Матеріал допоможе вчителеві навчити учнів вміти творчо мислити, швидко орієнтуватись в нестандартних ситуаціях, знаходити вихід із завдань які ставить перед ним життя, та швидко адаптуватись до вимог та потреб часу. Сучасний учень повинен навчитися управляти, пропонувати нові теорії, технології, напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних ситуацій та бути ефективним для суспільства та країни в цілому.
Розвиток творчих здібностей молодших школярів шляхом застосування елементів мнемотехнології.
На сучасному етапі розвитку Нової української школи - розвиток творчості в учнів є однією з важливих вимог освіти. Випускник школи має вміти творчо мислити, швидко орієнтуватись в нестандартних ситуаціях, знаходити вихід із завдань які ставить перед ним життя, та швидко адаптуватись до вимог та потреб часу. Лише творча особистість, спроможна створювати, управляти, пропонувати нові теорії, технології, напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних ситуацій та бути ефективним для суспільства та країни в цілому. Тому перед педагогами сучасної школи стоїть нелегке завдання – навчити вірно мислити, швидко запам’ятовувати, аналізувати та ефективно використовувати в житті отриману інформацію.
Ефективною та результативною в навчанні є мнемотехніка - освітня технологія, що допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у будь-якому віці.
Мнемотехніка – це процес засвоєння нової інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів. Технологія використовує природні механізми пам’яті мозку і дозволяє повністю контролювати процес запам’ятовування, збереження і пригадування інформації. Вона абсолютно безпечна та не шкідлива для розвитку і навчання дитини.
Замість запам’ятовування фактів та визначень понять, учні набуватимуть компетентностей. Тобто, мнемотехніка - це комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну або подальшу навчальну діяльність.
Мнемотехніка використовує природні механізми пам’яті мозку і дозволяє цілком контролювати процес запам’ятовування, збереження та згадування інформації. Існує ряд мнемотехнічних прийомів, які допомагають запам’ятовуванню. Завдяки образності, ігровому та емоційному компонентам, що покладені в основу мнемотехніки, процес запам’ятовування перетворюється на цікаву захопливу гру, а потрібна інформація мимовільно й міцно закарбовується в пам’яті. До окремих мнемотехнічних прийомів відносяться: піктограма, аналогія, синтез, сюжет, фонетична асоціація. Мнемоприйомами можуть слугувати логічні вправи, які створюють умови для розумової діяльності, вимушують студентів здійснювати ті або інші розумові операції. Виділяють наступні види логічних вправ: вербальні, символічно-логічні і комбіновані. Прикладами логічних вправ можуть служити такі завдання: «виділіть істотну ознаку», «знайдіть загальну ознаку», «побудуйте модель» і так далі.
Використання мнемотехніки на уроках української мови в 1 класі значно полегшить дітям оволодіння зв'язним мовленням. Наприклад, вправи за типом «словесного лабіринту», «виділення істотних ознак», можуть бути використані під час інтелектуальної розминки або слугувати опорним матеріалом на етапі актуалізації знань учнів.
Також можна вчити учнів запам’ятовувати ланцюжок слів за допомогою мнемотехніки. Наприклад, на етапі автоматизації [ш] можна запропонувати такі слова: шуба, шапка, машина, шафа, Маша, мішок. Для цього картинки викладаються в ряд, і дитина по черзі називає картинки і об'єднує їх послідовно в розповідь. Як правило, в результаті виходять веселі небилиці (метод «Підсилення» – прийом «Небилиця»), які дитина потім легко пригадує, називаючи картинки в тій же послідовності. Наприклад: «Маша у шафі побачила шубу і шапку. Поклала все у мішок і поїхала на машині»
Виконуючи нескладні завдання підсвідомо дитина з опорою на образи пам'яті встановлює причинно-наслідкові зв'язки, робить висновки, розвиваючи тим самим логічне мислення та творчі здібності, а найголовніше – запам’ятовує матеріал.
Також мнемотехніка допомагає вирішити такі навчальні та виховні завдання:
– розширення творчих можливостей дитини;
– формування вміння ефективно і самостійно вчитися;
– підвищення самооцінки учня, завдяки результативності у навчанні;
– збільшення навчальної мотивації, а з нею успіху;
– сприяння більшій самостійності в інтелектуальній та практичній роботі, що в свою чергу в перспективі підвищує адаптацію людини у соціумі.
На уроках читання використання цієї технології допомагає учням розвивати уміння розуміти та розповідати текст за допомогою графічної аналогії. В процесі виконання завдань у дітей розвивається розумова активність, кмітливість, спостережливість, вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки. Паралельно з цим відбувається розвиток у дітей психічних процесів: мислення, уваги, уяви, пам'яті. Також мнемотехніка сприяє вирішенню винахідницьких завдань казкового, ігрового, екологічного та етичного характеру.
Науковцями доведено, що пам'ять - найбільш тренований пізнавальний процес. Головна умова розвитку якої - вправи і тренування. Адже саме на пам'ять у процесі навчання припадає особливе навантаження. Від рівня розвитку мнемічних процесів здебільшого залежить успішність навчання школярів.
Методики мнемотехніки належать до здоров ’язбережувальних технологій:
- сприяють поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації;
- розвивають комунікативні та пізнавальні здібності особистості;
- розвивають творче, логічне й образне мислення;
- формують навички самонавчання;
- підвищують упевненість у власних можливостях.
Важливим в сучасному світі є набуття учнів різних компетентностей, а використання на уроках технологій мнемотехніки дають учням можливість набувати різні компетенції:
Комунікативні ( вміння спілкуватися з однокласниками та вчителем);
Організаційні (уміння самостійно організовувати навчальний процес з обробки, зберігання та відтворення інформації);
Творчі ( самоаналіз, порівняння результатів, самовдосконалення при застосуванні різних видів творчої діяльності, гри.)
Психологічні ( подолання хвилювання, уникнення стресової ситуації під час відповіді, розвиток впевненості у власних силах )
Освітні ( формування вмінь та навичок з різних предметів)
Щоб робота була ефективною та результативною треба дотримуватися відповідних принципів в її реалізації. Процес навчання має будуватися від простого до складного.
Ефективним є використання мнемотехніки на уроках математики. У дітей віком 6-9 років сприймання цифрової інформації відбувається набагато легше саме в образах, які мають певний асоціативний зв’ язок з потрібною цифрою. Наприклад, цифрі 1 –відповідає образ Олівця, цифрі 2 – образ турботливої Ластівки, цифрі 3 – образ хитрої Лисички- сестрички, цифрі 4 – образ затишної Хатинки і так далі. Використовуючі відповідні цифрообрази діти швидко опановують новий матеріал та на довго запам’ятовують пройдений.
Отже, під час використання прийомів мнемотехніки на різних уроках стає помітно, що учням набагато легше засвоїти новий навчальний матеріал. Вони із захопленням і з цікавістю вивчають вірші, запам’ятовують словникові слова, переказують тексти, розповідають правила. Придумують цікаві історії, як на уроках, так і в позакласній роботі, а також збагачуюють знання про навколишній світ та розширюють активний і пасивний словниковий запас. Також у дітей з’явилася зацікавленість до заучування віршів та малих фольклорних форм. Звичайно, є діти , які не можуть або не бажають запам, ятовувати дану інформацію повністю, мають низкий рівень пізнаваьного розвитку , але, навіть, не усвідомлюючи, і вони поступово засвоюють потрібний матеріал. Тому регулярне застосування даної техніки допомагає дитині збагатити свій словниковий запас, вчить вибудовувати грамотні, логічні ланцюжки, запам’ятати цифри, вірші, переказувати тексти. Вірне та систематичне використання елементів цієї техніки допоможе розвити та вдосконалити мову, мислення та пам`ять дитини, а саме головне – вона проходить як цікава гра і скорочує час навчання учнів.