Розвиток творчої індивідуальності вокаліста. Основні завдання і форми роботи в класі народного співу (з досвіду роботи)

Про матеріал
Хочу познайомити своїх колег-викладачів з основ-ними принципами своєї роботи, своїми думками та поглядами на процес виховання учнів - вокалістів та хоровиків, поділитись досвідом роботи з колективами. Головною, глобальною метою навчання дітей у класі народного співу я вважаю виховання любові до національної культури, мови, пісні, а значить, любові до рідного краю, до рідного народу.
Перегляд файлу

   Виступ на зональному методичному обєднанні викладачів   

                               вокально-хорового співу

          «Розвиток творчої індивідуальності вокаліста. Основні завдання і форми роботи в класі народного співу (з досвіду роботи)»

Сьогодні я хочу познайомити своїх колег-викладачів з основ-ними принципами своєї роботи, своїми думками та поглядами на процес виховання учнів - вокалістів та хоровиків, поділитись досві-дом роботи з колективами.

Кожна дитина, яка приходить навчатися співу, є особистістю, особистістю неповторною, з тільки їй присутніми якостями, рисами характеру і, звичайно ж, своїми творчими нахилами, можливостями, уподобаннями і здібностями. Кожна дитина має свій неповторний тембр голосу, даний природою. І викладач має подбати про те, аби навчаючи дитину співати, зберегти її індивідуальність, дати змогу бути собою, щоб її спів упізнавали серед інших із заплющеними очи-ма. У кожного учня є якась родзинка, і саме з цієї родзинки треба по-чинати розвиток і навчання вокаліста.

Те саме стосується манери виконання. Не треба стригти всіх під одну гребінку. Необхідно побачити в учня ту манеру звуковидобу-вання, в якій голос звучить у нього більш природньо, без напруги, віднайти той спосіб подачі звуку, який не створює дискомфорту і з яким дитина отримує задоволення від співу. Іноді на пошуки потрібен не один місяць, а іноді й не один рік.

Вокаліст – це, перш за все, музикант. А закони розвитку музики однакові для всіх, будь то піаніст, скрипаль, баяніст чи співак. В кож-ному творі, в кожній музичній фразі, в кожній ноті учень повинен від-чувати музику, її настрій, її динаміку, її образ. Тоді виконання буде осмисленим, яскравим. На перше місце я ставлю чистоту інтонації та музикальність. Кожен звук потребує ретельної роботи, пошуку такої позиції голосу, де він звучатиме чисто, без фальшу. Мої учні знають, що для музиканта-вокаліста найголовніше – вміти слухати, а вже по-тім – співати. Для мене головне – не гучність голосу, а його чистота, музикальність, темброве багатство.

Не варто обмежувати учня в репертуарі. Треба дати йому мож-ливість спробувати себе в різних жанрах: класичній музиці, народній пісні, сучасній естраді. І, що дуже важливо, учень сам зрозуміє і повідомить, що йому зручніше співати і в якому жанрі та стилі він по-чуває себе більш комфортно.

Завдання вчителя – виховувати в дитини почуття сцени, навчати відчувати не страх перед виступом, а радість і задоволення від того, що ти можеш поділитися своїм талантом з людьми, які тебе слуха-ють. Проте слід бути вимогливим до себе, аби не захворіти «зірковою хворобою». Чим більше дитина виступає, тим дедалі краще вона справляється з хвилюванням на сцені. Це саме стосується участі в конкурсах та фестивалях. Дух здорової конкуренції стимулює дітей, надає натхнення та бажання виступити якнайкраще. Проте не завжди виходить перемогти чи здобути призове місце. Не треба в такому ви-падку лаяти дитину, а навпаки, треба похвалити її за вдалі моменти, а потім вже акцентувати увагу на недоліках, аби на наступному кон-курсі цих недоліків можна було уникнути.

Я за фахом музикознавець. Проте вже багато років викладаю народний спів. Особливо люблю навчати дітей гуртового співу, а саме – українських народних пісень. Ця любов до рідної пісні переда-лась мені в спадок від мого співучого роду. Але освіта музикознавця-теоретика дуже допомагає мені в роботі з юними хористами. Саме завдяки цій освіті я створюю власні обробки пісень, можу підібрати цікавий супровід до будь-якої пісні, дати учням правильне розуміння стилю чи жанру.

Я маю своє бачення народного співу. Це ніяк не автентика. Я стараюсь навчити дітей співати грамотним, прикритим, наповненим  звуком, розвиваючи обидва резонатори, але віддаючи перевагу груд-ному. Звичайно, наша улюблена форма – це ансамблевий та хоровий спів. Діти повинні відчути красу багатоголосся української пісні, прагнути до постійного удосконалення своєї виконавської майстер-ності. Велику увагу я приділяю обрядовим пісням та цілим обрядо-вим сценам. Адже наші традиції, наша мова, наша культура – це те, що притаманне лише нам, українцям, і саме це вирізняє нас між ін-шими націями. Тож головною, глобальною метою навчання дітей у класі народного співу я вважаю виховання любові до національної культури, мови, пісні, а значить, любові до рідного краю, до рідного народу. В кожному учневі я маю виховувати патріота України.

А зараз я хочу познайомити вас зі своїми учнями.

 

1. Лукашова Марія – 8 років, загальний вокал, 1-й рік навчання.

    Укр. нар. пісня «Пішли діти в поле»

2. Тахтаулова Діана – 15 років, загальний вокал, 5- рік навчання

    Укр. нар. пісня «Дівка Марина»

    Укр. нар. пісня «Ой не світи, місяченьку, та й на той перелаз»

3. Гурт народної пісні «Соловейки» - 7-8 років, молодша група. Мені допомагають концертмейстери О. С. Лимарова (домра)  та

Т. С. Радченко (скрипка).

    Польська нар. пісня «Мисливська жартівлива»

    Муз. і слова А. Загрудного, «Будем козаками»

4. Гурт народної пісні «Співаночка» - 10-11 років, середня група.

    Укр. нар. пісня «Їхав козак містом»

    Укр. нар. пісня «Я в матері одна була»

5. Гурт народної пісні «Краплини щастя» - старша група.

    Віночок українських народних пісень.

    Укр. нар. пісня «Ой під вишнею»

 

6. Заспівати спільну пісню «Зеленеє жито» (останній куплет)

doc
Додано
23 березня 2020
Переглядів
839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку