Лабораторно-практична робота

Про матеріал
Матеріали до уроку виробничого навчання з професії Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва
Перегляд файлу

ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА

з освітнього компонента СРСГМУ-2.2 Виконання ТО та ремонту машин

 

Тема: Технічне обслуговування та ремонт кривошипно-шатунного (КШМ) механізму.

Мета: Під час розбирання та складання двигуна детальніше вивчити будову та взаємодію деталей КШМ (дизель Д-440-22). З’ясувати призначення його основних частин. Ознайомитись з операціями технічного обслуговування КШМ, з можливими несправностями. Навчитись виконувати операції технічного обслуговування (ТО) кривошипно-шатунного механізму та усувати можливі несправності..

Обладнання: Двигун у зборі; деталі КШМ (блок-картер, головка циліндра, поршень з пальцем, кільцями та шатуном, колінчатий вал, шатунні і корінні вкладиші);  плакати; підручники; роздатковий матеріал; набір інструментів, інструкційно-технологічна картка.

 

 Загальні відомості.

 Кривошипно-шатунний механізм трактора призначений для перетворення зворотно-поступального руху поршня в обертовий рух колінчастого вала.

 КШМ складається з двох типів деталей: рухомих та нерухомих. До рухомих відносять: колінчатий вал, поршні з пальцями, шатуни, маховик. До нерухомих відносять: головка блока, блок циліндрів, гільзи циліндрів або циліндри, піддон картера.

 

Рис. 1. Основні деталі кривошипно-шатунного механізму:

  1. C:\Users\ASUS\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\1664305877388.jpgБлок-картер;
  2. 2,8 – ущільнювальні прокладки;
  3.  Головка циліндра двигуна з рідинним охолодженням;
  4. Гільза;
  5. Картер;
  6. Циліндр;
  7. Головка циліндрів двигуна з рідинним охолодженням;

     9 – піддон картера;

    10 – компресійне кільце;

    11 – втулка;

    12 – маслознімне кільце;

    13 – шатун;

    14 – вкладиші;

    15 – кришка;

    16 – поршень;

    17 – колінчатий вал;

    18 – маховик;

    19 – поршневий палець;

            20 – стопорне кільце.

 

 Піддон картера – це штампований сталевий корпус, що закриває двигун знизу й призначений,як резервуар для мастила.

 Поршні – це деталі поршнево-шатунної групи, які сприймають тиск газів та передають їх шатуну.

 Поршневі пальці – це порожнисті деталі поршневої групи, призначені для з’єднання поршня із шатуном.

 Поршневі кільця – деталі, які забезпечують щільне, рухоме з’єднання між поршнем і циліндром.

 Шатун – це деталь, що сприймає тиск газів від поршня і передавальне зусилля колінчатому валу.

 Колінчатий вал – призначений для прийому зусилля від поршня і перетворення його у крутний момент, що передається на трансмісію трактора.

 Маховик – це важкий чавунний диск, призначений для забезпечення рівномірного обертання колінчатого вала й допомоги двигуну в подолання навантажень при рушанні трактора з місця й під час роботи.

 

ХІД РОБОТИ

  1.                Частково розберіть кривошипно-шатунний механізм. Користуючись рисунками розгляньте будову рухомих та нерухомих частин механізму. Заповніть таблицю.

 

Основні частини

Матеріали

 

 

 

 

  1.                Заповніть таблицю, виконавши зазначені в ній вимірювання. Порівняй те отримані результати з допустимими і зробіть висновок пр. можливість подальшої експлуатації деталей.

 

Види вимірювань

Результат вимірювання

Допустимий результат

Придатність деталі до експлуатації

Зазор по висоті між компресійними кільцями і канавкою

 

 

 

Зазор у замку компресійного кільця, вставленого в гільзу

 

 

 

Зазор між гільзою і напрямною частиною поршня, який знаходиться у ВМТ

 

 

 

Овальність шатунних шийок колінчатого вала

 

 

 

Овальність корінних шийок колінчатого вал

 

 

 

  1. Підтягніть кріплення опор двигуна.
  2. Підтягніть кріплення головки  циліндрів у послідовності, показаній на рисунку.
  3. Ознайомтесь із загальними правилами, які слід дотримуватись для забезпечення нормальних умов роботи  КШМ:
  • Своєчасно міняти масло в картері двигуна;
  • Стежити за справністю повітропідвідної системи;
  • Контролювати роботу двигуна за приладами і на слух;
  • Не перенавантажувати двигун, на працювати на тракторі без прогріву двигуна, та на перегрітому;
  • Не допускати тривалу роботу на холостому ході;
  • Забороняється експлуатувати двигун, який має сторонні стуки, димний вихлоп, низький тиск масла та інтенсивне його вигорання;
  • Не розбирати КШМ без потреби.

 

Контрольні запитання.

  1. Впишіть деталі КШМ в таблицю:

Які деталі КШМ належать до нерухомих?

Які деталі КШМ належать до рухомих?

 

 

  1. Яке призначення КШМ?
  2. Які ознаки свідчать про можливі несправності КШМ?
  3. Які причини стуків у двигуні?
  4. Які роботи виконують під час ТО механізмів двигуна?
  5. Чим обмежується переміщення колінчатого вала?

 

ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА

для проведення лабораторно-практичних робіт

з освітнього компонента СРСГМУ-2.2 Виконання ТО та ремонту машин

 

Тема: Технічне обслуговування та ремонт кривошипно-шатунного (КШМ) механізму.

Мета: Під час розбирання та складання двигуна детальніше вивчити будову та взаємодію деталей КШМ (дизель Д-440-22). З’ясувати призначення його основних частин. Ознайомитись з операціями технічного обслуговування КШМ, з можливими несправностями. Навчитись виконувати операції технічного обслуговування (ТО) кривошипно-шатунного механізму та усувати можливі несправності.

 

Безпека праці при виконанні робіт:

  • Робоче місце утримувати в чистоті та порядку;
  • Для відгвинчування тугих гайок користуйтеся динамометричним ключем;
  • При вийманні з циліндра поршня з шатуном не можна тримати шатун біля поршня або краю юбки, щоб не поранити руки;
  • Поршневі кільця знімайте за допомогою спеціального пристрою;
  • Поршні та інші круглі деталі розміщують на столі, щоб не скочувались.

 

Найменування робіт

Порядок виконання робіт

Інструменти

Ескіз

1

Вивчіть правила безпеки праці

2

На макеті трактора розгляньте розміщення та кріплення двигуна

3

Розгляньте загальну будову остова дизеля та його КШМ та ГРМ механізми

4

Розберіть механізм дизеля

  Зніміть ковпак головки циліндрів із прокладкою.

  Зніміть вузол коромисел разом з осями, пружинами і стояками.

 Ослабте всі гайки кріплення головки циліндрів, а потім відгвинтіть їх.

 

  Зніміть піддон картера та його прокладку, оливний насос з оливо приймачем, зрівноважу вальний механізм.

 

  Відгвинтіть болти і зніміть кришку одного шатуна. Легкими ударами молотка через вибивач перемістіть у циліндрі поршень до верхньої площини блока і обережно вийміть поршні з інших циліндрів.   

  Зніміть кришку розподільних шестерень, маховик і картер маховика.

  Перевіривши клеймо, зніміть кришки корінних підшипників у послідовності 1-5-2-4-3. Вийміть із постелей блока колінчастий вал.

 

 Відгвинтіть два болти кріплення фланця розподільного вала і вийміть його з блока. Зніміть вузол штовхачів із віссю кронштейнів.

 Поверніть блок картером вниз. За допомогою пристрою для знімання гільз випресуйте одну гільзу.

  Затисніть у лещатах шатун з поршнем так, щоб поршень спирався на губки лещат, зніміть з нього поршневі кільця за допомогою пристрою і стопорні кільця. Молотком через вибивач вибийте з боби шок поршня палець.

  Крейдою позначте номери клапанів у головці циліндрів, щоб можна було встановити їх на свої місця. За допомогою пристрою для знімання та встановлення сухарів на клапани, зніміть сухарі, потім тарілку пружин, пружини і клапани.

ROZETKA | Набір інструментів YATO 216 предметів (YT-38841). Ціна, купити  Набір інструментів YATO 216 предметів (YT-38841) в Києві, Харкові, Дніпрі,  Одесі, Запоріжжі, Львові. Набір інструментів YATO 216 предметів (YT-38841):  огляд, опис, продаж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Набір інструментів

 

 

Молотки купити в інтернет-магазині Леруа Мерлен | Київ, Одеса, доставка по  Україні

 

молоток

Как снять поддон двигателя на приоре ковпак головки циліндрів

піддон картера

Перерізи бічної поверхні циліндра (а), поршня (б), шатуна (в)

ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ І ВИКОРИСТАННЯ ІНСпристрій для знімання гільзГоловка блока циліндрів СМД-60 (Т-150) купити в Україні / СКІФ

ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ І ВИКОРИСТАННЯ ІНСC:\Users\ASUS\Downloads\ываырп.jpgпристрій для знімання і встановлення кілець

 

 

пристрій для знімання та встановлення сухарів на клапани

5

Вивчіть конструкцію блок-картера і КШМ,

його окремих деталей

 

Кривошипно-шатунний механізм

6

Складіть КШМ дизеля

  Установіть у блок-картер гільзи циліндрів.

 

 

  Установіть на місце розподільний вал, а потім штовхачі з осями.

 

 

 

  Покладіть колінчатий вал у постелі блока.

 

Надіньте кришку корінних підшипників на шпильки та затягніть гайки шпильок у послідовності 3-5-2-4-1.

 

 

  Складіть поршні з шатунами.

 

За допомогою пристрою для встановлення кілець, надіньте на поршень кільця.

 

За допомогою пристрою для обтискання кілець при встановленні поршня в циліндр, установіть поршні у зборі з шатунами в гільзи циліндрів.

 

  Установіть кришку на шатун. Загвинтіть болти.

  Установіть маховик, його картер і картер шестерень. З’єднайте шестерні за позначками.

 

  Встановіть оливний насос з оливо приймачем, а потім піддон картера з прокладкою.

  Покладіть блок картером вниз. Покладіть прокладку і надіньте головку циліндрів.

  Гайки затягніть рівномірно за схемою.

Знімач для стопорних кілець з насадками, кутові та прямі, стиснення та  розтискання, довжина 150мм, універсальний. SPARTA - 183505 - замовити  Знімач для стопорних кілець з насадками, кутові та прямі, стиснення та  розтискання,Знімач кілець з насадками

 

Щипці для зняття та встановлення кілець

ROZETKA | Набір інструментів YATO 216 предметів (YT-38841). Ціна, купити  Набір інструментів YATO 216 предметів (YT-38841) в Києві, Харкові, Дніпрі,  Одесі, Запоріжжі, Львові. Набір інструментів YATO 216 предметів (YT-38841):  огляд, опис, продаж

Набір інструментів

 

Молотки купити в інтернет-магазині Леруа Мерлен | Київ, Одеса, доставка по  Україні

C:\Users\ASUS\Downloads\Без названия.jpgмолоток

 

 

 

 

 

пристрій для обтискання кілець

розподільний вал та штовхачі з осями

колінчатий вал

 

 

Как выбрать распределительный вал | Новости автомирапоршні з шатунами

Коленчатый вал двигателя: строение, назначение, как сохранить

 

Коленчатый вал двигателя внутреннего сгорания схема

 

C:\Users\ASUS\Downloads\1664394662453.jpg

Послідовність затягування гайок

7

Вивчіть операції технічного обслуговування кривошипно-шатунного механізму

 

Операції технічного обслуговування (ТО) кривошипно-шатунного механізму:

 

  1. Щозмінне технічне обслуговування (ЩТО):
  • Очистіть двигун від пилу і бруду; усуньте підтікання охолоджувальної рідини, оливи;
  • Перевірте зовнішні кріплення деталей, щільність зєднаня, повітроочисника та випускних трубопроводів;
  • Перевірте рівень і стан оливи в картері;
  • Під час роботи спостерігайте за тиском оливи та кольором випускних газів, за відсутності сторонніх звуків;

 

  1. Технічне обслуговування №1 (ТО-1), (через кожні 125 мото-год):
  • Замініть оливу в піддоні інерційно-оливного повітроочисника, промийте, змочіть сітки повітроочисника;

 

  1. Технічне обслуговування №3 (ТО-3), (через 1000 мото-год):
  • Промийте і змочіть оливою набивку сопуна;
  • Перевірте технічний стан двигуна за допомогою індикатора витрат газів або компресометра;
  • За потреби замініть поршневі кільця, огляньте деталі, очистіть від нагару головку циліндрів та поршнів;
  • Після встановлення головки циліндрів на блок-картер затягніть гайки кріплення двигуна у визначеній послідовності.


 

C:\Users\ASUS\Downloads\1664394662453.jpg

 

 

 

 

 

Рис. Послідовність затягування гайок кріплення головки циліндрів двигуна 

 Кривошипно-шатунний механізм

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дмитриенко Наталья
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
3423
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку