План уроку
виробничого навчання 1
Професія: 8331 Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва
Майстер в/н: Дучінська Н.В.
Дата заняття:
№ і назва теми програми (модуля): Тр А1-1: Виконання сільськогосподарських та інших механізованих робіт
Тема уроку: «Виконання основного обробітку ґрунту»
Тип уроку: Урок формування первинних умінь
Мета уроку: навчити здобувачів освіти: правильній організації робочого місця;
Міжпредметні зв’язки: _______________________________________________________
Хід уроку
І. Організаційна частина 5 хв.:
1. Перевірити по журналу явку здобувачів освіти;
2. Перевірити зовнішній вигляд здобувачів освіти.
ІІ. Вступний інструктаж 45 хв.:
Тема уроку: «Виконання основного обробітку ґрунту»
Алгоритм уроку:
Актуалізація опорних знань
1.Завдання обробітку ґрунту.
2. Поняття про механічний обробіток ґрунту.
3. Технологічні процеси, які виконуються під час механічного обробітку ґрунту.
4. Прийоми механічного обробітку ґрунту.
5. Способи основного обробітку ґрунту.
6. Поверхневий обробіток ґрунту.
7. Організація та проведення оранки.
8. Агротехничні вимоги до основного, передпосівного та післяпосівного обробітку ґрунту.
9. Поняття про систему обробітку ґрунту в сівозмінах.
10. Грунтозахисна система обробітку грунту.
КОНСПЕКТ УРОКУ
Обробіток ґрунту - це механічна дія на нього робочими органами машин і ґрунтообробних знарядь з метою створення найкращих умов для росту і розвитку с-г культур.
Завдання обробітку: створення розпушеного орного шару для регулювання водного, повітряного, теплового й поживного режимів ґрунту, а також оптимальних умов розвитку кореневої системи с-г рослин; знищення бур'янів, шкідників та збудників хвороб культурних рослин; загортання у грунт післяжнивних решток, органічних і мінеральних добрив; захист ґрунту від ерозії; забезпечення умов загортання насіння на оптимальну глибину та догляд за посівами.
Технологічні процеси, які виконуються під час обробітку ґрунту: перевертання, розпушування, кришіння, перемішування, вирівнювання та ущільнення.
Прийом обробітку ґрунту — це одноразова дія на ґрунт ґрунтообробними машинами і знаряддями. До них відносять: оранку, лущення, культивацію, боронування, шлейфування, коткування, фрезування, плоскорізний обробіток.
Основний обробіток ґрунту - перший, найбільш глибокий обробіток після збирання попередньої культури, який суттєво змінює будову кореневмісного шару. Він може бути полицевим (полицевими знаряддями з повним або частковим перевертанням його шарів), безполицевим (без перевертання шарів), глибоке рихлення з підрізанням бур'янів (культивація, чизелювання).
Поверхневий обробіток ґрунту — це лущення, культивація, боронування, шлейфування, прикочування з глибиною не більше 16 см..
Спеціальний обробіток ґрунту - фрезування (торф'яні ґрунти), плантажа оранка (під багаторічні насадження), ярусна оранка ( при меліорації солонців, а також дерново –підзолистого грунту), лункування , щілювання, кротування.
Оранка - найбільш важливий прийом основного обробітку ґрунту. Застосовують плуги різних конструкцій.
Оборотні плуги Навісні плуги
Під час полицевої оранки відбувається обертання орного шару, його розпушування і перемішування, а також підрізування підземної частини рослин. Оранку проводять в установлені агротехнічні строки при фізичній стиглості ґрунту, коли його вологість становить 40-60% повної вологоємкості. (ПРИКЛАД)
В такому стані грунт не мажеться та не розпилюється і добре кришиться, а також витрачається найменше тяглових зусиль. Глибина оранки залежить від ґрунтово - кліматичних умов, біологічних особливостей вирощуваних культур, ступеня забур'яненості ґрунту тощо.
Види оранки: Оранка на глибину до 20 см називається мілкою, 20-22 - звичайною, понад 22 -глибокою, а понад 40 см - плантажною.
Є два основних способи оранки: загінна і реверсивна ( гладенька).
В свою чергу загінна оранка може бути виконана всклад або врозгін. Техніка загінної оранки починається з поділу поля на загінки прямокутної форми. Довжина загінки відповідає довжині поля, а ширина її кратна ширині захвату орного агрегату (рис.). Оранку всклад починають з середини загінки, а в кінці її агрегат повертають вправо. Оранку врозгін починають з правого боку загінки, а в кінці її агрегат повертають вліво. При оранці всклад посередині загінки утворюється звальний гребінь, а при оранці врозгін — розгінна борозна.
Для зменшення кількості гребенів і борозен поле розбивають на непарну кількість загінок - три, п'ять і т.п. Перед початком оранки відбивають розворотні смуги, які обробляють врозгін після того як поле зорано. На двох перших проходах виконують технологічне регулювання плуга для досягнення необхідної якості виконання оранки. Після оранки поля вирівнюють розгінні борозни наліпним плугом, перший корпус якого заглиблюють на необхідну глибину, а останній працює на мінімально можливій глибині або ковзає по поверхні оранки. Гладеньку оранку застосовують у гірських районах, в умовах зрошення та на дослідних ділянках використовуючи спеціальні балансирні або оборотні плуги
Рис.2. Схема загінної оранки врозгін (а), всклад (б)
Лущення - обробіток ґрунту після збирання попередньої культури. Забезпечує подрібнення, розпушування, часткове перевертання та перемішування ґрунту, підрізування бур'янів та загортання їх решток у верхньому шарі ґрунту. Застосовують дискові і лемішні лущильники
Дисковий лущильник Лемішний навісний лущильник
Дискові забезпечують мілке лущення на глибину від 6 до 12 см, і ефективні у боротьбі з одно- і дворічними бур'янами. Лемішні забезпечують глибше лущення поверхні поля - до 16 см, підрізання бур'янів і краще зароблюють їх у грунт. Використовуються на полях забур'янених коренепаростковими і кореневищними бур'янами.
Культивація - суцільний або міжрядний обробіток ґрунту культиваторами, який забезпечує подрібнення, розпушення, часткове перемішування та вирівнювання ґрунту, підрізування бур'янів. Глибина культивації досягає 14 см.
Культиватор пружинний
Боронування - це обробіток ґрунту боронами, під час якого відбувається його подрібнення, розпушування і вирівнювання, знищення паростків і сходів бур'янів. Використовують зубові, сітчасті, пружинні та ротаційні борони.
Ротаційні борони Зубові борони
Коткування - обробіток ґрунту котками, з метою його ущільнення, подрібнення брил та часткового вирівнювання поверхні. Коткувати можна лише фізично спілий грунт .
Каток зубчасто-кільчастий
Каток гладкий
Система обробітку ґрунту - комплекс заходів, які виконують у певній послідовності відповідно до поставлених завдань і грунтово-кліматичних умов. Виділяють такі системи обробітку ґрунту: основний, передпосівний обробіток під ярі культури, обробіток під озимі культури, післяпосівний обробіток та протиерозійний
Система основного обробітку ґрунту:
- Під озимі культури:
1. Попередники:
Пар - поле сівозміни, не зайняте посівами протягом всього вегетаційного періоду, яке утримується в пухкому та чистому від бурянів стані; засіб підвищення родючості грунту та накопичення в ньому вологи. Пар ефективний агротехнічний засіб, застосування якого збільшує врожаї.
Чорний пар – це поле, що зорюють з осені.
Ранній пар – зоране поле навесні.
Чорний пар - лущення ґрунту в один або два сліди відразу за збиранням попередньої культури; - внесення добрив; - глибока літньо-осіння оранка; - снігозатримання;
- раннє весняне боронування та культивації протягом літа: перша - 10-12 см; друга – 8-10см, третя - 6-8 CM.
2. Ранній пар: - орють рано весною у агрегаті з важкими боронами, вносять органічні та мінеральні добрива. У подальшому догляд як за чорним паром.
3. Зайнятий пар: - поле засівають культурою, яку рано збирають ( травень - липень), обробіток залежить від парозаймальної культури; - після гороху та кукурудзи на силос – дискування і культивації; - однорічні трави на сіно – дві три культивації по мірі з'явлення сходів бур'янів.
4. Непарові попередники: - поєднують дискування та наступну оранку, або лише дискування важкими дисковими боронами; - дискування в поєднанні з оранкою, або плоско різним обробітком; - удобрені та чисті від бур'янів поля - поверхневий обробіток замість оранки.
- Під ярі культури: Поліпшений зяблевий обробіток грунту.
1. Після культур рядкової сівби: - на чистих від бур'янів полях, або засмічених малорічними бур'янами - лущення ґрунту вслід за збиранням попередника через 2-3 дні, оранка через 10-15 днів після лущення. - засмічені коренепаростковими бур'янами - лущення дисковими знаряддями на глибину 6-8 см, через 10-15 днів лемішними на 14 - 16 см, після з'явлення розеток бур'янів – оранка на потрібну глибину для виснаження бур'янів. - засмічені кореневищними бур'янами - обробіток дисковими знаряддями у двох поперечних напрямках на глибину 10-12 см, а після появи шилець бур'янів – оранка на глибину 20 – 22см. Глибина зяблевої оранки або плоско різного обробітку ґрунту визначається біологічними особливостями вирощуваних культур.
2. У районах вітрової ерозії: - плоскорізний обробіток грунту та оранка без перевертання поверхневого шару.
3. Після просапних культур: - грунт чистий від бур'янів і розпушений – культивація на глибину заробки насіння; - після соняшнику, кукурудзи: дискування на глибину 10-12 см, 6-8 см відповідно, через 10– 15 днів - оранка; - після цукрових буряків, картоплі лущення не проводять, оранка або розпушення плоскоізними знаряддями в один захід
4. Багаторічні трави: - дискування у двох напрямках, культурна оранка на глибину більше 20 см.
5. Обробіток грунту в умовах перезволоження: - лущення методом закритого дренажу, боронування, коткування, рядкова оранка і т. д.
Система передпосівного обробітку грунту
Завдання: 1- вирівнювання поверхні грунту і створення мульчувального шару, що запобігає випаровуванню 5 вологи;
2 - знищення паростків бур'янів.
ІІІ. Показ трудових прийомів 45 хв.:
Виконання с/г та інших механізованих робіт на колісних та гусеничних тракторах: оранки, культивації, дискування, боронування, вирівнювання, коткування
ІV. Поточний інструктаж _4 год.:
Самостійні роботи учнів: організація робочого місця; оранка, культивація, дискування, боронування, вирівнювання, коткування перевірка якості виконаних робіт
Цільові обходи: перевірити правильність організації робочих місць;
- перевірити правильність виконання прийомів;
- перевірити правильність самоконтролю;
- контролювати дотримання вимог безпеки праці;
- звернути увагу на якість виконаних робіт.
V. Заключний інструктаж 10 хв.:
Підведення підсумків роботи здобувачів освіти.
Звернути увагу на: поведінку здобувачів освіти на уроці;
Повідомлення теми наступного уроку:
Виконання поверхневого обробітку грунту
Домашнє завдання: повторити пройдений матеріал; відтворити прийоми виконання робіт самостійно; учням з вищим рівнем знань розробити інструкційно-технологічні картки.
Майстер виробничого навчання Наталія ДУЧІНСЬКА
Інструкційна карта
«Виконання основного обробітку ґрунту»
Культура |
Обробіток грунту |
Ескізне зображення трудових прийомів |
||
Основний |
Передпосівний |
Післяпосівний |
||
Чорний пар
|
Плоскорізний-розпушення грунту на глибину 28-30 см, під час внесення гною - глибока оранка. |
Ранньовесняне боронування зябу боронами БІГ-3, різноглибинні культивації від 12-14 до 6-8 см. |
|
Борона БІГ -3
|
Озима пшениця |
|
Передпосівна культивація на глибину 6-8см. |
Боронування важкими боронами в 1-2 міжрядні обробітки |
|
Кукурудза на зерно |
Лущення дисковими лущильниками на глибину 6- 8см, повторне лущення на 12-14см, оранка на глибину 25-27 см. |
Боронування зябу, культивація на глибину 10-12 см, передпосівна культивація на глибину 8-10 см |
Досходове та післясходове боронування, 1-3 міжрядні обробітки на глибину 6-8 см
|
Дисковий лущильник |
Озима пшениця |
Культивація на глибину 10-12 см культиватором КПЕ-3,8 в агрегаті з БІГ-3 або комбінованими агрегатами АКП- 2,5 |
Боронування зябу, культивація на глибину 10-12 см, передпосівна культивація на глибину 6-8 см |
Ранньо-весняне боронування для розпушення грунту, знищення бур’янів |
культиватор КПЕ-3,8
|
Соняшник |
Лущення стерні боронами БІГ3, культивація на глибину 10-12 см культиватором КПП-2,2, " розпушування на глибину 25- 27 см |
Боронування зябу, культивація на глибину 10-12 см. Передпосівна культивація на глибину 6-8 см в агрегаті з боронами |
Досходове та післясходове боронування, 1-3 міжрядні обробітки на глибину 8-10, 6- 8, 5-6 см |
культиватор КПП-2,2 |
Майстер виробничого навчання Наталія ДУЧІНСЬКА