія».

Перемагає той учень, який правильно рознесе «листи» з назвами країн та народів у відповідні конверти.

          Ажурна пилка

Це метод, який дає змогу вивчити велику кількість матеріалу за короткий проміжок часу, а також допомогти один одному вчитись навчаючись.

         Тема «Природні зони України»,  8 клас

 Кожній групі надаю великий за обсягом матеріал з теми «Природні зони України», обираю експертну групу (три-чотири учні). У «домашніх» робочих групах учні працюють над  матеріалом за завданнями:

1-а група. «Українські мішані ліси».

2-а група. «Лісостеп».

3-а група. «Степ України».

У кожній групі є кліматолог, ґрунтознавець, ландшафтознавець, гідролог, еколог, геолог, геоморфолог. На уроці проходить нове об’єднання  груп за спеціальностями для обміну інформації з вивченого матеріалу. Наприклад: в одну групу збираються всі ґрунтознавці  і обмінюються знаннями про ґрунти всіх природних зон. Після такого обміну інформацією знову обновлюються «домашні» групи, які діляться новими  знаннями зі своїми групами. Експерти оцінюють роботу груп та «спеціалістів». Підбиваємо  підсумки.

         Друкарська машинка

 Застосовую для перевірки знань карти. Розвиває активність, увагу, швидкість мислення. Застосовую як фрагмент уроку. Для учнів пропонується ряд букв або великі географічні назви. Учням потрібно скласти з них нові назви. Усно учні пояснюють значення цих нових назв, показують на карті.

        Тема  «Політична карта світу»,  6 клас

Написати якнайбільше назв столиць, які починаються на букву «В» або букву «К».

Записати і показати на карті якнайбільш країн, у яких назва столиць така ж, як і назва країни.

Записати назви об’єктів , використовуючи букви: А В К Л О Е І М Р С И. Наприклад, Осло, Рим.

Записати назви, створені з букв слів: Мадагаскар, Японія.

Записати назви географічних об’єктів, пояснити, де вони знаходяться: р. Нігер – в Африці, Декан – плоскогір’я в Індії.

Пишу столиці, а учні записують відповідні назви країн.

Називаю літеру, учень пише назви об’єктів, які починаються на цю літеру.

Називаю державу – учень показує її на карті та називає країни, що з нею межують.

         Пошук інформації

 Різновидом роботи в групах є пошук інформації, застосовую з метою оживлення «сухого», одноманітного матеріалу.

Для груп розробляю питання, відповіді на які можна знайти в різних джерелах інформації (у роздавальному матеріалі, документах. довідниках, словниках, географічних картах, енциклопедіях, Інтернеті).

Кожна група отримує завдання та джерела інформації, на пошук визначають час. Наприкінці уроку заслуховують повідомлення кожної групи, а також доповнення всього класу.

         Тема «Країни-карлики»,  10 клас

Учні відбирають інформацію про країни-карлики. Результати пошуку відображають в рефератах.

          Детектор

Зачитую коротке повідомлення про певний географічний об’єкт, яке містить помилкові дані.

Учні зупиняють вчителя під час читання помилкових даних і виправляють їх або записують почуті помилки, із наступним їх виправленням.

         Тема  «Північна Америка»,  7 клас, «Із записів барона Мюнхаузена»     

- Необхідно знайти помилки. Оскільки барон – відомий фантазер, то багато що в його розповідях не відповідає дійсності.

- «Я вирішив перетнути Північну Америку по 40-й паралелі зі сходу на захід. Спочатку на моєму шляху зустрілися найвищі гори Північної Америки Аппалачі. Далі мій шлях пролягав через Центральні рівнини. На човні я спустився річкою Маккензі до місця її впадіння в Міссісіпі. Міссісіпі – найчистіша річка материка із прозорою водою. Далі я поплив по річці Міссурі, яка є притокою Колорадо. Мені довелось вступити в сутичку з місцевими жителями – ескімосами. У передгір’ях Кордильєрів я вполював багату здобич: бізона, страуса нанду, колібрі та лінивця. Кордильєри я перетнув швидко, бо вони невисокі, та вийшов до узбережжя Атлантичного океану. Там сів на корабель і відплив додому».

 

           Логічний ланцюжок

Вправа на логічне мислення і говоріння. По черзі учні говорять речення зі словом якщо, звертаючись до когось із учнів, хто має продовжити речення, починаючи словами «то», «тоді». Інший варіант вправи – початок запитального речення зі словом «чому?». Тоді той, хто має продовжити речення, відповідає «тому що…». Використовую на етапі закріплення вивченого матеріалу уроку або в ході фронтальної перевірки.

        Тема  «Несприятливі фізико-географічні процеси і явища»,  8 клас

          Початки речень:

Якщо на території Українського Полісся коефіцієнт зволоження К> 1, то…

Якщо в Карпатах відбувається надмірна вирубка лісів, то…

Якщо неправильно розорювати горби, схили берегів річок, тоді…

Якщо в степу не насаджувати полезахисні лісосмуги, тоді…

Якщо Карпати – молоді гори за віком, то…

Якщо на території поширюється водна ерозія, то…

Чому видобуток корисних копалин є несприятливим для природи?

Чому виникають карстові процеси?

Чому потрібно боротися з яро утворенням?

Чому селеві потоки призводять до негативних змін на земній поверхні?

 

         Робота в малих групах

Роботу у групах на уроках географії проводжу в усіх курсах – у 6-10 класах, під час вивчення різних тем. В 6 класі гра « Юні синоптики», в ході якої групи прогнозують погоду в Україні під впливом різних повітряних мас. В темі «Біосфера» групи виявляють вплив компонентів природи на живу оболонку Землі.

Інтерактивну методику подібну до роботи в малих групах, проводжу ще у формі рольових ігор, де учні систематизують свої знання, закріплюють їх на практиці, знайомляться з різними професіями, вчаться використовувати додаткову літературу, вибирати головне.

         Тема  «Подорож південними материками»,  7 клас

картографи

математики

історики

геологи

кліматологи

гідрологи

біологи-екологи

етнографи

Інтерактивні технології – це не єдині можливі технології для сучасної школи. Інші моделі навчання широко використовуються залежно від мети, завдань уроку та специфіки класного колективу. Для навчання важливі усі рівні пізнання й усі види та типи дидактичних форм і методів навчання.

Аналіз результатів професійної діяльності

Результатом моєї педагогічної діяльності є рівень знань учнів з позитивною динамікою результатів навчання.  Мої учні є призерами міського та обласного етапу Всеукраїнської олімпіади з географії. Зацікавленість предметом підтверджується великою кількістю учасників та призерів Всеукраїнського природничого конкурсу «Колосок».

Мною створено розробки уроків, презентацій тестів, які розміщені на сайтах «На Урок», «Всеосвіта», «Методичний портал».

Учитель на сучасному етапі розвитку суспільства – це особа обдарована природними задатками творити учня. Добре сказано. Але ж скільки для цього вчитель має знати! Скільки він повинен прочитати і скільки разів усвідомити це й прийняти особисто для себе! Скільки разів він повинен помилитися і знайти свої помилки! Скільки він повинен уміти!

«Навчаючи інших, теж навчаєшся», - писав А. Дістервег. І насправді, кожний справжній учитель навчається все своє життя. Він завжди у творчому пошуку нових прийомів, засобів, методів навчання та виховання, адже сьогодні не можна не змінюватися разом із життям, разом з учнями, які вже не схожі на учнів минулого століття.

 

 

docx
Додано
16 червня 2021
Переглядів
2230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку