ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА
з освітнього компонента СРСГМУ-2.2 Виконання ТО та ремонту машин
Тема: Технічне обслуговування та ремонт кривошипно-шатунного (КШМ) механізму.
Мета: Під час розбирання та складання двигуна детальніше вивчити будову та взаємодію деталей КШМ (дизель Д-440-22). З’ясувати призначення його основних частин. Ознайомитись з операціями технічного обслуговування КШМ, з можливими несправностями. Навчитись виконувати операції технічного обслуговування (ТО) кривошипно-шатунного механізму та усувати можливі несправності..
Обладнання: Двигун у зборі; деталі КШМ (блок-картер, головка циліндра, поршень з пальцем, кільцями та шатуном, колінчатий вал, шатунні і корінні вкладиші); плакати; підручники; роздатковий матеріал; набір інструментів, інструкційно-технологічна картка.
Загальні відомості.
Кривошипно-шатунний механізм трактора призначений для перетворення зворотно-поступального руху поршня в обертовий рух колінчастого вала.
КШМ складається з двох типів деталей: рухомих та нерухомих. До рухомих відносять: колінчатий вал, поршні з пальцями, шатуни, маховик. До нерухомих відносять: головка блока, блок циліндрів, гільзи циліндрів або циліндри, піддон картера.
Рис. 1. Основні деталі кривошипно-шатунного механізму:
9 – піддон картера;
10 – компресійне кільце;
11 – втулка;
12 – маслознімне кільце;
13 – шатун;
14 – вкладиші;
15 – кришка;
16 – поршень;
17 – колінчатий вал;
18 – маховик;
19 – поршневий палець;
20 – стопорне кільце.
Піддон картера – це штампований сталевий корпус, що закриває двигун знизу й призначений,як резервуар для мастила.
Поршні – це деталі поршнево-шатунної групи, які сприймають тиск газів та передають їх шатуну.
Поршневі пальці – це порожнисті деталі поршневої групи, призначені для з’єднання поршня із шатуном.
Поршневі кільця – деталі, які забезпечують щільне, рухоме з’єднання між поршнем і циліндром.
Шатун – це деталь, що сприймає тиск газів від поршня і передавальне зусилля колінчатому валу.
Колінчатий вал – призначений для прийому зусилля від поршня і перетворення його у крутний момент, що передається на трансмісію трактора.
Маховик – це важкий чавунний диск, призначений для забезпечення рівномірного обертання колінчатого вала й допомоги двигуну в подолання навантажень при рушанні трактора з місця й під час роботи.
ХІД РОБОТИ
Основні частини |
Матеріали |
|
|
|
|
Види вимірювань |
Результат вимірювання |
Допустимий результат |
Придатність деталі до експлуатації |
Зазор по висоті між компресійними кільцями і канавкою |
|
|
|
Зазор у замку компресійного кільця, вставленого в гільзу |
|
|
|
Зазор між гільзою і напрямною частиною поршня, який знаходиться у ВМТ |
|
|
|
Овальність шатунних шийок колінчатого вала |
|
|
|
Овальність корінних шийок колінчатого вал |
|
|
|
Контрольні запитання.
Які деталі КШМ належать до нерухомих? |
Які деталі КШМ належать до рухомих? |
|
|
ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА
для проведення лабораторно-практичних робіт
з освітнього компонента СРСГМУ-2.2 Виконання ТО та ремонту машин
Тема: Технічне обслуговування та ремонт кривошипно-шатунного (КШМ) механізму.
Мета: Під час розбирання та складання двигуна детальніше вивчити будову та взаємодію деталей КШМ (дизель Д-440-22). З’ясувати призначення його основних частин. Ознайомитись з операціями технічного обслуговування КШМ, з можливими несправностями. Навчитись виконувати операції технічного обслуговування (ТО) кривошипно-шатунного механізму та усувати можливі несправності.
Безпека праці при виконанні робіт:
№
|
Найменування робіт |
Порядок виконання робіт |
Інструменти |
Ескіз |
|||
1 |
Вивчіть правила безпеки праці |
||||||
2 |
На макеті трактора розгляньте розміщення та кріплення двигуна |
||||||
3 |
Розгляньте загальну будову остова дизеля та його КШМ та ГРМ механізми |
||||||
4 |
Розберіть механізм дизеля |
Зніміть ковпак головки циліндрів із прокладкою. Зніміть вузол коромисел разом з осями, пружинами і стояками. Ослабте всі гайки кріплення головки циліндрів, а потім відгвинтіть їх.
Зніміть піддон картера та його прокладку, оливний насос з оливо приймачем, зрівноважу вальний механізм.
Відгвинтіть болти і зніміть кришку одного шатуна. Легкими ударами молотка через вибивач перемістіть у циліндрі поршень до верхньої площини блока і обережно вийміть поршні з інших циліндрів. Зніміть кришку розподільних шестерень, маховик і картер маховика. Перевіривши клеймо, зніміть кришки корінних підшипників у послідовності 1-5-2-4-3. Вийміть із постелей блока колінчастий вал.
Відгвинтіть два болти кріплення фланця розподільного вала і вийміть його з блока. Зніміть вузол штовхачів із віссю кронштейнів. Поверніть блок картером вниз. За допомогою пристрою для знімання гільз випресуйте одну гільзу. Затисніть у лещатах шатун з поршнем так, щоб поршень спирався на губки лещат, зніміть з нього поршневі кільця за допомогою пристрою і стопорні кільця. Молотком через вибивач вибийте з боби шок поршня палець. Крейдою позначте номери клапанів у головці циліндрів, щоб можна було встановити їх на свої місця. За допомогою пристрою для знімання та встановлення сухарів на клапани, зніміть сухарі, потім тарілку пружин, пружини і клапани. |
Набір інструментів
молоток |
ковпак головки циліндрів піддон картера Перерізи бічної поверхні циліндра (а), поршня (б), шатуна (в) пристрій для знімання гільз пристрій для знімання і встановлення кілець
пристрій для знімання та встановлення сухарів на клапани |
|||
5 |
Вивчіть конструкцію блок-картера і КШМ, його окремих деталей |
|
|
|
|||
6 |
Складіть КШМ дизеля |
Установіть у блок-картер гільзи циліндрів.
Установіть на місце розподільний вал, а потім штовхачі з осями.
Покладіть колінчатий вал у постелі блока.
Надіньте кришку корінних підшипників на шпильки та затягніть гайки шпильок у послідовності 3-5-2-4-1.
Складіть поршні з шатунами.
За допомогою пристрою для встановлення кілець, надіньте на поршень кільця.
За допомогою пристрою для обтискання кілець при встановленні поршня в циліндр, установіть поршні у зборі з шатунами в гільзи циліндрів.
Установіть кришку на шатун. Загвинтіть болти. Установіть маховик, його картер і картер шестерень. З’єднайте шестерні за позначками.
Встановіть оливний насос з оливо приймачем, а потім піддон картера з прокладкою. Покладіть блок картером вниз. Покладіть прокладку і надіньте головку циліндрів. Гайки затягніть рівномірно за схемою. |
Знімач кілець з насадками
Щипці для зняття та встановлення кілець
Набір інструментів
молоток
пристрій для обтискання кілець |
розподільний вал та штовхачі з осями колінчатий вал
поршні з шатунами
Послідовність затягування гайок |
|||
7 |
Вивчіть операції технічного обслуговування кривошипно-шатунного механізму |
||||||
Операції технічного обслуговування (ТО) кривошипно-шатунного механізму:
Рис. Послідовність затягування гайок кріплення головки циліндрів двигуна